2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Alueen säännöt
Tälle palstalle keskustelut jotka koskevat veneitä, niihin liittyviä varusteita ja kulkupelejä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Somnium
Viestit: 43
Liittynyt: 13:41:28 29.11.2014
Paikkakunta: Kangasniemi

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja Somnium »

Käsittääkseni pitäs cdi olla, katalooki tuntee nimellä powerpack? No katotaan jos jostain löytys puolat edukkaasti. Alkaa ottaa kupoliin vanhan romun rassaaminen, että houkuttas jo hommata suht tuore 4-t ja ampua tuo jönssi romulavalle.
Prinssi
El Reino
Viestit: 5872
Liittynyt: 08:46:49 29.05.2006
Paikkakunta: Korpilahti

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja Prinssi »

Saattaahan tolla toimenpiteellä jokunen hikikarpalo nykiessä ja meloessa säästyä.
Muutama ärräpääki :lol:
Vanhahko jammukin on tosin kyl varma vaihtoehto, ehkä.
Vuorovetten Prinssi, parjattu rantarunkkari
1730
Viestit: 4
Liittynyt: 21:39:01 31.07.2016

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja 1730 »

No saatiinhan TERHI viimein pelittämään.Nyt täytys löytää kaasukaapeli kun vanhan päällystä oli poiki moottorin päästä just siitä mistä kaapelin pituutta säädetään.Saakohan muualta kuin Voimakoneesta?
Prinssi
El Reino
Viestit: 5872
Liittynyt: 08:46:49 29.05.2006
Paikkakunta: Korpilahti

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja Prinssi »

Ainahan nuo jollai pielavetisellä korjaa tai liittelee.
Säästää koneen hinnan :wink: :oops:
Vuorovetten Prinssi, parjattu rantarunkkari
AMPA
Viestit: 345
Liittynyt: 01:17:32 16.02.2012

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja AMPA »

oisko kellään käyttö kokemusta merkkuryn 7,5 hp koneesta vuosimalli jotain 80-luvun alkua semmoinen siniraitainen
Vihdoin löytyi kone lompakolle sopiva kone riittävän läheltä mutta kun ei ko moottorista pahemmin kokemusta niin katsoin paremmaksi kysyä ensin. Paljon tuommoinen oikein muuten mahtaa painaa. :mitaviddua:
Avatar
Samtheman
Pippelsman
Viestit: 7989
Liittynyt: 19:28:05 21.04.2005
Paikkakunta: Korso

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja Samtheman »

http://www.nadaguides.com/Boats/1981/Me ... ard-Motors

65lbs, eli joku reilu 30 kiloa. Ton ikänen voi olla ikiliikkuja tai ikuinen murheenkryyni... Riippuu miten on pidetty ja paljonko käytetty. Yleensä seisseet koneet on niitä huonoimpia, ruostuneet ja hapettuneet jumiin.
ISO uisteluvene kaupan! Nettivene 735003

Tsekkaa mun blogi: https://www.facebook.com/ruodollarokotettu/?fref=ts
Avatar
Samtheman
Pippelsman
Viestit: 7989
Liittynyt: 19:28:05 21.04.2005
Paikkakunta: Korso

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja Samtheman »

Tossa joku videokin, onko sama koje?
ISO uisteluvene kaupan! Nettivene 735003

Tsekkaa mun blogi: https://www.facebook.com/ruodollarokotettu/?fref=ts
AMPA
Viestit: 345
Liittynyt: 01:17:32 16.02.2012

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja AMPA »

On juu vastaavanlainen. on kyllä seisonut tuo kone ilmeisesti ainakin ainakin vuoden joten voi olla että jatkuu etsintä.. no kohta on Syksy.
MrAhti
Viestit: 171
Liittynyt: 14:23:01 27.05.2009
Paikkakunta: Lapväärtti

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja MrAhti »

Onko 80-90 luvun 2t 5hv yamahassa termostaattia ollenkaan? Vai eikö osunut vaan silmään sen näköistä kantta?
Somnium
Viestit: 43
Liittynyt: 13:41:28 29.11.2014
Paikkakunta: Kangasniemi

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja Somnium »

Somnium kirjoitti:Ongelmana Johnson 55hp vm. 78.

Kevään toisella reissulla oli jo heti vaikeuksia saada konetta käyntiin. Viimesellä lähti ja ajeltiin urku auki kohti kalavesiä kunnes alkoi veto katoamaan ja sammui. Hirveällä sahaamisella sai käymään, muttei kestänyt lainkaan kaasua. 1/2 tuntia odoteltiin apuvoimia ja lopulta saatiin ajettua omin avuin laituriin.

