Kokemuksia Ursuit 5113

Alueen säännöt
Täällä keskustellaan kaikesta yleisestä kalastukseen liittyvästä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt - Kalastus-uutisia - Etusivu uusiks!
Avatar
Samtheman
Pippelsman
Viestit: 7989
Liittynyt: 19:28:05 21.04.2005
Paikkakunta: Korso

Re: Kokemuksia Ursuit 5113

Viesti Kirjoittaja Samtheman »

Mä heitin intissä tunnin lenkin, keväällä ja syksyllä ursuitin kanssa. Alla oli vain smurffit (collegepuku) ja intin alusasu. Liikkeessä kun oltiin melkein koko ajan, pärjäsi ihan ok.
Vedenlämmöt kai sen 5 asteen luokkaa.
ISO uisteluvene kaupan! Nettivene 735003

Tsekkaa mun blogi: https://www.facebook.com/ruodollarokotettu/?fref=ts
Mikey
Herr Doktor
Viestit: 7038
Liittynyt: 13:19:15 22.04.2005
Paikkakunta: Privat område. Mene pois.

Re: Kokemuksia Ursuit 5113

Viesti Kirjoittaja Mikey »

Samtheman kirjoitti:Mä heitin intissä tunnin lenkin, keväällä ja syksyllä ursuitin kanssa. Alla oli vain smurffit (collegepuku) ja intin alusasu. Liikkeessä kun oltiin melkein koko ajan, pärjäsi ihan ok.
Vedenlämmöt kai sen 5 asteen luokkaa.
Kyseessä lienee ollut joku muu kuin välikuivapuku, josta tässä aiheessa keskustellaan? Välikuivapuvun läpi kylmyys tulee ohuen materiaalin vuoksi melkolailla nopeasti...
Jag fiskar. Pappa betalar. Samma på finska.
JaRu
Joka alan wannabe-besserwisser
Viestit: 1545
Liittynyt: 09:50:15 22.12.2005
Paikkakunta: t.Urku

Re: Kokemuksia Ursuit 5113

Viesti Kirjoittaja JaRu »

Samaa epäilen.
Meillä aikoinaan pulahdettiin 0 asteiseen veteen raskaan pelastuspuvun kanssa. Silloin siellä tarkeni. Tuolla ohuellapuvulla, smurffit ja alusasu alla jättäisin väliin.
Avatar
Samtheman
Pippelsman
Viestit: 7989
Liittynyt: 19:28:05 21.04.2005
Paikkakunta: Korso

Re: Kokemuksia Ursuit 5113

Viesti Kirjoittaja Samtheman »

Eikus pentele, joo... Siis normaali pelastautumispuku.

Touh
ISO uisteluvene kaupan! Nettivene 735003

Tsekkaa mun blogi: https://www.facebook.com/ruodollarokotettu/?fref=ts
Avatar
pike
J. Edgar Hoover
Viestit: 5110
Liittynyt: 18:58:45 21.04.2005
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Kokemuksia Ursuit 5113

Viesti Kirjoittaja pike »

allu_ kirjoitti:
pike kirjoitti:Tarkoitus oli vain varoittaa muitakin, kun tuo kuivapuku tuntuu nykyisin olevan suosiossa. Oikein käytettynä varmasti hyvä, mutta jos vedessä on tarkoitus selvitä hengissä useampi tunti kannattaa alusvaatetukseen satsata. Myös oman vaatetuksen toimivuus tositilanteessa kannattaa varmistaa. Sama pätee myös pelatuspukuihin. Niidenkin alle on syytä laittaa riittävästi vaatetta, ei tuokaan puku suojaa kylmyydeltä jos puku pääsee suoraan ihokosketukseen vedessä ollessa.
Eipä siellä yleensä tuntikaupalla tarvitse olla tositilanteen sattuessa. Kalastaessa melkein aina ranta on lähellä niin äkkiäkös sinne ui.
Tämähän riippu pitkälti kalastustavasta. Itse harrastan uistelua ja tällöin mennään keskellä selkiä. Kotivesillä sentään ranta yleensä näkyy, mutta reissuilla ei välttämättä ole edes tietoa lähimmästä rannasta. Uimaan ei tee mieli lähteä, on se sen verta kömpelöä hommaa. Kannattaa tätäkin joskus koittaa. Ei ihan yhtä helppoa, kuin uikkareilla uimahallissa.

