Veneen "myllytys"

Alueen säännöt
Tälle palstalle keskustelut jotka koskevat veneitä, niihin liittyviä varusteita ja kulkupelejä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
mika09
Viestit: 51
Liittynyt: 14:46:11 06.05.2006

Veneen "myllytys"

Viesti Kirjoittaja mika09 »

Onko teillä kokemusta veneen "myllyttämisestä"? Eli siis vanhan maalipinnan kiillottamisesta koneellisesti. Veneen maali on niin auringon haalistama/kulunut, että meinasin kokeilla, jos siitä sais vähän paremman näkösen. Ajattelin käydä vuokraamassa tollasen kunnollisen makitan kiillotuskoneen, mut siihen sitten loppuu mun tietotaito.

Eli tarvisin neuvoja millä aineilla ja mitenkä se kiillotus tehdään. Ihan rautalangasta saa vääntää; mitenkä koko homma hoituu? Monellako eri aineella käsitellään yms. Minkä merkkisiä aineita suosittelette? Kaikki ohjeet tervetulleita!

JA MITÄ EI MISSÄÄN NIMESSÄ KANNATA TEHDÄ? :oops:

Sitten olis kiva kuulla homman tehneiltä että minkälainen oli lopputulos? Kiilsikö vene kuin uutena... :D


EDIT: Ihan perus lasikuitubotskista on mulla siis kyse.
Viimeksi muokannut mika09, 13:28:52 28.04.2008. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Mokia
Operan Killisilmä
Viestit: 4320
Liittynyt: 11:01:14 22.04.2005

Viesti Kirjoittaja Mokia »

Kiinnostaa minuakin. Busterin värikyljet pitäisi taas saada "heräämään henkiin".
Kaikki jotka kalastavat meritaimenta, syyllistyvät laillistettuun uhanalaisen lajin sukupuuton edistämiseen!
Avatar
abboreman
Viestit: 2758
Liittynyt: 16:45:03 21.04.2006

Viesti Kirjoittaja abboreman »

EI autovahaa veneeseen, silikonipohjaisena ei sovi tähän tarkoitukseen.
Vesirajan allekaan ei kuulu vahat muutenkaan.

Nämä lainattuja vinkkejä asiantuntijalta
Avatar
ma^ko
Überbesserwisser
Viestit: 4622
Liittynyt: 19:25:25 21.04.2005
Paikkakunta: Tsadin Maalaiskunta, Härmäland.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ma^ko »

Matalakierroksinen "mylly", hienoa Fareclaa ja malttia, myllytyksen jälkeen vaha. Autovahat käy mainiosti kunhan eivät ole silikonipitoisia(silikonipitoinen vaha on idioottiratkaisu autoonkin).
><(((((°> <°)))))>< Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, ihminen voi korjata. ><(((((°> <°)))))><
Avatar
jones
Abebe Bikila
Viestit: 4574
Liittynyt: 20:22:55 05.05.2005
Paikkakunta: Epsåå

Viesti Kirjoittaja jones »

Viime keväänä "myllytin" venhon (475 scantic). Tein näin :

- Painepesu
- Pesu oksaalihapolla
- Huuhtelua paljon
- "Rubbing Compond" -tahnaa liinaan ja veneen pintaan.
- Biltema kiilotuskoneella pintaan jynssäämään.

Puhdasta tuli ja pinta ei kiiltänyt kuin uusi, mutta tiukimmat kellastumat sain pois.

Lopuksi kunnon vaha pintaan ja pohjaan myrkkymaali..


