Hankintavaiheessa keulakoneen valinnassa painoi se seikka, että "tehoa on parempi olla enemmän kuin siinä rajoilla", joka kuulostaa hyvin jenkki-sloganilta 12V kone oli myös harkinnassa, mutta se olisi voinut olla riittämätön omaan käyttötarpeeseen ja ajatukseen. Ajatuksissa oli pärjätä koneella myös hieman rajumman virtauksen kohteissa ja tuulisissakin oloissa tai niin, ettei asiaa tai tehon riittävyyttä tarvitse sen enempää miettiä. Tämän lisäksi halua oli pienimuotoiseen vetouisteluun sähkökoneella, jolloin "moottoripärinää" ei tarvitse kuunnella. Tämä jo testattiin ekan testin aikana uistellen perämoottori ylhäällä pitkin saarien väliä/rantoja ja kokemus oli kyllä omaa luokkaansa 24V koneella pärjää myös pienemmillä kierroksilla/rasituksella ihan perus käytössä, jolloin virtaakin kuluu vähemmän.mfroberg kirjoitti: ↑07:59:10 26.04.2019 Varmaan liikkuu hyvin keulasähkiksellä kun pikkuveneeseen laittaa 80 lbs koneen jota yleensä näkee vain isommissa (+5.5m) paateissa.. Asennukset näyttävät erittäin hienosti tehdyiltä. Pari huomiota/kysymystä tuli mieleen:
Onko aluslevy pultattu muualtakin kiinni, esim. pikajalustan alta, kuin vain noilla näkyvillä 3 pultilla jotka kaikki ovat levyn kulmassa kaukana keulakoneen painoisteestä? Kovassa rynkytyksessä voi muuten olla liikettä kalustossa.
Kai tuon akkukotelon saa sinne keulapenkin sisään, kuvien mukaisessa tilanteessa akkukotelo ja piuhat ovat pahasti keulamiehen tiellä kalastustilanteessa? Jos siis on tapana olla keulamies mukana. Itse aikoinaan omassa veneessäni lovesin hieman luukun kantta jotta sain keulasähkiksen piuhan sisään keulapiikkiin.
Alusta on tosiaan kiinni myös pikajalustan alta vastaavilla läpipulteilla kuin alustan reunakiinnityksessä. Isompia läpipultteja on siis piilossa 2 kpl pikajalustan alla. Kuvassa ja kuvaushetkellä ei pikajalustassa ole vielä läpipultteja kuin 2 sisemmässä reiässä, jotka ovat myös kiinnitetty kannen/alustan läpi. Etupuolen reiät tulivat kiinni merialumiinilevyn alapuolta, joten prikat ja lukkomutterit ovat etummaisessa kiinnityksessä levyn alapuolella. Aluslevyn kiinnityskohdassa veneen kansi taittuu hieman viistosti alaspäin aina keulaa kohden mentäessä, jolloin kaarevuus aiheutti levyn koolle ja muodolle omat rajoitteensa esim. varsinkin kiinnityspisteille. Sikaflexillä pienen tasoeron pystyy kiinnitysvaiheessa korjaamaan, mutta suuri tuo ero ei toki saa olla eli aluslevyn pitää asettua kiinnityskohtaan tasaisesti. Tässä kohtaa projektiin valmistunut aluslevy on kuitenkin aivan riittävän iso pikajalustaa varten ja aluslevyn levittäminen suuremmalle alueelle ei olisi tuottanut sen suurempaa hyötyä tukevuuden osalta -> levy ei notku tai heilu, vaikka siinä roikkuisi päällä (testattu).
Tässä asennuksessa akkuboxia ei oltu ajateltu edes sijoittaa alunperinkään keulapenkin sisään, koska se on toiminut tarvikkeiden ja muun kalastuksessa tarvittavan välineistön säilytyspaikkana. Se voi olla, että se sinne myös mahtuu -> pitäneen testata. Akkuboxin voi toki laittaa myös veneen ohjauspulpetin alle kytkemällä väliin tuon olemassa olevan pitkän välikaapelin, jolloin sen saa toki pois tieltä ja sateelta. Kuitenkin tuossa nykyisessä sijoituspaikassaan se ei ole itseäni ja toista kalakaveria haitannut (ainakaan vielä), koska heittelyt tapahtuvat pääosin peräosasta tai veneen keskikohdasta molemmilta laidoilta, eikä niinkään keulasta. Keulassa on ollut aikaisemmin myös tuossa samassa kohdassa 10kg ankkuri 30m köysinipulla (eipä ole enää ), joten tilaa on itseasiassa nyt paljon enemmän + aikaa ja hermoja säästyy kun ankkurin kanssa ei tarvitse pelata