Nyt saa haukkua ja kehua E-Tec:ä!
Alueen säännöt
Tälle palstalle keskustelut jotka koskevat veneitä, niihin liittyviä varusteita ja kulkupelejä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Tälle palstalle keskustelut jotka koskevat veneitä, niihin liittyviä varusteita ja kulkupelejä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
- ma^ko
- Überbesserwisser
- Viestit: 4622
- Liittynyt: 19:25:25 21.04.2005
- Paikkakunta: Tsadin Maalaiskunta, Härmäland.
- Viesti:
Re: Nyt saa haukkua ja kehua E-Tec:ä!
Noi eTecin teho/vääntö niin...
40 eTec on ihan ponteva nelikymppi, 50 eTec on ihan normi viiskymppi, eTec 60 on varsin nuhainen 60, erot 40/50/60 välillä kovin pienet.
75 eTec on ihan ponteva 70, eTec 90 on kohtuullinen 90.
115 eTec varsinko H.O:na on ponteva ilmoitettuun tehoonsa. V6 mallit on varsin pontevia kaikki.
Toi pienitilavuuksinen twini ei ole oikein kuuskymppi.
40 eTec on ihan ponteva nelikymppi, 50 eTec on ihan normi viiskymppi, eTec 60 on varsin nuhainen 60, erot 40/50/60 välillä kovin pienet.
75 eTec on ihan ponteva 70, eTec 90 on kohtuullinen 90.
115 eTec varsinko H.O:na on ponteva ilmoitettuun tehoonsa. V6 mallit on varsin pontevia kaikki.
Toi pienitilavuuksinen twini ei ole oikein kuuskymppi.
><(((((°> <°)))))>< Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, ihminen voi korjata. ><(((((°> <°)))))><
Re: Nyt saa haukkua ja kehua E-Tec:ä!
Tänään kuutisen tuntia testailua Stadissa, nyt tuntui toimivan ihan asiallisesti kaksi äijää painona, eli siinä oli vikaa siinä pakokaasuventtiilissä! Nousi rivakasti liukuun ja kulkee gepsin mukaan sen 28 solmua. 8)
*Ahvenen on turha pyristellä kun puolet on hauven persiissä.
Re: Nyt saa haukkua ja kehua E-Tec:ä!
Tämän kesän olen nyt ajanut 30hp e-teciä ja ei mitään huonoa sanottavaa. Nousee nätisti liukuun 3 + kalakamat päällä ja kulkee hyvin. Kulutus on todella pientä verrattuna vanhaan vm. 89 30 hp jonhssoniin. Käynnistyy kuin palmunalta aina. Erittäin tyytyväinen
-
- Viestit: 1
- Liittynyt: 15:52:50 14.10.2013
Re: Nyt saa haukkua ja kehua E-Tec:ä!
Lueskeltuani näitä parin vuoden takaisia kommentteja päätin kirjoittaa muutaman rivin omista kokemuksistani tuoreena E-Tecin käyttäjänä.
Viime syksynä päätin päivittää silloisen Yamaha F60 nelarin hieman sopivampaan koneeseen. Veneenä on Rönnqvistin R590 avokas. Ei Yamahassa mitään sanomista ollut, päinvastoin, mutta sen pieni Mikkihiiripotkuri ei vain soveltunut Rönkän liikuttamiseen, lapapintaa tarvittiin enemmän. Evarin puolesta puhui sen jämäkkä alapää ja huollon helppous, Saaristomerellä ei juuri huoltopalveluita ole. Kesän aikana on tullut kruisailtua reilun 50 t verran ja kokemukset ovat myönteisiä. Potkua piisaa ja pitoa riittää ihan tavan alupotkurillakin. Samoin äänimaailma on miellyttävä kun on sellaista matalaa pörinää, ja reilut 20 solmua löytyy hyvin alhaisella kierrosluvulla.
Öljyistä sen verran että myyjäliike asetti oletukseksi TCV-3 perusöljyn nimenomaan siksi että noita spesiaalirasvoja ei Korppoon seuduilla pahemmin ole tarjolla. Eipä silti että öljyn kulutus näyttelisi mitään osaa, alkuun meni selvästi enemmän, mutta sitten tasaantui. Luultavasti seuraavan kerran kun käyn veneellä Maarianhaminassa tai Turussa säädätän öljyn XD100:ksi
Uistelemisesta en tiedä kun en harrasta, mutta päivän heittelykeikalla ei kulu polttoainetta merkittävästi enempää kuin Yamahallakaan toki tehokkaampi mylly on hieman janoisempi, mutta kaikilla veneillä on kulunt kaikki minkä on tankkiin kaatanut.
