Mulla on tuo pienempi VT550L ollu nyt pari vuotta ja ei löydy moitittavaa!KalaTommi kirjoitti:Onkos kellään kokemuksia näistä Tekno trailereista?? http://www.tekno-kouru.fi/index.php?opt ... 8&Itemid=9
Trailerin ostoa suunnittelemassa
Alueen säännöt
Tälle palstalle keskustelut jotka koskevat veneitä, niihin liittyviä varusteita ja kulkupelejä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Tälle palstalle keskustelut jotka koskevat veneitä, niihin liittyviä varusteita ja kulkupelejä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Re: Trailerin ostoa suunnittelemassa
Re: Trailerin ostoa suunnittelemassa
Tuo isompi on itsellä harkinnassa, juurikin noiden kulkutasojen puolesta. Mutta saapa nähdä miten käy, ensi kesänä sitten.ilikka kirjoitti:Mulla on tuo pienempi VT550L ollu nyt pari vuotta ja ei löydy moitittavaa!KalaTommi kirjoitti:Onkos kellään kokemuksia näistä Tekno trailereista?? http://www.tekno-kouru.fi/index.php?opt ... 8&Itemid=9
Kyllä se nyt itelle välttää..
Re: Trailerin ostoa suunnittelemassa
Hyvä ja halpa traileri soudarin siirtelyyn olisi hakusessa. Oiskohan hyviä ehdotuksia??
-jouni
-jouni
diipa daapa
Re: Trailerin ostoa suunnittelemassa
Melko vanha ketju tuli kaivettua, mutta ehkä tästä joku muukin löytää hyödyllistä tietoa pikkutrailereista.
Tuskin näiden suhteen asiat paljon ovat muuttuneet. Erot valmistajien välillä ovat vähäisiä ja käytettyjen hinnat ovat niin lähellä uusien hintoja, että kannattaa harkita vaihtoehtoja tarkkaan. Respon kärryt hinta/laatu -suhteeltaan kovaa valuuttaa.
Yksi asia jäi askarruttamaan näitä trailerikeskusteluita luettuani. Kumpi on parempi silloin, kun vene seisoo trailerin päällä: Lehtijousi, vai kumivääntö?
Talveksi voi tottakai tunkata pukit alle, mutta avovesikauden aikana sitä ei mielellään joka reissun päätteeksi tekisi.
Tuskin näiden suhteen asiat paljon ovat muuttuneet. Erot valmistajien välillä ovat vähäisiä ja käytettyjen hinnat ovat niin lähellä uusien hintoja, että kannattaa harkita vaihtoehtoja tarkkaan. Respon kärryt hinta/laatu -suhteeltaan kovaa valuuttaa.
Yksi asia jäi askarruttamaan näitä trailerikeskusteluita luettuani. Kumpi on parempi silloin, kun vene seisoo trailerin päällä: Lehtijousi, vai kumivääntö?
Talveksi voi tottakai tunkata pukit alle, mutta avovesikauden aikana sitä ei mielellään joka reissun päätteeksi tekisi.
Re: Trailerin ostoa suunnittelemassa
Lehtijousi, se ei menetä ominaisuuksiaan vaikka vene seisoo trailerin päällä. Kumivääntöjousellisen trailerin alle pitää aina laittaa tuet/tunkit jos vene seisoo sen päällä yhtään pidempän (muutamaa päivää enempää on kuulemma nyrkkisääntö).mawred kirjoitti:Yksi asia jäi askarruttamaan näitä trailerikeskusteluita luettuani. Kumpi on parempi silloin, kun vene seisoo trailerin päällä: Lehtijousi, vai kumivääntö?
Re: Trailerin ostoa suunnittelemassa
Mulla oli 7 v 1000 Traveller kumiväännöillä Haukan alla.
Ei mitään veltostumisen merkkelä
Joskus talveksi tunkkasin ja yleensä en.
Toimii ...
- e -
Ei mitään veltostumisen merkkelä
Joskus talveksi tunkkasin ja yleensä en.
Toimii ...