Kyselin paikalliselta pelastusseuralta, kuinka kauan avun saaminen joulukuiselle Saimaalle kestää. Vastauksena oli, ettei kalustoa ole tuolloin enää vedessä ja hommaan voi mennä useampikin tunti. Ulkomailla avun paikalle saamisesta ei ole sitten mitään tietoa.
Avatar
jx3himberg
Viestit: 312
Liittynyt: 11:55:29 14.11.2006
Paikkakunta: Turku

Re: Kokemuksia Ursuit 5113

Viesti Kirjoittaja jx3himberg »

05.02.2010 12:33

Utin Jääkärirykmentin NH90-päivystyshelikopteri pelasti torstaina 4.2.2010 hätään joutuneen miehen Saimaan jäältä. Tehtävä perustui Etelä-Karjalan Pelastuslaitoksen maavoimille lähettämään virka-apupyyntöön helikopterin käytöstä etsintä- ja pelastustehtävässä Lappeenrannassa.

Pikekin haetaan (ehkä?)
Avatar
pike
J. Edgar Hoover
Viestit: 5110
Liittynyt: 18:58:45 21.04.2005
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Kokemuksia Ursuit 5113

Viesti Kirjoittaja pike »

jx3himberg kirjoitti: Pikekin haetaan (ehkä?)

Toivottavasti! Vaan kuinka nopeasti?
Avatar
kalauuno
Viestit: 7
Liittynyt: 20:55:54 14.10.2006
Paikkakunta: Pori

Re: Kokemuksia Ursuit 5113

Viesti Kirjoittaja kalauuno »

Nyt kolmas kausi lähtee kyseisen puvun kanssa ja täytyy sanoa että ainoa miinus on tuo vetoketju jos se ois myös alhaalta ylöspäin mutta siihen tottuu.Hinta toki vähän rasvainen mut maksaa ittensä takaisin jo kaudessa suosittelen. :juunääs:
Avatar
Haatsi
Viestit: 191
Liittynyt: 20:49:22 28.09.2009
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Kokemuksia Ursuit 5113

Viesti Kirjoittaja Haatsi »

Hyvin kiinnostunut kyseisestä puvusta. Onko kenelläkään tietoa mikä olisi sopiva koko 182cm/75kg muikunruodolle? :) Onko L liian lyhyt ja XL taas liian leveä? Aiheesta sivuten vanhat powerbootsit sano ittensä irti niin olisiko kenelläkään hyviä ideoita tilalla? (tulisi käyttöön kuivapuvun kanssa)
Kunnon mestaan vetää!
Emppai
Käsijuusto
Viestit: 7219
Liittynyt: 22:20:26 04.01.2006

Re: Kokemuksia Ursuit 5113

Viesti Kirjoittaja Emppai »

Ursuitti on kyllä hyvä, mutta nyt kaduttaa etten ottanut kiinteillä saappailla vaan sukkamallin.
Avatar
Samthefisherman
Viestit: 2817
Liittynyt: 21:16:30 07.10.2005
Paikkakunta: Vantaa-Savonlinna

Re: Kokemuksia Ursuit 5113

Viesti Kirjoittaja Samthefisherman »

Haatsi kirjoitti:Hyvin kiinnostunut kyseisestä puvusta. Onko kenelläkään tietoa mikä olisi sopiva koko 182cm/75kg muikunruodolle? :) Onko L liian lyhyt ja XL taas liian leveä? Aiheesta sivuten vanhat powerbootsit sano ittensä irti niin olisiko kenelläkään hyviä ideoita tilalla? (tulisi käyttöön kuivapuvun kanssa)
Sea Horsesta sanoisin sulle L:llän olevan sopiva. Tietysti kannattaa sovittaa.
Avatar
Fuso
Neljänneks paras tietosuojavaltuutettu
Viestit: 4438
Liittynyt: 09:19:43 16.11.2005
Paikkakunta: Sammatti, Lammin talo

Re: Kokemuksia Ursuit 5113

Viesti Kirjoittaja Fuso »

Samthefisherman kirjoitti:
Haatsi kirjoitti:Hyvin kiinnostunut kyseisestä puvusta. Onko kenelläkään tietoa mikä olisi sopiva koko 182cm/75kg muikunruodolle? :) Onko L liian lyhyt ja XL taas liian leveä? Aiheesta sivuten vanhat powerbootsit sano ittensä irti niin olisiko kenelläkään hyviä ideoita tilalla? (tulisi käyttöön kuivapuvun kanssa)
Sea Horsesta sanoisin sulle L:llän olevan sopiva. Tietysti kannattaa sovittaa.

