TEE-SE-ITSE Vanerivene, jonboat (Uusin projekti alk. sivu36)

Alueen säännöt
Tälle palstalle keskustelut jotka koskevat veneitä, niihin liittyviä varusteita ja kulkupelejä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Avatar
jänis
P.J. Ristiturpa
Viestit: 2692
Liittynyt: 19:03:03 27.10.2006
Paikkakunta: Hullu Kankaanpää...

Re: TEE-SE-ITSE Vanerivene, jonboat (Uusin projekti alk. siv

Viesti Kirjoittaja jänis »

poka kirjoitti:
jänis kirjoitti:
poka kirjoitti: Kumpaako se tekee naurattaa vai itkettää katsella tähä touhua?
Tosin ihan tarkkaa tietoa mulla ei ole, että mitä sää noilla ponttooneilla haet? Onko kyseessä laajennus/vakautus vai mikä lie, mutta eihän se ole pääasia. Tärkeintä on, että tekee! :hattu:
Alkujaanhan munpiti vain tehdä tuo peräosan muutos, mutta mopo karkasi niinkuin yleensä. :) Olen tainnut jo unohtaa miksi ne tein.. :lol: Mutta tarkoitus oli saaada perälle lisää kantavuutta ja vakautta kanssa vaikka se kyllä jo olikin vakaa. Yksi syy oli saada siitä uppoamaton koska plikka on välissä mukana ja vaikkka pelastusliivit toki myös on molemmilla.
Yksi syy myös on se, että aina pitää olla jotain projektin tynkää! Muuten sekoaa polla jos ei pääse näpräämään.
Avatar
poka
oli hyvä. Nyt satiaisia.
Viestit: 795
Liittynyt: 09:43:02 13.05.2005
Paikkakunta: Kempele

Re: TEE-SE-ITSE Vanerivene, jonboat (Uusin projekti alk. siv

Viesti Kirjoittaja poka »

jänis kirjoitti: Yksi syy myös on se, että aina pitää olla jotain projektin tynkää! Muuten sekoaa polla jos ei pääse näpräämään.
Mulla yleensä eri projekteissa on tämä tärkeimpänä syynä. Kyllä pääkopan kannalta on tärkeää, että on käsille tekemistä.
Ihmiset voidaan jakaa kahteen ryhmään, niihin jotka kuuluvat jompaan kumpaan ja niihin jotka eivät kuulu..
Avatar
jänis
P.J. Ristiturpa
Viestit: 2692
Liittynyt: 19:03:03 27.10.2006
Paikkakunta: Hullu Kankaanpää...

Re: TEE-SE-ITSE Vanerivene, jonboat (Uusin projekti alk. siv

Viesti Kirjoittaja jänis »

Tollaset palaset siis lähtee vielä pois. (rastitetut rajatut alueet.)
Kaikki on 15mm vaneria +vanhassa perässä on vielä tuon 15mm lisäksi 9mm.
Eli kyllä nuo jo kilon ainakin paina..

E: Tosta ku kattelee niin ei tuohon perään nyt ihan kauheesti lisää painoa ole voinut tulla.. Meinaan ku siittä ekanapurinne vanhat "ponttoonit" pois. Toki vähän tietysti.
Eniten painoa taisi tulla lisää hartsista ja maalista. Kyljissäkin ne uretaanilevyt paina mitään. Ei sekään hyvä ole jos on liian kevyt! Heiluu ku heinämies pinessäkin aalossa ja heti hörppää vettä jos vähänkin reunalle astuu :D Mutta ei tietysti liian painavakaan..
Liitteet
Silpomiskuva.jpg
Avatar
jänis
P.J. Ristiturpa
Viestit: 2692
Liittynyt: 19:03:03 27.10.2006
Paikkakunta: Hullu Kankaanpää...

