Graavi kuha

Alueen säännöt
Kuinka tehdään maailman paras kalasoppa?.... Mitä tarvitaan savolaiseen kalakukkoon. Kaikki reseptit ja murkinavinkit...
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Avatar
anssi64
Viestit: 603
Liittynyt: 20:47:17 13.01.2006
Paikkakunta: Pertteli

Graavi kuha

Viesti Kirjoittaja anssi64 »

Onko joku kokeillut tehdä kuhasta-------------graavi kuhaa??
Avatar
sursill
Pirkan pilaaja
Viestit: 1990
Liittynyt: 15:24:19 23.03.2006
Paikkakunta: Loviisa

Re: Graavi kuha

Viesti Kirjoittaja sursill »

Kyllä olen daivaassa Tuo on mun suun mukaista, kuin myös pelkällä karkealla merisuolalla max.12h suolattu versio.
Kannattaa kokeilla, =P~ sillä se selviää. :wink:
Avatar
DC
Vertikaali Jigaaja
Viestit: 6416
Liittynyt: 19:43:17 20.04.2005
Paikkakunta: ääpnaaknaK

Re: Graavi kuha

Viesti Kirjoittaja DC »

Kyllä se on yksi vaihtoehto kuhan laittotavoista ja ei huonoin.

- eero -
ahl
Viestit: 71
Liittynyt: 19:13:05 09.08.2007
Paikkakunta: Tampere

Re: Graavi kuha

Viesti Kirjoittaja ahl »

Mun ehdoton ykkönen kuharuuista! Ja kaveritkin on kehuneet. Pakkasen kautta fileet. Pintaan merisuola, hitunen mustapippuria, muutama rose-pippuri(voi jättää pois), tilli ja itse pruukaan sivellä vähän giniä fileisiin. Vuorokausi jääkaapissa painon alla, fileet vastakkain. Nokkosvarrasleipää, voita ja fisua päälle.
Jespeli
Viestit: 2
Liittynyt: 21:06:27 02.11.2005
Paikkakunta: Kuopio

Re: Graavi kuha

Viesti Kirjoittaja Jespeli »

ahl kirjoitti:Pakkasen kautta fileet.
Kauanko fileitä pitää pakkasessa pitää ennen graavaamista? Riittääkö vain, että jäähän karahtaa? Ja käykö sama sääntö muillekin pakkasen kautta käytettäville kaloille?
Avatar
anssi64
Viestit: 603
Liittynyt: 20:47:17 13.01.2006
Paikkakunta: Pertteli

Re: Graavi kuha

Viesti Kirjoittaja anssi64 »

Mikäs idea on laittaa pakkaseen ennen graavaamista?? Kysyy epätietoinen länsi-suomesta.
okuma
Viestit: 815
Liittynyt: 23:15:36 04.01.2010

Re: Graavi kuha

Viesti Kirjoittaja okuma »

anssi64 kirjoitti:Mikäs idea on laittaa pakkaseen ennen graavaamista?? Kysyy epätietoinen länsi-suomesta.
Sillä varmistaa ainakin sisävesissä kasvaneista että kaikki loiset kuolee, näin ainakin minua on opastettu nöössistä lähtien :soo soo:
Je Vois Tout!
vetorauta
Uunikauppias
Viestit: 573
Liittynyt: 22:27:07 12.08.2011

Re: Graavi kuha

Viesti Kirjoittaja vetorauta »

Kannattaa pakastaa graavikalat vähintään 24h -18C pakkasessa. Suolaus ei tapa esim. lapamadon toukkia.
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyski ... i=dlk00627
ahl
Viestit: 71
Liittynyt: 19:13:05 09.08.2007
Paikkakunta: Tampere

Re: Graavi kuha

Viesti Kirjoittaja ahl »

Vuorokauden oon fileitä pakkasessa pitänyt. Lapamadon esiintymisestä kuhassa on paljon ristiriitaista viestiä, mutta oon ottanut varman päälle. fi.m.wikipedia.org/wiki/Lapamato
Avatar
anssi64
Viestit: 603
Liittynyt: 20:47:17 13.01.2006
Paikkakunta: Pertteli

Re: Graavi kuha

Viesti Kirjoittaja anssi64 »

No joo, tota vähän aavistelinkin.
vehy
Viestit: 18
Liittynyt: 08:39:31 06.07.2010

