Ostajan opas!
Lähetetty: 20:29:48 05.10.2014
Pistetään tänne naulaten tälläinen.
1. Katso myyjän profiili ja onko hän aktiivinen palstalla. Jos on niin yleisesti profiilista voi lukea esimerkiksi myyjän myyntihistorian. Yleisesti, jos kaupat ovat sujuneet yleensä ne sujuvat jatkossakin. Katso mistä sähköposti-osoitteesta myyjä ottaa yhteyttä. Siitä voi päätellä paljon (etunimi.sukunimi@sähköposti.fi/[email protected]) Myös mailin kieliasu antaa viitteitä myyjästä. Onko kieli selkeää ja ymmärrettävää, esiintyykö myyjä omalla nimellä, entä onko puhelinnumero mukana mailissa?
2. Katso myös risut ja ruusut topikki ja sen tarjonta. Sieltä löytyy kyllä pahimmat tapaukset nopeasti selaamalla. Jos kuitenkin lähdet tekemään kauppaa tieten tahtoen henkilön kanssa jolta löytyy 7 sivua palautetta palstalta ja joudut huijatuksi kannattaa myös vilkaista peiliin.
3. Katso myyjän nimimerkki/ Oikea nimi googlella läpi. Joskus saattaa löytyä nimimerkille useampikin nimi yms.
4. Pyydä tuotteesta kuva tai mielellään useampi. Jos kuvia ei saa niin kannattaa unohtaa kaupan teko. Yleensä vedotaan siihen ettei kameraa ole tai sen laturi on kadonnut yms. Jos käy rehellistä kauppaa kuvat yleensä ovat myyntitopikissa valmiiksi. Jos vielä edellisten varmistusten jälkeen epäilyttää kannattaa pyytä puhelinumeroa ja soittaa myyjälle. Puhelimen välityksellä saa nopeasti kuvan myyjän "asiantuntemuksesta" , vaikkapa kysymällä uutisia kalarintamalta? Puhelun aikana saa muutenkin helposti kuvan myyjästä.
5. Jätä väliin huutokauppa tai tavaran myynti jossa ei ole suoraan annettu minkäänlaista lähtöhintaa tai hintaa millä se vaihtaa HETI omistajaa. Yleisesti vedätykset ovat loppuneet palstoilla jo useampi vuosi sitten, mutta edelleen kannattaa olla varovainen.
6. Yleisesti, jos et saa tuotetta ota ensin yhteyttä myyjään ja ,jos se ei tuota tulosta tee rikosilmoitus. Ilmoittaa kannattaa myös tänne palstalle niin ei muut mene samaan miinaan. Jos myyjä lopulta tuomitaan lievästä petoksesta/petoksesta muista toimittaa oikeuden päätös perintätoimistolle. Tällöin perintätoimisto hoitaa rahat aikanaan Sinulle takaisin. Rikoksella saatu hyöty ei vanhene perinnässä jos perintä on pantu täytäntöön.
7. Mieti ennen ostopäätöstä. Kun päätät lopulta jotain ostaa ja lähestyt myyjään kaupoissa ja vaihdatte tilinumeron sekä osoitetiedot olette sopineet kaupoista. Tämän jälkeen on suoraselkäistä toimintaa hoitaa kaupat loppuun asti. Jos tulee PAKOTTAVA tarve vetäytyä kaupoista ilmoittakaa siitä mahdollisimman nopeasti myyjälle. Mikäli myyjä sattuu ilmoittamaan tilinumeron vielä vanhassa lyhyessä muodossa, voit muuttaa sen uuteen muotoon itsekin iban-laskurilla:
http://www.laskurini.fi/raha/iban-laskuri
8. Jos päädytte käyttämään postiennakkoa ÄLÄ MISSÄÄN NIMESSÄ JÄTÄ PAKETTIA NOUTAMATTA!
Jätetään auki tämä vielä hetkeksi. Lisätä saa jos jotain mielestäsi puuttuu.
