Keulakoneen asennuksen suunnittelua

Alueen säännöt
Tälle palstalle keskustelut jotka koskevat veneitä, niihin liittyviä varusteita ja kulkupelejä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
sirjones
Viestit: 90
Liittynyt: 06:38:42 28.06.2012

Re: Keulakoneen asennuksen suunnittelua

Viesti Kirjoittaja sirjones »

suolainen kapteeni kirjoitti:No nii nyt on yksi kalastuspäivä takana haswingilla. Taivasankkurin toiminta oli kyllä vähän samannäköistä kun tuolla videolla ei oikein toimiva ole. Reittiä ajaa jotenkuten paremmin mut suurin osa päivästä tuli kyllä mentyä ihan kapulaohjauksella ja siinä toimi hyvin. Jospa ne joskus päivittäs tota ohjelmistoo. Ja en oo päässy kyytiin taikka ajamaan mitään toisen merkkistä konetta että en tiedä verrata. Ois kiva päästä minn kotam kyytiin niin näkis vertailukohda mitä saa 1000€ lisähintaa
Minkä verran tuo kone sitten kustansi? Itsellä jäi Haswing kauppaan vaikka oli jo tarjous asennuksineen koneesta, koska tuo gps otetaan kännykällä ja se ei voi olla tarkka eikä pitää lähellekkään paikallaan tuolla tekniikalla. Kyllä nuo videot on aika surkuhupaisaa kun voi vaeltaa sen 10m metriä ja siitä sitten heitellään ankkurista.
NorsuKuningasBabar
Viestit: 40
Liittynyt: 11:43:26 01.09.2016

Re: Keulakoneen asennuksen suunnittelua

Viesti Kirjoittaja NorsuKuningasBabar »

Onko kokemuksia keulakoneen asentamisesta Suomi Cat 475 veneeseen? Tilan puolesta hyvin pitäisi saada teline asettumaan, mutta kestääkö se keula? Varmaan tarvii joku rst-levyn kulma tuunata vahvikkeeksi?
seppo.t
Viestit: 11
Liittynyt: 22:17:03 24.05.2009

Re: Keulakoneen asennuksen suunnittelua

Viesti Kirjoittaja seppo.t »

Terve! Minulla on samanlainen ongelma kuin sinulla oli Busterissa L1 minulla on vm.2006 Buster L1 miten se kannattaa ratkaista eli akku vapalaatikkoon? Vai onko järkevämpää paikkaa miten sinne sähköt? On Aditan myymä säädettävä asennusteline johon pikajalusta kiinni! Tarvitseeko se vielä keulaboksiin sisäpuolelle esim.5mm alumiinilevyn jäykisteeksi? Ja minkä muotoisen? Miten sijoitan koneen että se haittaa mahdollisimman vähän veneeseen nousua laiturilta? Minulla tilanne sama eli laiturissa ei latausmahdollisuutta! Minun tuleva moottorini on Motorguide Xi3. Suurin ongelmani tuntuu olevan tuo sähköjen vetäminen tuohon vapalaatikkoon jos se on järkevin paikka? Sekä koneen järkevä sijoitus? Vielä riittääkö tuohon 54'riki vai tarvitseeko 60´en kalastele kovissa keleissä! Olisi kiva saada joku kuva toimivasta systeemistä? Kiitos Seppo
Buster99
Viestit: 2
Liittynyt: 16:02:00 11.10.2018

Re: Keulakoneen asennuksen suunnittelua

Viesti Kirjoittaja Buster99 »

Moro, itsellä kanssa L Buster, johon on tulossa 80Lb Riptide ulterra i-pilot 24V -keulakone. Olen siiihen ajatellut akuiksi tuollaisia Ritarin AGM-akkuja. Mutta paljonkohan akkukapasiteettia tarvitaan, jos keulakoneella haluaisi ankkuroinnin lisäksi myös ajella n.3-4solmua useampia tunteja kohtuullisessa kelissä? Mulla on siis MEGA Humminbird, jolla olisi tarkoitus viistokaiutella keulakoneella ajellen. Mielellään jopa 8h päiviä.

