2T Bensa
Alueen säännöt
Tälle palstalle keskustelut jotka koskevat veneitä, niihin liittyviä varusteita ja kulkupelejä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Tälle palstalle keskustelut jotka koskevat veneitä, niihin liittyviä varusteita ja kulkupelejä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
2T Bensa
Noniin! Nyt kun kevät koittaa ja öljyn ja pensiinin kanssa ruvetaan läträämään, niin Tänne heti parhaat plissi suhteet.
Uistelijat ne vissiin prutkuttaa prosenttisella ja lujempaa kurvailijt pariprossasella..
Itse tain viimekauden huristaa jollan 1.8% litkulla. 2% päästi niin jumalattomat savut ettei kehdannut.
Öljyissäkin taitaa olla suuria eroja tuon savutuksen suhteen? Teboilin öljyä on itsellä ollut hyllyssä.
Paras öjly?
Paras %?
???
Uistelijat ne vissiin prutkuttaa prosenttisella ja lujempaa kurvailijt pariprossasella..
Itse tain viimekauden huristaa jollan 1.8% litkulla. 2% päästi niin jumalattomat savut ettei kehdannut.
Öljyissäkin taitaa olla suuria eroja tuon savutuksen suhteen? Teboilin öljyä on itsellä ollut hyllyssä.
Paras öjly?
Paras %?
???
vituiks män!
http://kajostus.blogspot.com/
http://kajostus.blogspot.com/
Re: 2T Bensa
Mä oon käyttänyt Teboil 2T Special Outboard öljyä jo pari kautta. Ihan mainiolta öljyltä vaikuttaa, voitelee eikä käryä
Seoksista en voi sanoa varmaksi, kun tuorevoitelukone.
Seoksista en voi sanoa varmaksi, kun tuorevoitelukone.
I wish I had ghosts...
Re: 2T Bensa
Wanhassa Elämässä kun drwho- papalla oli vielä 2t koneita totesin, että Mobilin öljyt oli sopivimpia Jonssoneihin ja Tohatsuihin. Tuli vejettyä uistinta aika reippaasti ni ajoin aika laimeella seoksella, ihan tällasta 1% ja hyvin tuntu toimivan.
Re: 2T Bensa
nuo nykyset 2t-öljyt on parantunu viime vuosina paljon.ennen sai kärryyttää
2,5% niin nykysillä menee 1-1,5%.
2,5% niin nykysillä menee 1-1,5%.
Re: 2T Bensa
Mulla tuon mercuryn huoltokirja sanoo, että pitäis panna 50:1:een.
vituiks män!
http://kajostus.blogspot.com/
http://kajostus.blogspot.com/
Re: 2T Bensa
Mä en tiedä muuta keinoa kun kokeilla varovasti ja mennä niin laihalle asti kun uskaltaa.jänis kirjoitti:Mulla tuon mercuryn huoltokirja sanoo, että pitäis panna 50:1:een.
Valitettavasti mun tietääkseni kone ei varota sitten yhtään mitään vaan leikkaa kiinni kerralla jos menit liian pitkälle testeissä.
-
- Viestit: 426
- Liittynyt: 15:25:20 03.01.2010
Re: 2T Bensa
Pienimmällä savutuksella pääset kun keksit asiaa Tampereelle ja haet samalla Lielahden Nesteeltä pienkonebensaa suoraan pumpusta ja sekoitat siihen 2% Mobilin 2t-öljyä. Uistelua varten sitten toiseen tankkiin 1% seosta, mutta ei sitten kannata unohtaa vaihtaa tankkia kun laittaa hanat ns kaakkoon.
