Kalamiehen keskipulpettiveneet
Alueen säännöt
Tälle palstalle keskustelut jotka koskevat veneitä, niihin liittyviä varusteita ja kulkupelejä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Tälle palstalle keskustelut jotka koskevat veneitä, niihin liittyviä varusteita ja kulkupelejä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Kalamiehen keskipulpettiveneet
Veneen vaihto ei vielä tänä vuonna ole itsellä ajankohtainen, mutta todennäköisesti jo ensi vuonna. Hyvä olla aina ajoissa kartoittamassa tilannetta ja muillekkin tästä varmaan löytyy hyvää infoa/keskustelua. Kalamiesten suosituimmasta kokouokasta kun on kyse.
Speksit/vaatimukset:
-5 - 5.5m
-keskipulpetti
-keskipulpetin takana oltava tilaa, ei takapenkiltä ajettava
-70-150hv
-4 ukkoa + kamat päällä mentävä vielä plaanissa kivuttomasti
-sovelluttava sekä heittelyyn (hauki) että uisteluun
-kuljettava kelissä nätistä, "paukkulaudat" ei vaihtoehtona
Tässä vähän listaa mitä tullut mieleen:
Alutroll 530CC
Atlantic 505
Boston Whaler Montauk 170
Boston Whaler Dauntless 160
Faster 515CC
Faster 555CC
Ilmarin 550
Promate 515
Trophy 1703 CC
Scout 175
Yamarin Cross 53CC
??
(linkit vain esimerkki kuviin että näkee mistä kyse..)
Osassa saatavuus aika niukka Suomesta ja hintaluokat saattaa vähän karata varsinkin uusina.. Mutta kokemuksia näistä löytyy varmasti lukijoilta, ainakin useimmista malleista? Kommentteja ja kokemuksia kaivataan?
Vene-messuilla varmasti osa näistäkin esillä, mutta tuskin läheskään kaikki. Keskittyy messut yleensä enempi noihin cruisailu/mökki/peruspaatteihin..
Speksit/vaatimukset:
-5 - 5.5m
-keskipulpetti
-keskipulpetin takana oltava tilaa, ei takapenkiltä ajettava
-70-150hv
-4 ukkoa + kamat päällä mentävä vielä plaanissa kivuttomasti
-sovelluttava sekä heittelyyn (hauki) että uisteluun
-kuljettava kelissä nätistä, "paukkulaudat" ei vaihtoehtona
Tässä vähän listaa mitä tullut mieleen:
Alutroll 530CC
Atlantic 505
Boston Whaler Montauk 170
Boston Whaler Dauntless 160
Faster 515CC
Faster 555CC
Ilmarin 550
Promate 515
Trophy 1703 CC
Scout 175
Yamarin Cross 53CC
??
(linkit vain esimerkki kuviin että näkee mistä kyse..)
Osassa saatavuus aika niukka Suomesta ja hintaluokat saattaa vähän karata varsinkin uusina.. Mutta kokemuksia näistä löytyy varmasti lukijoilta, ainakin useimmista malleista? Kommentteja ja kokemuksia kaivataan?
Vene-messuilla varmasti osa näistäkin esillä, mutta tuskin läheskään kaikki. Keskittyy messut yleensä enempi noihin cruisailu/mökki/peruspaatteihin..
Viimeksi muokannut tupe, 22:38:14 06.02.2012. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Kalamiehen keskipulpettiveneet
Trophyistä katselisin ennemmin 1903 mallia http://www.trophy.fi/index.php?page=veneet&malli=1903CC
Tuo 1703 taisi olla aika matalalla pohjan v-kulmalla.
Tuo 1703 taisi olla aika matalalla pohjan v-kulmalla.
Re: Kalamiehen keskipulpettiveneet
eikös noi whalerit paini omassa luokassaan. mutta miten olisi http://www.scoutboats.com/187Sportfish.html
Re: Kalamiehen keskipulpettiveneet
1903 menee painon puolesta jo liian suureksi, samoin tarvii potkua perään aika paljon. 1703 ei paljon Suomesa näy, ei ilmeisesti ole juuri Suomeen tuotu..julma kirjoitti:Trophyistä katselisin ennemmin 1903 mallia http://www.trophy.fi/index.php?page=veneet&malli=1903CC
Tuo 1703 taisi olla aika matalalla pohjan v-kulmalla.
