Yamarin 405 + Yammu 20 kysymyksiä

Alueen säännöt
Tälle palstalle keskustelut jotka koskevat veneitä, niihin liittyviä varusteita ja kulkupelejä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Avatar
moilanen1976
Viestit: 64
Liittynyt: 17:19:31 21.05.2007
Paikkakunta: Hämeenlinna

Yamarin 405 + Yammu 20 kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja moilanen1976 » 16:42:28 25.08.2008

Tervehdys foorumille.

Soutuvene myytiin ja pitkään haaveissa ollut paketti tuli vihdoin ostettua. Osui budjettiin sopivasti, kun hiukan vanhempi on.

Rakentelu alkanee keväällä, mutta jos viisaammilla olisi vastauksia muutamaan asiaan.

koska trailerille ei ole paikkaa niin joudun ottamaan venelaituripaikan. Onko laitteesta mahdollista saada itsestään tyhjenevää? Sisäpohjan korkeus on siinä ja siinä.

Jos tuo ei onnistu niin joudun laittamaan pilssipumpun. Siinä on vaan se ongelma etten tiedä riittääkö motissa akulla latausta. Kone siis 20CM -87 käsikäynnisteinen. Virran ulostulo siinä on. Tasasuuntaamalla ja jännitteensäätimellä saa ilmeisesti jotenkin pelaamaan. Paljonko tuolla systeemillä saisi virtaa pihalle?

Tarkoitus olisi sähköä käyttä kaiulle, valolle ja mahd. pilssipumpulle.

Yksi villi ajatus olisi koittaa lisätä tuohon sähköstartti. Jos vaan startin sattuu jostain löytämään. Hammastus vauhtipyörästä löytyy ja koneita on startillakin tehty. Onko kukaan moista tehnyt? Mitä huomioitavaa? kuvan koloseen sen pitäisi istua. Varmaan tukirautoja joutuu vaihtamaan. Mutta riittääkö tuo lataus sitten enää millään?

Kaidetta pitäisi kanssa värkätä veneeseen. Onko alumiinisissa järkeä, jos sattuu rosteria tulemaan esim. vapatelineisiin? Järvikäyttöön tulossa.

Mutta ensimmäisenä pohjan korjailua. Muutamasta paikasta gelcoat hankaantunut puhki, mutta kuidut ehjät. Topcoat:lla pitäisi paikkailla pahimmat.

Mottiin pitäisi uusi rusetti laittaa. 99e tarjouksen jo sain, mutta ei hajuakaan millä nousulla jne. kannattaisi ottaa. Sama kuin entinenkin vai onko suosituksia. Onko potkurilla suurta vaikutusta uistelunopeuteen? Huipuista voisi tinkiä.

Millä tiivistää nuo airojen rei'ät? Vesihän menee suoraan välipohjaan niistä.

Mistähän saisi koneeseen manuaalia? Jos jollain ylimääräinen niin kiinnostaa. kopiotkin kelpaa jos korvausta vastaan onnistuu.

Siinä tärkeimmät. Pistetään kuvia kunhan projekti etenee.
Liitteet
motti.jpg
Siinä sitä ylimääräistä tilaa olisi.
motti.jpg (45.71 KiB) Katsottu 13806 kertaa
IMG_0001small.jpg
Ostohetkellä likaisena. Pestynä näytti jo paremmalta
IMG_0001small.jpg (35.62 KiB) Katsottu 13290 kertaa
Viimeksi muokannut moilanen1976, 19:52:47 07.09.2008. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Mokia
Operan Killisilmä
Viestit: 4335
Liittynyt: 11:01:14 22.04.2005

Viesti Kirjoittaja Mokia » 20:01:42 25.08.2008

Mielenkiintoinen projekti, joten ei kun tsemppiä vaan! :juu: Ja tervetuloa palstalle!
Kaikki jotka kalastavat meritaimenta, syyllistyvät laillistettuun uhanalaisen lajin sukupuuton edistämiseen!

Avatar
moilanen1976
Viestit: 64
Liittynyt: 17:19:31 21.05.2007
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja moilanen1976 » 21:21:27 26.08.2008

Kyselinkö liian pahoja kun ei kommentteja kuulu?

