6v klopille haspelisetti

Alueen säännöt
Täällä keskustellaan kaikesta yleisestä kalastukseen liittyvästä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt - Kalastus-uutisia - Etusivu uusiks!
erkkari
Äid-inkielen-opetja
Viestit: 1901
Liittynyt: 14:32:08 01.03.2011
Paikkakunta: Kotka

6v klopille haspelisetti

Viesti Kirjoittaja erkkari »

Elikkä meiän ukolle meinasin joululahjaks haspelisetin hommata.
Heittelyyn ja uisteluun.
Mitään raskaita vieheitä ei käytetä heittelyssä,pää-asiassa luultavast n.10g lippaa.
Lähinnä mietityttää että 1000 vai 2500 koko?
Uistelun kannalta tietty 2500 mut onko turhan painava pikku-ukolle?
Keppi varmaan joku 6 tai 7".
Suosituksia saa laittaa ja kokemuksia.
Mitään monen huntin vermeitä en viittis hommata muttei kuitenkaa noita valmis-paketteja viittis ku ne yleisesti suht kuraa?
lore
Viestit: 1202
Liittynyt: 20:19:28 15.05.2014

Re: 6v klopille haspelisetti

Viesti Kirjoittaja lore »

2500 sarjalainen ehdottomasti ja siihen mahdollisimman muistiton siima.
Kuusijalkainen on hyvä vavan pituus. Lyhyessä avokelavavassa on parempi heitto-ote kuin lyhyessä hyrrävavassa, koska siimaa pitävä käsi on edempänä.
Avatar
romminokka
Viestit: 77
Liittynyt: 09:12:47 18.05.2015

Re: 6v klopille haspelisetti

Viesti Kirjoittaja romminokka »

Se vaan, että tuollaisella 10g lipoille tarkoitetulla vavalla on tympeä uistella ainakaan millään isommilla vaapuilla.
Melkein vetovavan hankkisin erikseen.
Avatar
Sostakovits da Silva
Ilmo Tampio Lounasheimo
Viestit: 8464
Liittynyt: 13:21:01 27.04.2005
Paikkakunta: Urpoland-Penninpyörittäjien kylä

Re: 6v klopille haspelisetti

Viesti Kirjoittaja Sostakovits da Silva »

Miettisin kelaksi 1000, 2000. 2500 voi olla painoltaan liian järeä
http://www.kalamies.com/kalastus-keskus ... etti-44388
Wanderlei César Da Silva. Raha ei tee onnelliseksi, mutta se rauhoittaa hermoja.
1518964
Viestit: 98
Liittynyt: 14:07:58 29.10.2015

Re: 6v klopille haspelisetti

Viesti Kirjoittaja 1518964 »

Meillä 4v ja 6v aloittivat 1000 koon kelloilla ja kuuden jalan vavoilla. Niillä on hyvä kesytellä lipan ja pienten vasppujen kanssa ahvenia. Luisteluun sitten jämäkämpi vapa+kela vanhemmasta valikoimasta. Samoilla varusteilla on helppo ne muutamat soutu-uistelut tehdä. Lapsi saa valita kuvan ja kelailla niitä sitten ylös, minä heidän laskun ja liikkeen.
uikko
Viestit: 158
Liittynyt: 17:59:48 02.06.2014

Re: 6v klopille haspelisetti

Viesti Kirjoittaja uikko »

1000 koko lienee sopivin. Vavan "kahvat" saa olla mahdollisimman ohuet, että lyhyet sormet saavat kahvasta hyvän puristusotteen. Vavan pituudeksi riittää varmaan 6 jalkaa. Mitä pidempi vapa on, sitä helpommin tulee osumia minne sattuu. Shimanon halvat vavat on kestäneet juniorien käsissä ihmeen kauan ehjinä... osumia puihin, kiviin, veneen laitaan, muihin kalastajiin, laituriin yms. Kalastussessiot ei ole olleet kerrallaan kovinkaan pitkiä, mutta vahdittavaa on ollut sille ajalle ihan riittämiin.

Siimassa edottomasti vähäinen muisti ja riittävä vetolujuus. Monofiililla ole aloittanut.
erkkari
Äid-inkielen-opetja
Viestit: 1901
Liittynyt: 14:32:08 01.03.2011
Paikkakunta: Kotka

Re: 6v klopille haspelisetti

Viesti Kirjoittaja erkkari »

Enköhän mä sit vanhemmista ton uistelusetin kaivele ja tonnisen ostelen.
Viime kesän heitteli 1000 koon vispilällä,228cm kepillä ja 0.15 kuidulla.
Mun setillä siis heitteli ja yllättävän hyvin sujui.
Mut alussahan toi harrastus vasta on mut into on kova.
lore
Viestit: 1202
Liittynyt: 20:19:28 15.05.2014

Re: 6v klopille haspelisetti

Viesti Kirjoittaja lore »

Ostin myös pojalle Motonetin poistosta kelan valmiiksi. Vielä menee kyllä pari vuotta että saa sen. Daiwa Exceler 2500A. Oma ensimmäinen avokela oli Daiwa RS1600. Joten perinteet velvoitti.