- e -
Re: Trailerin ostoa suunnittelemassa
Löyty. 2012 ensirekisteröity. Aku 750, Betanet...jotain...alle 200 km ajettu. Halvalla..!!??Jou40 kirjoitti:Hyvä ja halpa traileri soudarin siirtelyyn olisi hakusessa. Oiskohan hyviä ehdotuksia??
-jouni
-jouni
diipa daapa
-
- Viestit: 426
- Liittynyt: 15:25:20 03.01.2010
Re: Trailerin ostoa suunnittelemassa
Väsyy se metallikin ajan kanssa ja saattaa lisäksi jopa ruostua poikki. Oma paatti on seissyt trailerin päällä vuodesta 2010 koko ajan yötä päivää kesät talvet, poislukien kalastuksen aikana, enkä ole huomannut että kumivääntöjouset olisivat ns lässähtäneet. Raskailla veneiilä tietysti tuota ongelmaa voi esiintyä niin lehti- kuin kumivääntöjousilla.drwho kirjoitti:Lehtijousi, se ei menetä ominaisuuksiaan vaikka vene seisoo trailerin päällä. Kumivääntöjousellisen trailerin alle pitää aina laittaa tuet/tunkit jos vene seisoo sen päällä yhtään pidempän (muutamaa päivää enempää on kuulemma nyrkkisääntö).mawred kirjoitti:Yksi asia jäi askarruttamaan näitä trailerikeskusteluita luettuani. Kumpi on parempi silloin, kun vene seisoo trailerin päällä: Lehtijousi, vai kumivääntö?
Re: Trailerin ostoa suunnittelemassa
Näinpä.jester burk 2 kirjoitti:Oma paatti on seissyt trailerin päällä vuodesta 2010 koko ajan yötä päivää kesät talvet, poislukien kalastuksen aikana, enkä ole huomannut että kumivääntöjouset olisivat ns lässähtäneet.
Khyl mä haluisin nähdä mimmoista elämää elää kaveri, joka tunkkailee parin päivän seisomisia varten traikunkin ylös.
Re: Trailerin ostoa suunnittelemassa
Meillä viime syksynä ostettu tuplarunkoinen majava lehtijousilla, vene on aina päällä lukuunottamatta kun ollaan kalassa enkä ole tunkannut traileria ilmaan edes talvella, veneenä oli ensin scantic 470r 4-tahti koneella ja nyt on Sandström 510 nelari Tohatsulla, painoa on siis päällä maksimit enkä näe mitään syytä tunkkailla traikkua ylös jne.
''Till the fucking wheels come off baby..''
Re: Trailerin ostoa suunnittelemassa
Mielipiteitähän saa olla mutta faktoja vastaan ei kannata vääntää. Mun vanhassa Kajossa oli kumivääntöjouset ja pidin fasteria kesät talvet sen päällä ilman mitään tunkkauksia, arvaus on että kumivääntöjouset niias joku 5cm ku vene oli päällä jonka jälkeen vaihdoin koko akselin samanlaiseen ku laakeritkin piti vaihtaa.
Jos haluaa asiaa ihmetellä niin kuukkelissa hakusanoilla "torsion spring vs leaf spring" löytyy lisää.
Jos haluaa asiaa ihmetellä niin kuukkelissa hakusanoilla "torsion spring vs leaf spring" löytyy lisää.
-
- Viestit: 426
- Liittynyt: 15:25:20 03.01.2010
Re: Trailerin ostoa suunnittelemassa
Jos nyt muutaman vuoden päästä sitten vastoin kaikkia todennäköisyyksiä mahdollisesti joutuisin vaihtamaan akselin uuteen niin eihän tuo omaan kärryyni maksa sen enempää kuin joku nelarikoneen huolto, eli 150-200€.
Re: Trailerin ostoa suunnittelemassa
Tuossa ylempänä joku kyseli Tekno-Trailerista.
Ollut pari vuotta se 750 kiloinen.
Tykästyin sen kulkusiltoihin, osin piilotettuihin kölirulliin (kompastelu väheni), mun mielestä mainioon pitkään kiikkuun ja nostettaviin valoihin. Kulkineenakin toiminut ongelmitta.
Hankintakynnystä nosti vähäiset käyttäjäkokemukset saiteilla, ei ollut ollut mukana missään tastissäkään. Miten lienee nyt?
