Trailerin huolto-ohjeita

Alueen säännöt
Tälle palstalle keskustelut jotka koskevat veneitä, niihin liittyviä varusteita ja kulkupelejä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Timzer
Viestit: 504
Liittynyt: 10:31:03 08.10.2008
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Trailerin huolto-ohjeita

Viesti Kirjoittaja Timzer »

Osaisiko joku heittää vinkkiä Respo 1200:n rengas ja vannekoosta? Kärry parikymmentä kilometriä pohjoisessa, joten ei pääse itse tarkastamaan. Mistähän päin näitä kannattaisi alkaa kyselemään, myydäänkö perus rengasliikkeissä?
Avatar
Ihis
Viestit: 420
Liittynyt: 23:37:12 11.12.2006
Paikkakunta: Laru

Re: Trailerin huolto-ohjeita

Viesti Kirjoittaja Ihis »

Mulla JSI 1500 traikussa Schlegin kitkavinssi ja se jymähtää vähän väliä niin että auki vinssaaminen on todella tahmeaa. Kesällä pistin tuohon "kitkajarruun" CRC:tä ja vähän aikaan se toimi kohtuullisesti. Onko tuohon mitään hyvää huoltovinkkiä vai olisiko syytä vaihtaa kokonaan toisenlaiseen vinssiin?

Kuva
Avatar
drwho
Viestit: 684
Liittynyt: 15:11:48 16.12.2010
Paikkakunta: Helsinki

Re: Trailerin huolto-ohjeita

Viesti Kirjoittaja drwho »

Mulla JSI 1500 traikussa Schlegin kitkavinssi ja se jymähtää vähän väliä niin että auki vinssaaminen on todella tahmeaa. Kesällä pistin tuohon "kitkajarruun" CRC:tä ja vähän aikaan se toimi kohtuullisesti. Onko tuohon mitään hyvää huoltovinkkiä vai olisiko syytä vaihtaa kokonaan toisenlaiseen vinssiin?
Jos innostusta riittää niin purkaisin sen ja putsaisin kunnolla bensalla jonka jälkeen pistäisin jotain kunnollista molybdeenipohjasta vaseliinia noihin kohtiin mistä se kitka mahdollisesti on syntynyt tonne (arvaisin jotain akselia).

Jossei napostele alkaa tota rassaamaan niin kävisin Teohydraulista hakemassa Goliathin vinssin. Ne vaan yksinkertasesti on helvetin hyviä. Goliathia arvostaa jos yhtään nostelee venettä enempää.
Avatar
Ihis
Viestit: 420
Liittynyt: 23:37:12 11.12.2006
Paikkakunta: Laru

Re: Trailerin huolto-ohjeita

Viesti Kirjoittaja Ihis »

Thanks. Täytyy keväällä kokeilla kun kaivaa pressun alta. Käy haballe kun aukiveivaus yhtä rankkaa kuin veneen nosto. KaverinGoliathista mullakin hyviä kokemuksia :)
Herring
Viestit: 190
Liittynyt: 22:27:48 17.09.2011
Paikkakunta: Kehä Ykkösen sisältä
Viesti:

Re: Trailerin huolto-ohjeita

Viesti Kirjoittaja Herring »

Timzer kirjoitti:Osaisiko joku heittää vinkkiä Respo 1200:n rengas ja vannekoosta? Kärry parikymmentä kilometriä pohjoisessa, joten ei pääse itse tarkastamaan. Mistähän päin näitä kannattaisi alkaa kyselemään, myydäänkö perus rengasliikkeissä?
Katso rekisteriotteesta rengaskoko. Traikkuun, jos toi nyt on 1200 kg kärry, tarvitset renkaat joiden kantavuus on 600 kg per rengas.
Srock
Viestit: 201
Liittynyt: 10:45:08 26.04.2012
Paikkakunta: Turku

Re: Trailerin huolto-ohjeita

Viesti Kirjoittaja Srock »

Itsellä olisi ongelma veneen noston ja laskun kanssa :?