Re: 2T Bensa
Tulikin yhtäkkiä mieleeni se öljy joka haisee mansikalle Olisko ollu vuos takaperin ku ainakin Duelin kuvastossa oli tyrkyllä semmosta öljyä! Yks kaveri ei sitä siloin uskonut ja piti oikeen näyttää ja se hullu vielä sitä kelkkaansa ostikin. Ja kuulemma haisi vaan mansikka ku lähti tosin moottorikelkalla ajamaan ;D
http://yle.fi/uutiset/moderni_moottorim ... ta/6575285
http://yle.fi/uutiset/moderni_moottorim ... ta/6575285
vituiks män!
http://kajostus.blogspot.com/
http://kajostus.blogspot.com/
Re: 2T Bensa
Tämä kyllä tossa. Pakokaasu on muutenkin paljon miellyttävämmän hajusta pienkone lirulla.jester burk 2 kirjoitti:Pienimmällä savutuksella pääset kun keksit asiaa Tampereelle ja haet samalla Lielahden Nesteeltä pienkonebensaa suoraan pumpusta ja sekoitat siihen 2% Mobilin 2t-öljyä. Uistelua varten sitten toiseen tankkiin 1% seosta, mutta ei sitten kannata unohtaa vaihtaa tankkia kun laittaa hanat ns kaakkoon.
vituiks män!
http://kajostus.blogspot.com/
http://kajostus.blogspot.com/
Re: 2T Bensa
Paljos sellainen pienkonebensa mittarista maksaa. Täällä siitä saa pulittaa 3,6 € / litra ja sitä saa 5 litran kerta-annoksina.
2T-perämoottoreista ei ole enää riesaa mutta 2T-lumikulkuneuvoja on. Hyvin kauan aikaa olen käyttänyt Teboilin 2T-öljyä (se budjettiöljy 20 litran astiassa) niistä syistä että pakokaasut kirvelee vähiten reessäolijoitten silmiä ja koneet pysyy puhtaina tuolla öljyllä, siis sisäpuolelta (jälkimmäinen asiantuntijan arvio). Savun muodostusta toki kylmänä käydessä on mutta mahtuuhan sitä maailmaan.
Täältä sai jonkin aikaa Shellin V-poweria, siis bensaa, sitä 99-oktaanista. Sinä aikana ei tullut mieleenkään laittaa 98Etä kelkin tankkiin. Parempi käynti ja pienempi kulutus Shellin bensalla ainakin niillä tehoilla mitä kelkillä yleensä ajetaan. Ja vinkin sain siitä kun useat vetouistelijat tuota bensaa suositteli.
2T-perämoottoreista ei ole enää riesaa mutta 2T-lumikulkuneuvoja on. Hyvin kauan aikaa olen käyttänyt Teboilin 2T-öljyä (se budjettiöljy 20 litran astiassa) niistä syistä että pakokaasut kirvelee vähiten reessäolijoitten silmiä ja koneet pysyy puhtaina tuolla öljyllä, siis sisäpuolelta (jälkimmäinen asiantuntijan arvio). Savun muodostusta toki kylmänä käydessä on mutta mahtuuhan sitä maailmaan.
Täältä sai jonkin aikaa Shellin V-poweria, siis bensaa, sitä 99-oktaanista. Sinä aikana ei tullut mieleenkään laittaa 98Etä kelkin tankkiin. Parempi käynti ja pienempi kulutus Shellin bensalla ainakin niillä tehoilla mitä kelkillä yleensä ajetaan. Ja vinkin sain siitä kun useat vetouistelijat tuota bensaa suositteli.
Lähetäämpä kattomaan mikä unohtu kotia
-
- Viestit: 426
- Liittynyt: 15:25:20 03.01.2010
Re: 2T Bensa
Anár kirjoitti:Paljos sellainen pienkonebensa mittarista maksaa. Täällä siitä saa pulittaa 3,6 € / litra ja sitä saa 5 litran kerta-annoksina.
2T-perämoottoreista ei ole enää riesaa mutta 2T-lumikulkuneuvoja on. Hyvin kauan aikaa olen käyttänyt Teboilin 2T-öljyä (se budjettiöljy 20 litran astiassa) niistä syistä että pakokaasut kirvelee vähiten reessäolijoitten silmiä ja koneet pysyy puhtaina tuolla öljyllä, siis sisäpuolelta (jälkimmäinen asiantuntijan arvio). Savun muodostusta toki kylmänä käydessä on mutta mahtuuhan sitä maailmaan.
