2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Alueen säännöt
Tälle palstalle keskustelut jotka koskevat veneitä, niihin liittyviä varusteita ja kulkupelejä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Avatar
kitkaton
Viestit: 3581
Liittynyt: 18:32:39 18.12.2007
Paikkakunta: Kota-kylä
Viesti:

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja kitkaton » 13:12:29 07.07.2014

Saakohan noita tyhjäkäynti neuloja tuollaiseen 1983vm 40hv marineriin mistään?

Aikanaan kun diilasin, ja huollin noita koneita , oli Maritim Oy maahantuoja ja varaosa toimittaja Helsingissä. :geek:
Pyytävä kalan saapi ja nukkuva unen näkee.
Kaikkia kaloja ja karhuja ei pussailla.

http://www.aneenloma.fi/

Avatar
Brian
Viestit: 164
Liittynyt: 07:04:59 16.04.2009
Paikkakunta: Lapua

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja Brian » 15:25:43 07.07.2014

kitkaton kirjoitti:Siis kotona kone ei ole "vedessä" , epäilyttää jotta sylynteriin pääsee tihkumaan vettä
vesillä käynnistettäessä.

Joo, eli kotona vesi kiertää "hiiren korvia" käyttämällä, ja silloin tosiaan ei mitään ongelmia.

Herring
Viestit: 187
Liittynyt: 22:27:48 17.09.2011
Paikkakunta: Kehä Ykkösen sisältä
Viesti:

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja Herring » 15:59:59 07.07.2014

kitkaton kirjoitti:Saakohan noita tyhjäkäynti neuloja tuollaiseen 1983vm 40hv marineriin mistään?

Aikanaan kun diilasin, ja huollin noita koneita , oli Maritim Oy maahantuoja ja varaosa toimittaja Helsingissä. :geek:
No ei ainakaan räjäytyskuvassa ollut osalle numeroa. Hyvällä tuurilla ebaystä löytää osan ja helpottaa hakemista, jos tietää sen numeron.

Ilmeisesti kahta eri kaasaria käytetty, joten purkuosaa eli koko kaasaria vois etsiä.

JPAR
Viestit: 18
Liittynyt: 20:02:01 13.07.2014

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja JPAR » 20:06:23 13.07.2014

Pepe_London kirjoitti:2t 40hp mercury, vm 80-90 väliin eli punaisella raidalla.
Ongelma on tyhjäkäynti ja käyntiin lähtö.
Kone oli tuossa viime vuotta lukuunottamatta 2v kyljellään tuossa pihalla Touh, jonka jälkeen se nostetiin mun busterin persiisiin. Isoin ongelmana on käyntiin saaminen ja siten, että vielä pysyisi 5s kauemmin käynnissä. Pysyy käynnissä kun kaasu laitetaan päälle ilman vetoa, mutta pelkästään tyhjäkäynnillä todella epävarmaa toimintaa. Yleensä kun kone on oikeasti lämmennyt ja sen kanssa on hetken ajeltu pysyy jotenkuten päällä tyhjäkäynnillä, mutta sammuttaessa ja uudelleen käynnistäminen vaikeaa.

Missä vika? Kone sauhuttaa melkoisesti ja tyhjäkäynti ruuvia on kierretty ja kierretty käytännössä tuloksetta. Tulpat vaihdoin viime syksynä syyshuollon yhteydessä ja kaasarissakaan ei roskia ollut. Akku on uusi ja bensaa esim. ei mistään vuoda, niin neuvoton olen. :mitaviddua:
Löytykö syytä? Vähän vastaavanlainen ongelma ilmaantui ex 40hp mariner magnumiin. Meni tutulle niin pitää yrittää auttaa. Oliko sulla 4mukinen kone?

Avatar
tapio300
Viestit: 350
Liittynyt: 20:49:46 04.02.2011
Paikkakunta: Manses

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja tapio300 » 21:36:15 15.07.2014

Johnson 30hp -94 ja OMC:n pellitankki:
Mites näissä toimii tuo tankin ilmaus? Liittimen kauttako? (En siis tiedä koska en ole ikinä tällaisia peltitankkeja käyttänyt.) Mikä voisi olla vikana kun edellä mainittu moottori tiputtelee pikku hiljaa bensaa, jos jättää bensaletkun kiinni? Jääkö tankkiin ylipainetta joka ajaa bensaa koneeseen? Onko tämä ominaisuus vai olisiko kaasarin tiivisteiden korjaamisen paikka?

