Hyvä kalastusasu?

Alueen säännöt
Täällä keskustellaan kaikesta yleisestä kalastukseen liittyvästä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt - Kalastus-uutisia - Etusivu uusiks!
Avatar
pippuriina
Viestit: 96
Liittynyt: 16:19:58 03.04.2011

Re: Hyvä kalastusasu?

Viesti Kirjoittaja pippuriina »

kapakala kirjoitti:
pippuriina kirjoitti:
sakkeus kirjoitti:Simms vene -asu tuli nyt oikeasti sisään ajettua jokiveneessä istuessa kovassa rankkasateessa. Piti vettä ja perse oli kuiva vaikka vesilammikossa istuinkin.
Perse pysyy oman kokemukseni mukaan kesällä parhaiten kuivana suht lyhyessä mekossa ja ilman pikkuhousuja kun tuuletus toimii silloin hyvin. :wink:

Sori, mutta oli ihan pakko... :lol:
Ei kai sentään koko kesää kuivana...kai nyt välillä vähän kostuukin :D
No sehän siis riippuu ja roikkuu olosuhteista sekä myös siitä vaatetuksesta. :wink:
Iloinen mieli korvaa puuttuvan älyn
JHammer
Viestit: 331
Liittynyt: 15:57:39 08.03.2009

Re: Hyvä kalastusasu?

Viesti Kirjoittaja JHammer »

Jumanskeka! Nyt alkaa keskustelu olla jo asialinjalla! :D
Ite käytän kalassa kesäkeleillä Clumbuksen katkohousuja, joista saa helposti shortsit.- Nää sitte oikeesti vaan lämpösillä keleillä. Huonommille keleille on Rukan "kuorihousut", ja ihan kylmille keleille sitte Abun kelluntapuku. Ja semikylmälle Fladenin kelluntatakki, jonka kelluominaisuuksiin en hirveesti kyllä luota, mutta oikein mukava päällä!
Avatar
vlasek
Provoileva muskelipökiö
Viestit: 13103
Liittynyt: 00:09:58 02.09.2007
Paikkakunta: Träshscandal

Re: Hyvä kalastusasu?

Viesti Kirjoittaja vlasek »

Tähän tuli selkeä seksuaalinen vivahde :D
Deep
kirjuri
Viestit: 3313
Liittynyt: 11:40:21 13.01.2006
Paikkakunta: Vantaa

Re: Hyvä kalastusasu?

Viesti Kirjoittaja Deep »

Mä epäilen tuon kikkailun päättyvän mekossa olevaan jarruraitaan.

Vissun vene-asun housut on ollet parhaat mitä mulla on ollut.. ostin jonkun vissun pidemmän rotsinkin siihen kylkeen kun ovat kehuneet.
Avatar
sakkeus
Yrjö Kakka
Viestit: 5745
Liittynyt: 19:21:31 21.04.2005
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Hyvä kalastusasu?

Viesti Kirjoittaja sakkeus »

Deep kirjoitti:Mä epäilen tuon kikkailun päättyvän mekossa olevaan jarruraitaan.

Vissun vene-asun housut on ollet parhaat mitä mulla on ollut.. ostin jonkun vissun pidemmän rotsinkin siihen kylkeen kun ovat kehuneet.
Vissut kestää muutaman vuoden ja sitten ne voi heittää menemään. Tietty, jos on ursuitti alla ei läpi menevä vesi juuri haittaa. Muuten suht asiallinen asukokonaisuus....
Avatar
Padre
D.I.Y. Lobotomia
Viestit: 420
Liittynyt: 07:31:29 11.04.2006
Paikkakunta: tRauma

Re: Hyvä kalastusasu?

