Vetoautoista asiaa ja kokemuksia...

Alueen säännöt
Tälle palstalle keskustelut jotka koskevat veneitä, niihin liittyviä varusteita ja kulkupelejä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt

Millä ylös?

A) Etuvedolla
57
39%
B) Takavetoisella
21
14%
C) Nelivedolla
67
46%
D) Liian iso paatti itse nostettavaksi
1
1%
 
Ääniä yhteensä: 146

Avatar
ma^ko
Überbesserwisser
Viestit: 4622
Liittynyt: 19:25:25 21.04.2005
Paikkakunta: Tsadin Maalaiskunta, Härmäland.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ma^ko »

laardi on rohkea... itse en uskaltais VAG:n tipillä vetää mitään, kun koossa pysyminen ilman vedettävääkin ajoittain arveluttavaa. Tuo 2.5TDI ei myöskään ihan pomminvarmassa maineessa ole, rohkea ratkaisu. No eipä possu-Puusteri kovin raskas paketti ole, joten voihan se kestääkki.
><(((((°> <°)))))>< Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, ihminen voi korjata. ><(((((°> <°)))))><
käenkukku
käenkoukku
Viestit: 498
Liittynyt: 11:39:40 10.01.2006
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja käenkukku »

Vuodenvaihteessa vaihdoin diisseli CRV:n alle. Rekisteriotteen mukaan vetokykyä löytyy hyvin. Kevättä odotellessa oon testaillut sitä auraamattomillalla metsäautoteillä ja yllättävän hyvin se on perille möhkinyt.
Kun aamulla kuuntelet käenkukkua niin illalla saat rauhassa nukkua.
Avatar
laardi
Viestit: 212
Liittynyt: 09:27:20 22.04.2007
Paikkakunta: Itä-Helsingin Kartanonmäki

Viesti Kirjoittaja laardi »

abo kirjoitti:laardi on rohkea... itse en uskaltais VAG:n tipillä vetää mitään, kun koossa pysyminen ilman vedettävääkin ajoittain arveluttavaa. Tuo 2.5TDI ei myöskään ihan pomminvarmassa maineessa ole, rohkea ratkaisu. No eipä possu-Puusteri kovin raskas paketti ole, joten voihan se kestääkki.
Onhan noista juttua kaikilla foorumeilla ollu, mutta katotaan, sano mummo!
Koneissahan on ollu kuulemma kuluneita nokkia, laatikoista en oo kuullu ihmeimpiä. Tuntuu, että viat on johtunu VAG-huolto-ohjelmista ja Longlife-öljyistä. Toivottavasti edelliset omistajat on huoltanu säännöllisesti, ja ettei karvakäsi oo paljoa ruuvannu kilsoja pois, tuontiauto nääs. :wink:
*Ahvenen on turha pyristellä kun puolet on hauven persiissä.
Colibri
Viestit: 5
Liittynyt: 17:04:39 07.04.2009

Viesti Kirjoittaja Colibri »

4WD Mitsulla - tosin ei vielä nostettu yhtään kertaa. Aiemmin Pökötillä - eikä silläkään kertaakaan järveen jäänyt vaikka joskus tiukkaa tekikin.
Luullakseni neliveto auttaa asiaa.
sportspider
Viestit: 39
Liittynyt: 10:19:55 02.04.2006
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja sportspider »

Pösöllä (406 Hdi)minäkin vedän. Jaksaa kyllä vetää ihan hyvin, mutta auton ominaisuuksiin kuuluva huono käsijarru aiheutti päänvaivaa. Viime syksynä piti laittaa puupala takapyörien taakse, ettei auto olisi vierinyt mereen. Tai sitten kalakaveri piti käyttöjarrua päällä sen aikaa kun minä laskin veneen. Oli aikamoista kikkailua. Nyt käppäri rempattu, joten pitäis pitää vähän paremmin.

