Traileri topic

Alueen säännöt
Tälle palstalle keskustelut jotka koskevat veneitä, niihin liittyviä varusteita ja kulkupelejä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Sup78
Vorsan vitjamuna
Viestit: 2742
Liittynyt: 17:17:31 22.04.2005
Paikkakunta: Tammela
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sup78 »

Ja sit pikku rapsaa hinnasta...

52 e lääkärintodistus
15 e passikuvat
40 e uudesta ajokortista
16 e kirjalliset
50 e inssi

Ja 6 euroa uhrasin niihin harjoitustehtäviin... Kirjalliset läpi tänään ja inssiin kunhan ehtii..
Ei riemulla rajaa kun Veradolla ajaa.
Avatar
Mokia
Operan Killisilmä
Viestit: 4320
Liittynyt: 11:01:14 22.04.2005

Viesti Kirjoittaja Mokia »

Kyllä halvalla selvisi, kun aikoinaan tuli vain haettua uusi kortti, johon tuon pikku G:n, eiku E:n sai ikään kuin kaupanpäälle.
Kaikki jotka kalastavat meritaimenta, syyllistyvät laillistettuun uhanalaisen lajin sukupuuton edistämiseen!
Sup78
Vorsan vitjamuna
Viestit: 2742
Liittynyt: 17:17:31 22.04.2005
Paikkakunta: Tammela
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sup78 »

Huvittaa oli sen et kun kävin kysymässä katsastuskonttorin johtajalta noin yleisesti inssiajosta ja käsittelystä niin samalla päivittelin sille et kun omas pakussa on niin iso kokonaismassa et ei saa vetää edes 450 kg kärriä niin se tokas et saahan sillä nyt sentään 750 kg kärry vetää kuitenkin :shock: Et ei nämä säädökset nyt ihan selviä ole edes niille jotka asiaan liittyviä tutkintoja vastaan ottavat...

Tässä referoituna BE-luokan ajokortista

BE-ajokortti vaaditaan silloin kun vetoautona on henkilö-tai pakettiauto ja perävaunun rekisteriotteeseen tai rekisteröintitodistukseen merkitty suurin sallittu KOKONAISMASSA ylittää vetoauton, em. asiakirjassa mainitun OMANMASSAN. Toinen BE-ajokorttivaatimus tulee voimaan silloin, kun vetoauton ja perävaunun yhteenlaskettu KOKONAISMASSA ylittää 3500 kg.
B ja BC ajokortin omaava voi kuljettaa BE-luokan ajoneuvoyhdistelmää kuöjettajan tutkintoon ja sieltä pois. Mitään muuta yleisellä tiellä ei hyväksytä..

Ja lisäksi peräkärrylle tulee olla oma varoituskolmio...
Ei riemulla rajaa kun Veradolla ajaa.
Avatar
ma^ko
Überbesserwisser
Viestit: 4622
Liittynyt: 19:25:25 21.04.2005
Paikkakunta: Tsadin Maalaiskunta, Härmäland.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ma^ko »

Kyllä se inssi tiesi mistä puhui, kokonaispainoltaan 750kg kevytperävaunun joka on myös katsastus, talvirengas ja jarrusäädöksistä vapaa saa aina kytkeä ilman että tulee lisää korttivaadetta. Löytyy kyl ajokorttiluokkien säädöksistä, hieman eri kohdasta kun on poikkeama.
><(((((°> <°)))))>< Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, ihminen voi korjata. ><(((((°> <°)))))><
Sup78
Vorsan vitjamuna
Viestit: 2742
Liittynyt: 17:17:31 22.04.2005
Paikkakunta: Tammela
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sup78 »

Selkeää hommaa kuin sellun keitto...
Ei riemulla rajaa kun Veradolla ajaa.
JaRu
Joka alan wannabe-besserwisser
Viestit: 1545
Liittynyt: 09:50:15 22.12.2005
Paikkakunta: t.Urku

Viesti Kirjoittaja JaRu »

Kyllähän kokonaispainoltaan 750g kärryn saa laittaa joka auton perään.
Maksimi vetomäärä kuitenkin lasketaan: kärrynpaino+kuorma=vedettävä massa. Jarrullisissa kärryissä kärryn kokonaismassa ei saa ylittää auton maksimi vetomassaa tyhjänäkään.
Eli jos autossa maksimi vetomassa jarruttomana 450kg niin kärry+kuorma yhteensä max. 450kg.
Jarrullisissa esim. 1000kg kokonaispainoinen kärry: kärry250kg+750kg kuorma.
Autolla jonka jarrullinen kokonaismassa on 1000kg ei saa vetää kärryä tyhjänäkään jonka kokonaispaino ylittää 1000kg(aisapainoa tässä ei huomioitu).
Omalla kohdalla Transporter jonka kokonaispaino 2590kg joten ilman pikku-G:tä saan vetää jarrullista kärryä jonka kokonaispaino on 910kg.