Yksi ärsyttävä puoli on kierroslukumittari joka liikkuu n. 500 kierroksen pätkissä, saattaa olla vika mittarissa, mutta asia on selvitettävä.
Rantojen Asukas
Viime syksynä päätin päivittää silloisen Yamaha F60 nelarin hieman sopivampaan koneeseen. Veneenä on Rönnqvistin R590 avokas. Ei Yamahassa mitään sanomista ollut, päinvastoin, mutta sen pieni Mikkihiiripotkuri ei vain soveltunut Rönkän liikuttamiseen, lapapintaa tarvittiin enemmän. Evarin puolesta puhui sen jämäkkä alapää ja huollon helppous, Saaristomerellä ei juuri huoltopalveluita ole. Kesän aikana on tullut kruisailtua reilun 50 t verran ja kokemukset ovat myönteisiä. Potkua piisaa ja pitoa riittää ihan tavan alupotkurillakin. Samoin äänimaailma on miellyttävä kun on sellaista matalaa pörinää, ja reilut 20 solmua löytyy hyvin alhaisella kierrosluvulla.
Öljyistä sen verran että myyjäliike asetti oletukseksi TCV-3 perusöljyn nimenomaan siksi että noita spesiaalirasvoja ei Korppoon seuduilla pahemmin ole tarjolla. Eipä silti että öljyn kulutus näyttelisi mitään osaa, alkuun meni selvästi enemmän, mutta sitten tasaantui. Luultavasti seuraavan kerran kun käyn veneellä Maarianhaminassa tai Turussa säädätän öljyn XD100:ksi
Uistelemisesta en tiedä kun en harrasta, mutta päivän heittelykeikalla ei kulu polttoainetta merkittävästi enempää kuin Yamahallakaan toki tehokkaampi mylly on hieman janoisempi, mutta kaikilla veneillä on kulunt kaikki minkä on tankkiin kaatanut.
Yksi ärsyttävä puoli on kierroslukumittari joka liikkuu n. 500 kierroksen pätkissä, saattaa olla vika mittarissa, mutta asia on selvitettävä.
Rantojen Asukas
Re: Nyt saa haukkua ja kehua E-Tec:ä!
200Ho:lla tämä kesä ajeltu eikä oikein moitittavaa löydy motista.
Kaikesta muusta ostotapahtumaan kyllä.
Virtalukko on kapistuksessa LAPSELLINEN ja odottaa vaihtoa/päivitystä.
Kaikesta muusta ostotapahtumaan kyllä.
Virtalukko on kapistuksessa LAPSELLINEN ja odottaa vaihtoa/päivitystä.
- Unnukanmuikku
- Viestit: 266
- Liittynyt: 14:10:32 29.04.2010
- Paikkakunta: Tampere
- Viesti:
Re: Nyt saa haukkua ja kehua E-Tec:ä!
Pitääpä laittaa omia kokemuksia tänne, kun on tullut toista kesää ja 200h ajettua 50hv etecillä. Ostin moottorin käytettynä ja sillä taisi olla 150h alla. Moottori on toiminut täysin moitteettomasti. Veneenä on Kaisla 550 fishing.
Olen uistellut ja ajellut sillä tyhjäkäynnillä reilusti toista sataa tuntia ja kulutus uistelussa on ollut noin 0,4l/h. Tyhjäkäyntikierroksilla (600 kierrosta) tuuppaa Kaislaa tyynessä säässä 3,7km/h ja tämä on syynä alhaiseen kulutukseen. Kulutus on sitä luokkaa pieni, että varmasti jatkossakin pysyn merkissä.
Potkua moottorista löytyy sen verran, että Kaislan runkonopeus tulee vastaan. Huiput tuolla on siellä 47km/h paikkeilla. Nostaa helposti liukuun täydessa lastissakin.
Joskus pitkän uistelun jälkeen saattaa vähän rykäistä liikkeelle lähdössä, mutta muuta ongelmia en uistelusta ole huomannut aiheutuvan.