Nimim. kustannustehokkaasta nelivedosta haaveileva...
Tommi T
Avatar
Jiibee
Viestit: 676
Liittynyt: 09:54:29 14.08.2007
Paikkakunta: Päijänteen ja Keurusselän välissä.

Viesti Kirjoittaja Jiibee »

Köyhät ja/tai kipeät kikkailee tuollasilla ajoneuvoilla :twisted:



















Oikeaa vaihtoehtoa tuolla ei ollutkaan. Minä nostan käsin ja vedän sitten vasta kärrylle jos tarvii. nokkapysty Kyseessä on siis soutuvene sähkömoottorilla
Aina välillä hetken vaikuttaa siltä että asiat sujuisivat mutta kyllä se aina sitten nopeasti helpottaa.

omnis festinatio ex parte diaboli est
Avatar
nahkhiirmees
Viestit: 46
Liittynyt: 17:01:10 25.04.2007
Paikkakunta: saukkola

Viesti Kirjoittaja nahkhiirmees »

MB Vitolla nousee ja kulkee..
ei työ miestä pahenna,jos ei mies työmiestä...
Avatar
Spilitus
Viestit: 718
Liittynyt: 10:47:50 13.12.2006
Paikkakunta: Ironlake

Viesti Kirjoittaja Spilitus »

Täällä mennään Volvo V70 AWD:llä. Tosin ei vielä kertaakaan ole venettä hinattu. Saas nähä. Pelottaa kulutuslukemat jo etukäteen :shock: .
Those of us who let go, will be swallowed. Left here to die.
Avatar
arskatehtaalla
circumcisioa vailla
Viestit: 497
Liittynyt: 21:34:50 16.02.2006
Paikkakunta: Eteläpohojammaa

Viesti Kirjoittaja arskatehtaalla »

Minä nostelen/vetelen vw tranportterilla 2,5tdi syncro eli neliveto ja hyvin on noussut ja matkassa paatti perseessä hiukan alle 10 kulutus..
Avatar
Spilitus
Viestit: 718
Liittynyt: 10:47:50 13.12.2006
Paikkakunta: Ironlake

Viesti Kirjoittaja Spilitus »

Eipä oo paha tuo transun kulutus. Mites muuten jarrullisen venetrailerin katsastus, saako/pitääkö/kannattaako viedä leimalle veneen kanssa vai ilman? Just käytiin testailemassa jarruja ja kateltiin valot läpi kärristä. Huomen kai syynättäväksi.
Those of us who let go, will be swallowed. Left here to die.
Avatar
ma^ko
Überbesserwisser
Viestit: 4622
Liittynyt: 19:25:25 21.04.2005
Paikkakunta: Tsadin Maalaiskunta, Härmäland.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ma^ko »

Spilitus kirjoitti:Mites muuten jarrullisen venetrailerin katsastus, saako/pitääkö/kannattaako viedä leimalle veneen kanssa vai ilman?
Saa, ei pidä, kannattavuus makuasia.
><(((((°> <°)))))>< Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, ihminen voi korjata. ><(((((°> <°)))))><
Avatar
Spilitus
Viestit: 718
Liittynyt: 10:47:50 13.12.2006
Paikkakunta: Ironlake

Viesti Kirjoittaja Spilitus »

Kiitos!
Those of us who let go, will be swallowed. Left here to die.
jippo1
Viestit: 127
Liittynyt: 23:22:17 19.05.2007

Viesti Kirjoittaja jippo1 »

Mulla on audi a6 quattro 2,8 V6 automaatti

Vene ainakin nousee ja liikkuu hyvin, mutta oon kuullu ikäviä juttuja tosta vaihdelaatikosta. Enimmäkseen kylläkin pakista. Eli se ei kestä jos on kärry perässä ja tempasee pakin päälle perinteiseen tomaattimies-tyyliin vielä kun auto liikkuu eteenpäin. Kunhan antaa rauhassa pakin kytkeytyä päälle eikä rankase sitä niin kai se kestää. Perässäkin vain n.750kg.
Etiäpäin tietty mennä maksimissaan nelosella.

