Onko vesillä tilaa?

Alueen säännöt
Täällä keskustellaan kaikesta yleisestä kalastukseen liittyvästä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt - Kalastus-uutisia - Etusivu uusiks!
Haukikoira
Lohikissa
Viesti:

Onko vesillä tilaa?

Viesti Kirjoittaja Haukikoira » 22:45:44 09.12.2009

Asia josta olisi mukava kuulla mielipiteitä ja tuntemuksia ilman että kukaan suuttuu, tai että kukaan pahoittaa mielensä vain periaatteessa tehdyn suunsoiton vuoksi. Tämä aihe on hyvin monimuotoinen ja aivan varmasti henkilökohtainen, vaikkapa miettien kalastusalueita missä itse kukin kalastaa, tai käytettyä aikaa ja energiaa jonkun alueen saavuttamiseksi, ym. ym. ym.

Jokaisella kalastajalla on varmasti oma mielipide ja jonkunlainen ”pelisääntö” päässään aiheesta:
Me olimme ensin tässä lahdessa / paikassa, tai joku on jo siellä mihin olin menossa.

Onko olemassa mitään ”reilun pelin” sääntöä, tai vastaavaa, kuinka lähelle voi mennä jo alueella olevaa venettä, tai milloin voi keulia lahdenpohjaa kohti rekaavan veneen ohi, tai jäädä laduille perään rekaamaan? Voiko vesiuskottavampi (vertaa mersu vs. lada) vene tehdä oharit vähäpätöisemmälle paatille, tai vaikkapa kelluntarenkaalle ja kruisailla vain kylmästi alueelle, myllertäen siellä kuinka lystää, vaikka itse olisi varta vasten yrittänyt hetken rauhoittaa paikkaa? Vaatiiko tuo edes mitään vesiuskottavuutta, vai onko se ihan jokamiehen oikeus, koska kukaan ei voi omistaa merta, lahtea, kaislikkoa, karikkoa?

Anarkiaan en yllytä, mutta varmasti jokainen on joskus ollut tilanteessa, että raja on ylitetty, joko omasta, tai muiden toimesta. Pitääkö sietää, jos joku kokee ”yksityisyytensä” siis oman rauhansa tulleen loukatuksi ja antaa siitä palautetta? Vastaavasti taas, onko mitenkään oikeutettua ilmoittaa kantaansa ignooratuksi tullessaan, kalastellessaan omasta mielestä riittävän pientä aluetta. Tuo viimeinen kolmen sanan pätkä varmaan on se, mikä ratkaisee, josta on varsin monta käsitystä ja puhututtaa eniten.

Aihe on varmasti yksi kuumimpia perunoita tämän harrastuksen parissa, jos ei kaikille niin silti useille. Toivottavasti aiheesta syntyy asiallinen keskustelu, jossa jokainen kokee tulleensa ymmärretyksi ja se siten myös ehkä kasvattaisi kalastuskulttuuriamme. Pahinta olisi, että tämä(kin) kääntyisi perinteiseksi, jääkauden tuottamaksi pahanmielen purkauksiksi.

hannur

Re: Onko vesillä tilaa?

Viesti Kirjoittaja hannur » 23:11:17 09.12.2009

Jokusen kerran on käynyt tilanteita, yleensä ei ole mennyt edes sanomiseksi, mä en yleensä vaivaudu ottamaan hernettä nenään, poistun paikalta tai jään. Voi olla et toinen osapuoli ei edes tajua käyttäytyneensä jotenkin väärin, ehkä olisi parempi sanoa kuitenkin, mutta rakentavasti.

Eilen sattui osuvasti juuri tähän sopiva tilanne. Kaverin kans lähdimme aamusta laiturista, suunnitelma oli selvä, ajoimme suoraan ensimmäiseen kohteeseen. Matkalla kohdelahden ulkopuolella toisella puolella sunttia oli toinen vene, jatkoin lahteen ja ankkuri veteen. Tovin päästä vene siirtyi ensin lahden suulle ja pikkuhiljaa lahteen sisään. Heitellen kokoajan he siirtyivät ohitsemme peremmälle lahteen. Vaihdoimme kuulumiset normaaliin tapaan, tovin jälkeen poistuimme paikalta emmekä tavanneet koko päivänä.

