Keulakoneen asennuksen suunnittelua
Alueen säännöt
Tälle palstalle keskustelut jotka koskevat veneitä, niihin liittyviä varusteita ja kulkupelejä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Tälle palstalle keskustelut jotka koskevat veneitä, niihin liittyviä varusteita ja kulkupelejä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Re: Keulakoneen asennuksen suunnittelua
Saako bluesean kaksoisakkureleen herätejohdon laittaa suoraan päävirtakatkaisijalle, kun ohjeessa opastetaan laittamaan startille? Tässä haeskelen syytä mikä purkaa veneestä akut. Kuva kytkentäohjeesta:
http://forums.offipalsta.com/picture.ph ... reid=45801
http://forums.offipalsta.com/picture.ph ... reid=45801
Re: Keulakoneen asennuksen suunnittelua
hommeli selviski ku otti silmän kätee ja luki mitä mikäki vilkkuminen ja välkkyminen tarkottaa releessä
Re: Keulakoneen asennuksen suunnittelua
Kumpiko on oikeasti helpompi käyttää ja kumpi kestää paremmin ?
Minnkota ipilot vaiedellä paljon puhuttu motorguide ?
Olenko käsittäny oikein että lowrancen ja mg:n väliin tarvii kaapelin ?
Minnkota ipilot vaiedellä paljon puhuttu motorguide ?
Olenko käsittäny oikein että lowrancen ja mg:n väliin tarvii kaapelin ?
Re: Keulakoneen asennuksen suunnittelua
Kokemuksia ei vielä ole, mutta asennusta odottaa MG.
Mikäli mg:n kaiku anturin käyttöä meinaat, niin ei tarvi piuhaa. Sinipäinen piuha tulee mukana.
Pinpointia jos meinaat, niin silloin tarvii piuhan.
Mikäli mg:n kaiku anturin käyttöä meinaat, niin ei tarvi piuhaa. Sinipäinen piuha tulee mukana.
Pinpointia jos meinaat, niin silloin tarvii piuhan.
Re: Keulakoneen asennuksen suunnittelua
Olis tulossa uusi Buster XL Pro keulis asennukseen, sattuisko kellään olemaan tietoa saako siihen Busterilta mitään valmista tellinkiä? Vai tarviiko edes jos keulan kannen tasopinta on riittävän pitkälle ulottuva että pikajalustan sais riittävän ulos... Guuggelin kuvahaulla vähän hankala hahmottaa.
On jännittävää odottaa, kuinka isoja kaloja sitä voikaan saada...
-
- Herr Doktor
- Viestit: 7038
- Liittynyt: 13:19:15 22.04.2005
- Paikkakunta: Privat område. Mene pois.
Re: Keulakoneen asennuksen suunnittelua
Buster S-Fishiin saa ainakin tehtaan tekemän telineen keulasähkömoottorille, luulisi että sen saa ostettua myös XLään?
Jag fiskar. Pappa betalar. Samma på finska.
Re: Keulakoneen asennuksen suunnittelua
Nunii! Keulis tulossa, asennus suunnittelulla... Foxiin tulossa, ajatuksissa viedä akku hanttimiehen pulpettiin. Mitenköhän sieltä piuhoja keulille? Vene talvehtii, enkä muista onko jonkinlaista putkea, missä vetää?
Pikajalustan alle olis tulossa alumiini/rosteripeti kumimatolle (poistais resonointia) sekä vastakappaleeksi riittävän iso levy kannen alle.
Kaikki vinkit ja kuvat omista vehkeistä kiinnostaa
Pikajalustan alle olis tulossa alumiini/rosteripeti kumimatolle (poistais resonointia) sekä vastakappaleeksi riittävän iso levy kannen alle.
Kaikki vinkit ja kuvat omista vehkeistä kiinnostaa
Arvaa vittu mitä? PATASYDÄN!
Re: Keulakoneen asennuksen suunnittelua
Toi S-Fishin teline ei natsaa, sen löysin jo netistä. Tai tietysti on sovellettavissa mutta keulakansi noissa on toteutettu erilailla. Täytyy soittaa ens viikolla jammucenteriin. Jos ei oo valmista niin sitten täytyy taas teettää tai tehä ite.Mikey kirjoitti:Buster S-Fishiin saa ainakin tehtaan tekemän telineen keulasähkömoottorille, luulisi että sen saa ostettua myös XLään?
On jännittävää odottaa, kuinka isoja kaloja sitä voikaan saada...
Re: Keulakoneen asennuksen suunnittelua
Mistä sä löysit fishin telineen?
Re: Keulakoneen asennuksen suunnittelua
Tommoseen kuvaan törmäsin...
On jännittävää odottaa, kuinka isoja kaloja sitä voikaan saada...
