Halpa päävirtakytkin ja sen opetukset

Alueen säännöt
Tälle palstalle keskustelut jotka koskevat veneitä, niihin liittyviä varusteita ja kulkupelejä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Mikey
Herr Doktor
Viestit: 7038
Liittynyt: 13:19:15 22.04.2005
Paikkakunta: Privat område. Mene pois.

Re: Halpa päävirtakytkin ja sen opetukset

Viesti Kirjoittaja Mikey »

Jepjep. Missähän ampeerimäärissä nuo meidän normikuolevaisten mottien startit sitten liikkuu? Ei oo meinaan ajatuksissa tunkea ällän perään 200 ho:ta ihan heti.
Jag fiskar. Pappa betalar. Samma på finska.
Avatar
Tapsal
Viestit: 1581
Liittynyt: 10:07:46 24.04.2005
Paikkakunta: Helsinki

Re: Halpa päävirtakytkin ja sen opetukset

Viesti Kirjoittaja Tapsal »

Ollaan käytetty monta vuotta ilman mitään ongelmia tuota Blue Sean automaattisulaketta erilaisissa yhteyksissä "päävirtakytkimenä". Niin omissa, kavereiden ja asiakkaidenkin vehkeissä. 150A mallia on ollut useammassa kilpa-autossa päävirtakytkimenä ennen kun keksivät että niissä hommissa pitää olla fia hyväksytty malli. Autoissa starttivirrat liikkuu 200-350A:n hujakoilla. Päävirtasulake mitoitetaan viimeiseksi heikoksi lenkiksi suojaamaan koko järjestelmää esim oikosulku tilanteessa. Yleensä laitetaan 100 tai 150A koska se riittää noiden starttaamisien kanssa mutta jos akkukaapelit hiertyy yhteen niin silloin räpsähtää. Itse en näe mitään ongelmaa tuon automaattisulakkeen käyttämiseksi kytkimenä koska tiedän sen kestävän toistuvia päälle/pois kytkemisiä. Tiedän myös vastaavia saman näköisiä tuotteita jotka ei kestä. Jos sulake pomppaa pois päältä, tarkoittaa että silloin on jossain joku vika. Niinhän se toimisi vaikka lisäksi olisi oikea päävirtakytkin sulakkeen jälkeen...
On jännittävää odottaa, kuinka isoja kaloja sitä voikaan saada...
Torsti
Viestit: 395
Liittynyt: 10:50:04 02.09.2007

Re: Halpa päävirtakytkin ja sen opetukset

Viesti Kirjoittaja Torsti »

Niin ne paukkuukin.Lukuisat ovat ne sytkä ja lataus boxit jotka on kärvähtänyt huonon pääkytkimen seurauksena.
Asentajan joka sulakkeita haluaa päävirtakytkimen tilalle laittaa,pitäis mennä johonkin kouluun jossa mutut muuttuu tiedoksi.
Ehkä tilanne oli ettei muuta ollut hyllyssä.Ja kauppaa pitää tehdä vaikka väkisin.
Kuten sanottu,iso automaattisulake on tarkoitettu ankkurivinsseille ja kelamoottoreille.
Mikey
Herr Doktor
Viestit: 7038
Liittynyt: 13:19:15 22.04.2005
Paikkakunta: Privat område. Mene pois.

Re: Halpa päävirtakytkin ja sen opetukset

Viesti Kirjoittaja Mikey »

Torsti kirjoitti:Kuten sanottu,iso automaattisulake on tarkoitettu ankkurivinsseille ja kelamoottoreille.
En kyseenalaista pätevyyttäsi, itselläni kun sitä ei tässä touhussa ole laisinkaan, mutta haluaisin väitteellesi jotain näyttöä eli perusteluja kiitos, muuten mielipiteesi painaa tasan yhtä paljon kuin vastakkainen, perustelematon mielipide.