Viesti Kirjoittaja Padre »

Pakko sen verran näsäviisastella viel että ei mikään asu iankaikkisesti kestä. Toki hinta-laatusuhteissa on eroja, satasen tahi kahden asu jos kestää pari kautta on suorite hyvä mutta jos useamman sadan puku kuluu vettä läpäiseväksi samassa ajassa on ainakin mun mielestäni rahaa palanut hukkaan. Toki tärkein käyttöikää määrittelevä tekijä on kayttöpäivien määrä, nehän sen kulumisen tekevät, eivät henkarissa killuttelut.
Terve mies ei tanssi.
Avatar
Samtheman
Pippelsman
Viestit: 7989
Liittynyt: 19:28:05 21.04.2005
Paikkakunta: Korso

Re: Hyvä kalastusasu?

Viesti Kirjoittaja Samtheman »

Mä olen tossa niiiiin samaa mieltä!
Mun satkun puku on nyt kestäny 3-4 kautta, ja toivon mukaan pitää vieläkin vettä, kun laitoin reilusti kyllästettä. Jos ei, niin hintansa se jo haukkui. Noita kun saa ainakin 8 tonnilla, ja ei se tonnin puku kestä 24 vuotta...
ISO uisteluvene kaupan! Nettivene 735003

Tsekkaa mun blogi: https://www.facebook.com/ruodollarokotettu/?fref=ts
Avatar
sakkeus
Yrjö Kakka
Viestit: 5745
Liittynyt: 19:21:31 21.04.2005
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Hyvä kalastusasu?

Viesti Kirjoittaja sakkeus »

Juu niinhän se vain on, että mikään ei ole ikuista. Yleisesti omassa käytössä "kalvopuvut" jopa suht laadukkaat on kestänyt muutamia vuosia ja sitten ne on tulleet tiensä päähän. Juuri sain käyttööni n. Kahden sadan kalvollisen kalastuspuvun ja ensimmäisessä kunnon vesikelissä se ei vaan yksinkertaisesti pystynyt pitämään vettä ulkopuolellansa ja siten alla olevat kerrokset kastuivat ja alkoi kylmäkin tulla. Tuo samainen puku toimii kohtuullisesti hyvillä keleillä vaikkakin hengittävyys ei ole kunnollinen ja puku alkaa hiostamaan. Nyt kun sain käyttööni goretexillä olevan puvun on maailma täysin erilainen satoi tai paistoi. Puku hengittää ja pitää kuivana vaikka sataisikin. Yleensä merellä syksyisin vesi lentää veneillessä ja kastelee vaikka vettä ei muuten sataisikaan. Jos noissa olosuhteissa ei pysy kuivana on vesillä olo aika kylmää kyytiä ja se ei ole enää kivaa.

Gore antaa myös takuun kalvoilleen ja ne on myös korjattavissa jos pukuun tulee esim. Palkeekieli.

Tietty jokainen kalamies hankkii välineet oman maun mukaan ja tulee toimeen sillä mitä on hankkinut. Itse jonkin verran vesillä liikkuvana osaan jo arvostaa sitä kuivaa hanuria ja puhelinta. Ehkä ne kaihoisat uisteluretket turkishaalareissa ja sadeasussa on jo taaksejäänyttä elämää?
Deep
kirjuri
Viestit: 3313
Liittynyt: 11:40:21 13.01.2006
Paikkakunta: Vantaa

Re: Hyvä kalastusasu?

Viesti Kirjoittaja Deep »

En itse ole (ainakaan vielä) valmis laittamaan ns. kalvo-kalastus-pukuun hirveitä rahoja kiinni (nykyinen yhdistelmä pikku aleista poimittuna halpa n. 150e), kun pidän pääosan (hauki)kaudesta ursuittia ja ne rajuimmat olot osuu aika hyvin niihin ajankohtiin. Loppukeväästä osui yksi monsuuni kohdille ja sen myötä ostin taasen uuden rotsin, kun tuli norot sisään.. vissun housut taasen ei oireilleet yhtään. Yleisesti voi sanoa, että mulle riittää kuivana pysyminen ja ehjät vetoketjut.. Tosin ei ole vaikea arvata, että tämä kledju asia menee tähän harrastuksen teeman mukaisesti, eli koko ajan etsitään parempaa ja siten se hintalappukin on tylympi.

