Sivu 3/4

Re: Halpa päävirtakytkin ja sen opetukset

Lähetetty: 11:27:55 16.02.2013
Kirjoittaja Kesis
Jos palataan hetkeksi noihin halpoihin tarvikekytkimiin, joita on joka kolmannessa veneessä, niin ne nimenomaan ovat omiaan aiheuttamaan noita satunnaisia virtapiirin katkeamisia. Samoin niiden max virransieto on usein vain 100A (saattaa olla, että kestävät väliaikaisesti enemmänkin).

Hapettumisen takia halvan kytkimen toiminta ei kuitenkaan ole enää loogista ja ongelmia tulee. Varmasti.

Itselläni ei ole ollut ongelmia vaihdettuani tuon 150A automaattisulakkeen päävirtakykimen paikalle. Koneena on tosin pienehkö 2-T.

Re: Halpa päävirtakytkin ja sen opetukset

Lähetetty: 11:43:08 16.02.2013
Kirjoittaja ma^ko
Mulla ei itselläni ole koskaan ollut päävirtapuolen takia ongelmia, mutten koskaan katko koneen pääkaapelia katkaisijalla, minkäänlaisella...

Re: Halpa päävirtakytkin ja sen opetukset

Lähetetty: 21:32:22 18.02.2013
Kirjoittaja Tapsal
Tässähän niitä on tullut esimerkkejä mahdottomasta, mahdollisesta ja mahdollisuuksista vaikuttaa tai olla vaikuttamatta niihin. Eli mitä vaan voi tapahtua... Toi päävirran suojaaminen on varmaan tullut mulle tavaksi kun olen pari kertaa ollut auto ja työkonepuolella todistamassa kunnon sähköpaloa päävirtakaapeleissa. Rakenteet ovat tietysti niin erilaisia veneessä että toi "hitsaaminen" on epätodennäköisempää kun autoissa. Samoin olen ollut todistamassa kyseisen automaattisulakkeen toimivuutta suojaamaan päävirtakaapelointia kilpurin ulosajotilanteessa jossa paksut kaapelit puristuivat koria vasten puhki. Enkä ole sen taas ikinä nähnyt tai kuullut laukeavan itsestään. Sillä olen perustellut ja luottanut tuotteeseen.

Re: Halpa päävirtakytkin ja sen opetukset

Lähetetty: 22:45:27 18.02.2013
Kirjoittaja gdlp
Mä oon muistaakseni ollut 4-5 kertaa jossain veneessä kyydissä, kun ajo on keskeytynyt moottorin sammumiseen. Syynä on ollut hapettunut päävirtakytkin tai löysällä ollut akun kenkä. Muuta ei ole tapahtunut kuin kone sammunut -> uudestaan käyntiin ja matka jatkuu. Onko ollut vaan moukan tuuria ettei ole hajonnut mitään?

Re: Halpa päävirtakytkin ja sen opetukset

Lähetetty: 01:14:20 19.02.2013
Kirjoittaja ma^ko
gdlp kirjoitti:Mä oon muistaakseni ollut 4-5 kertaa jossain veneessä kyydissä, kun ajo on keskeytynyt moottorin sammumiseen. Syynä on ollut hapettunut päävirtakytkin tai löysällä ollut akun kenkä. Muuta ei ole tapahtunut kuin kone sammunut -> uudestaan käyntiin ja matka jatkuu. Onko ollut vaan moukan tuuria ettei ole hajonnut mitään?
Vanhat koneet ei(yleensä) hajoa mokomasta, harvat kyllä sammuukaan. Vanhat on tässä yhteydessä koneita joissa ponneton laturi, kaasuttimet ja vähän elektroniikkaa. Nykyiset EFI ja DFI koneet joissa tehokkaat laturit ja runsaasti elektroniikkaa onkin sitten hieman eri tarina tuossa yhtälössä.
Tapsal kirjoitti:Toi päävirran suojaaminen on varmaan tullut mulle tavaksi kun olen pari kertaa ollut auto ja työkonepuolella todistamassa kunnon sähköpaloa päävirtakaapeleissa. Rakenteet ovat tietysti niin erilaisia veneessä että toi "hitsaaminen" on epätodennäköisempää kun autoissa. Samoin olen ollut todistamassa kyseisen automaattisulakkeen toimivuutta suojaamaan päävirtakaapelointia kilpurin ulosajotilanteessa jossa paksut kaapelit puristuivat koria vasten puhki. Enkä ole sen taas ikinä nähnyt tai kuullut laukeavan itsestään. Sillä olen perustellut ja luottanut tuotteeseen.
Hitsaaminen päävirtapuolella vaan perämoottorin virtakaapeloinnin suhteen käytännössä mahdottomuus, ja toteutuessaankin rajoittuisi niihin kaapeleihin. Sensijaan akun putoaminen pois järjestelmästä on katastrofi nykykoneilla, tilanne eroaa hyvinkin oleellisesti autoista ja työkoneista.