Mulla ei ole hirveästi kokemusta muista 50hv koneista, joten vaikea keksiä mitään negatiivista. Tää 50hv kone voitti Kipparin testin melko selkeästi, joten ei varsinaisesti ole ihme ettei keksi negatiivista sanottavaa.
Olen uistellut ja ajellut sillä tyhjäkäynnillä reilusti toista sataa tuntia ja kulutus uistelussa on ollut noin 0,4l/h. Tyhjäkäyntikierroksilla (600 kierrosta) tuuppaa Kaislaa tyynessä säässä 3,7km/h ja tämä on syynä alhaiseen kulutukseen. Kulutus on sitä luokkaa pieni, että varmasti jatkossakin pysyn merkissä.
Potkua moottorista löytyy sen verran, että Kaislan runkonopeus tulee vastaan. Huiput tuolla on siellä 47km/h paikkeilla. Nostaa helposti liukuun täydessa lastissakin.
Joskus pitkän uistelun jälkeen saattaa vähän rykäistä liikkeelle lähdössä, mutta muuta ongelmia en uistelusta ole huomannut aiheutuvan.
Mulla ei ole hirveästi kokemusta muista 50hv koneista, joten vaikea keksiä mitään negatiivista. Tää 50hv kone voitti Kipparin testin melko selkeästi, joten ei varsinaisesti ole ihme ettei keksi negatiivista sanottavaa.
Halimasjärvenpuron talkoot lauantaina 14.9. klo 11 alkaen. Virhon ensimmäiset talkoot Tampereella. https://www.facebook.com/events/356476798633282/
Re: Nyt saa haukkua ja kehua E-Tec:ä!
E-Tec on mielenkiintoinen kapistus ja varteenotettava vaihtoehto itsellekin. Noin vuosi sitten kiertelin veneliikkeitä ja kyselin tarjouksia eri venepaketeista 30-40 hv koneilla. Vastaan tuli monta jälleenmyyjää, joilla oli sekä Evinruden että kilpailevien 4-tahtisten edustus. Mitenkään haukkumatta ihmisten E-Teccejä, niin kukaan useamman merkin edustajista ei suositellut Evinrudea, jos vaihtoehtona heillä oli tarjota Suzukia, Mercuryä tai Hondaa. Kaikilla sama virsi, että on enemmän erityisesti sähkövikoja kuin muissa ja vikojen selvitys hankalampaa...? Loppujen lopuksi venepaketti jäi kokonaan ostamatta, mutta asia jäi ihmetyttämään ja saivat aika hyvin peloteltua potentiaalista E-Tec ostajaa.
Re: Nyt saa haukkua ja kehua E-Tec:ä!
^ Luultavasti kaksi syytä, pienempi myyntikate eikä elätä huoltoa. Nämä oli arvauksia, mutta ihmettelin itsekkin paikallisen myyjän nihkeyttä eteciä kohtaan kun kävin kyselemässä.
Re: Nyt saa haukkua ja kehua E-Tec:ä!
Ja ku huollon tarve iskee ni Suomesta ei löydy montaakaan oikeasti noiden härveleiden päälle ymmärtävää huoltoa.
Mul veneen persuuksis vuoden 2007 2 x 200 HO konetta (tunteja molemmissa takana ostohetkellä n. 160) ja kokemukset melko ristiriitaset. Vene tuli viime vuonna heinäkuussa maahan. Kuivalla maalla testatessa kaikki tuntu toimivan ok ja ennen Suomeen lähtöä kahdella koeajolla toimi kunnolla. Vene heinäkuun lopulla veteen ni ensmäisenä toinen kone ei startannut. Toinen kone käyntiin ja luultiin että saataisiin sillä kaikki 3 akkua ladattua sen verran että toinenkin kone käynnistyisi. Ei lähtenyt vaikka kuinka kuinka yritti ladata. Vika ei ollut onneks koneessa vaan Ameriikan pojan kytkennöissä eli toinen kone käytti starttiakkuna hupiakkua ja hupiakku on kokonaan erotettu starttiakuista eli ei voinutkaan latautua. Helppo korjata yhdellä lisäakkujohdolla. Samassa rytäkässä saman koneen trimmipumpusta öljyt pihalle ja kone jäi yläasentoon. Tuli se pikkukikkailulla alas ja veneily onnistui vaikkei trimmi toiminutkaan. Vika saatiin korjattua stefojen ja tiivisteiden vaihdolla. Kolme kuukautta toimi hyvin ja olin jo tyytyväinen koneisiin kunnes joulukuussa taas sama kone ongelmana ja nyt hajos ecu ja kone kuoli kesken reissun. Huollossa kone tietsan päähän ja koneesta mennyt kolmospytyn injektori ja ecu. Nyt odotellaan isompien ja pienempien aikatauluongelmien takia injektoria. Eli vene ollut mulla aika tarkkaan vuoden ja se on maannut pukkien päällä enemmän kuin vedessä moottorin takia.
