Keulakoneen asennuksen suunnittelua

Alueen säännöt
Tälle palstalle keskustelut jotka koskevat veneitä, niihin liittyviä varusteita ja kulkupelejä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Avatar
ma^ko
Überbesserwisser
Viestit: 4622
Liittynyt: 19:25:25 21.04.2005
Paikkakunta: Tsadin Maalaiskunta, Härmäland.
Viesti:

Re: Keulakoneen asennuksen suunnittelua

Viesti Kirjoittaja ma^ko » 22:24:30 05.06.2013

Noit batterytender-tyyppisiä vaihtanut useita kun ovat menneet heikkoon happeen, vanhempien jenkkipeltien vanhoja asennuksia, eli ei sekään ikuinen ole. Trukkiliittimiä en ole liittimen hapantuman takia joutunut vielä uusimaan. Kumpikin ratkaisu toimii aikansa, mikään ihmisen tekemä ikuista ole kuitenkaan. Jos akku on likellä konetta ja helposti käsillä, on hyvälaatuiset pikakengät myös aivan toimiva ratkaisu liittimenä.
><(((((°> <°)))))>< Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, ihminen voi korjata. ><(((((°> <°)))))><

maja2
Viestit: 91
Liittynyt: 21:07:36 10.05.2010

Re: Keulakoneen asennuksen suunnittelua

Viesti Kirjoittaja maja2 » 13:51:38 11.06.2013

Tehokasta laturia katsellut budjettiluokassa, tästä kellään kokemuksia:

http://biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Sahko ... 5-A-37736/

Halpoja ampeereita ja ilmeisesti muistaa mitä on tekemässä vaikka tulisi sähkökatko.

Muita vastaavia tullut vastaan? Huomenna pitäisi vaivaitua ihmisten ilmoille laturiostoksia tekemään...

end-o
Viestit: 152
Liittynyt: 18:22:50 30.07.2010

Re: Keulakoneen asennuksen suunnittelua

Viesti Kirjoittaja end-o » 16:54:12 24.06.2013

tuli tuossa EPAL:ilta tilattua Ipilotti, ja toimitus sujui nopeasti kun saivat tavaran ensin itse. Itse ostin suomesta pikakiinnitys alustan mallia patriot. Ajattelin että porailee sitte sopivat reijät ja kaikki. Mutta mutta, jako täysin sama kun moottorissa. Eli suosittelen kaikille jos helpolla/halvalla saa patriotin alustan, nii menee heittämällä! :D

Avatar
drwho
Viestit: 684
Liittynyt: 15:11:48 16.12.2010
Paikkakunta: Helsinki

Re: Keulakoneen asennuksen suunnittelua

Viesti Kirjoittaja drwho » 21:03:56 26.06.2013

maja2 kirjoitti:Tehokasta laturia katsellut budjettiluokassa, tästä kellään kokemuksia:

http://biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Sahko ... 5-A-37736/

Halpoja ampeereita ja ilmeisesti muistaa mitä on tekemässä vaikka tulisi sähkökatko.

Muita vastaavia tullut vastaan? Huomenna pitäisi vaivaitua ihmisten ilmoille laturiostoksia tekemään...
Mä en uskaltas ladata muulla kun C-Tekin M-sarjalla veneessä. Alkaa nää akkujen koot ja virtamäärät olemaan sellasia.

maja2
Viestit: 91
Liittynyt: 21:07:36 10.05.2010

Re: Keulakoneen asennuksen suunnittelua

Viesti Kirjoittaja maja2 » 23:35:46 26.06.2013

Mäpäs olen uskaltanut ladata jo kolmesti ;-)

Se mikä näyttää kataloogissa semmoiselta kohtuullisen kokoiselta on luonnossa joskus ISOMPI, näin ainakin kävi tuon Bilteman laturin kanssa.

Tuo bilteman aparaatti tosissaan muistaa mitä oli tekemässä kunhan vaan saa silloin 12V tai 24V akusta. Nätisti tuuppasi eilen aamuyöstä aluksi 23A 90Ah:n Boschiin ja tiputtelee siitä virtaa alaspäin kun napajännite nousee ja lopuksi jää ylläpitolataukseen 100mA. Aika näyttää onko akku ja laturi samalla aaltopituudella ja kuinka monta sykliä akku kestää.

