Keulakoneen asennuksen suunnittelua

Alueen säännöt
Tälle palstalle keskustelut jotka koskevat veneitä, niihin liittyviä varusteita ja kulkupelejä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
iSot
Viestit: 6
Liittynyt: 22:21:10 19.10.2018

Re: Keulakoneen asennuksen suunnittelua

Viesti Kirjoittaja iSot » 15:23:45 26.04.2019

mfroberg kirjoitti:
07:59:10 26.04.2019
Varmaan liikkuu hyvin keulasähkiksellä kun pikkuveneeseen laittaa 80 lbs koneen jota yleensä näkee vain isommissa (+5.5m) paateissa.. Asennukset näyttävät erittäin hienosti tehdyiltä. Pari huomiota/kysymystä tuli mieleen:

Onko aluslevy pultattu muualtakin kiinni, esim. pikajalustan alta, kuin vain noilla näkyvillä 3 pultilla jotka kaikki ovat levyn kulmassa kaukana keulakoneen painoisteestä? Kovassa rynkytyksessä voi muuten olla liikettä kalustossa.

Kai tuon akkukotelon saa sinne keulapenkin sisään, kuvien mukaisessa tilanteessa akkukotelo ja piuhat ovat pahasti keulamiehen tiellä kalastustilanteessa? Jos siis on tapana olla keulamies mukana. Itse aikoinaan omassa veneessäni lovesin hieman luukun kantta jotta sain keulasähkiksen piuhan sisään keulapiikkiin.
Hankintavaiheessa keulakoneen valinnassa painoi se seikka, että "tehoa on parempi olla enemmän kuin siinä rajoilla", joka kuulostaa hyvin jenkki-sloganilta :lol: 12V kone oli myös harkinnassa, mutta se olisi voinut olla riittämätön omaan käyttötarpeeseen ja ajatukseen. Ajatuksissa oli pärjätä koneella myös hieman rajumman virtauksen kohteissa ja tuulisissakin oloissa tai niin, ettei asiaa tai tehon riittävyyttä tarvitse sen enempää miettiä. Tämän lisäksi halua oli pienimuotoiseen vetouisteluun sähkökoneella, jolloin "moottoripärinää" ei tarvitse kuunnella. Tämä jo testattiin ekan testin aikana uistellen perämoottori ylhäällä pitkin saarien väliä/rantoja ja kokemus oli kyllä omaa luokkaansa 8-) 24V koneella pärjää myös pienemmillä kierroksilla/rasituksella ihan perus käytössä, jolloin virtaakin kuluu vähemmän.

Alusta on tosiaan kiinni myös pikajalustan alta vastaavilla läpipulteilla kuin alustan reunakiinnityksessä. Isompia läpipultteja on siis piilossa 2 kpl pikajalustan alla. Kuvassa ja kuvaushetkellä ei pikajalustassa ole vielä läpipultteja kuin 2 sisemmässä reiässä, jotka ovat myös kiinnitetty kannen/alustan läpi. Etupuolen reiät tulivat kiinni merialumiinilevyn alapuolta, joten prikat ja lukkomutterit ovat etummaisessa kiinnityksessä levyn alapuolella. Aluslevyn kiinnityskohdassa veneen kansi taittuu hieman viistosti alaspäin aina keulaa kohden mentäessä, jolloin kaarevuus aiheutti levyn koolle ja muodolle omat rajoitteensa esim. varsinkin kiinnityspisteille. Sikaflexillä pienen tasoeron pystyy kiinnitysvaiheessa korjaamaan, mutta suuri tuo ero ei toki saa olla eli aluslevyn pitää asettua kiinnityskohtaan tasaisesti. Tässä kohtaa projektiin valmistunut aluslevy on kuitenkin aivan riittävän iso pikajalustaa varten ja aluslevyn levittäminen suuremmalle alueelle ei olisi tuottanut sen suurempaa hyötyä tukevuuden osalta -> levy ei notku tai heilu, vaikka siinä roikkuisi päällä (testattu).

