Halpa päävirtakytkin ja sen opetukset

Alueen säännöt
Tälle palstalle keskustelut jotka koskevat veneitä, niihin liittyviä varusteita ja kulkupelejä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Avatar
Kesis
Guy Fawkes, sokea kerjäläinen
Viestit: 1791
Liittynyt: 19:49:34 26.06.2006
Paikkakunta: trUku

Re: Halpa päävirtakytkin ja sen opetukset

Viesti Kirjoittaja Kesis »

Jos palataan hetkeksi noihin halpoihin tarvikekytkimiin, joita on joka kolmannessa veneessä, niin ne nimenomaan ovat omiaan aiheuttamaan noita satunnaisia virtapiirin katkeamisia. Samoin niiden max virransieto on usein vain 100A (saattaa olla, että kestävät väliaikaisesti enemmänkin).

Hapettumisen takia halvan kytkimen toiminta ei kuitenkaan ole enää loogista ja ongelmia tulee. Varmasti.

Itselläni ei ole ollut ongelmia vaihdettuani tuon 150A automaattisulakkeen päävirtakykimen paikalle. Koneena on tosin pienehkö 2-T.
I wish I had ghosts...
Avatar
ma^ko
Überbesserwisser
Viestit: 4622
Liittynyt: 19:25:25 21.04.2005
Paikkakunta: Tsadin Maalaiskunta, Härmäland.
Viesti:

Re: Halpa päävirtakytkin ja sen opetukset

Viesti Kirjoittaja ma^ko »

Mulla ei itselläni ole koskaan ollut päävirtapuolen takia ongelmia, mutten koskaan katko koneen pääkaapelia katkaisijalla, minkäänlaisella...
><(((((°> <°)))))>< Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, ihminen voi korjata. ><(((((°> <°)))))><
Avatar
Tapsal
Viestit: 1581
Liittynyt: 10:07:46 24.04.2005
Paikkakunta: Helsinki

Re: Halpa päävirtakytkin ja sen opetukset

Viesti Kirjoittaja Tapsal »

Tässähän niitä on tullut esimerkkejä mahdottomasta, mahdollisesta ja mahdollisuuksista vaikuttaa tai olla vaikuttamatta niihin. Eli mitä vaan voi tapahtua... Toi päävirran suojaaminen on varmaan tullut mulle tavaksi kun olen pari kertaa ollut auto ja työkonepuolella todistamassa kunnon sähköpaloa päävirtakaapeleissa. Rakenteet ovat tietysti niin erilaisia veneessä että toi "hitsaaminen" on epätodennäköisempää kun autoissa. Samoin olen ollut todistamassa kyseisen automaattisulakkeen toimivuutta suojaamaan päävirtakaapelointia kilpurin ulosajotilanteessa jossa paksut kaapelit puristuivat koria vasten puhki. Enkä ole sen taas ikinä nähnyt tai kuullut laukeavan itsestään. Sillä olen perustellut ja luottanut tuotteeseen.
On jännittävää odottaa, kuinka isoja kaloja sitä voikaan saada...
Avatar
gdlp
Viestit: 515
Liittynyt: 21:51:06 23.08.2007
Paikkakunta: Janakkala

Re: Halpa päävirtakytkin ja sen opetukset

Viesti Kirjoittaja gdlp »

Mä oon muistaakseni ollut 4-5 kertaa jossain veneessä kyydissä, kun ajo on keskeytynyt moottorin sammumiseen. Syynä on ollut hapettunut päävirtakytkin tai löysällä ollut akun kenkä. Muuta ei ole tapahtunut kuin kone sammunut -> uudestaan käyntiin ja matka jatkuu. Onko ollut vaan moukan tuuria ettei ole hajonnut mitään?
"Leuka rintaan ja kohti uusia vastoinkäymisiä!"
Avatar
ma^ko
Überbesserwisser
Viestit: 4622
Liittynyt: 19:25:25 21.04.2005
Paikkakunta: Tsadin Maalaiskunta, Härmäland.
Viesti:

Re: Halpa päävirtakytkin ja sen opetukset

Viesti Kirjoittaja ma^ko »

gdlp kirjoitti:Mä oon muistaakseni ollut 4-5 kertaa jossain veneessä kyydissä, kun ajo on keskeytynyt moottorin sammumiseen. Syynä on ollut hapettunut päävirtakytkin tai löysällä ollut akun kenkä. Muuta ei ole tapahtunut kuin kone sammunut -> uudestaan käyntiin ja matka jatkuu. Onko ollut vaan moukan tuuria ettei ole hajonnut mitään?
Vanhat koneet ei(yleensä) hajoa mokomasta, harvat kyllä sammuukaan. Vanhat on tässä yhteydessä koneita joissa ponneton laturi, kaasuttimet ja vähän elektroniikkaa. Nykyiset EFI ja DFI koneet joissa tehokkaat laturit ja runsaasti elektroniikkaa onkin sitten hieman eri tarina tuossa yhtälössä.
Tapsal kirjoitti:Toi päävirran suojaaminen on varmaan tullut mulle tavaksi kun olen pari kertaa ollut auto ja työkonepuolella todistamassa kunnon sähköpaloa päävirtakaapeleissa. Rakenteet ovat tietysti niin erilaisia veneessä että toi "hitsaaminen" on epätodennäköisempää kun autoissa. Samoin olen ollut todistamassa kyseisen automaattisulakkeen toimivuutta suojaamaan päävirtakaapelointia kilpurin ulosajotilanteessa jossa paksut kaapelit puristuivat koria vasten puhki. Enkä ole sen taas ikinä nähnyt tai kuullut laukeavan itsestään. Sillä olen perustellut ja luottanut tuotteeseen.
Hitsaaminen päävirtapuolella vaan perämoottorin virtakaapeloinnin suhteen käytännössä mahdottomuus, ja toteutuessaankin rajoittuisi niihin kaapeleihin. Sensijaan akun putoaminen pois järjestelmästä on katastrofi nykykoneilla, tilanne eroaa hyvinkin oleellisesti autoista ja työkoneista.

Se on tietenkin mitä haluaa suojata, koneen ja veneen elektroniikkaa vai puolentoista metrin johdonpätkää... Ei muuten nykyisessä elektroniikkaa täynnään olevassa raskaassa kalustossakaan päävirtakatkaisija katkaise kaikkia virtoja, ei likikään kaikkia. Jos on halu suojata noi hieman paksummat johdon pätkät akun persveivarin solenoidin välillä, niin pitäis irroittaa koneen käyttösähköjen jako siitä solenoidiliitoksesta ja tuoja jollain 6-8mm2 piuhalla koneelle sähköyhteys akulta ohi tuon pääkytkimen ja varustaa se sit viel koneen oman sulakkeen lisäks esmes 50A paukulla. Silloin pääkaapeli olis suojattu tuolla automaattipaukulla/pääkatkaisijalla, kone olis virroissa koko ajan muttei käynnistyisi jos pääkytkin auki ja veneen kaikki laitteet kuolis pääkytkimestä. Samoin tilanteessa jossa pääkytkin auki ja kone käy, olis latauspuoli akkuohjauksessa edelleenkin. Itse en pidä pääkaapelien palamisen riskiä mokoman vaivan arvoisena.
><(((((°> <°)))))>< Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, ihminen voi korjata. ><(((((°> <°)))))><
PFCompany
Viestit: 1721
Liittynyt: 04:37:07 14.05.2009

Re: Halpa päävirtakytkin ja sen opetukset

Viesti Kirjoittaja PFCompany »

ma^ko kirjoitti:Mulla ei itselläni ole koskaan ollut päävirtapuolen takia ongelmia, mutten koskaan katko koneen pääkaapelia katkaisijalla, minkäänlaisella...
Mitäs jos... on kone nappistartilla ja hirvittää jättää se pihalleen virrat päällä, josko joku huligaani vaikka öiseen aikaan meneekin käynnistään koneen napista... :mitaviddua:

Millä se virta siis kannattais kytkeä pois, kun ei sitä kaapelia ainaska jaksa irroittaa joka kerta... Onko sellaista hyvälaatuista päävirtakatkaisijaa sitten olemassa?
Avatar
ma^ko
Überbesserwisser
Viestit: 4622
Liittynyt: 19:25:25 21.04.2005
Paikkakunta: Tsadin Maalaiskunta, Härmäland.
Viesti:

Re: Halpa päävirtakytkin ja sen opetukset

Viesti Kirjoittaja ma^ko »

PFCompany kirjoitti:Mitäs jos... on kone nappistartilla ja hirvittää jättää se pihalleen virrat päällä, josko joku huligaani vaikka öiseen aikaan meneekin käynnistään koneen napista... :mitaviddua:

Millä se virta siis kannattais kytkeä pois, kun ei sitä kaapelia ainaska jaksa irroittaa joka kerta... Onko sellaista hyvälaatuista päävirtakatkaisijaa sitten olemassa?
Siis onko sulla koneessa kokoajan käyntivirrat päällä? Eli napista starttaa jos päävirrat päällä? Maadotus stumppaus? No kuitenkin, voithan laittaa katkaisijan siihen herätevirtaan jossa se nappi on, eihän tuo(kaan) mihinkään sitä pääkatkaisinta vaadi.
><(((((°> <°)))))>< Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, ihminen voi korjata. ><(((((°> <°)))))><
PFCompany
Viestit: 1721
Liittynyt: 04:37:07 14.05.2009

Re: Halpa päävirtakytkin ja sen opetukset

Viesti Kirjoittaja PFCompany »

ma^ko kirjoitti:
PFCompany kirjoitti:Mitäs jos... on kone nappistartilla ja hirvittää jättää se pihalleen virrat päällä, josko joku huligaani vaikka öiseen aikaan meneekin käynnistään koneen napista... :mitaviddua:

Millä se virta siis kannattais kytkeä pois, kun ei sitä kaapelia ainaska jaksa irroittaa joka kerta... Onko sellaista hyvälaatuista päävirtakatkaisijaa sitten olemassa?
Siis onko sulla koneessa kokoajan käyntivirrat päällä? Eli napista starttaa jos päävirrat päällä? Maadotus stumppaus? No kuitenkin, voithan laittaa katkaisijan siihen herätevirtaan jossa se nappi on, eihän tuo(kaan) mihinkään sitä pääkatkaisinta vaadi.
Siis kone 15hv ja nappistartilla (moottorin kylessä nappi), jossa ei siis kaukosäätölaitteita ole...
Avatar
ma^ko
Überbesserwisser
Viestit: 4622
Liittynyt: 19:25:25 21.04.2005
Paikkakunta: Tsadin Maalaiskunta, Härmäland.
Viesti:

Re: Halpa päävirtakytkin ja sen opetukset

Viesti Kirjoittaja ma^ko »

PFCompany kirjoitti:Siis kone 15hv ja nappistartilla (moottorin kylessä nappi), jossa ei siis kaukosäätölaitteita ole...
Ach, joo. Noitakin on. Se ei hajoa vaikka akun kytkisit irti, eli mikä tahansa toimiva pääkytkin ajaa asiansa. Mä saattaisin laittaa tuollaiseen perusvirtalukon johki päin venettä ja sen ohjaamaan relettä joka toimis pääkatkaisijana, ku se et vene tarvitsee virta-avaimen rajoittaa perushölmöjen hölmöilyä(ei se ammatti varasta edes hidasta).
><(((((°> <°)))))>< Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, ihminen voi korjata. ><(((((°> <°)))))><
PFCompany
Viestit: 1721
Liittynyt: 04:37:07 14.05.2009

Re: Halpa päävirtakytkin ja sen opetukset

Viesti Kirjoittaja PFCompany »

Ookeei, kits tiedosta.

On mulla myös Yamarin 4500BF, jossa isompi kone. Yamarinissa alkuperäisenä oleva pääkatkaisija toimii yhä 15v. jälkeen.... Mutta se ainakin sijaitsee akun kanssa samassa kuivassa, hyvin tuulettuvassa lokerossa...

Pitäiskö nyt siis huolestua? Ääääh, jos se on kestänyt 15v, kestää se vielä jatkossakin.
Avatar
ma^ko
Überbesserwisser
Viestit: 4622
Liittynyt: 19:25:25 21.04.2005
Paikkakunta: Tsadin Maalaiskunta, Härmäland.
Viesti:

Re: Halpa päävirtakytkin ja sen opetukset

Viesti Kirjoittaja ma^ko »

Siis lähinnä nää nykyiset EFI ja DFI koneet on niitä joiden kanssa kannattaa olla jossain määrin huolissaan virtapiirin poikkeamisesta. Vanhankantaisista vasta isot koneet(tehoilmo kolmella numerolla, sylinteriluku 6) rupee omaamaan riittävät laturit että ongelma on vakava jos akku putoaa virtapiiristä.
><(((((°> <°)))))>< Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, ihminen voi korjata. ><(((((°> <°)))))><
OOh!No
Viestit: 1033
Liittynyt: 13:47:22 09.06.2007

Re: Halpa päävirtakytkin ja sen opetukset

Viesti Kirjoittaja OOh!No »

Olipas mielenkiintoinen käänne hyvään keskusteluun!
Noi Abon kommentit ovat kyllä hyvin perusteltua ja sisältävät vankkaa faktaa.
Jotenkin sitä on vaan ajatellut että veneessä pitää olla päävirtakytkin, kun se muillakin on!
Autoon nyt ei sellaista tulisi mieleenkään laittaa, kun sitä muillakaan ei ole.
Eikä noissa autoissakaan ainakaan yleisesti ole startille mitään sulakkeita.