Laturin miinukset ja plussat:

+latausampeerin hinta kohdillaan: 4,76€ ampeerilta
+näyttöön saa: jännitteen, virran, ja akun arvellun varausasteen prosenteissa
+myös 24V onnistuu
+helppo käyttää
+toimii myös 12V virtalähteenä
+lämötilakompensointi erillisellä piuhassa olevalla anturilla

-jäähdytyspuhallin->äänekäs ja laukeaa ennemmin tai myöhemmin
-painava ja sen oloinen että en edes suunnittele kiinteää asennusta veneeseen
-kaapelit kankeat
-CTEK:istä kopioitu kahvaton kotelon muotoilu on p*rs**stä käytön kannalta, näin vaikkei CTEK kysessä olekkaan->roikotetaan tätäkin sitten johdoista
-näyttö ei näy kunnolla auringonpaisteessa
-vain vuoden takuu

? kohteleeko akkua oikein

Niin, kolme reissua on takana i-linkillisellä Riptidellä ja toteaisin että KELAn pitäisi kustantaa jokaiselle miehelle (ja miksei myös jokaiselle naiselle) tällainen ihan kansanterveydellisiin syihin perustuen:

+ olo on yhtä hymyä kun yleensä suhaa yksin järvellä kahdeksan vavan kera: pohjatärppien irrottelu ei voisi olla helpompaa kun kaukosäädin roikkuu kaulassa
+korvat lepää ja pikkuplaanareiden liplatuksenkin kuulee
+rantautuminen matalaan ja kareilla höystettyyn hiekkarantaan ja sieltä lähtö helppoa (ja halvempaa pitkässä juoksussa kuin pääkoneella)
+helppo käyttää
+tyynellä toiminta-aika vaivatta ainakin 4-5 tuntia yhdellä 90Ah akulla, nopeusasetuksella 5-6 kuljettaa riittävästi uisteluun (uudemman mallin Buster L , vedossa 8 vapaa, joista neljässä pikkuplaanarit)
+ruuvaus asennus oli omaan veneeseen niin v-mäinen että tuskinpa rosvotkaan tätä irti saavat alle 4-tunnin ähräämisen

-se fiksumpi autopilotti vekslaa kokoajan ja tekee korjauksia pikkaisen liian myöhään eli keula kääntyilee edestakas (asiaan toki voi vaikuttaa että perästä puuttuu tällä hetkellä pääkone joka on remontissa, koko paatti on kuin korkki laineilla)
-ei yhtään asetettavaa parametria autopilotille (?) höh, mää kun haluaisin niin säätää...
-tämä Riptide ei lopeta pyörimistä (MOT) vaikka lukitus vapautetaan ylösnostoa varten
- piuhoille voisivat tehtaalla laittaa vaihtoehtoisen reitityksen myös aparaatin pohjasta läpivientikumeineen
Liitteet
Riptide nokassa .jpg
Riptide nokassa .jpg (75.71 KiB) Katsottu 5311 kertaa

Hedgehog
Viestit: 27
Liittynyt: 01:44:37 01.08.2012

Re: Keulakoneen asennuksen suunnittelua

Viesti Kirjoittaja Hedgehog » 02:30:00 30.06.2013

Pers aukinen kun on niin eikös tavallinen sähköprutkun kävisi keula koneeksi jos kääntäis säätimen 180 astetta ympäri? 1kpl m6 irti ja kääntö, kun ne lyhentää kanoottiinkin samalla tavalla rikiputkea. V mäinen kurotella jos kahva on :D normi suuntaan.

maja2
Viestit: 91
Liittynyt: 21:07:36 10.05.2010

Re: Keulakoneen asennuksen suunnittelua

Viesti Kirjoittaja maja2 » 19:01:41 30.06.2013

Mittailin tuon Bilteman pikalaturin tapoja yleismittarin kera ja ei tuo nyt aivan pahalta vaikuttanut.

