2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Alueen säännöt
Tälle palstalle keskustelut jotka koskevat veneitä, niihin liittyviä varusteita ja kulkupelejä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
AMYL
Viestit: 1
Liittynyt: 20:03:10 24.07.2017

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja AMYL » 20:26:29 24.07.2017

Hei!

5 vuoden seisonnan jälkeen olen parhaillaan elvyttämässä yamaha 20hp autolube vm. -87. Kaasareiden puhdistamisen jälkeen kone lähti jo käyntiin ryyppy päällä, mutta kun ryypyn kytkee pois, se sammuu välittömästi. Olisiko jollakin jotain ideaa missä vika voisi piiletä? :roll: Ilmakuplat bensasuodattimessa pistivät tänään silmiini. Englanniksi kun asiaa googlailin oli osa sitä mieltä että ovat bensan kaasuuntumista, kun taas osa oli juurikin noiden ilmakuplien kannalla. Ilmavuotoko on tämän kaiken takana? Tankin ja moottorin välissä olevan bensaletkun sitten vaihdoin tänään kun oli niin haperossa kunnossa, mutta ei tosin tuntunut vaikuttavan asiaan. :-|

Freed
Viestit: 1
Liittynyt: 05:56:32 10.08.2017

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja Freed » 06:04:15 10.08.2017

Mikä mahtaa vaivata 20 heppasta 2 tahtia yamahaa, arviolta vuosimallia 1998. Tyhjäkäyntiä käy hyvin, isommalla kaasulla kulkee normaalisti mutta uisteluvauhti ei tunnu maistuvan. Vika alkoi yhtäkkiä, hetken pystyy uistelemaan, sitten alkaa yskimään ja lopulta sammuu. Lähtee kyllä käyntiin muutaman starttauksen jälkeen.

Vaihdoin bensaletkut koneelta tankille ja samoin tuon "kumipumpun" välistä. Ei vaikutusta. Bensansuodatin oli puhdas.

EDIT: Putsailin kaasarit ja laittelin takaisin, ei vaikutusta. Näyttäisi alempi kaasari tulvivan, eli ei venttiili sulkeudu. Putsailin uudestaan ja silti sama vika. Haettava varmaankin korjaussarja kaasariin.

Avatar
JanneK
Viestit: 69
Liittynyt: 02:57:40 12.02.2011
Paikkakunta: Vantaa

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja JanneK » 09:29:54 22.08.2017

Mikähän vika tuli vm -94 Suzuki 2t koneeseen, kun puolisen tuntia kovassa kelissä ajeltua alkoi savuttamaan runsaasti, hyytyi täydestä vauhdista ja sammui. Käynnistyi seuraavaksi vasta satamassa hinauksen jälkeen.

Kokeilin toisena päivänä uudestaan ( lähellä satamaa) ja kaikki näytti aluksi hyvältä. Pienillä kierroksilla ei mitään ongelmaa. Kaasua lisäsin ja muutaman minuutin kuluttua jälleen armoton savu ja hyytyminen. Nilkuttaen juuri ja juuri hissukseen pääsin laituriin. Moottoreista en juurikaan ymmärrä, joten aina olen syyshuollot tehnyt liikkeessä. Viimeksi vaihdettu mm. vesipumpun siipipyörä ja jäähdytysvesi kyllä kiertää.

Nyt sitten mietin onko kone mennyttä kalua vai tuleeko jollakin mieleen mihin oireet viittaisivat. Ajoa tullut kesäisin vähän ja nytkin oli takana tältä kesältä ehkä max 10h. Tähän päivään asti moottori on ollut varma kuin mikä eikä ole jättänyt pulaan.
Kiitollisena otan vastaan kaikki mahdolliset arvelut saako koneesta vielä toimivan...

mfroberg
Viestit: 254
Liittynyt: 11:54:46 13.04.2012

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja mfroberg » 09:25:19 23.08.2017

Kyllä tuo ikävästi viittaa siihen, että koneessa yksi pytty (et kertonut koneesta muuta kuin merkin) leikkaa kiinni. Kun kone jäähtyy saa sen taas uudelleen käyntiin kun lämpölaajeneminen hellittää jne. Syynä yleensä on joko puutteellinen jäähdytys tai voitelu. Jos tämä kyseessä niin koneen purku ja korjaaminen ainoa keino. Tulpanreiästä voi katsella ja valaista hieman fikkarilla, saattaa nähdä jos männässä on vaurioita.