Laskettaessa joutuu käyttämään kaikkia voimia, että veneen saa työnnettyä veteen ja nostossa joutuu kaksin käsin vinssaamaan, jotta vene ylös tulee. Salillakin olen käynyt 15 vuotta joten ei se voimasta voi jäädä kiinni vai voiko? :lol:

Näihin varmaankin auttaisi rullien vaihto ja mielipiteitä mitkä rullat kannattaa vaihtaa ja minkälaisiin.

Traileri on siis Aku 700K: http://www.trailcon.fi/tuotteet/kevytpe ... /aku_700k/

Ja veneenä Buster L.
Ei kautta ilman kalaa
Avatar
drwho
Viestit: 684
Liittynyt: 15:11:48 16.12.2010
Paikkakunta: Helsinki

Re: Trailerin huolto-ohjeita

Viesti Kirjoittaja drwho »

Srock kirjoitti:Näihin varmaankin auttaisi rullien vaihto ja mielipiteitä mitkä rullat kannattaa vaihtaa ja minkälaisiin.

Traileri on siis Aku 700K: http://www.trailcon.fi/tuotteet/kevytpe ... /aku_700k/

Ja veneenä Buster L.
Jos perse kestää niin suosittelen juuri tuohon ongelmaan Stoltzin polyuretaanisia kölirullia:

http://www.teohydrauli.fi/PublishedServ ... roups=1063

Noiden ja akselin väliin pitää sitten laittaa vaseliinia että ne pyörii mahd hyvin.
Avatar
Welling
Viestit: 408
Liittynyt: 16:17:33 23.09.2007

Re: Trailerin huolto-ohjeita

Viesti Kirjoittaja Welling »

Meneekö nuo Stolzit nykyään suoraan Aku:un? Joskus kaavailin noita omaan 1000VT:iin ja totesin 10mm? liian pitkiksi ainakin vakiotukiin. Toki saanee lyhennettyä sorvissa. Arvostan myös kumirullien tuomaa pientä, mutta kuitenkin olemassaolevaa lisäjoustoa traileroidessa. Laskeminen on kyllä pieni ongelma loivimmilla luiskilla, rullien akseleiden rasvaus auttaa aina hetken. Noston helpottamiseksi vaihdoin vinssin Goliathiin ja se kyllä toimii. Muovinen kotelo on kylläkin ihan rimpula ja kammen lukitus ala-arvoinen, mutta en vaihtaisi takaisin.
Srock
Viestit: 201
Liittynyt: 10:45:08 26.04.2012
Paikkakunta: Turku

Re: Trailerin huolto-ohjeita

Viesti Kirjoittaja Srock »

drwho kirjoitti: Jos perse kestää niin suosittelen juuri tuohon ongelmaan Stoltzin polyuretaanisia kölirullia:

http://www.teohydrauli.fi/PublishedServ ... roups=1063

Noiden ja akselin väliin pitää sitten laittaa vaseliinia että ne pyörii mahd hyvin.
Noi stoltzit siis rullaa selvästi paremmin vai? Tarvisko mun vaihtaa kölirullien lisäksi myös sivurullat?

Silloin tällöin itsekin rasvailen tosiaan noita, mutta se hyöty kestää ehkä kaksi reissua :/
Ei kautta ilman kalaa
Avatar
Jou40
Hauki - Mään
Viestit: 3225
Liittynyt: 19:46:07 21.04.2005
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Trailerin huolto-ohjeita

Viesti Kirjoittaja Jou40 »

Srock kirjoitti:Itsellä olisi ongelma veneen noston ja laskun kanssa :?

Laskettaessa joutuu käyttämään kaikkia voimia, että veneen saa työnnettyä veteen ja nostossa joutuu kaksin käsin vinssaamaan, jotta vene ylös tulee. Salillakin olen käynyt 15 vuotta joten ei se voimasta voi jäädä kiinni vai voiko? :lol:

Näihin varmaankin auttaisi rullien vaihto ja mielipiteitä mitkä rullat kannattaa vaihtaa ja minkälaisiin.

Traileri on siis Aku 700K: http://www.trailcon.fi/tuotteet/kevytpe ... /aku_700k/

Ja veneenä Buster L.

