Ohjaus-simpukka

Alueen säännöt
Tälle palstalle keskustelut jotka koskevat veneitä, niihin liittyviä varusteita ja kulkupelejä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
JoreK
Viestit: 173
Liittynyt: 09:36:59 23.05.2008

Re: Ohjaus-simpukka

Viesti Kirjoittaja JoreK » 13:08:05 10.03.2014

Hommasin t-73 simpukan ja m66 kaapelin,pitääkös noita jotenkin rasvailla ennen asennusta?
Vene M-Buster(vihreä reunainen)ja kone honda 40,Busterin luettelossa kaapelin pituudeks mainitaan 8 jalkaa mutta jossain venetarvikesivuilla sanottiin 9 jalkaa,kumpi mahtaa olla oikein ,toivottavasti 8.
Asnnuksestakin saa antaa vinkkejä,kiitos etukäteen.

Avatar
Samthefisherman
Viestit: 2817
Liittynyt: 21:16:30 07.10.2005
Paikkakunta: Vantaa-Savonlinna

Re: Ohjaus-simpukka

Viesti Kirjoittaja Samthefisherman » 14:24:13 10.03.2014

Mun -99 L Busterissa orkkis oli 9´ joten M voi hyvinkin olla 8´.

Herring
Viestit: 187
Liittynyt: 22:27:48 17.09.2011
Paikkakunta: Kehä Ykkösen sisältä
Viesti:

Re: Ohjaus-simpukka

Viesti Kirjoittaja Herring » 10:41:09 11.03.2014

JoreK kirjoitti:Asennuksestakin saa antaa vinkkejä,kiitos etukäteen.

Laita osat samalla tavalla kuin vanhassakin asennuksessa. Noihinhan ei suositella omia lisäöljyjä valmistajan taholta vaan osat ovat voideltu koko käyttöiäksi, mitä se sitten tarkoittaakin.

Ainoa virhemahdollisuus taitaa olla se että laitat kaapelin väärälle puolelle hammaspyörää, jolloin kone kääntyy päinvastaseen suuntaan kuin normaalisti. Kannattaa testata kuivalla maalla ennen vesillelaskua.

JoreK
Viestit: 173
Liittynyt: 09:36:59 23.05.2008

Re: Ohjaus-simpukka

Viesti Kirjoittaja JoreK » 11:58:29 11.03.2014

Oon tätä kysyny ennenkin mut onko joku onnistunu
vaihtaan kaapelin kyseiseen veneeseen irrottamatta konetta?

Avatar
Samthefisherman
Viestit: 2817
Liittynyt: 21:16:30 07.10.2005
Paikkakunta: Vantaa-Savonlinna

Re: Ohjaus-simpukka

Viesti Kirjoittaja Samthefisherman » 15:39:11 11.03.2014

JoreK kirjoitti:Oon tätä kysyny ennenkin mut onko joku onnistunu
vaihtaan kaapelin kyseiseen veneeseen irrottamatta konetta?
Riippuu veneestä, koneesta ja asennuskorkeudesta. Ennen koneen nostoa vaihdoin aikoinaan kaapelin irroittamatta konetta, mutta noston jälkeen jouduin viime syksynyä irroittamaan (reilu kallistaminen riitti). Sama vene ja kone kyseessä. Sai siinä vähän yksin jumpata 115 kg koneen kanssa, mutta vaihdettua tuli. Kolmannen käden olisi kyllä kaivannut kroppaan :wink:

JoreK
Viestit: 173
Liittynyt: 09:36:59 23.05.2008

Re: Ohjaus-simpukka

Viesti Kirjoittaja JoreK » 07:32:55 02.04.2014

Löytyykö Vantaalta liikettä mistä vois käydä ostaan t73:seen asennussarjan
ja kiilan ja mutterin? Ei todellakaan huvittas lähtee hakee niitä navimaresta
ja olis meininki tänään asennella.

