Tee ite makkaras!

Alueen säännöt
Kuinka tehdään maailman paras kalasoppa?.... Mitä tarvitaan savolaiseen kalakukkoon. Kaikki reseptit ja murkinavinkit...
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
mikkoha
Viestit: 212
Liittynyt: 23:32:35 26.06.2010
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Tee ite makkaras!

Viesti Kirjoittaja mikkoha »

Makkaran tekoa tuli testattua. 3 erilaista makkaraa: Yrtti Braatwursti, Chorizo ja Perunamakkara. Nitriittisuolalla suolasin, hiukan fosfaattia sekaan. Eipä nuo makkarat muutenkaan liian terveellisiä ole.

Huomasin, että aikaa tähän touhuun menee. Lihan jauhaminen, massan valmistus, massa suoleen, keitto. Keitin 80 asteessa 40min. Koepala kannattaa paistaa pannulla ennen kuin tyrkkää satsin suoleen. Maku ei myöskään ole ihan täysin sama pannulla paistaessa ja keiton jälkeen makkarassa. Ensimmäiseen satsiin pistelin nuppineulalla muutamia reikiä, tuloksena noin 10 makkaraa halkesi keiton aikana. Seuraaviin satseihin en pistellyt reikiä, yhtään makkaraa ei haljennut.

Seuraavaksi kehittelemään riistamakkara reseptiä (poro tai hirvi)

Lopputuloksena voi todeta, että maku oli työhän nähden todella maukas kaikissa satseissa.
Liitteet
WP_000182.jpg
WP_000182.jpg (80.42 KiB) Katsottu 11004 kertaa
WP_000187.jpg
WP_000187.jpg (49.22 KiB) Katsottu 11004 kertaa
markkuha
Viestit: 2
Liittynyt: 15:03:03 07.02.2012

Re: Tee ite makkaras!

Viesti Kirjoittaja markkuha »

aejaejae 5/5
Avatar
selenius
Yliliimapää
Viestit: 1839
Liittynyt: 14:20:30 25.04.2005
Paikkakunta: Stadi / Hagis

Re: Tee ite makkaras!

Viesti Kirjoittaja selenius »

Noni, makkara it is. Eli aloitan homman.
Mutta ensiksi pitää saada työkalu, ja koska mä ite mää on mun juttu tarttis lihamyllyn. Mutta millaisen?
Tekeekö tällaisella mitään? Yleiskoneisiin on noita myllyosia muttamutta, mä en koe haluavani taas yleiskonetta. Ja ne on isoja säilyttää - tuossa houkuttelisi sekin.
Tällainen olisi kaveriksi varmaan tulossa jollain aikataululla.
------------------------
http://arsyttavaa.omasivu.fi/

...by the way, kalaonnea!
Emppai
Käsijuusto
Viestit: 7219
Liittynyt: 22:20:26 04.01.2006

Re: Tee ite makkaras!

Viesti Kirjoittaja Emppai »

Paras makkarapursotin mitä olen käyttänyt näkyy topicin ekalla sivulla olevassa kuvassa. Mulla on vastaava yleismasiina kuin tossa sun ekassa linkissä ja turhan helposti menee tukkoon. Jatkossa pyydän aina jauhatuksen valmiiksi lihatiskillä ja kaksi kertaa myllystä läpi, sit se on hyvä. Pitääkin taas itse väsätä kyrsää lähiaikoina..
Avatar
selenius
Yliliimapää
Viestit: 1839
Liittynyt: 14:20:30 25.04.2005
Paikkakunta: Stadi / Hagis

Re: Tee ite makkaras!

Viesti Kirjoittaja selenius »

Lähinnä tuo lihamylly mulla olisi sen takia että saisi itse jauhettua lihaa (noh, miksipä muutenkaan).
Ja pursottimeksi kyllä tahdon tuolaisen oikean, makkarapursottimen jota saa veivata kuin posetiivari konsanaan.

Tietty vois hankkia perinteisen (veivattavan) lihamyllyn ja pursottimen - manuaalisessa valuraudassa on vaan tiettyä seksikkyyttä, kiva käyttää työkaluja jotka painaa...

Emppain sinänsä hyvä mielipide rekisteröity, joskin omalla kohdalla poikkeaa intresseistä sen verran merkittävästi että mielipide on todettu auttamatta vääräksi.
------------------------
http://arsyttavaa.omasivu.fi/

...by the way, kalaonnea!
mikkoha
Viestit: 212
Liittynyt: 23:32:35 26.06.2010
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Tee ite makkaras!

