Sivu 11/14

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Lähetetty: 20:41:34 01.08.2016
Kirjoittaja Somnium
Käsittääkseni pitäs cdi olla, katalooki tuntee nimellä powerpack? No katotaan jos jostain löytys puolat edukkaasti. Alkaa ottaa kupoliin vanhan romun rassaaminen, että houkuttas jo hommata suht tuore 4-t ja ampua tuo jönssi romulavalle.

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Lähetetty: 05:29:26 02.08.2016
Kirjoittaja Prinssi
Saattaahan tolla toimenpiteellä jokunen hikikarpalo nykiessä ja meloessa säästyä.
Muutama ärräpääki :lol:
Vanhahko jammukin on tosin kyl varma vaihtoehto, ehkä.

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Lähetetty: 08:30:28 02.08.2016
Kirjoittaja 1730
No saatiinhan TERHI viimein pelittämään.Nyt täytys löytää kaasukaapeli kun vanhan päällystä oli poiki moottorin päästä just siitä mistä kaapelin pituutta säädetään.Saakohan muualta kuin Voimakoneesta?

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Lähetetty: 04:17:32 03.08.2016
Kirjoittaja Prinssi
Ainahan nuo jollai pielavetisellä korjaa tai liittelee.
Säästää koneen hinnan :wink: :oops:

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Lähetetty: 12:39:45 04.08.2016
Kirjoittaja AMPA
oisko kellään käyttö kokemusta merkkuryn 7,5 hp koneesta vuosimalli jotain 80-luvun alkua semmoinen siniraitainen
Vihdoin löytyi kone lompakolle sopiva kone riittävän läheltä mutta kun ei ko moottorista pahemmin kokemusta niin katsoin paremmaksi kysyä ensin. Paljon tuommoinen oikein muuten mahtaa painaa. :mitaviddua:

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Lähetetty: 13:36:12 04.08.2016
Kirjoittaja Samtheman
http://www.nadaguides.com/Boats/1981/Me ... ard-Motors

65lbs, eli joku reilu 30 kiloa. Ton ikänen voi olla ikiliikkuja tai ikuinen murheenkryyni... Riippuu miten on pidetty ja paljonko käytetty. Yleensä seisseet koneet on niitä huonoimpia, ruostuneet ja hapettuneet jumiin.

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Lähetetty: 13:37:27 04.08.2016
Kirjoittaja Samtheman
Tossa joku videokin, onko sama koje?

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Lähetetty: 15:36:11 04.08.2016
Kirjoittaja AMPA
On juu vastaavanlainen. on kyllä seisonut tuo kone ilmeisesti ainakin ainakin vuoden joten voi olla että jatkuu etsintä.. no kohta on Syksy.

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Lähetetty: 15:28:57 08.08.2016
Kirjoittaja MrAhti
Onko 80-90 luvun 2t 5hv yamahassa termostaattia ollenkaan? Vai eikö osunut vaan silmään sen näköistä kantta?

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Lähetetty: 17:02:54 12.08.2016
Kirjoittaja Somnium
Somnium kirjoitti:Ongelmana Johnson 55hp vm. 78.

Kevään toisella reissulla oli jo heti vaikeuksia saada konetta käyntiin. Viimesellä lähti ja ajeltiin urku auki kohti kalavesiä kunnes alkoi veto katoamaan ja sammui. Hirveällä sahaamisella sai käymään, muttei kestänyt lainkaan kaasua. 1/2 tuntia odoteltiin apuvoimia ja lopulta saatiin ajettua omin avuin laituriin.

Tämän jälkeen on tyhjäkäynti ollut melko epävarmaa ja usein moottori sammuu kun vaihde kytkeytyy. Isoilla kierroksilla toimii hyvin.