Tänään käännettiin vene ympäri. Kyllä siinä 4 kaveria oli paikallaan.
Motti irti, kaasukahva irti ja rasvaukseen. Bensapuolella letkun tiivisteet valskaa joten uutta ostamaan.

Rusetti lähti tilaukseen samoilla mitoilla kun vanhakin. 3 kaveria kyydissä, yhteispainon ollessa ~250kg, vene liikkui koeajolenkillä 32 km/h. Varmaan pitäisi hiukan liukkaampaa mennä, mutta potkurista tosiaan puuttui pieni palanen ja pohjakaan ei parhaassa iskussa.

konetta ei oltu tänä kesänä käytetty lainkaan, joten täyshuolto talven aikana edessä.

Pohjassa oli sitten hiukan enemmän hommaa mitä luulin. No ei kuitenkaan isoja yllätyksiä.

Millähän saisi valkoisen esiin tuosta peräosasta. Onko hiomatahna huono ajatus?

Perusputsaukseen tuli koitettua äiteen mainostamaa "ihmesientä". Viledan valmistamia valkoisia superloonipaloja. Ja kyllä se pirulainen toimi. Kumisten telojen jäljet ja piintyneet liat lähti melko helposti irti. Tosin sieniä on jo 3 kpl tuhottu... Kuluu käytettäessä.

Sisäpuolen gelcoatista paljastui muutamia hiusmurtumia. Noille tuskin teen mitään, koska ovat melko huomaamattomia.

Maalausta ei toistaiseksi ole suunnitelmissa. Mutta saa nähdä jos siitä tulee ihan laikukas niin sitten on pakko.
Liitteet
26082008(002) (Small).jpg
Perässä hiukan enemmän.
26082008(002) (Small).jpg (33.74 KiB) Katsottu 13658 kertaa
26082008 (Small).jpg
Keulassa pientä laittoa
26082008 (Small).jpg (34.49 KiB) Katsottu 13675 kertaa
26082008(004) (Small).jpg
Hiekkalaatikolle käyttöä. Pulpetti putosi sopivasti väliin.
26082008(004) (Small).jpg (46.35 KiB) Katsottu 13688 kertaa

Avatar
jullimon
Viestit: 637
Liittynyt: 17:37:05 07.11.2006
Paikkakunta: Akaa

Viesti Kirjoittaja jullimon » 21:28:21 26.08.2008

Putsailuun löytyy ainakin tommonen topikki missä vähän vinkkejä:
http://www.kalamies.com/foorumi/viewtopic.php?t=13997
Silmä kirkas,käsi vakaa;
Vinetto sen takaa

Team Sämpylänsyöjät

Avatar
moilanen1976
Viestit: 64
Liittynyt: 17:19:31 21.05.2007
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja moilanen1976 » 22:46:55 29.08.2008

Taisi olla niin monen vuoden paskat pohjassa ettei lähtenyt millään litkulla. koitin brake-cleaneria, vannepesua ja asetonia karhunkielellä tehostettuna. Ainoa mikä tepsi oli 400 karhauksinen vesihiomapaperi. Yllättävän sileätä tuli tuollakin ja sitähän saa tasoiteltua paikkausten jälkeen.

Mutta auttakaa nyt tuon lataushomman kanssa. Startti jo löytyikin, mutta en pääse konetta testaamaan että näkisi mitä töpseli sylkee ulos.


Tänään sain pohjan melko hyvälle mallille. Kolhut pyöristelty ja pahimpia paikattu lasikuitu fillerillä.

Huomenna jos vaan kelit sallii niin pääsee laittamaan topcoat:ia pohjaan.
Kuinka paksusti topparia voi laittaa? Ilmeisesti on melko tanakkaa tavaraa.

KMan
Viestit: 489
Liittynyt: 14:53:50 06.09.2007
Paikkakunta: Karjaa

Viesti Kirjoittaja KMan » 09:23:58 30.08.2008

moilanen1976 kirjoitti:Huomenna jos vaan kelit sallii niin pääsee laittamaan topcoat:ia pohjaan.
Kuinka paksusti topparia voi laittaa? Ilmeisesti on melko tanakkaa tavaraa.
Topcoat on kylmemmässä jäykempää eikä tasoitu niin hyvin. Ohentaa voi hiukan mutta käytännöllinen alaraja taitaa olla noin 14 astetta. Helppoa homma on +20 asteessa ja jälki parempaa.

