Paras savuttamaton tuhkautumaton 2T öljy ?!

Alueen säännöt
Tälle palstalle keskustelut jotka koskevat veneitä, niihin liittyviä varusteita ja kulkupelejä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
jupasierra
Viestit: 63
Liittynyt: 11:45:59 26.07.2010

Paras savuttamaton tuhkautumaton 2T öljy ?!

Viesti Kirjoittaja jupasierra »

Aiheesta löytyy varmaan jo topickeja, mutta haku antoi kaikkea muuta...

Millaisia kokemuksia porukalla 2t öljyistä. Pitäisi löytää mahdollisimman vähän savuttava öljy -93 30hv Yamahaan. Pari kannua ajoin Nesteen 2t öljyllä, ja sehän ei ollut hyvää. Sitten sorruin Motonetin öljyyn joka on vielä huonompi. Nesteen öljyllä pystyi uistelemaan 2-3h kerrallaan sitten piti pysäyttää ja päästää savut pihalle. Motonetin litku tekee sellaista että jo tunnin uistelun jälkeen huomaa että nyt on aika tuhauttaa savupilvi.

Myös aamuisin kun käynnistää ekan kerran niin savuttaa ja ei ota kierroksia liikkeelle lähtiessä, (koneen tyyppivika) Nesteen öljyllä ei tehnyt niin paljon. Motonetin litkulla tekee myös sen että jos käyttää tyhjäkäynnillä vaikka 10min niin ei ota aluksi kierroksia liikkeelle lähtiessä. Ei siis pala kunnolla vaan kerääntyy kampikammion pohjalle.

Mulla oli kesän tuoreölyvoitelu pois käytöstä ja sotkin bensan itse, kone toimi paljon paremmin. Otin tänä kesänä tuoreöljyvoitelun taas käyttöön ammattimiehen kehoituksesta, ja heti alkoivat savutus aamuisin ja muut ongelmat. Kaasuttimien juureen menevien öljyletkujen takaiskut vaihdettiin, mutta niissä on kai valmistusvikana että päästävät koneen seisoessa öljyä imusarjaan. Eli mahdollisimman vähän savuttava öljy pitäisi löytyä, kokemuksia kiitos !
SeppoH
Viestit: 49
Liittynyt: 15:28:40 12.02.2009
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Paras savuttamaton tuhkautumaton 2T öljy ?!

Viesti Kirjoittaja SeppoH »

Mobilin öljy ei savuttanut ainakaan pienemmissä moottoreissa, sitä ei kyllä paljoa tarvinnut niissä bensan sekaan sotkeakkaan. Kaikkihan ne tietysti savuttaa jos sitä menee liikaa.
Avatar
Supilakki
Viestit: 626
Liittynyt: 16:26:51 13.05.2009
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Paras savuttamaton tuhkautumaton 2T öljy ?!

Viesti Kirjoittaja Supilakki »

jupasierra kirjoitti: Mulla oli kesän tuoreölyvoitelu pois käytöstä ja sotkin bensan itse, kone toimi paljon paremmin. Otin tänä kesänä tuoreöljyvoitelun taas käyttöön ammattimiehen kehoituksesta, ja heti alkoivat savutus aamuisin ja muut ongelmat.
Ihan mielenkiinnosta kyselen, että mihin perustuu tuoreöljyvoitelun paremmuus vs. itse sekoitettu ? . Pikaisesti ajateltuna itse sekoitettuna tuo seos on tasaisempi ja ei tarvitse pelätä tuoreöljyvoitelun pettämistä, ja äkkiseltään en keksi muuta syytä käyttää tuoreöljyvoitelua kun se että ei tarvitse läträtä. Tosin en mä näistä kyllä tiedä ku ei ole 2-t konetta omassa veneessä ollut :roll:
”Mikään ei ole mahdotonta ihmiselle jonka ei tarvitse tehdä sitä itse.”
Avatar
Herra 47
Viestit: 198
Liittynyt: 21:11:09 21.09.2010
Paikkakunta: Labelled mentally deranged

Re: Paras savuttamaton tuhkautumaton 2T öljy ?!

