Traileri topic
Alueen säännöt
Tälle palstalle keskustelut jotka koskevat veneitä, niihin liittyviä varusteita ja kulkupelejä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Tälle palstalle keskustelut jotka koskevat veneitä, niihin liittyviä varusteita ja kulkupelejä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Huvittaa oli sen et kun kävin kysymässä katsastuskonttorin johtajalta noin yleisesti inssiajosta ja käsittelystä niin samalla päivittelin sille et kun omas pakussa on niin iso kokonaismassa et ei saa vetää edes 450 kg kärriä niin se tokas et saahan sillä nyt sentään 750 kg kärry vetää kuitenkin Et ei nämä säädökset nyt ihan selviä ole edes niille jotka asiaan liittyviä tutkintoja vastaan ottavat...
Tässä referoituna BE-luokan ajokortista
BE-ajokortti vaaditaan silloin kun vetoautona on henkilö-tai pakettiauto ja perävaunun rekisteriotteeseen tai rekisteröintitodistukseen merkitty suurin sallittu KOKONAISMASSA ylittää vetoauton, em. asiakirjassa mainitun OMANMASSAN. Toinen BE-ajokorttivaatimus tulee voimaan silloin, kun vetoauton ja perävaunun yhteenlaskettu KOKONAISMASSA ylittää 3500 kg.
B ja BC ajokortin omaava voi kuljettaa BE-luokan ajoneuvoyhdistelmää kuöjettajan tutkintoon ja sieltä pois. Mitään muuta yleisellä tiellä ei hyväksytä..
Ja lisäksi peräkärrylle tulee olla oma varoituskolmio...
Tässä referoituna BE-luokan ajokortista
BE-ajokortti vaaditaan silloin kun vetoautona on henkilö-tai pakettiauto ja perävaunun rekisteriotteeseen tai rekisteröintitodistukseen merkitty suurin sallittu KOKONAISMASSA ylittää vetoauton, em. asiakirjassa mainitun OMANMASSAN. Toinen BE-ajokorttivaatimus tulee voimaan silloin, kun vetoauton ja perävaunun yhteenlaskettu KOKONAISMASSA ylittää 3500 kg.
B ja BC ajokortin omaava voi kuljettaa BE-luokan ajoneuvoyhdistelmää kuöjettajan tutkintoon ja sieltä pois. Mitään muuta yleisellä tiellä ei hyväksytä..
Ja lisäksi peräkärrylle tulee olla oma varoituskolmio...
Ei riemulla rajaa kun Veradolla ajaa.
- ma^ko
- Überbesserwisser
- Viestit: 4622
- Liittynyt: 19:25:25 21.04.2005
- Paikkakunta: Tsadin Maalaiskunta, Härmäland.
- Viesti:
Kyllä se inssi tiesi mistä puhui, kokonaispainoltaan 750kg kevytperävaunun joka on myös katsastus, talvirengas ja jarrusäädöksistä vapaa saa aina kytkeä ilman että tulee lisää korttivaadetta. Löytyy kyl ajokorttiluokkien säädöksistä, hieman eri kohdasta kun on poikkeama.
><(((((°> <°)))))>< Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, ihminen voi korjata. ><(((((°> <°)))))><
-
- Joka alan wannabe-besserwisser
- Viestit: 1545
- Liittynyt: 09:50:15 22.12.2005
- Paikkakunta: t.Urku
Kyllähän kokonaispainoltaan 750g kärryn saa laittaa joka auton perään.
Maksimi vetomäärä kuitenkin lasketaan: kärrynpaino+kuorma=vedettävä massa. Jarrullisissa kärryissä kärryn kokonaismassa ei saa ylittää auton maksimi vetomassaa tyhjänäkään.
Eli jos autossa maksimi vetomassa jarruttomana 450kg niin kärry+kuorma yhteensä max. 450kg.
Jarrullisissa esim. 1000kg kokonaispainoinen kärry: kärry250kg+750kg kuorma.
Autolla jonka jarrullinen kokonaismassa on 1000kg ei saa vetää kärryä tyhjänäkään jonka kokonaispaino ylittää 1000kg(aisapainoa tässä ei huomioitu).
Omalla kohdalla Transporter jonka kokonaispaino 2590kg joten ilman pikku-G:tä saan vetää jarrullista kärryä jonka kokonaispaino on 910kg.
Joku voi korjata jos jossain kohtaa menin sekaisin
Maksimi vetomäärä kuitenkin lasketaan: kärrynpaino+kuorma=vedettävä massa. Jarrullisissa kärryissä kärryn kokonaismassa ei saa ylittää auton maksimi vetomassaa tyhjänäkään.
Eli jos autossa maksimi vetomassa jarruttomana 450kg niin kärry+kuorma yhteensä max. 450kg.
Jarrullisissa esim. 1000kg kokonaispainoinen kärry: kärry250kg+750kg kuorma.