Avatar
JanneK
Viestit: 69
Liittynyt: 02:57:40 12.02.2011
Paikkakunta: Vantaa

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja JanneK » 10:30:47 23.08.2017

Kiitokset tästä mfroberg, tuo kuullostaa kyllä loogiselta. Täytyy käydä viemässä moottori huoltoon tutkittavaksi ja katsoa saako siitä vielä inhimillisellä panostuksella toimivan...

Rocco
Viestit: 74
Liittynyt: 21:35:13 10.01.2016

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja Rocco » 20:50:10 25.08.2017

*

hemukatti
Viestit: 3
Liittynyt: 17:44:29 14.09.2017

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja hemukatti » 18:16:56 14.09.2017

Kertokaahan arvon raati mikä on moottorissa vikana. Moottori on Yamaha 30hv DEO 6J8 2tahti vuosimallia 89 joka on Yamarin 345 veneen perässä.
Moottori on seisonut noin 3vuotta ja nyt käyttöönoton jälkeen ilmeni sellainen vika että lämmetessään ei ota kierroksia, veneellä voi ajaa kylmänä noin 200m normaalisti jonka jälkeen tehot katoaa eikä venettä meinaa saada liukuun mitenkään..
Käyntiin lähtee laakista ja kävisi tyhjäkäyntiä varmaan tankin tyhjäksi asti.
Vesipöntössä käsikaasulla huutaa rajoittimeen

Testattuja/tehtyjä asioita:
-Bensat vaihdettu
-bensasuodatin putsattu
-bensaletku uusittu kokonaisuudessaan
-bensapumpun kalvot uusittu
-kaasuttimet ultraäänipesty ja puhdistettu
-eri seossäätöjä kokeiltu
-eri bensatankilla kokeiltu
-kaksilla erimerkkisillä uusilla tulpilla kokeiltu
-tulpanhatut uusittu
-sytytyksen ajoitus tarkastettu lampulla
-puristukset tasaiset joka pytyssä (8bar)
-toista sytytysyksikköä kokeiltu
-vesipumpun ratas uusittu
-vesi kiertää hienosti
-termostaatti poistettu
-lämpöanturi sekä öljysäiliön anturit testattu irti

Alkaa ideat loppumaan mitä vielä vois testata??

tintti
Viestit: 69
Liittynyt: 12:13:35 22.06.2006

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja tintti » 19:54:33 14.09.2017

Onko bensaletku oikein päin?Pässinkiveksestä pitäisi löytyä nuoli kumpaan suuntaan aine kulkee.

hemukatti
Viestit: 3
Liittynyt: 17:44:29 14.09.2017

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja hemukatti » 12:51:18 15.09.2017

tintti kirjoitti:Onko bensaletku oikein päin?Pässinkiveksestä pitäisi löytyä nuoli kumpaan suuntaan aine kulkee.
Kyllä on letku oikeinperin, nuoli koneeseen päin.

Avatar
Sostakovits da Silva
Ilmo Tampio Lounasheimo
Viestit: 8105
Liittynyt: 13:21:01 27.04.2005
Paikkakunta: Urpoland-Penninpyörittäjien kylä

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja Sostakovits da Silva » 13:05:44 15.09.2017

Olisko mahdollisesti kaasarissa imuvuotoa?
https://www.kalastus.com/comment/822376
Wanderlei César Da Silva. Raha ei tee onnelliseksi, mutta se rauhoittaa hermoja.

timstyr
Viestit: 32
Liittynyt: 13:42:57 06.03.2008

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja timstyr » 15:18:18 15.09.2017

1 sytytyspuola tippuu pois lämmettyään? Ja jäähdyttyään tulee taas mukaan. Onko puolat testattu?

