Suzuki DF50/Evinrude vm. -99, jakoketjun kiristimen vaihto

Alueen säännöt
Tälle palstalle keskustelut jotka koskevat veneitä, niihin liittyviä varusteita ja kulkupelejä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
maja2
Viestit: 91
Liittynyt: 21:07:36 10.05.2010

Suzuki DF50/Evinrude vm. -99, jakoketjun kiristimen vaihto

Viesti Kirjoittaja maja2 » 21:37:14 13.03.2012

Huoh... huoltomanuskaa tavaillessa iski jo vähän rimakauhu: kaikki motin apulaitteet veks, lohko ylös, öljypumppu ja sen välikansi veks ja sama takaisinpäin.

Öljypumpun irrottamisen kohdalla ei voi oikaista, mutta onko kaikki muut rensselit tosissaan pakko irrotella? Se joka tietää niin kertokoon...

Nimimerkillä: Jos se kesti viime kesän niin miksei tulevaakin.

Avatar
ma^ko
Überbesserwisser
Viestit: 4622
Liittynyt: 19:25:25 21.04.2005
Paikkakunta: Tsadin Maalaiskunta, Härmäland.
Viesti:

Re: Suzuki DF50/Evinrude vm. -99, jakoketjun kiristimen vaihto

Viesti Kirjoittaja ma^ko » 11:30:55 14.03.2012

Jep, oireeleko se siten sulla jotenkin?
><(((((°> <°)))))>< Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, ihminen voi korjata. ><(((((°> <°)))))><

maja2
Viestit: 91
Liittynyt: 21:07:36 10.05.2010

Re: Suzuki DF50/Evinrude vm. -99, jakoketjun kiristimen vaihto

Viesti Kirjoittaja maja2 » 12:22:52 14.03.2012

Tyhjäkäynnillä 1000r/min aina valillä ketju ilmeisesti vatkaa/värähtelee ja pitää satunnaisesti samanlaista ääntä kuin esim. mopon ketju osuessaan sivusuunnassa peltisuojaansa. Päivän mittaan tuo aina muutaman kerran räpäjää ja lopettaa kun tarjoaa kierroksia.

Kun kierrokset nostaa esim. 2000r/min niin ääni poikkeuksetta häviää. Ongelma onkin, että koneen tunnit kertyykin 99% uisteluvauhdeissa eli tuolla 1000r/min tietämissä. Kone on ilmeisen hyvin pidetty mutta ilmeisesti tunteja alkaa "jonkin" verran jo olla takana...

Vielä tuon kerkiäisi pilkkomaan ja tilaamaan osat sekä läjäämään ennen kauden alkua. Tulisipa muutenkin tsekattua koneen kunto.

Avatar
ma^ko
Überbesserwisser
Viestit: 4622
Liittynyt: 19:25:25 21.04.2005
Paikkakunta: Tsadin Maalaiskunta, Härmäland.
Viesti:

Re: Suzuki DF50/Evinrude vm. -99, jakoketjun kiristimen vaihto

Viesti Kirjoittaja ma^ko » 12:29:24 14.03.2012

Jos työmäärästä laskee itselleen hiukankaan liksaa, saattaisi koneen vaihtokin olla potentiaalinen vaihtoehto. Millä öljyillä olet ajanut konetta?
><(((((°> <°)))))>< Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, ihminen voi korjata. ><(((((°> <°)))))><

maja2
Viestit: 91
Liittynyt: 21:07:36 10.05.2010

Re: Suzuki DF50/Evinrude vm. -99, jakoketjun kiristimen vaihto

Viesti Kirjoittaja maja2 » 13:22:58 14.03.2012

Autoihin menee Castrolin Magnatech 10W-40 ja sitä olen surutta kaatanut perämoottoriinkin. Sakeampaa tilalle?

Harrastukselle en laske tuntihintaa, joten kyllä noita osia sen muutaman tunnin viskoo sinnen heinäladon lattialle missä paatti tällä hetkellä on... taljan saa kattoon kiinni.

Onko tullut vastaan vielä DF40/50:stä mikaä olisi syönyt jakopään osat palasiksi ilaman äänekästä ja pitkäaikaista valittamista?