Todennäköisesti toinen vene suunnitellut menevänsä samaan lahteen, mutta olivat ohi ajaessani niin kaukana lahden suultakin, että pysyin suunnitelmassa, niinkuin näemmä hekin. Yhteensattumien summa vesillä ei onneksi kuitenkaan muuttunut meritaisteluksi ja meidän perääntyminen ohjasi meidät juuri oikeaan suuntaan päivän kelin suhteen.

Näitä on tapahtunut ja tulee tapahtumaan enenevissä määrin rannikon merialueilla, turha näistä on enempää häiriintyä. Enemmän olen huolissani haukikantaan kohdistuvasta kuormituksesta tällähetkellä, tänäkin syksynä on tullut vastaan todella paljon tavalla tai toisella selkeästi käsittelyn yhteydessä vaurioituneita haukia. Kuormitus lisääntyy väistämättä, kiinnittäkäämme huomiota käsittelyyn, mikäli kalat vapautetaan.

JaRu
Joka alan wannabe-besserwisser

Viesti Kirjoittaja JaRu » 23:23:12 09.12.2009

Jos lahdenpohjaan tuulee, niin ainoa hyväksyttävä on mielestäni jälkiliukkaat. Tietenkin lahden toisen reunan voi kalastaa jos siitä ei suurta haittaa ole(lahti riittävän suuri). Itse kuitenkin vältän kyseisiä tilanteita.
Kellurengas on siitä erilainen verme hitaasti liikkuessaan.
Tietyllä tavalla ymmärrän ettei venekalastajia hyvällä katsota mutta kukin valitsee välineensä ja niillä mennään.
Itseäni ärsyttää jos kellurenkailija/t varaavat koko alueita vedoten hitaaseen liikkumiseen.
Vene kun liikkuu nopeammin ellei ankkuria käytetä. Oma vika jos ei ole veneellä liikenteessä. Omilla valinnoilla kun on suurimmat vaikutukset.
Eli en katsele kellurenkailijoita hyvällä jos noottia tulee samojen vesien kalastamisesta.

Paikkojen hetkelliset rauhoitukset laskun jälkeen ovat jokaisen omia päätöksiä.
Jos alueella on liikkunut vene joka on nähnyt että kalastat alueella ja meinaakin tulla jälkkäreille kun rauhoittelet aluetta.

Pari kertaa on tarvinnut ajaa riittävän lähelle toista venettä että ymmärtävät yskä kun jerkkiä
laskeutuu parin metrin päähän veneestä.

Viime aikoina ei kuitenkaan ole muita samoilla vesillä näkynyt.

Haukikoira
Lohikissa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Haukikoira » 00:30:35 10.12.2009

Itse en ole renkaalla vielä kokenut sitä, että joku keulii ohi ja käy ronkkimassa kohteen jonne olen vasta menossa, mutta veneellä ollessa pariinkin kertaan, kuten myös sen, että olen jotain spottia yrittänyt hetken rauhoittaa ja joku kyntää siitä alle heitonkantaman päästä ohi ja vielä veneen ja rannan välistä! Mutt, kai se on juuri tuo uskottavuus ilme, vaikka vene vs. rengas, tai 150hp mylly ja kammo lavetti vs. rupinen amme missä joku koneen tapainen? Vaikka jokaiselle kalastajalle ei rauhoittamisen painoarvo ole sama, voisi sitäkin asiaa silti kunnioittaa, eikö?