Re: Kalamiehen keskipulpettiveneet
Joo Whaler 170 Montauk olis noista varmasti paras, niissäkin toi saatavuuspuoli on aika heikkoa etenkin käyetttynä ja hinnat aika kovia = laatu maksaa. Sitä on kyllä jo kuolattu..vaappu79 kirjoitti:eikös noi whalerit paini omassa luokassaan. mutta miten olisi http://www.scoutboats.com/187Sportfish.html
Scouteista 175 mallia tullut myös katsottua, mutta pitäisi päästä sen perätilaa näkemään livenä. 187 mallia en ole nähnyt kaupan Suomessa, tuodaankohan edes? Samoin 187:ssa kokoluokka menee jo ihan rajoille, jenkkipaatit kun tuntuu olevan pituuten nähden aika massiivisia.
- ma^ko
- Überbesserwisser
- Viestit: 4622
- Liittynyt: 19:25:25 21.04.2005
- Paikkakunta: Tsadin Maalaiskunta, Härmäland.
- Viesti:
Re: Kalamiehen keskipulpettiveneet
Ilmarinin saatavuus? Promaten voit ainakin hylätä, Vator 17 runko ei osu kriteereihisi. Scouttikin lienee ulkona kosket paukkulautaa haikailut. Dauntless 160 ei ole kaksinen vene vaikkka onkin BW.
><(((((°> <°)))))>< Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, ihminen voi korjata. ><(((((°> <°)))))><
Re: Kalamiehen keskipulpettiveneet
Minkä speksin osalta ei osu kriteereihin, ilmeisesti joku noista kolmesta vikasta kun neljä ensimmäistä osuvat ainakin? En ole Vator 17:lla ajanut, mutta vierestä katsellut kyllä useat kerrat..abo kirjoitti:Promaten voit ainakin hylätä, Vator 17 runko ei osu kriteereihisi.
Re: Kalamiehen keskipulpettiveneet
Tupe.
Sitten kun bostonaika koittaa, niin otappa yhteyttä. Varmaankin voimme auttaa "kanaalin" ylityksessä. Siellä ne kaikki mehukkaat Bostonit on.
Sitten kun bostonaika koittaa, niin otappa yhteyttä. Varmaankin voimme auttaa "kanaalin" ylityksessä. Siellä ne kaikki mehukkaat Bostonit on.
Re: Kalamiehen keskipulpettiveneet
Kaikennäköisiä vippalautoja on heittokalastuksessa ja uistelussa kokeiltu, mutta tämänhetkinen Dauntless on kyllä täysin ylivoimainen ominaisuuksiltaan.
Kerrohan abo hieman perusteluja tuolle Dauntlessin kaksisuudelle ???
Oletko omistanut, nähnyt netissä, ollut kyydissä, nähnyt kataloogissa, tä ?
Sama juttu tuon Scoutin haukkumisen osalta, kerrohan meille lisää.
Sopivan kokoinen keli, niin minä menen Whalerilla kalaan kun busat ja yamat jää laituriin.
Tuleppa koeajamaan tuo mun linkissäsi oleva 160 Whaler jahka jäät on sulaneet, niin tiedät mistä puhun. abokin voi tulla mukaan, niin saat hieman konkreettista kokemusta millainen lasikuituveneen pitää olla.
Merkkiä en vaihda, jos ei ole Whaleria, ei ole venettä.
Tokihan kaikilla pääsee kalaan ja kalasta pois, mutta se mitä omistaa ja se mitä haluaa...
Kerrohan abo hieman perusteluja tuolle Dauntlessin kaksisuudelle ???
Oletko omistanut, nähnyt netissä, ollut kyydissä, nähnyt kataloogissa, tä ?
Sama juttu tuon Scoutin haukkumisen osalta, kerrohan meille lisää.
Sopivan kokoinen keli, niin minä menen Whalerilla kalaan kun busat ja yamat jää laituriin.
Tuleppa koeajamaan tuo mun linkissäsi oleva 160 Whaler jahka jäät on sulaneet, niin tiedät mistä puhun. abokin voi tulla mukaan, niin saat hieman konkreettista kokemusta millainen lasikuituveneen pitää olla.
Merkkiä en vaihda, jos ei ole Whaleria, ei ole venettä.
Tokihan kaikilla pääsee kalaan ja kalasta pois, mutta se mitä omistaa ja se mitä haluaa...
***For psychological reasons, avoid the cheapest RODS and reels. It makes you feel better ***
Re: Kalamiehen keskipulpettiveneet
Vai ei 160 lessi ole kaksinen vene.abo kirjoitti:Ilmarinin saatavuus? Promaten voit ainakin hylätä, Vator 17 runko ei osu kriteereihisi. Scouttikin lienee ulkona kosket paukkulautaa haikailut. Dauntless 160 ei ole kaksinen vene vaikkka onkin BW.
Faktaa peliin, kun noin rehvakkaasti tuommosii väittelet.
- ma^ko
- Überbesserwisser
- Viestit: 4622
- Liittynyt: 19:25:25 21.04.2005
- Paikkakunta: Tsadin Maalaiskunta, Härmäland.