Avatar
ma^ko
Überbesserwisser
Viestit: 4622
Liittynyt: 19:25:25 21.04.2005
Paikkakunta: Tsadin Maalaiskunta, Härmäland.
Viesti:

Re: Suzuki DF50/Evinrude vm. -99, jakoketjun kiristimen vaihto

Viesti Kirjoittaja ma^ko » 14:53:32 14.03.2012

Mulle ei ole tullut vielä vastaan yhtään jakopäästä valmista ketjujakopää Sukijakia. Vois kokeilla jollain hieman vähemmän VAG-luokkaa omaavalla öljyllä ja paksummalla, jos olis enemmän öljynpoainetta pikkurundeilla... joku perus 20W-50 esmes.
><(((((°> <°)))))>< Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, ihminen voi korjata. ><(((((°> <°)))))><

maja2
Viestit: 91
Liittynyt: 21:07:36 10.05.2010

Re: Suzuki DF50/Evinrude vm. -99, jakoketjun kiristimen vaihto

Viesti Kirjoittaja maja2 » 15:31:04 14.03.2012

Viimeisen Castrolin 10W-60 purnukan taisin tyhjätä autoon vuosi sitten, jäi yli paaliin menneestä Lanciasta (kone toimi, pellit olivat kaasuuntuneet katsastusinssin mielestä liikaa). Koitetaan tuolla aluksi ja palataan asian syssymmällä.

-----------------------------------------
Castrol TWS Motorsport 10-60

Relative density (ät) 20.0 deg C = 0.865
Viscosity at 40 deg C = 163.1
Viscosity at 100 deg C = 24.3
Viscosity Index = 181
Flash Point (closed) deg C = 198
Pour point deg C = -42
TBN = 8.1
-----------------------------------------

Enemmän ihmeteltävää noista öljyjen viskositeeteistä löytyy täältä:

http://www.opieoils.co.uk/pdfs/gulf-oil ... -sheet.pdf

Tuo 10W-60 on jo huomattavan paljon sakeampaa kuin normi 10W-40, josko motti tuolla hiljenisi.

Edit: Jaahans, näemmä 10W-60 on sakeampaa kuin 20W-50?

http://www.amsoil.com/StoreFront/aro.aspx

Torsti
Viestit: 395
Liittynyt: 10:50:04 02.09.2007

Re: Suzuki DF50/Evinrude vm. -99, jakoketjun kiristimen vaihto

Viesti Kirjoittaja Torsti » 18:51:05 15.03.2012

Tsekataas ensin minkälaatuinen kiristin laitteessa on.
Veikkaan sen olevan öljynpaineavustainen hammastetulla lukkolaitteella oleva mekaaninen vekotin.
Ketju on suht lyhyt ja venyessään hammaslukon siirtymiseksi sen pitää venyä tarpeeksi.
Kyse on millin osista.
Vähän lisää ja se kiristin hyppää seuraavalle hampaalle je homma on ratkennut vuosiksi eteenpäin.
Vaihtoehtona venttiilikoppa pois ja lampun kanssa tiiraa josko jollain pitkällä työkalulla pääsis ketjukuilusta käsin auttamaan ketjun tiukkausta.
Ihan ekaksi tuskin kannatta mosaa pilkkoa.

maja2
Viestit: 91
Liittynyt: 21:07:36 10.05.2010

Re: Suzuki DF50/Evinrude vm. -99, jakoketjun kiristimen vaihto

Viesti Kirjoittaja maja2 » 19:43:42 15.03.2012

Se on justiinsa tuollainen kapistus ja tämä kesä mennään mitään aukomatta. Kyllä on sen verran iso operaatio Suzukin kohdalla. Teen sitten jos on pakko...

Tilailin tulpat, bensafiltterin, vesipumpun siipipyörän (varalle), sekä aidon Suzuki öljyfilsun (nytten on kiinni Teho alias Tuho ;-)). Sitten koneeseen vaan Ranskalaista hyvältä tuoksuvaa, kirkkaan kellertävää ja kallista kiisseliä. Melkein kuin konjakkia kaatelisi, sen verran tyyristä tuo ralliöljy 10W-60.

Edit: Vai olikohan se nykyinen öljyfiltteri sitenkin M-Filter, noh tarvikevempain kumminkin. Osansa voi toki olla silläkin.

