Asiaa akuista

Alueen säännöt
Tälle palstalle keskustelut jotka koskevat veneitä, niihin liittyviä varusteita ja kulkupelejä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Avatar
Aavikkosammakko
PaMu "the Hand" Henry
Viestit: 3525
Liittynyt: 18:10:19 13.12.2005
Paikkakunta: Mansesteri
Viesti:

Asiaa akuista

Viesti Kirjoittaja Aavikkosammakko » 15:13:25 21.05.2013

Tähän ketjuun asiaa akuista. Veneen akut, sähkövispilän akut, akkutyypit, omat kokemukset, hyvät ostopaikat jne. Otin vähän tuossa itse aiheesta selvää, toivottavasti ymmärsinkin jotain, mutta laitetaan silti aihe pystyyn niin täältä saa taas ammentaa viisauksia kun viisaammat vastaa!


Case1: peruspulpettipaatti

- sähköä tarvitaan käynnistykseen (18hp 2-t Tohatsu) sekä kaiulle, että plotterille. Ei mitään huikeita vaatimuksia siis. Mikä on mulle sopiva akku / akkutyyppi?

Biltema myy jotain veneeseen sopivaa SMF-akkua, Motonet "Marine-veneakkua" ja isot pojat puhuu kovaan ääneen AGM-akuista. Geeliakku ei yleensä sovi suoraan veneeseen latausjännitteen vuoksi?
** Näsijärven Lohikalayhdistys **
http://www.nasijarvi.fi/

Avatar
pikeye
DR. Philli
Viestit: 1372
Liittynyt: 22:55:26 21.08.2006
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Asiaa akuista

Viesti Kirjoittaja pikeye » 16:18:37 21.05.2013

*En tiedä, osuuko teemaan vai meneekö huti, mutta yleisluontoinen kysymys:

Näkeekö volttimittarista sen, milloin venekäytössä yleinen 12V akku on käytännön kannalta "tyhjä"?

Sähköperämoottorini virtalähteenä on syväpurkausta kestävä ns. vapaa-ajan akku. Laitoin akkukoteloon huvikseni halvan volttimittarin, ajatuksena seurata jännitteen muutosta kalapäivän aikana ennakoidakseni virran loppumista.

Kuva

Täytenä akun jännite näkyy olevan mittarin mukaan lähes 13 V. Akkumittarin asteikko alkaa 8 voltista. Tajuan toki sen, että jos mittarin viisari ei värähdä niin tyhjä on akku, mutta käytännön kannalta tarvittaisiin kumminkin tieto siitä, millä volttimäärällä sähkömoottorini jo hyytyy ja matka jatkuu soutaen. Hämärästi aavistelen tämän riippuvan itse volttimäärän ohella moottorini tehosta ja akun koostakin, mutta hämärää tämä siis meikäläiselle on.

Akku on siis Woima 12V / 80Ah ja moottori Minn Kota Endura C2 30 lb. Jostain luin sähkömoottorin kuluttavan suunnilleen työntövoimaansa vastaavan ampeerimäärän tunnissa, jos ajellaan täydellä "kaasulla", joten tuolla 80Ah akullani pörräisi kai vajaat 3 h. Mutta kuka pysyy laskuissa kalapäivän kuluessa, jos ajelee vain pikku siirtymiä heittopaikalta toiselle eikä uistele?

--pikeye

Avatar
Spilitus
Viestit: 718
Liittynyt: 10:47:50 13.12.2006
Paikkakunta: Ironlake

Re: Asiaa akuista

Viesti Kirjoittaja Spilitus » 16:48:14 21.05.2013

Those of us who let go, will be swallowed. Left here to die.