Viesti Kirjoittaja Herra 47 »

Tuoreöljyvoitelu "paremmuus" perustuu siihen, että pienemmillä kierroksilla koneelle annostellaan vähemmän öljyä, koska voitelu hoituu vähälläkin öljyllä. Tällöin kone ei savuta niin paljon. Isommilla jengoilla koneelle annostellaan sitten enemmän öljyä, koska silloin voitelun tarve on suurempi. Näin myös säästyy öljyä valmiiksi tankkiin sekoitettuun bensa/öljyseokseen verrattuna. Ja tietty säästyy myös siltä läträämiseltä. Jos sitten tuoreöljyvoitelu meneekin epäkuntoon ja kone ei saa tarpeeksi öljyä isoilla kierroksilla, saattaa tulla aika pahaa jälkeä. Valmiiksi tehty bensa/öljyseos on varmaa voitelua, koska kone saa aina vähintän tarpeeksi voitelua. Tietysti öljyn määrä pitää mitoittaa isojen kierrosten, mukaan ja silloin varsinkin tyhjäkäynnillä öljyä on enemmän kuin tarpeeksi. Savuttaa, haisee ja karstoittaa konetta enemmän.

Ainakin kaksipyöräisten 2-tahtimoottoreissa nuo kalliimmat race-öljyt savuttaa ja karstoittaa vähemmän, ehkäpä olisivat venekäytössäkin ihan OK. Tuskin joku Suzukin 2-tahtimotti itse tietää, onko se asennettu veneeseen vai moottoripyörään? Kalliimmat öljyt myös voitelee tehokkaammin, joten ne toimii vähemmällä määrällä (laihemmalla sekoitussuhteella) kuin halvimmat plöröt.

Jotain vikaa tossa jupasierran tuoreöljysysteemissä tuntuis kyllä olevan, en tosin tiedä mitä...
Vihernieriä paras nieriä - Nokkalohi paras lohi - Jänkäkoera paras koera
3mppa
Viestit: 50
Liittynyt: 19:37:31 30.08.2011

Re: Paras savuttamaton tuhkautumaton 2T öljy ?!

Viesti Kirjoittaja 3mppa »

Itse lähtisin kokeilemaan kalliimpia esim: castrollin öljyjä. kelkkapuolella tuli kokeiltua kaiken moisia ja tuo oli mielestäni siihen hommaan paras.
Ketsuppi on kuin raha, sitä ei ole koskaan tarpeeks.
jupasierra
Viestit: 63
Liittynyt: 11:45:59 26.07.2010

Re: Paras savuttamaton tuhkautumaton 2T öljy ?!

Viesti Kirjoittaja jupasierra »

Jotain vikaa tossa jupasierran tuoreöljysysteemissä tuntuis kyllä olevan, en tosin tiedä mitä...

Siinä on sellainen vika kun -90 luvun 30hv Yamaha. Olen nyt törmännyt kolmeen muuhunkin samanlaiseen moottoriin joissa aivan sama oire/tyyppivika.
Avatar
ristus
Viestit: 139
Liittynyt: 13:05:00 14.05.2007
Paikkakunta: Höytiäinen

Re: Paras savuttamaton tuhkautumaton 2T öljy ?!

Viesti Kirjoittaja ristus »

Alkukesästä tuli yhden purkillisen verran uisteltua tuolla mobililla ja sen jälkeen ostin nesten 2-T öljyä. Kunhan neste on käytetty loppuun, niin siirryn takas mobiliin. Sellainen kuva itselläni, että vähemmän savua ja muutakin turaa tuolla mobililla. Sekoitussuhde 1,5%. Ois varmaan vara puottaa vieläkin laihemmaksi, kun uistelu alkaa yleensä heti kun kone vähän lämpiää eli 300m ajon jälkeen. :mitaviddua:
Kyllä vituttas jos ei kiinnostas.
jupasierra
Viestit: 63
Liittynyt: 11:45:59 26.07.2010

Re: Paras savuttamaton tuhkautumaton 2T öljy ?!

Viesti Kirjoittaja jupasierra »

Joo en minäkään enää Nesteen litkuun palaa koskaan, savutti niin pirusti. Tuohon seos-suhteeseen ei voi vaikuttaa tuoreölyvoitelussa, pitäisi olla kunnon ohjeet jos aikoo mennä pumppua säätämään...
Avatar
Fuso
Neljänneks paras tietosuojavaltuutettu
Viestit: 4438
Liittynyt: 09:19:43 16.11.2005
Paikkakunta: Sammatti, Lammin talo

Re: Paras savuttamaton tuhkautumaton 2T öljy ?!