Tähän mennessä kaasarit on purettu 3 kertaa ja putsattu paineilmalla, carb cleanerilla, ultraäänipesurilla ja kasattu uusilla tiivisteillä, koholla yms. Tulpat ja bensapumppu myös vaihdettu sekä bensaletku kaikkine pässinkiveksineen. Kyseisessä koneessa kiinteät suuttimet eli ei varsinaisesti voi seoksia säädellä. Toiminta on täysin epämääräistä, yhtenä hetkenä saattaa toimia täysin nätisti ja käydä loputtomiin tyhjäkäynnillä, toisinaan ei sitten millään. Puristuspaineetkin tuli mitattua ja näytti 10,5 ja 10 tulokseksi. Tulpat viime katsomalla kaakaonruskeat.

Alkaa hieman ideat loppua. Voiko puolat tai cdi oireilla noin?
Tähän ilmeisesti löytyi lääke kun vaihtoi puolat, cdi poksin ja vaihtoi puolille menevän virtajohdon uuteen. Suurin vika oli kuitenkin cdi poksissa, sen vaihdon jälkeen alkoi suht normaalisti toimimaan. Nykyään lähtee käyntiinkin paremmin kuin koskaan :)

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Lähetetty: 19:24:45 13.09.2016
Kirjoittaja Evarimies
Morjens. Mikähän lie mun vm.88 4hv Evikassa? Eli alkaa hyytyä kesken ajon, ja sammuu heti jos ei käytä ryyppyä pientä hetkeä päällä. Tänään kun kävin kokeilemassa niin kone lähti laakista käymään ja hetken (n.10sek) kävi normaalisti ja sit alko hyytymään? Toivon mukaan ei oo iso vika kun pitäis päästä pikkuveneelläkin kalaan, pahempiin paikkoihin minne isolla ei viitti mennä. Ja isoilla kierroksilla käy välillä vaikka kuinka pitkään ilman mitään ongelmia!?

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Lähetetty: 06:53:45 14.09.2016
Kirjoittaja JSo
Kyllä minä kaasuttimen putsaisin ensin.

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Lähetetty: 10:15:16 14.09.2016
Kirjoittaja Herring
Evarimies kirjoitti:Morjens. Mikähän lie mun vm.88 4hv Evikassa? Eli alkaa hyytyä kesken ajon, ja sammuu heti jos ei käytä ryyppyä pientä hetkeä päällä. Tänään kun kävin kokeilemassa niin kone lähti laakista käymään ja hetken (n.10sek) kävi normaalisti ja sit alko hyytymään? Toivon mukaan ei oo iso vika kun pitäis päästä pikkuveneelläkin kalaan, pahempiin paikkoihin minne isolla ei viitti mennä. Ja isoilla kierroksilla käy välillä vaikka kuinka pitkään ilman mitään ongelmia!?
Mahdollisesti bensapumppu finaalissa tai ilmavuoto jossain letkuliitoksessa. Toi ryyppy kaiketi vaikuttaa siten että käypi rikkaammalla kun saa vähemmän ilmaa.

Vaan eip' taida olla tossa pikkukoneessa koko pa-pumppua.

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Lähetetty: 16:38:07 16.09.2016
Kirjoittaja jurmomies
polttoaine vialtahan tuo kuulostaa,tsekkaa kaasarin ja imukannen välinen tiiviste,uuden voipi
leikellä normi tiivistepaperista,taikka sitten bensapumppua uusimaan,kattelin boats.netistä osakuvia
niin pumppu kyllä on olemassa!.

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Lähetetty: 15:55:06 27.09.2016
Kirjoittaja bunkkah
Viedään huoltoon tutkittavaksi.

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Lähetetty: 15:16:53 13.11.2016
Kirjoittaja *Emppu*
Miten mahtaa olla..
Kun vanhoissa veneissä oli yamahan 2t koneet ja niissä oli se tuorevoitelu sydeemi siä moottori kannen alla et uskalsi pakkasillakin kalaan lähtee veneellä. Mut nyt on uudessa paatissa se 2t säiliö bensatankin vieressä veneen perässä. Uskaltaakohan pakkasilla lähtee ajeleen. Meinaan et missä asteessa nää nyky ajan 2t öljyt rupee jumiin lyömään?
Ja sit semmoinen kysymys et pääsenkö "eroon" 2t säiliöstä jos lorautan 2t öljyn bensan joukkoon?
Täytyykö jotain tehdä koneelle. Vai pelittääkö normaalisti?