Tällä hetkellä mulla on perässä 50 hp Honda ja hyvin on pelittänyt Blue Sean automaattiksulakkeen kanssa. Nyt motti olisi vaihtumassa hieman isompaan, yksi mahdollisuus on E-Tec 60 hp. Jotenkin en ilman perusteluja niele etteikö tuo automaattisulake olisi turvallinen siihenkin. Kuten sanottu, sekä myyjä (henkilö johon luotan sen verran että tiedän ettei kyseessä ollut "pakkomyynti") että myös asentaja, joka ei mulle siis sulaketta myynyt (ei omaa lehmää ojassa), suositteli sitä erittäin lämpimästi. Ja ko. asentaja tekee näitä hommia ihan ammatikseen.
Jag fiskar. Pappa betalar. Samma på finska.
Avatar
Supilakki
Viestit: 626
Liittynyt: 16:26:51 13.05.2009
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Halpa päävirtakytkin ja sen opetukset

Viesti Kirjoittaja Supilakki »

Eiköhän torstin ajatus perustu ihan tuohon, että käynnistysvirta on kaikkea muuta kuin tasaista 150A virranottoa. Keskimäärin jos käynnistysvirta on 5sek ajan tuon 150A , niin tuohon saattaa mahtua myös yli 200A piikkejä varsinkin heti kun starttimoottori pyöräyttää liikkeelle kylmän koneen.

Nuo automaattisulakkeet ovat useasti nopeita reagoimaan ja tuollainen starttimoottorin kuorma saattaa saada sen laukeamaan, jos ei ole reilusti ylimitoitettu. Ja en ihmettele yhtään, että nykymoottoreista saattaisi jotain hajotakkin kun sulake pahimmilleen laukeaa ja tuosta johtuviin virtapiikkeihin.

Tästä syystä itse valitsin päävirtakytkimen laittamisen. En toisin tuomitse jos joku käyttää päävirtakytkimenä automaattisulaketta, kyllä se teoriassa siinä toimii, mutta teoriassa saattaa myös olla toimimatta joissain tilanteissa, niin itse en viitsinyt ottaa riskiä kun halvemmallakin selvisi.

Eli kiteytettynä , 200A automaattisulake laukeaa varmasti helpommin nopeaan virtapiikkiin kuin 200A päävirtakytkin jolle yleensä myös ilmoitetaan hetkellistä virrankestoa reilusti enemmän.
Viimeksi muokannut Supilakki, 21:27:46 12.02.2013. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
”Mikään ei ole mahdotonta ihmiselle jonka ei tarvitse tehdä sitä itse.”
Mikey
Herr Doktor
Viestit: 7038
Liittynyt: 13:19:15 22.04.2005
Paikkakunta: Privat område. Mene pois.

Re: Halpa päävirtakytkin ja sen opetukset

Viesti Kirjoittaja Mikey »

No johan tällainen tyhmempikin rupeaa ymmärtämään, kiitos! Nyt joutuu siis selvittelemään jotta miten tavallisia nuo automaattisulakkeen ampeerinkestomäärän ylittävät virtapiikit ovat havittelemassani moottorikokoluokassa ja onko jollain paukkunut Blue Sean automaattisulakkeita ja sen johdosta koneita tästä syystä. Teoriasta en tässä keississä niinkään paljoa välitä mutta jos käytännössäkin voi tapahtua haveri niin se onkin jo huonompi juttu.

Pahimmassa tapauksessa joutuu vaihtamaan Blue Sean päävirtakytkimeen vaikkei kyllä yhtään viitsisikään.
Jag fiskar. Pappa betalar. Samma på finska.
Avatar
Supilakki
Viestit: 626
Liittynyt: 16:26:51 13.05.2009
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Halpa päävirtakytkin ja sen opetukset

Viesti Kirjoittaja Supilakki »

Eipähän noita taida selville saada kun kokeilemalla :cry: . Jos uusi moottori tulee veneeseen niin kannattaa varmaan myyjältä/maahantuojalta kysellä mitä ne ovat mieltä asiasta kumman laittaa.
Ei nuo ongelmat varmaan kovin yleisiä ole ja noihin vaikuttaa kokonaisuus akkua ja kaapelointeja myöten ja sulakkeissakin on varmasti hajontaa laukeamisvirroissa ja nopeudessa. Mutta varmasti jos on reilusti ylimitoitettu automaattisulake niin toimii ,kun jossain vaiheessa sen moottorin ottama maksimivirta tulee kuitenkin vastaan...