Tämän jälkeen on tyhjäkäynti ollut melko epävarmaa ja usein moottori sammuu kun vaihde kytkeytyy. Isoilla kierroksilla toimii hyvin.

Tähän mennessä kaasarit on purettu 3 kertaa ja putsattu paineilmalla, carb cleanerilla, ultraäänipesurilla ja kasattu uusilla tiivisteillä, koholla yms. Tulpat ja bensapumppu myös vaihdettu sekä bensaletku kaikkine pässinkiveksineen. Kyseisessä koneessa kiinteät suuttimet eli ei varsinaisesti voi seoksia säädellä. Toiminta on täysin epämääräistä, yhtenä hetkenä saattaa toimia täysin nätisti ja käydä loputtomiin tyhjäkäynnillä, toisinaan ei sitten millään. Puristuspaineetkin tuli mitattua ja näytti 10,5 ja 10 tulokseksi. Tulpat viime katsomalla kaakaonruskeat.

Alkaa hieman ideat loppua. Voiko puolat tai cdi oireilla noin?
Tähän ilmeisesti löytyi lääke kun vaihtoi puolat, cdi poksin ja vaihtoi puolille menevän virtajohdon uuteen. Suurin vika oli kuitenkin cdi poksissa, sen vaihdon jälkeen alkoi suht normaalisti toimimaan. Nykyään lähtee käyntiinkin paremmin kuin koskaan :)
Avatar
Evarimies
Viestit: 40
Liittynyt: 18:00:29 31.10.2015

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja Evarimies »

Morjens. Mikähän lie mun vm.88 4hv Evikassa? Eli alkaa hyytyä kesken ajon, ja sammuu heti jos ei käytä ryyppyä pientä hetkeä päällä. Tänään kun kävin kokeilemassa niin kone lähti laakista käymään ja hetken (n.10sek) kävi normaalisti ja sit alko hyytymään? Toivon mukaan ei oo iso vika kun pitäis päästä pikkuveneelläkin kalaan, pahempiin paikkoihin minne isolla ei viitti mennä. Ja isoilla kierroksilla käy välillä vaikka kuinka pitkään ilman mitään ongelmia!?
JSo
Viestit: 35
Liittynyt: 13:44:18 20.01.2014

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja JSo »

Kyllä minä kaasuttimen putsaisin ensin.
Herring
Viestit: 190
Liittynyt: 22:27:48 17.09.2011
Paikkakunta: Kehä Ykkösen sisältä
Viesti:

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja Herring »

Evarimies kirjoitti:Morjens. Mikähän lie mun vm.88 4hv Evikassa? Eli alkaa hyytyä kesken ajon, ja sammuu heti jos ei käytä ryyppyä pientä hetkeä päällä. Tänään kun kävin kokeilemassa niin kone lähti laakista käymään ja hetken (n.10sek) kävi normaalisti ja sit alko hyytymään? Toivon mukaan ei oo iso vika kun pitäis päästä pikkuveneelläkin kalaan, pahempiin paikkoihin minne isolla ei viitti mennä. Ja isoilla kierroksilla käy välillä vaikka kuinka pitkään ilman mitään ongelmia!?
Mahdollisesti bensapumppu finaalissa tai ilmavuoto jossain letkuliitoksessa. Toi ryyppy kaiketi vaikuttaa siten että käypi rikkaammalla kun saa vähemmän ilmaa.

Vaan eip' taida olla tossa pikkukoneessa koko pa-pumppua.
jurmomies
Viestit: 53
Liittynyt: 09:39:22 14.08.2013
Paikkakunta: lieto

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja jurmomies »

polttoaine vialtahan tuo kuulostaa,tsekkaa kaasarin ja imukannen välinen tiiviste,uuden voipi
leikellä normi tiivistepaperista,taikka sitten bensapumppua uusimaan,kattelin boats.netistä osakuvia
niin pumppu kyllä on olemassa!.
Avatar
bunkkah
Viestit: 249
Liittynyt: 22:41:42 14.01.2006

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja bunkkah »

Viedään huoltoon tutkittavaksi.
*Emppu*
Viestit: 63
Liittynyt: 07:45:29 17.06.2013

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja *Emppu* »