Lämpö vaikuttaa myös kovettumisaikaan (ja päällemaalaamisaikaan). Kovettimen määrällä voi hieman pelata, mutta 2% ei välttämättä kannata ylittää. 3% on jo aivan tolkuttomasti. Toimiva asiallinen määrä on 0,5-2%. Huolellinen sekoitus laakeaan astiaan: muuten voi kiehahtaa ja jämähtää nopeasti astiaan - varsinkin jos kovetinta on liikaa. (Ei yli 2-3 cm maalia.)

Sitä voit levittää sen verran kuin pinnassa pysyy, mutta valuuhan se jos liikaa laittaa. Paksu kerros on hyvä koska se eristää kuitua vedestä. Korkeiden laatukriteereiden mukaan valmistetussa veneessä topcoat ja gelcoat on yli 1 mm vahvuinen, mielellään 1,5mm. (tämäkään aine ei ole täysin vedenpitävää, mikäpä olisi, mutta paksuus auttaa)

Ehkäpä levität sitä ensin kerran ja tasaisesti. Sitten katsot mikä on sellainen päällemaalausaika, missä ei tarvita välihiontaa ja vedät uudelleen. Näin kaksi kerrosta sulautuu yhteen ja niiden välillä on myös kemiallinen sidonta eikä vain mekaaninen.

Viimeistely aina kiiltävään pintaan saakka tehdään hiomalla, aina portaittain hienommalla ja lopuksi hiomatahnalla kiillottamalla. Käyttöveneen ollessa kyseessä, voi tämän toki jättää kokonaan tekemättäkin, jos katsoo että pensselinjäljet ovat OK ja pohja tarpeeksi tasainen ja nopea.

Katso että topparipurkki on lämmin! Kikkakuutonen viileässä on laittaa se lämpimään vesihauteeseen ennen sen avaamista. Tällä korvaa yleensä turhan ohentamisen viileässä. (<20 astetta).

Jos nämä ohjeet vaikuttavat luotettavilta, huomaa ettei kokemusta minulla ole kuin vähän. Työ tekijäänsä neuvoo, mutta näissä aineissa on ehkä hieman enemmän teoriankin tarvetta kuin monessa muussa.

Avatar
moilanen1976
Viestit: 64
Liittynyt: 17:19:31 21.05.2007
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja moilanen1976 » 10:29:19 30.08.2008

Kiitokset hyvistä ohjeista. Tuo purkin lämmitys olikin hyvä idea, kun lämpötila on aika alarajoilla.

Avatar
moilanen1976
Viestit: 64
Liittynyt: 17:19:31 21.05.2007
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja moilanen1976 » 19:35:30 30.08.2008

Topparit on nyt pohjassa. Kyllä on vuodet sen tehneet ettei sävy enää täsmää.

Siitä vedin sen päätöksen että keväällä vedetään epoksimaali pohjaan.
Ja nyt tuli sitten täyteltyä kaikki näkyvät naarmutkin.

Tulipahan melkoinen tilkkutäkki. Ja koivuista putoili kamaa niskaan.
Mutta eiköhän pohja jo melko pitävä ala olemaan. Ja epoksimaali vielä sitä parantaa.

Keväällä varmaan syö miestä alkaa noita kauheita topparikasoja hiomaan, mutta eiköhän epäkeskolla tasoitu.

Tarrat ja vauhtiraidat lähti kanssa kyljestä siinä kuivumista odotellessa.
Onko muuten ideoita mistä edullisesti uudet tarrat? EDIT: Löytyi. Ei mainos, mutta tuolla ainakin on http://www.tarratehdas.fi/
Liitteet
IMG_0310 (Small).JPG
Tilkkutäkki
IMG_0310 (Small).JPG (35.89 KiB) Katsottu 13495 kertaa
Viimeksi muokannut moilanen1976, 21:51:04 07.09.2008. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
moilanen1976
Viestit: 64
Liittynyt: 17:19:31 21.05.2007
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja moilanen1976 » 20:44:39 04.09.2008

Kevättä odotellessa aloitin moottorin huollon.
Peräöljyt oli melkoisen näköiset, mutta toivotaan että stefat on kunnossa. Vanhat öljyt oli reilun parin vuoden takaa.