JuuKuu
Viestit: 40
Liittynyt: 12:08:42 20.07.2014

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja JuuKuu » 10:55:09 19.09.2017

Johnson 20hv -90. Uistelussa/tyhjäkäynnillä (800rpm) kuluttaa vain 1.15-1.2 L/h (uskokaa pois). Jos laajennan imuaukon vastaamaan 25hv moottoria, menetänkö tämän hyvän taloudellisuuden uistelussa, eli kasvaako kulutus pienillä kierroksillä? (kulutuksen kasvu siirtymänopeuksilla ei ole niin iso ongelma)

Nuuska
Viestit: 74
Liittynyt: 15:04:04 27.09.2006

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja Nuuska » 14:21:27 19.09.2017

Huollatin erittäin vähän käytetyn 70-luvun Mercuryn (7.5 hp) ja sehän pelasi kesän tosi hyvin. Nyt viime reissulla sammuttaminen oli työläs juttu, siis ei meinannut sammua. Tässä sammutuspainike on koneessa ryypyn vieressä. Onko ongelma tuttu ja mikä avuksi?

hemukatti
Viestit: 3
Liittynyt: 17:44:29 14.09.2017

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja hemukatti » 08:47:50 30.09.2017

timstyr kirjoitti:1 sytytyspuola tippuu pois lämmettyään? Ja jäähdyttyään tulee taas mukaan. Onko puolat testattu?
Puolat mitattu ohmisesti ja kaikissa samat arvot, huudatettu vesipytyssä pihassa ja katottu ajoituslampulla että kaikista tulee singnaalia.

Voihan se tietysti olla että tippuu kipinä pois vasta kun moottoria kuormitetaan..
Tuo täytyykin keväällä testata vielä, nyt vene jo viety talvisäilöön kun meni hermot tuon kanssa..

KaitsuH
Viestit: 133
Liittynyt: 08:32:06 25.07.2011

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja KaitsuH » 04:10:53 16.05.2018

Vanha 4 hp Suzuki. Toimii hienosti isoilla kierroksilla. Vähänkään kun uisteluvauhtia ajaa, alkaa tukehtua. Käynee liian rikkaalla? Kun uistelun jälkeen sammuttaa, on yks helvetti saada käyntiin. Saa kiskoa, ja näkyy samalla valuvan bensaa veteen aivan älyttömästi. Mitähän pitäis ekaks koettaa?

peltsi95
Viestit: 75
Liittynyt: 09:26:08 06.06.2010
Paikkakunta: Kemi

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja peltsi95 » 18:17:12 16.05.2018

Ensimmäisenä tulee mieleen että kaasarin neulaventtiili vuotaa. Uisteluvauhdilla kun sitä bensaa ei pala niinkään paljoa niin alkaa vuotavan venttiilin takia kohokammio tulvimaan.

Tämä nyt on semmoinen valistunut arvaus, mutta muutakaan ei tule mieleen kerta sammuttuaan valuttaa bensaa pihalle

KaitsuH
Viestit: 133
Liittynyt: 08:32:06 25.07.2011

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja KaitsuH » 22:40:59 18.05.2018

Kiitokset, toi pitää tarkistuttaa.

joonasulv
Viestit: 1
Liittynyt: 21:40:40 22.05.2018

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja joonasulv » 21:52:21 22.05.2018

Hei! Ajaessa täydellä kaasulla moottori alkaa ''nykimään'' tai ''pätkimään'' niin, että vaihtu hidastuu ja heti taas nopeutuu, tämä siis tapahtuu n.2 sekunnissa ja jatkuvasti täydessä kaasussa, keskikaasulla ei mitää ongelmaa.Maksiminopeuskin on tippunut ainakin 5-7km/h. Tyhjäkäynnillä kone käy epätaisesti ja ravistaa välillä paljonkin, riippuen siitä kuinka olen yrittänyt säätää ilma ja seos ruuveja. Tulpat vaihdettu ja kaasari putsattu keväällä ennen vesille laskua.

Edit.. kaasari katsottu uudelleen läpi ja putsattu, ongelma jatkuu ja jopa pahentui kun ruuveja taas säätelin...tuntuu kuin ei saisi bensaa tarpeeksi, bensansuodatinkin puoliksityhjä kun moottori päällä. bensapumpun vaihto?
Yamaha 20hv 20C on siis moottorina.

samvah
Viestit: 5
Liittynyt: 23:55:48 13.09.2017

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja samvah » 11:37:06 27.05.2018

Moro.Suzuki 20hp DT20 vm79 tai hiukan yli.Moottori kävi hyvin ennen tankkausta,sen jälkeen täydestä vauhdista hyytyi mutta käynnistyi ryypynavulla.Kaasua kun yrittää antaa niin sammuu samoin tyhjäkäynnillä ilman ryyppyä.Ryypynavustuksella pääsin rantaan asti.
Tulpat vaihdoin syksyllä samoin pensasuodattimen puhdistin/tarkastin,kaasaria oli myös auki ja puhdistuksessa.
Mikä voi mennä käynnissa koneeseen noin vaan?
En sen enempää tutkinut konetta kun pääsin rantaan mutta ensiviikolla täytyy yrittää käynnistellä.Kiitokset ongelmanratkaisuyrityksistä etukäteen.