Mokia : Kokeile ensiksi pienelle alueelle teippiä auttaako "myllytys". Jos ei kirkastu, teippauta pinta uusiksi oikean värisellä teipilllä..
Zaphod: I can't do this without my third arm!
Suojele norppaa. Vältä verkkokalastusta. Osta katiska.
--== : Kalamittatarroja kaupan : ==--
Avatar
Pata
Viestit: 208
Liittynyt: 20:41:02 14.03.2006
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Pata »

Biltemassa oli myynnissä muistaakseni hintaan 59.90€ myllytykseen sopiva "rälläkkä" kiillotuslaikoilla jossa saa kierrokset säädettyä reilustui alle 1000krs/min.
mika09
Viestit: 51
Liittynyt: 14:46:11 06.05.2006

Viesti Kirjoittaja mika09 »

Vielä pari kysymystä:

1. Kumpaa aineitta käyttäisitte fareclaa vai hempelin Boat Rubbingia?
-kumpi tehokkaampaa? (järeimpiä aseita haetaan =)
-kuinka riittoisia aineet ovat? Paljonko tekee yhdellä purkilla?


2. Onko näistä laitteista kyseisen hommaan:

A) Motonet: Kiillotuskone Nikkon 1400W

http://www.motonet.fi/?id=23&Tuote=78-9467

B) Biltema: KIILLOTUSKONE 1200 W 180MM

http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... 3124343746

Molemmat rälläkkämallia. ei varmaan hirveitä eroja tuotteiden välillä? Kumman valitsisitte?

Onnistuuko ylipäätänsä tuollaiselle myllytys? siis oikein pinnan hionta, en tarkoita mitään vahan kiilloittamista.

3. Tuleeko noilla hempelin polish- ja vahatuotteilla toimeen? Vai tarjoaisiko joku muu merkki huomattavasti parempaa lopputulosta?



Näihin jos vielä apuja saisin, niin pääsisin viikonloppuna hommiin...
Avatar
sursill
Pirkan pilaaja
Viestit: 1990
Liittynyt: 15:24:19 23.03.2006
Paikkakunta: Loviisa

Viesti Kirjoittaja sursill »

Fareclaa suosittelisin vajaavaisella kokemuksella.
Tuota käytetään autojen maalipintojen kiilloituksiin joten tehokasta luulisi olevan. Yksi tuttu automaalari varoitteli, että tuolla voi "kiilloittaa" maalipinnan puhki taitteen/terävän vekin kohdalla eli varovainen saa olla.

Katselin kuukelilla ni netin syövereistä löytyy paljon juttua Faréclasta, niiltä löytyy jopa veneisiin tarkoitettua kiillotus tahnaa.

Ravunsyötin veneeseen käytin G3 ja märkää rättiä, kun poistin tarrojen rajoja gelcoatista (auringon polttamia).
Avatar
ma^ko
Überbesserwisser
Viestit: 4622
Liittynyt: 19:25:25 21.04.2005
Paikkakunta: Tsadin Maalaiskunta, Härmäland.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ma^ko »

mika09 kirjoitti: 1. Kumpaa aineitta käyttäisitte fareclaa vai hempelin Boat Rubbingia?
-kumpi tehokkaampaa? (järeimpiä aseita haetaan =)
-kuinka riittoisia aineet ovat? Paljonko tekee yhdellä purkilla?


2. Onko näistä laitteista kyseisen hommaan:

A) Motonet: Kiillotuskone Nikkon 1400W

http://www.motonet.fi/?id=23&Tuote=78-9467

B) Biltema: KIILLOTUSKONE 1200 W 180MM

http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... 3124343746

Molemmat rälläkkämallia. ei varmaan hirveitä eroja tuotteiden välillä? Kumman valitsisitte?

Onnistuuko ylipäätänsä tuollaiselle myllytys? siis oikein pinnan hionta, en tarkoita mitään vahan kiilloittamista.

3. Tuleeko noilla hempelin polish- ja vahatuotteilla toimeen? Vai tarjoaisiko joku muu merkki huomattavasti parempaa lopputulosta?
1) Fareclaa. En kuitenkaan kovin karkeaa, ettet mene läpi pinnasta. Ensin esim G3 ja sitten G10. On riittoisaa.

2) Kumpikin ajaa asiansa harrastelijan satunnaisessa käytössä.

3) Myllytyksen jälkeen vetäisin Simoniz Original Waxin koneella kiillotettuna pintaan. Hempelistä turha maksaa extraa.
><(((((°> <°)))))>< Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, ihminen voi korjata. ><(((((°> <°)))))><
Avatar
marsep
Viestit: 115
Liittynyt: 14:26:17 27.06.2008
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Veneen "myllytys"

Viesti Kirjoittaja marsep »

Nostellaas kohta ajankohtaista aihetta. Muutama kysymys lasikuituveneen hionnasta ja vahauksesta.