1000 on myös hyvä kelaoko, mutta 2500 on vain aavistuksen isompi ja siimanjakaja kulkee lähempänä vapaa. Isompi puolanhalkaisija tuottaa myös vähemmän syheröitä ja ei ole ihan niin tarkka siimasta.
erkkari
Äid-inkielen-opetja
Viestit: 1901
Liittynyt: 14:32:08 01.03.2011
Paikkakunta: Kotka

Re: 6v klopille haspelisetti

Viesti Kirjoittaja erkkari »

lore kirjoitti:Ostin myös pojalle Motonetin poistosta kelan valmiiksi. Vielä menee kyllä pari vuotta että saa sen. Daiwa Exceler 2500A. Oma ensimmäinen avokela oli Daiwa RS1600. Joten perinteet velvoitti.

1000 on myös hyvä kelaoko, mutta 2500 on vain aavistuksen isompi ja siimanjakaja kulkee lähempänä vapaa. Isompi puolanhalkaisija tuottaa myös vähemmän syheröitä ja ei ole ihan niin tarkka siimasta.
Kyl toi 1000 heittelyyn käy paremmin.
Jotkut fuusio siimat kehiin 0.15mm ni harvoin tulee sotkuja.
Eikä nyt alkuun ainakaan puolaa täyteen että tuulisolmuilta välttyy.
On noissa kuitenkin aika iso ero.
2500 ollu mul lohikelanakin :lol:
lore
Viestit: 1202
Liittynyt: 20:19:28 15.05.2014

Re: 6v klopille haspelisetti

Viesti Kirjoittaja lore »

^ Eihän fuusiosiimaa saa laittaa avokelaan ollenkaan... braidia tai monoo.
Ja varmasti on isompi puola parempi heittelyssä :p
erkkari
Äid-inkielen-opetja
Viestit: 1901
Liittynyt: 14:32:08 01.03.2011
Paikkakunta: Kotka

Re: 6v klopille haspelisetti

Viesti Kirjoittaja erkkari »

lore kirjoitti:^ Eihän fuusiosiimaa saa laittaa avokelaan ollenkaan... braidia tai monoo.
Ja varmasti on isompi puola parempi heittelyssä :p
Eikö firelinee tms saa käyttää avokelassa? :lol:
Pidetää nyt alkuun toi keveys vehkeissä ni on mielekkäämpää.
lore
Viestit: 1202
Liittynyt: 20:19:28 15.05.2014

Re: 6v klopille haspelisetti

Viesti Kirjoittaja lore »

Saa fuusiota käyttää jos haluaa avokelaan huonoiten soveltuvan siiman, tai silloinhan sitä kannattaa käyttää.

"Pidetää nyt alkuun toi keveys vehkeissä ni on mielekkäämpää."

Shimano sedona 1000FA 255g
Daiwa Exceler 2500A 265g

Ilman puolaa molemmat painavat 205 g
Avatar
Sostakovits da Silva
Ilmo Tampio Lounasheimo
Viestit: 8464
Liittynyt: 13:21:01 27.04.2005
Paikkakunta: Urpoland-Penninpyörittäjien kylä

Re: 6v klopille haspelisetti

Viesti Kirjoittaja Sostakovits da Silva »

Shimano exage 1000FD (etujarrullinen) painaa 200 g. Joten aika alhaiseksi paino on saatu tiputettua.
Wanderlei César Da Silva. Raha ei tee onnelliseksi, mutta se rauhoittaa hermoja.
jvelth74
Viestit: 970
Liittynyt: 19:42:30 05.06.2014

Re: 6v klopille haspelisetti

Viesti Kirjoittaja jvelth74 »

No OK, milläs perusteella ja mikäs siis on parempaa kuin Fireline haspelissa? Meinaan silloin joskus kun nämä kuitusiimat tuli, niin Firelinehan oli ensimmäinen mikä oikeasti toimi haspelissa. Mitä olen (hyvin satunnaisesti) noita punottuja kokeillut, niin paskemminhan ne punottupintaiset on toimineet (tehneet ns. tuulisolmuja) ja mitä joskus olen pinnoitettuja kokeillut, niin ne kokeilemani pinnoitetut vasta huonosti on toimineetkin kun pinnoite on kulahtanut. Firelineilla ei ylimääräisiä sotkuja tule, heittää ihan tarpeeksi pitkälle, kestää ihan tarpeeksi, kestää satoja kalastuspäiviä (vaikka nuhjaantuukin pinnaltaan, mutta se ei tunnu haittaavan mitään). Mutta joo, mitä kaupassa käpöstelin, niin kyllähän Spiderwire vaikutti käsin kosketeltuna asialliselta. Mutta niin, onko joku punottu siis oikeasti parempi haspelissa ohkaisissa paksuuksissa kuin Fireline. Mulla paksuin mitä haspelissa käytän on jotain 0.18 mm.