Vivustot rasvailtu ja kaukosäätölaite. Vaihteensiirtäjän joutui rakentelemaan ruuvipuristimen varresta. Hyvä tuli kun vielä viimeistelee.

Mikä parasta, kohdalle osui startti ja ystävällinen myyjä laittoi vielä mukaan kiinnitysraudan. No vähän joutui reikiä isontamaan jotta mahtoi paikoilleen. Ilmeisesti ei kauhean tarkoilla toleransseilla ole aikanaan tehty.

Tänään pieni testi ja hienosti pyörii. Prikan jouduin väliin laittamaan, kun hampaat oli liian tiukasti yhdessä.

Olisko startin solenoidia järkeä laittaa veneen päähän? Eipähän menisi isoja virtajohtoja koneeseen jatkuvalla sähköllä.

Jännitesäädin on vielä haussa. Ei 90€ raaski moisesta maksaa. Prätkäpuolelta saattaa löytyä halvemmallakin.

Viikonloppuna pitäisi evää hiukan paikkailla ja maalata.

Sitten alkaa kone olemaan iskussa toivottavasti.
Liitteet
04092008 (Small).jpg
Huono luurikuva huonossa valossa, mutta paikallaan se on.
04092008 (Small).jpg (36.52 KiB) Katsottu 13436 kertaa

KMan
Viestit: 489
Liittynyt: 14:53:50 06.09.2007
Paikkakunta: Karjaa

Viesti Kirjoittaja KMan » 21:06:34 04.09.2008

moilanen1976 kirjoitti:Kevättä odotellessa aloitin moottorin huollon.
Peräöljyt oli melkoisen näköiset, mutta toivotaan että stefat on kunnossa. Vanhat öljyt oli reilun parin vuoden takaa.
Aika pitkä aika kevääseen. Täällä odotellaan kalailmoja. Tänään olisi kyllä jo ollut.

Minkälaiset ovat melkoisen näköiset öljyt? Ei siinä toivo auta vaan tiivisteiden vaihto, jos vaaleaa sameaa oli.

JaRu
Joka alan wannabe-besserwisser
Viestit: 1545
Liittynyt: 09:50:15 22.12.2005
Paikkakunta: t.Urku

Viesti Kirjoittaja JaRu » 21:28:05 04.09.2008

Jännitteensäädin löytyy halvimmalla moottorikelkkaan sopivasta mallista.
Hintaa oli muistaakseni n.25€

Avatar
moilanen1976
Viestit: 64
Liittynyt: 17:19:31 21.05.2007
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja moilanen1976 » 21:41:13 04.09.2008

JaRu kirjoitti:Jännitteensäädin löytyy halvimmalla moottorikelkkaan sopivasta mallista.
Hintaa oli muistaakseni n.25€
Kerro lisää?? Vai onko ilman tasuria? No sen kyllä saa eurolla erillisenä.
Haussa oli 4-piuhainen jossa olisi molemmat samassa.

Onko muuten 10mm2 piuhat liioittelua startille?

Niin ja peräöljyt oli tosiaan samean vaaleat. Eikö kondesoitunut vesi tee moista? Potkurin stefa olis kyllä helppo vaihtaa varuiksi. Tuoreella huutelin päälle, joten siitä kipon terveen näköinen.
Liitteet
31082008 (Small).jpg
Kurat
31082008 (Small).jpg (29.06 KiB) Katsottu 13415 kertaa

Avatar
ma^ko
Überbesserwisser
Viestit: 4622
Liittynyt: 19:25:25 21.04.2005
Paikkakunta: Tsadin Maalaiskunta, Härmäland.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ma^ko » 23:23:38 04.09.2008

moilanen1976 kirjoitti:Onko muuten 10mm2 piuhat liioittelua startille?
Itse käytän vähintään 16mm2 akkujohtimina persveivareiss, yleensä 25-35mm2. 10mm2 on liian vähän.
><(((((°> <°)))))>< Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, ihminen voi korjata. ><(((((°> <°)))))><