Torsti
Viestit: 395
Liittynyt: 10:50:04 02.09.2007

Re: Suzuki DF50/Evinrude vm. -99, jakoketjun kiristimen vaihto

Viesti Kirjoittaja Torsti » 10:21:29 17.03.2012

Vakioöljyt on jotain 5-30 luokkaa.
Ei tolla yläpään lämmönkestolla peräkoneessa mitään iloa ole.
Ainut tekohengitys on se ketjukuilusta kiristimen auttaminen.

vaappu79
Viestit: 51
Liittynyt: 21:17:20 16.11.2011
Paikkakunta: kyröskoski

Re: Suzuki DF50/Evinrude vm. -99, jakoketjun kiristimen vaihto

Viesti Kirjoittaja vaappu79 » 18:43:14 17.03.2012

vakioöljyt taitaapi olla jotain 10-30 ja jos nyt konjakkia on ylimääräistä koneeseen kaadettavaksi siitä vaan. onhan sillä ralliöljyllä ainakin pätimäarvo laiturilla pikkusievässä vaikkei sen niin kuumaa tartte kestääkään. :D

maja2
Viestit: 91
Liittynyt: 21:07:36 10.05.2010

Re: Suzuki DF50/Evinrude vm. -99, jakoketjun kiristimen vaihto

Viesti Kirjoittaja maja2 » 22:55:09 17.03.2012

Juu ei, en ole laittamassa turboa koneeseen (vielä?) eli öljyn hyvä lämmönkesto (= öljyn viskositeetti ei mene liian alas kuumana, öljy siis ei ohene liikaa->öljynpaineet eivät laske-> ei moottorivauriota) on tavallaan turha ominaisuus.

Paluu aiheeseen: kun verrataan täyssynteettisiä 20W-50 ja 10W-60 öljyjä, on 10W-60 aina viskositeetiltaan sakeampaa NORMAALEISSAKIN KÄYTTÖLÄMMÖISSÄ kun sitä verrataan samanlämpöiseen 20W-50 öljyyn, josta taas seuraa että koneen käydessä 10W-60 antaa aina suuremmat öljynpaineet (..ja kitkahäviöt). Tuo W?? lukema vain hämää.

Tossa on kuvaaja ja juttuakin joka selvittää asiaa enempi, tosin mukana ei ole 20W-50 öljyä, se olisi kuvassa jossain tuossa 10W-60 alapuolella:

http://www.cliosport.net/forum/showthre ... r-software

Eli tuo W?? lukema vääntää hyvin pitkälti vain sitä viskositeettikuvaajaan kylmien lämpötilojen päätä, normaaleissa öljyn käyttölämmöissä sillä ei ole mitään merkitystä, voidaan oikaista ja todeta että siellä viskositeettia käytännössä merkkaa puhtaasti jälkimmäinen luku. Mitä suurempi luku niin sitä sakeampi öljy. Viskositeetti-indeksit kun kait ovat liki vakioita kaikilla kaupallisilla tuotteilla, ilmeisesti ihan fysikaan lait rajoittavat tuota.

Vuositasolla moottoriöljyn (2,5l vuosi) hinnalla ei ole paljoa merkitystä, kilahtanut kone on sitten jo kalliimpi homma.

Koitetaan nyt öljyllä kun Evintude/Suzukin kiristimeen ei ainakaan oman huoltomanuaalin tulkinnan mukaan pääse ilman koko koneen räjäyttämistä. Saattaapi se aito Suzuki öljyfilsu auttaa asiaa myöskin.

Torsti
Viestit: 395
Liittynyt: 10:50:04 02.09.2007

Re: Suzuki DF50/Evinrude vm. -99, jakoketjun kiristimen vaihto

Viesti Kirjoittaja Torsti » 09:19:58 18.03.2012

Ei takuulla service manuaalissa ole mainittu että pääset avustamaan kiristintä ketjukuilusta.
Melkoisella varmuudella keino löytyy kun otat venttiilikopan pois ja kurkistelet hyvällä lampulla ketjukuiluun.
Laahaimen alla se lymyää.
Sisältää myös jousen joka pitää yllä perusasetuksia.
Tilaa ei ole paljoa mut kuitenkin.
Mopopuolella samoja vaivoja,ei tosin samassa merkissä.

maja2
Viestit: 91
Liittynyt: 21:07:36 10.05.2010

Re: Suzuki DF50/Evinrude vm. -99, jakoketjun kiristimen vaih

Viesti Kirjoittaja maja2 » 20:06:24 14.04.2013

Aurinko sulattelee jäitä siihen malliin, että aloin vihdoin pilkkoa konetta.
Eipä ihme että rallatteli, sillä kiristimen sylinteriltä voiman varsinaiselle kiristimille siirtävä peltilipare oli revennyt irtipoikki kiristinpalastasta :shock: Makasi välipohjan päällä irtonaisena, onneksi ei ole päätynyt ketjun ja rattaan väliin.