Viestiikö ankkuroitu, tai jotenkin muuten paikallaan oleva vene samaa kuin "tämä alue on varattu"? Mun mielestä siinä ei ole mitään eroa, onko alueella rengas, soutu- tai moottorivene, tai joku muu alus mistä kalastetaan. Koneellisena voin paljon helpommin vaihtaa aluetta kuin soutaen tai potkutellen, mutta jokainen tietysti tekee valintoja omien tuntemusten suhteen. Useimmiten noi asiat vaan järkiintyvät, kun joku käyttäytyy yhtä välinpitämättömästi kuin itse tekee. Joku muukalainen tulee plaanissa ohi ja menee kuittaamaan kivat kalat sieltä, mihin ei itse ollut kiirehtinyt, koska tuuli olisi aivan luontevasti liikuttamisen hoitanut.

Joidenkin kanssa voi jopa keskustella heidän ja omista aikomuksista, mutta joidenkin kanssa ei tunnu löytyvän mitään yhteyttä, vaikka alue olisi riittävän suuri useammallekin veneelle yhtä aikaa.

hannur

Viesti Kirjoittaja hannur » 00:44:25 10.12.2009

Näin se menee HK ja näille asioille ei voi mitään, mielipiteitä on niinkuin ihmisiä, ei osu yhteen kaikilla. Ajatukset kalastuksesta ovat hyvin persoonajohdonnaisia ja syntyperän vaikutuskin on suuri, Suomenniemelle mahtuu kulttuurieroja. Mulla on yleensä ollut tapana sanoa asiat suoraan, toisaalta tilanteen vaatiessa pystyn nielemään harmitukseni, kalassa olen pysynyt ja nauttinut harrastuksesta. Nyt olen mielissäni lähinnä pakkasten tulosta, vene ylös ja jäille...

Deep
kirjuri

Viesti Kirjoittaja Deep » 08:03:22 10.12.2009

Rengashomma on suht uutta vesillä, joten ei liene ihme jos niihin ei aina (haluta/osata)suhtauduta renkaanomistajan mielestä korrektisti. Pitkää sivua lilluva (pohjukkaa kohti, fiskaa lilluessaan) ankka on pahimmillaan todella hidas ja sen voi mun mielestä keulia veneellä.. varsinkin jos vastaavaa ns. hyvää mestaa ei vieressä ole. Asiasta tullee otsakkeita vielä reilusti, kun harraste on niin kovassa nosteessa.. Tommonen 150hp myllymies voi esim. ajatella oikeudekseen esim. ajaa rengaiden yli ja antaa paikan rauhottua kalastaakseen paikan myöhemmin.. vähän niin kuin ajais jäät rikki lahdenperukasta :)

Ankkuriin ei tulla eteen.. jos veneen kulkusuunta on epäselvä niin se pitää selvittää, ennen omia ratkaisuja.

Emppai
Käsijuusto

Viesti Kirjoittaja Emppai » 08:46:22 10.12.2009

Jos paikka on tyhjä menen sinne, vaikka 300 metrin päässä olisi toinen vene/rengas/miehiä rannalle. Mistään ei voi tietää antaako toinen mestan jäähtyä/pantaa paikkaa viimeiseksi. Toisen ajatuksia on mahdoton lukea ja jos joku rekaa esim. 300 metrin päästä kohti niin en koe velvollisuudeksi nostaa ankkuria. Paikoilla jotka joku on mulle näyttänyt en käy kuin näyttäjän kanssa. Omilla paikoilla ei ole tilaa niille jotka olen mestaan itse vienyt. Kyllä mua ainakin vituttaa jos olen jonkun mestan kertonut ja menen itse sinne kalaan niin kaveri onkin kavereineen paikalla, ja etenkin jos muuta on sovittu. Etenkin rannalta kalastaessa tämä ottaa suuresti päähän jos tilaa ei oikeasti ole ja joku taavetti onkin mennyt kavereineen mestaan jonka olen itse näyttänyt ja on sovittu että tästä ollaan hissukseen.