Makemich
Viestit: 15
Liittynyt: 09:53:33 04.07.2014

Re: Ohjaus-simpukka

Viesti Kirjoittaja Makemich » 07:51:04 28.02.2017

Saisiko tällä Ultraflex T-71fc ja 9' M66 kaapelilla sekä 90ast asennussarjalla '97 Buster L:n ohjauksen kondikseen? Ollut vähän kantikas ja jäykkä jo tovin, itse sillä vielä pärjäillyt mutta naisvaki valittaa tuosta jäykkyydestä(siis ohjauksen) ja tarttis tehrä jottain. Miten tuo eroaa huomattavasti arvokkaammasta T73 mallista? Tulee peruskäyttöön mökkiveneeseen satunnaiseen uisteluun joten ei mahdottomia vaatimuksia...

http://www.fantoy.fi/index.php/fi/meida ... 71-fc.html


EDIT: No niin, tarkemmalla lueskelulla selviää että T71 on perusmalli ja T73 NFB ja 9' on Buster L:lle passeli.

whelibob
Viestit: 11
Liittynyt: 19:35:27 06.05.2017

Re: Ohjaus-simpukka

Viesti Kirjoittaja whelibob » 20:07:18 06.05.2017

Hiljattain ostettu vene ja muuten kaikinpuolin tyytyväinen, mutta tympii n. 5cm klappi ohjauksessa ja ohjauksen jäykkyys. Googlettelin hieman että mitä asialle voisi tehdä ja löysin tämän keskustelun. Pitäisi vissiin hommata tuo Ultraflexin T73 NFRC-ohjausrumpu, millä saisi ohjauksen suht kelvolliseksi. Veneessä on valmiina ultraflexin ohjausrumpu ja vissiin saman valmistajan vaijeri? Selviänkö ostamalla pelkästään uuden ohjausrummun vai pitääkö vaihtaa muitakin hilppeitä(rattia, kaapelia, perämottorin kiinnityssarjaa?
Tässä kuvia ohjausrummusta, ratista ja perämoottoriin ohjauskilkkeistä:
http://imgur.com/HTMYsRE
http://imgur.com/Bt1JkyC
http://imgur.com/E41FhWh
http://imgur.com/rxGdjyN

HOOK
Viestit: 379
Liittynyt: 21:21:40 23.10.2008

Re: Ohjaus-simpukka

Viesti Kirjoittaja HOOK » 20:39:23 06.05.2017

http://www.veneilijanverkkokauppa.fi/fi ... -nrfc.html

Jos tähän vaihdat niin kaapeli vaihtuu myös,kun nykyinen on todennäköisesti M-58 ?

Pituus selviää siitä kaapelin kuoresta koneen päästä.

whelibob
Viestit: 11
Liittynyt: 19:35:27 06.05.2017

Re: Ohjaus-simpukka

Viesti Kirjoittaja whelibob » 20:41:29 07.05.2017

Noniin nyt pääsin vihdoin tsekkaamaan kaapelin pituuden. Kaapelissa tosiaan lukee Ultraflex M58 FT12 D36R. Yllättävän pitkältä vaikuttaa kaapeli sen kulkemaa matkaa ajatellen, eikai näitä kaapeleita pysty lyhentämään ja saamaan suht toimivaa kummiskin, aattelin vaan ettei näin olisi käynyt aiempien omistajien toimesta ja ostan uuden liian pitkänä. :roll:
Tässä kuva kaapelin merkinnöistä:
http://imgur.com/2GLRUPr

Onko suosituksia ulkomaalaisista nettikaupoista, josta voisi saada huokeammalla kuin suomikaupoista? Googlella löysin ebaysta 20€ halvemmala Ultraflex T73 NFRC:n ja kaapeli oli aikalailla samoissa hinnoissa kuin suomessakin.

Avatar
Samtheman
Pippelsman
Viestit: 7994
Liittynyt: 19:28:05 21.04.2005
Paikkakunta: Korso

Re: Ohjaus-simpukka

Viesti Kirjoittaja Samtheman » 06:05:54 09.05.2017

Mieluummin pitkä. Tiukkoja mutkia kun ei voi tehdä, on asennus paljon helpompaa kun voi tehdä ylimääräisiä lenkkejä. 12ft= 3,6m, joka taitaa olla keskivertopulpparille aika normi pituus.
ISO uisteluvene kaupan! Nettivene 735003