Riittääköhän kahdesta 120ah akusta kuinka pitkäksi aikaa mehua,vai tarvitsisiko olla isommat?
jvelth74
Viestit: 970
Liittynyt: 19:42:30 05.06.2014

Re: Keulakoneen asennuksen suunnittelua

Viesti Kirjoittaja jvelth74 »

Näppituntuma sanoo, ettei tolla 80 lb koneella pääse tuota tavoitenopeutta (3-4 solmua kohtuullisessa kelissä Buster L:llä)...

Ja akkuja tarvitaan tosiaan reippaahkosti jos 80 lbs koneella aikoo ajaa tunteja täysillä.

Idea, laita perään Honda 2 hv työntämään suoraan, se ei paina kuin yhden akun verran. Keulasähkäri toimii sitten autopilottina ja luotaintelineenä?
- Jukka
Buster99
Viestit: 2
Liittynyt: 16:02:00 11.10.2018

Re: Keulakoneen asennuksen suunnittelua

Viesti Kirjoittaja Buster99 »

jvelth74 kirjoitti:Näppituntuma sanoo, ettei tolla 80 lb koneella pääse tuota tavoitenopeutta (3-4 solmua kohtuullisessa kelissä Buster L:llä)...

Ja akkuja tarvitaan tosiaan reippaahkosti jos 80 lbs koneella aikoo ajaa tunteja täysillä.

Idea, laita perään Honda 2 hv työntämään suoraan, se ei paina kuin yhden akun verran. Keulasähkäri toimii sitten autopilottina ja luotaintelineenä?
Tuossakin voisi kyllä olla potentiaalia, varsinkin kun veneestä löytyy jo lisämoottoriteline ja 2,5hv suska. Anturi on kölin toisella puolen, joten apumoottorin aiheuttama häiriökin voisi olla pienehkö.

Tuo oli kyllä yllätys, ettei tuosta keulakoneesta irtoaisi vauhtia tuon vertaa. Tuo 120Ahx2 on kuitenkin muuten riittävän oloinen kapasiteetti päivän käyttöön?
jvelth74
Viestit: 970
Liittynyt: 19:42:30 05.06.2014

Re: Keulakoneen asennuksen suunnittelua

Viesti Kirjoittaja jvelth74 »

En ole kokeillut mutta näppituntuma sanoo, että alkaa vastusta olla Buster L:ssa tossa 3-4 solmun vauhdissa sen verran, ettei vaan normi sähkäristä potkua löydy etenkään jos tuulta / lainetta on yhtään. Joku Torqeedo paremmalla potkurillaan olisi eri asia.
- Jukka
arousi
Viestit: 410
Liittynyt: 21:00:19 06.06.2012

Re: Keulakoneen asennuksen suunnittelua

Viesti Kirjoittaja arousi »

Buster99 kirjoitti:Tuo 120Ahx2 on kuitenkin muuten riittävän oloinen kapasiteetti päivän käyttöön?
On. Silver Eagle 630:ssa on 80 lbs Motorguide ja 2x75Ah Optima Yellow Topit. Virtaa riittää hyvin pitkän kalapäivän. Maksiminopeus n. 2,7 solmua.