Aiempaan itsetehtyyn verrattuna aisapaino nousi selvästi, omatekemässä akseli oli edempänä. Kevyt moottori ei pysty kompensoimaan eikä turvallisuuden takia viitsisi kasvattaa peräylitystä liikaa. Akselin paikkaa ei taida tässä voida muuttaa.
Yhdistelmän korkeus myös nousi, mutta se lienee lehtijousellisten ominaisuus. Itsetehdyssä oli Transitin jouset ja akselinpäät, kokonaisuus siten matalampi.
Se mikä pikkuisen kyllä jurppii, on jatkuva takaa kuuluva, vaikeasti paikannettava rämähtely. Ilmeisesti pellistä kootun ominaisuus. Keksinyt tähän mitään kikkakolmosta
Ollut pari vuotta se 750 kiloinen.
Tykästyin sen kulkusiltoihin, osin piilotettuihin kölirulliin (kompastelu väheni), mun mielestä mainioon pitkään kiikkuun ja nostettaviin valoihin. Kulkineenakin toiminut ongelmitta.
Hankintakynnystä nosti vähäiset käyttäjäkokemukset saiteilla, ei ollut ollut mukana missään tastissäkään. Miten lienee nyt?
Aiempaan itsetehtyyn verrattuna aisapaino nousi selvästi, omatekemässä akseli oli edempänä. Kevyt moottori ei pysty kompensoimaan eikä turvallisuuden takia viitsisi kasvattaa peräylitystä liikaa. Akselin paikkaa ei taida tässä voida muuttaa.
Yhdistelmän korkeus myös nousi, mutta se lienee lehtijousellisten ominaisuus. Itsetehdyssä oli Transitin jouset ja akselinpäät, kokonaisuus siten matalampi.
Se mikä pikkuisen kyllä jurppii, on jatkuva takaa kuuluva, vaikeasti paikannettava rämähtely. Ilmeisesti pellistä kootun ominaisuus. Keksinyt tähän mitään kikkakolmosta
Re: Trailerin ostoa suunnittelemassa
Olen hommaamassa traileria, ongelmana on mökin luonnonluiskan jyrkkyys mitä tulisi usein käytettyä. Hätäpäissäni tutkiskelin jo Subaru Foresterin hintoja mutta sitten silmiini osui erään sukellusseuran traileri jossa oli tuplavinssi. Toisella vinssillä vedetään vene trailerille ja toisella traileri veneineen jyrkänteeltä autonperään.
Kippari-lehdessä näistä on ollut jotain juttua, googlella löytämäni pdf tiedosto ei kuitenkaan aukea enkä näe mikä lehden numero on kyseessä.
Olisiko jollain tietoa tästä lehdestä niin voisin käydä kirjastosta sen lainaamassa?
Kippari-lehdessä näistä on ollut jotain juttua, googlella löytämäni pdf tiedosto ei kuitenkaan aukea enkä näe mikä lehden numero on kyseessä.
Olisiko jollain tietoa tästä lehdestä niin voisin käydä kirjastosta sen lainaamassa?
Re: Trailerin ostoa suunnittelemassa
Juttu näyttäisi olevan Kippari-lehdessä vuodelta 2006 numerossa 7. Mutta sitä ei ole saatavana Kippari-lehden arkistostakaan, joten paperilehti ainoa josta sen voisi lukea.
Minulla ei enää ole ko. numeroa.
Kopioi ajatus ja toteutus siitä näkemästäsi trailerista.
Minulla ei enää ole ko. numeroa.
Kopioi ajatus ja toteutus siitä näkemästäsi trailerista.
Re: Trailerin ostoa suunnittelemassa
^Kiitos tiedosta, kirjastosta harmittavasti tuo numero puuttui mutta onneksi netistä löytyi hyvä juttu aiheesta:
http://personal.inet.fi/koti/linkopuu/k ... alusto.htm
Ostan uuden trailerin, mutta vielä mietin raaskinko ostaa jarrullista... tähän hommaan se olisi parempi mutta pienellä kikkailulla luultavasti jarruttomallakin pärjää.
http://personal.inet.fi/koti/linkopuu/k ... alusto.htm
Ostan uuden trailerin, mutta vielä mietin raaskinko ostaa jarrullista... tähän hommaan se olisi parempi mutta pienellä kikkailulla luultavasti jarruttomallakin pärjää.