Ps. honkkarissa on jotku savagearin venehousutyyppiset-viritykset 69e, eli aika edukkaat ja kokeilemisen arvoiset?
Emppai
Käsijuusto
Viestit: 7219
Liittynyt: 22:20:26 04.01.2006

Re: Hyvä kalastusasu?

Viesti Kirjoittaja Emppai »

Mulla on toi savagearin asu. Plussat: henkselit valmiina(ei vilku persus), kevyt, halpa, tarpeeksi monta taskua, pitää vettä. Miinukset: ei pidä vettä, eli siis osuttiin kaatosateeseen ja oma asu piti kuivana, vaan kaveri valitti että tuli saumoista läpi. Nilkankiristysremmissä sais olla lissä kiristysvaraa. Uskallan kyllä suositella.
Avatar
Haukkivesku
Viikonloppusavolainen
Viestit: 4968
Liittynyt: 17:10:08 26.04.2005
Paikkakunta: hellsinki
Viesti:

Re: Hyvä kalastusasu?

Viesti Kirjoittaja Haukkivesku »

Hajin sastan goretex takin...
550€ halpaa hupia mutta lykkäsivät
70% alennuksen niin ei raaskinut ohittaa...

Vielä kun löytäis hyvät housut, kaikki tuntu jotenkin
Rimpuloilta...oli siellä ruutallekkin strech versiot, oli
Ne vaan jotenkin liian gayt mulle.

Pitäsköhän hakea blad glederit vai mitkä ne työhousut oli
"En minäkään ole aina oikeassa, mutta silloinkin muut ovat enemmän väärässä."
Avatar
Samtheman
Pippelsman
Viestit: 7989
Liittynyt: 19:28:05 21.04.2005
Paikkakunta: Korso

Re: Hyvä kalastusasu?

Viesti Kirjoittaja Samtheman »

Sej aafter mii: Blå Kläder!
ISO uisteluvene kaupan! Nettivene 735003

Tsekkaa mun blogi: https://www.facebook.com/ruodollarokotettu/?fref=ts
Sepalus
Viestit: 385
Liittynyt: 18:20:00 10.04.2006
Paikkakunta: 01120

Re: Hyvä kalastusasu?

Viesti Kirjoittaja Sepalus »

Mistä Visionin vermeitä voi shoppailla PK-seudulla?
Kyllä Ahti muistaa!
Pipari
Riskisijoittaja
Viestit: 220
Liittynyt: 06:36:56 13.04.2007
Paikkakunta: Espoo

Re: Hyvä kalastusasu?

Viesti Kirjoittaja Pipari »

Jos haluaa kestävän asun niin suosittelen purjehdukseen tarkoitettua asua. Mulla on ollu kalastuskäytössä (n. 30 päivää/vuos) se mun asu jotain 5 vuotta ja sitä ennen se oli faijalla käytössä aina silloin tällöin joku 3-4 vuotta. Se asu on edelleen uudenveronen. Mikään ei vuoda, polvissa ja perseessä on kunnon vahvikkeet ja se hengittää ainakin jollain tasolla. Huonona puolena vois mainita, et siinä on vähän turhan pienet taskut. Nyt en muista tähän hätään minkä merkkinen se on.

Mä en oo mitenkään seurannu purjehdusasujen kehitystä, mut luulisin et ne on nykyään parempia... ainaki taskujen osalta. Hintaahan osalla niistä näyttää olevan, mut eipähän tarvii ostella uusia joka vuos eikä ees joka 8. vuos 8) . Ensin pitää miettiä kuitenki et kestääkö oma ego ensinäki sen, et se asu EI oo ostettu eräkaupasta ja toisekseen siinä ei lue savage gear tai mitään muutakaan kalastukseen liittyvää vaan jotain semisti rantaruotsalaisiin viittaavaa :p .