Aluveneen alla mikä tahansa muovirulla on parempi, kuin kuminen. Köli puree kumirullaan kiinni niin perkeleesti. Itselläin oli samoja ongelmia äMmän kanssa, vaihdoin joihinkin Motonetin muovirulliin, jo vain helpotti. Laskiessa sai pidätellä, ettei vene karkaa. Näyttäs nykyisessäkin traikussa olevan muoviset, ei tieto mitkä, kun tulivat trailerin mukana.

-jouni
diipa daapa
Avatar
drwho
Viestit: 684
Liittynyt: 15:11:48 16.12.2010
Paikkakunta: Helsinki

Re: Trailerin huolto-ohjeita

Viesti Kirjoittaja drwho »

Welling kirjoitti:Meneekö nuo Stolzit nykyään suoraan Aku:un? Joskus kaavailin noita omaan 1000VT:iin ja totesin 10mm? liian pitkiksi ainakin vakiotukiin. Toki saanee lyhennettyä sorvissa.
Mulla oli vanhassa Kajossa eka kumiset pyörät ja vaihdoin siihen Stoltzit ite. Uuteen Kajoon piti sorvaa noita just joku 10mm että ne mahtu pyörimän.
Welling kirjoitti:Arvostan myös kumirullien tuomaa pientä, mutta kuitenkin olemassaolevaa lisäjoustoa traileroidessa. Laskeminen on kyllä pieni ongelma loivimmilla luiskilla, rullien akseleiden rasvaus auttaa aina hetken. Noston helpottamiseksi vaihdoin vinssin Goliathiin ja se kyllä toimii. Muovinen kotelo on kylläkin ihan rimpula ja kammen lukitus ala-arvoinen, mutta en vaihtaisi takaisin.
Toi kumirullien jousto on kyllä niin helvetin pieni, etten sitä kovinkaan korkeelle arvostas. :)

Goliatista oon samaa mieltä, toi muovinen kotelo on ihan vitsi. Kammen lukitusta ensin hämmästelin ja pidin sitä aika rimpulana, mutta ei se koskaan tuottanu mitään ongelmia niin ehkä siinä on joku saksalainen hieno oivallus joka ei heti avaudu fennoskandeille. Mutta helvetin hyvä vinssi.
Viimeksi muokannut drwho, 21:27:31 12.01.2014. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
drwho
Viestit: 684
Liittynyt: 15:11:48 16.12.2010
Paikkakunta: Helsinki

Re: Trailerin huolto-ohjeita

Viesti Kirjoittaja drwho »

Srock kirjoitti:Noi stoltzit siis rullaa selvästi paremmin vai? Tarvisko mun vaihtaa kölirullien lisäksi myös sivurullat?

Silloin tällöin itsekin rasvailen tosiaan noita, mutta se hyöty kestää ehkä kaksi reissua :/
Vaikea sanoa auttaako sivurullien vaihto, noiden kanssa voi tulla ongelmaa siitä että rulla hankaa siihen T-palkkiin missä sen akseli on kiinni ja ei tuppaa löytyy sopivan kokosia prikkoja jota sais tohon väliin. Mä vaihdoin noi ite vanhaan kajoon täyskumisiks kun rupesin noiden rullien ja pyörien kanssa säätämään niin tein samalla. Mulla on niitä muutama avaamattomassa paketissa ylimääräsenä varakappaleena autotallissa, jos kiinnostaa pistä YV:tä.
Avatar
Jupezku
Viestit: 455
Liittynyt: 18:09:20 03.08.2008
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Trailerin huolto-ohjeita

Viesti Kirjoittaja Jupezku »

Kumirullien kanssa pelatessa kannattaa kerta vuoteen ottaa rullien akselit pois ja laittaa reilulla kädellä vesivaseliiniä akselin ympärille. Lähtee loivaltakin luiskalta vene aika kivasti valumaan kohti alamäkeä.