Joku voi korjata jos jossain kohtaa menin sekaisin :oops:
Avatar
ma^ko
Überbesserwisser
Viestit: 4622
Liittynyt: 19:25:25 21.04.2005
Paikkakunta: Tsadin Maalaiskunta, Härmäland.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ma^ko »

JaRu kirjoitti:Kyllähän kokonaispainoltaan 750g kärryn saa laittaa joka auton perään.
Oikein.(poislukien automallit joilla ei ole sallittua kytkentämassa lainkaan)
JaRu kirjoitti:Maksimi vetomäärä kuitenkin lasketaan: kärrynpaino+kuorma=vedettävä massa. Jarrullisissa kärryissä kärryn kokonaismassa ei saa ylittää auton maksimi vetomassaa tyhjänäkään.
Väärin. Kytkentämassa ei saa ylittää ajoneuvon vetolupaa, yhdistelmän laillisuus määrittyy aina kytkentämassan perusteella, kokonaismassa ratkoo vain ajokorttiluokkavaadetta.
JaRu kirjoitti:Eli jos autossa maksimi vetomassa jarruttomana 450kg niin kärry+kuorma yhteensä max. 450kg.
+ aisapaino, punnitaan aina kytkettynä.
JaRu kirjoitti:Jarrullisissa esim. 1000kg kokonaispainoinen kärry: kärry250kg+750kg kuorma.
+ aisapaino, punnitaan aina kytkettynä.
JaRu kirjoitti:Autolla jonka jarrullinen kokonaismassa on 1000kg ei saa vetää kärryä tyhjänäkään jonka kokonaispaino ylittää 1000kg(aisapainoa tässä ei huomioitu).
Väärin. Kytkentämassa ei saa ylittää ajoneuvon vetolupaa, yhdistelmän laillisuus määrittyy aina kytkentämassan perusteella, kokonaismassa ratkoo vain ajokorttiluokkavaadetta.
JaRu kirjoitti:Omalla kohdalla Transporter jonka kokonaispaino 2590kg joten ilman pikku-G:tä saan vetää jarrullista kärryä jonka kokonaispaino on 910kg.
Kyllä ja isompaa et tyhjänäkään ilman pikku-E:tä.
><(((((°> <°)))))>< Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, ihminen voi korjata. ><(((((°> <°)))))><
Sup78
Vorsan vitjamuna
Viestit: 2742
Liittynyt: 17:17:31 22.04.2005
Paikkakunta: Tammela
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sup78 »

Nyt on sit kortin päivitys hoidettu... Mukava keli torstai aamulla ajella ;) Kivasti tulee paketti perässä... Ja muistakaa että aisapainoa pitää olla vähintään 25 kg tai 4 % kokonaismassasta. Eli mulla kun on 1500 kg setti niin koukkuun pitää kohdistua 60 kg paino.
Ei riemulla rajaa kun Veradolla ajaa.
visa_äs
Viestit: 94
Liittynyt: 13:56:38 23.10.2007
Paikkakunta: Tampere

Re: Traileri topic

Viesti Kirjoittaja visa_äs »

Moro.

Sellainen homma, että on trailerin sähköt kohtalaisen sekaisin.. Eli eri autoilla kun koittaa niin niin toimii vähn mitkä valot sattuu.. Äkkiseltään ajateltuna en jaksaisi uskoa että jokaisen auton perävaunupistokkeessa on joku kohta sökönä ja näin eri valot toimii eri aikoina.. Kannattaako vikaa lähteä etsimään trailerin pistokkesta vai perävaloista (joidenka lamppujen liittimet ovat jossain määrin hapettuneita) vai jostain siltä väliltä?

-visa
Avatar
Jussijii
Sisävesiswedu
Viestit: 1559
Liittynyt: 12:20:17 24.07.2007
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Traileri topic

Viesti Kirjoittaja Jussijii »

Ihan ekana katsoisin trailerin pistokkeen sisään - onko ne "kolot" joihin auton puolen "tapit" tulee kuinka väljiä? Nimittäin jos eri autoissa toimii eri lailla, voi eri autojen tapit osua väljiin koloihin eri tavalla. Kokemusta on... :roll: Myös autojen pään tapit voivat olla väljät. Niitä voi vääntää avonaisemmaksi, ovathan ne keskeltä halki.
visa_äs
Viestit: 94
Liittynyt: 13:56:38 23.10.2007
Paikkakunta: Tampere

Re: Traileri topic

Viesti Kirjoittaja visa_äs »

Toi kuulostaa järkevältä asialta katsoa ekana.. Olin kohtuullisen hämmentynyt kun ei ollut mitään logiikkaa tuossa viassa..
visa_äs
Viestit: 94
Liittynyt: 13:56:38 23.10.2007
Paikkakunta: Tampere

Re: Traileri topic

Viesti Kirjoittaja visa_äs »

Kiitokset JussiJiille.. Vika oli juuri tuossa mitä sanoit. Nyt valot toimii joka autolla :)

-visa
Vastaa Viestiin