Edit: Ja kun näin aloituspostauksen kuvissa olevan halppiskytkimen rakenteen, niin mielummin itse laittaisin kuitenkin laadukkaan automaattisulakkeen kun tuon halppiskytkimen. Tollaisella kun ei ole muutakuin ajan kysymys milloin hajoaa.
”Mikään ei ole mahdotonta ihmiselle jonka ei tarvitse tehdä sitä itse.”
jester burk 2
Viestit: 426
Liittynyt: 15:25:20 03.01.2010

Re: Halpa päävirtakytkin ja sen opetukset

Viesti Kirjoittaja jester burk 2 »

Mitä virkaa sulakkeella ylipäätänsä on jos se lauetessaan hajottaa sen mitä sen pitäisi suojella ?
Mikey
Herr Doktor
Viestit: 7038
Liittynyt: 13:19:15 22.04.2005
Paikkakunta: Privat område. Mene pois.

Re: Halpa päävirtakytkin ja sen opetukset

Viesti Kirjoittaja Mikey »

jester burk 2 kirjoitti:Mitä virkaa sulakkeella ylipäätänsä on jos se lauetessaan hajottaa sen mitä sen pitäisi suojella ?
Joo, samaa asiaaja sitä taisi Tapsalkin tuossa postauksessaan pohtia? Eli eikö se sulake hajoa/kytkeydy pois juurikin sen takia ettei piikki tappaisi konetta? :mitaviddua: Tämä siis asiaa ymmärtämättömän maallikon mielestä, jota nyt vaan sattuneista syistä kiinostaa erittäin paljon tämä juttu.

Nuo halpiskytkimet, jollaisia Kesis muistaakseni tuhosi lyhyehkössä ajassa kaksi, ehkä jopa kolme, ovat todella tavallisia suomalaisvalmisteisissa veneissä, olipahan mullakin vastaavanlainen (joka reistaili) kunnes vaihdoin automaattisulakkeeseen. Eli sittenhän noiden pitäisi (mun järjen mukaan) myös rikkoa koneita enkä ole kuullut että niin olisi käynyt?

Jagge86: Kävin tsekkaamassa mun Blue Sean laadun ja sehän oli 150 ampeeria. Tuo on toimittanut mun veneessä päävirtakytkimen virkaa nyt alkukesästä lähtien ja hyvin on toiminut. Pakkasstarttejakin ihan riittävästi, ja ilman ongelmia. Ehkä sitä virtapiikkiä ei vaan ole vielä tullut? :ohno:
Jag fiskar. Pappa betalar. Samma på finska.
jester burk 2
Viestit: 426
Liittynyt: 15:25:20 03.01.2010

Re: Halpa päävirtakytkin ja sen opetukset

Viesti Kirjoittaja jester burk 2 »

Se vielä menee kaalin että ylijännite saattaa käristää boxin, mutta että sulakkeen "palaminen"?
Avatar
Tapsal
Viestit: 1581
Liittynyt: 10:07:46 24.04.2005
Paikkakunta: Helsinki

Re: Halpa päävirtakytkin ja sen opetukset

Viesti Kirjoittaja Tapsal »

Koneissa on yleensä kopan alla vielä omat sulakkeet moottorin elektroniikalle jotka on aika paljon pienempiä kun tuo päävirtasulake. Noissa sulakkeissahan on jatkuvan virran kesto se ilmoitettu arvo, hetkellisesti ne kestää enemmän. Jos ne olisi tarkoitettu vaan ankkurivinssi ja keulapotkuri käyttöön niin aika ujon kokoisia ovat. Tuttavan 21 jalkaiseen Coronettiin tuli 5kw keulapotkuri 12V järjestelmään jolloin keulapotkurin laskennallinen jatkuva virrankulutus on 416A. Käynnistyessään vielä hieman enemmän. Sinne laitettiin valmistajan ohjeen mukaan alle 400A kova nalli joka on kestänyt ainakin viime kesän käytöt. En olis tollasta automaattisulaketta sinne harkinnutkaan.