Avatar
Kenraali K
Viestit: 100
Liittynyt: 11:30:47 21.09.2006
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Asiaa akuista

Viesti Kirjoittaja Kenraali K » 17:58:09 21.05.2013

Kattavaa tietoa kaikenlaisista akuista:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Akku
-=FINTSOJA haetaan. Jos niitä ei tuu, ruvetaan DOKAAMAAN!=- http://www.fishingteamkalu.com

Avatar
drwho
Viestit: 684
Liittynyt: 15:11:48 16.12.2010
Paikkakunta: Helsinki

Re: Asiaa akuista

Viesti Kirjoittaja drwho » 20:19:51 21.05.2013

Aavikkosammakko kirjoitti: Case1: peruspulpettipaatti

- sähköä tarvitaan käynnistykseen (18hp 2-t Tohatsu) sekä kaiulle, että plotterille. Ei mitään huikeita vaatimuksia siis. Mikä on mulle sopiva akku / akkutyyppi?

Biltema myy jotain veneeseen sopivaa SMF-akkua, Motonet "Marine-veneakkua" ja isot pojat puhuu kovaan ääneen AGM-akuista. Geeliakku ei yleensä sovi suoraan veneeseen latausjännitteen vuoksi?
Tommoseen käyttöön hommaisin jonkun ihan perusmallin huoltovapaan akun, noin 50Ah riittää tohon käyttöön mainiosti. Motonet/HongKong -sektorista pitäs saada noin 60e hintaan. AGM-akku on helmiä sioille tossa käytössä. Jos muistelen oikein niin 18h 2t Tohatsu lataa aika kivasti, mulla on joskus ollu tollanen kone ja olin siihen sikamaisen tyytyväinen.

Mun peruste perusakulle on seuraava: akut ei ole ikuisia. Varsinkin venekäytössä, jossa ne on "kovilla" käyttöikä on mitä on. Riippuu toki yksilöstä ja niin edelleen. On halvempaa ostella 5v välein uus halvempi akku kun ostaa se hieno ja kallis (hintaeroo tulee kuitenkin herkästi 2-3x) ja uusii se 7v välein. Lisäksi tossa käytössä virrankulutus kaiku/plotteriyhdistelmällä on niin pieni, että akulta ei vaadita mitään ihmeellistä. Tohon voi pistää vielä huoletta kiinni automatiikalla toimivan pilssipumpunkin.

Keulasähkövispilät ja sähkötakilat on sitten eri asia erikseen, ne vaatii käytännössä AGM syväpurkausakun.

Avatar
Espel
Viestit: 180
Liittynyt: 17:56:56 07.02.2006
Paikkakunta: Lähel Turkku

Re: Asiaa akuista

Viesti Kirjoittaja Espel » 07:35:18 22.05.2013

pikeye kirjoitti:*En tiedä, osuuko teemaan vai meneekö huti, mutta yleisluontoinen kysymys:

Näkeekö volttimittarista sen, milloin venekäytössä yleinen 12V akku on käytännön kannalta "tyhjä"?

Sähköperämoottorini virtalähteenä on syväpurkausta kestävä ns. vapaa-ajan akku. Laitoin akkukoteloon huvikseni halvan volttimittarin, ajatuksena seurata jännitteen muutosta kalapäivän aikana ennakoidakseni virran loppumista.

Kuva

Täytenä akun jännite näkyy olevan mittarin mukaan lähes 13 V. Akkumittarin asteikko alkaa 8 voltista. Tajuan toki sen, että jos mittarin viisari ei värähdä niin tyhjä on akku, mutta käytännön kannalta tarvittaisiin kumminkin tieto siitä, millä volttimäärällä sähkömoottorini jo hyytyy ja matka jatkuu soutaen. Hämärästi aavistelen tämän riippuvan itse volttimäärän ohella moottorini tehosta ja akun koostakin, mutta hämärää tämä siis meikäläiselle on.

Akku on siis Woima 12V / 80Ah ja moottori Minn Kota Endura C2 30 lb. Jostain luin sähkömoottorin kuluttavan suunnilleen työntövoimaansa vastaavan ampeerimäärän tunnissa, jos ajellaan täydellä "kaasulla", joten tuolla 80Ah akullani pörräisi kai vajaat 3 h. Mutta kuka pysyy laskuissa kalapäivän kuluessa, jos ajelee vain pikku siirtymiä heittopaikalta toiselle eikä uistele?