Miten mahtaa olla..
Kun vanhoissa veneissä oli yamahan 2t koneet ja niissä oli se tuorevoitelu sydeemi siä moottori kannen alla et uskalsi pakkasillakin kalaan lähtee veneellä. Mut nyt on uudessa paatissa se 2t säiliö bensatankin vieressä veneen perässä. Uskaltaakohan pakkasilla lähtee ajeleen. Meinaan et missä asteessa nää nyky ajan 2t öljyt rupee jumiin lyömään?
Ja sit semmoinen kysymys et pääsenkö "eroon" 2t säiliöstä jos lorautan 2t öljyn bensan joukkoon?
Täytyykö jotain tehdä koneelle. Vai pelittääkö normaalisti?
Herring
Viestit: 190
Liittynyt: 22:27:48 17.09.2011
Paikkakunta: Kehä Ykkösen sisältä
Viesti:

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja Herring »

*Emppu* kirjoitti:Miten mahtaa olla..
Kun vanhoissa veneissä oli yamahan 2t koneet ja niissä oli se tuorevoitelu sydeemi siä moottori kannen alla et uskalsi pakkasillakin kalaan lähtee veneellä. Mut nyt on uudessa paatissa se 2t säiliö bensatankin vieressä veneen perässä. Uskaltaakohan pakkasilla lähtee ajeleen. Meinaan et missä asteessa nää nyky ajan 2t öljyt rupee jumiin lyömään?
Ja sit semmoinen kysymys et pääsenkö "eroon" 2t säiliöstä jos lorautan 2t öljyn bensan joukkoon?
Täytyykö jotain tehdä koneelle. Vai pelittääkö normaalisti?
No nyt on kyseessä 80-90 luvun teknikkaa, joten ei oikein jaksa muistaa kaikkea. Mutta Yamahan Detol koneissa oli ongelmia pakkaskeleissä tuon öljynsekotussysteemin kanssa. Niissä varotoimena ajettiin öljybensalla pakkasessa. Kaverilta hajos yks 50hp Detol yläpytyn kiinnileikkauksessa ja syyksi epäiltiin nimenomaan pakkasta ja öljynsekoitinta. Varmaan 1-1.5% bensan sekaan ei haittaa, mutta saattaa se savuttaa.
saqqa
Viestit: 30
Liittynyt: 21:19:25 13.08.2008
Paikkakunta: Spank hill

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja saqqa »

Moi

Tuli hommattua vanha 15hv suzuki pari viikkoa sitten (-80 luvun loppupuolelta). Ongelmana on sammuminen tyhjäkäynnillä. Pysyy kyllä käynnissä kun pitää kierrokset noi puolessa ja liikkellekkin pääsee, kun tarpeeks leikkii. Joka kerta käynnistäessä pitää ryyppyä antaa vaikka on koneen saanu ajettua lämpimäksi. Kaasarin oon putsannu paineilmalla ja jollain irrottavalla öljyllä mitä sattu kotoa löytymään. Kaikki röörit pitäs olla ainakin auki nyt.

Olisko vinkkiä, mitä vielä vois tarkistaa tai tehä?
pave
Viestit: 384
Liittynyt: 18:48:12 10.04.2006
Paikkakunta: Kurikka
Viesti:

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja pave »

Männänrenkaat.
Eli mittaa puristukset , molemmat tulpat pois mittari kiinni ja esim neljä vetoa ja katsot mihin mittari jää.
Sama toiselle pytylle.
Jos ne on siellä 7 paikkeilla niin auki, pitää nousta yli 8,5 mielummin 9.
Stefat vuotaa aksilalla on toinen vaihtoehto, molemmat viat vaatii poverin irroituksen.
saqqa
Viestit: 30
Liittynyt: 21:19:25 13.08.2008
Paikkakunta: Spank hill

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja saqqa »

Mikäs mittari sinne laitetaan? Jotenki tuntuu et ei multa semmosta löydy.
jvelth74
Viestit: 970
Liittynyt: 19:42:30 05.06.2014

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja jvelth74 »

saqqa kirjoitti:Mikäs mittari sinne laitetaan?
Puristuspainemittari:
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/T ... 000016979/
- Jukka
WestTeisko
Viestit: 4
Liittynyt: 16:19:47 28.06.2017

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja WestTeisko »

Moro!