Re: TEE-SE-ITSE Vanerivene, jonboat (Uusin projekti alk. siv

Viesti Kirjoittaja jänis »

Hitsi ku olis aiemmin huomannut. Tekis autotallin patterin termostaatin ympärille styröksistä pienen laatikon jonne vois laittaa kylmäkalleja. Oumanista nupit kaakkoon ja pökköö pesään ni olis talli ku sauna! Kuivuis vikkelään maalit sun muut kuidut.
kalikka
Viestit: 421
Liittynyt: 14:04:43 18.04.2009

Re: TEE-SE-ITSE Vanerivene, jonboat (Uusin projekti alk. siv

Viesti Kirjoittaja kalikka »

veikkaisin että tuosta projektin saunottamisesta seuraa vain harmia :mitaviddua:
saata,ehkä,mahdollisesti,kentis ruveta ilmenemää halkeilua ja epätasaista maali
pintaa liian nopeasta kuivumisesta. tiedä häntä sit :?

tää on kyllä yks parhaista ketjuista sanon mä :mrgreen: :hattu:
kiva seurata mitä kaikee tuo rusakko keksii hartsi höyry päissää.
mahtava prokkis ei voi muuta sanoo!!!
Avatar
jänis
P.J. Ristiturpa
Viestit: 2692
Liittynyt: 19:03:03 27.10.2006
Paikkakunta: Hullu Kankaanpää...

Re: TEE-SE-ITSE Vanerivene, jonboat (Uusin projekti alk. siv

Viesti Kirjoittaja jänis »

Kylet maalasin loppuun ipanan nukkuessa. Telat oli yllättäen loppu, siis semmoset pienet patteritelat mohairikarvaset. Ei sitten ollut ku semmonen isompi 18cm mutta jumankekka sillä tuli paljon sileämpi pinta ku pienellä :juunääs: Tarttee kyllä tuo seuraava ja viimenen pinta rullailla semmosella. Pieni toki hyvä apu pahoissa kurveissa ja kulmissa.
Liitteet
Normaduuria pintaan 2.jpg
Normaduuria pintaan 3.jpg
Normaduuria pintaan 4.jpg
Avatar
jänis
P.J. Ristiturpa
Viestit: 2692
Liittynyt: 19:03:03 27.10.2006
Paikkakunta: Hullu Kankaanpää...

Re: TEE-SE-ITSE Vanerivene, jonboat (Uusin projekti alk. siv

Viesti Kirjoittaja jänis »

Sisä puolelta tosiaan lähtee keskupenkistä puolet pois niin kulku helpottuu koska ei tarvitse hyppiä yli. (keltaanen viiva)
Laitoihin mielessä ollut tommoset syvennykset..? (punaanen viiva) Tekis vanerista muotit, muovi päälle ja kuitua. olis samalla hyvä eka harjoitus tehdä pelkästä kuidusta jotain..?
Liitteet
Silpomiskuva 2.jpg
Avatar
jänis
P.J. Ristiturpa
Viestit: 2692
Liittynyt: 19:03:03 27.10.2006
Paikkakunta: Hullu Kankaanpää...

Re: TEE-SE-ITSE Vanerivene, jonboat (Uusin projekti alk. siv

Viesti Kirjoittaja jänis »

Nyt on ulkopuoli maalissa. Antaa kuivua pari päivää niin saa kääntää.
Mustaksi tosin ei kokonaan jää. (joskus kesällä sitten siitä lisää) ;)
Avatar
jänis
P.J. Ristiturpa
Viestit: 2692
Liittynyt: 19:03:03 27.10.2006
Paikkakunta: Hullu Kankaanpää...

Re: TEE-SE-ITSE Vanerivene, jonboat (Uusin projekti alk. siv

Viesti Kirjoittaja jänis »

Onko hyviä ideoita tuon minn kotan johtojen jatkamiseen?
Ajattelin ostaa jokku halvat käynnistyskaapelit ja niillä, mutta miten tuo jatkos? Tinaa läträtä ja kuristesukkaa päälle vai?

Tänään oli paattikin ulkona ja aika tyytyväinen olen. Meinaan tommosia suoria linjoja ja muuta muotoilua on todella vaikea tehdä tallissa jossa veneen ympärillä on n.0,5m tilaa :-| Kun tarttis välissä päästä vähän kauempaa katsomaan.
Avatar
DC
Vertikaali Jigaaja
Viestit: 6416
Liittynyt: 19:43:17 20.04.2005
Paikkakunta: ääpnaaknaK

Re: TEE-SE-ITSE Vanerivene, jonboat (Uusin projekti alk. siv

Viesti Kirjoittaja DC »

Johtojen jatkamiseen löytyisi varmaan hyvä ratkaisu kupariholkeilla puristusliitos ja liitosrasvaa väliin.
Sitten vielä kutistesukka tai paksuudesta riippuen pari jatkoksen päälle. Ensin johtimet erillään ja holkit eri khdilla, etteivät vahingossakaan tee oikosulkua keskenään ja sitten yhteinen sukka koko jatkoksen päälle.

