Trailerin ostoa suunnittelemassa

Alueen säännöt
Tälle palstalle keskustelut jotka koskevat veneitä, niihin liittyviä varusteita ja kulkupelejä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Avatar
Uti
Viestit: 14
Liittynyt: 17:13:24 24.07.2012
Paikkakunta: Porvoon Mäntsälänpuoleinen metsä

Re: Trailerin ostoa suunnittelemassa

Viesti Kirjoittaja Uti »

Original Jykä kirjoitti:Tähän mennessä olen kiinnostunut Puuilon myymästä Resposta, Muulin uudesta 450P:sta ja AKU:n pienimmistä malleista.
Lienee hyvä pitää mielessä, että oikeat jouset ja iskarit ovat ajellessa poikaa; pompottelukärryistäkin on kokemusta, onneksi vain lainavehkeistä!

Nelimetriselle voisi suositella katsomaasi Respoa, jollaisen kokonaispaino on: 750 kg, omapaino: 200 kg ja Kantavuus: 550 kg ja leveys kyllä riittänee.

Ostin sellaisen (V50L) entisen veneeni (405 pitkän) alle ja kun viime syksynä tuli vaihdettua vähän pitempään veneeseen, niin sekin menee vielä mukavasti, minkä nyt otettiin trailerista kaikki mitta käyttöön vähän vinssipukkia muuttaen.

Oli muuten taas sumutus-käytöstä toisen merkin myyjällä Porvoossa. Kertoi, ettei noin pienissä kärryissä ole lehtijousia ja iskareita; en ole viitsinyt palata asiaan, kun en muista minkä niminen "börje" siellä oli antamassa tuotetietoa.

Tässä linkki, jossa vasemmalla se, mikä on käytössä:

http://www.farmi.fi/farmi_pro_venetrailerit.htm

t. Uti
Avatar
Jykä
Viestit: 41
Liittynyt: 12:04:09 20.04.2010
Paikkakunta: Kajaani

Re: Trailerin ostoa suunnittelemassa

Viesti Kirjoittaja Jykä »

Kiitoksia vastauksista. Tässä mitä enemmän katselen, niin kyllä se kamppailu taitaa tulla Muulin ja Respon välillä.
Muulissa ei ole takakippiä, mutta liekö se sitten tarpeenkaan, tulee vaan kolhuja kun matalaan laskee.
Jousitus Muulissa on kumivääntövarrella, mikä lienee etu, kun on jatkuvasti vene päällä, ja ajoa tulee kohtuullisesti.
Resposta taas löytyy takakippi, ja kokoakin on enemmän. Lisäksi se on halvempi. Jotenkin kuitenkin tuo kotimainen vaihtoehto hieman houkuttelee myös.
Vaikea valinta. Otan sen, kumpaa Abo suosittelisi :bigboss:
Jos pysyy hauis, niin silloin pysyy hauis
Avatar
Uti
Viestit: 14
Liittynyt: 17:13:24 24.07.2012
Paikkakunta: Porvoon Mäntsälänpuoleinen metsä

Re: Trailerin ostoa suunnittelemassa

Viesti Kirjoittaja Uti »

Original Jykä kirjoitti:Jousitus Muulissa on kumivääntövarrella, mikä lienee etu, kun on jatkuvasti vene päällä, ja ajoa tulee kohtuullisesti.
Resposta taas löytyy takakippi, ja kokoakin on enemmän. Lisäksi se on halvempi. Jotenkin kuitenkin tuo kotimainen vaihtoehto hieman houkuttelee myös
Niin... Nuo mainitsemasi olivat juuri ne syyt, miksi Muuli jäi sivuun.

Kaverillani on peräkärry kyseisestä firmasta, mutta kun on jotain pitempää kuljetusta, lainaa lehtijousilla varustettua kärryäni, kun ei tykkää pompotella tavaroita noilla kumikeksinnöillä - on aika raskasjalkainen kaveri. Erillisripustettu pyöräkin tuli kerran poikittain renkaan syöden kotiin, kun oli vääntynyt ja piti viedä pajalle oikaistavaksi. No, se Muulista. Ne minun pomputtelukokemukset ovat juuri noilla kumipalloilla varustetuilla trailereilla.