Vanhan (-86) 20 heppasen Yamahan henkiinherättäminen on siinä pisteessä, että sillä ajettiin eilen jo about 20 minsan lenkki. Kysyisin seuraavaks, että mitä mieltä ootte kuvassa olevasta tulpan väristä? Ite oon sen verran tietämätön moottorien kanssa, että parempi kysyä fiksummilta. Kaasaria putsatessa avasin tietysti kaikki ruuvit ja seosruuvinkin asento on täys mysteeri. (Kuva otettu siis n. 20min lenkin jälkeen)

Kuva

Maitokahvin väri on ilmeisesti se, mitä pitäisi hakea? Miltä näyttää teidän mielestä?
KMan
Viestit: 491
Liittynyt: 14:53:50 06.09.2007
Paikkakunta: Karjaa

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja KMan »

No on se maitokahvi. Katsot sitten myöhemmin uudestaan. Se on kai turhan vähän ajettu tarkempaan tarkasteluun.
http://www.iceroadracing.com/varikko/in ... opic=516.0
https://www.google.fi/search?client=fir ... PxrtI2IGvk

Vaan noin muuten, vain tyhjäkäynnille lie yleensä seosruuvi ja sillä on vaikutusta eniten vain tyhjäkäynnillä. Ennen puolikaasua sen vaikutus jo lakkaa, kun (useimmin kiinteä) pääsuutin on jo tullut merkitseväksi seokselle.

Näin ainakin olen ollut ymmärtävinäni. Kuitenkin täällä usein puhutaan seoksen säätämisestä, mutta tarkoitetaan kuitenkin tyhjäkäynnin seossäätöä.

http://www.iceroadracing.com/varikko/in ... opic=520.0
Tonsku
Viestit: 7
Liittynyt: 22:42:30 25.01.2017

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja Tonsku »

saqqa kirjoitti:Moi

Tuli hommattua vanha 15hv suzuki pari viikkoa sitten (-80 luvun loppupuolelta). Ongelmana on sammuminen tyhjäkäynnillä. Pysyy kyllä käynnissä kun pitää kierrokset noi puolessa ja liikkellekkin pääsee, kun tarpeeks leikkii. Joka kerta käynnistäessä pitää ryyppyä antaa vaikka on koneen saanu ajettua lämpimäksi. Kaasarin oon putsannu paineilmalla ja jollain irrottavalla öljyllä mitä sattu kotoa löytymään. Kaikki röörit pitäs olla ainakin auki nyt.

Olisko vinkkiä, mitä vielä vois tarkistaa tai tehä?
Minulla oli parissakin evinrudessa (5.5 ja 10hp, vanhoja 60luvun vehkeitä) aivan sama vika. Kylmänä tosin hetken kesti tyhjäkäynnillä mutta vähän lämmettyään ei. Alkoi pätkiä, käydä vajailla pytyillä kunnes saattoi sammua. Ja jos pääsi sammumaan niin ryyppyä sai näyttää ja nyhtää kerran jos toisenkin enneku lähti taas käyntiin. Isommilla kierroksilla kuitenkin pelasivat. Huonoa puristusta veikkailin alkuun itsekin, joten toiseen evikkaan vaihdoin kannentiivisteen + plaanasin kannen jolloin paineet nousi vajaasta 4:stä reiluun 5 bariin mutta vika ei poistunut (huom! näin vanhoissa koneissa 5bar on jopa hyvä paine!).
Tämän jälkeen vaihdoin bensat kertaalleen tuoreisiin sekä uudet tulpat ja säädin katk.kärjet. Ongelma poistui.

Tyhjäkäynnin seossäätö on toki myös varsin oleellista olla kohdallaan, näissä antiikkikoneissa säätönupikka on etupaneelissa ja siten helposti säädettävissä lennosta (kuten myös täyskaasun seossäätö).
WestTeisko
Viestit: 4
Liittynyt: 16:19:47 28.06.2017

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja WestTeisko »

KMan kirjoitti:No on se maitokahvi. Katsot sitten myöhemmin uudestaan. Se on kai turhan vähän ajettu tarkempaan tarkasteluun.
http://www.iceroadracing.com/varikko/in ... opic=516.0
https://www.google.fi/search?client=fir ... PxrtI2IGvk

Vaan noin muuten, vain tyhjäkäynnille lie yleensä seosruuvi ja sillä on vaikutusta eniten vain tyhjäkäynnillä. Ennen puolikaasua sen vaikutus jo lakkaa, kun (useimmin kiinteä) pääsuutin on jo tullut merkitseväksi seokselle.

Näin ainakin olen ollut ymmärtävinäni. Kuitenkin täällä usein puhutaan seoksen säätämisestä, mutta tarkoitetaan kuitenkin tyhjäkäynnin seossäätöä.

http://www.iceroadracing.com/varikko/in ... opic=520.0
Jees, kiitokset vastauksesta!
Vastaa Viestiin