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Lähetetty: 11:04:58 14.11.2016
Kirjoittaja Herring
*Emppu* kirjoitti:Miten mahtaa olla..
Kun vanhoissa veneissä oli yamahan 2t koneet ja niissä oli se tuorevoitelu sydeemi siä moottori kannen alla et uskalsi pakkasillakin kalaan lähtee veneellä. Mut nyt on uudessa paatissa se 2t säiliö bensatankin vieressä veneen perässä. Uskaltaakohan pakkasilla lähtee ajeleen. Meinaan et missä asteessa nää nyky ajan 2t öljyt rupee jumiin lyömään?
Ja sit semmoinen kysymys et pääsenkö "eroon" 2t säiliöstä jos lorautan 2t öljyn bensan joukkoon?
Täytyykö jotain tehdä koneelle. Vai pelittääkö normaalisti?
No nyt on kyseessä 80-90 luvun teknikkaa, joten ei oikein jaksa muistaa kaikkea. Mutta Yamahan Detol koneissa oli ongelmia pakkaskeleissä tuon öljynsekotussysteemin kanssa. Niissä varotoimena ajettiin öljybensalla pakkasessa. Kaverilta hajos yks 50hp Detol yläpytyn kiinnileikkauksessa ja syyksi epäiltiin nimenomaan pakkasta ja öljynsekoitinta. Varmaan 1-1.5% bensan sekaan ei haittaa, mutta saattaa se savuttaa.

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Lähetetty: 07:14:29 12.06.2017
Kirjoittaja saqqa
Moi

Tuli hommattua vanha 15hv suzuki pari viikkoa sitten (-80 luvun loppupuolelta). Ongelmana on sammuminen tyhjäkäynnillä. Pysyy kyllä käynnissä kun pitää kierrokset noi puolessa ja liikkellekkin pääsee, kun tarpeeks leikkii. Joka kerta käynnistäessä pitää ryyppyä antaa vaikka on koneen saanu ajettua lämpimäksi. Kaasarin oon putsannu paineilmalla ja jollain irrottavalla öljyllä mitä sattu kotoa löytymään. Kaikki röörit pitäs olla ainakin auki nyt.

Olisko vinkkiä, mitä vielä vois tarkistaa tai tehä?

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Lähetetty: 13:56:40 12.06.2017
Kirjoittaja pave
Männänrenkaat.
Eli mittaa puristukset , molemmat tulpat pois mittari kiinni ja esim neljä vetoa ja katsot mihin mittari jää.
Sama toiselle pytylle.
Jos ne on siellä 7 paikkeilla niin auki, pitää nousta yli 8,5 mielummin 9.
Stefat vuotaa aksilalla on toinen vaihtoehto, molemmat viat vaatii poverin irroituksen.

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Lähetetty: 14:41:08 12.06.2017
Kirjoittaja saqqa
Mikäs mittari sinne laitetaan? Jotenki tuntuu et ei multa semmosta löydy.

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Lähetetty: 15:32:10 12.06.2017
Kirjoittaja jvelth74
saqqa kirjoitti:Mikäs mittari sinne laitetaan?
Puristuspainemittari:
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/T ... 000016979/

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Lähetetty: 19:54:47 20.07.2017
Kirjoittaja WestTeisko
Moro!

Vanhan (-86) 20 heppasen Yamahan henkiinherättäminen on siinä pisteessä, että sillä ajettiin eilen jo about 20 minsan lenkki. Kysyisin seuraavaks, että mitä mieltä ootte kuvassa olevasta tulpan väristä? Ite oon sen verran tietämätön moottorien kanssa, että parempi kysyä fiksummilta. Kaasaria putsatessa avasin tietysti kaikki ruuvit ja seosruuvinkin asento on täys mysteeri. (Kuva otettu siis n. 20min lenkin jälkeen)

Kuva

Maitokahvin väri on ilmeisesti se, mitä pitäisi hakea? Miltä näyttää teidän mielestä?

