Mistä syvyyskarttoja?

Alueen säännöt
Täällä keskustellaan kaikesta yleisestä kalastukseen liittyvästä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt - Kalastus-uutisia - Etusivu uusiks!
Avatar
japajaba
Viestit: 270
Liittynyt: 18:11:44 22.09.2006
Paikkakunta: Kervå

Mistä syvyyskarttoja?

Viesti Kirjoittaja japajaba »

Mistähän olis mahdollista löytää vesistöjen syvyyskarttoja? Esim. Unarinjärvelle tmv. hieman tuntemattomammalle järvelle?
Unarin wanhalla koululla oli ainakin vielä muistaakseni viime kesänä syvyyskartta seinällä, enkä älynnyt sillon kopioida, ja nyt koulu jo vaihtanut omistajaa moneen kertaan, joten tuosta ko. kartasta ei enää mitään tietoa...
Eli tuoltaki on syvyyskartta joskus tehty, vaan mistäs semmosen löytäs? Onko kirjastoissa jotain semmosia kirjoja tmv.? (Käyn kirjastossa vain kun siihen on jokin pakottava syy...)

Vihjeitä odotellessa... :?
Arvoisa Vedenhaltija,
Anna minulle kerrankin niin paljon ja niin suuria kaloja, ettei minun aina tarvitsisi valehdella.
Avatar
Stickan
RantaruÅttalainen ojaharppi
Viestit: 8114
Liittynyt: 19:53:03 21.04.2005
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Stickan »

pvata
Viestit: 117
Liittynyt: 05:25:15 04.08.2006
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja pvata »

myös paikallinen maanmittaustoimisto on käymisen arvoinen paikka, sieltä löytyy monesti myös kyläyhdistysten yms painattamia karttoja.
Avatar
Jussijii
Sisävesiswedu
Viestit: 1559
Liittynyt: 12:20:17 24.07.2007
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Jussijii »

Tämä auki ja sitten vähä kopipaskomisaktiviteettejä vaikka paint shop pröössä.[/url]
Prinssi
El Reino
Viestit: 5872
Liittynyt: 08:46:49 29.05.2006
Paikkakunta: Korpilahti

Viesti Kirjoittaja Prinssi »

Kansalaisen karttapaikassakin muistaakseni jonkinasteisia syvyyskäyriä.
Vuorovetten Prinssi, parjattu rantarunkkari
Avatar
Jussijii
Sisävesiswedu
Viestit: 1559
Liittynyt: 12:20:17 24.07.2007
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Jussijii »

Prinssi kirjoitti:Kansalaisen karttapaikassakin muistaakseni jonkinasteisia syvyyskäyriä.
Yep. Sieltä vaan aukeaa kosolti pienempi osa karttaa kerrallaan. Saapi leikelläliimailla paljon enemmän. Vähemmällä vaivalla pääsee Retkikartan sivuilta.
Avatar
japajaba
Viestit: 270
Liittynyt: 18:11:44 22.09.2006
Paikkakunta: Kervå

Viesti Kirjoittaja japajaba »

Eipä löytyny tuolle hakemalleni vesistölle käyrän käyrää noista linkeistä, mutta kiitos kuitenkin yrityksistä! :)
Täytynee siis kävässä maanmittaajilta kyselemässä...
Arvoisa Vedenhaltija,
Anna minulle kerrankin niin paljon ja niin suuria kaloja, ettei minun aina tarvitsisi valehdella.
pvata
Viestit: 117
Liittynyt: 05:25:15 04.08.2006
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja pvata »

Kartat osaa sitten olla joskus melko hinnakkaita. No toisaalta aika pitkäksi aikaahan kartasta on jos vielä ottaa värikopioita ja vetää A3 laminaattiin ei sitten veneessä kastu vaikka kuinka satas vettä.
Prinssi
El Reino
Viestit: 5872
Liittynyt: 08:46:49 29.05.2006
Paikkakunta: Korpilahti

Viesti Kirjoittaja Prinssi »

japajaba kirjoitti:Eipä löytyny tuolle hakemalleni vesistölle käyrän käyrää noista linkeistä, mutta kiitos kuitenkin yrityksistä! :)
Täytynee siis kävässä maanmittaajilta kyselemässä...
Kaikkia vesistöjä ei välttämättä oo käyritetty. Mut kusuva ei tielta eksu.