Täältä sai jonkin aikaa Shellin V-poweria, siis bensaa, sitä 99-oktaanista. Sinä aikana ei tullut mieleenkään laittaa 98Etä kelkin tankkiin. Parempi käynti ja pienempi kulutus Shellin bensalla ainakin niillä tehoilla mitä kelkillä yleensä ajetaan. Ja vinkin sain siitä kun useat vetouistelijat tuota bensaa suositteli.
Ei ole tarkkaa tämänhetkistä hintaa tiedossa, mutta veikkaisin jotain 2,20-2,30 Euroa litra.
Re: 2T Bensa
Reilu kuukausi sitten ostin T:reen Lielahden Nesteeltä pienkonebensaa mittarista linkoakin varten, maksoi 1,9x €/l, ihan tarkkaan en muista montako centtiä oli päälle.
Kyllä linkokin käryää selvästi tuolla vähemmän, ei ala vaatteetkaan haisemaan pahemmin pakokaasulta verrattuna 98e:hen.
No ei ole oikein ollut enää linkokelejä, mutta ajelen tuon pois peräprutkulla (9,8 hv 4t),
jos pelaa prutku tuolla paremmin, niin haen siihenkin tuota, kun koneeni kulutus on pieni, etenkin uistellessa.
Kyllä linkokin käryää selvästi tuolla vähemmän, ei ala vaatteetkaan haisemaan pahemmin pakokaasulta verrattuna 98e:hen.
No ei ole oikein ollut enää linkokelejä, mutta ajelen tuon pois peräprutkulla (9,8 hv 4t),
jos pelaa prutku tuolla paremmin, niin haen siihenkin tuota, kun koneeni kulutus on pieni, etenkin uistellessa.
-
- Viestit: 426
- Liittynyt: 15:25:20 03.01.2010
Re: 2T Bensa
Aina parempi mitä halvemmalla saa, oman muistikuvan mukaan litrahinta oli viime kesänä n 2,20 Euroa kun kaveri toi Helsingin reissulta mukanaan lastin kyseistä menovettä. Voi toki olla että muistin väärin. Ei pitäisi olla ympäristöystävällisen polttoaineen käyttö ainakaan hinnasta kiinni.perttilee kirjoitti:Reilu kuukausi sitten ostin T:reen Lielahden Nesteeltä pienkonebensaa mittarista linkoakin varten, maksoi 1,9x €/l, ihan tarkkaan en muista montako centtiä oli päälle.
Kyllä linkokin käryää selvästi tuolla vähemmän, ei ala vaatteetkaan haisemaan pahemmin pakokaasulta verrattuna 98e:hen.
No ei ole oikein ollut enää linkokelejä, mutta ajelen tuon pois peräprutkulla (9,8 hv 4t),
jos pelaa prutku tuolla paremmin, niin haen siihenkin tuota, kun koneeni kulutus on pieni, etenkin uistellessa.
Re: 2T Bensa
Ite ajellu 2 kesää 1% seoksella. Kovaa tulee ajettua se 10km usitelupaikoille. Eli 20km lenkki melkeestään täysillä. Hyvin kone kestäny. Öljynä yamalube(14€ l). Kone-88 yamaha.
-
- Viestit: 396
- Liittynyt: 12:37:47 25.03.2010
- Paikkakunta: Kotka
Re: 2T Bensa
Aiemmassa veneessä 30hv evinrudella siirtymät ja uistelut toteutettu 1% seoksella. Uudessa veneessä 40hv 2t tuorevoitelu jamaha ja nyt mietityttää millaisella koktaililla tulisi operoida. Hevosmiesten tietotoimisto kertoo, että 0,5% seoksen tekevät tankkiin ja tuorevoitelu hoitaa loput. Mitenkä kohtalotoverit ovat asian ratkaisseet?
On kolmenlaisia ihmisiä. Sellaisia, jotka osaavat laskea ja sellaisia, jotka eivät
Re: 2T Bensa
Terve.