On muuten nostaminen ihanaa tolla, kun ennen riuhdottiin opel astra 2,0:lla.
Taitaa tästä lähin mulla olla aina automaatti(tahikka sitten joku epeli vempele jossa on ryömintävaihde) JOS ja vain JOS toi laatikko ei kosahda.
Pensaa menee jo normiajossa joku 12l/100km veneen kanssa joku 15l/100km
samima
Viestit: 116
Liittynyt: 21:18:24 21.04.2009
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja samima »

Viime vuonna tuli vedeltyä ikälopulla Carinalla jolla Yamarin/Tohatsu liikkui ihan kivasti.... mutta kuitenkin pelotti sen verran että tuli ostettua Mitsun pätkäpajero bensa koneella, tosin joutu tyytymään v.90 vehkeeseen kun vaatimuksena oli myös avo.. :) Uudempia kun ei löytynyt avona;) Venettä en vielä ole kerinnyt vetää mutta kelkka kärrissä tuli perässä niin että ei oikeen edes huomannut. Bensaa menee ilman kärryäkin reilusti joten kulutus ei kaiketi kasvanut :)

Sami
Viimeksi muokannut samima, 10:17:20 21.05.2009. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Spilitus
Viestit: 718
Liittynyt: 10:47:50 13.12.2006
Paikkakunta: Ironlake

Re:

Viesti Kirjoittaja Spilitus »

Spilitus kirjoitti:Täällä mennään Volvo V70 AWD:llä. Tosin ei vielä kertaakaan ole venettä hinattu. Saas nähä. Pelottaa kulutuslukemat jo etukäteen :shock: .
Eli Lami 405 pertseessä 12-13l /satku
Lohi 585ht perperissä 16-18l/satku
Halba, halba.
Mut plussana jäykällä sport alustalla menee kuin juna, varauksin. Tuuliherkkä tuon ht:n kanssa. No mikäpä ei olisi henkilöautoista leija perässä. Mut kaasua kun painaa niin viheltää pellin alta ja sit mentiin. Eli voimaa on. Manuaalilla vaan pelottaa tuo kytkin huonommilla luiskilla :? . Ja miten tuo voimansiirto kestää, jää nähtäväksi. Se mikhään työkalu kuitenkaan ole. Uskosin silti että maks koukkupainoiset liikkuu kyllä helpostikin. Syksy sitte näyttää mikä se totuus on.

Ja se vielä koettua että käsijarru on melko mitätön tuossa laitteessa. Eli jarruton (painava) paketti mistä jyrkällä luiskalla et trailerista saa jarruja päälle hilaa koko paskan järveen. Ja jos unohdit ykkösen päälle kone pyörii väärinpäin. Isot pojat, joilla on ritsa takastaskussa kertoivat, että jakopään kiristinrullat toimivat vain toiseen suuntaan ja pahimmassa tapauksessa hihna pomppaa ja jako sekaisin. No ei kai ne venttiilit kalliita ole, eihän?. Jarrut täytyy purkaa ja ihmetellä ensi viikolla jahka kerkiää. Suattaa niissä jotain sanomistakin olla.
Those of us who let go, will be swallowed. Left here to die.
noniin
Viestit: 6
Liittynyt: 17:03:26 22.05.2008

Re: Vetoautoista asiaa ja kokemuksia...

Viesti Kirjoittaja noniin »

Vetohommia tullu jonkin verran harrastettua autolla ja nykyinen kalusto on vakioitunut sen mukaan. Alla on nyt Jeep Grand Cherokee 5,2 V8 ja toistaiseksi maukkain peli vedellä kärryä / traileria. Pihassa nököttää myös yksi Audi 2,8 quattro jonka perään en laita kottikärryä isompaa, ei vaan oikein ole voimansiirto luotu kovempaan rasitukseen.
Avatar
Nestori
Viestit: 54
Liittynyt: 09:33:11 03.08.2007

Re: Vetoautoista asiaa ja kokemuksia...