Avatar
moilanen1976
Viestit: 64
Liittynyt: 17:19:31 21.05.2007
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja moilanen1976 » 07:49:24 05.09.2008

abo kirjoitti:
moilanen1976 kirjoitti:Onko muuten 10mm2 piuhat liioittelua startille?
Itse käytän vähintään 16mm2 akkujohtimina persveivareiss, yleensä 25-35mm2. 10mm2 on liian vähän.
En kyllä tuota allekirjoittaisi. Eihän tuossa kuitenkaan 50A isompia virtoja viedä ja piuhan vetoa tulee alle 2m. Toki eihän isommista haittaa ole, mutta kun ei ole vermeitä jolla puristella isoja kaapelikenkiä.


Tuon mukaan jopa 8mm2 saattaisi pelata.

http://www.autoala.net/autohifi/autohif ... arjestelma

Avatar
Spilitus
Viestit: 718
Liittynyt: 10:47:50 13.12.2006
Paikkakunta: Ironlake

Viesti Kirjoittaja Spilitus » 08:21:11 05.09.2008

Paljonkos se yamahan startti imasee virtaa? Sehän se ainoa suuri kuorma tuossa on. Tuon 50A? Samoilla linjoilla abon kanssa. Laittaisin vähintään sen 16mm2. 12VDC järjestelmissä kannattaa mitoittaa reilusti yli vs 230/400 VAC. Jännitehäviöt kuitenkin suurempia. Ja ne liitokset... Käy paikallisessa sähköliikkeessä puristuttamassa kunnolliset kaapelikengät päihin, tuskin maksaa paljoa. Ainakaan kaapelikengät ei maksa juuri mitään. Puristustyökalut sitten maksaakin. Meillä töissä käytössä elpressin vehkeet, ja muita ei saa edes käyttää. Ja abikoliittimetkin ovat pannassa.
Those of us who let go, will be swallowed. Left here to die.

Avatar
moilanen1976
Viestit: 64
Liittynyt: 17:19:31 21.05.2007
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja moilanen1976 » 08:31:21 05.09.2008

Onneksi löytyy vanhoja työkavereita joilta löytyy kunnon pihtejä kaapelikengille. Noihin abikoihin kun ei saa tungettua edes tuota kymppiä.

Pitänee käydä töitten päälle katsomassa mitä piuhoja tarjolla.

Mites noi vakiona menee. Talveksi kun pitäis motti repäistä irti niin liitokset olisi hyvä olla helposti käsillä. Onko vakiopiuhoissa liittimet välissä, vai miten on toteutettu?

Avatar
Spilitus
Viestit: 718
Liittynyt: 10:47:50 13.12.2006
Paikkakunta: Ironlake

Viesti Kirjoittaja Spilitus » 09:04:58 05.09.2008

Siis en tarkoittanutkaan että sinne abiko kävisi. Piuhat yleensä kiinteät koneen päässä, ja akulta sitten irti.
Those of us who let go, will be swallowed. Left here to die.

Avatar
ma^ko
Überbesserwisser
Viestit: 4622
Liittynyt: 19:25:25 21.04.2005
Paikkakunta: Tsadin Maalaiskunta, Härmäland.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ma^ko » 11:21:38 05.09.2008

Toiseen päähän lyötävät kengät, ei tartte ku vasaran ja toiseen tulee akkukengät. Tuon autohifikaavionkin mukaan 16mm2 on minimi kun huomioit paljonko startatessa otetaan virtaa. Joskus pikkukoneille tehnyt 16mm2 tavarasta, yleensä 25mm2 ihan mielenrauhan takia ja jos kku siirretään veneessä edemmäksi niin 35mm2, mut jollet usko mitoitusohjeita etkä kokemusta, niin miksi kyselet?
><(((((°> <°)))))>< Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, ihminen voi korjata. ><(((((°> <°)))))><

Avatar
moilanen1976
Viestit: 64
Liittynyt: 17:19:31 21.05.2007
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja moilanen1976 » 12:09:39 05.09.2008

Silläpä juuri kyselen, koska en ole sähkömies. Eikä minulla ollut parempaa tietoa kuin tuo taulukko joten teidän kokemusta kaipasin.