- Viesti:
Re: Kalamiehen keskipulpettiveneet
Mul on ollut 160 Dauntless ja ottaen huomioon veneen koko/hinta suhteen ja Whalerin maineen en pidä ko paattia mitenkään kaksisena veneenä. Vene oli kyllä selkeästi viime vuosituhannen malleja kun se mullakin oli menneellä vuosituhannella. Scoutti taas on varsin kova runkoinen paukutin heti jos on keliä, tiedän kyllä ettei BW:stä saisi pahaa sanoa ku se on monille uskonpilkkaa ja kivittämisen arvoinen juttu. Eihän se pieneks traileriveneeksi huono ole, mutta vanhana on varmasti vettynyt ja silti kalliina varsin huono vaste rahalle. Vatorin runko ei sovi kriteereihin jos mainitaan sana uistelu.
><(((((°> <°)))))>< Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, ihminen voi korjata. ><(((((°> <°)))))><
Re: Kalamiehen keskipulpettiveneet
alumiini on minun mielestä hyvä vaihtoehto, kun pieniä kivikosketuksia
on odotettavissa. rantoja (varsinkin tuntemattomia) rymytessä
kosketuksia tulee ennemmin tai myöhemmin.
lasikuitu veneeseen tulee paikattava jälki helposti- alumiiniin tuskin mitään.
itse käytän kalastuksessa vanhaa 520cc haukkaa, josta ei ole paljon
pahaa sanottavaa.
on odotettavissa. rantoja (varsinkin tuntemattomia) rymytessä
kosketuksia tulee ennemmin tai myöhemmin.
lasikuitu veneeseen tulee paikattava jälki helposti- alumiiniin tuskin mitään.
itse käytän kalastuksessa vanhaa 520cc haukkaa, josta ei ole paljon
pahaa sanottavaa.
Re: Kalamiehen keskipulpettiveneet
Promate (vator) tippuu pois listasta, kun tuolle ei ole tekijöitä.(konkka)
Muoteista ei ole tietoa, että missä ovat.
Muoteista ei ole tietoa, että missä ovat.
Re: Kalamiehen keskipulpettiveneet
Ihmettelinkin kun ei nettisivuja enää löytynyt, saati kuvia googlen kuvahaulla.sursill kirjoitti:Promate (vator) tippuu pois listasta, kun tuolle ei ole tekijöitä.(konkka)
Muoteista ei ole tietoa, että missä ovat.
Re: Kalamiehen keskipulpettiveneet
Kellään kokemuksia tuosta Atlantic 505 paatista? Ilmeisen pientä on senkin maahantuonti Suomeen, vaikkakin maahantuoja sille on olemassa ja nettiveneestäkin taisi yksi löytyä. Sisätilojensa puolesta näyttäisi erittäin hyvältä. Puolastahan tämäkin vene taitaa tulla, mutta en nyt tiedä onko se ongelma. Lähinnä ajo-ominaisuudet kiinnostavat? Ja miten perä kantaa tuon max. 90 koneen ja pari ukkoa perässä?
Lisää kuvia ko paatista löytyy kattavasti mm. täältä: http://www.vivamarine.pl/en/atlantic-ma ... 05#gallery
Alutroll 530CC, onko moista versiota tehtaalta lähtenyt edes ulos viime vuosina vai pukkaavatko vain 605 ja ht mallia pihalle? Yksi vanha kuva löytyi vu.comin palstalta, muttei paljon iloa ollut siitäkään. Kellään Alutrollin laadusta tai ajo-ominaisuuksista mitään kriittistä sanottavaa?
Faster 515CC:stä lähinnä kyseeseen varmasti tulisi hintansa puolesta "toiseksi uusin" malli eli sillä pyöreällä tuulilasilla oleva "avaruusalus". Uudessa on koneteho max 75hv ja tässä vanhemmassa max 90hv.. Ja lähinnä kiinnostaa tuon vanhemman mallin sisätilat. Onko noissa kaikissa jo irrotettavat laatikot perässä? Eli saako takatilan tarvittaessa kokonaan tyhjäksi?
Lisää kuvia ko paatista löytyy kattavasti mm. täältä: http://www.vivamarine.pl/en/atlantic-ma ... 05#gallery
Alutroll 530CC, onko moista versiota tehtaalta lähtenyt edes ulos viime vuosina vai pukkaavatko vain 605 ja ht mallia pihalle? Yksi vanha kuva löytyi vu.comin palstalta, muttei paljon iloa ollut siitäkään. Kellään Alutrollin laadusta tai ajo-ominaisuuksista mitään kriittistä sanottavaa?