Avatar
Haatsi
Viestit: 191
Liittynyt: 20:49:22 28.09.2009
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja Haatsi » 08:00:41 16.07.2014

Suzuki DT85 -88 ei lataa. Lataussäädin tai staattori vissiin paskana mutta mistä pystyn paikantamaan vian?
Kunnon mestaan vetää!

Ruutti
Viestit: 109
Liittynyt: 20:18:43 20.02.2009
Paikkakunta: Kouvola

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja Ruutti » 16:08:24 23.07.2014

Yamahan 2-tahti 20hv (vm 97) ongelmaa...

Tosiaankin ongelmana on että koneen lämmetessä hävittää tehot moottorista. Kylmänä toimii hyvin isommallakin kaasulla. Rupeaa jotenkin pätkimään, eikä kiihdy. Uisteluvauhtia kyllä tuntuu kulkevan. Tulpat oon vaihtanu ja sama ongelma uusillakin tulpilla. Ihan mustaksi vetää tulppien päät. Säädin seosruuvista ja nyt tulppien päät ei enään mennyt niin mustiksi, mutta siltikin lämpösellä koneella ei kulje. Useampi tunti tuli kyllä uisteltua tuolla moottorilla, joten voiko moottorissa olla niin paljon karstaa että lämpösenä rupeaa aiheuttamaan pätkimistä?... Tulpan reistä valon kanssa kun kurkkasin niin näyttää ihan mustalta. Miten lähden korjaamaan vikaa?.. Ei oo noista moottoreista tullut kokemusta eli kaikki apu on tervetullutta. Miten monta kierrosta sen seosruuvin pitäisi olla auki?

Avatar
kitkaton
Viestit: 3581
Liittynyt: 18:32:39 18.12.2007
Paikkakunta: Kota-kylä
Viesti:

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja kitkaton » 18:29:20 23.07.2014

Ruutti , vaikuttais näin yht´`äkkiä , että niin kuin jäis imu päälle ,eli saa liikaa soppaa. vaikea näin etänä ihan jus sanoa , mutta tosta jos lähtis purkamaan.
Pyytävä kalan saapi ja nukkuva unen näkee.
Kaikkia kaloja ja karhuja ei pussailla.

http://www.aneenloma.fi/

Avatar
kitkaton
Viestit: 3581
Liittynyt: 18:32:39 18.12.2007
Paikkakunta: Kota-kylä
Viesti:

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja kitkaton » 18:35:38 23.07.2014

tapio300 kirjoitti:Johnson 30hp -94 ja OMC:n pellitankki:
Mites näissä toimii tuo tankin ilmaus? Liittimen kauttako? (En siis tiedä koska en ole ikinä tällaisia peltitankkeja käyttänyt.) Mikä voisi olla vikana kun edellä mainittu moottori tiputtelee pikku hiljaa bensaa, jos jättää bensaletkun kiinni? Jääkö tankkiin ylipainetta joka ajaa bensaa koneeseen? Onko tämä ominaisuus vai olisiko kaasarin tiivisteiden korjaamisen paikka?
Näyttäis jotta tankki ei päästä ylipainetta pois , ilmaruuvin vois jättää auki hieman jos sellainen tankissa on , tai tsekata miksi muodostuu "helteellä" ylipainetta.
Pyytävä kalan saapi ja nukkuva unen näkee.
Kaikkia kaloja ja karhuja ei pussailla.

http://www.aneenloma.fi/

yyki
Viestit: 23
Liittynyt: 15:17:40 26.09.2008

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja yyki » 14:38:50 18.08.2014

Tohatsu 50 hp 3 pyttyinen kone vuodelta 2000

Käy hyvin korkeilla ja keski kierroksilla. Moottori tiltattuna vähintään n. 20 astetta, tyhjäkäyntikin on oikein hyvä ja tasainen. Mutta kun moottorin laskee alas, alkaa rykiminen. Tulpista alimman pytyn tulppa karstoittuu ja öljyyntyy eniten, joten vika lienee siellä. Itse en keksi oikein muuta, kun että alin kaasari tulvisi, ja tulvinta ei olisi niin voimakasta moottori tiltattuna. Seosruuvit on kaikissa kaasarissa suunnilleen samoissa asetuksissa, n. 2,25 kierrosta auki. Keksiskö joku jotakin muuta?