Se on tietenkin mitä haluaa suojata, koneen ja veneen elektroniikkaa vai puolentoista metrin johdonpätkää... Ei muuten nykyisessä elektroniikkaa täynnään olevassa raskaassa kalustossakaan päävirtakatkaisija katkaise kaikkia virtoja, ei likikään kaikkia. Jos on halu suojata noi hieman paksummat johdon pätkät akun persveivarin solenoidin välillä, niin pitäis irroittaa koneen käyttösähköjen jako siitä solenoidiliitoksesta ja tuoja jollain 6-8mm2 piuhalla koneelle sähköyhteys akulta ohi tuon pääkytkimen ja varustaa se sit viel koneen oman sulakkeen lisäks esmes 50A paukulla. Silloin pääkaapeli olis suojattu tuolla automaattipaukulla/pääkatkaisijalla, kone olis virroissa koko ajan muttei käynnistyisi jos pääkytkin auki ja veneen kaikki laitteet kuolis pääkytkimestä. Samoin tilanteessa jossa pääkytkin auki ja kone käy, olis latauspuoli akkuohjauksessa edelleenkin. Itse en pidä pääkaapelien palamisen riskiä mokoman vaivan arvoisena.

Re: Halpa päävirtakytkin ja sen opetukset

Lähetetty: 09:32:26 19.02.2013
Kirjoittaja PFCompany
ma^ko kirjoitti:Mulla ei itselläni ole koskaan ollut päävirtapuolen takia ongelmia, mutten koskaan katko koneen pääkaapelia katkaisijalla, minkäänlaisella...
Mitäs jos... on kone nappistartilla ja hirvittää jättää se pihalleen virrat päällä, josko joku huligaani vaikka öiseen aikaan meneekin käynnistään koneen napista... :mitaviddua:

Millä se virta siis kannattais kytkeä pois, kun ei sitä kaapelia ainaska jaksa irroittaa joka kerta... Onko sellaista hyvälaatuista päävirtakatkaisijaa sitten olemassa?

Re: Halpa päävirtakytkin ja sen opetukset

Lähetetty: 09:42:27 19.02.2013
Kirjoittaja ma^ko
PFCompany kirjoitti:Mitäs jos... on kone nappistartilla ja hirvittää jättää se pihalleen virrat päällä, josko joku huligaani vaikka öiseen aikaan meneekin käynnistään koneen napista... :mitaviddua:

Millä se virta siis kannattais kytkeä pois, kun ei sitä kaapelia ainaska jaksa irroittaa joka kerta... Onko sellaista hyvälaatuista päävirtakatkaisijaa sitten olemassa?
Siis onko sulla koneessa kokoajan käyntivirrat päällä? Eli napista starttaa jos päävirrat päällä? Maadotus stumppaus? No kuitenkin, voithan laittaa katkaisijan siihen herätevirtaan jossa se nappi on, eihän tuo(kaan) mihinkään sitä pääkatkaisinta vaadi.

Re: Halpa päävirtakytkin ja sen opetukset

Lähetetty: 10:02:53 19.02.2013
Kirjoittaja PFCompany
ma^ko kirjoitti:
PFCompany kirjoitti:Mitäs jos... on kone nappistartilla ja hirvittää jättää se pihalleen virrat päällä, josko joku huligaani vaikka öiseen aikaan meneekin käynnistään koneen napista... :mitaviddua:

Millä se virta siis kannattais kytkeä pois, kun ei sitä kaapelia ainaska jaksa irroittaa joka kerta... Onko sellaista hyvälaatuista päävirtakatkaisijaa sitten olemassa?
Siis onko sulla koneessa kokoajan käyntivirrat päällä? Eli napista starttaa jos päävirrat päällä? Maadotus stumppaus? No kuitenkin, voithan laittaa katkaisijan siihen herätevirtaan jossa se nappi on, eihän tuo(kaan) mihinkään sitä pääkatkaisinta vaadi.
Siis kone 15hv ja nappistartilla (moottorin kylessä nappi), jossa ei siis kaukosäätölaitteita ole...

Re: Halpa päävirtakytkin ja sen opetukset

Lähetetty: 23:45:27 19.02.2013
Kirjoittaja ma^ko
PFCompany kirjoitti:Siis kone 15hv ja nappistartilla (moottorin kylessä nappi), jossa ei siis kaukosäätölaitteita ole...
Ach, joo. Noitakin on. Se ei hajoa vaikka akun kytkisit irti, eli mikä tahansa toimiva pääkytkin ajaa asiansa. Mä saattaisin laittaa tuollaiseen perusvirtalukon johki päin venettä ja sen ohjaamaan relettä joka toimis pääkatkaisijana, ku se et vene tarvitsee virta-avaimen rajoittaa perushölmöjen hölmöilyä(ei se ammatti varasta edes hidasta).