Tässä asennuksessa akkuboxia ei oltu ajateltu edes sijoittaa alunperinkään keulapenkin sisään, koska se on toiminut tarvikkeiden ja muun kalastuksessa tarvittavan välineistön säilytyspaikkana. Se voi olla, että se sinne myös mahtuu -> pitäneen testata. Akkuboxin voi toki laittaa myös veneen ohjauspulpetin alle kytkemällä väliin tuon olemassa olevan pitkän välikaapelin, jolloin sen saa toki pois tieltä ja sateelta. Kuitenkin tuossa nykyisessä sijoituspaikassaan se ei ole itseäni ja toista kalakaveria haitannut (ainakaan vielä), koska heittelyt tapahtuvat pääosin peräosasta tai veneen keskikohdasta molemmilta laidoilta, eikä niinkään keulasta. Keulassa on ollut aikaisemmin myös tuossa samassa kohdassa 10kg ankkuri 30m köysinipulla (eipä ole enää :D ), joten tilaa on itseasiassa nyt paljon enemmän + aikaa ja hermoja säästyy kun ankkurin kanssa ei tarvitse pelata :)

iSot
Viestit: 6
Liittynyt: 22:21:10 19.10.2018

Re: Keulakoneen asennuksen suunnittelua

Viesti Kirjoittaja iSot » 10:21:58 02.05.2019

Nyt on toista kertaa päästy testaamaan keulakonetta asennuksen jälkeen ja tällä kertaa kokeiltiin samalla kertaa akun toimintakapasiteetin rajoja eli lyhyesti sanottuna vedettiin akku käytössä "suositeltaviin arvoihin" asti tyhjäksi.
iSot kirjoitti:
17:22:29 24.04.2019
Akku: 24V 50Ah PowerBrick + Pro (LiFePO4, Litiumrautafosfaattiakku)
Tähän kohtaan mainittakoon, että tämän LifePO4 akun osalta vaarallisen alijännitteen syntymistä estää akun sisään integroitu elektroniikka eli BMS (battery management system), joka estää akun alipurkautumisen. Raja-arvona tässä on asetettuna arvo 20V, joka on alin mahdollinen jännite valmistajan määrityksen mukaan. Kuitenkin "säännöllisesti" alimmalle mahdolliselle jännitteelle ajo heikentää akun elinkaarta ja suoja-arvo onkin tässä yhteydessä määritelty estämään vain akun rikkoutumista.

Nimellisjännite: 25.4V
Litium-latausohjelman mukainen jännite: 28.4V
Suositeltavin alin mahdollinen jännite: 22V
Akun BMS-yksikön sallima alin mahdollinen jännite: 20V

Keli oli suhteellisen vähätuulinen ja testi lähti käyntiin akun täydestä latauksesta suoraan vetouistelulla. Nopeus pidettiin 1.8-2 solmun välissä. Keulakoneen oman asteikon mukaan liikuttiin tuolloin pääasiallisesti nopeusasteikon 4-6 välillä (1-10). Vetouistelua tapahtui alkuun 3h, jonka jälkeen grillattiin/heittokalastettiin kaislikon kupeessa 1.5h ankkuritoiminnon ollessa päällä. Tämän jälkeen jatkettiin vetouistelua jälleen 3h, jonka jälkeen jännite oli laskeutunut n. 22.6V+ tuntumaan. Tässä kohtaa virtaa oli edelleen ja hiipumisen merkkejä ei ollut vetouistelussa havaittavissa. Tätä jatkettiin vielä hetken aikaa, jonka jälkeen jännite vajosi nopeasti 21.9V - 22.1V tuntumaan. Edelleen virtaa riitti entiseen malliin, mutta tässä kohtaa lopetimme käytön ja nostimme keulakoneen ylös.

Vetouistelu ja käyttö tapahtui pääasiassa ilman sen suurempia taukoja ja käyttö oli yhtäjaksoista. Tuuli oli vähäistä ja paikoitellen melkein tyyntä.