Yyki

jurmomies
Viestit: 53
Liittynyt: 09:39:22 14.08.2013
Paikkakunta: lieto

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja jurmomies » 20:45:09 18.08.2014

moro! kyllähän tuo tulvimiselta vaikuttaa, ja tosiaan koneen ylöstrimmaaminen joskus vähän
oireita helpottaa, voipi olla joku roska neulan ja neularungon välissä ettei neula pääse kunnolla
sulkemaan, ota alin kaasari käteen ja kohokammio irti sit pieni putsaus niin eiköhän lähde taas
toimimaan.

yyki
Viestit: 23
Liittynyt: 15:17:40 26.09.2008

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja yyki » 21:13:27 21.08.2014

yyki kirjoitti:Tohatsu 50 hp 3 pyttyinen kone vuodelta 2000

Käy hyvin korkeilla ja keski kierroksilla. Moottori tiltattuna vähintään n. 20 astetta, tyhjäkäyntikin on oikein hyvä ja tasainen. Mutta kun moottorin laskee alas, alkaa rykiminen. Tulpista alimman pytyn tulppa karstoittuu ja öljyyntyy eniten, joten vika lienee siellä. Itse en keksi oikein muuta, kun että alin kaasari tulvisi, ja tulvinta ei olisi niin voimakasta moottori tiltattuna. Seosruuvit on kaikissa kaasarissa suunnilleen samoissa asetuksissa, n. 2,25 kierrosta auki. Keksiskö joku jotakin muuta?

Yyki
Tämä selvisi. Alimman kaasarin neulaventtiilissä oli jotain "mustaa". Ei siellä paljoa tarvita, kun kaasari tulvii. Samalla tosin putsasin muutkin kaasuttimet, kun olivat siinä niin hollilla. Mitään polttoaine- tai muita jäämiä ei kaasareista löytynyt. Olen kyllä satunnaisesti käyttänyt stabilizeria bensan seassa. Nyt käy ja kukkuu kuin kello.

pave
Viestit: 384
Liittynyt: 18:48:12 10.04.2006
Paikkakunta: Kurikka
Viesti:

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja pave » 13:16:32 27.08.2014

Vinkiksi.
30 HV autolube Yamaha kuumeni ja elektroniikka pudottaa automaattisesti kierroksia.
Epäilin ensin puola / cd box vikaa ei ollut.
Merkkivesi lensi hyvin siksi en epäillytkään vesipumppua.
Lopuksi otin poverin irti ja alapään irti , kun puhalsi ilmaa kommpressorilla ylhäältä alas ilma kulki täysin , mutta kun puhalsi alhaalta ylös ei kulkenutkaan.
Rikiputken yläpään aukko josta vesi tulee ylös on niin kapea ettei putkeen jääneet vanhat siiven kumipalat tulleetkaan läpi vaan tukkivat aukon lähes täysi, vain senverran vettä tuli poverille että riitti merkkiveden ulostuloon.
Paineilma päälle putkeen alhaalta ja pinseteillä ja koukuilla sai kumipalat pois , sitten oli vedenkierto auki.
Eli kannattaa puhaltaa nimenomaan alhaalta ylös , ja jos ei kulje poveri pois ja rassausta.
Tuon 30 poverin saa helposti irti kun ottaa öljysäiliön letkuineen pois ja johdot irti sekä ryyppy ja kaasuvivun ei tarvi kun kuusi pulttia irroitta saa nostaa möykyn pöydälle.
pave

Avatar
weeman
Mulla on Kekkosen kalavaaka
Viestit: 596
Liittynyt: 15:24:12 18.09.2012

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja weeman » 19:26:43 02.09.2014