Re: Halpa päävirtakytkin ja sen opetukset

Lähetetty: 07:05:26 20.02.2013
Kirjoittaja PFCompany
Ookeei, kits tiedosta.

On mulla myös Yamarin 4500BF, jossa isompi kone. Yamarinissa alkuperäisenä oleva pääkatkaisija toimii yhä 15v. jälkeen.... Mutta se ainakin sijaitsee akun kanssa samassa kuivassa, hyvin tuulettuvassa lokerossa...

Pitäiskö nyt siis huolestua? Ääääh, jos se on kestänyt 15v, kestää se vielä jatkossakin.

Re: Halpa päävirtakytkin ja sen opetukset

Lähetetty: 10:01:05 21.02.2013
Kirjoittaja ma^ko
Siis lähinnä nää nykyiset EFI ja DFI koneet on niitä joiden kanssa kannattaa olla jossain määrin huolissaan virtapiirin poikkeamisesta. Vanhankantaisista vasta isot koneet(tehoilmo kolmella numerolla, sylinteriluku 6) rupee omaamaan riittävät laturit että ongelma on vakava jos akku putoaa virtapiiristä.

Re: Halpa päävirtakytkin ja sen opetukset

Lähetetty: 13:36:48 21.02.2013
Kirjoittaja OOh!No
Olipas mielenkiintoinen käänne hyvään keskusteluun!
Noi Abon kommentit ovat kyllä hyvin perusteltua ja sisältävät vankkaa faktaa.
Jotenkin sitä on vaan ajatellut että veneessä pitää olla päävirtakytkin, kun se muillakin on!
Autoon nyt ei sellaista tulisi mieleenkään laittaa, kun sitä muillakaan ei ole.
Eikä noissa autoissakaan ainakaan yleisesti ole startille mitään sulakkeita.

Omassa veneessä on jo parivuotta ollut "suunnitteilla" perusteellinen sähkölaitteiden uudistaminen. Kun (=jos) tälläinen kohta viimein tapahtuu, niin saattaa olla että se energia mitä tuli suunniteltua päävirtakytkimen laittoon, siirtyykin päävirtakaapeleiden parempaan mekaaniseen suojaukseen!

Saattaahan se olla, että näin tekemällä jopa kokonaisturvallisuus paranee :juu:

Re: Halpa päävirtakytkin ja sen opetukset

Lähetetty: 20:53:56 22.02.2013
Kirjoittaja Mokia
OOh!No kirjoitti: Autoon nyt ei sellaista tulisi mieleenkään laittaa, kun sitä muillakaan ei ole.
Vanhoihin maastureihinhan noita päävirtakytkimiä laitetaan. Syynä lähinnä mahd. autovarkaat ja akkuja purkavat laitteet.

Re: Halpa päävirtakytkin ja sen opetukset

Lähetetty: 17:19:52 18.09.2015
Kirjoittaja Kesis
Satuin vahingossa tähän ketjuun joten laitanpa "väliaikatietoja".

Nyt on automaattisulake toiminut 3v. päävirtakytkimenä eikä ole ollut minkäänlaisia ongelmia. Kytkin toimii kuin uutena.
Vene tapaa kellua vielä laiturissa merellä eli kosteuden (ja suolaisuuden) aiheuttama rasituskin on aika kova.
Koneena on 30hv Yamaha, 2-T.

Re: Halpa päävirtakytkin ja sen opetukset

Lähetetty: 20:56:22 07.10.2015
Kirjoittaja Mikey
Täytynee asentaa Trackeriin päävirtakytkin kun otan sen talviteloille kun siinä ei tehdasasenteisena sellaista ole. Ei muuten mutta tyhjät akut jostain syystä pilaa hyvänkin päivän. Taidan laittaa Blue Sean päävirtakatkaisijan eli sen punaisen mötikän, toiminut Busterissa jo useamman vuoden ilman mitään häikkää.

Re: Halpa päävirtakytkin ja sen opetukset

Lähetetty: 22:51:11 11.10.2015
Kirjoittaja Herring
Toi Blue Sea on vähän hankalan muotonen mutta ilmeisesti kestävä. Korvasin sillä Us Partsista rantaruotsalaiselta ostetun kytkimen, joka kesti alle kaks vuotta eikä ollu edes halpa vaan jotain 25€. Bilteman kytkin hajosi aikanaan vielä nopeemmin kun kolautin bensatankilla sennhajalle 2 minuuttia asennuksen jälkeen. Itseasiassa Us Partsista on tullut muutakin shaissee eli taitaa nykyisin halpa kiinalainen roju löytää tiensä useammalle kauppiaalle.