Viesti Kirjoittaja Nestori »

Superb 2,0TDI 170hv ja 4x4, ei tartte miettiä...... :p
Avatar
Remox
Mr. KMC Metaani
Viestit: 1060
Liittynyt: 12:15:31 15.10.2008
Paikkakunta: Valkeakoski/Nokia

Re:

Viesti Kirjoittaja Remox »

Kesis kirjoitti:Näinhän se on, että alle 800kg :wink: paketti nousee lähes kaikilla henkilöautoilla jos vain pitoa löytyy.
Itellä vetoautona Volkkarin Espanjaan delegoima auto eli Siitin. Kone on perustraktori (1,9 sdi) joka vääntää kyllä alhaalta mutta ei eipä sitten juuri muuta. Toisaalta se kulkee melkein sukkahiellä, vain 4,6l/100km. Hinattava paketti painaa n. 490 eli aivan ylärajalla mennään, kun on jarruton kärry.

E. Siis etuveto.
ei muutes nouse ainaskaan 1.9td ECO golffilla :mrgreen:
Avatar
ma^ko
Überbesserwisser
Viestit: 4622
Liittynyt: 19:25:25 21.04.2005
Paikkakunta: Tsadin Maalaiskunta, Härmäland.
Viesti:

Re: Re:

Viesti Kirjoittaja ma^ko »

Remox kirjoitti:ei muutes nouse ainaskaan 1.9td ECO golffilla
No kyllä tdi-farkku-kolopallolla ainakin helposti nousee 800kii kunhan on edes jotakuinkin pitävä alusta.
><(((((°> <°)))))>< Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, ihminen voi korjata. ><(((((°> <°)))))><
ruben
Viestit: 191
Liittynyt: 13:00:56 05.02.2006
Paikkakunta: pirkkala

Re: Vetoautoista asiaa ja kokemuksia...

Viesti Kirjoittaja ruben »

itsellä vetoautona vaimon espanjan ihme siitti mallia ibiza. painoa kärryn kanssa pikkasen alle tonni.
aina on noussut jos ei oo lunta/jäätä. kulutus siinä 14l satkulla.
Avatar
Remox
Mr. KMC Metaani
Viestit: 1060
Liittynyt: 12:15:31 15.10.2008
Paikkakunta: Valkeakoski/Nokia

Re: Re:

Viesti Kirjoittaja Remox »

abo kirjoitti:
Remox kirjoitti:ei muutes nouse ainaskaan 1.9td ECO golffilla
No kyllä tdi-farkku-kolopallolla ainakin helposti nousee 800kii kunhan on edes jotakuinkin pitävä alusta.
no TDI ja TD ei tod ole sama asia.

" 1.9 TD R4 AAZ 1896 cm3 55 kW (75 hv) (ät) 4200 r/min 140/150 Nm (ät) 2400–3400 r/min "

ja TDI

1.9 TDI R4 1Z/AHU/ALE 1896 cm3 66 kW (90 hv) (ät) 4000 r/min 210 Nm (ät) 1900 r/min
1.9 TDI R4 AFN 1896 cm3 81 kW (110 hv) (ät) 4150 r/min 235 Nm (ät) 1900 r/min
Avatar
ma^ko
Überbesserwisser
Viestit: 4622
Liittynyt: 19:25:25 21.04.2005
Paikkakunta: Tsadin Maalaiskunta, Härmäland.
Viesti:

Re: Re:

Viesti Kirjoittaja ma^ko »

Remox kirjoitti: no TDI ja TD ei tod ole sama asia.