Re: Trailerin ostoa suunnittelemassa
Homma etenee, perjantaina asennetaan autoon koukku.
Aikomus on ostaa 750kg kilon traileri, se on enemmän kuin auton rekisteriotteessa suurin sallittu jarruttoman trailerin paino. Vene, moottori, traileri + kilkkeet yhteensä ovat kuitenkin sallitun rajoissa, joten paketti on käsittääkseni laillinen siirrellä.
Mitenköhän muuten poliisi painon punnitsee? Ajatetaanko ylipainoepäilyssä traileri lähimmälle autovaakalle ja punnitaan erikseen vetoautosta irroitettuna, vai laitetaanko tienpäällä vaakat renkaiden alle? Jälkimmäisessä jäisi aisalle kohdistuva paino pois trailerin kokonaispainosta...
Aikomus on ostaa 750kg kilon traileri, se on enemmän kuin auton rekisteriotteessa suurin sallittu jarruttoman trailerin paino. Vene, moottori, traileri + kilkkeet yhteensä ovat kuitenkin sallitun rajoissa, joten paketti on käsittääkseni laillinen siirrellä.
Mitenköhän muuten poliisi painon punnitsee? Ajatetaanko ylipainoepäilyssä traileri lähimmälle autovaakalle ja punnitaan erikseen vetoautosta irroitettuna, vai laitetaanko tienpäällä vaakat renkaiden alle? Jälkimmäisessä jäisi aisalle kohdistuva paino pois trailerin kokonaispainosta...
Re: Trailerin ostoa suunnittelemassa
Punnitaan tien päällä autoon kytkettynä.
Silloin saadaan oikea tulos.
Silloin saadaan oikea tulos.
Re: Trailerin ostoa suunnittelemassa
Ok, hyvä. Hyvää on vielä että painoa saa olla kai 10% yli rekisteriotteeseen merkityn ennen kuin tulee sakot. Sikäli mikäli finlexistä löytämäni vuoden -82 laki on vielä voimassa.
tarkennus: 10 % ylitys on sallittu. Siitä kun mennään yli tulee sakot.
tarkennus: 10 % ylitys on sallittu. Siitä kun mennään yli tulee sakot.
Re: Trailerin ostoa suunnittelemassa
Jos noin tarkkaan lasket, muista että monen traikun paino on ilmoitettu kytkettynä, eli aisapaino on jo vähennetty osittain. Samaten kun veneen painot on aina ilmoitettu ihan miten sattuu. Mä käytin oman paketin vaa'alla hetki sit. Speksit:
Vene 815kg
Kone 170kg
Traikku 320 (1500 muuli)
Varusteita:
Bensaa 60L
Akku
Pari takilaa+ painot 6/5,5 ja 4,5
8 alumiinista vapaputkea
Liivejä, sammutin, kertisastioita, tyynyjä jnejne
15 kelavapasettiä
grilli
keitin
jarrupussit
pöytä (veneen oma)
10 plaanaria
patjat
takapenkit ja niidet pehmusteet poistettu
Plotteri+luotain+vhf+autopilotti
Painoa vaa'alla 1520kg. Aisapaino n.50-60kg
Vene 815kg
Kone 170kg
Traikku 320 (1500 muuli)
Varusteita:
Bensaa 60L
Akku
Pari takilaa+ painot 6/5,5 ja 4,5
8 alumiinista vapaputkea
Liivejä, sammutin, kertisastioita, tyynyjä jnejne
15 kelavapasettiä
grilli
keitin
jarrupussit
pöytä (veneen oma)
10 plaanaria
patjat
takapenkit ja niidet pehmusteet poistettu
Plotteri+luotain+vhf+autopilotti
Painoa vaa'alla 1520kg. Aisapaino n.50-60kg
ISO uisteluvene kaupan! Nettivene 735003
Tsekkaa mun blogi: https://www.facebook.com/ruodollarokotettu/?fref=ts
Tsekkaa mun blogi: https://www.facebook.com/ruodollarokotettu/?fref=ts
Re: Trailerin ostoa suunnittelemassa
Se on pakko laskea tarkkaan, kun tarkalle menee... jos ostaisin jarrullisen trailerin, silloin huolia ei olisi. Mutta jälleenmyynnin kannalta kannattaisi ostaa heti 1000 kilon jarrullinen, 750 kilon jarrulliselle ei varmaankaan suuria markkinoita ole? Tonnin kokonaispainoisessa trailerissa hinta pompsahtaa.