Lopputuloksena voikin sanoa käytön ja keston osalta, että käyttötuntien määrä (7H+) yllätti positiivisesti. Pelkässä heittokalastuskäytössä oltaisiin päästy varmasti huomattavasti suurempiin käyttötuntiarvoihin, mutta testin tarkoitus oli hieman kartoittaa akun kapasiteetin päiväkohtaista riittävyyttä, kun käyttörasitus on suurta. Kelillä on kuitenkin suuri vaikutus keulakoneen/akun käytön suhteen ja suuremmassa tai jatkuvassa vastatuulessa käyttötuntien määrä pääasiallisessa uistelukäytössä olisikin luultavasti karkeasti arvioiden puolittunut.

Yhteenvetona tähän voisi todeta, että pienemmässä (5m) veneessä 80lbs keulakone soveltuu myös tarpeen tullen pienimuotoiseen vetouisteluun kaiken muun normaalin käytön lisäksi, jos vain akkukapasiteetti antaa sille myöden. Itselläni tarkoitus ei ole toki käyttää konetta siihen pelkästään, mutta vähätuulisena päivänä tai ilta-aikaan kapeiden väylien ja salmien kupeessa sähköllä käyttö on melkoisen rauhoittava kokemus :)

Avatar
ashrak
Viestit: 278
Liittynyt: 18:52:05 22.07.2008
Paikkakunta: Joensuu

Re: Keulakoneen asennuksen suunnittelua

Viesti Kirjoittaja ashrak » 13:19:05 05.05.2019

Tässä oma viritys Buster S2:seen (2004).
Kiinnitys etukolmioon, jota piti korottaa 60mm (3x20mm PE levy) että pääsi reunalistan yli. Keulakolmioalumiiniä vahvistin laittamalla alle vielä 2,5mm alumiinilevyn kun tuntui notkuvan vähän turhan paljon koneen painosta.

Mekaaninen asennus nyt valmis ja jos ens viikonloppuna koittais sähköjä viritellä. 142Ah dual akku tulee keulaboksiin.
Liitteet
korotus.JPG
kon.JPG

rle
Viestit: 15
Liittynyt: 13:58:17 07.04.2013

Re: Keulakoneen asennuksen suunnittelua

Viesti Kirjoittaja rle » 09:24:05 02.02.2020

Pikkubusteriin pitäisi keulakone laittaa. Uskaltaakohan tuon telineen asentaa vaan haponkestävillä niittimuttereilla ja pulteilla? Keulan isompi purkaminen olisi edessä jos parempia vastakappaleita haluaisi pulteille.

iSot
Viestit: 6
Liittynyt: 22:21:10 19.10.2018

Re: Keulakoneen asennuksen suunnittelua

Viesti Kirjoittaja iSot » 14:13:16 22.02.2020

rle kirjoitti:
09:24:05 02.02.2020
Pikkubusteriin pitäisi keulakone laittaa. Uskaltaakohan tuon telineen asentaa vaan haponkestävillä niittimuttereilla ja pulteilla? Keulan isompi purkaminen olisi edessä jos parempia vastakappaleita haluaisi pulteille.
Hieman hankala sanoa, kun ei tiedä tässä yhteydessä rakennevahvuuksia ja mihin kohtaa aluslevyä olet kiinnittämässä. Kuitenkin yleisesti ottaen kannattaa jakaa veto ja kiinnityskuorma aluslevyä varten laajalle alueelle ja vähintään 4-6 kiinnityspistettä aluslevyn kulmiin ja reunoille. Tämä onnistuu parhaiten laajentamalla kiinnitettävän aluslevyn kokoa ja jakamalla kiinnityspisteitä laajemmalle alueelle, jolloin kiinnityksestä tulee tukevampi. Jos kyse on "pysyvästä asennuksesta", niin vedä halutessasi vielä aluslevyn alle reilu tasainen kerros esim. Sikaflex 291i tai vahvempaa 292i ennen varsinaista aluslevyn kiinnitystä.

Vastaa Viestiin