Ai niin virtalukot meni kans uusiks. Ilmesesti melkosta paskalaatua ku niit kuulemma menee tasaseen tahtiin kaupaks.
Mul veneen persuuksis vuoden 2007 2 x 200 HO konetta (tunteja molemmissa takana ostohetkellä n. 160) ja kokemukset melko ristiriitaset. Vene tuli viime vuonna heinäkuussa maahan. Kuivalla maalla testatessa kaikki tuntu toimivan ok ja ennen Suomeen lähtöä kahdella koeajolla toimi kunnolla. Vene heinäkuun lopulla veteen ni ensmäisenä toinen kone ei startannut. Toinen kone käyntiin ja luultiin että saataisiin sillä kaikki 3 akkua ladattua sen verran että toinenkin kone käynnistyisi. Ei lähtenyt vaikka kuinka kuinka yritti ladata. Vika ei ollut onneks koneessa vaan Ameriikan pojan kytkennöissä eli toinen kone käytti starttiakkuna hupiakkua ja hupiakku on kokonaan erotettu starttiakuista eli ei voinutkaan latautua. Helppo korjata yhdellä lisäakkujohdolla. Samassa rytäkässä saman koneen trimmipumpusta öljyt pihalle ja kone jäi yläasentoon. Tuli se pikkukikkailulla alas ja veneily onnistui vaikkei trimmi toiminutkaan. Vika saatiin korjattua stefojen ja tiivisteiden vaihdolla. Kolme kuukautta toimi hyvin ja olin jo tyytyväinen koneisiin kunnes joulukuussa taas sama kone ongelmana ja nyt hajos ecu ja kone kuoli kesken reissun. Huollossa kone tietsan päähän ja koneesta mennyt kolmospytyn injektori ja ecu. Nyt odotellaan isompien ja pienempien aikatauluongelmien takia injektoria. Eli vene ollut mulla aika tarkkaan vuoden ja se on maannut pukkien päällä enemmän kuin vedessä moottorin takia.
Ai niin virtalukot meni kans uusiks. Ilmesesti melkosta paskalaatua ku niit kuulemma menee tasaseen tahtiin kaupaks.
- Unnukanmuikku
- Viestit: 266
- Liittynyt: 14:10:32 29.04.2010
- Paikkakunta: Tampere
- Viesti:
Re: Nyt saa haukkua ja kehua E-Tec:ä!
Mun käsittääkseni noissa ennen 2010 tehdyissä moottoreissa on ollut todella paljon ongelmia. Tämän ainakin totesin aikanaan foorumeita lukiessani ennen veneen hankintaa.
Halimasjärvenpuron talkoot lauantaina 14.9. klo 11 alkaen. Virhon ensimmäiset talkoot Tampereella. https://www.facebook.com/events/356476798633282/
Re: Nyt saa haukkua ja kehua E-Tec:ä!
Olisko tota ecun jäähdytystä parannettu tai ohjelmaa parannettu ettei ecu pääse palamaan eli sammuttaa ittensä ennen ku iso vahinko pääsee käymää? En tiiä. Kallist leikkiä kuitenkin.
Re: Nyt saa haukkua ja kehua E-Tec:ä!
Jahas jatketaan kokemuksista kun vihdoin ja viimein sain veneen veteen. Ensimmäinen kalareissu tuli tehtyä tänä syksynä. Muuten toimi vehkeet suht ok paitsi toinen kiertoslukumittari ei toimi, pienellä siirtymällä toinen kone varoitti ylikuumenemisesta ja tiputti tehot alas. Pienen jäähdyttelytauon jälkeen toimi loppureissun ok. Kotirantaan kun pääsi niin samasta koneesta trimmi rikki. Ei nouse eikä laske kone. Viime vuonna toisesta koneesta korjattiin trimmi ku öljyt tuli pihalle. Sanotaanko näin et reilun 50 tunnin kokemuksella en suosittelis kenellekkään. Sen verran paska maku jääny koneista.