Busterisi on vuosimallista ja moottorista riippuen 300-450 kg kevyempi. En siltikään usko, että pääset 4 solmua, mutta pienemmätkin akut luultavasti riittävät.
iSot
Viestit: 6
Liittynyt: 22:21:10 19.10.2018

Re: Keulakoneen asennuksen suunnittelua

Viesti Kirjoittaja iSot »

Buster99 kirjoitti:Moro, itsellä kanssa L Buster, johon on tulossa 80Lb Riptide ulterra i-pilot 24V -keulakone. Olen siiihen ajatellut akuiksi tuollaisia Ritarin AGM-akkuja. Mutta paljonkohan akkukapasiteettia tarvitaan, jos keulakoneella haluaisi ankkuroinnin lisäksi myös ajella n.3-4solmua useampia tunteja kohtuullisessa kelissä? Mulla on siis MEGA Humminbird, jolla olisi tarkoitus viistokaiutella keulakoneella ajellen. Mielellään jopa 8h päiviä.

Riittääköhän kahdesta 120ah akusta kuinka pitkäksi aikaa mehua,vai tarvitsisiko olla isommat?
112lb kone voisi varmaan olla tuohon käyttöön toimivin sulla, mutta vaatii 3 akkua (36v).

5m Yamarin vene itsellä ja tarkoitus olisi hankkia myös 80lb kone ja näillä näkymin Minn Kota Terrovan perusversio tai LINK. Piti itseasiassa hankkia jo tänä vuonna aikaisemmin, mutta sattuneista syistä jäi hommaamatta ja näyttää siltä, että jää myös taas ensi vuoteen. Kuitenkin akkupuolta on tullut mietittyä paljonkin ja perus lyijyakusto olisi Optimalla yksi vaihtoehto. Kuitenkin paino ja akkujen kapasiteetti ei innosta taas ja vaihtoehto voisi olla esim. Litium-akku eli toisin sanoen LiFePo4 akusto esim. Winstonin valmistama. Vaihtoehtona voisi olla 8 x 3.2v kennoston iskeminen rinnan/sarjaan, jolloin saataisiin tuo 24v jännite. Akusto voisi olla 90-130A AH ja litium-akunhan voi purkaa aina 90% asti, joskin 70% varmaan taloudellisin.

Tätä puolta tässä on mietitty ja eipä ole tullut vastaan hirveästi kokemuksiakaan foorumipuolella, joten niistä voisi mieluusti kuulla täältäkin lisää, jos kokemuksia on entuudestaan :)
pikepetteri
Viestit: 928
Liittynyt: 08:04:42 10.09.2013

Re: Keulakoneen asennuksen suunnittelua

Viesti Kirjoittaja pikepetteri »

iSot kirjoitti:
112lb kone voisi varmaan olla tuohon käyttöön toimivin sulla, mutta vaatii 3 akkua (36v).

5m Yamarin vene itsellä ja tarkoitus olisi hankkia myös 80lb kone ja näillä näkymin Minn Kota Terrovan perusversio tai LINK. Piti itseasiassa hankkia jo tänä vuonna aikaisemmin, mutta sattuneista syistä jäi hommaamatta ja näyttää siltä, että jää myös taas ensi vuoteen. Kuitenkin akkupuolta on tullut mietittyä paljonkin ja perus lyijyakusto olisi Optimalla yksi vaihtoehto. Kuitenkin paino ja akkujen kapasiteetti ei innosta taas ja vaihtoehto voisi olla esim. Litium-akku eli toisin sanoen LiFePo4 akusto esim. Winstonin valmistama. Vaihtoehtona voisi olla 8 x 3.2v kennoston iskeminen rinnan/sarjaan, jolloin saataisiin tuo 24v jännite. Akusto voisi olla 90-130A AH ja litium-akunhan voi purkaa aina 90% asti, joskin 70% varmaan taloudellisin.