Yksi ehdotus olisi, että hommaa jostai kunnon liittimet (2 paria) ja laita niillä. Silloin voisi tehdä eri tarpeita varten kytkennän lyhyellä tai pitkällä akkujohdolla. Siis jatkojohto kahden lyhyemmän väliin. Tosin siinä tulee yksi liitos lisää, mutta kunnollisilla liittimillä ei juuri häviötä synny.

- eero -
weke
Viestit: 116
Liittynyt: 08:59:35 09.03.2012

Re: TEE-SE-ITSE Vanerivene, jonboat (Uusin projekti alk. siv

Viesti Kirjoittaja weke »

jänis kirjoitti:Onko hyviä ideoita tuon minn kotan johtojen jatkamiseen?
Ajattelin ostaa jokku halvat käynnistyskaapelit ja niillä, mutta miten tuo jatkos? Tinaa läträtä ja kuristesukkaa päälle vai?
...
Tollaisilla ja kutistesukalla
https://www.motonet.fi/fi/tuote/481817/ ... mm-kaapeli

Tahi sitten abikorenkaat kaapelien päihin ja sitten renkaat parittaen ruuvi/mutterilla yhteen - ja teippiä päälle...
Avatar
poka
oli hyvä. Nyt satiaisia.
Viestit: 795
Liittynyt: 09:43:02 13.05.2005
Paikkakunta: Kempele

Re: TEE-SE-ITSE Vanerivene, jonboat (Uusin projekti alk. siv

Viesti Kirjoittaja poka »

Jeps, eli noilla ruuvijatkoholkeilla ja rasvat sisään. Päälle liimallista kutistesukkaa. Tuo DC:n idea ei välttämättä ole huono, kun näyttää että sullakin nämä projektit elää, niin ei tarvitse olla jatkuvasti jatkoksia tekemässä.
Ihmiset voidaan jakaa kahteen ryhmään, niihin jotka kuuluvat jompaan kumpaan ja niihin jotka eivät kuulu..
Avatar
pääevä
Viestit: 2492
Liittynyt: 19:14:13 04.01.2009

Re: TEE-SE-ITSE Vanerivene, jonboat (Uusin projekti alk. siv

Viesti Kirjoittaja pääevä »

Nuo holkit ja ruuvijatkot hyviä, mutta mites jos laittaa kokonaan uudet pidemmät piuhat ?
weke
Viestit: 116
Liittynyt: 08:59:35 09.03.2012

Re: TEE-SE-ITSE Vanerivene, jonboat (Uusin projekti alk. siv

Viesti Kirjoittaja weke »

poka kirjoitti:Jeps, eli noilla ruuvijatkoholkeilla ja rasvat sisään. Päälle liimallista kutistesukkaa. Tuo DC:n idea ei välttämättä ole huono, kun näyttää että sullakin nämä projektit elää, niin ei tarvitse olla jatkuvasti jatkoksia tekemässä.
Silloin joutuu ne jatkot eli liitokset tekemään sinne koneen puolelle. Arvaisin, jotta helpommalla pääsee jatkalla (kunnolla) ne kaapelit.
Avatar
jänis
P.J. Ristiturpa
Viestit: 2692
Liittynyt: 19:03:03 27.10.2006
Paikkakunta: Hullu Kankaanpää...

Re: TEE-SE-ITSE Vanerivene, jonboat (Uusin projekti alk. siv

Viesti Kirjoittaja jänis »

Taidan tyytyä tommosiin holkkeihin. Vai meniskö se jos vaan kieputtais johtimet yhteen ja muutama kieppi sähkärintapee..
Avatar
DC
Vertikaali Jigaaja
Viestit: 6416
Liittynyt: 19:43:17 20.04.2005
Paikkakunta: ääpnaaknaK

Re: TEE-SE-ITSE Vanerivene, jonboat (Uusin projekti alk. siv

Viesti Kirjoittaja DC »

Pistä pikaliimalla :mrgreen:
Avatar
jänis
P.J. Ristiturpa
Viestit: 2692
Liittynyt: 19:03:03 27.10.2006
Paikkakunta: Hullu Kankaanpää...