Re: Nyt saa haukkua ja kehua E-Tec:ä!
Ei voi muuta kuin sanoa osanottoni, mielenkiinnolla "odotin" että milloin ongelmat noiden evikkaromujen kanssa sinulla alkavat kun jossain topikissa kerroit tällaisen veneyhdistelmän tuomisesta maahan kahdella isolla koneella. Useammalla tuttavallani on ollut Evikan koneita, E-tec, Ficht, ficht RAM, kohtuulyhyen ajanjakson sisällä noita kaikkia konetyyppejä vuosimallit vain hieman vaihdellen suht tuoreista hieman vanhempiin ja olen päässyt/joutunut itse vierestä seuraamaan kuinka paljon harmaita hiuksia ja vitutusta ovat aiheuttaneet. Bombardier meni muistaakseni konkurssiinkin näiden vehkeiden myötä. Sana kasa arvotonta romua ja paskaa kuvaa hyvin kaunistelematta evikan koneita, ihan sama ollut mikä on ollut vuosimalli tai malli niin kunnon ongelmia saa aivan varmasti jossain vaiheessa kun evikan pulttaa perälautaan.Jani kirjoitti:Jahas jatketaan kokemuksista kun vihdoin ja viimein sain veneen veteen. Ensimmäinen kalareissu tuli tehtyä tänä syksynä. Muuten toimi vehkeet suht ok paitsi toinen kiertoslukumittari ei toimi, pienellä siirtymällä toinen kone varoitti ylikuumenemisesta ja tiputti tehot alas. Pienen jäähdyttelytauon jälkeen toimi loppureissun ok. Kotirantaan kun pääsi niin samasta koneesta trimmi rikki. Ei nouse eikä laske kone. Viime vuonna toisesta koneesta korjattiin trimmi ku öljyt tuli pihalle. Sanotaanko näin et reilun 50 tunnin kokemuksella en suosittelis kenellekkään. Sen verran paska maku jääny koneista.
Noiden huoltoverkosto ja todellinen tietotaito on ainakin Turun alueella ollut aivan olematon niin pitkään kuin historiaa on kirjoitettu. En muutoinkaan keksi ainoatakaan järkevää syytä miksi ostaa vuonna 2016 moottori jos on valmiiksi olemassa tieto että huoltoa on nihkeästi saatavilla kun niin paljon parempiakin moottoreita kuin evikat on muutenkin tarjolla. Kyllähän noita uusia e-tec koneita jotkut oppaatkin pulttaavat veneisiinsä ja varsinkin noita maahantuotavia jenkkikalastusveneitä on noilla varustettu kun tyyliin pakotetaan ostamaan moisella, sitten kun sähköongelmat jossain vaiheessa näissä alkavat niin loppua siitä sirkuksesta ei tule ellet ole riittävän ajoissa vaihtanut konetta toiseen. Helppo todeta itsekin etten suosittele evikkaa kenellekään.
-
- Viestit: 1142
- Liittynyt: 23:52:31 03.10.2009
- Paikkakunta: 00840
Re: Nyt saa haukkua ja kehua E-Tec:ä!
Omassa veneessäni E-Tec 115 H.O. Tunteja 1200 muistaakseni 11vuoden malli tai 12. Startti uusittu 6300kertaa kesti käynnistää (keskimääräinen ikä starteilla lienee 3-4000?) samoin yksi ruisku vaihdettu sekä vaihteiston johdot. Näillä käyttöpäivillä ja tunneilla, ei voi muuta kuin kehua. Seuraavaan veneeseen tulee myös evari.
Huolto ollut myös nopeinta ja parasta mitä veneilyliikkeissä on koskaan tullut vastaan.
Brm marine Kilossa.
Huolto ollut myös nopeinta ja parasta mitä veneilyliikkeissä on koskaan tullut vastaan.
Brm marine Kilossa.
Re: Nyt saa haukkua ja kehua E-Tec:ä!
No tota noin. Mun vene ei ole Turussa eikä talvisäilö/huolto joten oikeastaan aika sama löytyykö Turusta Evikka huoltoa. Tietyst Turusta Ramstedtin kautta saa osia tai netistä saa tilattua osia.