samvah
Viestit: 5
Liittynyt: 23:55:48 13.09.2017

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja samvah » 18:39:56 27.05.2018

Kävin tänään vähän tutkiskelemassa moottoria.Ryyppypäällä(kaasarinläppä kiinni)käy niin nätisti kun vanha suzuki voi käydä.Putsasin seosventtilit ja tarkastin ettei polttoaineletkussa ole vuotoa,pinenaikaa kävi heikosti mutta sitten taas yskäsi ja sammui.Olisiko polttoaine pumpussa jotain kipua?

samvah
Viestit: 5
Liittynyt: 23:55:48 13.09.2017

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja samvah » 21:09:56 28.05.2018

Kaasarissa epäpuhtauskia ei sen kummempaa kun kaasari auki.

hpniemi
Viestit: 1
Liittynyt: 14:09:39 02.06.2018

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja hpniemi » 14:22:45 02.06.2018

samvah kirjoitti:Kävin tänään vähän tutkiskelemassa moottoria.Ryyppypäällä(kaasarinläppä kiinni)käy niin nätisti kun vanha suzuki voi käydä.Putsasin seosventtilit ja tarkastin ettei polttoaineletkussa ole vuotoa,pinenaikaa kävi heikosti mutta sitten taas yskäsi ja sammui.Olisiko polttoaine pumpussa jotain kipua?
Suosittelen vaihtamaan bensapumpun kalvosarjan joka tapauksessa, jos sitä ei ole aikoihin vaihdettu, se on kuluva osa. Pumpun kalvojen repeily aiheuttaa liiallisen bensansaannin (vinkki toiselle kysyjälle ylempänä) ja kalvojen kovettuminen/venyminen taas vie pumpusta tehot pois ==> sinun tilanne ehkä.

Asiaa voit ryypyn ohella todentaa myös painamalla ja säilyttämällä paineen bensatankin pässinkiveksessä.

samvah
Viestit: 5
Liittynyt: 23:55:48 13.09.2017

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja samvah » 10:48:02 04.06.2018

Testasin juuri noin toan kalvon,eikä polttoaineen paine auttanut käynnistykseen.Syy on mielestäni tuo roska kaasarissa.Kalvon meinaan uusia kun veneen nostan maihin.

kamik
Viestit: 59
Liittynyt: 16:03:36 05.01.2008

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja kamik » 11:37:42 19.06.2018

Tervehdys!

Kysytään täältä josko löytyisi guruja auttamaan moottorin käyntiongelmiin. Kyseessä on Mariner 40 elpt -moottori vm 1996, kaksipyttyinen. Ongelma on mielenkiintoinen; välillä käynnistyy eka startista, välillä vasta 50:llä yrittämällä. Ajoittain kulkee kuin unelma kuuden hengen kuormalla, välillä vain puolella kaasulla kestää ajaa. Viikonloppuna kesti ajella lauantain edestakaista matkaa saareen useita kertoja vailla ongelmia ja sunnuntaina ei enää käynnistynyt lainkaan.

Välillä ilmenee myös hyytymistä täydestä vauhdista. Kone sammuu, mutta lähtee käyntiin ja taas mennään pari sataa metriä ja uusi hyytyminen. Tällöin kestää ajellla puolella kaasulla vaikka kuinka. Mut uusi päivä ja taas voi toiminta olla mitä sattuu. Ajoin kokeeksi koppa irrallaan ja silloin toimi (satttumalta?) ihan hyvin, sama kikka ei toiminut seuraavana päivänä.

On kokeiltu uusia tulppia, hetken toimii ja taas alkaa em. ongelmat. Molemmat puolat vaihdettu, ei merkittävää parannusta. Kaasari irroitettu ja puhdistettu. Mikähän mättää?

Rocco
Viestit: 74
Liittynyt: 21:35:13 10.01.2016

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja Rocco » 12:06:49 19.06.2018

Polttoainepumpun kalvot kaput?

Vastaa Viestiin