Viesti Kirjoittaja mikkoha »

Tuolla Seleniuksen linkin kenwoodilla mie olen jauhanut ja suoleen puskenut massaa. Viimeksi tein sen verran ison satsin, että liian pieneksi tuo kone alkoi käymään. Tukkoon välillä meinaapi mennä. Muuten OK mylly. Mukana tulee 2 erikokoista makkara suutinta. Keskikoon jauhatus reikälevy perhana menny hukkaan
Emppai
Käsijuusto
Viestit: 7219
Liittynyt: 22:20:26 04.01.2006

Re: Tee ite makkaras!

Viesti Kirjoittaja Emppai »

Hetkinen, puheet takaisin, mulla sellainen valurautainen myös ja se on hyvä peli. Siis pursotin. Tule Larry joskus tänne niin tehdään kyrsää?
Avatar
Möykky
SÄRKI-LOVER
Viestit: 1517
Liittynyt: 21:54:09 20.02.2006
Paikkakunta: Joen varrella

Re: Tee ite makkaras!

Viesti Kirjoittaja Möykky »

Itellä kans Kenwoodin mylly (en muista onks just toi) ja ihan hyvänä laitteena oon pitäny. Tosin punasta lihaa en oo ihan kauheita määriä sillä kerralla myllänny, kalaa senkin edestä. Joten tosta tukkeentumisesta ei itellä ole ainakaan omakohtaista kokemusta. Kalamassat syntyy oikein näppärästi, samoin makkarat syntyy ihan kivasti, kunhan vaan on toinen käsipari painelemassa massaa koneeseen sopivalla tahdilla samalla kun ite säätelee suolen täyttymistä ja kyrsän käyryyttä ( :hihihii: )
Avatar
selenius
Yliliimapää
Viestit: 1839
Liittynyt: 14:20:30 25.04.2005
Paikkakunta: Stadi / Hagis

Re: Tee ite makkaras!

Viesti Kirjoittaja selenius »

Emppai kirjoitti:Hetkinen, puheet takaisin, mulla sellainen valurautainen myös ja se on hyvä peli. Siis pursotin. Tule Larry joskus tänne niin tehdään kyrsää?
No eihän tuo huono idea ole.
YleX aamussa oli tänään makkara-aamushow (loistavaa radioviihdettä, bytheway) ja kun taas jäin puudelin kanssa kotio kaksistaan niin tuli mieleen että tossahan mulle näppärä tapa ruokkia itteäni pitkin talvea. Makkara.
Hallista hakee pläskejä ja eikun makkaroiksi... Osan voi pakastella jne.
------------------------
http://arsyttavaa.omasivu.fi/

...by the way, kalaonnea!
MikeTonic
Viestit: 707
Liittynyt: 15:40:06 17.06.2006

Re: Tee ite makkaras!

Viesti Kirjoittaja MikeTonic »

Nyt kun on tehnyt itse muutaman satsin, niin ainakin itse suosittelen, että lihan suoleen laittamisen jälkeen paistaa kyrsät pienellä lämmöllä paistinpannulla, niin saa parhaan tuloksen. Keittäminen kannattaa unohtaa, koska maku kärsii tavalla tai toisella.

Myös pakastaminen onnistuu tuoremakkaroille (siis ilman keittämistä) ja maku pysyy keitettyä parempana.

Ensikertalaisille suosittelen, että läskiä pitää laittaa riittävästi makkaramassaan mukaan, niin hyvä tulee. Läskiä pitää olla 20-30% kokonaismassasta.
Avatar
Haukkivesku
Viikonloppusavolainen
Viestit: 4968
Liittynyt: 17:10:08 26.04.2005
Paikkakunta: hellsinki
Viesti:

Re: Tee ite makkaras!

Viesti Kirjoittaja Haukkivesku »

Myö tehtiin mökillä männäviikonloppuna
kylmäsavu makkaraa...hyvää oli.

Syyslomalla poikien kanssa olis listalla, choricco, thai
sekä hauki/lohi kylmäsavumakkarat...
"En minäkään ole aina oikeassa, mutta silloinkin muut ovat enemmän väärässä."
MikeTonic
Viestit: 707
Liittynyt: 15:40:06 17.06.2006

Re: Tee ite makkaras!

Viesti Kirjoittaja MikeTonic »

Taas tuli tehtyä 5m makkaraa.

Nyt tällä kertaa kaslerista, johon tuoreyrttejä, sulatejuustoa ja tomaattipyrettä sekä luonnollisesti mausteita (erityisesti korianteria ja suolaa).
Vastaa Viestiin