Mä metsästin venettä toista vuotta jonka aikana vastaan tuli yllättävän vähän mieluisia yksilöitä myynnissä oleviin veneisiin nähden. Mieluisia veneitä tutkailtin ja ihmeteltiin välittäjän kanssa pitkäänkin ja suurimmassa osassa veneistä kaupat kaatuin vääriin koneisiin (Yamahan HPDI tai Veradot) eli moottorit karsi 90 % vaihtoehdoista kättelyssä pois koska niitä ei tänne saa tuoda. Osa veneistä oli turhan kaukana "pääkallopaikasta" jotta olisi edes kannattanu lähteä katsomaan. Monta mielenkiintoista vaihtoehtoa kaatui rahaan (tää nyt ei koske ku köyhiä eli meikäläistä) eli johonkin kohtaan oli vedettävä katto minkä vene saa maksaa. Lopulta vastaan tuli kyseinen jolla johon budjetti riitti ja muutkin kriteerit täyttyi. Loppusuoralla oli toinen vastaavanlainen vene jossa oli samanlaiset Evikat. Tunteja oli kuitenkin 1200 koneissa ja veneessä hintaa hiukan enemmän. Veneestä tehtiin tarjous johon myyjä ei koskaan vastannut. Omassa veneessä koneissa tunteja oli n. 160 eli ratkaisi aika paljon kumpaan vaihtoehtoon kääntyä. Vastaavanlaisia veneitä ei tuolla ihmemaassakaan ole tolkuttomasti myynnissä ja jos tulee myyntiin niin ne meni nopeaan tai mun budjetti ei niihin riittänyt. Jos olis ollut tiedossa että kahdella koeajolla hyvin toimineet koneet alkaa porsimaan heti kun Atlanti ylittyy ni tuskinpa kauppoja olisi tehty. Jostakin syystä toisella puolella isoa merta noit härveleit pidetään yllättävänkin luotettavina koneina. Tietysti jos joku lahjottaa mulle n. 40k€ ni vaihdan koneet heti pois johonkin luotettavaan merkkiin. Mä en vaan keksi sellasta merkkiä mikä on ns. luotettava. Huonolla tuurilla ongelmia riittää merkistä riippumatta.
Jälkiviisana on helppo elää.
Mä metsästin venettä toista vuotta jonka aikana vastaan tuli yllättävän vähän mieluisia yksilöitä myynnissä oleviin veneisiin nähden. Mieluisia veneitä tutkailtin ja ihmeteltiin välittäjän kanssa pitkäänkin ja suurimmassa osassa veneistä kaupat kaatuin vääriin koneisiin (Yamahan HPDI tai Veradot) eli moottorit karsi 90 % vaihtoehdoista kättelyssä pois koska niitä ei tänne saa tuoda. Osa veneistä oli turhan kaukana "pääkallopaikasta" jotta olisi edes kannattanu lähteä katsomaan. Monta mielenkiintoista vaihtoehtoa kaatui rahaan (tää nyt ei koske ku köyhiä eli meikäläistä) eli johonkin kohtaan oli vedettävä katto minkä vene saa maksaa. Lopulta vastaan tuli kyseinen jolla johon budjetti riitti ja muutkin kriteerit täyttyi. Loppusuoralla oli toinen vastaavanlainen vene jossa oli samanlaiset Evikat. Tunteja oli kuitenkin 1200 koneissa ja veneessä hintaa hiukan enemmän. Veneestä tehtiin tarjous johon myyjä ei koskaan vastannut. Omassa veneessä koneissa tunteja oli n. 160 eli ratkaisi aika paljon kumpaan vaihtoehtoon kääntyä. Vastaavanlaisia veneitä ei tuolla ihmemaassakaan ole tolkuttomasti myynnissä ja jos tulee myyntiin niin ne meni nopeaan tai mun budjetti ei niihin riittänyt. Jos olis ollut tiedossa että kahdella koeajolla hyvin toimineet koneet alkaa porsimaan heti kun Atlanti ylittyy ni tuskinpa kauppoja olisi tehty. Jostakin syystä toisella puolella isoa merta noit härveleit pidetään yllättävänkin luotettavina koneina. Tietysti jos joku lahjottaa mulle n. 40k€ ni vaihdan koneet heti pois johonkin luotettavaan merkkiin. Mä en vaan keksi sellasta merkkiä mikä on ns. luotettava. Huonolla tuurilla ongelmia riittää merkistä riippumatta.