Hyvin monella on vene aina trailerin päällä (myös minulla), mutta ei se ole lehtijousille mikään ongelma, jos nyt ei ole ihan veden kyllästämä ylipainoinen vene kyydissä. Ei ne jouset veneen painosta pahemmin välitä paikallaan ollessa. Sehän on helppokin todeta, kun mittaa paljonko runko laskee, kun vetää veneen päälle - ei juuri mitään.

Ja se kippi perässä? Eikös se juuri laske veneen hellävaroen veteen, jos nyt ei kokonaan liinaa irrota ja laita kolisemaan jyrkkään alamäkeen, jos ranta on sellainen. Sillähän veneen perän saa laskettua juuri niin hellävaraisesti veteen kuin vaan itse haluaa, olipa jyrkkää tai matalaa?

Mie en ehkä nyt ymmärtänyt jousituksen ja "jäykän" perän pointtia ???

Ja mitä tulee kotimaisuuteen, niin on se Responkin henki Nurmijärvellä, vaikka valmistetaankin nykyisin meren eteläpuolella. Eihän niitä maailman parhaita puhelimiakaan enää valmisteta kotimaassa ;-)

t. Uti
Avatar
P.J.H
Viestit: 2078
Liittynyt: 19:18:08 17.11.2005
Paikkakunta: Joroinen
Viesti:

Re: Trailerin ostoa suunnittelemassa

Viesti Kirjoittaja P.J.H »

konepyorailija kirjoitti:
lohjari kirjoitti:Faktaa on, että ei saa vetää henkilöautolla, todisteet on hankalampi esittää, joten kannattaa kysyä kuitenkin suoraan poliisilta, niitä tuskin tänne kukaan saa tuotua.
Laissa ei joka asiasta sanota suoraan, että mitä ei saa tehdä, joten sen joutuu päättelemään osin siitä, mitä saa tehdä.

Nämä "hinattavat laitteet", ovat eri sääntöjen alla kuin kärryt.
Näitä laitteita itsessään siirrellään paikasta toiseen, joten niiden kuorma, rakenne, valot, jarrut on aina vakio kuljetettavaan painoon, toisin kuin tavaran kuljettamiseen tehdyt kärryt.

Faktaa voisi kuitenkin olla se, että lain mukaan täytyy noudattaa auton rekisteriotteen sallittuja vetomassoja ja jos rantatrailerisi on jarruton, niin todennäköisesti kilot ylittyy reilusti, joten ei asiaa liikenteeseen millään nopeudella?

Tuossa on sinäsä mielenkiintoinen linkki, jolla voi etukäteen laskea eri rikkeiden kustannuksia.
"määräysten vastaisen ajoneuvon kuljettaminen" on varmaan lähellä oikeaa
http://www.poliisi.fi/poliisi/lp/home.n ... B5003FD54C
Njotai tälläistä itekkin mutuilen mutta aina tarvii jotin koittaa kapinoida :wink:

Nuot kaapelikärryt, pö-kärryt ja sellaiset on tehty juurikin tavaran kuljettamiseen eikä vakio painoja ole....

Mikähän tekee maajussin Valmetista jotenkin niin erikoisen että sillä saa vetää vaikka 3000kg painavaa venettä jarruttomalla ja rekisteröimättömällä trailerilla 60km/h ???

Ostan traktorin!!! Saa tarjota edullista :hmmm...ahaa!:
Traktorin suurin sallittu on 40 km/h. Liikennertaaktorin 50 km/h (C-kortti)
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1992/19921257 kts. 2. Luku 3 §.