Toisen nokan ratas on kärsinyt löysästä ketjusta ja menee vaihtoon, järkevintä lienee vaihtaa ketju ja kaikki rattaat... ei ilmainen remppa, mutta halvempi kuin koneen täystuho mikä olisi tullut ennemmin tai myöhemmin.

Torsti
Viestit: 395
Liittynyt: 10:50:04 02.09.2007

Re: Suzuki DF50/Evinrude vm. -99, jakoketjun kiristimen vaih

Viesti Kirjoittaja Torsti » 20:55:52 14.04.2013

Taitais olla löysän ketjun aiheuttama ravistusvamma.
Isompikin pelti nöyrtyy kun tarpeeksi tärisee.

makke2
Viestit: 132
Liittynyt: 22:00:20 20.08.2011

Re: Suzuki DF50/Evinrude vm. -99, jakoketjun kiristimen vaih

Viesti Kirjoittaja makke2 » 16:30:28 15.04.2013

Ihan uteliaisuudesta montako uistelupäivää tulee vuodessa?
Mietin tässä oman koneen jäljellä olevaa käyttöikää.

maja2
Viestit: 91
Liittynyt: 21:07:36 10.05.2010

Re: Suzuki DF50/Evinrude vm. -99, jakoketjun kiristimen vaih

Viesti Kirjoittaja maja2 » 15:47:54 16.04.2013

Mitähän valehtelisin tunneista... kolmessa kaudessa tullut ehkäpä 200 tuntia yhteensä. Viime kesä oli kelien ja myös tuntien puolesta surkein. Eli sen parisen sataa tuntia ajelin rallatellen menemään. Tarina ei tosin kerro paljonko edellinen omistaja on tällä koneella jo "rallatellut"....

Tottahan toki se on sitten pakopuolen nokan ratas ns. se selvä tapaus. Sitä kun ei saane erikseen vaan mukana tulee koko nokka-akseli.... a' n . 280USD uutena. Täytynee aluksi metsästää purkuosaa, toki hammaskehän vaihto n. 50€ maksavasta imunokan rattaasta lienee myös mahdollinen operaatio, kunhan lahjon erästä sorvin omistajaa sopivasti.

Eipä kone eilen vielä katkennut kokonaan kun pystyakseli on kampiakselin booreissa jumissa. Yritys on seuraavaksi että perän puolelta yritetään vetää irti ja taotaan kiiloja väliin tarvittaessa josko irtoaisi.

Kummastus on melkoinen kun kone vaikuttaa muuten ihan pakasta vedetyltä vaikka ikää on n.14v, nokissa ei edes kiillottumaa ja kaikissa pulteissakin Evinruden sininen maali.

maja2
Viestit: 91
Liittynyt: 21:07:36 10.05.2010

Re: Suzuki DF50/Evinrude vm. -99, jakoketjun kiristimen vaih

Viesti Kirjoittaja maja2 » 20:57:08 16.04.2013

Voihan rähmä, perä on saanut kiilaa ja nuijaa, mutta suurin syntyvä rako on 2mm. Eli pystyakseli on ja pysyy jumissa.
Aikani tiirailtua ainoa paikka mielestäni mistä "räjäytinlitkua" saisi uitettua akselin booreille saakka olisi tuo suojakuuppa .

http://aijaa.com/Dmma2S

Tuo kun törröttää näkösällä koneen etupuolella.

Alapuolella on stefa vastassa, osa 3:

http://www.boats.net/parts/search/Suzuk ... parts.html

eli koneen väärinpäin kääntäminen ja liruttaminen perän puolelta ei auta.

Vaatii toki reiän poraamisen kuuppaan, fiksu laittaisi ihan voitelunipan tuohon kohtaan. Onko kellään parempia ideoita?

fuster
Viestit: 26
Liittynyt: 08:37:36 28.09.2012

Re: Suzuki DF50/Evinrude vm. -99, jakoketjun kiristimen vaih

Viesti Kirjoittaja fuster » 07:32:48 17.04.2013

maja2 kirjoitti:Voihan rähmä, perä on saanut kiilaa ja nuijaa, mutta suurin syntyvä rako on 2mm. Eli pystyakseli on ja pysyy jumissa.
Jos oikein tulkitsin kuvia niin perän pitäisi irrota kun kuusi pulttia on irti (ja samoin vaihteen siirrin). Olikos tässä mallissa yksi pultti piilossa Hondan malliin sinkin takana?
Kukahan on viimeksi vaihtanut impellerin?