Alussa suurilla virroilla laturin jännitenäyttö ei näytä oikein, mutta sillä nyt ei liene kauhiasti väliä. Lopussa näyttää jännitteen ihan prikulleen oikein.

Latausjännite pysyy 14.5V:ssa aina latauksen loppuvaiheeseen saakka. Kun latausvirta alkaa sukeltaa n. 10A:sta alaspäin nousee jännite 14.7:sta aina 15,0V saakka jossa pysyy loppuvaiheen ajan. Tuo loppuvaihe kesti 90Ah akulla ehkäpä vajaan puolisen tuntia. Tuon jälkeen laturi laittoi pillit pussiin ja lopuksi haisteli akkua hetken aikaa kunnes kertoi että FULL.

Kauhukseni huomasin että starttiakun koteloon sopii kuin sopiikin heittämällä toinen samanlainen 90Ah akku, laitanpa akulle kaverin ja unohdan lataussäätimen yms. hienosteluhömpötykset tykkänään...

Eka bugi löydetty i-linkillisestä Riptidestä: cruisen yksiköt on aina mailia tunnissa vaikka yksiköiksi on asetettu km/h ja näytössä lukee targetina esim. 2 km/h niin laite säätä vauhdin 3,2 km/h eli 2mph.

Avatar
GarbAGE
Viestit: 156
Liittynyt: 21:43:15 18.04.2007
Paikkakunta: Rajamäki

Re: Keulakoneen asennuksen suunnittelua

Viesti Kirjoittaja GarbAGE » 21:52:44 08.07.2013

2 vuotta meni ilman murheita jenkkilästä tilatulla Riptide I-Pilotilla. Laite ei antanut mitään varoitusta tulevasta,vaan kieltäytyy kääntymästä. Potkuri toiminnot pelaa ja gps signaali löytyy. Taivasankkuri toiminto ei kytkeydy päälle vaikka gps signaali on vahva. Eli kääntö meni paskaksi. Liekkö ohjausyksikkö vai käännön laakerit? Kellään ideoita? eikö kuggaan osaa
Älä kerro kalajuttuja tuntemillesi, ja aivan erityisesti älä kerro niitä niille, jotka tuntevat kalat.

jippo1
Viestit: 127
Liittynyt: 23:22:17 19.05.2007

Re: Keulakoneen asennuksen suunnittelua

Viesti Kirjoittaja jippo1 » 22:46:14 08.07.2013

GarbAGE kirjoitti:2 vuotta meni ilman murheita jenkkilästä tilatulla Riptide I-Pilotilla. Laite ei antanut mitään varoitusta tulevasta,vaan kieltäytyy kääntymästä. Potkuri toiminnot pelaa ja gps signaali löytyy. Taivasankkuri toiminto ei kytkeydy päälle vaikka gps signaali on vahva. Eli kääntö meni paskaksi. Liekkö ohjausyksikkö vai käännön laakerit? Kellään ideoita? eikö kuggaan osaa
Katohan yleismittarilla, että tuleeko ohjausmoottorille virtaa?
Jos ei, niin uusi ohjausmoottori maksaa jenkkilässä 100$.
Mönkijöiden varaosat ja varusteet myy http://www.monkijavarikko.fi