Blue Sealla on erittäin laadukkaita päävirtakytkimiäkin, joten edelleen voi vaihtaa halpiksen tilalle hyvän tuotteen. Ja laittaa lisäksi vaikka ihan normi "kovan" sulakkeen. Omassa kiulussani jätin kytkimen pois, yksi vikakohde vähemmän.

Päävirtasulakkeen tarkoitus mun mielestä on suojata sitä koko veneen sähköjärjestelmää isolta oikarilta ettei pala koko paska. Onhan siellä yleensä vielä sähkölaitteille omat sulakkeet... Mut voin olla väärilläkin jäljillä...
On jännittävää odottaa, kuinka isoja kaloja sitä voikaan saada...
Avatar
Supilakki
Viestit: 626
Liittynyt: 16:26:51 13.05.2009
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Halpa päävirtakytkin ja sen opetukset

Viesti Kirjoittaja Supilakki »

Mutta kuten sanottua, en sano ehdontonta eitä enkä joota sulakkeen tai päävirtakytkimen puolesta. Kukaan ei tiedä kumpi on loppujen lopuksi parempi ratkaisu kun noista tutkimustietoa ei varmaan ole.

Ajattelin vaan tuoda esiin ajatuksen, miksi jotkut vastustavat sulaketta päävirtakytkimenä. Ja nuo mahdolliset tuosta aiheutuneet viat on loppujenlopuksi epätodennäköistä, mutta kuitenkin mahdollisia. Suurimmalla osalla lienee kuitenkin se pointtina, kun sulaketta ei varsinaisesti ole suunniteltu päävirtakytkimeksi ja niillä on erillaiset ominaisuudet.

Ja sulakkeethan eivät yleensä suojaa elektroniikkaa vaan johtoja ja estää vian etenemisen/suurenemisen järjestelmässä katkaisemalla viallisen osan pois kuormittamasta.

Tätä asiaa pitäisi kysyä joltain perämoottorin sähköjärjestelmiä suunnittelevalta henkilöltä, niillä olisi varmasti hallussa mittaus/simulointidataa.

Sähkö kun ei aina ole niin yksinkertainen ilmiö, varsinkin mitä enemmän elektroniikkaa alkaa olemaan järjestelmässä. Sen kuitenkin sanon, että äkilliset virtapiikit ja varsinkaan alijännite ei ole hyväksi elektroniikalle. Jonkun verran harrastan audiolaitteiden korjailua ja muuta elektroniikkaa niin tämän ainakin oppinut.

Mutta en kuitenkaan lähde tuosta kytkimestä/sulakkeesta sanomaan, kumpi on parempi, sen verran vähän olen venesähköjä tehnyt,suunnitellut ja niiden parissa pelannut(yhden oman pikku tuulilasiveneen verran).

Omaan veneeseen kuitenkin päädyin laittamaan ihan kytkimen, koska se on siihen käyttöön suunniteltu ja melkein 3-kertaa edullisempi.

Omaan veneeseen olen myös miettinyt päävirtasulakettakin. Jos sen laitan niin luultavasti iso hidas ANL-sulake, mutta tuokaan ei suojaa kun käytännössä päävirtakaapeleitten ja startin luona tapahtuvalta isolta oikosululta, pienemmissä johdoissa tapahtuvassa oikosulussa tuollainen ei pala. Varmaankin päädyn vain suojaamaan nuo isot johdot niin hyvin, ettei oikosulku ole todennäköinen. Ei autonkaan starttille ole yleensä sulaketta päävirralla(tai ainakaan mun autoissa ei ole tullut vastaan).
”Mikään ei ole mahdotonta ihmiselle jonka ei tarvitse tehdä sitä itse.”
Mikey
Herr Doktor
Viestit: 7038
Liittynyt: 13:19:15 22.04.2005
Paikkakunta: Privat område. Mene pois.

