Sähkömoottori ja eteen vai vaakse

Alueen säännöt
Tälle palstalle keskustelut jotka koskevat veneitä, niihin liittyviä varusteita ja kulkupelejä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
eetee
Viestit: 6
Liittynyt: 22:52:24 01.06.2008

Sähkömoottori ja eteen vai vaakse

Viesti Kirjoittaja eetee »

Mitä suosittelette ja mitä pitäisi ottaa huomioon, kun hommaa sähkömoottoria satunnaisen heittokalastuksen ja jigauksen tueksi. Veneenä vanha keskipulpetti haukka. Kohdekaloina hauki merellä ja kuhat sisävesillä. Meritaimenta ja vertikaaliakin tarkoitus kokeilla.
Avatar
Welling
Viestit: 408
Liittynyt: 16:17:33 23.09.2007

Re: Sähkömoottori ja eteen vai vaakse

Viesti Kirjoittaja Welling »

Vertikaalijigaus ja satunnainen pienimuotoinen vetouistelu ovat imho ainoita, jotka puoltaisivat taakse asennettua kahvaohjauksellista konetta. Keula-asennuksellakin noita lajeja pystyy kyllä testaamaan ja itse en kauko-ohjaimellisesta keulakoneesta hevillä luopuisi. Irrallinen kauko-ohjain tuo aika paljon lisää peliaikaa. Jalkapedaalia en ole koskaan oppinut kunnolla käyttämään ja sen kanssa veneessä liikkuvuus katoaa. Työntövoima on osin makuasia, osin riippuvainen koneen akuista. 50+ lbs työntövoimalla pärjää. Osa ottaa mieluummin järeämmän 80 lbs. mallin varsinkin tuulisemmille alueille, mutta sitten tarvitaankin jo 24V sähköjärjestelmä. Itselläni on 55lbs kone n. 800 kilon paketille. Jos siitä paukut loppuu, niin silloin on jo niin tuulista, että veneen kanssa menee minulla säätämiseksi ja lasken mieluummin ankkurin. i-pilotin taivasankkurin kanssa 80lbs ei saattaisi tosin olla hassumpi vaihtoehto. Akkujen sijoitukseen ja latausjärjestelyihin varmaan löytyy joltain haukan omistajalta vinkkejä. Esim. 75Ah akun ajaa helposti pelkällä keulakoneella päivässä tyhjäksi, joten tupla-akkujärjestelmä tai ihan erillinen akkunsa sähkömoottorille on suositeltava. Jos akkua ei voi ladata veneessä, niin pikalukituksella varustetut akkukengät ovat kannattava ostos. Keulakoneen kiinnittäminen ja sähköjen veto on sitten oma lukunsa, tuolla enemmän aiheesta. Itselläni on haaveissa hommata 55lbs Minn Kota Riptide i-Pilotilla, mutta käyttöni on painottunut enimmäkseen suojaisten merialueiden heittokalastukseen.
Avatar
pekkakoo
Ihmettelevä kuolevainen
Viestit: 448
Liittynyt: 16:52:38 03.03.2009
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sähkömoottori ja eteen vai vaakse

Viesti Kirjoittaja pekkakoo »

Mulla about haukan kokoisessa Buster XL:ssä 54 lbs keulakone jalkapedaalilla ja ihan tyytyväinen olen, ainakin toistaiseksi, kun en ole päässyt kokeilemaan käsikakea. Akkukengät siipimutterilla, akku keulaboxissa.
I don't give a fuck who your father is.... don´t walk on the water while I´m fishing.
Torsti
Viestit: 395
Liittynyt: 10:50:04 02.09.2007

Re: Sähkömoottori ja eteen vai vaakse

Viesti Kirjoittaja Torsti »