" 1.9 TD R4 AAZ 1896 cm3 55 kW (75 hv) (ät) 4200 r/min 140/150 Nm (ät) 2400–3400 r/min "

ja TDI

1.9 TDI R4 1Z/AHU/ALE 1896 cm3 66 kW (90 hv) (ät) 4000 r/min 210 Nm (ät) 1900 r/min
1.9 TDI R4 AFN 1896 cm3 81 kW (110 hv) (ät) 4150 r/min 235 Nm (ät) 1900 r/min
Mjoop, ei nuo VAG kinderit ole liian tuttui vaik niit pari onkin taloudessa, toi mun kolopallo ei oo noista esimerkeist kumpikaan kun on Pumpe-Duse tdi, eli se minkä markkinointimies väänsi "powerdieseliksi". Kuitenkin joskus on Pesosen 1,9 imudieselillä ja Seat Toledon 1,9 imudieselilläkin tonnin pakettia nosteltu ja ihan on ylös tullut, Toledo oli kyl noist viel ponnettomampi tien päällä.
><(((((°> <°)))))>< Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, ihminen voi korjata. ><(((((°> <°)))))><
jenisei
Viestit: 396
Liittynyt: 18:02:35 24.04.2005
Paikkakunta: Tampere

Re: Vetoautoista asiaa ja kokemuksia...

Viesti Kirjoittaja jenisei »

Lykätään tämä kysymys tännekin puolelle, kun tuolla paskanjauhannan puolella tuppaa välillä olemaan nimensä veroista.
Nyt olisi auton hankintaan käytettävissä noin 40-45k€, ja tähtäimessä olis (city)maasturi.
Autossa pitäisi olla kunnolla tavaratilaa, koska koira kulkee mukana. Enimmäkseen ajellaan maanteillä ja vähän huonommilla pikkuteillä, ei juurikaan kaupungissa,joten maantieominaisuudet ovat tärkeät Diisseli pitää olla sekä automaatti.Vähävikaisuus ja ns. yleinen laadukkuus tärkeää, koska pienetkin korjailut pitää teettää pajalla, itse ei pysty.
Niin, ja autolla tullaan vetämään maksimissaan jotain L-Busterin kokoista venhettä.
Seuraavia on harkittu:

BMW X3 tai X5 (3.0D)
MB ML 320
WW Tiguan
Toyota LandCruiser (2003 eteenpäin)

Minkälaisia kokemuksia kyseisistä peleistä löytyy? Etenkin luotettavuus ja vähävikaisuus plussaa.
Onko muita automaatilla varustettuja värkkejä kyseisessä kokoluokassa joita kannattaisi harkita.

Mika
Andde
jenssin påmå
Viestit: 762
Liittynyt: 08:14:10 22.04.2005
Paikkakunta: Rytöuhan utra briha
Viesti:

Re: Vetoautoista asiaa ja kokemuksia...

Viesti Kirjoittaja Andde »

landcruiseri ei vissiin kuulu siun settiis jos kitymaasturia haluaa..

mut se noista vaihtoehdoista.. tai porsche cayenne.. :)
Itehän vetelen -03 pajerolla ja 1990 L200 4wd mitsuilla.. Kaikki on noussu tähän asti.
kilo on kova
jenisei
Viestit: 396
Liittynyt: 18:02:35 24.04.2005
Paikkakunta: Tampere

Re: Vetoautoista asiaa ja kokemuksia...

Viesti Kirjoittaja jenisei »

En ole koskaan ajanut muuta kuin jotain ikuvanhaa 70-luvun japanilaista maasturia, oisko ollut just Toyota, ja mietinkin että miten matkustusmukavuus ja maantieominaisuudet tuollaisella 2000-luvun LandCruiserilla suhteutuu esim tuohon Bmw:hen, jota kovasti kyllä kehutaan. Pienellä koeajolla ei mielestäni aina kovin paljoa asia selviä. Veneen nosto sinänsä ei ole mikään ykkösasia, auto tulee kuitenkin arkikäyttöön ( maantieajoon ).

Muuten Toyota kiinnostaa, vaikuttaa aika tilavalta peliltä

Mika
Vastaa Viestiin