pienet perämoottorit
Alueen säännöt
Tälle palstalle keskustelut jotka koskevat veneitä, niihin liittyviä varusteita ja kulkupelejä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Tälle palstalle keskustelut jotka koskevat veneitä, niihin liittyviä varusteita ja kulkupelejä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Re: pienet perämoottorit
Kumman suuri on ero äänessä myös nelitahtimopoihin verrattuna, vaikka mopoissa onkin äänenvaimennetut pakoputket. Luulisi olevan valmistajien myynninkin kannalta järkevää satsata hiljaisempiin koneisiin.
Re: pienet perämoottorit
Itsellä on satoja tunteja kokemusta niin Suzuki 2,5:sta kuin Hondan 2,3:sta lasikuituisen soutuveneen perässä.
Honda on kevyt ja sen keskipakoinen "automaattivaihteisuus" on joidenkin käyttäjien mielestä hyvä. Luotettava se on myös. Siinä hyvät ominaisuudet.
Uisteluun se on korkeintaan välttävä: kovaääninen, tärisee, vaihteettomana nopeutta on erittäin vaikea säädellä, ei pääse tarpeeksi hiljaista nopeutta. Kulutus suurempaa kuin Suzukissa.
Suzuki on hiljainen (vastatuuleen uistellessa ei aina kuule), ei tärise uistellessa, vesijäähdytteinen, kevein nelitahti (13kg), luotettava, kulutus on pientä: tyynellä uistelee tankillisella (alle 1l) yli 6h. Erillinen vaihde eteen + vapaa = huomattavasti käytännöllisempää kuin Hondan ratkaisu. Pakki vaihdevivusta olisi plussaa (kääntämällä kone ympäri onnistuu kyllä). Helppo huoltaa.
Huonoa on kipin mekanismin käyttöön suunniteltu liian pieni ja hento vipu, joka on vaikea löytää ja joka vääntyy helposti.
Honda on kevyt ja sen keskipakoinen "automaattivaihteisuus" on joidenkin käyttäjien mielestä hyvä. Luotettava se on myös. Siinä hyvät ominaisuudet.
Uisteluun se on korkeintaan välttävä: kovaääninen, tärisee, vaihteettomana nopeutta on erittäin vaikea säädellä, ei pääse tarpeeksi hiljaista nopeutta. Kulutus suurempaa kuin Suzukissa.
Suzuki on hiljainen (vastatuuleen uistellessa ei aina kuule), ei tärise uistellessa, vesijäähdytteinen, kevein nelitahti (13kg), luotettava, kulutus on pientä: tyynellä uistelee tankillisella (alle 1l) yli 6h. Erillinen vaihde eteen + vapaa = huomattavasti käytännöllisempää kuin Hondan ratkaisu. Pakki vaihdevivusta olisi plussaa (kääntämällä kone ympäri onnistuu kyllä). Helppo huoltaa.
Huonoa on kipin mekanismin käyttöön suunniteltu liian pieni ja hento vipu, joka on vaikea löytää ja joka vääntyy helposti.
- Hannesvihannes
- Viestit: 141
- Liittynyt: 16:59:54 25.11.2006
- Paikkakunta: Turku
Re: pienet perämoottorit
Tuli hankittua ensimmäinen perämoottori vasta nyt, lähes neljäkymppisenä. Pakko oli ostaa kun oli mun mielestä hyvä diili. Suzuki 4hp, 2010 ja 40h ajettuna, 400€ tuli maksettua. Mites sitä tulisi huoltaa ja pitää hellänä? En jaksaisi viedä sitä minnekään huoltoon keväisin ja syksyisin.
Re: pienet perämoottorit
Halvalla sait.Hannesvihannes kirjoitti:Tuli hankittua ensimmäinen perämoottori vasta nyt, lähes neljäkymppisenä. Pakko oli ostaa kun oli mun mielestä hyvä diili. Suzuki 4hp, 2010 ja 40h ajettuna, 400€ tuli maksettua. Mites sitä tulisi huoltaa ja pitää hellänä? En jaksaisi viedä sitä minnekään huoltoon keväisin ja syksyisin.
Ei sitä tarvitse mihinkään huoltoon viedä. Vaihdat koneen öljyt "silloin tällöin" riippuen vähän käyttömääristä. Omasta Suzukista olen huomannut jännittävän seikan - käynnistettävyys paranee aina huomattavasti tuoreiden öljyjen vaihtamisen jälkeen. Peräöljytkin voi vaihtaa ajoittain, jos joka vuosi vaihdat niin mieluusti syksyn viimeisenä tekona ennen pakkasten tuloa.
Tulpan voi vaihtaa silloin kun käyntiinlähtö on siitä kiinni. 8)
Tuolla muuten keskustelua Suitsien "virittämisestä"
http://www.kalamies.com/foorumi/viewtop ... 25&t=33025