Tietoa/kokemuksia Scantic 520??

Alueen säännöt
Tälle palstalle keskustelut jotka koskevat veneitä, niihin liittyviä varusteita ja kulkupelejä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Avatar
Jarski
Caesar
Viestit: 666
Liittynyt: 09:44:51 16.05.2005
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Tietoa/kokemuksia Scantic 520??

Viesti Kirjoittaja Jarski »

Elikkäs tietoa mikä on/arvelet olevan Scantic 520:n paino varustettuna 50hv koneella? Sellainen paketti olisi yksi mielenkiinnon kohde, mut haluisi tietää että meneekö jo jarrullisen traikun käyttöön ja sit tietysti jos on kovin painava setti niin mietityttää et saako se rampilta ylös normi farkulla ilman turhia vippas konsteja.

Tietysti vielä jos kyseisestä venemallista on jotain muuta tietoa kokemusta tarjolla niin otetaan riemulla vastaan. Ilmeisesti ainakin kaikki scantikit on korkeelaitaisia vaiko? onko niissä jotain tyyppivikoja sun muuta huomioitavaa?

Jarski
citius altius fortius
Avatar
ma^ko
Überbesserwisser
Viestit: 4622
Liittynyt: 19:25:25 21.04.2005
Paikkakunta: Tsadin Maalaiskunta, Härmäland.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ma^ko »

Oletko varma mallimerkinnästä?
><(((((°> <°)))))>< Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, ihminen voi korjata. ><(((((°> <°)))))><
Avatar
Jarski
Caesar
Viestit: 666
Liittynyt: 09:44:51 16.05.2005
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarski »

En! Viisimetriseksi tuota kehui.
citius altius fortius
Avatar
ako
Gäddajournalist
Viestit: 245
Liittynyt: 14:13:20 13.10.2005
Paikkakunta: Kemiönsaari

Viesti Kirjoittaja ako »

Scanticistahan on kaksi mallia, "pieni" ja "iso". Tyyppimerkinnät saattoivat olla 480 ja 580, tai sitten jotain muuta.

Pieni on käsittääkseni kalaveneenä aika paska. Perusteluita en muista.

Iso taas on aikas hyvä: Kokoisekseen kevyt, liukuu nätisti viiskymppisellä, asiat suurin piirtein kohdallaan. Sivumyötäisessä loivassa aallokossa tekee matkustajalle vaarallisia lähes metrin sivusiirtymiä joskus, ja keula on, kuten muoviveneissä usein, aivan liian korkea kalan mukavaan vedessä käsittelyyn.

--ako
Avatar
ma^ko
Überbesserwisser
Viestit: 4622
Liittynyt: 19:25:25 21.04.2005
Paikkakunta: Tsadin Maalaiskunta, Härmäland.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ma^ko »

ako kirjoitti:Scanticistahan on kaksi mallia, "pieni" ja "iso". Tyyppimerkinnät saattoivat olla 480 ja 580, tai sitten jotain muuta.
Itseasiassa kolme 470, 500 ja 580. Pikku-Scantic on varsin pieni ja silti korkeelaitanen joten kalastuslavettina ei optimaali monen mielestä.
><(((((°> <°)))))>< Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, ihminen voi korjata. ><(((((°> <°)))))><
Avatar
joonas
Dr. Silmäroikko
Viestit: 522
Liittynyt: 05:43:07 26.04.2005
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja joonas »

Parikin Scantic 470 (vm. 86 ja vm 91) kiulua muinoin omistaneena ei ainakaan mun käyttöön soveltuisi enää. Omimillaan ehkä järvillä tai tuulelta suojaisissa paikoissa.

Miinuksia

- liian korkeat/tuulialttiit laidat
- pohja letku. Voi tarkistaa ajamalla aallokossa ja avata peräpenkin kannnen
- ei kellukeainetta missään
- sivumyötäsessä isossa aallokossa veneestä hyvin helppo tehdä "Kursk"
- liian kapea, ainakin sisältä
- huonot säilytystilat
- peräpeili heppoinen
- ei kulje sekuntiakaan suoraan

Plussaa

- tasainen lattia
- suht kevyt (n 280kg)
- korkea laidat
- kohtuu jämäkkä tuulilasin kaide josta saa ajossa tukea
- kulkee kohtuu pienellä koneella

Daa... kaipa jotain mainittavaa vieläkin olisi, mutta molempien veneiden käytöstä jo sen verran aikaa, että ei tahdo muistaa.
käenkukku
käenkoukku
Viestit: 498
Liittynyt: 11:39:40 10.01.2006
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja käenkukku »

Mulla oli kymmenen vuotta sitten kalastuspaattina 470. Uistellessa ei mene suoraan ja on tuuliherkkä. Kaiken huippuna paatti upposi satamaan. Ilmeisesti pari kaljaveikkoa oli mennyt istuskeleen peräpenkille ja huomannut, että perästä tulvii vedet paattiin ja puli puli... :roll: Palokunta kävi nostamassa paatin pinnalle. Siihen loppu meikäläisen kiinnostus kyseiseen värkkiin. :oops:
Kun aamulla kuuntelet käenkukkua niin illalla saat rauhassa nukkua.
Vastaa Viestiin