Ja kyllä otan neuvoistanne vaarin ja koitan katsoa hiukan jytkympää johtoa.

Mitäs olette mieltä siitä solenoidin laittamisesta veneen peräboksiin? Ei kai sitä mikään pakko ole sinne koneen sisään tunkea.

EDIT: Toi taulukko onkin muuten hämäävä. Jos katsoo ampeerien mukaan (600w/12V=50A) max. 1.8m piuhalla niin 10mm2 olisi minimi, mutta koska startti on 600w niin wattien mukaan luettaessa 16mm2 tulisi johdoksi. No sehän on autovahvistimelle tarkoitettukin.

Avatar
moilanen1976
Viestit: 64
Liittynyt: 17:19:31 21.05.2007
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja moilanen1976 » 20:34:58 05.09.2008

motonet:stä tarttui 25mm2 piuhaa mukaan. Kiitokset vinkeistä. Olisin varmaan liian ohutta ostanut muuten. Tuli jo paikalleenkin viriteltyä. Meinaa vaan noi valmiit koloset loppua koneen etureunasta. Plussan sai nätisti tyhjänä olleesta kumitiivisteestä ja miinuksen vein virranulostuloreiästä. Porailin vanhan liittimen auki, että sai lisätilaa latauksen johdoille. Pitää vielä tiivistää kun saa loputkin johdot paikoilleen.

Montakohan piuhaa tuonne koneeseen olisi syytä vetää? 2xLataus, sammutus, ehkä kiekkamittaria varten. Pitää vielä mitata vaatiiko sammutus kahta karvaa. Saa nähdä joutuuko sammutusnapin repäisemään pois piuhojen takia.

Pitäisi vielä löytyy joustavaa muoviputkea, jonka sisällä veisi koko johtonipun veneen peräosan sisään.

Uskallanko vetää jännitteensäätimen jälkeen miinuksen runkoon? Miinushan on nyt joka tapauksessa rungossa startin kautta. Vai onko parempi vetää akun kautta?

Onko kellään tullut vastaan letkun väliin kiinnitettäviä pilssipumppuja? Olisi näppärä jos laittaisi vaan pilssin automaattikytkimen siihen sisäpohjan monttuun. Ja vetäisi montun pohjasta letkulla pilssipumpulle peräosan sisällä. Poisto varmaan moottorikaivoon.
Liitteet
05092008 (Small).jpg
Startin johdotus
05092008 (Small).jpg (41.95 KiB) Katsottu 13325 kertaa

Avatar
ma^ko
Überbesserwisser
Viestit: 4622
Liittynyt: 19:25:25 21.04.2005
Paikkakunta: Tsadin Maalaiskunta, Härmäland.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ma^ko » 21:37:38 05.09.2008

No mä kyllä pitäisin solenoidin mahdollisimman lähhellä starttia, mut toimiihan tuollainen solenoidi joka on oikeastaan pelkkä rele, kauenmaskin asennettuna.

Letkuimevää sähköistä pilssipumppua en muista tavanneeni.
><(((((°> <°)))))>< Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, ihminen voi korjata. ><(((((°> <°)))))><

Avatar
moilanen1976
Viestit: 64
Liittynyt: 17:19:31 21.05.2007
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja moilanen1976 » 15:36:41 06.09.2008

motin evää korjaillessa nyppäsin potkurin uudestaan irti. Ajattelin tutkia miltä stefan vaihto vaikuttaa.

Ja kas kumma taas apuja tarvitaan. Ympärillä on muovinen rinkula, jossa lukee on/off. Sitä varmaankin käännetään. Mutta mitä sitten. Tarkoitus purkaa vain sen verran että saisi uuden stefan paikoilleen.