Re: Graavi kuha

Viesti Kirjoittaja vehy »

Nyt on kuhat ja lohet gravaantumassa ja huomenna olis tarkoitus kylmäsavustaa molempia. Onko kukaan koskaan kylmäsavustanu kuhaa? Google haku ei tuottanut mitään löydöksiä kylmäsavukuha haulle...
Appura
Viestit: 55
Liittynyt: 19:30:45 28.11.2012

Re: Graavi kuha

Viesti Kirjoittaja Appura »

On kylmäsavustettu ja hyvä tuli. Fileet pakkasen kautta graaviks ja sitten savuun ja eiku maistelemaan.
Avatar
pääevä
Viestit: 2492
Liittynyt: 19:14:13 04.01.2009

Re: Graavi kuha

Viesti Kirjoittaja pääevä »

Täähän pitää testata joskus itekkin, laittakaapas sitten vinkkiä suolaus/savustusajoista, jne...
vehy
Viestit: 18
Liittynyt: 08:39:31 06.07.2010

Re: Graavi kuha

Viesti Kirjoittaja vehy »

Ylihuomenna iltasella tulee tietoa mikä meni vi...ks vai menikö mikään :) Ilmottelen sitten aikojakin tarkemmin. Miten kauan ootte kuhaa savussa pitänyt/onko sama kuin lohellakin, että kun on sopivan "jäykkä" niin pihalle :)
Appura
Viestit: 55
Liittynyt: 19:30:45 28.11.2012

Re: Graavi kuha

Viesti Kirjoittaja Appura »

Normi graavi ja näppituntumalla kylmässä savussa. Sit kun näyttää ja tuntuu oikeelta eiku nautti.
Avatar
Jussijii
Sisävesiswedu
Viestit: 1559
Liittynyt: 12:20:17 24.07.2007
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Graavi kuha

Viesti Kirjoittaja Jussijii »

Menee se raakanakin, sushissa 8-)
vehy
Viestit: 18
Liittynyt: 08:39:31 06.07.2010

Re: Graavi kuha

Viesti Kirjoittaja vehy »

No niin elikkäs mulla oli noin kilon kuhista otettuja fileitä pakastettuna. Sulatin ne jääkaapissa, sitten kuivaus talouspaperilla, muovikippoon reipas kerros hienoa merisuolaa ja pikkusen sokeria, painoin fileen molempia puolia suolaan jonka jälkeen ravistin ylimääräiset pois. Fileet jääkaappiin vakuumiin (voi laittaa myös kelmuun tms. mutta vaatii painon päälle), 4 tunnin päästä huuhtelin kylmällä vedellä ylimääräiset suolat pois ja kuivasin fileet talouspaperilla ja laitoin ne vielä yöksi jääkaappiin. Aamulla tunniksi kiertoilmauuniin ilman lämpöä kuivamaan (kuivatus onnistuu muuallakin missä vaan ilma vaihtuu). Ja 7-8h bradley smokerilla kylmäsavussa! Aivan loistavan makuista joskin ehkä hieman suolaista!!!
Avatar
jarppandeeri
Viestit: 243
Liittynyt: 19:20:39 15.03.2012
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Graavi kuha

Viesti Kirjoittaja jarppandeeri »

Muutaman kerran tehny graavikuhaa, ja nannaa se on. Mutta kuhaceviche on vielä huomattavasti maukkaampaa!
Ei se ollut suuri, se oli valtava!
Avatar
sursill
Pirkan pilaaja
Viestit: 1990
Liittynyt: 15:24:19 23.03.2006
Paikkakunta: Loviisa

Re: Graavi kuha

Viesti Kirjoittaja sursill »

jarppandeeri kirjoitti:Muutaman kerran tehny graavikuhaa, ja nannaa se on. Mutta kuhaceviche on vielä huomattavasti maukkaampaa!
Mulla on vielä kuhaceviche resepti säätöä vajaa kun tykkään, että "kalan" maku häviää tuolla keinoo. Mulle uppoaa maun puolesta parhaiten suolakuha ja toisena tulee graavi erittäin pienellä tilli/pippuri annoksella.
Vituttaa vaan, kun on pukannut jonkinlaista keliakian tynkää, niin en voi syödä noita jälkiuuni tai minkään muun leivän päällä. :evil: =P~
Keliaakikkojen leivät maistuu sahan puruilta. autsz
Vastaa Viestiin