Pata

Viesti Kirjoittaja Pata » 17:01:47 10.12.2009

Hyvä keskustelunaihe! Tämä aihe keskittyy aika pitkälti nimenomaan hauen heittokalastukseen. Meritaimenen heittokalastajat ovat esim. Helsingin edustalle sopineet jo vuosikymmeniä toistensa sekaan ilman että asioista edes keskustellaan rannassa reissun jälkeen tai keskustelupalstoilla. Vesillä oli vaan paljon porukkaa ja nopeat syövät hitaat! :D

Jos verrataan tätä aihetta vaikka perhokalastukseen. Menet kosken niskalle ja perkele, joku kaverihan siellä siunaa jo vettä! autsz
Aika harva vetää hernettä nenään. Piippu huuleen ja seurataan miten kaveri kalastaa...toi peili jäi heittämättä ja kalastaakin huonosti. Mä vedän tosta vielä kalan kunhan tulee mun vuoro! olen daivaassa

Summa summarum. Vesillä on tilaa mutta hauenkalastajat eivät välttämättä sovi toistensa sekaan! szeko

Tyrä
Raksiteline
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tyrä » 18:40:11 10.12.2009

Käytäntöjä lienee yhtä monia kuin kippareitakin. Itselläni on suorastaan tapana aika usein käydä vaihtamassa jokunen sana, jos lähialueelle osuu toinenkin heittokalastusseurue. Harvoin kukaan tuohon on nihkeästi suhtautunut. Jos olen itse tullut toisen venhon jälkeen apajille ja arvioin, että alueella on tilaa minullekin, niin usein tulee ekaksi olleilta kysyttyäkin, että sopiiko tulla samalle alueelle. Aina on sopinut. Jos taas alue on niin suuri, että voin heittää toisia häiritsemättä (oisko paikasta riippuen luokkaa 100-200m toisesta venhosta ja eteen tuppaamatta), niin en välttämättä kysele vaan heitän. Uteliaisuuttani saatan silti tupata juttusille. Toisaalta joskus olen varmasti aiheuttanut V-käyrän nousuakin muille arvioimalla väärin sen etäisyyden, jolle voi ekaksi ehtineiden viereen tupata, en sitäkään kiistä. Aina ei jaksa olla herrasmies.

Millainen käytös sitten häiritsee, tai ainakin ihmetyttää? No esimerkkinä voi kertoa vaikka tapauksen jonka kuulin tutulta kalamieheltä: Hänen kaverinsa oli ollut kalassa itselleen tutuilla vesialueilla. Oli päättänyt mennä kokeilemaan jonkinlaisen kanavan päässä olevan pienehkön lahdukan. Ajellessaan hiljaa jo tuossa kanavassa, oli takaa kurvannut vauhdilla ohi toinen vene. Takaa tullut venho pysäytti kaverin eteen ja sen kippari tokaisi: "Mitä sinä olet aikonut, minä olin menossa tänne". Sen jälkeen tuo etuilija jatkoi matkaansa ko. rännin päässä olevaan pieneen, yhden veneen heitettävään umpilahdukkaan. Paikalle johtavassa rännissä ohitettu kaveri taas kääntyi säyseästi ympäri ja poistui paikalta vitutuksen sijasta ehkä enemmänkin huvittuneena. Oli naureskellut itsekseen, että aika erikoinen kysymys tuossa tilanteessa esitettäväksi, että ”Mitä sinä olet aikonut”.

Toinen esimerkki oudosta asenteesta vesillä: Kalastusseurue on vesillä heittämässä kaislikkorajaa keulakoneen avittamana ”rekaten”. Ko. porukan rekauslinjalle melkein eteen kiilaa vene, josta kiirehditään kalastamaan toisten aikomaa paikkaa. Jonkin ajan kuluttua etuilija huomaa etuilemansa veneen sisältävän tuttuja kalamiehiä. Tällöin hän tulee pyytelemään anteeksi, että ”sori mä en huomannu, että siellä veneessä olittekin te. Jos olisin tunnistanut heti, niin en olisi noin kiilannut eteen”. Eli kohteliaisuus vesillä ei olekaan kaikkia kalastajakollegoja koskevaa, vaan riippuu siitä, että tunteeko kohtaamansa kalastajat.

