Silakan litkaus

Alueen säännöt
Täällä keskustellaan kaikesta yleisestä kalastukseen liittyvästä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt - Kalastus-uutisia - Etusivu uusiks!
Avatar
Tyrä
Raksiteline
Viestit: 4555
Liittynyt: 07:11:01 28.05.2005
Paikkakunta: Maameri
Viesti:

Silakan litkaus

Viesti Kirjoittaja Tyrä »

Kertokaapa viisaat, että mistä johtuu seuraava seikka: Eilen nostelimme kahteen mieheen litkalla silakkaa tahtiin 10-12kg/h. Tänään samassa paikassa samaan aikaan tuli kolmeen henkeen kahdessa tunnissa silakkaa kokonaista 4kpl. Kaikuluotain kuitenkin näytti suurten silakkaparvien edelleen olevan samoilla paikoilla. Myös silakoiden jatkuva törmäily siimaan vahvisti kaikuluotaimen kertoman. Eli miksi eilen kelpasi "hopiakoukku", mutta tänään ei? Tätä ei laaja, mutta kapasiteetiltaan rajallinen pääni ymmärrä?
Nuorten kalakerho etsii lahjoituksina käyttökelpoista tai korjauskelpoista kalastustavaraa. Yksäriä minulle, niin kerron lisää.
Avatar
Åbo_
Vantaan soppamies
Viestit: 2012
Liittynyt: 13:32:22 14.06.2005
Paikkakunta: Vanda

Re: Silakan litkaus

Viesti Kirjoittaja Åbo_ »

Te ette vaan osaa...

-Åbo-
..Pike Performance...Hauen kalastusta jo yli 30-vuotta..
Avatar
Samtheman
Pippelsman
Viestit: 7989
Liittynyt: 19:28:05 21.04.2005
Paikkakunta: Korso

Re: Silakan litkaus

Viesti Kirjoittaja Samtheman »

Olisko sama juttu kuin monella muullakin parvikalalla. Eli kun parvi syö, kaikki syö. Kun ei, niin ollaan ihan täysin fleguina. Uidahan niiden pitää jotta saavat hengitettyä...
Tai sit ne vaan hässi just ton tokan reissun aikana...
ISO uisteluvene kaupan! Nettivene 735003

Tsekkaa mun blogi: https://www.facebook.com/ruodollarokotettu/?fref=ts
Avatar
Holmes
Asfalttiviidakon Vaeltava Aave
Viestit: 2205
Liittynyt: 19:32:43 10.11.2006
Paikkakunta: Hellsingfors

Re: Silakan litkaus

Viesti Kirjoittaja Holmes »

Sana kiertänyt, että hopeisesta koukusta tulee paska fiilis?..
Avatar
Laxter
Viestit: 43
Liittynyt: 13:40:52 09.11.2008
Paikkakunta: Lappeenranta/Nokia

Re: Silakan litkaus

Viesti Kirjoittaja Laxter »

Tai kenties lippiksen väri vaihtunut?
Avatar
Tyrä
Raksiteline
Viestit: 4555
Liittynyt: 07:11:01 28.05.2005
Paikkakunta: Maameri
Viesti:

Re: Silakan litkaus

Viesti Kirjoittaja Tyrä »

Jaaha, jos menis tänään kokeilemaan josko savu-uunillinen irtoaisi :D
Nuorten kalakerho etsii lahjoituksina käyttökelpoista tai korjauskelpoista kalastustavaraa. Yksäriä minulle, niin kerron lisää.
hannufox
EX-tURKUlainen rakkauden levä, vesien Jeesus
Viestit: 791
Liittynyt: 15:55:01 18.05.2006
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Silakan litkaus

Viesti Kirjoittaja hannufox »