Kerran tarvitsi vetää suomen poikki rekisteröimätön perävaunu. Kysyin poliisilaitokselta miten onnistuu. Sain seuraavat vaihtoehdot:
1. Jos ottaa siirtoluvan katsatuskonttorilta ja kärry täyttää valojen yms. osalta liikenne määräykset. Kärryä voi vetää 80 km/h.
Tällöin myös vakuutus on voimassa.
2. Perään laitetaan hitaan ajoneuvon varoituskolmio. (sama kun traktoreissa) ja ajellaan max 50 km/h. Pimellä tulee perässä olla valot.
Miksi tehdä samanlainen vaappu, kun muilla? Semmoisenhan voi ostaa kaupasta!
Avatar
Jykä
Viestit: 41
Liittynyt: 12:04:09 20.04.2010
Paikkakunta: Kajaani

Re: Trailerin ostoa suunnittelemassa

Viesti Kirjoittaja Jykä »

Kyllä se ostopäätös kohdistui sitten tuohon Respoon. Ihan pätevältä se vaikutti mitä sitä kävin käpistelemässä. Vaikutti siltä, että Virossa valmistetuksi tuotteeksi siinä on käytetty ihan oikeita materiaaleja. Profiili oli myös mukavan matala, että pystyy vaikka koko trailerin helposti ajamaan järveen, ja uittamaan veneen mennen tullen siltä.
Jos pysyy hauis, niin silloin pysyy hauis
jester burk 2
Viestit: 426
Liittynyt: 15:25:20 03.01.2010

Re: Trailerin ostoa suunnittelemassa

Viesti Kirjoittaja jester burk 2 »

Vai ei Muulilla pysty vetämään pidempiä matkoja... höpö höpö, omaa V 600 PS:ää on tullut vedettyä tuhansia kilometrejä niin täällä kotona kuin jokavuotisilla Norjanreissuilla, eikä kärryn käyttäytymisessä ole koskaan ollut moitteen sijaa. Itse en huolisi lehtijousitusta ja kippiä jos saan itse päättää. Jousituksen toteutustapaa tärkeämpää on mielestäni se että vene sopii kärryyn mahdollisimman hyvin.
Torsti
Viestit: 395
Liittynyt: 10:50:04 02.09.2007

Re: Trailerin ostoa suunnittelemassa

Viesti Kirjoittaja Torsti »

Seuraavaksi ostat sitten oikean trailerin.Kaikki jousi-iskarihömpötykset voit unohtaa.
Avatar
Jykä
Viestit: 41
Liittynyt: 12:04:09 20.04.2010
Paikkakunta: Kajaani

Re: Trailerin ostoa suunnittelemassa

Viesti Kirjoittaja Jykä »

Tuli hankittua tuo Respo, mitä Puuilo myy. Hyvän oloinen kärry. Ainut vaan, että venettä ei saa takatelojen päälle ilman rälläköintiä. Hieman enemmän säätövaraa olisi ehkä voinut olla sivusuunnassa.
Jos pysyy hauis, niin silloin pysyy hauis
Avatar
ma^ko
Überbesserwisser
Viestit: 4622
Liittynyt: 19:25:25 21.04.2005
Paikkakunta: Tsadin Maalaiskunta, Härmäland.
Viesti:

Re: Trailerin ostoa suunnittelemassa

Viesti Kirjoittaja ma^ko »

Torsti kirjoitti:Seuraavaksi ostat sitten oikean trailerin.
Kerroppa mikä on "oikea traileri"? Mul o tälhetkel pahanen omavalmiste(jonka tein veneelle jota sillä kuskataan, parempi kuin yksikään kaupan valmiskärri, siis tuolle veneelle) ja olis toki hienoo tietää mimmottinen o oikea traileri... mul o ollut trailereit toistakymmentä jollei kolmattakymmentä omaa ja muitakin käyttäyt ja aina niis paskoissa on puutteensa, osassa kyllä hyvätkin puolensa, mut kerro mikä on oikea, täytyy tutustua.
><(((((°> <°)))))>< Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, ihminen voi korjata. ><(((((°> <°)))))><
laivurikalastaja
Viestit: 72
Liittynyt: 13:07:16 20.02.2007
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Trailerin ostoa suunnittelemassa

Viesti Kirjoittaja laivurikalastaja »