Sanoisin,että lyhyeksi jää.Mutta yhdyn edelliseen,kannattaa sovittaa.
"Sentti nenässä, tuuma mulkussa ja jalka vavassa näkyy ja tuntuu".
Veikko Heiskasen lempilauseesta Arvi Mustosen vääntämä tunnuslause Neidenin siltamontulta.
Avatar
Samthefisherman
Viestit: 2817
Liittynyt: 21:16:30 07.10.2005
Paikkakunta: Vantaa-Savonlinna

Re: Kokemuksia Ursuit 5113

Viesti Kirjoittaja Samthefisherman »

Muistaakseni n. 180 cm ja 75 kg kaverilla on L. On jopa väljähkö eli hyvin mahtuu vaatetta alle. Tosin tuokin puku on Sea Horse. Tosiaan kannattaa sovittaa, että tulee kerralla hyvä. Itse olen myös kiinteiden saappaiden kannalla. Välillä tulee jonkin verran kahlattua. Mutta makuasia.
Deep
kirjuri
Viestit: 3313
Liittynyt: 11:40:21 13.01.2006
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kokemuksia Ursuit 5113

Viesti Kirjoittaja Deep »

L on tonne 182-183 asti ja sinne menee silti tavaraa ja ilmaa vähintäänkin riittävästi. xl on sulle lähempänä lainapeitettä, kuin mukavaa pukua.
JaRu
Joka alan wannabe-besserwisser
Viestit: 1545
Liittynyt: 09:50:15 22.12.2005
Paikkakunta: t.Urku

Re: Kokemuksia Ursuit 5113

Viesti Kirjoittaja JaRu »

Mulla kuivavälipuku XL pituuden takia.
Reporanka 183cm mutta alusasut päällä L jäi kinnaamaan polvista kyykyssä, joten XL oli tyytyminen. Muuten puvun sisälle voi perustaa hehtaarihallin :lol:
Eli tapauksesta johtuen lyhyillä jaloilla varustettu ottaa L ja pitkäsääri XL:n.
Avatar
catch_a_fish
Väärin kalastaja
Viestit: 1947
Liittynyt: 06:55:35 22.04.2005
Paikkakunta: Aura

Re: Kokemuksia Ursuit 5113

Viesti Kirjoittaja catch_a_fish »

Itsellä on tuo L-koon puku ja pituutta juuri tuo 180cm. Sopii hyvin mun ruholle. Itse en kyllä XL:ää ottaisi, siinä olisi liikaa tyhjää leveyssuunnassa jopa mulle. Kysyisin mieluummin tehtaalta pienestä kustomointimahdollisuudesta omien mittojen mukaan.
Hajaantukaa, täällä ei ole mitään nähtävää!
Da Hylje
Viestit: 708
Liittynyt: 10:57:05 25.05.2009
Paikkakunta: Kaarina

Re: Kokemuksia Ursuit 5113

Viesti Kirjoittaja Da Hylje »

Kevyt nosto...

Ostin tollasen MPS:n joululahjaksi itelleni ja kaipaisin lisää kokemuksia lähinnä sukka-, kenkä- ja saapasasioissa. Puvun alle tulee tietty sukat, mutta oletteko "suojanneet" jotenkin ite puvun sukkaosastoa kulumiselta laittamalla esim. villasukan puvun ja kengän väliin? Onkohan tällaisesta hyötyä..?

Saappaan kanssa saattaa tulla ainakin melko hiostava yhdistelmä tolla tavalla. Gore Tex -kenkä nyt hiukan ehkä hengittäis.

Mitä muita kenkävaihtoehtoja eri keleihin porukka on suosinut lähinnä veneestä kalastaessa?
"Jumalauta mikä mötkö! Tulukee kahtoo!"
Avatar
Varaani
Viestit: 1885
Liittynyt: 07:24:34 11.05.2005
Paikkakunta: Saari

Re: Kokemuksia Ursuit 5113

Viesti Kirjoittaja Varaani »

Itse olen käyttänyt nepparisukkaa suojana, pihi kun olen.
I am the lizard king, I can do anything!
Avatar
Jaska
Viestit: 100
Liittynyt: 22:08:46 25.04.2005
Paikkakunta: Masku

Re: Kokemuksia Ursuit 5113

Viesti Kirjoittaja Jaska »

Sukka tuli suojattua irto nepparisukalla, ei vuotoa kuuden vuoden käytössä.
Vetoketju kun meni niin ei enää kannattanut korjata, myös kropassa reikiä.
Tämä uudempi malli on siitä mukavampi että ei tarvitse pujottautua kaulamansetista läpi vaan vetoketju aukeaa suoraan.
JaskaA
Da Hylje
Viestit: 708
Liittynyt: 10:57:05 25.05.2009
Paikkakunta: Kaarina