Re: Halpa päävirtakytkin ja sen opetukset

Viesti Kirjoittaja Mikey »

Supilakki kirjoitti: Ajattelin vaan tuoda esiin ajatuksen, miksi jotkut vastustavat sulaketta päävirtakytkimenä.
Toit asian esiin todella hyvin ainakin mun mielestäni. :juu:

Luotto automaattisulakkeeseen siis on ja pysyy mutta täytyy kuitenkin varmuuden vuoksi selvittää uuden perämoottorin maahantuojan/valmistajan kanssa että ko. systeemi on heillekin ok.
Jag fiskar. Pappa betalar. Samma på finska.
Avatar
jagge86
Viestit: 1347
Liittynyt: 20:43:29 26.03.2008
Paikkakunta: Kangasala

Re: Halpa päävirtakytkin ja sen opetukset

Viesti Kirjoittaja jagge86 »

Nyt kun on mielipiteitä lueskeltu niin taida hakea ihan tuon blue sean päävirtakytkimen ja luottaa siihen ettei piuhat mene oikosilkuun.
Tosissaan muttei totisesti.
Torsti
Viestit: 395
Liittynyt: 10:50:04 02.09.2007

Re: Halpa päävirtakytkin ja sen opetukset

Viesti Kirjoittaja Torsti »

No heipsuti.Moottorisi CCA (kylmäkäynnistysvirta)on se minkä pääkytkimen pitää kestää nikottelematta.
Ei tässä mitään yliluonnollista tai rakettitiedettä ole.
Niinkauan kun ei tiedä moottorinsa speksejä pitää vain luottaa tekemiinsä valintoihin.
Joka starttaus on virtapiikki.Eli se virran nousu minkä startti ottaa.
Jos pääkytkin brakaa seurauksena on jännitepiikki joka lähes poikkeuksetta tuhoaa jotakin.
Eli latausjännite ei mene akkuun vaan muihin moottorin sähkölaitteisiin.Myös luotaimeen,mittareihin,muuhun vene-elektroniikkaan.
Kovin moni kikotin ei tykkää 100v:sta. Edes hetkellisesti.
Yleisesti voidaan ajatella että kulutus lisää virtaa eli ampereita.
Avatar
jagge86
Viestit: 1347
Liittynyt: 20:43:29 26.03.2008
Paikkakunta: Kangasala

Re: Halpa päävirtakytkin ja sen opetukset

Viesti Kirjoittaja jagge86 »

Kuukkeli kertoi että tuon Yamaha f50 cca on näköjään 380A...
Ja tuon blue sean pääkatkaisija kestoksi ilmoitetaan 450A eli ilmeisesti sen pitäisi sitten olla varmasti kestävä valinta.
Tosissaan muttei totisesti.
Mikey
Herr Doktor
Viestit: 7038
Liittynyt: 13:19:15 22.04.2005
Paikkakunta: Privat område. Mene pois.

Re: Halpa päävirtakytkin ja sen opetukset

Viesti Kirjoittaja Mikey »

Toki mulla on kaikelle elektroniikalle, kuten plotterille, luotaimelle, ja mittaristolle oma, erillinen Blue Sean automaattisulake, joka on astetta pienemmällä ampeeriluvulla, joten oheissähkölaitteisiin ei sähköpiikit yllä.
Jag fiskar. Pappa betalar. Samma på finska.
Avatar
gdlp
Viestit: 515
Liittynyt: 21:51:06 23.08.2007
Paikkakunta: Janakkala

Re: Halpa päävirtakytkin ja sen opetukset

Viesti Kirjoittaja gdlp »

Ton 100A automaattisulakkeen spekseissä on tämmönen:

Interrupt Capacity (The fault current that a device, normally a fuse or circuit breaker is capable of breaking without damage.) 5000A (ät) 12V

Meinaako tämä nyt sitä että startin/virtapiikin täytyy olla yli 5kA, jotta toi sulake menisi rikki?
"Leuka rintaan ja kohti uusia vastoinkäymisiä!"
Torsti
Viestit: 395
Liittynyt: 10:50:04 02.09.2007

Re: Halpa päävirtakytkin ja sen opetukset

Viesti Kirjoittaja Torsti »