Olen joskus törmänny samanlaiseen syöntiin mihin Tyrä vittaa.
Joskus on auttanut koukkujen vaihto kullan värisiin ja laittamalla enemmän houkutusta koukkujen väliin. Foliopalat keskellä ja ja kirkas lusikka alimpana auttaa myös joskus.
Sitten on vielä mahdollista hidastaa koukkujen alasmenoa laittamalla ongenkoho ( ihan tavallinen market koho) väärinpäin koukkujen yläpuolelle. Paino tai lusikka (mikä siellä alimpana onkaan) vie kohon ja koukut alas paljon hitaammin ja houkuttelevammin.
Jos nää temput ei auta niin seuraavana päivänä uus yritys. 8)
nim. 5 sija silakanlitkaus mm 2009
Aina voi oppia uutta, varsinkin kalastuksesta
http://www.deltacafe.fi/
Avatar
Tyrä
Raksiteline
Viestit: 4555
Liittynyt: 07:11:01 28.05.2005
Paikkakunta: Maameri
Viesti:

Re: Silakan litkaus

Viesti Kirjoittaja Tyrä »

Joko jossain on alkanut silakka iskemään litkaan?
Nuorten kalakerho etsii lahjoituksina käyttökelpoista tai korjauskelpoista kalastustavaraa. Yksäriä minulle, niin kerron lisää.
Avatar
sakkeus
Yrjö Kakka
Viestit: 5745
Liittynyt: 19:21:31 21.04.2005
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Silakan litkaus

Viesti Kirjoittaja sakkeus »

Tyrä kirjoitti:Joko jossain on alkanut silakka iskemään litkaan?
Kyllähän hc litkaajat kävivät rymättylän vesillä jopa jään päältä silakkaa litkaamassa ja saalista saivat. Reikä jäähän ja silleen you know? :D
Avatar
Tyrä
Raksiteline
Viestit: 4555
Liittynyt: 07:11:01 28.05.2005
Paikkakunta: Maameri
Viesti:

Re: Silakan litkaus

Viesti Kirjoittaja Tyrä »

Ihan niin innokas en ole, että jäältä silakkaa kalastaisin :D Mutta jos viikonloppuna menisi kokeilemaan, että saisiko pannullisen vai peräti savu-uunillisen... Vinkkejä sen parhaan superlitkan rakentamiseksi otetaan vastaan...
Nuorten kalakerho etsii lahjoituksina käyttökelpoista tai korjauskelpoista kalastustavaraa. Yksäriä minulle, niin kerron lisää.
Avatar
sakkeus
Yrjö Kakka
Viestit: 5745
Liittynyt: 19:21:31 21.04.2005
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Silakan litkaus

Viesti Kirjoittaja sakkeus »

Tyrä kirjoitti:Ihan niin innokas en ole, että jäältä silakkaa kalastaisin :D Mutta jos viikonloppuna menisi kokeilemaan, että saisiko pannullisen vai peräti savu-uunillisen... Vinkkejä sen parhaan superlitkan rakentamiseksi otetaan vastaan...
Toi hannun vinkki koittaa kultakoukuilla on vanha kikka. Kanattaa kokeilla ehdottomasti. Välillä ei tuu vaikka kuinka koittaa....
Mikey
Herr Doktor
Viestit: 7038
Liittynyt: 13:19:15 22.04.2005
Paikkakunta: Privat område. Mene pois.

Re: Silakan litkaus

Viesti Kirjoittaja Mikey »

Kunhan nuo tulee sen verran sisälle että ohittavat mun kotilaiturin niin mennään kyllä jälkikasvun kanssa ämpärillinen tai pari hakemaan. On tuo savustettuna ruisleivän ja oluen kera sen verran hyvää.

Niin, uusi savupönttö pitää hankkia.
Jag fiskar. Pappa betalar. Samma på finska.
Jörkka_
Viestit: 45
Liittynyt: 10:32:14 12.01.2012
Paikkakunta: Janakkala

Re: Silakan litkaus

Viesti Kirjoittaja Jörkka_ »

eilen kävin pari ämpärillistä onkimassa, oli kyllä porukkaa aikalailla. Syönti ei ollut parhaimmillaan, mutta eiköhän se tästä ihan lähipäivinä muutu.