Tätä puolta tässä on mietitty ja eipä ole tullut vastaan hirveästi kokemuksiakaan foorumipuolella, joten niistä voisi mieluusti kuulla täältäkin lisää, jos kokemuksia on entuudestaan :)
Minulla oli käytössä käytetyt Thunder skyn valkoiset litium-kalsium-akut 160aHx8 kpl jolloin jännite oli täytenä vajaa. 29V. Käytössä 70 lbs Minnkota. Tuolla akkumäärällä ajeli kalapäiviä kaislikoita rekatessa jopa 7. Akustolla painoa oli n. 40kg. Ongelma noilla kalsiumakuilla oli epätasainen purkautuminen akkujen hallintajärjestelmästä huolimatta ja tällöin yksittäisiä akkuja joutui latailemaan erikseen.
iSot
Viestit: 6
Liittynyt: 22:21:10 19.10.2018

Re: Keulakoneen asennuksen suunnittelua

Viesti Kirjoittaja iSot »

pikepetteri kirjoitti: Minulla oli käytössä käytetyt Thunder skyn valkoiset litium-kalsium-akut 160aHx8 kpl jolloin jännite oli täytenä vajaa. 29V. Käytössä 70 lbs Minnkota. Tuolla akkumäärällä ajeli kalapäiviä kaislikoita rekatessa jopa 7. Akustolla painoa oli n. 40kg. Ongelma noilla kalsiumakuilla oli epätasainen purkautuminen akkujen hallintajärjestelmästä huolimatta ja tällöin yksittäisiä akkuja joutui latailemaan erikseen.
Siinä ollut ihan ok akkukapasiteetti sitten jo. Tuhoutuivatko akut vai vaihdoitko takaisin lyijyyn ? ;) Tarkoitit varmaan Litium rautaoksidi akkua, jos LiFePO4 akusto oli ? Noissa akuissa on tietysti myös omat huonot puolensa mitä asiaan itse perehtynyt. Tärkeintä on alusta asti niiden balanssissa pitäminen ja oikea hallinta. Akut synkataan ja pohjaladataan samaan jännitearvoon esim. rinnan ja mieluusti tarkalla laturilla. Käytännössä akun tai sen kennot saa nopeasti väärään synkkaan, jos ei ole esim. kennoston hallintaa (BMS) / ei seuraa niiden muutoksia ja arvoja tai ei tee tarvittaessa balansointia. Väärät synkat vähentää akkujen elinkaarta/kapasiteettia ja ylilataus/alilataus on myrkkyä niille, jolla voi tuhota koko kennon/akun. jne (kennossa ei alle 2.5v ja ei yli 3.65v.) Jos olet käytettynä ostanut akut ja edellinen omistaja ei ole aivan "hellästi" tai ihan oikein niitä käyttänyt, niin saattaa olla, että tuokin jo vaikuttaa tuohon kertomaasi balanssittomuuteen, näin ihan vaan mutuna arvioiden.

Hurjat kalapäivät kyllä oot saanut noilla aikaan :)
pikepetteri
Viestit: 928
Liittynyt: 08:04:42 10.09.2013

Re: Keulakoneen asennuksen suunnittelua

Viesti Kirjoittaja pikepetteri »

iSot kirjoitti:
Siinä ollut ihan ok akkukapasiteetti sitten jo. Tuhoutuivatko akut vai vaihdoitko takaisin lyijyyn ? ;) Tarkoitit varmaan Litium rautaoksidi akkua, jos LiFePO4 akusto oli ? Noissa akuissa on tietysti myös omat huonot puolensa mitä asiaan itse perehtynyt. Tärkeintä on alusta asti niiden balanssissa pitäminen ja oikea hallinta. Akut synkataan ja pohjaladataan samaan jännitearvoon esim. rinnan ja mieluusti tarkalla laturilla. Käytännössä akun tai sen kennot saa nopeasti väärään synkkaan, jos ei ole esim. kennoston hallintaa (BMS) / ei seuraa niiden muutoksia ja arvoja tai ei tee tarvittaessa balansointia. Väärät synkat vähentää akkujen elinkaarta/kapasiteettia ja ylilataus/alilataus on myrkkyä niille, jolla voi tuhota koko kennon/akun. jne (kennossa ei alle 2.5v ja ei yli 3.65v.) Jos olet käytettynä ostanut akut ja edellinen omistaja ei ole aivan "hellästi" tai ihan oikein niitä käyttänyt, niin saattaa olla, että tuokin jo vaikuttaa tuohon kertomaasi balanssittomuuteen, näin ihan vaan mutuna arvioiden.