Re: Kokemuksia Ursuit 5113

Viesti Kirjoittaja Da Hylje »

Ok. Kiitokset. Nämä olivat hyviä vinkkejä.
"Jumalauta mikä mötkö! Tulukee kahtoo!"
Karppikone
Viestit: 1142
Liittynyt: 23:52:31 03.10.2009
Paikkakunta: 00840

Re: Kokemuksia Ursuit 5113

Viesti Kirjoittaja Karppikone »

Mulla ollu kolme vuotta käytössä. Vaelluskengät, lenkkarit saappaat, ei suojausta ja hyvin kestää tollasta käyttöö. Mutta mitään roskia(kiviä oksia jne) ei saa olla ne rikkoo hyvinkin herkästi. Mutta vyötärön kohdalta ruvennu nyt tihkumaan läpi, en tiiä onko vetoketju vai kangas. Tuli polskittuu vartin verran 5asteisessa vedessä niin että tihkutti läpi, siinä ajassa ei ainakaan ollu hypotermia vaaraa. Todella mukava puku käyttää paitsi noi kaulamansetit kyl ahdistaa pirusti..
Pilkkikone
Viestit: 558
Liittynyt: 08:47:07 05.04.2006
Paikkakunta: Lohja

Re: Kokemuksia Ursuit 5113

Viesti Kirjoittaja Pilkkikone »

Viime syksynä tuli pidettyä tuollaista heräteostosta. Ja kyllä vaan yllätti, miten mukava oli olo tuon kanssa. Kelluntapuvun hikoiluun tottuneena oletin, että tuonkin kanssa olisi hiki, mutta eipä vaan ollut, tuo hengittää ihan oikeasti. Keli ei ollut mitenkään kylmä, 0-5 astetta, joten tuolla tarkeni, kun alla oli yksi urheilukerrasto ja päällä gore-vaatteet. Jalassa oli alla urheilusukka ja päällä villasukka ja nuo pilkkisaappaassa, mikä normaalisti hikoiluttaa valtavasti, mutta nyt ei juuri ollenkaan. Rannemansetit tuntuivat alkuksi kireiltä, mutta päivän päätteeksi niitä ei enää edes huomannut. Kaulamansetti on kyllä paksukaulaiselle himpun ahdistava, mutta siihenkin tottuu. Vetskari kyllä aukeaa alhaalta, mutta on se silti välillä hankala käyttää.
Joskus onnistuu, toisinaan myös paremmin.
Da Hylje
Viestit: 708
Liittynyt: 10:57:05 25.05.2009
Paikkakunta: Kaarina

Re: Kokemuksia Ursuit 5113

Viesti Kirjoittaja Da Hylje »

Itse ajattelin kylmillä keleillä kokeilla juurikin tollasta yhdistelmää, eli ohut hengittävä sukka alle ja neppari-/villasukka päälle. Jos tuntuu liian kuumalta ja varsinkin lämpiminä päivinä keväällä mennään sitten ilman päälle tulevaa sukkaa. Toi kenkien tyhjentäminen pikkukivistä ym. on eittämättä tärkeä pointti. Tuntuu itsestäänselvältä jutulta, mutta kyllä joskus itteä ainakin on laiskottanut sen verran, että yrittää n.s. "siirtää" kiveä kengässä esim. ihan kengän kärkeen, ettei haittaa menoa eikä tarttis riisua kenkää jalasta... Jatkossa välipuvun kanssa pitää olla tarkempana.
"Jumalauta mikä mötkö! Tulukee kahtoo!"
Avatar
rkl
Viestit: 376
Liittynyt: 10:50:35 16.05.2005
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kokemuksia Ursuit 5113

Viesti Kirjoittaja rkl »

Useamman vuoden ollut toi puku käytössä ja jaloissa vaihtelevasti Crocsit, saappaat tai kanootissa neopreenitossut. Crocsien ja saappaiden kanssa lämmittävät sukat puvun alle ja puvun sukan päällä joko villasukka tai ohuempi sukka.
Avatar
jka
Viestit: 510
Liittynyt: 20:50:12 21.04.2005
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kokemuksia Ursuit 5113

Viesti Kirjoittaja jka »

Onko joku löytänyt hyvää saapasta käytettäväksi puvun kanssa? Mä olen yrittänyt löytää sellaista puolipitkää saapasta joka olisi venekäytössä tosi hyvä ja mihin saisi villat yms. sisälle. Nykyiset pilkkisaappat ei oikein toimi ton kanssa. Muuten kaikki crockseista, neopreenisukan kautta kahluukenkiin on toiminut.
-jka-

"The chase is better, than a catch"
Vastaa Viestiin