Autolla jonka jarrullinen kokonaismassa on 1000kg ei saa vetää kärryä tyhjänäkään jonka kokonaispaino ylittää 1000kg(aisapainoa tässä ei huomioitu).
Omalla kohdalla Transporter jonka kokonaispaino 2590kg joten ilman pikku-G:tä saan vetää jarrullista kärryä jonka kokonaispaino on 910kg.
Joku voi korjata jos jossain kohtaa menin sekaisin
- ma^ko
- Überbesserwisser
- Viestit: 4622
- Liittynyt: 19:25:25 21.04.2005
- Paikkakunta: Tsadin Maalaiskunta, Härmäland.
- Viesti:
Oikein.(poislukien automallit joilla ei ole sallittua kytkentämassa lainkaan)JaRu kirjoitti:Kyllähän kokonaispainoltaan 750g kärryn saa laittaa joka auton perään.
Väärin. Kytkentämassa ei saa ylittää ajoneuvon vetolupaa, yhdistelmän laillisuus määrittyy aina kytkentämassan perusteella, kokonaismassa ratkoo vain ajokorttiluokkavaadetta.JaRu kirjoitti:Maksimi vetomäärä kuitenkin lasketaan: kärrynpaino+kuorma=vedettävä massa. Jarrullisissa kärryissä kärryn kokonaismassa ei saa ylittää auton maksimi vetomassaa tyhjänäkään.
+ aisapaino, punnitaan aina kytkettynä.JaRu kirjoitti:Eli jos autossa maksimi vetomassa jarruttomana 450kg niin kärry+kuorma yhteensä max. 450kg.
+ aisapaino, punnitaan aina kytkettynä.JaRu kirjoitti:Jarrullisissa esim. 1000kg kokonaispainoinen kärry: kärry250kg+750kg kuorma.
Väärin. Kytkentämassa ei saa ylittää ajoneuvon vetolupaa, yhdistelmän laillisuus määrittyy aina kytkentämassan perusteella, kokonaismassa ratkoo vain ajokorttiluokkavaadetta.JaRu kirjoitti:Autolla jonka jarrullinen kokonaismassa on 1000kg ei saa vetää kärryä tyhjänäkään jonka kokonaispaino ylittää 1000kg(aisapainoa tässä ei huomioitu).
Kyllä ja isompaa et tyhjänäkään ilman pikku-E:tä.JaRu kirjoitti:Omalla kohdalla Transporter jonka kokonaispaino 2590kg joten ilman pikku-G:tä saan vetää jarrullista kärryä jonka kokonaispaino on 910kg.
><(((((°> <°)))))>< Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, ihminen voi korjata. ><(((((°> <°)))))><
Nyt on sit kortin päivitys hoidettu... Mukava keli torstai aamulla ajella Kivasti tulee paketti perässä... Ja muistakaa että aisapainoa pitää olla vähintään 25 kg tai 4 % kokonaismassasta. Eli mulla kun on 1500 kg setti niin koukkuun pitää kohdistua 60 kg paino.
Ei riemulla rajaa kun Veradolla ajaa.
Re: Traileri topic
Moro.
Sellainen homma, että on trailerin sähköt kohtalaisen sekaisin.. Eli eri autoilla kun koittaa niin niin toimii vähn mitkä valot sattuu.. Äkkiseltään ajateltuna en jaksaisi uskoa että jokaisen auton perävaunupistokkeessa on joku kohta sökönä ja näin eri valot toimii eri aikoina.. Kannattaako vikaa lähteä etsimään trailerin pistokkesta vai perävaloista (joidenka lamppujen liittimet ovat jossain määrin hapettuneita) vai jostain siltä väliltä?
-visa
Sellainen homma, että on trailerin sähköt kohtalaisen sekaisin.. Eli eri autoilla kun koittaa niin niin toimii vähn mitkä valot sattuu.. Äkkiseltään ajateltuna en jaksaisi uskoa että jokaisen auton perävaunupistokkeessa on joku kohta sökönä ja näin eri valot toimii eri aikoina.. Kannattaako vikaa lähteä etsimään trailerin pistokkesta vai perävaloista (joidenka lamppujen liittimet ovat jossain määrin hapettuneita) vai jostain siltä väliltä?
-visa
Re: Traileri topic
Ihan ekana katsoisin trailerin pistokkeen sisään - onko ne "kolot" joihin auton puolen "tapit" tulee kuinka väljiä? Nimittäin jos eri autoissa toimii eri lailla, voi eri autojen tapit osua väljiin koloihin eri tavalla. Kokemusta on... Myös autojen pään tapit voivat olla väljät. Niitä voi vääntää avonaisemmaksi, ovathan ne keskeltä halki.
Re: Traileri topic
Toi kuulostaa järkevältä asialta katsoa ekana.. Olin kohtuullisen hämmentynyt kun ei ollut mitään logiikkaa tuossa viassa..
Re: Traileri topic
Kiitokset JussiJiille.. Vika oli juuri tuossa mitä sanoit. Nyt valot toimii joka autolla
-visa
-visa