Lutku ei kovetu vaikka kuinka pumppaa. letku ja lutku on mallia motonet. liitin on alkuperäinen yamaha. Tuntuu että bensa virtaa edes takaisin koneen ja tankin väliä kun pumppaa. Onko lutkutin ja letku rikki, vai onko koneen kaasarissa vikaa bensapumpussa? muuten ei vaikutusta koneen elämään kuin että aina eka starttaus sahauttaa välillä minuutteja ennenkuin käynnistyy.. muuten lähtee myöhemmin heti. yamaha 20 DEO vm 90

Avatar
sursill
Pirkan pilaaja
Viestit: 1983
Liittynyt: 15:24:19 23.03.2006
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja sursill » 19:37:53 02.09.2014

Epäilen lutkutinta. Pidä sitä pystyssä (alhaalta sisään-ylhäältä ulos) kun pumppaat, takaisku noissa on helmi tyyppinen ja pystyasennossa tuo voi toimia paremmin.

Avatar
weeman
Mulla on Kekkosen kalavaaka
Viestit: 596
Liittynyt: 15:24:12 18.09.2012

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja weeman » 19:59:25 02.09.2014

onko yamaha alkuperäinen lutku sitten eri mallia takaiskun suhteen, se kyllä kovettu asennossa missä tahansa. onko sillä juuri merkitys tohon eka käynnistymiseen seisonnan jälkeen?

Avatar
sursill
Pirkan pilaaja
Viestit: 1983
Liittynyt: 15:24:19 23.03.2006
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja sursill » 20:56:26 02.09.2014

Uskoisin, että letkujen takaiskut ovat kaikki enemmän tai vähemmän samanlaisia. Jammun tai muiden konevalmistajien orkkis letkujen toleranssit ovat vain tarkempia ja motonetin sekä bilteman letkuissa taas sinnepäin, liittimet tarvikeletkuissa ovat pelkkää paskaa.
Jos sulla on ollut kone kipattuna kalareissujen välillä tai vaikka kone olisikin ollut alhaalla muutaman päivän, niin haihtuuhan tai valuu kaasareista (asennosta riippuen) bensaa pois. Jos lutkutin/pässinkives ei toimi kunnolla, niin kaasuttimien täyttö ennen starttia ei onnistu. Pienellä sahaamisella koneen oma bensapumppu täyttää pinnat kohilleen ja kone käynnistyy.

Avatar
Anár
Viestit: 922
Liittynyt: 12:25:38 02.03.2006

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja Anár » 07:34:32 03.09.2014

weeman kirjoitti:onko yamaha alkuperäinen lutku sitten eri mallia takaiskun suhteen, se kyllä kovettu asennossa missä tahansa ?
on. hankkimani tarvikelutku ei kovetu muuten kuin pystyasennossa.
Lähetäämpä kattomaan mikä unohtu kotia

Avatar
weeman
Mulla on Kekkosen kalavaaka
Viestit: 596
Liittynyt: 15:24:12 18.09.2012

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja weeman » 13:57:48 28.09.2014

Oon täällä järvellä ja kotia on matkaa parikyt kilsaa. Ongelma jännite alkoi heittelehtiä uistellessa alkoi tippua. Kaasulla kuuluu ihmeellinen ääni ja jurisee ja jännite nousee yli 16 johon mittarin näyttämä loppuu. Sähköpalon haju pöllähti jostakin. Yamaha 20 DEO. kone ei jaksa vetää. Tyhjäkäyntiä käy ihan nätisti. Mikäs sille tuli?

pääsin kotia. nykäsin koneen ja kaukkarin töpselin irti ja silti jännite nousi. :mitaviddua: pääkytkimen kun laittaa nollille ja töpseli on kiinni jännite pomppaa tappiin. täyskaasulla kulkee vaivalloisesti 8 kmh. koneen kopan avasin vauhdissa ja heiluttelin johtoja niin nykäisi täyteen vauhtiin ja toimi kuten pitääkin. vauhtipyörältä tai sen alta tuleva johtonippu ahisti koppaan ja muihin johtoihin ja ei päässyt liikkumaan, voisiko syy olla siinä? vähän nihkeesti se liikahtelee kädelläkin heilutellen. mistähän se sähkökäry pöllähdys tuli? ihan selkeä savu.