Osa päätyi suoraan savustuskaappiin ja tuli kyllä erittäin maukasta.
Avatar
DC
Vertikaali Jigaaja
Viestit: 6416
Liittynyt: 19:43:17 20.04.2005
Paikkakunta: ääpnaaknaK

Re: Silakan litkaus

Viesti Kirjoittaja DC »

Joskus Kustavissa testailin koukkuvärejä, ja kas kummaa, joskus monivärilitkan koukuista kelpasi vain musta :shock:
Avatar
Tyrä
Raksiteline
Viestit: 4555
Liittynyt: 07:11:01 28.05.2005
Paikkakunta: Maameri
Viesti:

Re: Silakan litkaus

Viesti Kirjoittaja Tyrä »

Kenelläkään kokemusta kimalteista, heijastinteipeistä sun muista kuusenkoristeista litkan lisänä?
Nuorten kalakerho etsii lahjoituksina käyttökelpoista tai korjauskelpoista kalastustavaraa. Yksäriä minulle, niin kerron lisää.
Jörkka_
Viestit: 45
Liittynyt: 10:32:14 12.01.2012
Paikkakunta: Janakkala

Re: Silakan litkaus

Viesti Kirjoittaja Jörkka_ »

Itselläni on litkassa kolmessa kohtaa pätkä kimalleteippiä ja viimeksi ainakin sillä tuli paremmin kuin vieressä onkojoille joilla oli ihan peruslitkat ilman mitään härpäkkeitä.
Avatar
Tyrä
Raksiteline
Viestit: 4555
Liittynyt: 07:11:01 28.05.2005
Paikkakunta: Maameri
Viesti:

Re: Silakan litkaus

Viesti Kirjoittaja Tyrä »

Kiitos vinkistä, täytynee siis kokeilla kimalleteippiä :D
Nuorten kalakerho etsii lahjoituksina käyttökelpoista tai korjauskelpoista kalastustavaraa. Yksäriä minulle, niin kerron lisää.
Avatar
Tyrä
Raksiteline
Viestit: 4555
Liittynyt: 07:11:01 28.05.2005
Paikkakunta: Maameri
Viesti:

Re: Silakan litkaus

Viesti Kirjoittaja Tyrä »

Hieno päivä vesillä. Olimme Sursillin kanssa litkanneet nelisen tuntia saaliina ehkä 30-40 silakkaa, kun paikalle tuli busterilla vanha pariskunta (myöhemmin kävi ilmi, että ikää heillä 75v). Tervehdittyään ensin he kysyivät että "onko silakkaa tullut"? Arvelin heidän olevan itsekin tulossa litkaamaan ja kerroin huonosta kalantulosta. Mutta ei, heidän asiansa olikin, että he olivat olleet litkaamassa muutaman kilometrin päässä meidän paikastamme olevan saaren takana ja koska tiesivät aamuisen kokeilunsa perusteella meidän paikkamme huonoksi, niin meidät kiikarilla nähtyään tulivat meille kertomaan, että sieltä nousee silakkaa ihan köytenä. Ajoivat siis useamman kilometrin vain kertoakseen meille hyvän litkauspaikan. Ajelimme sitten heidän perässään uudelle ottipaikalle ja daa, neuvojiemme kanssa leppoisasti kalajuttuja rupatellen nostelimme kahteen mieheen kolmessa tunnissa venhoon n. 50kg meren hopeaa. Hieno päivä ja hieno saalis, mutta suurin syy hyvään mieleen oli kuitenkin noiden meille aiemmin aivan tuntemattomien seniorikansalaisten uskomaton ystävällisyys. Siis kiitos teille ihanat ihmiset, ketä ikinä olittekin. Lupaan yrittää olla teidän ystavällisyytenne arvoinen ja jakaa esimerkkinne mukaisesti hyvää mieltä eteen päin.
Nuorten kalakerho etsii lahjoituksina käyttökelpoista tai korjauskelpoista kalastustavaraa. Yksäriä minulle, niin kerron lisää.
Avatar
Aavikkosammakko
PaMu "the Hand" Henry
Viestit: 3524
Liittynyt: 18:10:19 13.12.2005
Paikkakunta: Mansesteri
Viesti:

Re: Silakan litkaus

Viesti Kirjoittaja Aavikkosammakko »

Kerrassaan hienoa! Senioreille hatunnosto :hattu:
** Näsijärven Lohikalayhdistys **
http://www.nasijarvi.fi/
Avatar
Tyrä
Raksiteline
Viestit: 4555
Liittynyt: 07:11:01 28.05.2005
Paikkakunta: Maameri
Viesti:

Re: Silakan litkaus

Viesti Kirjoittaja Tyrä »