Avatar
Welling
Viestit: 408
Liittynyt: 16:17:33 23.09.2007

Re: Keulakoneen asennuksen suunnittelua

Viesti Kirjoittaja Welling » 23:20:14 08.07.2013

GarbAGE kirjoitti:2 vuotta meni ilman murheita jenkkilästä tilatulla Riptide I-Pilotilla. Laite ei antanut mitään varoitusta tulevasta,vaan kieltäytyy kääntymästä. Potkuri toiminnot pelaa ja gps signaali löytyy. Taivasankkuri toiminto ei kytkeydy päälle vaikka gps signaali on vahva. Eli kääntö meni paskaksi. Liekkö ohjausyksikkö vai käännön laakerit? Kellään ideoita? eikö kuggaan osaa
Vähän tuo taivasankkurin päälle menemättömyys ihmetyttää, koska eihän sen pitäisi käyttää pyöritystä ennen kuin gps vastaanotin liukuu pois ankkurialueelta? Kaukkarin patterithan olet tietysti jo tarkastanut, vaikkei vika niihin viittaisikaan?
No, aloittaisin joka tapauksessa vianhaun ottamalla poskilevyt ja yläkuoren irti, sitten yleismittarilla tsekkaus, meneekö ohjausyksiköltä pyöritysmoottorille virtaa kaukkarin komentojen mukaisesti. Jos menee, niin moottori on luultavasti sökö tai liitokset kaput moottorin puolelta.
Jos virta ei kulje, niin johtojen liitosten putsaus ohjausyksikön puolelta. Jos ei sittenkään pelaa, niin epäilys kallistuisi ohjausyksikköön. Räjäytyskuvat löytyy Northlandmarinen sivuilta ja vianhakuopas tuolta: Minn Kota Repair Manual. Ja sitten on tietysti YouTube, jossa osataan höpöttää kaikkea ylimääräistäkin, mutta näkyypähän tuossa vähän noita sisuskaluja: minn kota riptide not steering

EDIT: Jippo näköjään kerkesi ensin

Avatar
GarbAGE
Viestit: 156
Liittynyt: 21:43:15 18.04.2007
Paikkakunta: Rajamäki

Re: Keulakoneen asennuksen suunnittelua

Viesti Kirjoittaja GarbAGE » 21:54:09 09.07.2013

Kiitos vinkeistä! Patterin vaihdoin ja meininki ei muuttunut. Huomenna lähden himaan niin täytyy ottaa posket auki ja alkaa pelkäämään pahinta Touh
Welling kirjoitti:
GarbAGE kirjoitti:2 vuotta meni ilman murheita jenkkilästä tilatulla Riptide I-Pilotilla. Laite ei antanut mitään varoitusta tulevasta,vaan kieltäytyy kääntymästä. Potkuri toiminnot pelaa ja gps signaali löytyy. Taivasankkuri toiminto ei kytkeydy päälle vaikka gps signaali on vahva. Eli kääntö meni paskaksi. Liekkö ohjausyksikkö vai käännön laakerit? Kellään ideoita? eikö kuggaan osaa
Vähän tuo taivasankkurin päälle menemättömyys ihmetyttää, koska eihän sen pitäisi käyttää pyöritystä ennen kuin gps vastaanotin liukuu pois ankkurialueelta? Kaukkarin patterithan olet tietysti jo tarkastanut, vaikkei vika niihin viittaisikaan?
No, aloittaisin joka tapauksessa vianhaun ottamalla poskilevyt ja yläkuoren irti, sitten yleismittarilla tsekkaus, meneekö ohjausyksiköltä pyöritysmoottorille virtaa kaukkarin komentojen mukaisesti. Jos menee, niin moottori on luultavasti sökö tai liitokset kaput moottorin puolelta.
Jos virta ei kulje, niin johtojen liitosten putsaus ohjausyksikön puolelta. Jos ei sittenkään pelaa, niin epäilys kallistuisi ohjausyksikköön. Räjäytyskuvat löytyy Northlandmarinen sivuilta ja vianhakuopas tuolta: Minn Kota Repair Manual. Ja sitten on tietysti YouTube, jossa osataan höpöttää kaikkea ylimääräistäkin, mutta näkyypähän tuossa vähän noita sisuskaluja: minn kota riptide not steering

EDIT: Jippo näköjään kerkesi ensin
Älä kerro kalajuttuja tuntemillesi, ja aivan erityisesti älä kerro niitä niille, jotka tuntevat kalat.

M.E.W
Viestit: 2
Liittynyt: 15:10:13 03.08.2013

Re: Keulakoneen asennuksen suunnittelua

Viesti Kirjoittaja M.E.W » 15:39:28 03.08.2013

Moroo.
Hei Min Kota ukkelit tai muut tekeekö tälläsellä yhtään mitää???
Sähkökeulamoottori Watersnake 54lb. 12V SWRT54/54

Avatar
drwho
Viestit: 684
Liittynyt: 15:11:48 16.12.2010
Paikkakunta: Helsinki

Re: Keulakoneen asennuksen suunnittelua

Viesti Kirjoittaja drwho » 18:33:03 03.08.2013

Watersnaket on kait ihan paskoja, jos haluut edullisen keulasähkövispilän joka pelittää hommaa Motorguide.