Nopea googletus:
http://www.veneilijanverkkokauppa.com/o ... -2672.html
http://www.marnela.fi/jeantex.htm
http://www.musto.com/fcp/categorylist/r ... lters=true
http://www.henrilloydonline.com/web/cat ... =Jackets01

Keskusteula aiheesta:
http://keskustelu.suomi24.fi/node/4957689
perttilee
Viestit: 235
Liittynyt: 08:02:32 01.08.2010
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Hyvä kalastusasu?

Viesti Kirjoittaja perttilee »

Mulla on tuollainen Erätukun North Ice lenkkeilyasu Airtex-kalvolla venekäytössä, (129 €).
Kevyt ja tilava, ei liian vahva, helppo paatissa olla, taskujakin mulle riittävästi, eikä läppiä tai muita turhia ulokkeita ja kaiketi hengittääkin, kun ei pukkaa hiki pintaan.
Kaikissa taskuissa vetoketjut ja kännykkätaskussa vedenpitävä ketju.

Hyvin on sadettakin pitänyt, ei ole vesi tullut sisään, eli aika tyytyväinen olen ollut.
Mukana tuli kaikkea asustetta, sukat fleesehanskat/väliasu + pipa.
Hintaisekseen ihan ok.

Toki jos tarvitsee isompia taskuja vieherasioille ym. silloin ehkä joku muu asu voi olla parempi. :D
haukka
Viestit: 17
Liittynyt: 11:19:10 21.05.2007
Paikkakunta: lohja

Re: Hyvä kalastusasu?

Viesti Kirjoittaja haukka »

molla myös käytössä North Ice puku. Toki ostin takin ja housun erikseen että sain mieleisen. Alusasulla ja väliasulla saa puvun toimimaan pitkälle marraskuulle. Ilman muita pukineita menee ihan kesäkeleissä. Käytössä ollu myös sini reissuilla. Olen ollu tyytyväinen :D
samu
Viestit: 742
Liittynyt: 18:20:55 15.03.2007
Paikkakunta: Etelä

Re: Hyvä kalastusasu?

Viesti Kirjoittaja samu »

Samoilla linjoilla piparin kanssa. Itellä ollut 4-5 vuotta nyt käytössä
Jeantexin asu penzance takki ja salisbury housut.
Mukava asu ollut veneillessä ja tulee vielä monet reissut olemaan matkassa.
Avatar
Marko76
Viestit: 18
Liittynyt: 14:12:13 24.09.2011

Re: Hyvä kalastusasu?

Viesti Kirjoittaja Marko76 »

Omalla kohdallani olen suosinut nimenomaan armeijaylijäämä tuotteita. Edustavuudesta ja muotinäkökohdista tosin voi olla montaakin mieltä, mutta kestävyydestä ja käytettävyydestä ei juuri tarvitse tinkiä.
-Marko Niinimäki

-Kauppias Ite
http://www.supernova.fi/
Verkkokaupassa tarjolla wanhemmat uistimet ja armeijaylijäämä laidasta laitaan!

Rublex-maahantuonti
JMusto
Viestit: 19
Liittynyt: 17:30:41 07.08.2011

Re: Hyvä kalastusasu?

Viesti Kirjoittaja JMusto »

Emppai kirjoitti:Mulla on toi savagearin asu. Plussat: henkselit valmiina(ei vilku persus), kevyt, halpa, tarpeeksi monta taskua, pitää vettä. Miinukset: ei pidä vettä, eli siis osuttiin kaatosateeseen ja oma asu piti kuivana, vaan kaveri valitti että tuli saumoista läpi. Nilkankiristysremmissä sais olla lissä kiristysvaraa. Uskallan kyllä suositella.

Itsellä myös Savagearin kalastuspuku ollut käytössä tämän kauden ja kohtuu tyytyväinen olen ollut. Kuivana oon pysynyt kovassakin sateessa, mutta taskuja saisi olla muutama lisää. Esim reisitaskut housuissa olisi iso plussa. Pääasiassa kun kalastan rannoilta, niin tarvitsee aina tunkea taskut täyteen romua.
Eikka_
Viestit: 301
Liittynyt: 17:00:49 27.09.2007
Paikkakunta: JKL

Re: Hyvä kalastusasu?