Päällisin puolin stefa näyttää ehjältä ja jousikin on paikoillaan, mutta jos sen nyt alkuun vaihtaisin. Katsoo nyt riittäkö motivaatio repäistä koko perä irti ja laittaa vesipumpun siipipyörä samalla.

Ja juu, koitan muistaa ottaa kunnon kamerankin jossain vaiheessa mukaan.
Liitteet
06092008(002) (Small).jpg
06092008(002) (Small).jpg (59.2 KiB) Katsottu 13279 kertaa

Avatar
ma^ko
Überbesserwisser
Viestit: 4622
Liittynyt: 19:25:25 21.04.2005
Paikkakunta: Tsadin Maalaiskunta, Härmäland.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ma^ko » 16:17:28 06.09.2008

Rinkulalla ompi perä kasassa, jos et haluu purkaa perää, älä koske siihen. Stefaparin saa vaihdettuu kyl ohan purkamatta, kaivaa ulos ja naputtaa uudet tasasesti paikoilleen. niit stefoi on pari akselilla, selät vastakkain ][ , eli huulet molempiin suuntiin.
><(((((°> <°)))))>< Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, ihminen voi korjata. ><(((((°> <°)))))><

Avatar
moilanen1976
Viestit: 64
Liittynyt: 17:19:31 21.05.2007
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja moilanen1976 » 19:43:00 07.09.2008

Yhdestä räjäytyskuvasta katselin että stefat olisivat samoin päin. Eli jouset potkuriin päin. Sittenhän sen näkee kun purkaa. Pitänee käydä ensin uudet hakemassa varastoon. Toi oli hyvä tieto ettei tarvitse enempää purkaa. Jos koittais ruuveilla vetää vanhat stefat pois paikoiltaan, ettei akselia kolhi.

Tänään tuli käytyä topcoat-paikkailuja hiomassa. Muutamaan kohtaan joutui vähän lisää laittamaan. Kun vaan olisi keliä niin pääsisi maalaamaan. Mutta ulkohommina kun joutuu tekemään niin taitaa keväällä olla parempi onnistumisprosentti.

Kahta maalia olen tässä kaavaillut. Temacoat RM40 vai Inerta 50? Temacoat ei vaatisi erikseen pohjamaaleja. No en tiedä tarvisiko Inertakaan välttämättä. Tarkoitus kuitenkin läpihioa pohja ennen maalausta. Jos 2-3 kerrosta maalia vetäisi mohair-telalla. 5 litran purkkiin syytä vissiin varautua. Sävyn koitan ottaa alkuperäistä vastaavan.

Tänään kyllä ihmettelin tuota sävyä. Topcoat oli RAL 9010 joka huomattavasti vaaleampi kuin hiottu kohta veneessä. Vene olevinaan enemmän maalarinvalkoinen. Tuota RAL-sävyä ehdotteli myyjä, kun en siihen hätään faktaa mistään saanut.


Moottorin evän korjaus onnistui mielestäni hyvin. Sitä kemiallista metallia laitoin pahimpiin loviin ja maali päälle. Evä on kokonaisuudessaan hitusen vinossa mutta ei varmaankaan menoa haittaa. Oman mielenrauhan saamiseksi töpöttilin moottorin kolhuja auton paikkamaalilla piiloon. Ei varmaan kauaa pysy, mutta onpahan hiukan siistimmän näköinen. jos tuo kone hienosti pelittaa niin tiedä vaikka innostuisi maalaamaan kunnolla jossain vaiheessa.[/i]
Liitteet
06092008(004)small.jpg
06092008(004)small.jpg (43.38 KiB) Katsottu 13221 kertaa

Avatar
ma^ko
Überbesserwisser
Viestit: 4622
Liittynyt: 19:25:25 21.04.2005
Paikkakunta: Tsadin Maalaiskunta, Härmäland.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ma^ko » 22:00:01 07.09.2008

Näkyyhän se tuossa omassa kuvassasikin että ulompi on huuli ulospäin. Stefat tulee huuli kumpaankun suuntaan että öljyt pysyy perässä ja vedet ulkona. Stefahan kun on tiivis vain huulta vasten.
><(((((°> <°)))))>< Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, ihminen voi korjata. ><(((((°> <°)))))><

Vastaa Viestiin