Perinteisessä Helatorstain kisassa joka kauden uistelukisat avaa Konginkankaalla Keiteleellä, on käytössä kartta vuodelta 1 ja 2. Käyrät on vielä sylkimitoilla.. :P Toki tonne ny parempi kartta pitäs löytyä.
Vuorovetten Prinssi, parjattu rantarunkkari
Avatar
MrQuis
Viestit: 690
Liittynyt: 07:03:48 30.04.2005
Paikkakunta: Toiseksi suurin kaupunki

Viesti Kirjoittaja MrQuis »

Aika hyvän tiedon noista käyristä antaa joko tuo http://kansalaisen.karttapaikka.fi tai http://www.retkikartta.fi

Jos siellä ei näy käyriä niin on kuiten aika todennäköistä, että maanmittauslaitoksella on käyrätieto olemassa mutta sitä ei ole vielä digioitu kartoille. Kysymällä se selviää.

Itse olen joskus tilannut alueelliselta ympäristökeskukselta syvyyskartan kun maanmittareilla ei vielä ole ollut dataa käytettävissään. Eli ympäristökeskuksethan nuo järvet kartoittaa pääsääntöisesti.

Se mitä tulee tuohon karttamateriaaliin, niin jos hommaa tuolta maanmittauslaitokselta kartan niin kannattaa EHDOTTOMASTI pyytää se karttaprintti sellaiselle säänkestävälle paperille. Sitä voi sitten vaikka järvessä liotella ja rypistellä niin paljon kuin sielu sietää eikä se kartta siitä kärsi ollenkaan! Ei tarvi ottaa varmuuskopioita vaan selviää yhdellä kartalla.
Wiion laki:
§ 2: Jos sanoma voidaan tulkita eri tavoin, niin se tulkitaan tavalla, josta on eniten vahinkoa.
§ 3: On olemassa aina joku, joka tietää sinua itseäsi paremmin, mitä olet sanomallasi tarkoittanut.
Avatar
JuhaV
Viestit: 720
Liittynyt: 14:04:39 13.11.2006
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja JuhaV »

Mites ne copypaste aktiviteetit onnistuu tuolla retkikartassa ?
Ei ainakaan heti onnistunu mulla :oops:
Avatar
Jussijii
Sisävesiswedu
Viestit: 1559
Liittynyt: 12:20:17 24.07.2007
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Jussijii »

JuhaV kirjoitti:Mites ne copypaste aktiviteetit onnistuu tuolla retkikartassa ?
Ei ainakaan heti onnistunu mulla :oops:
Print screen ja kuvankäsittelyohjelmassa paste ja leikkelyä ja liimailua.
Noin hankalimmillaan. Itse käytän vähä nopeampia konsteja mutta perusajatushan on sama.

...Sitten on olemassa vielä näpsäkämpiäkin ohjelmallisia konsteja, mutta itse en niitä käytä.
Mynttinen
Georgen kaksoisveli
Viestit: 3027
Liittynyt: 12:10:09 21.12.2005

Viesti Kirjoittaja Mynttinen »

http://www.kalamies.com/foorumi/viewtop ... taplotteri



Tuosta ketjusta pääset alkuun,jos haluat tehdä karttapaikan kartoista valmiiksi isoja(omanlaisiasi)

Ohjelma itse leikkaa ja liittää ne isoksi...sen kokoiseksi kun itse määrittelet.


Poistaa vesileimatkin. Tiedä sitten miten lailista on,mutta omaan käyttöön ei pitäs olla kovin suuri rikos.
Avatar
JuhaV
Viestit: 720
Liittynyt: 14:04:39 13.11.2006
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja JuhaV »

Nuo ohjeet joskus luinkin.
Ei ole tullut kokeiltua kun ei ole ollut tarvetta.

Hyvä kumminkin tietää :)
Avatar
japajaba
Viestit: 270
Liittynyt: 18:11:44 22.09.2006
Paikkakunta: Kervå

Viesti Kirjoittaja japajaba »

Prinssi kirjoitti:Kaikkia vesistöjä ei välttämättä oo käyritetty. Mut kusuva ei tielta eksu.