Jep.Laukeaa 100 ampeerissa ja kestää 5000a rikkoutumatta.
Lisäsulake elektroniikalle ei auta mitään jos jännite pomppaa 100v.pääkytkimen tms.pettäessä.
Avatar
ma^ko
Überbesserwisser
Viestit: 4622
Liittynyt: 19:25:25 21.04.2005
Paikkakunta: Tsadin Maalaiskunta, Härmäland.
Viesti:

Re: Halpa päävirtakytkin ja sen opetukset

Viesti Kirjoittaja ma^ko »

Sulakkeen käyttö päävirtakytkimenä on kyllä oikeasti hyvinkin hasardi ratkaisu, mutta jatkakaa vain valitsemallanne tiellä. Sulake päävirtakytkimenä on päävirtakytkin joka voi aueta/laueta omineen, sulakkeen kuuluukin tehdä niin, mutta päävirtakytkin EI SAA MISSÄÄN OLOISSA TEHDÄ NIIN koska jos kone käy ja virtapiiri on auki, niin jännite karkaa ilman ohjausta ja tuho on usein hyvin täydellinen ja kallis, sähkölaitteissa. Sulakkeet ei myöskään suojaa nousevalta jännitteeltä. Ennemmin konstruktio ilman minkään valtakunnan päävirtakytkintä kuin mikään, mitenkään laadukas sulake päävirtakytkimenä, päävirtakytkin kun on laite jolla hätätilanteessa tulee voida katkaista virtapiiri, eli irroittaa akku järjestelmästä, ei todellakaan laite joka voi katkoa sen virtapiirin oma-aloitteisesti(kuin paska päävirtakytkin). Pahimmillaan koneen starttaus ottaa normia enemmän virtaa(=joku jumii, startti hetken oikosulkeutuneena ennen pyörähdystä, pyörähtää kuitenkin koneen käyntiin ottaen virtaa sulakkeen avaavan määrän = koneest kaikki elektroniikka ja johtosarjat paskana ku sopivasti osui, kiitos.

Ei päävirtaan sulaketta, ei pääkytkimen lisäksi tai korvaajaksi, ilman kumpaakin voi kyllä elää.
><(((((°> <°)))))>< Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, ihminen voi korjata. ><(((((°> <°)))))><
Avatar
Tapsal
Viestit: 1581
Liittynyt: 10:07:46 24.04.2005
Paikkakunta: Helsinki

Re: Halpa päävirtakytkin ja sen opetukset

Viesti Kirjoittaja Tapsal »

No mitäs sitten tapahtuu kun on päävirtasulake ja päävirtakytkin peräkkäin ja sitten lentää hyvässä aallokossa esim metallitermari akunkenkien päälle tai kaapelit on hiertyy toisiinsa. Sulake räpsähtää auki. No entäs sitten kun sulla on vaan se päävirtakytkin ja tapahtuu sama. Savuaa koko peukalon paksusesta kaapelista tehty päävirtakaapeli ja sehän ei ihan heti pala poikki... Sulattaa sitten kaikki siinä matkallakin... Miksköhän autoissa on päävirtasulakkeet?
On jännittävää odottaa, kuinka isoja kaloja sitä voikaan saada...
Avatar
ma^ko
Überbesserwisser
Viestit: 4622
Liittynyt: 19:25:25 21.04.2005
Paikkakunta: Tsadin Maalaiskunta, Härmäland.
Viesti:

Re: Halpa päävirtakytkin ja sen opetukset

Viesti Kirjoittaja ma^ko »