-
- Viestit: 92
- Liittynyt: 11:36:55 04.05.2007
- Paikkakunta: Turku
Re: Keulakoneen asennuksen suunnittelua
Jelppiä tarvitaan kiitos. Ens viikolla tulossa uusi paatti pihaan ja Motorguide Xi5 pitäis pistää kiinni. Veneessä on Yamaha F70, minkä latausteho on käsittääkseni 16A. Päänvaivaa aiheuttaa se, että kannattaako virittää veneeseen kaksoisakkurele, jotta vispilän akkua saisi ladattua ajon aikana? Vispilää käytetään pääasiassa taimenen heitossa usein suht tuulisessa kelissä ja siirtymä kalapaikoille on yleensä n. 20-30min, mutta itse mestoilla ei isompia siirtymiä juuri ole. Samoin vispilän akun saan aina lautaukseen päivän päätteeksi, joten monipäiväisiä sessioita varten virtaa ei tarvita. Jos kaksoisakkurele-systeemi kannattaa laittaa, niin millainen akku olisi paras tuohon käyttötarkoitukseen? Samoin, jos kaksoisakkuviritelmä EI ole järkevä tapauksessani, niin eroaako akkuvalinta jotenkin?
Kiitos!
Kiitos!
Re: Keulakoneen asennuksen suunnittelua
Kaksoisakkurele ei vaikuta akkuvalintaan.
Re: Keulakoneen asennuksen suunnittelua
Täältä apua 24V keulakoneen akuston lataamiseen siirtymillä:
http://www.kalamies.com/kalastus-keskus ... illa-72557
http://www.kalamies.com/kalastus-keskus ... illa-72557
On jännittävää odottaa, kuinka isoja kaloja sitä voikaan saada...
Re: Keulakoneen asennuksen suunnittelua
Ammattilaisten vinkkejä kaivataan. 24V Motorquide pikajalan kera varttuu asentamista Meripaltaan, onko mitään tärkeitä ns. perusasioita jotka on otettava huomioon asennus hommissa. Akut suunnitteilla perään, eli kaapelipituus n. 6m.
Re: Keulakoneen asennuksen suunnittelua
Ammattilainen en ole mutta äkkiseltään ei tule muuta erikoista mieleen kun että johdot olis hyvä olla varmaankin 16m2 vähintään ehkä jopa 25m2 niin riittää sähvö sit koneelle kun syöttömatka on noinkin pitkä.
''Till the fucking wheels come off baby..''
- Vaahteramäki
- Viestit: 169
- Liittynyt: 10:02:21 01.02.2012
- Paikkakunta: Kangasala
Re: Keulakoneen asennuksen suunnittelua
Voisiko joku kertoa karkeasti (saa kertoa tarkastikin) minkäkokoisen lapun keulakone vaati veneen keulasta, jotta asennus järkevästi onnistuu.
Re: Keulakoneen asennuksen suunnittelua
Meillä toimii näin, ja tuon turhan pätkän vois sipaista tosta pois. Jätettiin vaan varanvuoksi jos tarvii tuo levy tukea tuohon törmäyslistaan. Toinen vaihtoehto on tehdä levystä sen koneen pojaan tulevan pikajalustan osan kokoinen.
On jännittävää odottaa, kuinka isoja kaloja sitä voikaan saada...
Re: Keulakoneen asennuksen suunnittelua
Keulakoneen työntövoima 20-40kg kehittää aikamoisen momentin kiinnityslevyyn. Tapsal näyttäs kiinnitysruuvien väli kovin pieneltä, joten kannattaa kokeilla ihan käsin vetämällä eri suuntiin moottorin päästä ja seurata kuinka paljon kiinnitys joustaa...
Re: Keulakoneen asennuksen suunnittelua
Mun asennuksella kone pysy kiinni vaikka unohdin sen kerran veteen ja pistin Fasterin plaaniin ja aloin ihmettelemään mikä vittu sieltä keulasta roiskii vettä.
Asennuksesta löytyy kuvat jostain tästä ketjusta. Ei muuta.
Asennuksesta löytyy kuvat jostain tästä ketjusta. Ei muuta.
Re: Keulakoneen asennuksen suunnittelua
Pari kautta se on siinä pysyny ja välillä ajettu kovassakin kelissä ilman ongelmia...
On jännittävää odottaa, kuinka isoja kaloja sitä voikaan saada...
Re: Keulakoneen asennuksen suunnittelua
No juu Tapsal näyttikin aiemmin ketjussa olevan juttua sekä asennuskuvia ja niissä kerrottu tukevasta alumiinilevystä keulaboksin sisällä lisäjäykisteenä. Hyvä konstruktio.
Re: Keulakoneen asennuksen suunnittelua
Minulla on L Busteri (2008) ja pitäs keulamoottorin sähköjohdoille saada reitti takaa.