Original Jykä kirjoitti:Tuli hankittua tuo Respo, mitä Puuilo myy. Hyvän oloinen kärry. Ainut vaan, että venettä ei saa takatelojen päälle ilman rälläköintiä. Hieman enemmän säätövaraa olisi ehkä voinut olla sivusuunnassa.
Onko Puuilon Respo valmiiksi kilvitetty vai pitääkö itse käydä konttorilla rekisteröimässä?
Tyhjän saa pyytämättäkin... :)
Avatar
pkartio
Gizan P. Yramidi
Viestit: 596
Liittynyt: 17:10:14 01.02.2006
Paikkakunta: Kangasniemi

Re: Trailerin ostoa suunnittelemassa

Viesti Kirjoittaja pkartio »

Olisi tuommoinen RS busteri vuodelta 85 ja siihen näppärä 30hp mariner, tätä pitäisi kuljetella vuodessa n. 1000 km, muutoin vene viettäisi aikaa trailerin päällä. Täällä olisi 900€ saatavissa karhu vaunujen medium marlin jolla olisi kantavuutta sopivat 600kg. Eli vain vähän käyttöä, onko tuo aivan susi vai käynkö hakemassa pois?
Strumffia strumffaava strumffi...
Avatar
ma^ko
Überbesserwisser
Viestit: 4622
Liittynyt: 19:25:25 21.04.2005
Paikkakunta: Tsadin Maalaiskunta, Härmäland.
Viesti:

Re: Trailerin ostoa suunnittelemassa

Viesti Kirjoittaja ma^ko »

pkartio kirjoitti:Olisi tuommoinen RS busteri vuodelta 85 ja siihen näppärä 30hp mariner, tätä pitäisi kuljetella vuodessa n. 1000 km, muutoin vene viettäisi aikaa trailerin päällä. Täällä olisi 900€ saatavissa karhu vaunujen medium marlin jolla olisi kantavuutta sopivat 600kg. Eli vain vähän käyttöä, onko tuo aivan susi vai käynkö hakemassa pois?
Kovasti mainostavat vallan kotimaiseksi, toisaalta yksi kauppaaja nimeää AKU:n tekeleeksi, pane tiiä. Akun halpismallilta Nettix-kuvassa näyttää, ajanee asiansa RySkyn painoisen paketin alla ihan ok, RySkyn kanssa ei kapeuskaan haitanne.
><(((((°> <°)))))>< Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, ihminen voi korjata. ><(((((°> <°)))))><
laivurikalastaja
Viestit: 72
Liittynyt: 13:07:16 20.02.2007
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Trailerin ostoa suunnittelemassa

Viesti Kirjoittaja laivurikalastaja »

ma^ko kirjoitti:
pkartio kirjoitti:Olisi tuommoinen RS busteri vuodelta 85 ja siihen näppärä 30hp mariner, tätä pitäisi kuljetella vuodessa n. 1000 km, muutoin vene viettäisi aikaa trailerin päällä. Täällä olisi 900€ saatavissa karhu vaunujen medium marlin jolla olisi kantavuutta sopivat 600kg. Eli vain vähän käyttöä, onko tuo aivan susi vai käynkö hakemassa pois?
Kovasti mainostavat vallan kotimaiseksi, toisaalta yksi kauppaaja nimeää AKU:n tekeleeksi, pane tiiä. Akun halpismallilta Nettix-kuvassa näyttää, ajanee asiansa RySkyn painoisen paketin alla ihan ok, RySkyn kanssa ei kapeuskaan haitanne.
Mun rekisteriotteessa lukee ainakin merkin kohdalla Betanet, eli ovat vaan täksi kaudeksi laittaneet uudet teipit lokareihin ja väittävät kotimaiseksi. Ihan hyvän oloinen kärry noin päällepäin, metriakään en ole kuitenkaan vetänyt vene päällä. Yksi miinus mielestäni on vinssi, jota ei saa vapautettua kokonaan, vaan pitää pyöritellä kammesta jos haluaa liinaa pihalle.
Tyhjän saa pyytämättäkin... :)
Avatar
Supilakki
Viestit: 626
Liittynyt: 16:26:51 13.05.2009
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Trailerin ostoa suunnittelemassa

Viesti Kirjoittaja Supilakki »

Minulla on tuollainen viime keväänä ostettu Betanet traileri. Myyjä sanoi että se on Aku traileri, mutta ne on toimittajien kanssa tilannut niitä isot määrät niin myyvät Betanet nimellä. Rekisteriotteessa traileri on Aku 700K :) . Eli tarrat vain Betanettiä.