Mutta kuten sanottua, niin kukapa meistä aina jaksaisi olla herrasmies, en minä ainakaan.
Nuorten kalakerho etsii lahjoituksina käyttökelpoista tai korjauskelpoista kalastustavaraa. Yksäriä minulle, niin kerron lisää.

Sup78
Vorsan vitjamuna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sup78 » 20:51:56 10.12.2009

Deep kirjoitti: Tommonen 150hp myllymies voi esim. ajatella oikeudekseen esim. ajaa rengaiden yli ja antaa paikan rauhottua kalastaakseen paikan myöhemmin.. vähän niin kuin ajais jäät rikki lahdenperukasta :)
Eikä suinkaan pidä unohtaa pieniä ja alitehoisia kuttaperkkakiuluja moista puuhaa touhutessa.
Ei riemulla rajaa kun Veradolla ajaa.

Royal Trude
Koko Kansan Tenaleidi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Royal Trude » 21:21:21 10.12.2009

PATAmiäs vei pervokarvat mun suusta. :lol:

Haukimiähillä on kyä jotain vialla päässä, siis enemmän ku muilla kalamiähillä. szeko
Piiloteksti
Suomi on suuri sukkahousumaa

Sup78
Vorsan vitjamuna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sup78 » 21:33:03 10.12.2009

Tosin kunnon tappelua on hankala toteuttaa veneissä toisin kuin Tenon rannoilla todellisten herrasmieskalastajien toimesta. Ja mitä tulee siihen että kuka menee ja minne. Jos joku paatti on jossain selällä ajamassa kohti jotain lahtea tms aluetta johon olin jo itse menossa ennen toisen retkueen huomaamista niin nostan hieman kierroksia ja surutta painelen sinne mihin olin menossakin. Toisen veneen eteen johonkin kaislan reunaan en tunge. Kun on kuitenkin niin että on vene millä siirtyy huomattavankin legin alta aika yksikön niin on turha alkaa arpomaan heittovuoroja kenenkään kanssa samassa kaislassa. Mertahan riittää...

Deep
kirjuri

Viesti Kirjoittaja Deep » 21:33:34 10.12.2009

Royal Trude kirjoitti:
Haukimiähillä on kyä jotain vialla päässä, siis enemmän ku muilla kalamiähillä. szeko
kyl mä väitän, että hakkiheput mahtuu vielä kohtuu helposti samoille paikoille.. toista on hyönteiskalastajan ja samalle mestalle osuvan "koneonkimiehen" laita..

munapata
Viherpillu

Viesti Kirjoittaja munapata » 21:35:43 10.12.2009

Piti ruveta vastailemaan HK:n avaamaan mielestäni keskustelun arvoiseen aiheeseen. Näköjään keskustelu koskikin luupääpohjaista kohderyhmää, joten pidän turpani kiinni.

-munapata
Parempi tunti kalassa kun viikko kännissä

Sup78
Vorsan vitjamuna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sup78 » 21:38:32 10.12.2009

munapata kirjoitti:Piti ruveta vastailemaan HK:n avaamaan mielestäni keskustelun arvoiseen aiheeseen. Näköjään keskustelu koskikin luupääpohjaista kohderyhmää, joten pidän turpani kiinni.

-munapata

Tästä tiedosta olen enemmän kuin tyytyväinen, kiitos.

Mikey
Herr Doktor

Viesti Kirjoittaja Mikey » 21:53:08 10.12.2009

Deep kirjoitti:
Royal Trude kirjoitti:toista on hyönteiskalastajan ja samalle mestalle osuvan "koneonkimiehen" laita..
Ei tuota ongelmia sekään. Etelässä on niitä paikkoja mihin vain "hyönteismiehillä" on asiaa. Eipähän synny ongelmia kun noita kohtaamisia ei tapahdu. Pohjoisessa taasen voi mennä sellaiseen paikkaan kauas pois, missä muita onkijoita ei juurikaan näy. Ja jos näkyy niin siirrytään ensi kerralla vielä kauemmaksi pois.