--pikeye
Akkua ei kannata purkaa enempää kuin 50%. Käyttöikä vähenee huomattavasti. Akkuun kannattaa hommata digitaalinen volttinäyttö jolla purkausta voi seurata koko ajan. Noita saa kympillä tai vähän yli. Omani ostin huuto.netistä viime vuonna kympillä. Kuuleman mukaan sähkövispilä vie ykkösellä kolmisen ampeeria, kakkosella kympin pintaan ja täydellä sen työntövoimansa verran. Energiataloudellisinta olisi kuulemma ajaa vain täydellä kaasulla. Netistä löytyy viritysohjeet vispilälle jolloin akkua pystyy käyttämään taloudellisemmin.

Alkuperäisen kysymyksen esittäjän pohdintaan sen verran, että kaverilla on 80-luvun Evikka ja se käynnistää sitä pienellä moottoripyörän akulla. Muistaakseni akku on 7Ah. Hyvin pyörii startti tuollaisellakin. Sähkölaitteiden kulutuksen voit laskea jos tiedät wattimäärän. Jos kulutus on vaikka 15w niin jakamalla sen akun volttimäärällä saat ampeerit. 15w÷12.8=1.17 ampeeria. Luultavasti kaiku kuluttaa huomattavasti vähemmän ja valaistus siinä isoimman osan. Pienelläkin akulla pärjää, mutta onko se järkevää esim käynnistysongelman sattuessa on eri asia.

OOh!No
Viestit: 1037
Liittynyt: 13:47:22 09.06.2007

Re: Asiaa akuista

Viesti Kirjoittaja OOh!No » 16:54:49 22.05.2013

Tohtori ?, tossa ^^ kirjoittikin pelkää asiaa. Pikkupaatit pienellä moottorilla niin tarjouksista halpaa perusakkua. Akun hyytyessä uutta peliin!

Nopeisiin huviveneisiin laatua aina tonne Optimaan asti, tai ainakin jotain hyvin tärinä tuettua.

Matkaveneisiin, joissa on lämmittimiä ym sähkötilpehööriä isoja AMG-akkuja.

Itse en saa mitään lisäarvoa Volttimittarin diginäyttöstä.

Avatar
Espel
Viestit: 180
Liittynyt: 17:56:56 07.02.2006
Paikkakunta: Lähel Turkku

Re: Asiaa akuista

Viesti Kirjoittaja Espel » 20:18:23 22.05.2013

OOh!No kirjoitti:
Itse en saa mitään lisäarvoa Volttimittarin diginäyttöstä.
Sähkömoottorissa se toimii "bensamittarina". Aika paskamaista kytätä akun loppumista tuollaisesta analogisesta mittarista. Moottoriveneessä koko mittari on tarpeeton.

Satunnaiskalastaja
Viestit: 488
Liittynyt: 23:24:00 10.12.2009

Re: Asiaa akuista

Viesti Kirjoittaja Satunnaiskalastaja » 17:02:29 23.05.2013

Monissa kaiuissa on myös jännitenäyttö, jolloin erillistä mittaria ei tarvitse. On vaan muistettava että varaustilan mittaamiseksi akun on seistävä jokunen minuutti kuormittamattomana (tai hyvin pienellä kuormalla) ennen lukemista - esim sähköperämootttorin kuormittaessa jännite on paljon pienempi kuin akun lepojännite.

Avatar
pikeye
DR. Philli
Viestit: 1372
Liittynyt: 22:55:26 21.08.2006
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Asiaa akuista

Viesti Kirjoittaja pikeye » 18:11:45 23.05.2013

Espel kirjoitti:
OOh!No kirjoitti:Itse en saa mitään lisäarvoa Volttimittarin diginäyttöstä.
Sähkömoottorissa se toimii "bensamittarina".
Satunnaiskalastaja kirjoitti:Monissa kaiuissa on myös jännitenäyttö, jolloin erillistä mittaria ei tarvitse.
Oma kalustoni on kaikkiaan sellainen, että mainittuun 80Ah vapaa-ajan akkuun on kytketty sähkömoottori + kaiku. Moottorini on siis Minn Kota Enduran uudempi C2-malli, jossa on sisäänrakennettuna akkumittari, simppeli neljän kuvasymbolin led-sarja (akku täysi - hieman vajaa - puoli akkua - neljännes jäljellä).