Tänään kelpasivat yhtäläisesti niin hopeiset kuin kultaisetkin koukut. Kaikissa sateenkaarenväreissä kimalteleva hologrammiteippi koukkutapsien välissä ei tuntunut ainakaan huonontavan syöntiä. Hyväntekijöidemme neuvomalla ottipaikalla aloitimme 2,5m vedestä n. 10m rannasta ulos ja kalaa tuli ihan kohtuullisesti, tyyliin 2-5kpl/8 koukun litka. Huomasimme kuitenkin, että kalaa tuli miltei ainoastaan veneen merenpuoleiselta sivulta rannanpuolesen sivun tarjotessa vain pieniä yksittäisiä kaloja. Siirryimme 5-7m ulos päin 4-5m veteen ja johan repesi. Kalojen keskikoko parani melkein kolmanneksen ja 8 koukun litkalla rupesi nousemaan pääsääntöisesti 5-8 kalan satseja, poislukien tietysti veneeseen nostossa toisinaan takaisin mereen tipahdelleet kalat.
Nuorten kalakerho etsii lahjoituksina käyttökelpoista tai korjauskelpoista kalastustavaraa. Yksäriä minulle, niin kerron lisää.
Avatar
Tyrä
Raksiteline
Viestit: 4555
Liittynyt: 07:11:01 28.05.2005
Paikkakunta: Maameri
Viesti:

Re: Silakan litkaus

Viesti Kirjoittaja Tyrä »

Siskonpojan kanssa litkaamassa tänään. Kalat eivät olleet enää matalassa 2-5m syvyydellä (olisiko syynä kovempi keli?), vaan n. 12m vedessä. Kun paikka viimein löytyi, niin saalista olisi ollut tarjolla vaikka koko kylän tarpeiksi, mutta uhkaava ukkosmyrsky pakotti pois vesiltä puolentoista tunnin rykäisyn jälkeen. Kävimme kilpa-ajoon myrskyn kanssa ja ehdimmekin rantaan pari minuuttia ennen rankkasadetta. Kuivina emme silti selvinneet, sillä kalastusvälineitä ja saalista autoon siirtäessämme sade saavutti meidät. Olisimme säästyneet kuivina, jos jomman kumman (en kerro kumman) huolehtivan äidin puhelu ei olisi viivyttänyt meitä merellä niiden ratkaisevien minuutttien ajan :-) Kalaa tuli kuitenkin ihan riittävästi ja sadekin oikeastaan vain piristi. Poika sai silakat ja minä mädit, nam =P~ Ai joo, koulun värillä ei tuntunut olevan väliä.
Nuorten kalakerho etsii lahjoituksina käyttökelpoista tai korjauskelpoista kalastustavaraa. Yksäriä minulle, niin kerron lisää.
Avatar
Tyrä
Raksiteline
Viestit: 4555
Liittynyt: 07:11:01 28.05.2005
Paikkakunta: Maameri
Viesti:

Re: Silakan litkaus

Viesti Kirjoittaja Tyrä »

Soon loppu ny! Ei ainuttakaan hopiaista tänään.
Nuorten kalakerho etsii lahjoituksina käyttökelpoista tai korjauskelpoista kalastustavaraa. Yksäriä minulle, niin kerron lisää.
Avatar
Tyrä
Raksiteline
Viestit: 4555
Liittynyt: 07:11:01 28.05.2005
Paikkakunta: Maameri
Viesti:

Re: Silakan litkaus

Viesti Kirjoittaja Tyrä »

Joko silakka nappaa?
Nuorten kalakerho etsii lahjoituksina käyttökelpoista tai korjauskelpoista kalastustavaraa. Yksäriä minulle, niin kerron lisää.
Tones
Viestit: 6
Liittynyt: 11:05:50 26.02.2014

Re: Silakan litkaus

Viesti Kirjoittaja Tones »

Kyllä ainakin Raumalla.
Avatar
Zeiaar
Viestit: 307
Liittynyt: 09:35:34 12.10.2006
Paikkakunta: Turku

Re: Silakan litkaus

Viesti Kirjoittaja Zeiaar »

Lauantaina tarkoitus mennä koittamaan...
Zeiaar
Vastaa Viestiin