Hmmm. Nyt sain kungasidean. Erikoisalueita merelle jotka on rajoitettu vain hauen perhokalastajille. JaRu lähtee varmaan ajamaan tätä asiaa kanssani eteenpäin? Olisihan se hienoa, kun olisi mestoja, joilla vain todelliset herrasmiehet kelluisivat tweedhatut päässä ja taskumatillinen sauhujuomaa liivien sisällä. Täytynee ottaa TE-keskukseen yhteyttä, pari paikkaakin olisi jo mielessä.
Jag fiskar. Pappa betalar. Samma på finska.

Deep
kirjuri

Viesti Kirjoittaja Deep » 22:07:42 10.12.2009

Mikey kirjoitti:Eipähän synny ongelmia kun noita kohtaamisia ei tapahdu. .
niin eli se on ongelma mikäli niin pääsisi tapahtumaan.. :D Se lähinnä oli pointti.

Mikey
Herr Doktor

Viesti Kirjoittaja Mikey » 22:13:19 10.12.2009

Deep kirjoitti:
Mikey kirjoitti:Eipähän synny ongelmia kun noita kohtaamisia ei tapahdu. .
niin eli se on ongelma mikäli niin pääsisi tapahtumaan.. :D Se lähinnä oli pointti.
Naah, onhan noita sekakäyttäjäkoskiakin, joilla tulee välillä jopa käytyä koneonkijakavereiden kanssa kalassa. Täytyneekin laittaa muistutus puhelimeen että sanon ystävyyden heidän kanssaan irti asap, syö pahasti imagoa olla sellaisten kanssa ystävä.

Samtheman
Pippelsman

Viesti Kirjoittaja Samtheman » 22:21:38 10.12.2009

Pah. Aina mahtuu...

Haukikalassa en yleensä en edes moista mieti, vaan ohitan riittävän kaukaa ja asetun myös riittävän kauas. Yleensä tila joko riittää kahdelle veneelle, tahi sit pitää jatkaa matkaa. Usein myös väistän, ihan kohteliaisuussyistä. Näin tein myös pari viikkoa sitten, poistuttiin koko fladasta kun siellä oli soutuveneellä heebo kalassa. Ei viittitty takoa paikkaa kun pikku pätkä, meillä oli parempi mahdollisuus siirtyä. Vuosi sitten erän herrasmies väisti meitä, ja sainkin paikasta 6+ haagertin. Esimerkkejä on, mutta mun onneksi molemmissa veneissä on usein ollut sama meininki, ja on vältytty nyrkkihippasilta.

Lohta soutaessa tuntuu joillain toi kiilailu olevan elämäntapa, ja se nostaa tunteita pintaan. Pieni joki, omaa vuoroa jonotettu ja sit joku tulee hinkkaamaan siihen nenän eteen autsz
Siellä myönnän jopa suuttuneeni, kun paikan vaihdos ei aina ole mahdollista. Ja odotan sitä vuotta, kun torniolla otan painit jonkun tommosen kanssa. Se tulee viime kesän touhulla tapahtumaan, jos paine siirtyy myös alkukauteen. Me siis siirrettiin omaa reissua epävarmalle ajalle, ettei tarvi katella idiootteja. Alkukaudesta on tilaa ja niitä vähemmän saalispaineisia lohenkalastajia.