Perinteisessä Helatorstain kisassa joka kauden uistelukisat avaa Konginkankaalla Keiteleellä, on käytössä kartta vuodelta 1 ja 2. Käyrät on vielä sylkimitoilla.. :P Toki tonne ny parempi kartta pitäs löytyä.
Kyllä Unarilta olen yhen syvyyskartan jo nähnytkin, kuten alotusviästissäkin lukee, joten varmaankin löytyy sitten maanmittaajilta tai ympäristökeskukselta. :)
No löyty kuitenki noistakin jo Tuusulanjärvelle, jos vaikka siellä käväsis ens kesänä tutustumassa...
Arvoisa Vedenhaltija,
Anna minulle kerrankin niin paljon ja niin suuria kaloja, ettei minun aina tarvitsisi valehdella.
Sgtpepper
Viestit: 6
Liittynyt: 18:03:58 18.04.2009

Mistä vesistö- sekä syvyyskarttoja?

Viesti Kirjoittaja Sgtpepper »

Eli tarttisin siis ko. karttoja netistä ilmatteeks, että sais tulostettua. Nyt haettavina järvinä olis vesijärvi sekä keitele. Helppivä, linkkivä please.

-Tero
Avatar
Jussijii
Sisävesiswedu
Viestit: 1559
Liittynyt: 12:20:17 24.07.2007
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Mistä vesistö- sekä syvyyskarttoja?

Viesti Kirjoittaja Jussijii »

Sgtpepper kirjoitti:Eli tarttisin siis ko. karttoja netistä ilmatteeks, että sais tulostettua. Nyt haettavina järvinä olis vesijärvi sekä keitele. Helppivä, linkkivä please.
-Tero
http://www.retkikartta.fi/
Avatar
Royal Trude
Koko Kansan Tenaleidi
Viestit: 15175
Liittynyt: 20:17:16 06.11.2005
Paikkakunta: Espoo, Tuusula, Keminmaa
Viesti:

Re: Mistä syvyyskarttoja?

Viesti Kirjoittaja Royal Trude »

Piiloteksti
Suomi on suuri sukkahousumaa
Avatar
catch_a_fish
Väärin kalastaja
Viestit: 1947
Liittynyt: 06:55:35 22.04.2005
Paikkakunta: Aura

Re: Mistä syvyyskarttoja?

Viesti Kirjoittaja catch_a_fish »

Noissa Retkikartan kartoissa taisi olla semmoinen ikävä ominaisuus, että niitä ei ihan suoraan saanut tulosteltua, mikäli kyseessä ei ollut alue jossa on oikeasti joku palvelussa esitetty kohde (suojelu-, retkeilykohde tms.). Eli tulostamiseen vaaditaan leikkaa&liimaa -kikkailua kuvankäsittelyohjelmassa. Muuten Retkikartta on kyllä palveluna loistava.
Hajaantukaa, täällä ei ole mitään nähtävää!
SLN
sinttivintturi
Viestit: 1246
Liittynyt: 17:53:17 08.01.2008
Paikkakunta: Puumala
Viesti:

Re: Mistä syvyyskarttoja?

Viesti Kirjoittaja SLN »

Kansalaisen karttapaikkaan on olemassa ohjelmia, jotka tekee tuon leikkaa&liimaa automaattisesti.
Näitä ohjeita oon ite käyttäny karttojen teossa gepsiin, http://www.gps-waypoints.net/wiki/doku. ... jen_tekoon
Avatar
Kentsu
Viestit: 613
Liittynyt: 09:39:14 06.04.2009
Viesti:

Re: Mistä syvyyskarttoja?

Viesti Kirjoittaja Kentsu »

Mielestäni paras suomalainen ilmainen karttapalvelu on: http://www.02.fi/kartta-haku. (Miksi parempi kuin kansalaisen karttapaikka? Kuvat ovat suurempia, ja navigointi helpompaa.) Hae paikka/vesistö, valitse oikea mittasuhde ja vaihda maastokartta, jolloin näet syyvyydet, kivet yms. Jos käytössäsi on Mozilla Firefox-selain, niin ota siihen Fireshot-laajennos. Paina F11, jolloin selaimen selaustila suurenee. Ota kuva Fireshotilla, rajaa alue, paina croppia, ja tallenna.
Ruotsista löytyy esimerkillinen palvelu: http://kartor.eniro.se/. Sjökort.
Avatar
Jussijii
Sisävesiswedu
Viestit: 1559
Liittynyt: 12:20:17 24.07.2007
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Mistä syvyyskarttoja?