Lasikuituveneelle en uskalla kovia rullia laittaa.
Ei taidolla, vaan tuurilla!
http://jupezku.blogspot.com/
jaas
Viestit: 19
Liittynyt: 07:58:28 30.08.2011

Re: Trailerin huolto-ohjeita

Viesti Kirjoittaja jaas »

Miula on nyt ollu vuoden kovat rullat köliraudalla varustetun lasikuituveneen alla. En sitten tiedä voiko nuista kovista rullista tulla vahinkoa veneelle....
Ei vaan tahtonut kumiset rullat kestää paria kuukautta ehjänä kun tuo kölirauta tahtoi ne särkeä.
Nyt kyllä vene luistaa hienosti trailerilta pois ja on kevyt vinssata järvestä ylös.
Srock
Viestit: 201
Liittynyt: 10:45:08 26.04.2012
Paikkakunta: Turku

Re: Trailerin huolto-ohjeita

Viesti Kirjoittaja Srock »

Hyvää infoo kaikilta, kiitos näistä!

Tarviikin joku päivä käydä kysymäs jostain noita muovi-/uretaanirullia, kunhan vaan saan veneen nostettuu ylös pohjan maalausta varten ja trailerin vapaaksi.

Ja pakko vielä märistä samaan syssyyn, että noi tehtaan takavalot ovat aivan paskat ja nekin lähtee vaihtoon :D
Ei kautta ilman kalaa
Srock
Viestit: 201
Liittynyt: 10:45:08 26.04.2012
Paikkakunta: Turku

Re: Trailerin huolto-ohjeita

Viesti Kirjoittaja Srock »

Nyt on vene nostettu ja tsekkasin nuo kölirullat... Ei saatana!! Ne ei pyörineet mihinkään enää :shock:

Kaksi akseleista oli taipuneet veneen painosta!

Eiköhän uudet rosteriset akselit sekä kovat rullat auta asiaan olen daivaassa
Ei kautta ilman kalaa
Avatar
Ossinmopo
Viestit: 1748
Liittynyt: 16:00:24 29.12.2011

Re: Trailerin huolto-ohjeita

Viesti Kirjoittaja Ossinmopo »

Halpa Aku on siis myös halpa käytössä. Onko se kohta niinkuin isoisän kirves. Hirmuisen hyvä kirves ja kestää. Tosi isä vaihtoi siihen uuden terän ja minä uuden varren. :wink:
Avatar
drwho
Viestit: 684
Liittynyt: 15:11:48 16.12.2010
Paikkakunta: Helsinki

Re: Trailerin huolto-ohjeita

Viesti Kirjoittaja drwho »

Katoin nopeesti et älläbusteri vähän isommalla padalla ja kalakamoilla on aika hilkulla 750 trailerin kanssa. Josko olis siitä toi akselien taipuminen?
Srock
Viestit: 201
Liittynyt: 10:45:08 26.04.2012
Paikkakunta: Turku

Re: Trailerin huolto-ohjeita

Viesti Kirjoittaja Srock »

drwho kirjoitti:Katoin nopeesti et älläbusteri vähän isommalla padalla ja kalakamoilla on aika hilkulla 750 trailerin kanssa. Josko olis siitä toi akselien taipuminen?
Joo onhan se hilkulla mut pituuden puolesta ainakin sopii. Painosta en mene takuuseen. Mut tosiaan on ne akselit rullien välissä aika heppoiset. Nyt teen umpirosterista siihen uudet niin ei ainakaan taivu :lol:

Ja tosiaan halpa Aku on, joten ei olisin edes parantunut luulla, että kestää kauaa! Siitä meni tosiaan ekan kesän aikana keulan päätykumikin palasiks. Ja sitten kipistä oli toinen pultti irronnut kokonaan ja lentänyt mäelle! Ei kyllä kehumaan pääse noiden puolesta tuota..
Ei kautta ilman kalaa
Deep
kirjuri
Viestit: 3313
Liittynyt: 11:40:21 13.01.2006
Paikkakunta: Vantaa

Re: Trailerin huolto-ohjeita

Viesti Kirjoittaja Deep »