Huonoo sanottavaa minulla ei vielä ole, mukava kärry vetää. Valot tosin tässä mallissa tulee helposti dipattua pinnan allle, mutta tuon ominaisuuden kanssa pärjää ja jossain vaiheessa vaihtuu vesitiiviisiin ledimalleihin.
”Mikään ei ole mahdotonta ihmiselle jonka ei tarvitse tehdä sitä itse.”
Avatar
kapakala
Papanapa
Viestit: 2475
Liittynyt: 14:15:11 11.01.2007
Paikkakunta: lappeenranta

Re: Trailerin ostoa suunnittelemassa

Viesti Kirjoittaja kapakala »

Supilakki kirjoitti:Minulla on tuollainen viime keväänä ostettu Betanet traileri. Myyjä sanoi että se on Aku traileri, mutta ne on toimittajien kanssa tilannut niitä isot määrät niin myyvät Betanet nimellä. Rekisteriotteessa traileri on Aku 700K :) . Eli tarrat vain Betanettiä.

Huonoo sanottavaa minulla ei vielä ole, mukava kärry vetää. Valot tosin tässä mallissa tulee helposti dipattua pinnan allle, mutta tuon ominaisuuden kanssa pärjää ja jossain vaiheessa vaihtuu vesitiiviisiin ledimalleihin.
Respo 1500pro ollut kolme vuotta ja uitettu järvessä niin ainoastaan toinen jarruvalo ei pelaa :o eli aika hyvin valot vettä kestää..
Jos Jumala on olemassa, minä olen kusessa.
Avatar
Supilakki
Viestit: 626
Liittynyt: 16:26:51 13.05.2009
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Trailerin ostoa suunnittelemassa

Viesti Kirjoittaja Supilakki »

Joo, kyllä ne tuossakin toimii kunhan vain vaihtelee polttimoita. Koskaan en viitti johtoa irroitella ja sähköt päällä järveen, niin vahingossa kun toisenpuolen dippaa niin yleensä polttimonlasi rikki kun kuumana menee veteen. Näin käy varmaan joka kolmannella kerralla trailatessa että toinen umpio kastuu. En tosin tätä suosittele varsinkaan can-väyläisille autoille, mutta omassa on perävaunun sähköt releytetty suoraan akulta ja sopivat sulakkeet välissä niin ei pääse mitään vakavaa tapahtumaan :) .
”Mikään ei ole mahdotonta ihmiselle jonka ei tarvitse tehdä sitä itse.”
Avatar
kapakala
Papanapa
Viestit: 2475
Liittynyt: 14:15:11 11.01.2007
Paikkakunta: lappeenranta

Re: Trailerin ostoa suunnittelemassa

Viesti Kirjoittaja kapakala »

Johto irroitettu aina ennen dippaamista ja yhtään lamppua siis en ole vielä vaihtanut.
Jos Jumala on olemassa, minä olen kusessa.
Avatar
Jykä
Viestit: 41
Liittynyt: 12:04:09 20.04.2010
Paikkakunta: Kajaani

Re: Trailerin ostoa suunnittelemassa

Viesti Kirjoittaja Jykä »

Jeh! Hyvin on pelannut Respo noin muuten, mutta renkaiden kiinnityksessä on "vähän" sanomista. Eilen lähti 70-80 km/h vauhdissa toinen renkaista irti (kaikki neljä pulttia tippuivat). Onnistuimme löytämään yhden pultin ja renkaan, niin pultissa ei ollut mitään vikaa, se ei ollut edes katkennut. Ne eivät vaan olleet ilmeisesti pysyneet kiinni. Toisen puolen renkaan pultteja kun tarkastin tapahtuneen jälkeen, niin käsillä pystyi pyörittämään niitä. Eli ihan kiva killeri. Onneksi vene pysyi päällä, ja tilanteesta selvittiin auton vararenkaan avulla. Ihmetyttää vaan, että mitä helsviidua ne myyvät kaupasta ulos kärrejä, joissa ei ole renkaat kunnolla kiinni. Peltivanne oli vielä alla, joten ei voi velvoittaa mihinkään jälkikiristyksiinkään.
En tiedä kummassa nuo Respojen renkaat kiinnitetään, kaupassa vai tehtaalla, mutta jommalle kummalle pitäisi varmaan lähettää pulttiavain, ihan vaan kehitysapuna.