Hurjat kalapäivät kyllä oot saanut noilla aikaan :)
Ei ollut LiFePo vaan Litium-kalsium akut, samanlaiset kuin vajaa 10 vuotta sitten palaneessa Fortumin yhdessä ensimmäisistä sähköaiutoista ( ei koske Elcatteja). Akkujen hallintajärjestelmä BMS on juuri sitä varten että tasainen kulutus ja lataus saataisiin aikaan ja yksittäiset kennot ei tuhoudu. BMS:n pitäisi tuo juuri hoitaa. Akkuihin oli liitetty myös pieni mittari josta yksittäisen akunjännitteet näki ja säädöllä alkoi ilmoittamaan jos balanssi akkujen kesken alkoi heittelemään. Akut oli ilmaisia ja BMS:n hoiti sähköautoja puuhannut kaveri. Akut oli syystä ilmaisia ja tiedossa oli niiden mahdollinen heikkoudet. Kalapäiviä tosiaan sai monta ajella, tosin paljon pienemmällä lisäpainollakin olisi selvinnyt jos käytössä olisi ollut LiFePo4 vaikka 40aH. Nämä olisi painanut yhteensä noin 6kg.
Minnkotan 70lbs kone pihtivirtamittarilla mitattuna vei max. 40 amppeeria.
aapee
Viestit: 105
Liittynyt: 19:46:46 11.03.2006
Paikkakunta: Jns

Re: Keulakoneen asennuksen suunnittelua

Viesti Kirjoittaja aapee »

Vene vaihtuu tulevaksi kaudeksi. Millainen keulakone riittäisi Busterin 580 pitkään xxl:ään? Edellisestä veneestä jäi 54 Minn Kota i- pilotilla, kannattaakohan kokeilla? Millaisia keulakoneita vastaavissa +900kg paketeissa teillä?
Haavi!, Haavi!!
mfroberg
Viestit: 255
Liittynyt: 11:54:46 13.04.2012

Re: Keulakoneen asennuksen suunnittelua

Viesti Kirjoittaja mfroberg »

Mulla oli samantehoinen MinnKota ilman i-pilottia saman pituisessa Tracker Magna 19 CC:ssä jossa koneena Optimax 135. Teho riitti mainiosti ainakin omaan käyttööni mikä oli lähinnä hauenkalastusta saaristossa. Busteri lienee hieman painavampi rungoltaan mutta ainakin itse kokeilisin sitä ensin ennen kuin rupeaisin vaihtamaan. Itse ostin ko. MinnKotan aikoinaan käytettynä ja edellisellä omistajalla se oli ollut kiinni Eagle 630 + Optimax 225 paketissa. Toki sitten tosiproot varmaan haluaa keulakoneen jolla Busterin saa liukuun kuuden hengen kuormalla, vähemmällä ei millään voi pärjätä.
RikuR
Viestit: 13
Liittynyt: 22:52:37 10.04.2015

Re: Keulakoneen asennuksen suunnittelua

Viesti Kirjoittaja RikuR »

Olen asentamassa Suvi 5080:aan keulakonetta. Suunnitelmana olisi poistaa keulakannesta köysiboksin muovinen luukku ja laminoida aukko umpeen, samalla avata köysiboksin etusivu ja muuttaa siis boksi avonaiseksi ja käytettäväksi aukon kautta. Kantta olisi tarkoitus vahvistaa aukon kautta kannen alapintaan asennettavalla vesivanerilla. Akun ajattelin sijoittaa paapuurin puolella olevaan pitkään laatikkoon. Funtsin että tasapainottaa siellä hyvin menoa. Kun on yksin liikenteessä Suvi tahtoo kulkea hieman kallellaan.