Viesti Kirjoittaja Jussijii »

Näyttäs olevan sama kartta kuin retkikartassa, tosin tuolta puuttuu vielä se yksi välimallin käyrästö.

Itse kyllä leikkaan palasista paint shoppiin juuri niin isoja karttoja kuin haluan ja kokoan niistä tarpeellisen kokoiset joten kerralla näyttöön mahtuvan kartan ala ei ole kovin oleellinen asia. Ja kun Retkikartan käyttöliittymä on huomattavasti mukavampi taidan jatkaa sen käyttöä, mutta eipä tuo hassumpi ollut tuokaan yllä linkitetty sivu!
Avatar
Sostakovits da Silva
Ilmo Tampio Lounasheimo
Viestit: 8464
Liittynyt: 13:21:01 27.04.2005
Paikkakunta: Urpoland-Penninpyörittäjien kylä

Re: Mistä syvyyskarttoja?

Viesti Kirjoittaja Sostakovits da Silva »

http://kansalaisen.karttapaikka.fi/kart ... ue&lang=FI

http://kansalaisen.karttapaikka.fi/kart ... n=&lang=FI

Kyseessä lienee tämä paikka. Ainakin Kuopiossa saa lääninhallituksen karttaosastolta, ihan mistä tähansa Suomea karttoja. Muistaakseni kääntömallinen kartta maksaa 17 €. eli samanlainen kuin autoilijan tiekartta, joka sopii tilpetöörilokeroon.
Jos paikkakunnallasi löytyy kyseinen palvelu, niin kait sitä tuon 17 € sijoittaa. Edellyttäen että tuohon järveen on tehty semmoinen kartta, että näkee suurinpiirtein syyyvskäyrät. Tai semmoinen kartta, josta näkyy koko järvi. Varmaan näitä A4/A3 karttoja löytyy, hinnat lienevät 15-20 € välissä.

Tiedustele ensin vaikka sähköpostitse/puhelimitse asiaa, että miten ovat auki yms.
Wanderlei César Da Silva. Raha ei tee onnelliseksi, mutta se rauhoittaa hermoja.
Avatar
Sostakovits da Silva
Ilmo Tampio Lounasheimo
Viestit: 8464
Liittynyt: 13:21:01 27.04.2005
Paikkakunta: Urpoland-Penninpyörittäjien kylä

Re: Mistä syvyyskarttoja?

Viesti Kirjoittaja Sostakovits da Silva »

http://www.vaivaton.com/product/134-1-21609
sama kartta, mitä lääninhallituksen karttaosastolta/maanmittaus puolelta löytyy.
Wanderlei César Da Silva. Raha ei tee onnelliseksi, mutta se rauhoittaa hermoja.
Avatar
jones
Abebe Bikila
Viestit: 4574
Liittynyt: 20:22:55 05.05.2005
Paikkakunta: Epsåå

Re:

Viesti Kirjoittaja jones »

Jussijii kirjoitti:
JuhaV kirjoitti:Mites ne copypaste aktiviteetit onnistuu tuolla retkikartassa ?
Ei ainakaan heti onnistunu mulla :oops:
Print screen ja kuvankäsittelyohjelmassa paste ja leikkelyä ja liimailua.
Noin hankalimmillaan. Itse käytän vähä nopeampia konsteja mutta perusajatushan on sama.

...Sitten on olemassa vielä näpsäkämpiäkin ohjelmallisia konsteja, mutta itse en niitä käytä.

Nopeampi tapa tuohon on se, että valitset kartta kooksi A3 ja valitset "tulosta". Ruutuun aukeaa "tulostusnäkymä" josta kartan päällä oikealla hiirulaisen kikkareella valiset "Talnnenna kuva nimellä..."

Sitten uusi alue ja repeat...
Zaphod: I can't do this without my third arm!
Suojele norppaa. Vältä verkkokalastusta. Osta katiska.
--== : Kalamittatarroja kaupan : ==--
Vastaa Viestiin