Myönnän kyllä, että saatan aivan hyvin, että olen voinut pudota kelkasta.

Koska satunnaiskalastajan ei tartte nykyisten kuitusiimojen tultua ostaa uutta siimaa ns. ’koskaan’, kunhan on kerran löytänyt toimivat setit. Mullon varmaan 5 vuotta vanhat siimat pääasiallisessa käyttö döörissäni...Jotain hieman väriänsä menettänyttä ~40 kg vetolujuuden Matrix Prota vissiin tai Sufix 832:ta. Nyt laitoin uuteen kelaan ihan testiä varten kaapista löytynyttä jotain todennäköisesti kohta 10 vuotta vanhaa iskemätöntä Ultracastia.
- Jukka
lore
Viestit: 1202
Liittynyt: 20:19:28 15.05.2014

Re: 6v klopille haspelisetti

Viesti Kirjoittaja lore »

^ Minulla on kokemusta ihan perus firelinen fuusiosiimasta. Niissä on muisti. Ei tarvitse olla kauaakaan tonnisen puolalla kun jo rupeaa kiepit jarruttamaan heitossa vaparenkaisiin. Kelauksen alussa on aina otettava siimasta etusormi/peukalo ote ja kelattava löysät vaparenkaiden välistä pois. Näinhän ei tapahdu esimerkiksi ohuiden Tracer Braidien kanssa jotka ovat kahdeksanlankaista punottua. Niissä on niin pieni muisti että ne kiekurat, tai paremminkin pienet aaltoilut, ei vaparenkaisiin takerru.

Huonoin siima ikinä mitä olen avokelaan laitttanut on Sufix Performance Fuse. Kymmenen heiton jälkeen siima alkoi lähteä klimmppeinä kelalta. Tässä kohtaan päätinkin että minun fuusiosiimani ovat tässä elämässä tässä.
jvelth74
Viestit: 970
Liittynyt: 19:42:30 05.06.2014

Re: 6v klopille haspelisetti

Viesti Kirjoittaja jvelth74 »

Joo, ehdottomasti Firessä on muisti. Mutta pääasiallisesti käytän sitä 0.08 - 0.15 ja yhdellä puolalla taitaa olla 0.18 'raskaskäytössä'.

Paksu Fire varmasti on kamalaa haspelissa.

Itseä Firessa haspelissa on haitannut lähinnä, että se ei ole likikään pyöreää, mutta sekään ei noissa ohkaisissa niin haittaa. Ja se, että se 'karvoittuu' aika hirveän näköiseksi, mutta sekään ei tunnu vaikuttavan juuri mihinkään.
- Jukka
JTR
Viestit: 86
Liittynyt: 15:43:50 21.09.2016

Re: 6v klopille haspelisetti

Viesti Kirjoittaja JTR »

Power pro ja SG finezze ainakin pesee firelinen ohuissa paksuuksissa mennen tullen. Itse käytän tonnisessa jigikelassa yleensä 0,10 paksuista.
erkkari
Äid-inkielen-opetja
Viestit: 1901
Liittynyt: 14:32:08 01.03.2011
Paikkakunta: Kotka

Re: 6v klopille haspelisetti

Viesti Kirjoittaja erkkari »

0.16 stren microfuse mulla yleensä käytös.
Pieksee firet fuusiois helpost.
Parhaimmillaa samat siimat ollu 2 vuotta aktiivises koskikalastukses.
erkkari
Äid-inkielen-opetja
Viestit: 1901
Liittynyt: 14:32:08 01.03.2011
Paikkakunta: Kotka

Re: 6v klopille haspelisetti

Viesti Kirjoittaja erkkari »

lore kirjoitti:^ Minulla on kokemusta ihan perus firelinen fuusiosiimasta. Niissä on muisti. Ei tarvitse olla kauaakaan tonnisen puolalla kun jo rupeaa kiepit jarruttamaan heitossa vaparenkaisiin. Kelauksen alussa on aina otettava siimasta etusormi/peukalo ote ja kelattava löysät vaparenkaiden välistä pois. Näinhän ei tapahdu esimerkiksi ohuiden Tracer Braidien kanssa jotka ovat kahdeksanlankaista punottua. Niissä on niin pieni muisti että ne kiekurat, tai paremminkin pienet aaltoilut, ei vaparenkaisiin takerru.

Huonoin siima ikinä mitä olen avokelaan laitttanut on Sufix Performance Fuse. Kymmenen heiton jälkeen siima alkoi lähteä klimmppeinä kelalta. Tässä kohtaan päätinkin että minun fuusiosiimani ovat tässä elämässä tässä.
Toi sufix on kyl kauheeta kuraa :lol:
Vastaa Viestiin