Olen yrittänyt ujuttaa muovista listaa pilssistä keulaanpäin kölin päällä, mutta lähellä keulaa töksähtää johonkin. Veikkaisin osastointilevyä. Onko kenelläkään kuvia tai tietoa mikä olisi helpoin reitti viedä sähköt eteen?
Olen yrittänyt ujuttaa muovista listaa pilssistä keulaanpäin kölin päällä, mutta lähellä keulaa töksähtää johonkin. Veikkaisin osastointilevyä. Onko kenelläkään kuvia tai tietoa mikä olisi helpoin reitti viedä sähköt eteen?
Re: Keulakoneen asennuksen suunnittelua
Fastereissa helpointa on kuljettaa sähköt on kyljen yläosaa pitkin missä uretaanin välissä on oikein sopiva 10cm korkee käytävä eikä mitään esteitä. Arvelisin että Busterin kylki konstruktio on samanlainen.
Ja aina hän voi yrittää kysyä asiaa Busterilta.. ?
Ja aina hän voi yrittää kysyä asiaa Busterilta.. ?
-
- Viestit: 92
- Liittynyt: 11:36:55 04.05.2007
- Paikkakunta: Turku
Re: Keulakoneen asennuksen suunnittelua
Onko jollain kokemusta Yamarinin omasta keulamoottoritelineestä (ainakin crosseihin saa) ja sen "pitävyydestä" käytössä? Itse asensin läpiasennuksella telineen keulaan sille tarkoitettuun paikkaan ja ensitestien perusteella MG xi5:n kanssa viritelmä ei tunnu kauhean jäykältä. Varsinkin kun antaa hiukan kaasua, niin keulamoottori heilahtaa hieman. Tämä varmaan johtuu siitä, että itse moottori ei saa tukea veneen kannesta vaan on koko matkaltaan irti kannesta (esim. peräpäästä n. 2 cm). Mietityttää siis, että kestääkö rakennelma oikeasti vain pitäisikö väliin yrittää viritellä tukirakenteita?
Re: Keulakoneen asennuksen suunnittelua
Keulan kulkuvalolle tulee piuhat pilssissä (pienen)kurkkuputken sisässä, joskus on ollut vetonarukin valmiina tuon kurkkuputken kaverina, kun vaan muistaisi milloin... Kurkkuputken pää ja mahdollinen vetonaru on piilossa keulatäkin alla olevassa etuboksissa sen ihan etuosaan niitatun/ruuvatun peltilätkän takana. Takana kurkkuputken toinen pää tulee johonkin pilssipumpun nurkille. Melkein ottaisin takapenkin etuseinän irti operaation ajaksi. Kisko vanhalla putkella (tai narulla jos sellainen löytyy) isompi putki ja toinen naru ekaks perään päin ja sitten narulla toinen putki ensimmäisen rinnalle perästä keulaan. Silikonisprayta piuhaan ja tunkemaan kurkkuputkeen perästä päin, Huom! 1 paksu piuha per sopivan pieni putki! Osta piuhat ja putket harkinnalla, omani löysin IKH:lta eli sovitus onnistui paikan päällä.fububu kirjoitti:Minulla on L Busteri (2008) ja pitäs keulamoottorin sähköjohdoille saada reitti takaa.
Riippuen siitä kuka veneen on kasannut, voi homma onnistua tai sitten ei... eli mistä tuo alkuperäinen putki kiemurtelee keulaan.
Tapa 2. on hommata pala alumiinistä nystyräpeltiä ja tehdä luukku (käytä irtisahattu vanerinpala luukun kannessa jäykisteenä) etuosan lattiaan poikittaisjäykisteiden väliin (poikittaisjäykisteen paikan näet vanerissa olevista ruuvinkannoista) heti etuboksin etuseinän viereen ja tunkea kurkkuputket pituusjäykkärin sisässä veneen perään asti ja sohia putken toiset päät eteenpäin tuosta luukusta. Osa pituusjäykkäreistä kun loppuu n. 20cm ennen peräpeiliä perässä eli sieltä ne tulevat helposti näkyviin ja linja on takuusuora. Edessä voit joutua kairaamaan reiän pituusjäykkärin yläpintaan (hyvästi runkotakuu jos se on voimassa) jos jäykkärin päät eivät ole näkyvissä tai ovat lian lähellä poikittaisjäykistettä.
Busterin laidat on valettu täyteen uretaania (tai ainakin piäisi olla) toisin kuin Fasterissa eli sieltä on turha yrittää.
Kolmas tapa olisi mennä kaiteitten sisässä mutta perässä piuhan ulostuloa ei voi oikein tehdä siististi/helpolla.
Varaa kaveriksi laastaria, olutta ja mieluiten sirkuksessa leipänsä ansaitseva käärmehenkilö tungettavaksi veneen moottorikaivon alapuolelle niin eiköhän homma onnistu
Kuvia voi kattella tuosta mitä siellä lattian alla on:
http://www.kalamies.com/kalastus-keskus ... niin-52318