Keulakoneeksi olisi tällä hetkellä valikoitumassa haswing cayman GPS (ohjelmistoversioilla 102 ja 103 tuo tässäkin keskustelussa mainittu taivasankkurissa poukkoilu ja vaeltaminen pitäisi olla korjattu.. ainakin videoiden perusteella näyttäisi pysyvän ihan nätisti paikoillaan)

Koneen valinnassa tällä hetkellä eniten askarruttaa rikipituus, joka tuolla koneella on 48".

Tein trailerin päällä mittauksia runkoon ja mitat ovat seuraavanlaiset:

Kannen pinnasta kölilinjaan 90cm
Kannen pinnasta runkoon piirtyneeseen vesimerkkiin noin 76cm

Äkkiseltään tuntuisi riittävän tuo noin 1,2m rikipituus. Epävarmuutta tässä aiheuttaa se että en tiedä mistä mihin tuo rikipituus lasketaan. Onko jalustan pohjasta potkuriakseliin koneen ollessa alimmassa asennossaan vaiko kenties yläkotelon ja koneen välisen putken pituus, jolloin todellista hyötypituutta syö jalusta sekä rikiputken lukitusrengas.

Kysynkin siis teiltä arvon tietäjät, että miten tuo rikipituus määritetään ja mikä olisi sopiva rikipituus Suvin keulakoneelle noilla antamillani mitoilla?
arousi
Viestit: 410
Liittynyt: 21:00:19 06.06.2012

Re: Keulakoneen asennuksen suunnittelua

Viesti Kirjoittaja arousi »

Kävin mittaamassa oman Motorguiden ja valmistajan ilmoittama rikipituus 152 cm = sen koko lieriömäisen varren pituus, eli mitta moottoriyksikön alareunasta potkuriyksikön yläreunaan
RikuR
Viestit: 13
Liittynyt: 22:52:37 10.04.2015

Re: Keulakoneen asennuksen suunnittelua

Viesti Kirjoittaja RikuR »

arousi kirjoitti:Kävin mittaamassa oman Motorguiden ja valmistajan ilmoittama rikipituus 152 cm = sen koko lieriömäisen varren pituus, eli mitta moottoriyksikön alareunasta potkuriyksikön yläreunaan
Kiitos tästä, näin vähän pelkäsinkin sen olevan.. nyt on vähän sellainen kutina että saattaa jäädä Suviin liian lyhyeksi tuo 48". 20-25 cm joutuu laskemaan pois tosta mitasta jalustan ja lukitusrenkaan takia. Silloin tuo jää melko varmasti liian pintaan, ainakin jos vähänkään reilumpaa aallokkoa..

Eli sitten vaan katselemaan muita vaihtoehtoja..
Avatar
ashrak
Viestit: 278
Liittynyt: 18:52:05 22.07.2008
Paikkakunta: Joensuu

Re: Keulakoneen asennuksen suunnittelua

Viesti Kirjoittaja ashrak »

Ootteko muuten löytäneet suht edullisia pikaliittimiä/ läpivientejä keulasähkölle. Ajatuksissa laittaa "töpseli" keulaboksin kylkeen mihin sit aina Minn Kota kiinni. MinnKotan oma liitin on hyvä mut hinta aika posketon 54e.
mfroberg
Viestit: 255
Liittynyt: 11:54:46 13.04.2012

Re: Keulakoneen asennuksen suunnittelua

Viesti Kirjoittaja mfroberg »

Mulla oli Aditasta hankittu trukkiliitin, hintaa en tarkalleen muista mutta paaaljon halvempi se oli kuin 54€.
Rocco
Viestit: 74
Liittynyt: 21:35:13 10.01.2016

Re: Keulakoneen asennuksen suunnittelua

Viesti Kirjoittaja Rocco »

Osta battery tender, se on paras ellei täydellinen. Ite tilasin ebaysta.
lore
Viestit: 1202
Liittynyt: 20:19:28 15.05.2014

Re: Keulakoneen asennuksen suunnittelua

Viesti Kirjoittaja lore »

^ mikäs se tuo on?
Avatar
ashrak
Viestit: 278
Liittynyt: 18:52:05 22.07.2008
Paikkakunta: Joensuu

Re: Keulakoneen asennuksen suunnittelua

Viesti Kirjoittaja ashrak »

74usd amazonissa. Pitäisin vähän hinnakkaana.