Avatar
tapio300
Viestit: 350
Liittynyt: 20:49:46 04.02.2011
Paikkakunta: Manses

Re: Keulakoneen asennuksen suunnittelua

Viesti Kirjoittaja tapio300 » 08:48:21 04.08.2013

Minkä takia ne on paskoja ? Vähän perusteluja?

Avatar
jänis
P.J. Ristiturpa
Viestit: 2694
Liittynyt: 19:03:03 27.10.2006
Paikkakunta: Hullu Kankaanpää...

Re: Keulakoneen asennuksen suunnittelua

Viesti Kirjoittaja jänis » 09:23:04 04.08.2013

Mää mää olen ajatellut hankkia tämän: http://kalastus.hongkong.fi/fi/veneily/ ... /p/348526/

Klubi-etuna 399e

Avatar
pekkakoo
Ihmettelevä kuolevainen
Viestit: 447
Liittynyt: 16:52:38 03.03.2009
Paikkakunta: Vantaa

Re: Keulakoneen asennuksen suunnittelua

Viesti Kirjoittaja pekkakoo » 11:12:33 04.08.2013

Mulla on kolmatta kesää käytössä tuon Patriotin 54-paunainen versio. Vähän oireili keväällä, mutta jalkaohjaimen avaaminen ja putsaus auttoivat. Tuo linkin 80-paunainenhan riittää varmaan tuhatkiloiseen paattiin ja vaatiikin sitten 24 volttia jännitettä.
I don't give a fuck who your father is.... don´t walk on the water while I´m fishing.

Avatar
riihis
Kielimuuri - Hieliholmu
Viestit: 1625
Liittynyt: 12:45:24 16.05.2006
Paikkakunta: Vaasa

Re: Keulakoneen asennuksen suunnittelua

Viesti Kirjoittaja riihis » 14:32:33 04.08.2013

GarbAGE kirjoitti:2 vuotta meni ilman murheita jenkkilästä tilatulla Riptide I-Pilotilla. Laite ei antanut mitään varoitusta tulevasta,vaan kieltäytyy kääntymästä. Potkuri toiminnot pelaa ja gps signaali löytyy. Taivasankkuri toiminto ei kytkeydy päälle vaikka gps signaali on vahva. Eli kääntö meni paskaksi. Liekkö ohjausyksikkö vai käännön laakerit? Kellään ideoita? eikö kuggaan osaa

Ettei olis sama vika kun mun entisellä Patriot 54lb masiinalla..... Siitä hapettui kääntäjän moottori :roll:
"Laiskuus on suuri lahja, kun sen osaa oikeen käyttää."

Avatar
drwho
Viestit: 684
Liittynyt: 15:11:48 16.12.2010
Paikkakunta: Helsinki

Re: Keulakoneen asennuksen suunnittelua

Viesti Kirjoittaja drwho » 15:21:31 04.08.2013

mm Fish307:sta löytyy kaikkien MinnKotien räjäytyskuvat, sähkökaaviot ja osanumerot. Kääntäjän moottori (Drive housing motor) Riptide 55ST:n näyttäs maksavan $34,89.

http://www.fish307.com/MinnKotaTrolling ... Parts.aspx

Avatar
GarbAGE
Viestit: 156
Liittynyt: 21:43:15 18.04.2007
Paikkakunta: Rajamäki

Re: Keulakoneen asennuksen suunnittelua

Viesti Kirjoittaja GarbAGE » 08:33:07 05.08.2013

Sen verran asiassa edetty, että ampeerimittarilla on mitattu kääntö. Ampeereita menee kuorman kanssa 0,8A ja ilman kuormaa 0,5A. Tämä viittaa Normarkin huollon mukaan siihen, että käännön laakerit ovat kunnossa ja vika on keskusyksikössä.
Älä kerro kalajuttuja tuntemillesi, ja aivan erityisesti älä kerro niitä niille, jotka tuntevat kalat.