Tsekkaa mun blogi: https://www.facebook.com/ruodollarokotettu/?fref=ts

whelibob
Viestit: 11
Liittynyt: 19:35:27 06.05.2017

Re: Ohjaus-simpukka

Viesti Kirjoittaja whelibob » 11:00:04 13.05.2017

Kiitoksia kaikille auttaneille, suuri apu oli ja uusi T73NRFC-ohjauspesä ja M66-kaapeli on nyt paikallaan. Mittakin passas ihan hyvin, valmistajakin sanoi et minimissään se 12ft(jalkaa), 11-jalkainen olisi varmaan myös mennyt paikoilleen, mutta oisi voinu tehdä tiukkaa ja vahingoittaa muita johtoja/kaapeleita.
Ohjaus on heti kevyempi ja NFB toimii, mutta vissiin pientä hienosäätöä kaipaisi, kun on edelleen klappia. Ohjauspesässä on klappia tehtaan jäljiltä n. 1mm 13mm-säteen kohdalla. Kun kaapelin sain paikoilleen niin ratin ulkokehässä tyhjää edelleen 2-4cm pikaisesti silmämääräsesti arvioiden. Nettiä ja tätä keskustelua selaillessa ymmärsin että kaapelia kiristämällä saisi viimesetkin klapit melkein pois, mutta ongelma on etten tiedä miten kyseinen operaatio tehdään. Pitää yrittää netistä ettiä ohjeita, mutta sattuisiko teillä olemaan vinkkejä miten kysenen operaatio onnistuu? Moottoriakin heilutettaessa klappi oli selvästi suurimmalti osin nimenomaan kaapelissa(ohjauspesän snadi väljyys rattaissa tuskin noin isoa klappia aiheuttaa ratissa). Moottorin ohjaus-tangoissa ei ole klappia ne kun kiristin silleen että klappia niissä on niin vähän kun mahdollista vaan nimenomaan se vaikuittaisi olevan kaapelin sisällä.
Kaapelin klapin-poistoon nimenomaan kaipaisi vinkkejä tässä tilanteessa. Rattikin on ns. 90-asteen pystykulmassa vaakatasoon nähden kun moottori on silmämääräisesti suorassa, onnistuukohan tämänkin ongelman korjaaminen jollain konstilla, että ratti olisi vaakatasossa kun moottori on suorassa.

HOOK
Viestit: 379
Liittynyt: 21:21:40 23.10.2008

Re: Ohjaus-simpukka

Viesti Kirjoittaja HOOK » 12:10:10 13.05.2017

Se ns.klappi on kyllä ollut kaikissa parissakymmenessä ajamissani pulppareissa mitkä tottelee kaapelia.Omaani tulee varmuudella enskeväänä hydraulinen niin loppuu ne jäisien kaapeleiden kanssa taistelu.
Hinnatkin alkaa oleen sitä luokkaa ettei tarvi enään miettiä vaihtoehtoja.
http://www.mc-scatter.com/vene-osat-ohj ... 23193.html

whelibob
Viestit: 11
Liittynyt: 19:35:27 06.05.2017

Re: Ohjaus-simpukka

Viesti Kirjoittaja whelibob » 07:09:52 14.05.2017

Joo, tossa eilen koitin selvitellä aika monta tuntia millä saisin klapin veke. Tuli katottua kaikki vaihtoehdot läpi pariin otteeseen ja perehdyttyä aika tarkasti ohjauksen toimintaan ja eihän se onnistu. Ympäri nettiä suositeltu vaijerin kiristäminen ei ainaskaan toimi ultraflexin T67, T71 ja T73NFB-mallissa. Suomi24-palstallakin joku neropatti ehdotti, että kääntämällä kaapelia 180-astetta vaaka-akselinsa ympäri moottorin päässä saa klapin puolitettua, testattu on ei vaikuta asiaan :lol:

Ulkomaan foorumeiden kautta sain selville, että klappi ohjauskaapelissa tulee siitä, että sisävaijerin halkaisija on liian pieni ulkokuoren sisähalkasijaan verrattuna kun tekee pari käännöstä. Jos kaapelin saisi täysin suoraksi asennettua mikä on melkein joka veneessä mahdottomuus, saisi klapin melkein olemattomaksi. Ihan vaan vinkkinä kaikille, että ei kannata edes lähteä yrittämään poistamaan näistä ultraflexin-vaijeriohjauslaitteista sitä klappia mikä niissä uutena on.

Ulkomaan palstoilla sanottiin että ainaskin teleflexin vaijeriohjauskaapelissa klappi on uutena huomattavasti pienempi, käytetystä kaapelista ei tietoa. Onnistuukohan T73:seen asentamaan teleflexin kaapelin? Kiinnitys ohjauspesään tapahtuu suht samalla tavalla, mutta onko vaijerin kierre samanlainen ja osuuko lukituspultin hahlo ohjauspesässä lukitusmutterin kohdalle?

Vai pitäisikö luovuttaa suosiolla ja hyväksyä n. 3cm klappi ratin ulkokehässä ja hommata hydrauliohjaus sitten kun tekee mieli vaihtaa venekkin parempaan :lol:

Vastaa Viestiin