Kaikuluotaimessa (Humminbird PiranhaMax 10) on siinäkin akkumittari, tai oikeastaan akun varaustilan perusteella säädettävä hälytin.

*Summa summarum; minulla on siis veneessä kolme mittaria, joista seurata akun riittoisuutta, mutta en osaa sanoa vielä tuon taivaallista siitä, mihin noista viime kädessä tulisi uskoa. Akkukotelon volttimittari (kts. edellisen viestini kuva) näytti hiipivän hiljalleen ylöspäinkin aina silloin, kun moottoria ei käytetty pidemmän ankkuroinnin tms. aikana. Kaiun akkuhälytin oli varovaisempi, alkaen piipata varaustilan aleneman vuoksi aiemmin kuin akkukotelon mittarin mukaan "olisi pitänyt". Ja sähkömoottorin oman mittarin perusteella puolestaan ajoin akun viime reissulla "puolilleen"...

Näillä kokemuksilla en osaa antaa itselleni muuta neuvoa kuin kantapään kautta opettelun. Pitää joskus vain ajaa moottori sammuksiin asti, mitata sitten merikartalta ajetut kilometrit ja pistää jatkossa suunnitelmiin pikkuisen kelilisää esim. aallokon vastuksen vuoksi. Kotivesillä kalastaessani tarkkoja lukemia tärkeämpää kun on kehittää perstuntuma siitä, kuinka kaukana illan etäisimmät kalapaikat voivat olla, jotta vesiltä ei tarvitse vielä varmuudella soutaa pois.

--pikeye

Dille^
Viestit: 341
Liittynyt: 13:26:59 23.07.2006
Paikkakunta: Turenki

Re: Asiaa akuista

Viesti Kirjoittaja Dille^ » 14:15:35 13.04.2014

Piti käydä Motonetistä hakemassa 95Ah AGM akku, mutta ongelmaksi muodostui paino.
Akku tulee akkuperämoottori käyttöön pieneen veneeseen ja samaan akkuun kytketään kaiku.

Kysymys kuuluu että ostanko kaksi pienempää AGM akkua vai tyydynkö tavalliseen 100Ah vapaa-ajan akkuun?

Lähinnä kysymys on kestävyydestä, latauksesta ja virran riittämisestä.

Avatar
drwho
Viestit: 684
Liittynyt: 15:11:48 16.12.2010
Paikkakunta: Helsinki

Re: Asiaa akuista

Viesti Kirjoittaja drwho » 18:10:56 13.04.2014

Tuota. Ei AGM akku mun parhaan käsityksen mukaan paina käytännössä sen enempää kun perus lyijyakkukaan? ~100Ah akku painaa jossain 30-35kg haarukassa. 55Ah akku painaa vastaavasti jotain 15kg. Jos meinaat laittaa sähkövispilän kiinni niin tarttet AGM syväpurkausakun/akut, koska tavallinen lyijyakku ei kestä sitä että se puretaan tyhjäks.

Dille^
Viestit: 341
Liittynyt: 13:26:59 23.07.2006
Paikkakunta: Turenki

Re: Asiaa akuista

Viesti Kirjoittaja Dille^ » 18:57:51 13.04.2014

Juurikin tästä oli kysymys. Koska veneellä on tarkoitus kiertää metsälampia ja järviä, veneen ja tavaroiden pitäisi olla kannettavissa jonkun matkaa.

