2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic
Alueen säännöt
Tälle palstalle keskustelut jotka koskevat veneitä, niihin liittyviä varusteita ja kulkupelejä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Tälle palstalle keskustelut jotka koskevat veneitä, niihin liittyviä varusteita ja kulkupelejä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic
Vika oli mulla siinä siipipyörässä. Oli sulanut todella pahasti vesipumppuun. Kiitos vinkeistä. Nyt uusi siippari vaihdettu ja vesi suihkuaa todella näyttävästi.
Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic
muoks. Löyty vastaus kysymykseen
Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic
Mikähän on vikana: -82 Mariner 2-tahtiperämoottori käy täydellisesti tyhjäkäynnillä, ottaa vapaalla hyvin kierroksia ja ottaa ajaessakin hyvin kierroksia aluksi, mutta ei nosta nopeuttaa ja lopulta hyytyy täysin kaasua lisättäessä. Vika ilmeni aika pian tankkauksen jälkeen: ajaessa yhtäkkiä alkoivat tehot vähetä aika kovaa ajaessa, kunnes pystyi ajamaan vain n. kolmasosateholla (ja enintään tällä teholla pystyy edelleen ajamaan). Pikkasen tulee bensan katkua ajaessakin.
Tulpat on tarkistettu (toisessa pikkasen karstaa), sakkasäiliö + suodatin putsattu, kaasuvivut ja ryyppy toimivat normaalisti, bensaletkut näyttävät olevan OK. Voisiko kyseessä olla bensan saantihäiriö (käytössä 98 + kauppiaan suosittelema 4-tahtiöljy 2-prosenttisena seoksena, edellinen tankki oli valmista 2-tahtibensaseosta) tai irrallisen bensatankin ilmausruuvin vika? Entä jos sataman pumpussa oli vettä, voisiko syynä olla polttoaineessa ollut vesi?
- Itse olen ihan amatööri moottorien kanssa, joten oma osaaminen loppuu yksinkertaiseen putsaamiseen ja tarkasteluun.
Tulpat on tarkistettu (toisessa pikkasen karstaa), sakkasäiliö + suodatin putsattu, kaasuvivut ja ryyppy toimivat normaalisti, bensaletkut näyttävät olevan OK. Voisiko kyseessä olla bensan saantihäiriö (käytössä 98 + kauppiaan suosittelema 4-tahtiöljy 2-prosenttisena seoksena, edellinen tankki oli valmista 2-tahtibensaseosta) tai irrallisen bensatankin ilmausruuvin vika? Entä jos sataman pumpussa oli vettä, voisiko syynä olla polttoaineessa ollut vesi?
- Itse olen ihan amatööri moottorien kanssa, joten oma osaaminen loppuu yksinkertaiseen putsaamiseen ja tarkasteluun.
Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic
(käytössä 98 + kauppiaan suosittelema 4-tahtiöljy 2-prosenttisena seoksena, edellinen tankki oli valmista 2-tahtibensaseosta)
Jos kokeilis 2-tahti öljyä 2-tahti koneeseen, vai oliko painovirhe paholainen asialla....
Jos kokeilis 2-tahti öljyä 2-tahti koneeseen, vai oliko painovirhe paholainen asialla....
Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic
Juu, kirjoitusvirhe.
Ongelmakin selvisi tänään moottoria räpläillessä: ryyppyläppä oli jäänyt pohjaan, vaikka vipu toimi OK. Jostain syystä läppä oli jumissa, mutta toimii nyt, kuten moottorikin.
Ongelmakin selvisi tänään moottoria räpläillessä: ryyppyläppä oli jäänyt pohjaan, vaikka vipu toimi OK. Jostain syystä läppä oli jumissa, mutta toimii nyt, kuten moottorikin.
Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic
No niin viat korjattu ja yammu kiertää kuin elukka. Rikin välinen stefa vaihdettu, bensapumpun kalvot, siipipyörä, sekä sytkä katsottu/purettu voip olla että kulutus tippuu . Ensi viikko vielä töitä ja sitten alkaa loma. Vehkeet kojattuna ennen lomiaonkiman kirjoitti:Mikähän tuli jussina yammuun kone vm 87 50hp. Tähän asti ei mitään häikkää. Poika halusi ohjailla niin otin aurinkoa itse. Ajeltiin tunnin verran hissukseen ja käytiin sen jälkeen jätskillä. Sit kun lähdettiin takas möksälle niin ei anna kaikkia kaasuja eikä nouse plaaniin bensaa vei tolkuttomasti. Missäköhän vika? Tuttu vaihtoi tulpat ja katsoi sytkän samalla ei vikaa. Ainut mistä sanoi että ei käy kun kahdella pytyllä (on kolme pyttynen). Soitteli päivällä ja sanoi et stefa vuotaa vähäsen no lupasi huomenna katsoa mitä se on syönyt
Mikä mättää? Arvoisa raati jos tietää niin kaikki on tervetullutta tietoa
Onneksi ei ole vielä loma alkanut kalalle pitäs päästä
Nyt voi lähteä huoletta vesille kuhakin varmaan pintautuu kunhan lämpenee ensi viikolla kireitä
Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic
No pienellähän selvisit..