Onko kukaan ikinä hionut santapaperilla venettä ennen myllytystä ja vahausta?
Alkanut kiinnostaa koittaa, kun varmaan helpottaisi hommaa aika paljon.

Vene on viime syksynä pesty oksaalihapolla, jolla lähti kyllä kaikki lika irti.
Mutta pinta kyllä kaipaa vahausta. Millä tuotteilla olette venettänne hoitanut? Muutakun merivedellä :bigboss:

Hiomatahnan ja vahan tilasin englannista.
http://www.autostyling4u.com/detailing- ... klubivqqc1

Myllytykseen High Gloss Polish ja päälle vaha Pure Wax

Tässä video hionnasta:


Joku myllytys video:
Paarma
Pesukoneinsinööri
Viestit: 17
Liittynyt: 19:01:56 27.10.2010

Re: Veneen "myllytys"

Viesti Kirjoittaja Paarma »

Päivää...

pitkästä aikaa.

Minä "myllytin", siis hinkkasin käsin, viime keväänä Fareclan G10:llä.
Onhan se pakko myöntää, että tuo kylkien kiillotus on käsin ihan homojen hommaa, mutta itse tökötti oli oikeinkin mainiota.
Minulla pääpointti oli saada laituripuskureina käytettyjen autonrenkaiden jäljet pois kyljistä, sekä hieman siloitella pintanaarmuja.
25v. gelcoatin oikea färi paljastui siinä sitten kaupan päälle.

Mun mielestä käytetyssä veneessä kannattaa hyväksyä käytön jäljet, eikä väkisin ruveta hinkkaamaan kaikkia naarmuja pois, koska samalla keelkoutti ottaa turpaansa ehjiltäkin alueilta.
Tällöin sen muutoinkin rajallinen vedeneristysominaisuus heikkenee ihan turhaan.

Eli jos otetaan tulta ja pyhää vihaa sylkevä kone myllytyksessä käyttöön, niin käytetään hellää kättä ja viimeistelyyn tarkoitettuja hiomavahoja/tahnoja.
Mun mielestä santpaperi siis otetaan käyttöön vasta, kun paattia ollaan maalaamassa uudestaan.
Avatar
marsep
Viestit: 115
Liittynyt: 14:26:17 27.06.2008
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Veneen "myllytys"

Viesti Kirjoittaja marsep »

Paarma kirjoitti:Päivää...

pitkästä aikaa.

Minä "myllytin", siis hinkkasin käsin, viime keväänä Fareclan G10:llä.
Onhan se pakko myöntää, että tuo kylkien kiillotus on käsin ihan homojen hommaa, mutta itse tökötti oli oikeinkin mainiota.
Minulla pääpointti oli saada laituripuskureina käytettyjen autonrenkaiden jäljet pois kyljistä, sekä hieman siloitella pintanaarmuja.
25v. gelcoatin oikea färi paljastui siinä sitten kaupan päälle.

Mun mielestä käytetyssä veneessä kannattaa hyväksyä käytön jäljet, eikä väkisin ruveta hinkkaamaan kaikkia naarmuja pois, koska samalla keelkoutti ottaa turpaansa ehjiltäkin alueilta.
Tällöin sen muutoinkin rajallinen vedeneristysominaisuus heikkenee ihan turhaan.

Eli jos otetaan tulta ja pyhää vihaa sylkevä kone myllytyksessä käyttöön, niin käytetään hellää kättä ja viimeistelyyn tarkoitettuja hiomavahoja/tahnoja.
Mun mielestä santpaperi siis otetaan käyttöön vasta, kun paattia ollaan maalaamassa uudestaan.
Okei. Hyviä pointteja.

Onko kokemuksia gelcoat tahnan laitosta? Pitäisi muutamaan naarmuun laittaa.
Vastaa Viestiin