Kehutaan nyt kuitenkin sen verran tuota Respoa, että ainoa mitä tapahtui renkaan irtoamisesta huolimmatta, oli lokasuojan ja rekisterikilven vääntyminen. Eli vakautta ainakin löytyy.
Jos pysyy hauis, niin silloin pysyy hauis
Avatar
JuzzaP
Viestit: 47
Liittynyt: 13:14:51 14.01.2008
Paikkakunta: ääsjoki

Re: Trailerin ostoa suunnittelemassa

Viesti Kirjoittaja JuzzaP »

Uusi napa, uusi vanne, maalit välissä... Seuraavaksi itketään kun mutterimopolla kirrattu vanne ei lähde auki. Kannattanee muutenkin tarkistella uuden kärryn elämää ainakin ekojen reissujen aikana. Anteeksi.

Muuli on ainaki ihan paska kärri, 11 vuotta vanhasta meni laakeri, vaikkei edes kolmeasataa upotusta meriveteen. Onneksi Reiska jeesas ja akseli vaihtui uuteen mittatilauksena, pyhäpäivänä kaikkineen ajeluineen kolmeen tuntiin... Eniten aikaa hukkaantui hitsisaumojen jäähdyttelyyn.
Avatar
eshoo
Viestit: 259
Liittynyt: 23:20:15 03.01.2009

Re: Trailerin ostoa suunnittelemassa

Viesti Kirjoittaja eshoo »

Supilakin kommenttehin: LEDit ei toimi kaikkien CAN -väyläisten autojen kärryissä (toki sanoit, että sulla releet, mikä muuttaa tilanteen)! Moni nykyinen CAN -väylä "tunnistaa" autoon kytketyn kärryn ja jos se ei sitä näe (LEDien vastusarvo (resistanssi) nolla), ei myöskään kärryn pistokkeelle tule virtaa...


EDIT: Siis varoen LEDien kanssa. Kaikki autot eivät anna "tehdasasennetulle" pistokkeelle virtaa, jos ei "normipolttimoita" tai CAN -väylän herättävää "vastusta / kuormaa" ole...
Ryöstäjillä tehty tee-se-itse -asennus on taas asia erikseen...


EDIT v. 2.0: Meillä trailerin "hehkulankabolsat" kestää, kun AINA ennen vesille laskua irroitetaan kärrin pistoke...
Avatar
eshoo
Viestit: 259
Liittynyt: 23:20:15 03.01.2009

Re: Trailerin ostoa suunnittelemassa

Viesti Kirjoittaja eshoo »

Jykä kirjoitti:Jeh! Hyvin on pelannut Respo noin muuten, mutta renkaiden kiinnityksessä on "vähän" sanomista. Eilen lähti 70-80 km/h vauhdissa toinen renkaista irti (kaikki neljä pulttia tippuivat). Onnistuimme löytämään yhden pultin ja renkaan, niin pultissa ei ollut mitään vikaa, se ei ollut edes katkennut. Ne eivät vaan olleet ilmeisesti pysyneet kiinni. Toisen puolen renkaan pultteja kun tarkastin tapahtuneen jälkeen, niin käsillä pystyi pyörittämään niitä. Eli ihan kiva killeri. Onneksi vene pysyi päällä, ja tilanteesta selvittiin auton vararenkaan avulla. Ihmetyttää vaan, että mitä helsviidua ne myyvät kaupasta ulos kärrejä, joissa ei ole renkaat kunnolla kiinni. Peltivanne oli vielä alla, joten ei voi velvoittaa mihinkään jälkikiristyksiinkään.
En tiedä kummassa nuo Respojen renkaat kiinnitetään, kaupassa vai tehtaalla, mutta jommalle kummalle pitäisi varmaan lähettää pulttiavain, ihan vaan kehitysapuna.