Jälkiviisana on helppo elää.
Re: Nyt saa haukkua ja kehua E-Tec:ä!
Pysykää kaukana kyseisistä härveleistä. Ei mulla enää ole muuta sanottavaa e-teceistä. Ilmesest paska tuuri mun kohdalla ku 2 vammasta yksilöä osuu rinnakkain samaan veneeseen mut ei vo mitään. Luotto meni just tänään kyseiseen merkkiin.
Re: Nyt saa haukkua ja kehua E-Tec:ä!
Vähän semmonen kutina näistä eteceistä että eip oo tehty näihin vedenlämpöihin niitä kamppeita.
-14 115 h.o oli veneen perässä ostettaessa(~70h), ajoin ~40h lisä vikaa ei ollut kuin virtalukko. Mutta seuraavalla omistajalla tämä ei toiminut tänä keväänä sit kuitenkaan. Joku anturi oli tsipannu talven aikana.
Ei jatkoon omalta kohdalta.
Jani, mee suzuki kauppaan niin minäkin tein eikä ole tarvinnut katua.
-14 115 h.o oli veneen perässä ostettaessa(~70h), ajoin ~40h lisä vikaa ei ollut kuin virtalukko. Mutta seuraavalla omistajalla tämä ei toiminut tänä keväänä sit kuitenkaan. Joku anturi oli tsipannu talven aikana.
Ei jatkoon omalta kohdalta.
Jani, mee suzuki kauppaan niin minäkin tein eikä ole tarvinnut katua.
Re: Nyt saa haukkua ja kehua E-Tec:ä!
En tiedä mihin noi tehty. Lauantaina piti ajaa vene huollosta mökin rantaan ni pääsin alle kilometrin ni toisen koneen (toinen missä ei hajonnut EMM) hot-varotusvalo palamaan ja summeri soimaan. Kone sammuksiin ja kokeilin lähteekö käyntiin. Eihän se lähtenyt. Nilkutin yhdellä koneella rantaan. 10-15 jäähdyttelyä ja taas lähti kone käyntiin ja kävi nätisti tyhjäkäyntiä ehkä 10 minuuttia mitä siin rannas jaksoin ihmetellä. Jätin veneen rantaan ja lähdin autolla kotiin. Eiköhän tää veneilykausi ollu tässä. Kait EMM:n vesiletkuis on jotain sontaa ni ei vesi kierrä kunnolla jäähdyttämäs tietsaa. En tiiä. Täs on taas pitkä talvi aikaa funtsia mitä tehdä.
Mitä ny nettivenettä selailin ni DF200A näyttäis halvimmillaan olevan 15k€. Noit ku kaks tarttis ni aika syvälle saa käden työntää taskuun et tollaset saa kaupasta haettua.
Mitä ny nettivenettä selailin ni DF200A näyttäis halvimmillaan olevan 15k€. Noit ku kaks tarttis ni aika syvälle saa käden työntää taskuun et tollaset saa kaupasta haettua.
Re: Nyt saa haukkua ja kehua E-Tec:ä!
Taitaa nää motit olla aika herkkiä kapistuksia huonolle,seisseelle vanhalle bensalle,
syyshuollolle ja sähkölle.
Koitan tässä ajaa takaa asiaa syyshuollon tärkeydestä(kunnon myrkyt seisontaan bensapuolelle)makealla vedellä TALVIHUOLTOKÄYTTÖ(ite ajan glygolit mottiin ettei seistessä happane letkut tukkoon)
Kunnolliset liitokset,ISO AKKU,2500A sietävät päävirtakytkimet ja muutenkin Oikeita veneosia eikä mitään leluja.
Huono akku aikaansaa virta-ja jännitepiikkejä jotka mieluusti tuhoaa heikoimmat komponentit.
Lyhykäisyydessään oikeata bensaa tarpeeksi,sähköä tarpeeksi ja AINA jäähdytysvettä tarjolla.
Vaikea arvailla millä pidolla amerikka laitteet on ollu ennenkuin niitä suomeen roudataan.
Ne eivät ole siellä pyhän lehmän asemassa.
syyshuollolle ja sähkölle.