Re: Halpa päävirtakytkin ja sen opetukset

Lähetetty: 13:50:00 12.10.2015
Kirjoittaja Jani
Blue sealta saa kahta eri kokoa (muistaakseni 72x72 mm ja 90x90 mm) sekä pinta- ja uppoasennukseen tarkoitettuja malleja. Ainoo tietty jos pyöreetä mallia tarttee ni sit pitää kattella jotain muuta valmistajaa.

Re: Halpa päävirtakytkin ja sen opetukset

Lähetetty: 11:51:47 02.12.2015
Kirjoittaja Jsar
Aika uskomatonta luettavaa. Asia on just eikä melkeen niinkun ma^ko sanoi. Kalliita remontteja voi tilata noinkin. "Voin olla väärässäkin mutta näin mä tätä pähkäilin..." Ja sitte lähtee taas :D lukekaa ne kommentit nyt ajatuksella läpi ja piirtäkää vaikka kaavio miten olette kytkemässä. Jos siltikään ei valkene, rajatkaa sähköhommat polttimon vaihtoihin

Re: Halpa päävirtakytkin ja sen opetukset

Lähetetty: 14:12:39 02.12.2015
Kirjoittaja Torsti
30 Yamahan starttivirta on kutakuinkin 100a.
Ei kannata vielä henkselöidä.
Silloin kun mosa ottaa 500ccaata vois tilanne olla toinen.
Mut kukaan älyissään oleva ei isoon mosaan mitään leluja laita.
Tollasen pienmoottorit vois hyvin laittaa pika-akkukengällä.

Re: Halpa päävirtakytkin ja sen opetukset

Lähetetty: 14:59:54 08.12.2015
Kirjoittaja rekufaari
Mulla on ollut 6 vuotta käytössä tuollainen kuvanmukainen päävirtakytkin.
En nyt muista mitä sen virrankesto on..mutta tyytyväinen siihen ollen ollut.

Re: Halpa päävirtakytkin ja sen opetukset

Lähetetty: 21:58:58 09.12.2015
Kirjoittaja smakine
Samanlainen mulla ollut neljä vuotta, tykkään ei ongelmia toistaiseksi.
Ediittiä.. ilmeisesti 500A on virrankesto ja mulla 100hv Selva (siis konekopassa lukee selva, yamahan toi on)..

Re: Halpa päävirtakytkin ja sen opetukset

Lähetetty: 11:50:31 10.12.2015
Kirjoittaja Mikey
Eilen tuli taas pientä opetusta päävirtakytkimen puuttumisen vaaroista kun akku oli päässyt purkautumaan tyhjäksi (tietenkin vesillä ollessa) eikä kone lähtenyt käyntiin. Onneks on keulasähkömoottori jonka toinen akku otettiin avuksi eli päivä ei mennyt pilalle.

Ensi kaudeksi asennan sitten veneeseen 100% varmuudella virtakytkimen. Perämoottorin taidan jättää pois eli sitä en laita kytkimen taakse mutta kaiken muun kyllä.

Re: Halpa päävirtakytkin ja sen opetukset

Lähetetty: 18:33:27 11.12.2015
Kirjoittaja vanha buster 85
Tyhjältä pöydältä sähköt. Pelkkä buster buster johon tein pulpetin ja jonka sisään laitan sulakkeet. Ajatukseni on vetää sähköt 20 hp jammusta (sähkötrimmillä) pulpettiin.
Akusta suoraan moottoriin jammun omilla kaapeleilla ilman mitään päävirtakatkaisimia.

Re: Halpa päävirtakytkin ja sen opetukset

Lähetetty: 14:39:09 14.12.2015
Kirjoittaja Torsti
Onko Mikeyn aluksessa joku muu ongelma kuin päävirtakytkimen puute?
Joa akku päivän aikana lopahtaa?

Re: Halpa päävirtakytkin ja sen opetukset

Lähetetty: 14:06:17 15.12.2015
Kirjoittaja Mikey
Ei, paitsi että moni laite jää ns. standy moodiin veneen seistessä pihassa reissujen välillä (stereot, sivuluotainboksi). Eli ei se akku yhden reissun aikana kyykännyt. Mutta koneen kautta aku latautuu hieman heikosti kun siirtymäni ovat lyhyitä. Vesillä kun on 10" näyttö päällä koko ajan vielä, niin soppa on valmis. Mutta ehdottomasti viritän virtakytkimen akun ja oheiselektroniikan välille ensi kaudeksi.