Re: TEE-SE-ITSE Vanerivene, jonboat (Uusin projekti alk. siv

Viesti Kirjoittaja jänis »

Koittanut taas jotain pientä vähän joka päivä tehdä.
Kiirettä ei järvelle ole koska vesi on vasta 3asteista, mutta silti on kauheet poltteet! :D
Liitteet
Laitaa.jpg
Laitaa 2.jpg
Laitaa 3.jpg
maderaattori
Viestit: 98
Liittynyt: 14:15:07 29.01.2014

Re: TEE-SE-ITSE Vanerivene, jonboat (Uusin projekti alk. siv

Viesti Kirjoittaja maderaattori »

jänis kirjoitti:Taidan tyytyä tommosiin holkkeihin. Vai meniskö se jos vaan kieputtais johtimet yhteen ja muutama kieppi sähkärintapee..
Ei oikeen pysty kieputtaa kunnolla, että pysyy. Sää ku oot remppaa tehnyt, niin kyllä sulla on kupariputken pätkää kotona? Pieni kupariputken pätkä, kuorit vanhaa johtoa kaks senttii ja uutta kaks senttii. Laitat viis centtii pitkän kupariputken sisään johdot vastakkain. Puristat lyttyyn ruuvipenkissä, tai lyöt vasaralla. Laitat kutistesukkaa ja erkkaa päälle.

Noitten minnkotan johtojen jatkaminen on vähän kyseenalaista. Ne on just niin lyhyet, kun ovat niin ohkasta kaapelia, koska muuten tulee tehohäviö aika paljon.... Pitäis vaihtaa ihankokonaa, mutta en tiedä miten se tapahtuu.

Halvimmalla paksua kaapelia saat:

https://www.toknet.fi/kraft-apukaynnist ... ch-center

Otat noudon kankaanpään tokmannilta. Suoraan tokmannilta ostettuna noi on noin 17€ :wink:

Esim motonetissa 25mm2 johto 5m on 22.90€ ja tuossa saat 7m johtoa 12€ saman vahvuista...

Mites toi sun sähkövispilä toimii keulakoneena. Eikä se "ohjauskahva" jää ihan polven korkeudelle?
Avatar
jänis
P.J. Ristiturpa
Viestit: 2692
Liittynyt: 19:03:03 27.10.2006
Paikkakunta: Hullu Kankaanpää...

Re: TEE-SE-ITSE Vanerivene, jonboat (Uusin projekti alk. siv

Viesti Kirjoittaja jänis »

maderaattori kirjoitti:
jänis kirjoitti:Taidan tyytyä tommosiin holkkeihin. Vai meniskö se jos vaan kieputtais johtimet yhteen ja muutama kieppi sähkärintapee..
Ei oikeen pysty kieputtaa kunnolla, että pysyy. Sää ku oot remppaa tehnyt, niin kyllä sulla on kupariputken pätkää kotona? Pieni kupariputken pätkä, kuorit vanhaa johtoa kaks senttii ja uutta kaks senttii. Laitat viis centtii pitkän kupariputken sisään johdot vastakkain. Puristat lyttyyn ruuvipenkissä, tai lyöt vasaralla. Laitat kutistesukkaa ja erkkaa päälle.

Noitten minnkotan johtojen jatkaminen on vähän kyseenalaista. Ne on just niin lyhyet, kun ovat niin ohkasta kaapelia, koska muuten tulee tehohäviö aika paljon.... Pitäis vaihtaa ihankokonaa, mutta en tiedä miten se tapahtuu.

Halvimmalla paksua kaapelia saat:

https://www.toknet.fi/kraft-apukaynnist ... ch-center

Otat noudon kankaanpään tokmannilta. Suoraan tokmannilta ostettuna noi on noin 17€ :wink:

Esim motonetissa 25mm2 johto 5m on 22.90€ ja tuossa saat 7m johtoa 12€ saman vahvuista...