Avatar
weeman
Mulla on Kekkosen kalavaaka
Viestit: 596
Liittynyt: 15:24:12 18.09.2012

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja weeman » 20:29:15 03.10.2014

tutkiskelin vähän koneen sähköjä ja tosiaan kaukkarin töpselin irti ottaminen ei vaikuta akun lataukseen. punainen johto säätäjältä menee sulakkeen kautta startti + kaapeliin startin releelle. joka on minulla suoraan 50A sulakkeen kautta akulle. säätäjä mötikkä on hankalasti kiinni, mutta vahva epäily että se on pettänyt. koska jännite karkaa liian korkeaksi. 20 yamaha vm -90. vai voisiko olla magneetto jotenkin kyrvähtänyt ja rikkonut samalla säätäjän? tai jotain muutakin sytytysboxin? koska käynti on vielä pätkivää.

Avatar
weeman
Mulla on Kekkosen kalavaaka
Viestit: 596
Liittynyt: 15:24:12 18.09.2012

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja weeman » 21:11:23 04.10.2014

Jännitteensäädin on tosiaan pössähtänyt. Magneeton kunto nyt mietityttää voiko sieltä jokin hajota ja hajoittaen jännitteen säätimen? johdoista pääsee mittamaan magneettoa mutta mitä siitä pitäisi mitata ja mitä arvoja ehjä antaa? Alkuperäinen mötikkä on järjettömän kallis, niin voiko osan korvata vaikka moottorikelkan säätimellä? johtojen väri vaan eri toiminta sama. entäs tehokesto ku ei noista mitään speksejä ole? magneettoon en nyt pääse kurkkaamaan kun ei ole ulosvetäjää.

Avatar
weeman
Mulla on Kekkosen kalavaaka
Viestit: 596
Liittynyt: 15:24:12 18.09.2012

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja weeman » 19:20:53 11.10.2014

merkillistä. jännitteensäätimen vaihdoin ja akkukin on tosiaan pössähtänyt. silti uudelta säätimeltä tulee läpi yli 16 volttia. kone on ihan tehoton ja plaaniin nousukin kestää varmaan minuutin. joku metallinen ääni on koneessa kun ajaa täysillä.

Avatar
weeman
Mulla on Kekkosen kalavaaka
Viestit: 596
Liittynyt: 15:24:12 18.09.2012

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja weeman » 21:29:30 15.10.2014

kellään lainata yamaha vauhtipyörän ulosvedintä JKL-Muurame?

Satunnaiskalastaja
Viestit: 488
Liittynyt: 23:24:00 10.12.2009

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja Satunnaiskalastaja » 21:14:01 01.11.2014

Moottori vedessä vai ylhäällä? Kuis toimii 2-tahtikoneen jäähdytys aamulla, kun nyt pakkanen painaa päälle ja kone on vedessä veneen perässä? Varmasti on aamulla jääriitettä. Vaan onko parempi nostaa kone ylös pakkasilmaan, vaiko pitää alhaalla, jolloin osa välttyy palkkaselta. Kyse on siis mahdollisesta jäähdytyskanavan jäätymisestä. Jos kone on ylhäällä, se on pakkasella ja vesi saattaa jäätyä putkiin kun sen laskee alas; toisaalta jos se on vedessä, niin vedenpinta putkessa saattaa jäätyä. Miten päin perampi?

Avatar
sursill
Pirkan pilaaja
Viestit: 1983
Liittynyt: 15:24:19 23.03.2006
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja sursill » 23:59:28 01.11.2014

Kone alhaalla. Vesipumpun jäätymistä tuolla yritetään estää.
Pakkasella kun käynnistää konetta, niin kannattaa seurata juoru suihkua. Jos sieltä ei tule mitään, niin käyttää konetta vajaan minuutin ja sammuttaa. Tuon jälkeen odottaa hetken ja samat kuviot uudestaan, koneen rakenteissa leviävä lämpö sulattaa jäätyneet kohdat pikku hiljaa ja vesi rupeaa kiertämään. Ylösnousuputki taas saa osansa pakokaasujen lämmöistä ja tuo sulaa normaalisti ensimmäisenä.

Vastaa Viestiin