Vuorovetten Prinssi, parjattu rantarunkkari
-
- Viestit: 138
- Liittynyt: 23:22:13 03.09.2011
Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic
Olikos täällä miten kovia Yamaha-tietäjiä?
Itsellä tuo 50 GETOL ja nyt on alkanut tyhjäkäynnillä päästämään mielestäni normaalia kovempaa ääntä. Myös kaasua reilusti lisättäessä jurisee aina vaan enemmän ja enemmän. Kaasareita ei ole auottu, b-pumppua ei ole vaihdettu eikä itseasiassa pariin vuoteen liene tulppiinkaan koskettu.
Olikos näissä ongelmana powerin stefat?
Hyvin lähtee käyntiin ja kestää käynnissä, tuntitolkulla tyhjäkäyntiä ei aiheuta ongelmia. Tuo käyntiäänen muutos vaan askarruttaa, kuulostaa välillä kun hankaisi paria finnfoamin palaa vastakkain, semmoinen kitinä tai nitinä sieltä on havaittavissa.
Semmoiset ~1400h tuohon on tässä vajaan viiden vuoden aikana tullut, kovalla ajolla ja huolettomalla huollolla. Siitä ei minkäänlaista tietoa minkäverran on ennen meikäläistä ajettu...
Itsellä tuo 50 GETOL ja nyt on alkanut tyhjäkäynnillä päästämään mielestäni normaalia kovempaa ääntä. Myös kaasua reilusti lisättäessä jurisee aina vaan enemmän ja enemmän. Kaasareita ei ole auottu, b-pumppua ei ole vaihdettu eikä itseasiassa pariin vuoteen liene tulppiinkaan koskettu.
Olikos näissä ongelmana powerin stefat?
Hyvin lähtee käyntiin ja kestää käynnissä, tuntitolkulla tyhjäkäyntiä ei aiheuta ongelmia. Tuo käyntiäänen muutos vaan askarruttaa, kuulostaa välillä kun hankaisi paria finnfoamin palaa vastakkain, semmoinen kitinä tai nitinä sieltä on havaittavissa.
Semmoiset ~1400h tuohon on tässä vajaan viiden vuoden aikana tullut, kovalla ajolla ja huolettomalla huollolla. Siitä ei minkäänlaista tietoa minkäverran on ennen meikäläistä ajettu...
Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic
Eiks noissa stefajutuissa ongelma näy öljyjääminä vautipyörän alla jos ongelmaa ylästefassa tai jotain vastaavaa vuotoa alastefan suunnalla. Mittaa myös puristukset. Kaverilla leikkas ylin sylinteri kiinni vastaavasta laitteesta. Toi öljynsekotussysteemi oli silloin epäilyksen kohde.
Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic
Mites käynnistysongelmat? Kone edelleen mercury classic fifty, kahekskyt luvun puolestavälistä. Kylmänä kestää ikuisuuden(eilen koko akun) käynnistyä. Lämpimänä lähtee todella helposti kerrasta avainta vähän kääntämällä. Kun taas keulakoneella suhailun jälkeen on viilentyny ni taas on hankalaa..?
Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic.
Varmaan ongelmia bensan saannissa kylmänä. Vois olla säädöt pielessä bensa/ilma seoksen osalta eli liian laihaa tai sitten kaasarissa tukkeumaa. Tietysti tulppien putsaus saattaaa auttaa, jos on kökköä ja huonoa kipinää startatessa.
Laita strattisparaytä kaasariin ja starttaa sitten niin ei mee akku tyhjäksi.
Laita strattisparaytä kaasariin ja starttaa sitten niin ei mee akku tyhjäksi.
Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic
moi, tulipa mieleen että toimiiko sulla ryyppy (kylmäkäynnistys) ollenkaan? onko moottori kaukohallinnalla vai kahvasta ajettava? jos on mercontrol merkkinen kaukosäättö kahva niin siinähän on
erillinen nappula sähköryypylle joka vetää ryyppyläpän kiinni! kakstahti kone kyllä vaatii toimivan
ryypyn jotta lähtee yleensäkään kylmänä käyntiin,jollei toimi niin startti pilootista kyllä on apua!.
erillinen nappula sähköryypylle joka vetää ryyppyläpän kiinni! kakstahti kone kyllä vaatii toimivan
ryypyn jotta lähtee yleensäkään kylmänä käyntiin,jollei toimi niin startti pilootista kyllä on apua!.
Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic
Moottori on quicksilverin kaukohallinnalla. Kaukohallintalaitteessa on ryyppy, kun avainta painaa virtalukossa? Silloin koneesta kuuluu naksahdus. Onko avainta painettava vain kerran ennen starttausta, vai mikä tuollaisen sähköryypyn toimintaperiaate on?
Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic
Issellä, marinerin prutkussa sitä piti pitää pohjassa koko ajan jotta ryypytteli.
Siin oli tosin koneen päässä sellanen ryyppypumppukin jolla hörskähti ja jota käytin suosiolla ennen starttia, eli par kolome huikkaa siitä ensin..
Luulisin, et jonninmoinen mekaaninen ryyppykin sulta löytyy?
Siin oli tosin koneen päässä sellanen ryyppypumppukin jolla hörskähti ja jota käytin suosiolla ennen starttia, eli par kolome huikkaa siitä ensin..
Luulisin, et jonninmoinen mekaaninen ryyppykin sulta löytyy?
Vuorovetten Prinssi, parjattu rantarunkkari
Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic
Pidä sitä pohjassa ku tarttaat!
Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic
Noniin, kävin kattomassa moottoria ja käsiryyppyhän löytyikin sieltä yläkopan alta. En ollutkaa sitä koppaa koskaan ottanu pois paikoiltaan, ni eipä ihmekkää ku en ollu huomannu. Näköjään se "ryyppy" vaan sulkee kaasareiden läpät? Nyt oli avaimet ja akut kotona lataukses joten huomenna pääsen tarkastamaan starttaako paremmin ja samalla osaan myös katsoa meneekö sähköryypyllä läpät täysin kiinni. En myöskään ollut tajunnut pitää avainta pohjassa, vaan painelin avainta nopein napautuksin (luulin, että ryyppy syöttäisi avainta painamalla lisäbensaa kaasariin) haha. Luottavaisin mielin huomenna testiin. Kiitos paljon vinkeistä. Raportoin huomisen jäkkeen kuin kävi.
Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic
Toi käsikäyttönen juttu on yleensä hätätilaa varten kun käynnistetään vaikkapa suoraan vauhtipyörästä. En ole tuosta Mercuryn toteutuksesta ihan 100% varma, mutta yleisesti ja OMC:n koneissa se avaimen painallus spruuttaa bensaa suoraa kaasariin jollain minipumpulla käynnistystä varten.bunkkah kirjoitti:Noniin, kävin kattomassa moottoria ja käsiryyppyhän löytyikin sieltä yläkopan alta. En ollutkaa sitä koppaa koskaan ottanu pois paikoiltaan, ni eipä ihmekkää ku en ollu huomannu. Näköjään se "ryyppy" vaan sulkee kaasareiden läpät? Nyt oli avaimet ja akut kotona lataukses joten huomenna pääsen tarkastamaan starttaako paremmin ja samalla osaan myös katsoa meneekö sähköryypyllä läpät täysin kiinni. En myöskään ollut tajunnut pitää avainta pohjassa, vaan painelin avainta nopein napautuksin (luulin, että ryyppy syöttäisi avainta painamalla lisäbensaa kaasariin) haha. Luottavaisin mielin huomenna testiin. Kiitos paljon vinkeistä. Raportoin huomisen jäkkeen kuin kävi.
Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic
Näin sen pitäisi olla..
Vuorovetten Prinssi, parjattu rantarunkkari
Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic
Ja kone hörähti normaalisti käyntiin. Käsi ryyppy onkin varmasti käsikäynnistystä varten. Sähkönen ryyppy sulki läpät täysin ja avainta piti vain pitää startatessa pohjassa. Tämä ongelma siis ratkesi käyttäjän virheet korjaamalla. Auur kiitos vielä avusta.
Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic
Ongelmana Johnson 55hp vm. 78.