Viesti Kirjoittaja Eikka_ »

http://shop.kivikangas.fi/PublishedServ ... emcode=333
Tuollainen ja paukkuliivit. Pärjääkö kylmässä veneessä/pilkillä vai joutuuko palelemaan?
Avatar
jones
Abebe Bikila
Viestit: 4574
Liittynyt: 20:22:55 05.05.2005
Paikkakunta: Epsåå

Re: Hyvä kalastusasu?

Viesti Kirjoittaja jones »

Itellä käytössä Haltin drymax -rotsi. Alle sitten riittävästi kerroksia. Kovemmalle kelille voi nykäistä niskaan i-maxin kaksiosaisen kelluasun.

Millä olette kyllästäneet/pesseet kalvoasujanne? Haussa siis jokin pesuaine jolla voisi kyllästää samalla asut..
Zaphod: I can't do this without my third arm!
Suojele norppaa. Vältä verkkokalastusta. Osta katiska.
--== : Kalamittatarroja kaupan : ==--
OOh!No
Viestit: 1033
Liittynyt: 13:47:22 09.06.2007

Re: Hyvä kalastusasu?

Viesti Kirjoittaja OOh!No »

Normi pesuaineilla. Miks kalvoasut pitäis kyllästää?
daddycool
Baania perkele!
Viestit: 509
Liittynyt: 20:11:10 21.04.2005
Paikkakunta: kymi

Re: Hyvä kalastusasu?

Viesti Kirjoittaja daddycool »

otsikon mukainen hyvä kala-asu olis kiva löytää.nuoremmat haukkuneet vanhaksi pieruksi enkä kuulemma ymmärrä mitään teknisistä vaatteista ...tollon villasukat hähähätyyliin.
ostaa pläjäytin visionin kuoritakin sekä housut ,viis tuntia sateessa ja lotomärkä ukko eli kuorivaare on suomeksi kallis hiottava ja huonosti vedenpitävä vaatekerta.
ei ne fjäälrävenin goretkaan kauaa pelittäneet ja mua vituttaa pitää vaatetta minkä päälliskangas imee veden ja painaa tonnin.ursuittia ei lämpimään aikaan viitsi pitää taitaa paree olla kaivaa hellyhansseenit jostain varastonperiltä..
Avatar
Samtheman
Pippelsman
Viestit: 7989
Liittynyt: 19:28:05 21.04.2005
Paikkakunta: Korso

Re: Hyvä kalastusasu?

Viesti Kirjoittaja Samtheman »

Erätukun Hossa on nyt ollu pari kuukautta käytössä. Kovasta sateesta aurinkoon, pelittäny tähän asti juuri kuin pitääkin. Mukavampi päällä kuin vanha saman lafkan kalastuspuku. Ainoa mikä saisi olla, niin korkeampi selkäsuoja. Nyt se on lähinnä nimellinen.
Hintaa kai 130€, joten ei ihan hinnan kiroissakaan.
ISO uisteluvene kaupan! Nettivene 735003

Tsekkaa mun blogi: https://www.facebook.com/ruodollarokotettu/?fref=ts
Kuha-Eki
Viestit: 57
Liittynyt: 15:02:02 13.06.2010
Paikkakunta: Seinäjoki/Helsinki

Re: Hyvä kalastusasu?

Viesti Kirjoittaja Kuha-Eki »

Fjällrävenin g-1000 asu on ollut käytössä nyt n. 2 vuotta. Hyvin on kestänyt ja muutenkin toiminut, tosin housuissa saisi olla vetoketjutaskuja. Kalvoa en kaipaa, mitä nyt housuihin oon vähän vahaa laittanu, että se perse pysyis kuivana. Sadekelille on sitten ihan eri vehkeet. Ja kesällä riittää usein pelkät shortsit tai vastaavat strategisten paikkojen kanssakalastajilta peittämiseen soveltuvat vaateparret :shock:
Vastaa Viestiin