Koitan tässä ajaa takaa asiaa syyshuollon tärkeydestä(kunnon myrkyt seisontaan bensapuolelle)makealla vedellä TALVIHUOLTOKÄYTTÖ(ite ajan glygolit mottiin ettei seistessä happane letkut tukkoon)
Kunnolliset liitokset,ISO AKKU,2500A sietävät päävirtakytkimet ja muutenkin Oikeita veneosia eikä mitään leluja.
Huono akku aikaansaa virta-ja jännitepiikkejä jotka mieluusti tuhoaa heikoimmat komponentit.
Lyhykäisyydessään oikeata bensaa tarpeeksi,sähköä tarpeeksi ja AINA jäähdytysvettä tarjolla.
Vaikea arvailla millä pidolla amerikka laitteet on ollu ennenkuin niitä suomeen roudataan.
Ne eivät ole siellä pyhän lehmän asemassa.
Re: Nyt saa haukkua ja kehua E-Tec:ä!
Sepä se, kuulostaa ihan ompelukonejutuilta jotta toimisi.
Toistaako historia kuitenkin itseään: http://my.boatus.com/consumer/200225hpFichtFires.asp
Toistaako historia kuitenkin itseään: http://my.boatus.com/consumer/200225hpFichtFires.asp
Re: Nyt saa haukkua ja kehua E-Tec:ä!
Tähän vielä lisänä että kone lämmitetään AINA ennen täyskaasuajoa sekä viilennetään jälkeen ennen sammutusta.
Moottori 0-trimmillä valutetaan tyhjäksi ennen kippausta.Vie n.3-4 min.
Eikä jää paskavesi koneeseen seisomaan.
Alus kotkassa laiturissa 7-8 kk yhtäsoittoa ja kerran kun on saman proseduurin ottanut käyttöön se tulee hoidettua ihan automaattisesti.
Eipä jää ainakaan käyttäjän virheistä nalkkiin.
Bensan sekaan Ewinruden omaa säilytyskamaa.
Moottori 0-trimmillä valutetaan tyhjäksi ennen kippausta.Vie n.3-4 min.
Eikä jää paskavesi koneeseen seisomaan.
Alus kotkassa laiturissa 7-8 kk yhtäsoittoa ja kerran kun on saman proseduurin ottanut käyttöön se tulee hoidettua ihan automaattisesti.
Eipä jää ainakaan käyttäjän virheistä nalkkiin.
Bensan sekaan Ewinruden omaa säilytyskamaa.
Re: Nyt saa haukkua ja kehua E-Tec:ä!
Talvihuollossa vaihdettiin termostaatit ja vesipumput molempiin koneisiin. Nyt kolme kalapäivää takana ja koneet tuntuu toimivan ok. Jos juhannukseen asti pääsee ilman ongelmia olen tyytyväinen. Mittarit menee uusiks oman mielenrauhan takia jos vaan icon pro-sarjan mittarit on yhteensopivat 2007 mallin koneiden kanssa.
Re: Nyt saa haukkua ja kehua E-Tec:ä!
Syksyllä osin käytetyn 30hp E-Tecin ja erittäin hyvin pelannut. Jotenkin todella helpottavaa että syksyllä saa viimeisen reissun jälkeen suoraan vedessä huoltaa koneen. Ennen oli 30cm maassa lunta ja sai etsiä Tohatsulle huoltopaikkaa.
Pitää toivoa että pelaa myös jatkossa. Uudempaa venepakettia ostaessa myyjäliikkeet eivät halua tätä konetta myydä eikä heillä siihen perusteluja ollut. Kaikki myi Yamahaa..
Pitää toivoa että pelaa myös jatkossa. Uudempaa venepakettia ostaessa myyjäliikkeet eivät halua tätä konetta myydä eikä heillä siihen perusteluja ollut. Kaikki myi Yamahaa..
Re: Nyt saa haukkua ja kehua E-Tec:ä!
Mulla oli aikanaa 75, hyvin toimi ei mitään ongelmia. Myös muita e-teccejä sivusta seuranneena siinä ihan yhtä luotettavasti toiminut kui muut merkit. Näissä tais olla e-tecin alkukautena ongelmia mitkä taitaa olla ongelmat päivitetty pois. Aliarvostettu mielestäni, jälleenmyyjiä ja asiansa osaavia huoltoja pitäis olla enemmän mutta sehän on ainoastaan maahantuojasta kiinni. Toki aina löytyy maanantai kappaleita, tosin myös muista merkeistä.
Sundqvist 560. Johnson 175 fast strike. V6.