1. Katso myyjän profiili ja onko hän aktiivinen palstalla. Jos on niin yleisesti profiilista voi lukea esimerkiksi myyjän myyntihistorian. Yleisesti, jos kaupat ovat sujuneet yleensä ne sujuvat jatkossakin. Katso mistä sähköposti-osoitteesta myyjä ottaa yhteyttä. Siitä voi päätellä paljon (etunimi.sukunimi@sähköposti.fi/[email protected]) Myös mailin kieliasu antaa viitteitä myyjästä. Onko kieli selkeää ja ymmärrettävää, esiintyykö myyjä omalla nimellä, entä onko puhelinnumero mukana mailissa?
2. Katso myös risut ja ruusut topikki ja sen tarjonta. Sieltä löytyy kyllä pahimmat tapaukset nopeasti selaamalla. Jos kuitenkin lähdet tekemään kauppaa tieten tahtoen henkilön kanssa jolta löytyy 7 sivua palautetta palstalta ja joudut huijatuksi kannattaa myös vilkaista peiliin.
3. Katso myyjän nimimerkki/ Oikea nimi googlella läpi. Joskus saattaa löytyä nimimerkille useampikin nimi yms.
4. Pyydä tuotteesta kuva tai mielellään useampi. Jos kuvia ei saa niin kannattaa unohtaa kaupan teko. Yleensä vedotaan siihen ettei kameraa ole tai sen laturi on kadonnut yms. Jos käy rehellistä kauppaa kuvat yleensä ovat myyntitopikissa valmiiksi. Jos vielä edellisten varmistusten jälkeen epäilyttää kannattaa pyytä puhelinumeroa ja soittaa myyjälle. Puhelimen välityksellä saa nopeasti kuvan myyjän "asiantuntemuksesta" , vaikkapa kysymällä uutisia kalarintamalta? Puhelun aikana saa muutenkin helposti kuvan myyjästä.
5. Jätä väliin huutokauppa tai tavaran myynti jossa ei ole suoraan annettu minkäänlaista lähtöhintaa tai hintaa millä se vaihtaa HETI omistajaa. Yleisesti vedätykset ovat loppuneet palstoilla jo useampi vuosi sitten, mutta edelleen kannattaa olla varovainen.
6. Yleisesti, jos et saa tuotetta ota ensin yhteyttä myyjään ja ,jos se ei tuota tulosta tee rikosilmoitus. Ilmoittaa kannattaa myös tänne palstalle niin ei muut mene samaan miinaan. Jos myyjä lopulta tuomitaan lievästä petoksesta/petoksesta muista toimittaa oikeuden päätös perintätoimistolle. Tällöin perintätoimisto hoitaa rahat aikanaan Sinulle takaisin. Rikoksella saatu hyöty ei vanhene perinnässä jos perintä on pantu täytäntöön.
7. Mieti ennen ostopäätöstä. Kun päätät lopulta jotain ostaa ja lähestyt myyjään kaupoissa ja vaihdatte tilinumeron sekä osoitetiedot olette sopineet kaupoista. Tämän jälkeen on suoraselkäistä toimintaa hoitaa kaupat loppuun asti. Jos tulee PAKOTTAVA tarve vetäytyä kaupoista ilmoittakaa siitä mahdollisimman nopeasti myyjälle. Mikäli myyjä sattuu ilmoittamaan tilinumeron vielä vanhassa lyhyessä muodossa, voit muuttaa sen uuteen muotoon itsekin iban-laskurilla:
http://www.laskurini.fi/raha/iban-laskuri
8. Jos päädytte käyttämään postiennakkoa ÄLÄ MISSÄÄN NIMESSÄ JÄTÄ PAKETTIA NOUTAMATTA!
Jätetään auki tämä vielä hetkeksi. Lisätä saa jos jotain mielestäsi puuttuu.