Päädyin lopulta tähän:
https://www.aliexpress.com/item/CNLINKO ... st=ae803_3

4pin versio, koska tuo on 25A luokiteltu niin kytken 2 pinniä rinnan. Tollanen 12v vispilä taitaa testien mukaan napata 40-45A täydellä kuormalla.
Vähän edullisemmin pääsee sekä on asiallinen plugi, vesitiivis ja lukolla ettei irtoa ryskeessä.
iSot
Viestit: 6
Liittynyt: 22:21:10 19.10.2018

Re: Keulakoneen asennuksen suunnittelua

Viesti Kirjoittaja iSot »

Oma keulakoneprojekti on nyt saatettu maaliin. Ajattelin jakaa tänne muutamia otteita miten asian itse hoidin, koska vinkkejä ja ideoita sain täältä myös paljon 8-)

Alla hieman taustatietoa:

Vene: Yamarin 50SC / 60hp Yamaha F60
Keulamoottori: Minn Kota Terrova 24V 80lbs iPilot Link 60"
Pikajalusta: Minn Kota RTA-17
Akku: 24V 50Ah PowerBrick + Pro (LiFePO4, Litiumrautafosfaattiakku)
Laturi: Victron Energy 24V/8A Blue Smart IP65
Sulake: Blue Sea 60A automaattisulake
Akun varaustason/jännitteen langaton seuranta: Battery-Guard
Virtakaapeli: 16mm2 kuminen taipuisa monisäikeinen hitsauskaapeli
Virtaliittimet akulle ja keulakoneeseen: Anderson SB50 (50A) "trukkiliitin"
Jalusta keulaan ja kiinnitys: Vesileikattu 10mm merialumiinilevy, läpipulttaus haponkestävillä pulteilla/kiinnikkeillä.

Niinkuin monella muullakin varmasti, niin useimmiten sähkö veneelle/laiturille puuttuu kokonaan. Tässä tapauksessa ajattelin parhaimmaksi ratkaisuksi eriyttää akun kokonaan itse veneestä ja päädyin kannettavaan ratkaisuun, jolloin akkuboxin voi kantaa veneestä suoraan lataukseen (akun paino n. 14kg). Akkuboxia varten on tehtynä myös erillinen pidempi suojattu välikaapeli trukkiliittimillä, jolloin boxin voi halutessaan asentaa/siirtää pois keulasta esim. veneen ohjauspulpetin sisään.

Yleensä ennen laitteen asennusta keulaan pitää keksiä jokin ratkaisu, johon keulamoottorin saa asennettua, joten projekti lähti kiinnityksen mallinnuksesta ja suunnittelusta liikkeelle. Voipaperin, pahvi-/vanerilevymallin ja keulakoneen sovituksen jälkeen kiikutin vanerimallin vesileikkaamoon, jossa mallin perusteella leikattiin haluttuun muotoon varsinainen merialumiinilevy. Valmiin merialumiinilevyn puhdistin ja vedin vesihiomapaperilla mataksi, jonka jälkeen pyöristin vielä paperilla levyn terävät reunat. Papereina 400 - 1000 asti. Merialumiinilevyn kiinnitys tapahtui haponkestäviä läpipultteja ja Sikaflexin 291i käyttäen, jolla alumiinilevyn alaosa vedettiin läpi kauttaaltaan ennen läpipulttausta. Kannen ja kiinnityskohdan alle asennettiin myös paksu vesivanerilevy tukemaan, joka kiinnitettiin myös samalla Sikaflexillä. Pikakiinnitysjalusta on kiinnitetty alumiinilevyn läpi myöskin läpipultteja käyttäen.