Omassa veneessä on jo parivuotta ollut "suunnitteilla" perusteellinen sähkölaitteiden uudistaminen. Kun (=jos) tälläinen kohta viimein tapahtuu, niin saattaa olla että se energia mitä tuli suunniteltua päävirtakytkimen laittoon, siirtyykin päävirtakaapeleiden parempaan mekaaniseen suojaukseen!

Saattaahan se olla, että näin tekemällä jopa kokonaisturvallisuus paranee :juu:
Avatar
Mokia
Operan Killisilmä
Viestit: 4320
Liittynyt: 11:01:14 22.04.2005

Re: Halpa päävirtakytkin ja sen opetukset

Viesti Kirjoittaja Mokia »

OOh!No kirjoitti: Autoon nyt ei sellaista tulisi mieleenkään laittaa, kun sitä muillakaan ei ole.
Vanhoihin maastureihinhan noita päävirtakytkimiä laitetaan. Syynä lähinnä mahd. autovarkaat ja akkuja purkavat laitteet.
Kaikki jotka kalastavat meritaimenta, syyllistyvät laillistettuun uhanalaisen lajin sukupuuton edistämiseen!
Avatar
Kesis
Guy Fawkes, sokea kerjäläinen
Viestit: 1791
Liittynyt: 19:49:34 26.06.2006
Paikkakunta: trUku

Re: Halpa päävirtakytkin ja sen opetukset

Viesti Kirjoittaja Kesis »

Satuin vahingossa tähän ketjuun joten laitanpa "väliaikatietoja".

Nyt on automaattisulake toiminut 3v. päävirtakytkimenä eikä ole ollut minkäänlaisia ongelmia. Kytkin toimii kuin uutena.
Vene tapaa kellua vielä laiturissa merellä eli kosteuden (ja suolaisuuden) aiheuttama rasituskin on aika kova.
Koneena on 30hv Yamaha, 2-T.
I wish I had ghosts...
Mikey
Herr Doktor
Viestit: 7038
Liittynyt: 13:19:15 22.04.2005
Paikkakunta: Privat område. Mene pois.

Re: Halpa päävirtakytkin ja sen opetukset

Viesti Kirjoittaja Mikey »

Täytynee asentaa Trackeriin päävirtakytkin kun otan sen talviteloille kun siinä ei tehdasasenteisena sellaista ole. Ei muuten mutta tyhjät akut jostain syystä pilaa hyvänkin päivän. Taidan laittaa Blue Sean päävirtakatkaisijan eli sen punaisen mötikän, toiminut Busterissa jo useamman vuoden ilman mitään häikkää.
Jag fiskar. Pappa betalar. Samma på finska.
Herring
Viestit: 190
Liittynyt: 22:27:48 17.09.2011
Paikkakunta: Kehä Ykkösen sisältä
Viesti:

Re: Halpa päävirtakytkin ja sen opetukset

Viesti Kirjoittaja Herring »

Toi Blue Sea on vähän hankalan muotonen mutta ilmeisesti kestävä. Korvasin sillä Us Partsista rantaruotsalaiselta ostetun kytkimen, joka kesti alle kaks vuotta eikä ollu edes halpa vaan jotain 25€. Bilteman kytkin hajosi aikanaan vielä nopeemmin kun kolautin bensatankilla sennhajalle 2 minuuttia asennuksen jälkeen. Itseasiassa Us Partsista on tullut muutakin shaissee eli taitaa nykyisin halpa kiinalainen roju löytää tiensä useammalle kauppiaalle.
Avatar
Jani
Olut ON Kustavissa
Viestit: 1393
Liittynyt: 21:19:53 21.04.2005
Paikkakunta: Turku

Re: Halpa päävirtakytkin ja sen opetukset

Viesti Kirjoittaja Jani »

Blue sealta saa kahta eri kokoa (muistaakseni 72x72 mm ja 90x90 mm) sekä pinta- ja uppoasennukseen tarkoitettuja malleja. Ainoo tietty jos pyöreetä mallia tarttee ni sit pitää kattella jotain muuta valmistajaa.
Jsar
Viestit: 14
Liittynyt: 16:33:28 22.11.2015
Paikkakunta: Mänchester

Re: Halpa päävirtakytkin ja sen opetukset

Viesti Kirjoittaja Jsar »