Jos päädyn kahden akun ratkaisuun, kannattaako virta ottaa yhdestä akusta kerrallaan vai linkittää molemmat yhteen??

pikepetteri
Viestit: 932
Liittynyt: 08:04:42 10.09.2013

Re: Asiaa akuista

Viesti Kirjoittaja pikepetteri » 21:08:50 13.04.2014

Kaiulle hankit pienen akun erikseen, jos sellainen akku erikseen pitää hankkia. Ihan moottoripyörille tarkoitetut akut ajavat asiansa. Onhan noita virityksiä nähty jopa akkuporakoneiden akuista.
Miksi molempien kytkentä (vispilä ja kaiku) yhteen akkuun on mahdotonta? Johtoviidakko?

100aH akulla ajelet varmasti päivän ja pääsääntönä voisi pitää että lyijyakkua kulutettaisiin tosiaankin max. 50% nimellisarvoista.

Dille^
Viestit: 341
Liittynyt: 13:26:59 23.07.2006
Paikkakunta: Turenki

Re: Asiaa akuista

Viesti Kirjoittaja Dille^ » 21:41:57 13.04.2014

Kyllä molemmat oli tarkoitus kytkeä samaan akkuun. Akun tai akkujen vaan pitäisi olla mahdollisimman kevyet ton kannettavuuden takia.

Mutta jos kaiulle hankkii oman akun, kuinka iso sen pitäisi olla että kaiku pysyy päällä koko päivän??
Ilmeisesti ei kauhean iso jos akkukoneen akkukin riittää.

Avatar
drwho
Viestit: 684
Liittynyt: 15:11:48 16.12.2010
Paikkakunta: Helsinki

Re: Asiaa akuista

Viesti Kirjoittaja drwho » 08:13:48 14.04.2014

Kaikuluotaimen manuaalista / teknisestä tuoteselosteesta löytyy sen virrankulutus josta voit laskea minkäkokoisen akun tarvitset.

Avatar
Samtheman
Pippelsman
Viestit: 7994
Liittynyt: 19:28:05 21.04.2005
Paikkakunta: Korso

Re: Asiaa akuista

Viesti Kirjoittaja Samtheman » 13:46:11 14.04.2014

Ei kaiulle kyllä kannata erillistä akkua hommata. Mulla oli sähkäri ja kaiku samassa akussa aikanaan, hyvin toimi. Johtoon vaan sulake, sähkömoottori kun ottaa välillä hiukan enemmän virtaa. Hauenleuoilla sai hyvin napoihin kiinni. Luotaimen kulutus on niin minimaalista, ettei sitä sähkärin kanssa edes huomaa. Ja siitä johtuen jatkojohto voi olla ohutta ja pitkä.
ISO uisteluvene kaupan! Nettivene 735003

Tsekkaa mun blogi: https://www.facebook.com/ruodollarokotettu/?fref=ts

jester burk 2
Viestit: 426
Liittynyt: 15:25:20 03.01.2010

Re: Asiaa akuista

Viesti Kirjoittaja jester burk 2 » 14:31:28 14.04.2014

Portaattomasti säädettävät sähköperämoottorit kuulemma saattavat aiheuttaa häiriöitä kaikuluotaimelle jos molemmat ovat yhdistettynä samaan akkuun.

Satunnaiskalastaja
Viestit: 488
Liittynyt: 23:24:00 10.12.2009

Re: Asiaa akuista

Viesti Kirjoittaja Satunnaiskalastaja » 15:07:05 14.04.2014

jester burk 2 kirjoitti:Portaattomasti säädettävät sähköperämoottorit kuulemma saattavat aiheuttaa häiriöitä kaikuluotaimelle jos molemmat ovat yhdistettynä samaan akkuun.
Laittamalla kuristimen eli häiriönpoistokelan toiseen kaiun virtapiuhaan luulisi häiriöstä pääsevän eroon. Jos impedanssia on paljon, saattaa virrankatkaisussa aiheuttaa jännitepiikin - tähän puolestaan auttaa sopiva kondensaattori virtapiuhiojen väliin.

