Jokiveneen rakennussarja?

Alueen säännöt
Tälle palstalle keskustelut jotka koskevat veneitä, niihin liittyviä varusteita ja kulkupelejä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
pohjoinenjoki
Viestit: 63
Liittynyt: 09:34:28 20.01.2013

Re: Jokiveneen rakennussarja?

Viesti Kirjoittaja pohjoinenjoki »

Nuuska kirjoitti:
karttuiivari kirjoitti:
sakkeus kirjoitti:Juu kyllähän tuo faneeri nyt hiukan antaa myöden aina kuten ihan oikea puukin. Tietty, jos hankaimen kohdat soudettaessa myötää liikaa niin vastareita vedettäessä saattaa jäädä airo ja puoli kylkeä käteen! :D
Kyllä se vaan on niin että, jos ravistaa uutta tenolaista noukasta niin se ei myötää yhtään. Ne vanhat letkupaskat ovat hengevaarallisia 10-15hp koneella, ne menee rupelille kun vääntää kaasun pohjaan :shock: ja sitten onkin taitelua että saa vauhdin himmattua ilman volttia, ja koskessa ne lenuaa ikävästi. 5hp koneella menee kyllä vähän veltompikin, mutta nuin yleisesti kannattaa välttää vanhoja veneitä.
Olen myös sitä mieltä, että jäykkä jokivene on paljon parempi kuin löysä. Kokemusta löysästä paatista ehti tulla 18 vuotta, mutta viime kesän jälkeen päätin hommata paremman. Väylänvartinen toisen polven venemestari teki mulle mittojen ja muiden toivomusten mukaan Vendia-venelaudasta jokiveneen, joka valmistui viikko sitten. Airoineen, teljoineen ja käsiteltynä kustansi 2300 €, ja on aivan selvä juttu, että tämä vene on joka suhteessa huomattavasti parempi kuin tämä rakennussarja. Jokainen käyttää rahansa ihan kuin halvaa 8-)
Saako olla utelias ja kysyä kuinka paksusta vanerista tämä veneesi tehtiin? Oliko siinä pohjavanerit paksumpia kuin laitavanerit?
Ja ennenkaikkea näkyykö se puun syykuvio kuinka selvästi tuossa Vendiä-vanerissa käytännössä?
Nuuska
Viestit: 74
Liittynyt: 15:04:04 27.09.2006

Re: Jokiveneen rakennussarja?

Viesti Kirjoittaja Nuuska »

pohjoinenjoki kirjoitti:Saako olla utelias ja kysyä kuinka paksusta vanerista tämä veneesi tehtiin? Oliko siinä pohjavanerit paksumpia kuin laitavanerit?
Ja ennenkaikkea näkyykö se puun syykuvio kuinka selvästi tuossa Vendiä-vanerissa käytännössä?
Pohjassa 9 mm, sivuilla 6 mm. Vendia on ulospäin kuin oksatonta mäntylautaa, syykuvio hillitty. Sen valmistus lopetettiin tänä vuonna loppukesästä kun ei ollut kysyntää, luultavasti siksi, että se maksaa 2x vaneri neliöltä.
spv71
Viestit: 30
Liittynyt: 16:21:58 05.07.2010
Paikkakunta: Pelho / Vlk

Re: Jokiveneen rakennussarja?

Viesti Kirjoittaja spv71 »

Laitoin Nuuskalle yyveetä.
mike.
Viestit: 476
Liittynyt: 20:19:09 31.10.2010

Re: Jokiveneen rakennussarja?

Viesti Kirjoittaja mike. »

Vendia on ideana hyvä, mutta kirjota ja liitä kuva tähän ketjuun parin vuoden päästä onko päälimmäinen ja alin viilu halki, kuten vanerissa. Vanerissa on halki 1/6 vahvuudesta, vendiasta 2/3 osaa. Ei oo paljon seinämää jos halkeemaa löytyy(6mm).
Kirjanpitokalastaja
Nuuska
Viestit: 74
Liittynyt: 15:04:04 27.09.2006

Re: Jokiveneen rakennussarja?

Viesti Kirjoittaja Nuuska »

Kun menet puuvene.nettiin ja teet haun vendia-hakusanalla, saat 24 hakutulosta. Ei ole mitään syytä päivystää tätä ketjua kahta vuotta

Kävin Vendian sivuilla ja siellä kerrottiin tuotannon alkaneen uudestaan. Lopetuspäätös aiheutti kysynnän lisääntymisen, itse muiden mukana...
Avatar
Samtheman
Pippelsman
Viestit: 7989
Liittynyt: 19:28:05 21.04.2005
Paikkakunta: Korso

Re: Jokiveneen rakennussarja?

Viesti Kirjoittaja Samtheman »

Kopsu / Paja järkkäs jokiveneen rakennuskurssin viime kuussa, kannattaa kysellä kopsulta lisää jos kiinnostaa uusi. Itselle maistuis, mut kymin rannassa vene lahoaa parissa vuodessa, ei oikein sovi mulle...
ISO uisteluvene kaupan! Nettivene 735003

Tsekkaa mun blogi: https://www.facebook.com/ruodollarokotettu/?fref=ts
Vastaa Viestiin