end-o
Viestit: 152
Liittynyt: 18:22:50 30.07.2010

Re: Keulakoneen asennuksen suunnittelua

Viesti Kirjoittaja end-o » 20:47:00 08.08.2013

toimiiko kaikilla jenkeistä tilattu minkotan akku "tila" merkki valot? itsellä on ihan mykkä. Pitääkö jotenkin kytkeä päälle? :O

Avatar
drwho
Viestit: 684
Liittynyt: 15:11:48 16.12.2010
Paikkakunta: Helsinki

Re: Keulakoneen asennuksen suunnittelua

Viesti Kirjoittaja drwho » 22:15:06 08.08.2013

Hyvä huomio! Havaittiin toi sama ongelma kahen Riptiden kanssa jotka tilattiin kimpassa keväällä. Toisessa (mulla! :lol: ) pelittää, kaverilla ei. Ihan ku se ledi olis mykkänä siellä, ei jaksettu alkaa tutkimaan asiaa sen tarkemmin kun havaittiin ongelma merellä. Kaverilla riittää virtaa ku sillä on brännäri 75hp honta joka lataa oikeasti 35A niin toi olis ollu lähinnä "nice-to-have" ominaisuus.

end-o
Viestit: 152
Liittynyt: 18:22:50 30.07.2010

Re: Keulakoneen asennuksen suunnittelua

Viesti Kirjoittaja end-o » 08:56:53 09.08.2013

okei, että enemmänkin esiintynyt. Kaverilla suomesta ostettu 70lb ja skulaa. Ja ei itsekkään sitä niin tarvii ku vene raikulla ja aina ladattavissa maissa. Exide joku 80a akku kestäny muutamat 8h reissut iha mukisematta, ja vielä olis virtaa ollu :)

Avatar
jänis
P.J. Ristiturpa
Viestit: 2694
Liittynyt: 19:03:03 27.10.2006
Paikkakunta: Hullu Kankaanpää...

Re: Keulakoneen asennuksen suunnittelua

Viesti Kirjoittaja jänis » 18:07:14 10.08.2013

Hedgehog kirjoitti:Pers aukinen kun on niin eikös tavallinen sähköprutkun kävisi keula koneeksi jos kääntäis säätimen 180 astetta ympäri? 1kpl m6 irti ja kääntö, kun ne lyhentää kanoottiinkin samalla tavalla rikiputkea. V mäinen kurotella jos kahva on :D normi suuntaan.
Samaa suunnitellut! Ameriikassa tommosia on vissiin ihan valmiinakin.. Ainakin mitä kattelee juutuuppia.
Omaan jollaan miettynyt eteen heittotuolia ja just normi konetta josta kääntää yläpään.
Tai sitten se patriootti.. (luultavasti ei mitään koska peeaa. :D )

Dunnock
Viestit: 178
Liittynyt: 08:11:15 18.10.2007
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Keulakoneen asennuksen suunnittelua

Viesti Kirjoittaja Dunnock » 11:16:35 12.08.2013

Tuollainen alulevyratkaisu sähkärin pikakiinnitysjalustalle tuli teetettyä Alutrollilla. Samalla tuli vahviketta hiukan hennon oloiselle keulalle. Aluksi pohdin samantapaisen ratkaisun tekemistä itse filmivanerista, mutta hyvä näin.
Liitteet
keulis.jpg
keulis.jpg (99.28 KiB) Katsottu 2974 kertaa

kalaton
Viestit: 78
Liittynyt: 07:53:56 10.11.2006
Paikkakunta: Korppoo

Re: Keulakoneen asennuksen suunnittelua

Viesti Kirjoittaja kalaton » 15:37:12 19.08.2013

Minkäslaisilla viritelmillä vispilöitä on asennettu Fasterin keulille, onko hyviä ideoita/kuvia? 555:seen pitäisi saada Poverdrive pika-alustalla kiinni.

Vastaa Viestiin