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Lähetetty: 22:34:44 20.07.2017
Kirjoittaja KMan
No on se maitokahvi. Katsot sitten myöhemmin uudestaan. Se on kai turhan vähän ajettu tarkempaan tarkasteluun.
http://www.iceroadracing.com/varikko/in ... opic=516.0
https://www.google.fi/search?client=fir ... PxrtI2IGvk

Vaan noin muuten, vain tyhjäkäynnille lie yleensä seosruuvi ja sillä on vaikutusta eniten vain tyhjäkäynnillä. Ennen puolikaasua sen vaikutus jo lakkaa, kun (useimmin kiinteä) pääsuutin on jo tullut merkitseväksi seokselle.

Näin ainakin olen ollut ymmärtävinäni. Kuitenkin täällä usein puhutaan seoksen säätämisestä, mutta tarkoitetaan kuitenkin tyhjäkäynnin seossäätöä.

http://www.iceroadracing.com/varikko/in ... opic=520.0

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Lähetetty: 22:53:10 20.07.2017
Kirjoittaja Tonsku
saqqa kirjoitti:Moi

Tuli hommattua vanha 15hv suzuki pari viikkoa sitten (-80 luvun loppupuolelta). Ongelmana on sammuminen tyhjäkäynnillä. Pysyy kyllä käynnissä kun pitää kierrokset noi puolessa ja liikkellekkin pääsee, kun tarpeeks leikkii. Joka kerta käynnistäessä pitää ryyppyä antaa vaikka on koneen saanu ajettua lämpimäksi. Kaasarin oon putsannu paineilmalla ja jollain irrottavalla öljyllä mitä sattu kotoa löytymään. Kaikki röörit pitäs olla ainakin auki nyt.

Olisko vinkkiä, mitä vielä vois tarkistaa tai tehä?
Minulla oli parissakin evinrudessa (5.5 ja 10hp, vanhoja 60luvun vehkeitä) aivan sama vika. Kylmänä tosin hetken kesti tyhjäkäynnillä mutta vähän lämmettyään ei. Alkoi pätkiä, käydä vajailla pytyillä kunnes saattoi sammua. Ja jos pääsi sammumaan niin ryyppyä sai näyttää ja nyhtää kerran jos toisenkin enneku lähti taas käyntiin. Isommilla kierroksilla kuitenkin pelasivat. Huonoa puristusta veikkailin alkuun itsekin, joten toiseen evikkaan vaihdoin kannentiivisteen + plaanasin kannen jolloin paineet nousi vajaasta 4:stä reiluun 5 bariin mutta vika ei poistunut (huom! näin vanhoissa koneissa 5bar on jopa hyvä paine!).
Tämän jälkeen vaihdoin bensat kertaalleen tuoreisiin sekä uudet tulpat ja säädin katk.kärjet. Ongelma poistui.

Tyhjäkäynnin seossäätö on toki myös varsin oleellista olla kohdallaan, näissä antiikkikoneissa säätönupikka on etupaneelissa ja siten helposti säädettävissä lennosta (kuten myös täyskaasun seossäätö).

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Lähetetty: 09:14:29 21.07.2017
Kirjoittaja WestTeisko
KMan kirjoitti:No on se maitokahvi. Katsot sitten myöhemmin uudestaan. Se on kai turhan vähän ajettu tarkempaan tarkasteluun.
http://www.iceroadracing.com/varikko/in ... opic=516.0
https://www.google.fi/search?client=fir ... PxrtI2IGvk

Vaan noin muuten, vain tyhjäkäynnille lie yleensä seosruuvi ja sillä on vaikutusta eniten vain tyhjäkäynnillä. Ennen puolikaasua sen vaikutus jo lakkaa, kun (useimmin kiinteä) pääsuutin on jo tullut merkitseväksi seokselle.

Näin ainakin olen ollut ymmärtävinäni. Kuitenkin täällä usein puhutaan seoksen säätämisestä, mutta tarkoitetaan kuitenkin tyhjäkäynnin seossäätöä.

http://www.iceroadracing.com/varikko/in ... opic=520.0
Jees, kiitokset vastauksesta!