Faster 515CC:stä lähinnä kyseeseen varmasti tulisi hintansa puolesta "toiseksi uusin" malli eli sillä pyöreällä tuulilasilla oleva "avaruusalus". Uudessa on koneteho max 75hv ja tässä vanhemmassa max 90hv.. Ja lähinnä kiinnostaa tuon vanhemman mallin sisätilat. Onko noissa kaikissa jo irrotettavat laatikot perässä? Eli saako takatilan tarvittaessa kokonaan tyhjäksi?
Re: Kalamiehen keskipulpettiveneet
Shark menee jo liian isoksi, samaa kokoluokkaa nykyisen veneen kanssa.perr kirjoitti:Käviskö tällainen:
http://www.nettivene.com/moottorivene/silver/453118
Re: Kalamiehen keskipulpettiveneet
AMT:lläkin lienee kriiteerit täytäviä malleja..
Re: Kalamiehen keskipulpettiveneet
AMT 185R taitaa olla ainut keskipulpetti, tosin sekin kokoluokassa ihan ylärajoilla ja takatiloiltaa hiukan ahdas..Deep kirjoitti:AMT:lläkin lienee kriiteerit täytäviä malleja..
-
- Pakara Kungas
- Viestit: 966
- Liittynyt: 12:47:01 20.12.2005
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Kalamiehen keskipulpettiveneet
Samoin, Buster vaan hinnoitellut veneen pilviin.. Muuten toi olisikin listalla ehdottomasti mukana.
Re: Kalamiehen keskipulpettiveneet
Scout 187 sf:n omistajana olen todella tyytyväinen veneen ominaisuuksiin.
4 isoa (sata kilosta) ukkoa kalastaa hyvin ,tilaa on ja perä kantaa(tulpat toki kannattaa laittaa tyhjennys aukkoihin). Säilytys tilaa riittävästi.
Koneena mulla Yamaha f115 kulkee yksin ajettaessa karvan alle 40 s.
Vene on käytössä merellä ja ei paukuta eikä kastele kovemmassakaan kelissä. Toki sivuvastainen tuuli on v..tumainen ajettava , vaan eikö näin kaikilla veneillä.
Oman yhdistelmän käytin vaaalla (vene, moottori ja muuli 1500) paino oli pieni yllätys 1380 kg kytkettynä, aisa paino 35 kg. Tankissa 8 litraa bensaa. Eli tankki täynnä 170 l olisi muuli 1500 liian pieni.
Scout 175 ja 187 suurin ero lienee pohjan v-kulma.
Näin täällä
4 isoa (sata kilosta) ukkoa kalastaa hyvin ,tilaa on ja perä kantaa(tulpat toki kannattaa laittaa tyhjennys aukkoihin). Säilytys tilaa riittävästi.
Koneena mulla Yamaha f115 kulkee yksin ajettaessa karvan alle 40 s.
Vene on käytössä merellä ja ei paukuta eikä kastele kovemmassakaan kelissä. Toki sivuvastainen tuuli on v..tumainen ajettava , vaan eikö näin kaikilla veneillä.
Oman yhdistelmän käytin vaaalla (vene, moottori ja muuli 1500) paino oli pieni yllätys 1380 kg kytkettynä, aisa paino 35 kg. Tankissa 8 litraa bensaa. Eli tankki täynnä 170 l olisi muuli 1500 liian pieni.
Scout 175 ja 187 suurin ero lienee pohjan v-kulma.
Näin täällä
-
- Viestit: 1142
- Liittynyt: 23:52:31 03.10.2009
- Paikkakunta: 00840
Re: Kalamiehen keskipulpettiveneet
Scout tai whaleri ois itelläkin ehdottomasti käytössä, jos pohja ois yhtä huoleton ku peltiveneessä. Erinomaiset sisätilaratkaisut ainakin heittokalastajalle ja kuivia ajettavia. Huolettomuuden puolesta silti ääni Haukka/fasu560.
Re: Kalamiehen keskipulpettiveneet
Toi huolettomuus itelläkin vähän peltiveneissä tällä hetkellä houkuttaa. Käyttö kun on aika paljon matalissa haukisyvyyksissä liikkumista ja trailerin päällä venee asuu suurimman osan vuodesta. Faster 560 on vielä sen verran tuore, että taitaa vähän olla budjetin yli. Haukka...no...ei oikeen sytytä, lisäks eri foorumeilla olleet kokemukset rakenteesta ei anna kovin vahvaa luottoa. Ajo-ominaisuuksien puole
sta toki ihan ok vene (540 malli).
sta toki ihan ok vene (540 malli).
Re: Kalamiehen keskipulpettiveneet
Hyvä ja edullinen on Suvi 5050 Uno cc.
Erittäin tilava ja hyväkulkuinen vene kovaankin keliin.
Erittäin tilava ja hyväkulkuinen vene kovaankin keliin.