Jep, Mikey. Se on bänks nyt! nokkapysty
ISO uisteluvene kaupan! Nettivene 735003

Tsekkaa mun blogi: https://www.facebook.com/ruodollarokotettu/?fref=ts

vlasek
Provoileva muskelipökiö

Viesti Kirjoittaja vlasek » 22:24:50 10.12.2009

Jaha mikki poisti taas mun viestin :D

Mikey
Herr Doktor

Viesti Kirjoittaja Mikey » 22:28:19 10.12.2009

vlasek kirjoitti:Jaha mikki poisti taas mun viestin :D
Itse asiassa tällä kertaa en ehtinyt eli joku muu oli minua nopeampi. En edes ehtinyt lukea viestiäsi. Lupaan olla nopeampi ensi kerralla.

vlasek
Provoileva muskelipökiö

Viesti Kirjoittaja vlasek » 22:55:42 10.12.2009

"Onko olemassa mitään ”reilun pelin” sääntöä, tai vastaavaa, kuinka lähelle voi mennä jo alueella olevaa venettä, tai milloin voi keulia lahdenpohjaa kohti rekaavan veneen ohi, tai jäädä laduille perään rekaamaan? Voiko vesiuskottavampi (vertaa mersu vs. lada) vene tehdä oharit vähäpätöisemmälle paatille, tai vaikkapa kelluntarenkaalle ja kruisailla vain kylmästi alueelle, myllertäen siellä kuinka lystää, vaikka itse olisi varta vasten yrittänyt hetken rauhoittaa paikkaa? Vaatiiko tuo edes mitään vesiuskottavuutta, vai onko se ihan jokamiehen oikeus, koska kukaan ei voi omistaa merta, lahtea, kaislikkoa, karikkoa?"

No kuha ei ihan kylki/paattimyyryyn tuu kalastamaan. Kyllä vesillä tilaa on ja ihan mukava, että myös muita kalastajia.

Mielikuvitustilanne: Olen etenemässä upouudella kellurenkaallani, johon olen asentanut myöskin kaikuluotaimen ja kaikki herkut(räpylätkin laadukkaat); hitaanpuoleisesti kohti melko laajaa lahtea. Lisättäköön vielä, että lahteen pääsee ainoastaan kapeahkon salmen kautta.

Takaa tulee vihamieheni jyri(täys vittupää koko mies) upouudella mako merkkisellä kalastuspaatilla, joka on oletettavasti huomattavasti nopeampi vesillä kuin upouusi kelluntarengas, johon olen kotona asentanut kaikuluotaimen.

Pitäisikö jyrin olla menemättä makollaan kyseiseen lahteen, koska jyrillä on todennäköisesti mielessä samat suunnitelmat. Olen kuitenkin ikännkuin varannut koko lahden heittelemällä loop pike boosterilla lahteen vievää kapeeta salmea, joka on myöskin lyhyt. Olen kotona suunnitellut kalastavani lahden huippupelipaikat.

Tästä kimpaantuneena alan nimittelemään jyriä ja hänen läheisiään melko ikävillä teeseillä, kuten "v...n lastenmakaaja, mutsillas on viikset...ym, eli herjaa lentää.

Kumpi teki väärin?

sakkeus
Yrjö Kakka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sakkeus » 23:01:30 10.12.2009

Kumpi teki väärin?
Tamperelainen.

spande
Valtakunnansovittelija

Viesti Kirjoittaja spande » 23:03:58 10.12.2009

Ei haukihommissa ole ollut koskaan omakohtaisia ongelmia kyseisen asian kanssa. Joku tapaus joka harmittaa toki on, mutta ohimenevää hetkeä vain. Jos samalla suunnitelmalla ja lahdella joko itse eka tai toinen on kohdattu , on käyty reippaasti tervehtimässä ja kysymässä sosiaalisen toiminnan nimissä kuulumiset ja jatkettu kalastusta hyvässä ja kohteliaassa yhteisymmärryksessä. Turhan kärjistettyä hommaa jos ja kun ei voi toista kunnioittaa ja ottaa kalamiehenä minkäänlaista kontaktia jos samoilla paikoilla ollaan tai selkeästi väistää jos huomaa, että kohtuullisuuden nimissä tulisi pikkuinen spessumesta jättää mille lajin renkailijalle tai viehkeilijälle saatikka uisteen vetelijälle häiritsemättä rauhaan. Samahan pätee myös eritoten kaikkien rannikkokalastajien "mina vatten" tai muihin juttuihin. Tyrän ja Samin kanssa siis samoila linjoilla ollaan..