Kevään toisella reissulla oli jo heti vaikeuksia saada konetta käyntiin. Viimesellä lähti ja ajeltiin urku auki kohti kalavesiä kunnes alkoi veto katoamaan ja sammui. Hirveällä sahaamisella sai käymään, muttei kestänyt lainkaan kaasua. 1/2 tuntia odoteltiin apuvoimia ja lopulta saatiin ajettua omin avuin laituriin.
Tämän jälkeen on tyhjäkäynti ollut melko epävarmaa ja usein moottori sammuu kun vaihde kytkeytyy. Isoilla kierroksilla toimii hyvin.
Tähän mennessä kaasarit on purettu 3 kertaa ja putsattu paineilmalla, carb cleanerilla, ultraäänipesurilla ja kasattu uusilla tiivisteillä, koholla yms. Tulpat ja bensapumppu myös vaihdettu sekä bensaletku kaikkine pässinkiveksineen. Kyseisessä koneessa kiinteät suuttimet eli ei varsinaisesti voi seoksia säädellä. Toiminta on täysin epämääräistä, yhtenä hetkenä saattaa toimia täysin nätisti ja käydä loputtomiin tyhjäkäynnillä, toisinaan ei sitten millään. Puristuspaineetkin tuli mitattua ja näytti 10,5 ja 10 tulokseksi. Tulpat viime katsomalla kaakaonruskeat.
Alkaa hieman ideat loppua. Voiko puolat tai cdi oireilla noin?
Kevään toisella reissulla oli jo heti vaikeuksia saada konetta käyntiin. Viimesellä lähti ja ajeltiin urku auki kohti kalavesiä kunnes alkoi veto katoamaan ja sammui. Hirveällä sahaamisella sai käymään, muttei kestänyt lainkaan kaasua. 1/2 tuntia odoteltiin apuvoimia ja lopulta saatiin ajettua omin avuin laituriin.
Tämän jälkeen on tyhjäkäynti ollut melko epävarmaa ja usein moottori sammuu kun vaihde kytkeytyy. Isoilla kierroksilla toimii hyvin.
Tähän mennessä kaasarit on purettu 3 kertaa ja putsattu paineilmalla, carb cleanerilla, ultraäänipesurilla ja kasattu uusilla tiivisteillä, koholla yms. Tulpat ja bensapumppu myös vaihdettu sekä bensaletku kaikkine pässinkiveksineen. Kyseisessä koneessa kiinteät suuttimet eli ei varsinaisesti voi seoksia säädellä. Toiminta on täysin epämääräistä, yhtenä hetkenä saattaa toimia täysin nätisti ja käydä loputtomiin tyhjäkäynnillä, toisinaan ei sitten millään. Puristuspaineetkin tuli mitattua ja näytti 10,5 ja 10 tulokseksi. Tulpat viime katsomalla kaakaonruskeat.
Alkaa hieman ideat loppua. Voiko puolat tai cdi oireilla noin?
Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic
40 hp terhi.kipinä hukassa.mikähän on sytytysyksiköiden ja vauhtipyörän "ilmarako" ja onkohan se kovin tarkka.
Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic
Ei yleensä kovin tarkka, toki jos useampi milli niin vaikuttaa. Mutta säädä niin että kaksin- tai kolminkerroin menee tavallinen paperi väliin.
Tyhjää saa pyytämättäkin, mutta kokemusta ei!
Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic
vauhtipyörän mangneetin ja syt.yksiköiden navat hioin hienolla paperilla puhtaiksi kun havaisin että sytkät oli "hiihdelleet"jossain vaiheessa kehällä.Eli riittämätön mangnetisointi kans vois olla yks syy.Sitä vain ei pysty mittaamaan ainakaan mun mittereilla,on vain kokeiltava.Kohta se selviää auttaako
Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic
eipä auttanut.hyviä neuvoja vastaanotetaan
Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic
Sähköviat on "kivoja".
Tokko somniumin vehkeessä cdi- yksikköö viä
Puola, kondensaattori tai katkojan kärjet epäilen minä, eli heittää yhelle pytylle.
Kun saat käymään sen huonosti/yhellä pytyllä, ni kato sen jälkeen kumpi tulppa on märkä.
Numerosarjaa en osaa neuvoa.
Tokko somniumin vehkeessä cdi- yksikköö viä
Puola, kondensaattori tai katkojan kärjet epäilen minä, eli heittää yhelle pytylle.
Kun saat käymään sen huonosti/yhellä pytyllä, ni kato sen jälkeen kumpi tulppa on märkä.
Numerosarjaa en osaa neuvoa.
Vuorovetten Prinssi, parjattu rantarunkkari