Onko tuo 4-t. pienkonebensa prosentin seoksella siis ihan OK jatkuvassakin käytössä?
Männä syksynä 9,9 2-t. jammun syyshuolloksi tuli ajettua semmoista koneeseen ihan lenkillä järvelle.
Vetouistelucomissa kuitenkin opastivat - jos oikein käsitin - että keväällä olis syytä täyttää
lopputankki tuoreella normi 98:lla.
Onko tuo 4-t. pienkonebensa prosentin seoksella siis ihan OK jatkuvassakin käytössä?
Männä syksynä 9,9 2-t. jammun syyshuolloksi tuli ajettua semmoista koneeseen ihan lenkillä järvelle.
Vetouistelucomissa kuitenkin opastivat - jos oikein käsitin - että keväällä olis syytä täyttää
lopputankki tuoreella normi 98:lla.
-
- Viestit: 426
- Liittynyt: 15:25:20 03.01.2010
Re: 2T Bensa
Valmistajan ilmoittama oktaaniluku tulee tietysti huomioida, sekä öljyn seossuhde normaaliajossa. Jos valmistaja sallii 94-oktaanisen käytön ja 1% seoksen, ei ole mitään estettä käyttää pienkonebensaa jatkuvasti. Olen itse ajanut 2t-Selvallani kolme kautta alkylaattibensalla 2% öljyseoksella ilman minkäänlaisia ongelmia.äpätti kirjoitti:Terve.
Onko tuo 4-t. pienkonebensa prosentin seoksella siis ihan OK jatkuvassakin käytössä?
Männä syksynä 9,9 2-t. jammun syyshuolloksi tuli ajettua semmoista koneeseen ihan lenkillä järvelle.
Vetouistelucomissa kuitenkin opastivat - jos oikein käsitin - että keväällä olis syytä täyttää
lopputankki tuoreella normi 98:lla.
Re: 2T Bensa
Moro.
Jäin miettiin nimim. jesterin viestiä.
Jammun ohjekirja sallii 95 oktaanisen, joskin sillä toimii hiukan nuhapumppuna.
Käyttänyt 98:ia.
Ihmettely johtuu siitä, että Nesteen alkylaattipänikässä mainitaan, jotta vastaa 98 oktaanista.
Onko toi oikeasti siis 94 oktaanista?
Olin ajatellut toistaa viimesyksyisen operaation, koska keväällä ekaa kertaa käynnistäesää lähti heti ekalla. Aiemmin vasta kolmannella
Jäin miettiin nimim. jesterin viestiä.
Jammun ohjekirja sallii 95 oktaanisen, joskin sillä toimii hiukan nuhapumppuna.
Käyttänyt 98:ia.
Ihmettely johtuu siitä, että Nesteen alkylaattipänikässä mainitaan, jotta vastaa 98 oktaanista.
Onko toi oikeasti siis 94 oktaanista?
Olin ajatellut toistaa viimesyksyisen operaation, koska keväällä ekaa kertaa käynnistäesää lähti heti ekalla. Aiemmin vasta kolmannella
-
- Viestit: 426
- Liittynyt: 15:25:20 03.01.2010
Re: 2T Bensa
Ainakin tuoteinfon, www.neste.fi/doc/130130_fi.pdf , mukaan oktaaniluku on eurooppalaisen standardin mukaan 94RON. Eroa puristuskestävyydessä 95-oktaanisen ei todennäköisesti edes huomaa. Kokeilemalla varmaan selviää parhaiten nakuttaako vai ei. Luulen että kevyessä veneessä erolla ei ole mitään merkitystä. Raskaassa ajossa kovalla kuormituksella asia saattaa olla on toinen.
Re: 2T Bensa
Jahas. Tämä sitten selevä....jotenkin.
RON on muutakin kuin valuutan tunnus
Taidanpa toimia viime syksyn tapaan
RON on muutakin kuin valuutan tunnus
Taidanpa toimia viime syksyn tapaan