No käytä sä sulaketta päävirroissa veneessä, mä en käytä. Mä en muuten ole yhtään sulanutta/palanutta päävirtakaapelia veneestä korjannut, mutta korjauskelvottomaksi tuhoutuneen koneen olen vaihtanut ja ollut parsimassa pahasti kärsineitä sähköpuolia paateista joissa on käyvän koneen akku-yhteys katkennut syystä tai seitsemännestä, usein huonolaatuisen pääkytkimen tai svituilleen sijoitetun pääkytkimen aukipotkaisun takia. Jokainen puntaroi mitä pitää isompana riskinä, henkilön jonka terästermari päätyy akkulaatikkoon päästäminen ylipäätään mihinkään veneeseen on kyllä aika harkitsematon riski. Jos mulla on veneessä enemmän sähkölaitteita kuin kaiku ja pilssipumppu, niin pääkytkin löytyy ja voi olla samalla sulakekin, mutta se sijaitsee akun ja oheissähköjen välissä, koneen pääkaapelointi on sen ohi suoraan akulle, ilman mitään pääkytkimiä tai sulakkeita. Toinen akunkenkä on manuaalisesti irroitettavissa jos tarvitaan koneen suhteen pääkatkaisu. Perämoottoreissa on pääsulake itsessään joka lauetessaan sammuttaa koneen, mutta akun irroitus ei sammuta konetta vaan tekee nopeasti nousevat jännitteet ja silloin ei sulakkeetkaan auta. Jokainen saa toki itse valita mitä pitää todellisena riskinä, kuten myöskin todellisena tarpeena. Jos on sähkölinja jonka katkeaminen koneen käydessä aikaansaa tuhoa, niin miksi svitussa siihen ylipäätään pitää laittaa katkaisumahdollisuus ja varsinkaan itsekatkaisumahdollisuus?
><(((((°> <°)))))>< Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, ihminen voi korjata. ><(((((°> <°)))))><
Avatar
Tapsal
Viestit: 1581
Liittynyt: 10:07:46 24.04.2005
Paikkakunta: Helsinki

Re: Halpa päävirtakytkin ja sen opetukset

Viesti Kirjoittaja Tapsal »

Monenlaiseen tapahtumasarjaan tuntuu olevan vaihtoehtoja. Mahdollisuus tuohon automaattisulakkeen itselaukeamiseen on tietysti olemassa mutta on aika epätodennäköistä. Koneen käydessä ei mikään normaali tapahtuma tai käyttötilanne ei aiheuta niin suurta virrankasvua että niin kävisi. Startatessa tollanen kestää useampia sekunteja "ylikuormitusta". Koneen käydessä todennäköisesti ainoa tilanne mikä saisi sulakkeen laukeamaan on tollanen oikosulku tilanne. Voin olla väärässäkin mutta näin mä tätä pähkäilin. Päävirtakaapelointia missä kulkee veneen isoimmat virrat ja paksuimmat kaapelit ei kannata suojata sulakkeella, outoa... Sieltähän se kunnon savu nousee kun jotain menee vikaan.

Automaattisulake on tarkoitettu käytettäväksi sulakkeena ja päävirtakytkin päävirtakytkimenä. Näinhän se menee. Tuota automaattisulaketta voi valmistajan mukaan käyttää myös kytkimenä. Jos nämä muutamat automaattisulaketta päävirtakytkimenä käyttäjät tuntevat saaneen väärän tuotteen, otta yhteyttä vaikka yyveellä. Voidaan sitten vaihtaa se vaikka perinteiseen pääkytkimeen.
On jännittävää odottaa, kuinka isoja kaloja sitä voikaan saada...
Avatar
Supilakki
Viestit: 626
Liittynyt: 16:26:51 13.05.2009
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Halpa päävirtakytkin ja sen opetukset

Viesti Kirjoittaja Supilakki »

Tapsal kirjoitti:No mitäs sitten tapahtuu kun on päävirtasulake ja päävirtakytkin peräkkäin ja sitten lentää hyvässä aallokossa esim metallitermari akunkenkien päälle tai kaapelit on hiertyy toisiinsa.
Yleisesti ottaen aina on olemassa tuo vaara, että akun navat oikosulkeutuu jos niitä ei ole suojattu kunnolla, tässä tapauksessa ei edes päävirtasulake auta. Tästä syystä käytetään akkukoteloa, ja napoihin suojia. Myöskin kaapeloinnit tulee tehdä huolella ja käyttää mahdollisesti kaapelisuojaa.