Kehutaan nyt kuitenkin sen verran tuota Respoa, että ainoa mitä tapahtui renkaan irtoamisesta huolimmatta, oli lokasuojan ja rekisterikilven vääntyminen. Eli vakautta ainakin löytyy.
Onneks sulla oli vararengas kiinni pulteilla... :mitaviddua:

Vai tarkoitiko, että trailerin karannut renkuli tartti korvaajan (auton vararengas) ja nappasit toiselta puolelta kärriä sopivan pulteron?

Ois muuten varmaan joutunu ottaan vetoautosta yhden pultin / rengas (olettaen, että molemmissa samankaltainen pultti / mutteri)???
jenisei
Viestit: 396
Liittynyt: 18:02:35 24.04.2005
Paikkakunta: Tampere

Re: Trailerin ostoa suunnittelemassa

Viesti Kirjoittaja jenisei »

Laitetaan tähän samaan pötköön, täällä kun näitä asiantuntijoita pyörii.

Elikkä ostoslistalla on normi peräkärry kuomulla. Vehkeellä ei mitään tonniluokan rahteja kuskata, enempi pieniä muuttokuormia, huonekaluja ja kodinkoneita.
Eli olennaisinta olisi hyvä ( sateenpitävä ja helppokäyttöinen ) kuomu ja mahdollisimman vähän pomputtava jousitus keveillä lasteilla. Myös yleinen "laatu" tärkeämpi kuin mahd. halpa hinta. Ehdotuksia?

Mika
Avatar
DC
Vertikaali Jigaaja
Viestit: 6416
Liittynyt: 19:43:17 20.04.2005
Paikkakunta: ääpnaaknaK

Re: Trailerin ostoa suunnittelemassa

Viesti Kirjoittaja DC »

Käyppä, Mika, neuvottelemassa Pomarkussa Viitalan kärrytehtaalla.
Tekevät tilaustyönä vaikka mitä ...

- eero -
Avatar
Ossinmopo
Viestit: 1748
Liittynyt: 16:00:24 29.12.2011

Re: Trailerin ostoa suunnittelemassa

Viesti Kirjoittaja Ossinmopo »

Kuomu, tuo niin tarpeellinen värkki, mutta ainakin Majavassani aika huono toteutus. Ongelmana kuomuissa on se, että ne kapenevat heti ja hyötyleveyttä on käytännössä paljon vähemmän kuin peräkärryn sivulaidat antaisivat mahdollisuuden. Tästä seuraa sellainen ongelma, että tavara pitäisi saada nätisti laitettua riittävän keskelle, siis riittävän kauas reunoista ettei kuomu alas laskettaessa ota tavaroihin kiinni. Ja koska joku kerta se kuitenkin unohtuu varovasti katsoa ottaako kiinni vai ei, niin kuomua reippaasti normaalisti alas laskettaessa se osuu siihen kuomuun ja kuomua alareunassa kiertävä metalliprofiili joka on niin pehmeää metallia kuin olla voi, vääntyy mutkalle niistä kuomun kevennykseen tarkoitettujen pumppujousen kohdalta. Ja sen jälkeen se ei varmasti ole enää tiivis, koska siinä on senttien rako. Se on jo kerran pajalla irroitettu kuomusta se kehikko ja laitettu suoraan, mutta ei sitä joka vuosi kehtaa tehdä. Olkoot.

Ihan naurattaa kun lukee Majavan netistä "Kuomuissa on vakiovarusteena teräksestävalmistettu kehikko, joka kuomun alareunaan
asennettuna jäykistää kuomun rakenteen ja
tekee kuomusta tiiviin."
KalaTommi
Viestit: 68
Liittynyt: 15:22:44 09.02.2013

Re: Trailerin ostoa suunnittelemassa

Viesti Kirjoittaja KalaTommi »

Onkos kellään kokemuksia näistä Tekno trailereista?? http://www.tekno-kouru.fi/index.php?opt ... 8&Itemid=9
Kyllä se nyt itelle välttää..
Vastaa Viestiin