Avatar
pikeye
DR. Philli
Viestit: 1372
Liittynyt: 22:55:26 21.08.2006
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Asiaa akuista

Viesti Kirjoittaja pikeye » 07:07:44 22.05.2014

*Peruskysymys: Voiko rinnakkain kytkettyjä akkuja ladatakin kytkettyinä, siis yhdellä laturilla? Akut ovat minulla ns. vapaa-ajan akkuja ja kapasiteetiltaan samoja. Latausaika lienee toki melko pitkä, mutta onko tästä noin muuten akuille jotain haittaa verrattuna yksittäin lataamiseen? Vai toimiiko kaikki luonnostaan oikein kuten akkuja kulutettaessakin, eli kaksi akkua toimii yhtenä virtavarastona ja latautuukin yhdessä?

--pikeye

mawred
Viestit: 95
Liittynyt: 16:21:20 10.04.2007
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Asiaa akuista

Viesti Kirjoittaja mawred » 09:59:29 22.05.2014

Kuinka suuria akkuja porukoilla on pikkuveneissä perus 55lb kokoluokan keulakoneiden kanssa? 100ah akulla luulisi rekailevan ruovikoiden reunoja pari päivää lataamatta, mutta onko se jo turhan paljon, jos siirtymillä kuitenkin lataa akkua 20hp koneella ja päivän päätteeksi saa liki aina laturiin kiinni?

Avatar
drwho
Viestit: 684
Liittynyt: 15:11:48 16.12.2010
Paikkakunta: Helsinki

Re: Asiaa akuista

Viesti Kirjoittaja drwho » 22:10:33 22.05.2014

Mä saan 100Ah akun aika tyhjäks päivässä (10+ h kalastusta) jos tuulee enemmän, vispilänä 55lbs Riptide.

maja2
Viestit: 91
Liittynyt: 21:07:36 10.05.2010

Re: Asiaa akuista

Viesti Kirjoittaja maja2 » 22:31:42 22.05.2014

Ittellä kanssa tuollainen 12v 55lbs riptide buster L:ssä, 2x90Ah vapaa-ajan akkkua. Käyttö vetouistelua (!) yhdeksällä vavalla ja neljällä pikkuplaanarilla n. 2..3,3km/h vetonopeuksilla. Tyynellä voi vetää 6...8 tuntia, 2m/s tuulella ehkäpä 4 tuntia, 4 m/s tuulella 2h. Tällöin rantaan tullessa jännite muutaman minuutin huilauksen jälkeen on sen 12v eli akut puolillaan. Tuosta 4m/s kovemmalla tuulella voi vetää enää sähkärilä vain yhteen suuntaan, eli myötätuuleen :-) Tämä siis järvellä jossa avointa selkää muutama kilometri suuntaansa. Ainoa huono puoli on se, että kun on oppinut sähkärin äänettömyyteen, autopilottiin ja langattomaan kauko-ohjaimeen niin sen pärisevän, savuavan, ratilla väännettävän malmikasan käyttö kalastuskäytössä ei kiehdo enään yhtään :-o Siksi se on vieläkin paloina autotallissa, toinen asia on järven matalalla oleva vesi ja loiva ranta. Viime kesä oli katastrofi ja samoissa merkeissä alkoi tämäkin kesä.

Avatar
drwho
Viestit: 684
Liittynyt: 15:11:48 16.12.2010
Paikkakunta: Helsinki

Re: Asiaa akuista

Viesti Kirjoittaja drwho » 07:38:19 23.05.2014

Ja 20hp koneet ei hirveesti lataa, tyypillisesti laturitehoks on ilmotettu 6-12A. Todellinen latausteho on ehkä puolet tosta. Vastaavasti 55lbs Riptide vie speksin mukaan täydellä teholla 60A .

mawred
Viestit: 95
Liittynyt: 16:21:20 10.04.2007
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Asiaa akuista

Viesti Kirjoittaja mawred » 07:58:44 23.05.2014

Kiitos näistä vastauksista. Laitetaan siis suosiolla se 100ah akku keulakoneelle.

Vastaa Viestiin