Haukikoira
Lohikissa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Haukikoira » 01:22:35 11.12.2009

munapata kirjoitti:Piti ruveta vastailemaan HK:n avaamaan mielestäni keskustelun arvoiseen aiheeseen. Näköjään keskustelu koskikin luupääpohjaista kohderyhmää, joten pidän turpani kiinni.
-munapata
Aihe ei tarkoittanut vain luunokan kalastusta, vaan yleistä vesillä olemista ja kalastamista. Uskoisin, että pienillä järvilläkin saattaa joskus olla ruuhkan tapaista joissain paikoissa ja kuten SamiTheMies tuossa jo totesi, soutaessakin on joitain tuntemuksia tullut?

Tää fisustus on siitä arkipäiväinen laji, että joka vuosi syntyy uusia kalamiehiä eri tasoille. Uskoisin, että jokainen käy jossain vaiheessa melko useatkin kalastukseen liittyvät tavat, säännöt, periaatteet sekä muun vastaavan läpi omassa päässään, yleensä vielä useamman kerran, joka taas johtaa siihen, että tavat, menttaliteetti ja moraali ovat muuttuvia asioita. Nyt häikäilemätön ja muut huomioimaton kalastaja voi olla 20 vuoden kuluttua oivana esimerkkinä nuoremmille, ilman että antaa paasaavaa kuvaa. Tämä oli oikeastaan se syy, miksi asiasta olisi syytä keskustella, eikä todellakaan riidellä, kuten onneksi ei ole tapahtunutkaan.

Itse olen sosiaalinen ihminen ja juttelen ehkä liiankin herkästi tuntemattomille, niin maalla kuin merellä. Juttu vain on myös niin, että kaikki eivät pidä siitä, että joku tulee huutoetäisyyden päähän ja alkaa kysellä suunnitelmista. Sano siinä sitten, että rekaan tän penkan 8 kertaa eri uistimilla ja eri etäisyyksiltä. Sehän on lähes sama kuin kertoisi, että "tämä tässä on muuten hotinta hottia oleva hotspotti, jos et sattunut tietämään?" Siksi en mielelläni jää kenenkään laduille rekaamaan, ellen kysy onko asia aiemmin paikalla olleen mielestä ok. Joskus käy vahingossa niin, että menee johonkin peränusuun ja vasta siellä huomaa, että paikalla onkin joku. Itse ainakin poistun, enkä ainakaan mene koneella pöristelemään jonkun rauhoittamaa paikkaa vain kysyäkseni aiotko kauankin olla täällä?

Jokaisella on varmasti mielessään hyvä esimerkkilahti yhden, tai useamman yhtäaikaa kalastettavasta lahdesta, harmi vain että kaikki eivät tiedä jotain yhtä lahtea, joten ajatusten ja tapojen vertailu on siten mahdotonta. Suurilla alueilla rantaa ja heinikkoa riittää, mutta itse pyrin pitämään välin kolmen neljän heitonkantaman päässä muista veneistä. Poikkeuksina ovat muutamat kevät lahdet, joihin asettuu pitkin päivää useampiakin veneitä määräämättömiksi ajoiksi ankkuriin, tuolloin en koe ahdistavana, jos joku on parinkin heitonkantaman päässä, koska jokainen vuorollaan hiukan vaihtelee heittoaluettaan ja sopu näyttää säilyvän.

Kuninkaallinen Ruuttana yrittää vain olla BesserFisheri Betrefolkkia, ku kalastelee vaan laatukaloja laavulta huishkien, mutta tietolähde on kertonut, että kairassakin on "kairaa" heiluteltu, eikä vain kalastuksen apuvälineenä ;)

Vastaa Viestiin