Itsellä sama traikku vähän kevyemmän veneen alla ja ei vielä ainakaan valittamista. Rullat oli jo uutena muoviset ja paskahko vinssi vaihdettiin goliathiin.
Avatar
drwho
Viestit: 684
Liittynyt: 15:11:48 16.12.2010
Paikkakunta: Helsinki

Re: Trailerin huolto-ohjeita

Viesti Kirjoittaja drwho »

Srock kirjoitti:[Joo onhan se hilkulla mut pituuden puolesta ainakin sopii. Painosta en mene takuuseen. Mut tosiaan on ne akselit rullien välissä aika heppoiset. Nyt teen umpirosterista siihen uudet niin ei ainakaan taivu :lol:
Rosteri (esim. AISI 302) on "pehmeämpää" (Yield Strength^1 (ät) MPa) kun perus hiiliteräs (esim. AISI 1090). Konkreettisesti:

Stainless Steel AISI 302 = 520MPa
Carbon Steel AISI 1090 = 540MPa

Joten jos meinasit vaihtaa samanpanksuset akselit ihan perus rosterista niin ongelma ei ainakaan parane.. ? Joku kovempi teräslaatu käyttöön tai sitten tehokkaammat kumivääntöjouset niin tulee vähemmän stressiä akseleille? Tai lisää akseleita ja rullia, tai isompi traileri. Enkä siis vittuile tippaakaan - yritän vaan olla avuksi. :)

^1) A yield strength or yield point of a material is defined in engineering and materials science as the stress at which a material begins to deform plastically.
Srock
Viestit: 201
Liittynyt: 10:45:08 26.04.2012
Paikkakunta: Turku

Re: Trailerin huolto-ohjeita

Viesti Kirjoittaja Srock »

Joo en ota vittuiluna vaan oppina tietenkin :) mut olenko tosiaan niin väärässä luulossa elänyt, että perus musta rauta on muka kovempaa kuin rosteri? Hiiliteräsksestä mistä puhuit niin en tiä mitään.

Mut tosiaan noi vanhat akselit olivat putkia ja nyt olen tekemässä umpirosterisesta tangosta uudet akselit(niin kuin tuolla aikaisemmin kirjoitinkin) niin väittäisin, että ne kestää enemmän pistekuormaa kuin ne vanhat ontot sinkityt rauta-akselit.

Ja huom. lontoo ei minulta taitu niin hyvin, että viitsisin edes lähteä yrittämään ymmärtämään tätä :D
drwho kirjoitti:^1) A yield strength or yield point of a material is defined in engineering and materials science as the stress at which a material begins to deform plastically.
Ei kautta ilman kalaa
Avatar
Köre
Viestit: 17
Liittynyt: 10:33:50 13.06.2012

Re: Trailerin huolto-ohjeita

Viesti Kirjoittaja Köre »

Laakereiden vaihto seuraavaksi edessä, rupes rallattaa oikeen urakalla. Onko kellään tietoa Heppu 1300 vtj -trailerin pyöränlaakereiden mitoista? Säästyis yhdeltä edes takas reissulta, jos kävis valmiiksi hakemassa uudet.
Avatar
Samtheman
Pippelsman
Viestit: 7989
Liittynyt: 19:28:05 21.04.2005
Paikkakunta: Korso

Re: Trailerin huolto-ohjeita

Viesti Kirjoittaja Samtheman »

Varmuutta ei ole, mut veikkaan taaskin noita opelin lakruja:
http://www.kalamies.com/kalastus-keskus ... 0?start=25
ISO uisteluvene kaupan! Nettivene 735003

Tsekkaa mun blogi: https://www.facebook.com/ruodollarokotettu/?fref=ts
Avatar
Köre
Viestit: 17
Liittynyt: 10:33:50 13.06.2012

Re: Trailerin huolto-ohjeita

Viesti Kirjoittaja Köre »

Samtheman kirjoitti:Varmuutta ei ole, mut veikkaan taaskin noita opelin lakruja:
http://www.kalamies.com/kalastus-keskus ... 0?start=25
Kiitokset Samthemanille, kyseiset opelin laakerit sinne sujahti. Huomenna kärry leimalle!
Vastaa Viestiin