Jos meinaat suoraan eteenpäin ajella niin silloin taakse.
Jigaukseen ja tavis heittokalaan ja rekailuun ei takamoottorilla tee mitään.
Olen haukassa sen kokeillu.
Ei käänny eikä kulje edes tyynessä saati sitten tuulessa.
eetee
Viestit: 6
Liittynyt: 22:52:24 01.06.2008

Re: Sähkömoottori ja eteen vai vaakse

Viesti Kirjoittaja eetee »

Keulaan kun tuon asentaa, niin millaisia vinkkejä olisi asennukseen. I-pilottia ajattelin.
Avatar
joppe
Uimaopettaja
Viestit: 1787
Liittynyt: 20:51:00 07.11.2005

Re: Sähkömoottori ja eteen vai vaakse

Viesti Kirjoittaja joppe »

omassa veneessä (rönnqvist515) on sähkökone takana.
ulkosaaristossa tulee pyörittyä. 40 minnkota kahvaohjauksella pääkoneen vieressä. muutamia kertoja(30tuntia) sillä ajelin ja mun mielestä toimi hyvin tai oikeastaan erittäin hyvin. kone liian tehoton kovempaan tuuleen mutta tyynellä kelillä milloin mun mielestä sitä tarvitsee on ihan passeli. tyynessä täydellä teholla vene kulkee 3 solmua. itse tykkään ajaa kalapaikat keula edeltä jos keulassa on kaveri heittämässä. rönkky pitää hyvin suuntansa kölin ansiosta. hieman pitää ennakoida liikkeet kun kääntymisessa menee tovi. ei ihan ympyrää pyöritä mutta hyvin sillä saaren rannat kiertää. ainoa miinus puoli on ettei pääsee kunnolla karkuun kun iso kala on kiinni..
sittän kun vaihtaa paikkaa niin nostaa koneen ylös. kovassakaan kelissä kone ei liukuvauhdissa tärise ja vatkaa. kauko-ohjaus siihen rakennettiin mutta ei kerennyttestaamaan sitä kun pärjäsi hyvin sillä kahvallakin. oli hyvä kokeilu.
Satunnaiskalastaja
Viestit: 486
Liittynyt: 23:24:00 10.12.2009

Re: Sähkömoottori ja eteen vai vaakse

Viesti Kirjoittaja Satunnaiskalastaja »

Soutuveneessa kun käytän 45 lbs peräkonetta, niin useinkaan ei tule ankkuroiduksi kun tuo on kahvastakin niin vaivaton käsitellä - siis pidellä perä edellä tuuleen kalastaessa.
Ongelmana on että pakilla työntövoima on pienempi kuin eteen, ja riittävällä tuulella isoinkaan pakkivaihde ei riitä, vaan ajoittain on heitettävä keula tuuleen ja ajettava takaisin spotille. Keulamoottoria kaukosäätimellä olisi tuolla tilanteessa parempi kun voisi hyvin pidellä keulan tuuleen.
Tosin saahan tuon perässäkin pyöräytettyä 180 astetta, mutta ei sitten ole ohimennen yhdellä kadellä säädeltäviss kun joutuu kurkoittelemaan.
KalaTommi
Viestit: 68
Liittynyt: 15:22:44 09.02.2013

Re: Sähkömoottori ja eteen vai vaakse

Viesti Kirjoittaja KalaTommi »

Miten toimiiko kenelläkään sähkömoottori uistelukoneena, muuten kuin soutuveneessä?? Mitenkähän tällainen Torqeedo 401 tai 801:nen toimisi uistelussa noin 450kg veneessä?

http://www.torqeedo.fi/?p=3&s=2
Kyllä se nyt itelle välttää..
M-P
Viestit: 41
Liittynyt: 18:06:20 03.01.2011

Re: Sähkömoottori ja eteen vai vaakse

Viesti Kirjoittaja M-P »

Moro.


Mites, täytyisikö vertikaali hommiin olla sähkömootorissa portaaton nopeuden säätö, vai pääseekö esim. vaihteellisella minkotalla tarpeeksi hiljaa?
Vastaa Viestiin