http://www.youtube.com/watch?v=Mg23ZkyjXGI

maja2
Viestit: 91
Liittynyt: 21:07:36 10.05.2010

Re: Suzuki DF50/Evinrude vm. -99, jakoketjun kiristimen vaih

Viesti Kirjoittaja maja2 » 20:39:51 17.04.2013

Kaikki pultit on auki niin perästä kuin moottori yläpäästäkin. Tuo trimmievän alle piilotettu pultti on ollut ainakin joissain DF60/70 koneissa.

http://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=d ... SIEMeOds8Q

Avatar
sursill
Pirkan pilaaja
Viestit: 1983
Liittynyt: 15:24:19 23.03.2006
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Re: Suzuki DF50/Evinrude vm. -99, jakoketjun kiristimen vaih

Viesti Kirjoittaja sursill » 22:47:37 17.04.2013

Näyttäis siltä, että pystyakselin yläpäässä on FeO liimaa. :?

Huonosti jos käy, niin joudut katkaisemaan pystyakselin ja purkamaan moottorin että saat
kampiakselin käsiis.
Sitten saat käyttää lämpöä ja kylmyyttä + kaikenlaisia pattisalvoja, että saat akselin nysän irti kampuran päästä.

Tämä on toinen samanlainen mun tietoon tullut vanhempaa 4t suikkaa koskeva purku ongelma.

Muistutukseksi! Jos teillä on koneesta perä irti syystä tai toisesta, niin laittakaa kunnon vaseliinia pystyakselin pooreille suht reilusti.
Purkaminen voi helpottua myöhäisemmässä vaiheessa jonnin verran.

Torsti
Viestit: 395
Liittynyt: 10:50:04 02.09.2007

Re: Suzuki DF50/Evinrude vm. -99, jakoketjun kiristimen vaih

Viesti Kirjoittaja Torsti » 18:54:28 18.04.2013

Yksikin pieni pultti pitelee yllättävän paljon............

maja2
Viestit: 91
Liittynyt: 21:07:36 10.05.2010

Re: Suzuki DF50/Evinrude vm. -99, jakoketjun kiristimen vaih

Viesti Kirjoittaja maja2 » 19:49:58 18.04.2013

Reikä porattu ja boorit on näkyvissä, kyllä tuolla ilmeisesti oli stefa myös tuon kuupan alareunassa vaikkei räjäytyskuvissa sitä ole.

CRC ja Wurthin -40C ruosteen räjäyttäjää ruikittu ja paineilmaa perään, vielä kun löytäisi jostain Kentin ylistettyä Rusty Penetrant irroitussprayta.

Jatkamme nuijimista huomenna jottei perä hajoaisi.

muupeli79
Viestit: 649
Liittynyt: 19:00:25 25.10.2008

Re: Suzuki DF50/Evinrude vm. -99, jakoketjun kiristimen vaih

Viesti Kirjoittaja muupeli79 » 20:57:59 18.04.2013

Tunkeumanestekin joskus auttaa.

Avatar
Supilakki
Viestit: 626
Liittynyt: 16:26:51 13.05.2009
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Suzuki DF50/Evinrude vm. -99, jakoketjun kiristimen vaih

Viesti Kirjoittaja Supilakki » 21:53:18 18.04.2013

Tunkeumaneste kannattaa kokeilla myös niinkuin muupeli neuvoi. Jos suinkin pystyy antamaan lämpöä, niin itse olen huomannut että kuumaa-kylmää-kuumaa-kylmää ja joka välissä irroituslitkuja auttaa moneen paikkaan kun irroittaa. Optimitilannehan on, jos pääsee sopivasti antaa kylmää akselille ja kuumaa vastakappaleelle, mutta tuossa ei taida tuollaista mahdollisuutta olla ? .

Ja noihin irroituksiin(ja esim. laakereiden asennuksiin) kotioloissa tehokkaimmaksi kylmäsprayksi olen todennut monesti tollaisen paineilma spray pullon ja suihkuttaa sitä ylösalaisin, eli ponneainetta tulee ja reilusti pihalle ja se haihtuu niin jäätyy. Tyhjenee pullo vaan aika vauhdilla, mutta paljon tehokkaampi tapa jäähdyttää kuin kylmäsprayt.
”Mikään ei ole mahdotonta ihmiselle jonka ei tarvitse tehdä sitä itse.”

Vastaa Viestiin