Re: Trailerin ostoa suunnittelemassa
Ja jarrujen tekniikka painaa kans, eli 750 jarrullinen on kantavuudeltaan nolo... Ei kannata.
Jos haluat vetää lailliseti, vuokraa 750 kärry ja käytä se esim.kaatopaikan puntarilla. Siitä näet kannattaako. Ja jos se ei riitä, ota se tonninen tai vaikka isompikin jos löytyy huokealla. Tuolla vetarissa on nytkin 1000kg kärry myynnissä, tuntuu vaan että maksaa saman kuin 1300 kärry...
Tien päällä näkee todella paljon jarruttomia kärryjä, joiden kuorma on selkeästi liian kova. Eipä virkavallalla ole paljoa resuja punnailla, joten aika rauhassa noi saa ajella. Itsellä ei hermo kestä. Mulla oli keväällä sama paketti 1300 kärryllä ja jouduttiin Ruotsissa puntarille, siitä se ajatus sit lähti...
Jos haluat vetää lailliseti, vuokraa 750 kärry ja käytä se esim.kaatopaikan puntarilla. Siitä näet kannattaako. Ja jos se ei riitä, ota se tonninen tai vaikka isompikin jos löytyy huokealla. Tuolla vetarissa on nytkin 1000kg kärry myynnissä, tuntuu vaan että maksaa saman kuin 1300 kärry...
Tien päällä näkee todella paljon jarruttomia kärryjä, joiden kuorma on selkeästi liian kova. Eipä virkavallalla ole paljoa resuja punnailla, joten aika rauhassa noi saa ajella. Itsellä ei hermo kestä. Mulla oli keväällä sama paketti 1300 kärryllä ja jouduttiin Ruotsissa puntarille, siitä se ajatus sit lähti...
ISO uisteluvene kaupan! Nettivene 735003
Tsekkaa mun blogi: https://www.facebook.com/ruodollarokotettu/?fref=ts
Tsekkaa mun blogi: https://www.facebook.com/ruodollarokotettu/?fref=ts
Re: Trailerin ostoa suunnittelemassa
Hyvä idea, ja toteutetaan. Viikonloppuna nostetaan vene Aku 600L:n päälle ja alkuviikosta ajan paketin vaakalle. Valmistajan sivujen mukaan kuusisatanen on vai yhdeksän kiloa kevyempi kuin 750L.Samtheman kirjoitti: Jos haluat vetää lailliseti, vuokraa 750 kärry ja käytä se esim.kaatopaikan puntarilla. Siitä näet kannattaako. Ja jos se ei riitä, ota se tonninen tai vaikka isompikin jos löytyy huokealla.
Re: Trailerin ostoa suunnittelemassa
Tässä olis ny trailerin osto eessä. Vene faster 515cc tänään käytetty uisteluvarustuksessa puntarilla 1350kg kärrin kanssa, tulos 1034kg(trailerin paino n.250-300kg). Joten tuollaista 1200kg kärriä tässä etsiskelen niin onko porukalla kokemusta tuosta respon 1200kg kärrystä, alle 2000e näyttäs saavan.
Re: Trailerin ostoa suunnittelemassa
Respot on ihan hyvän olosia, vaikka kantavuus on heikommasta päästä. Mutta sun tapauksessa se ei ole ongelma. Noita tosiaan saa samaan rahaan ku toisia käytettynä...
ISO uisteluvene kaupan! Nettivene 735003
Tsekkaa mun blogi: https://www.facebook.com/ruodollarokotettu/?fref=ts
Tsekkaa mun blogi: https://www.facebook.com/ruodollarokotettu/?fref=ts