Mites toi sun sähkövispilä toimii keulakoneena. Eikä se "ohjauskahva" jää ihan polven korkeudelle?
En oo viä testannut mille koroolle tuo kahva asettuu,mutta on siinä tuo ylös/alas taittuva kahva ja teleskooppikin sitä pidentää vielä. Mutta istua ajattelin siellä edessä enkä seisoksia.
Tulee varmaan sellanen Pieni A-tikas palli/työkaluboxi hommeli vanttiruuvilla amerikan malliin kiinni penkkiin
https://www.toknet.fi/hyllyt-ja-tikkaat ... Group=1531
Avatar
jänis
P.J. Ristiturpa
Viestit: 2692
Liittynyt: 19:03:03 27.10.2006
Paikkakunta: Hullu Kankaanpää...

Re: TEE-SE-ITSE Vanerivene, jonboat (Uusin projekti alk. siv

Viesti Kirjoittaja jänis »

Perkules kun tarttee tilata biltemasta tuota maalia kanssa vielä: http://www.biltema.fi/fi/Veneily/Kemika ... ani-36532/
Saa tuon sisäosan paikkamaalata niin tulee samaa sävyä sitte.

On vaan niin helvetin kallista verrattuna normaduriin!! Normatuuria kuitenkin saa kaks euroo kalliimmalla sen kolmosen kannun.
tapmar
Viestit: 117
Liittynyt: 21:04:00 28.01.2009
Paikkakunta: Rovaniemi ja Kemijärvi
Viesti:

Re: TEE-SE-ITSE Vanerivene, jonboat (Uusin projekti alk. siv

Viesti Kirjoittaja tapmar »

Vanerivenehommista oli lyhyt juttu myös Metsäradiossa: http://areena.yle.fi/radio/2249858
Tapiolan Takamailla.com
Ulkoilmaelämän Tunnelmapaloja
Avatar
jänis
P.J. Ristiturpa
Viestit: 2692
Liittynyt: 19:03:03 27.10.2006
Paikkakunta: Hullu Kankaanpää...

Re: TEE-SE-ITSE Vanerivene, jonboat (Uusin projekti alk. siv

Viesti Kirjoittaja jänis »

tapmar kirjoitti:Vanerivenehommista oli lyhyt juttu myös Metsäradiossa: http://areena.yle.fi/radio/2249858
Amatöörit puuhastelee :D

Tein kanssa nuota laidanpäällisiä, hyvä vauhtipäällä niin tottakai loppui hartsi..
Puolilitraa taas jos olis ollu niin olis saanut viimeiset kuituhommat pois. Alkaa meinaan tuo läträäminen taas vähäksi aikaa riittämään. No täytyy joku päivä hakee viä litra sitä paskaa.
Avatar
jänis
P.J. Ristiturpa
Viestit: 2692
Liittynyt: 19:03:03 27.10.2006
Paikkakunta: Hullu Kankaanpää...

Re: TEE-SE-ITSE Vanerivene, jonboat (Uusin projekti alk. siv

Viesti Kirjoittaja jänis »

Nyt alkaa pahasti näyttämään siltä, että loppuviikosta saa alkaa kasailemaan veneeseen tekniikkaa kiinni.
Avatar
jänis
P.J. Ristiturpa
Viestit: 2692
Liittynyt: 19:03:03 27.10.2006
Paikkakunta: Hullu Kankaanpää...

Re: TEE-SE-ITSE Vanerivene, jonboat (Uusin projekti alk. siv

Viesti Kirjoittaja jänis »

:shock:
Liitteet
Loppu on lähellä.jpg
Loppu on lähellä 2.jpg
Loppu on lähellä 3.jpg
Lähellä se on.jpg
Avatar
jänis
P.J. Ristiturpa
Viestit: 2692
Liittynyt: 19:03:03 27.10.2006
Paikkakunta: Hullu Kankaanpää...

Re: TEE-SE-ITSE Vanerivene, jonboat (Uusin projekti alk. siv

Viesti Kirjoittaja jänis »

Tämmönenkin olis olemassa: http://www.latrex.lv/en/motorboats/latr ... otor-laiva
Aikalailla vanhan boston whalerin näköinen.
Vastaa Viestiin