Akkuboxissa akku on tuettuna routastyroksista leikatuilla siivuilla, koska boxi on hieman liian iso. Sulakkeena toimii automaattisulake, joka toimii samalla myös pääkytkimenä boxin päällä. Läpimeno boxiin sulaketta varten on tehty reikäsahalla ja tiivistetty silikonilla. Virtakaapelit ovat hitsauskaapelia ja melko taipuisaa sorttia. Kaapelin päälle on vedetty myös vielä erillinen joustava johtosukka kaapelia suojaamaan. Akun virtakaapeliliitokset on tehty puristamalla käyttäen virtakaapeli-/liittimen puristuspihtejä, jonka jälkeen kaapeliliitokset on suojattu liimasukalla. Akun napoihin on myös kytkettynä erillinen akkuvahti, jonka avulla jännitettä voi seurata langattomasti suoraan kännykkään asennetusta ohjelmistosta. Akussa itsessään on toki olemassa BMS integroituna eli piiri seuraa ja suojaa esim. ylijännitettä, alijännitettä, mutta akun elinkaaren ja käytön kannalta akun käyttö kannattaa lopettaa kuitenkin ennen suojauspiirin kytkeytymistä päälle.

Ensimmäiset testit ovat nyt myöskin jo takana ja laite toimii moitteetta :) Laite soveltuu veneen koon puolesta myös pienimuotoiseen vetouisteluun, jolloin pääsee nauttimaan myös luonnon äänistä ilman moottorin pärinää. Huippuja mitattiin GPS:n mukaan vajaa 3 solmua ja puolella teholla 4-5 (nopeusasteikon ollessa 1-10) päästiin vetoa varten sopivaan 1.6-1.8 solmun uisteluvauhtiin pienessä ja maltillisessa tuulessa. Ankkuritoiminto toimii ja pitää veneen paikallaan. Keulamoottoria käytettiin ankkuritoiminnossa ja vetouistelussa karkeasti arvioiden n. 3-4 h verran, jonka jälkeen akkua oli kulunut n. 30%.

Ensikertalaisena keulamoottorin omistajana ja veneessä nyt olleena voinkin vain suositella laitetta erittäin lämpimästi sitä harkitsevalle :)


Alla muutamat kuvat projektista:

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Viimeksi muokannut iSot, 15:59:59 28.05.2019. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
mfroberg
Viestit: 255
Liittynyt: 11:54:46 13.04.2012

Re: Keulakoneen asennuksen suunnittelua

Viesti Kirjoittaja mfroberg »

Varmaan liikkuu hyvin keulasähkiksellä kun pikkuveneeseen laittaa 80 lbs koneen jota yleensä näkee vain isommissa (+5.5m) paateissa.. Asennukset näyttävät erittäin hienosti tehdyiltä. Pari huomiota/kysymystä tuli mieleen:

Onko aluslevy pultattu muualtakin kiinni, esim. pikajalustan alta, kuin vain noilla näkyvillä 3 pultilla jotka kaikki ovat levyn kulmassa kaukana keulakoneen painoisteestä? Kovassa rynkytyksessä voi muuten olla liikettä kalustossa.

Kai tuon akkukotelon saa sinne keulapenkin sisään, kuvien mukaisessa tilanteessa akkukotelo ja piuhat ovat pahasti keulamiehen tiellä kalastustilanteessa? Jos siis on tapana olla keulamies mukana. Itse aikoinaan omassa veneessäni lovesin hieman luukun kantta jotta sain keulasähkiksen piuhan sisään keulapiikkiin.
Vastaa Viestiin