Aika uskomatonta luettavaa. Asia on just eikä melkeen niinkun ma^ko sanoi. Kalliita remontteja voi tilata noinkin. "Voin olla väärässäkin mutta näin mä tätä pähkäilin..." Ja sitte lähtee taas :D lukekaa ne kommentit nyt ajatuksella läpi ja piirtäkää vaikka kaavio miten olette kytkemässä. Jos siltikään ei valkene, rajatkaa sähköhommat polttimon vaihtoihin
Kusta tulee eikä tiiä mihin menee
Torsti
Viestit: 395
Liittynyt: 10:50:04 02.09.2007

Re: Halpa päävirtakytkin ja sen opetukset

Viesti Kirjoittaja Torsti »

30 Yamahan starttivirta on kutakuinkin 100a.
Ei kannata vielä henkselöidä.
Silloin kun mosa ottaa 500ccaata vois tilanne olla toinen.
Mut kukaan älyissään oleva ei isoon mosaan mitään leluja laita.
Tollasen pienmoottorit vois hyvin laittaa pika-akkukengällä.
rekufaari
Viestit: 141
Liittynyt: 22:30:06 03.02.2011

Re: Halpa päävirtakytkin ja sen opetukset

Viesti Kirjoittaja rekufaari »

Mulla on ollut 6 vuotta käytössä tuollainen kuvanmukainen päävirtakytkin.
En nyt muista mitä sen virrankesto on..mutta tyytyväinen siihen ollen ollut.
Liitteet
15120011.jpg
Avatar
smakine
Viestit: 559
Liittynyt: 12:05:18 26.04.2006
Paikkakunta: vlk

Re: Halpa päävirtakytkin ja sen opetukset

Viesti Kirjoittaja smakine »

Samanlainen mulla ollut neljä vuotta, tykkään ei ongelmia toistaiseksi.
Ediittiä.. ilmeisesti 500A on virrankesto ja mulla 100hv Selva (siis konekopassa lukee selva, yamahan toi on)..
PELASTAKAA SALAKAT Ry.
Mikey
Herr Doktor
Viestit: 7038
Liittynyt: 13:19:15 22.04.2005
Paikkakunta: Privat område. Mene pois.

Re: Halpa päävirtakytkin ja sen opetukset

Viesti Kirjoittaja Mikey »

Eilen tuli taas pientä opetusta päävirtakytkimen puuttumisen vaaroista kun akku oli päässyt purkautumaan tyhjäksi (tietenkin vesillä ollessa) eikä kone lähtenyt käyntiin. Onneks on keulasähkömoottori jonka toinen akku otettiin avuksi eli päivä ei mennyt pilalle.

Ensi kaudeksi asennan sitten veneeseen 100% varmuudella virtakytkimen. Perämoottorin taidan jättää pois eli sitä en laita kytkimen taakse mutta kaiken muun kyllä.
Jag fiskar. Pappa betalar. Samma på finska.
vanha buster 85
Viestit: 1
Liittynyt: 18:23:11 10.12.2015

Re: Halpa päävirtakytkin ja sen opetukset

Viesti Kirjoittaja vanha buster 85 »

Tyhjältä pöydältä sähköt. Pelkkä buster buster johon tein pulpetin ja jonka sisään laitan sulakkeet. Ajatukseni on vetää sähköt 20 hp jammusta (sähkötrimmillä) pulpettiin.
Akusta suoraan moottoriin jammun omilla kaapeleilla ilman mitään päävirtakatkaisimia.
Torsti
Viestit: 395
Liittynyt: 10:50:04 02.09.2007

Re: Halpa päävirtakytkin ja sen opetukset

Viesti Kirjoittaja Torsti »

Onko Mikeyn aluksessa joku muu ongelma kuin päävirtakytkimen puute?
Joa akku päivän aikana lopahtaa?
Mikey
Herr Doktor
Viestit: 7038
Liittynyt: 13:19:15 22.04.2005
Paikkakunta: Privat område. Mene pois.

Re: Halpa päävirtakytkin ja sen opetukset

Viesti Kirjoittaja Mikey »

Ei, paitsi että moni laite jää ns. standy moodiin veneen seistessä pihassa reissujen välillä (stereot, sivuluotainboksi). Eli ei se akku yhden reissun aikana kyykännyt. Mutta koneen kautta aku latautuu hieman heikosti kun siirtymäni ovat lyhyitä. Vesillä kun on 10" näyttö päällä koko ajan vielä, niin soppa on valmis. Mutta ehdottomasti viritän virtakytkimen akun ja oheiselektroniikan välille ensi kaudeksi.
Jag fiskar. Pappa betalar. Samma på finska.
Vastaa Viestiin