2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Alueen säännöt
Tälle palstalle keskustelut jotka koskevat veneitä, niihin liittyviä varusteita ja kulkupelejä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
kamik
Viestit: 59
Liittynyt: 16:03:36 05.01.2008

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja kamik » 13:03:10 19.06.2018

Rocco kirjoitti:Polttoainepumpun kalvot kaput?
Ehjä, mutta venynyt selkeästi. Kuvan laittaisin jos osaisin :)

samvah
Viestit: 5
Liittynyt: 23:55:48 13.09.2017

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja samvah » 17:37:58 19.06.2018

Polttoaineletku voin saada ilmaa.Mulla käynnistyi tosi nihkeesti kunnes vaidoin letkun ja sen pallon.

kamik
Viestit: 59
Liittynyt: 16:03:36 05.01.2008

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja kamik » 09:27:55 26.06.2018

Kiitokset vinkeistä rocco ja samvah. Vaihdoin bensapumpun kalvot sekä bensaletkun pumppuineen ja heitin uudet tulpat paikalleen. Juhannuksen aikana ajoa n. 70 km ja kone toimi moitteetta. Yhtenä päivänä lieviä käynnistymisonglmia (+10 astetta ja kova vesisade juuri loppunut). Muutoin käynnistyminenkin normaalia.

kanm
Viestit: 2
Liittynyt: 18:00:18 08.07.2018

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja kanm » 09:39:26 09.07.2018

80-90 lukujen vaihteen kohtuu vähän ajettu 4hp Mercury oli seisonut reilut 10 vuotta ja nyt ei ota kierroksia vaan tukehtuu.

Kaasari purettu ja putsattu moneen kertaan, viimeksi osat pesty ultraäänipesurilla ja kaikki näyttää erittäin puhtailta. Moottori lähtee hyvin käyntiin, mutta pääsuuttimesta roiskii bensaa isoina pisaroina ja moottori käy selvästi liian rikkaalla.

Pääsuuttimen jos peittää esim tasapäisellä ruuvimeisselillä niin moottori pysyy käynnissä. Jos bensahanan sulkee niin moottorin kierrokset ryntää ja kone käy hetken todella hyvin kunnes se sammuu bensan loppumiseen.


Bensan pinnan korkeuden olen tarkistanut ja kohon neula tuntuisi sulkevan bensan tulon oikein.


Bensa on tuoretta pienkonebensaa ja tulppa on uusi. Moottorin läpät näyttävät uuden veroisilta ja toinen läpistä liikkuu kun moottoria pyörittää.

Kokeilin myös toimivasta moottorista otetulla kaasarilla, mutta tuo kaasari roiski bensaa silmille kurkun viereisestä reiästä.

Alkaa itellä jo ideat loppumaan missä vika?

Rocco
Viestit: 74
Liittynyt: 21:35:13 10.01.2016

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja Rocco » 16:58:32 09.07.2018

Bensapumpun kalvot?

kanm
Viestit: 2
Liittynyt: 18:00:18 08.07.2018

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja kanm » 21:31:12 09.07.2018

Rocco kirjoitti:Bensapumpun kalvot?
En oikein usko siihen kun ei toiminut sillä toisellakaan kaasarilla mikä kyllä on toiminut toisessa moottorissa ja pumppuhan kulkee tuossa kaasarin mukana.

tuukkaee
Viestit: 1
Liittynyt: 12:21:02 25.08.2018

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja tuukkaee » 12:25:48 25.08.2018

Mercury 15hp vm.96 alkoi takkuilemaan viime syksynä. Sammutin normaalisti eikä lähtenyt käyntiin, kipinä hukassa. Kokeilin uudet tulpat ja muut perusongelmat, ei vaikutusta. Noh, jätin varastoon talveksi ja keväällä kun ajattelin alkaa katsomaan niin nykäisin narusta ja kone lähti ykösellä käyntiin.
Ajoin kesän ilman ongelmia ja nyt elokuussa sammui 3/4 kaasulta, ja ei lähde käyntiin. Kipinä hukassa. Vaihdoin taas uudet tulpat jne. Ei vaikutusta. Nyt ollut 2 viikkoa varastossa ja ei inahdakaan. Mistähän tuota alkaisi ratkomaan, mitä piuhoja kannattaa mittarilla mittailla? Molemmat virtakytkimet mittasin, toimiivat.