Omaan veneeseen olen juurikin tätä pohtinut ja päätynyt ratkaisuun, että kun akku on keulassa, niin kaapelit tullaan vetämään eripuolilta venettä taakse, ei pääse oikosulkua tapahtumaan päävirtakaapeleissa.
Tapsal kirjoitti:Miksköhän autoissa on päävirtasulakkeet?
Itseasiassa tämä on saanut minut pohtimaan, että tarvitseeko päävirtasulaketta ollenkaan. Itsellä ei ole nimittäin tullut autoissa vastaan päävirtasulaketta startille menevässä sähkönsyötössä, tai sitten ovat todella hyvin olleet piilossa.
Omassa autossa vielä akku on takapenkin alla, ja korissa maadoitus, niin oikosulun vaara on moninkertainen verrattuna lasikuitukippoon, ja silti on vain paksu kaapeli ja päällä muovinen putki. Kuvittelisin myös, että jos johonkin autoon on sulake laitettu niin se olisi mallia "perinteinen hidas", esim. anl -mallinen sulake.


Mutta kuitenkaan en edelleenkään halua tuomita päävirtasulakkeen käyttöä veneessä, jokainen tekee omalla tavallaan ja molemmissa on kompromisseja ja niiden kautta omat riskinsä, kuitenkin kaikki eri veneet sähköjärjestelmineen ovat yksilöitä ja laitteet ja laitteiden tarpeet mitoitetaan kunkin järjestelmän mukaan.
”Mikään ei ole mahdotonta ihmiselle jonka ei tarvitse tehdä sitä itse.”
Avatar
ma^ko
Überbesserwisser
Viestit: 4622
Liittynyt: 19:25:25 21.04.2005
Paikkakunta: Tsadin Maalaiskunta, Härmäland.
Viesti:

Re: Halpa päävirtakytkin ja sen opetukset

Viesti Kirjoittaja ma^ko »

Tapsal kirjoitti:Mahdollisuus tuohon automaattisulakkeen itselaukeamiseen on tietysti olemassa mutta on aika epätodennäköistä. Koneen käydessä ei mikään normaali tapahtuma tai käyttötilanne ei aiheuta niin suurta virrankasvua että niin kävisi. Startatessa tollanen kestää useampia sekunteja "ylikuormitusta". Koneen käydessä todennäköisesti ainoa tilanne mikä saisi sulakkeen laukeamaan on tollanen oikosulku tilanne. Voin olla väärässäkin mutta näin mä tätä pähkäilin.
Päävirtojen katkeaminen koneen käydessä nykykoneilla vaan tykkää olla 2-10k€ arvoinen juttu, et ihan kliffa ku osuu ja niitä on osunut pääkytkinten takia, käyttäjälähtöisinäkin kyllä.
Tapsal kirjoitti:Päävirtakaapelointia missä kulkee veneen isoimmat virrat ja paksuimmat kaapelit ei kannata suojata sulakkeella, outoa... Sieltähän se kunnon savu nousee kun jotain menee vikaan.
Mikä vika sieltä savun nostaa? Se paksu piuha on startin solenoidin ja akun + navan välissä, ko piuha ei autoissakaan keskimäärin omaa sulakkeita tai muita katkoksia. Perämoottori kun on itsenäinen laite sulakkeineen jne, niin tuon pihan jättäminen yhtenäiseksi omaa muuten tasan vähän edes teoreettisiä riskejä, vatsinkin jos akun kenkä on manuaalisesti irroitettavissa jos solkku lyö startin kestopäällä asentoon.

Mut onhan se hyvä et on katkaisu joka suojaa sen akun irroittamalla sen systeemistä, kaikki elektroniikka tosin kyrvähtää, niin veneessä kuin koneesta kun akkuyhteys katkeaa ja jännitteet kiipee 60-90V lukemiin, mut akku on irrallaan suojattuna. Ihan oikeasti on aivan perse ratkaisu kytkeä pääkatkaisija perämoottorin ja akun väliin. Yleinen tosin, mut se et se on vielä sit sopivassa tilanteessa itseavautuva tekee jutust ihka perseen, veneen puolel snadi oikari ja sulake auki... kone käy, sähkö ei lopu kuitenkaan mut jänöt karkaa, hieno yhtälö. Toi on ihan hyvä toi sulakekytkin suojaamaan veneen puolta, kunhan perämoottorin päävirta ei ole sen takana(samal puolen kuin veneen kulutussähkö).
><(((((°> <°)))))>< Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, ihminen voi korjata. ><(((((°> <°)))))><
Vastaa Viestiin