Morri90
Viestit: 125
Liittynyt: 13:38:13 06.01.2017

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja Morri90 » 18:39:36 31.08.2018

Sain tuossa tuttavalta evinrude 3hp yachtwin koneen.Moottori seisonu vuosia ja tutkittuani sitä niin toiseen tulppaan ei tuu kipinää.Molemmat tulpat todettu toimivaks.Mistähän lähtis vikaa etsimään??

seafire
Viestit: 121
Liittynyt: 21:55:48 11.11.2017

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja seafire » 15:59:05 24.10.2018

Morri90 kirjoitti:Sain tuossa tuttavalta evinrude 3hp yachtwin koneen.Moottori seisonu vuosia ja tutkittuani sitä niin toiseen tulppaan ei tuu kipinää.Molemmat tulpat todettu toimivaks.Mistähän lähtis vikaa etsimään??
Puola?

seafire
Viestit: 121
Liittynyt: 21:55:48 11.11.2017

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja seafire » 16:01:49 24.10.2018

Talviprojekti.
Täytyypä tilata uudet puolat, tulpat, kaasarin korjaussarja ja käynnistysnaru.

Sen jälkeen tällä 1964 vuosimallin 9.5 heppaisella -pommikoneella onkin taas vuosia käyttöikää.
Männät ja sylinterit ovat kuin uudet.
Onko jotain muuta, mitä pitää huomioida, vesipumppu?
Kuva

jvelth74
Viestit: 971
Liittynyt: 19:42:30 05.06.2014

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja jvelth74 » 18:26:04 24.10.2018

Vesipumppu kannattaa ainakin tarkistaa. Jos kulumisen merkkejä ei ole eikä lavat ole halkeilleet kun niitä taivuttelet, niin miksei tietty vanhakin vesipyörä menis vielä vuosia. Vesipumppu kannattaa lubrikoida glykolilla kun laitat sen takaisin pesäänsä. Varmaan tossakin koneessa vesipumppu on samoin kuin muissakin, eli perä irti. Kannattaa samalla laittaa akselin yläpään spooreihin vesivaseliinia, ettei ruostu jatkossakaan kiinni. Ja jos konetta huoltaa / kunnostaa, niin kyllä peräöljyt kannattaa vähintään tarkistaa (ettei ole ainakaan paljoa vettä joukossa tai metallisilppua alapropussa, kyllä ne öljyt melkein kannattaa sitten vaihtaakin samalla. Öljypropun tiivisteet tossa koneessa ei tainnut olla O-rengasmalliset, eli ne kannattaa vaihtaa samalla.
- Jukka

seafire
Viestit: 121
Liittynyt: 21:55:48 11.11.2017

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja seafire » 20:30:40 24.10.2018

jvelth74 kirjoitti:Vesipumppu kannattaa ainakin tarkistaa. Jos kulumisen merkkejä ei ole eikä lavat ole halkeilleet kun niitä taivuttelet, niin miksei tietty vanhakin vesipyörä menis vielä vuosia. Vesipumppu kannattaa lubrikoida glykolilla kun laitat sen takaisin pesäänsä. Varmaan tossakin koneessa vesipumppu on samoin kuin muissakin, eli perä irti. Kannattaa samalla laittaa akselin yläpään spooreihin vesivaseliinia, ettei ruostu jatkossakaan kiinni. Ja jos konetta huoltaa / kunnostaa, niin kyllä peräöljyt kannattaa vähintään tarkistaa (ettei ole ainakaan paljoa vettä joukossa tai metallisilppua alapropussa, kyllä ne öljyt melkein kannattaa sitten vaihtaakin samalla. Öljypropun tiivisteet tossa koneessa ei tainnut olla O-rengasmalliset, eli ne kannattaa vaihtaa samalla.
:bigboss:

Kiitos!

lore
Viestit: 686
Liittynyt: 20:19:28 15.05.2014

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja lore » 15:03:57 11.06.2020

40 hv Yamaha -89. Huomasin tuossa että putsariin muodostuu ilmakuplia, kun entiset lähtee uusia tulee. Onkohan nyt ilmavuoto jossain vai onkohan tuo ihan normaalia? Moottori käy tyhjäkäyntiä hyvin, joskus ei vastaa kaasuun niin tätä vikaa etsiskelen.
Liitteet
DSC_2296.JPG

lore
Viestit: 686
Liittynyt: 20:19:28 15.05.2014

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja lore » 12:38:20 12.06.2020

Ajoin jonkin aikaa urku auki, taas tuntuisi pelittävän. Saattoi olla jossain kaasarin kanavassa tukos.

Vastaa Viestiin