Viesti Kirjoittaja Fuso »

Näillä tuotteilla ajellaan edelleenkin,


http://www.kalamies.com/kalastus-keskus ... 20t%20öljy
"Sentti nenässä, tuuma mulkussa ja jalka vavassa näkyy ja tuntuu".
Veikko Heiskasen lempilauseesta Arvi Mustosen vääntämä tunnuslause Neidenin siltamontulta.
JuhaL
Viestit: 195
Liittynyt: 12:22:29 01.05.2005
Paikkakunta: Helsinki

Re: Paras savuttamaton tuhkautumaton 2T öljy ?!

Viesti Kirjoittaja JuhaL »

Mobil Outboard Plus ja Shell Nautilus olivat mulla käytössä edellisen paatin 2T Jammussa.
jupasierra
Viestit: 63
Liittynyt: 11:45:59 26.07.2010

Re: Paras savuttamaton tuhkautumaton 2T öljy ?!

Viesti Kirjoittaja jupasierra »

Fuso kirjoitti:Näillä tuotteilla ajellaan edelleenkin,


http://www.kalamies.com/kalastus-keskus ... 20t%20öljy
Näyttää Gastrolilla olevan useita eri 2t öljyjä, mitä se on mitä sinä käytät ?
Avatar
Fuso
Neljänneks paras tietosuojavaltuutettu
Viestit: 4438
Liittynyt: 09:19:43 16.11.2005
Paikkakunta: Sammatti, Lammin talo

Re: Paras savuttamaton tuhkautumaton 2T öljy ?!

Viesti Kirjoittaja Fuso »

Castrollista ei kokemusta, Valvoline on hyvä öljy,mutta saatavuus ollut viime aikoina heikko. Mobilin 2-t öljy on minulla nykyisin käytössä.

Sitä lähinnä tarkoitin tuolla viittauksellani, että mitään mullistavaa uutta ei tällä rintamalla ole käsittääkseni tapahtunut.

Esim. moottorikelkassa ole käyttänyt Polariksen parasta (lue kalleinta) öljyä, ja kyllä siitäkin savua syntyy ihan kiitettävästi.
"Sentti nenässä, tuuma mulkussa ja jalka vavassa näkyy ja tuntuu".
Veikko Heiskasen lempilauseesta Arvi Mustosen vääntämä tunnuslause Neidenin siltamontulta.
jupasierra
Viestit: 63
Liittynyt: 11:45:59 26.07.2010

Re: Paras savuttamaton tuhkautumaton 2T öljy ?!

Viesti Kirjoittaja jupasierra »

Fuso kirjoitti:Castrollista ei kokemusta, Valvoline on hyvä öljy,mutta saatavuus ollut viime aikoina heikko. Mobilin 2-t öljy on minulla nykyisin käytössä.

Sitä lähinnä tarkoitin tuolla viittauksellani, että mitään mullistavaa uutta ei tällä rintamalla ole käsittääkseni tapahtunut.

Esim. moottorikelkassa ole käyttänyt Polariksen parasta (lue kalleinta) öljyä, ja kyllä siitäkin savua syntyy ihan kiitettävästi.
Tuota Valvolinea tarkoitinkin, sori virhe. Parin tunnin googlettamisen jälkeen en löytänyt (Suomesta) 4L kannua mistään... Litrahinta 11€ tuntuu vähän kalliilta vaikka tuoreöljyvoitelun toimiessa oikein litrallakin saa 100L sekoitettua bensaa. Jos joku löytää tai tietää mistä löytyy 4L kannuja niin voi vastata.
JPAR
Viestit: 18
Liittynyt: 20:02:01 13.07.2014

Re: Paras savuttamaton tuhkautumaton 2T öljy ?!

Viesti Kirjoittaja JPAR »

Yamahan yamalube oli itsellä käytössä, nesteellä ei toiminut yhtään.. sammahteli kokoajan!
tmuo
Viestit: 73
Liittynyt: 14:13:33 05.03.2011
Paikkakunta: Lohja

Re: Paras savuttamaton tuhkautumaton 2T öljy ?!

Viesti Kirjoittaja tmuo »

Parhaasta en tiedä, mutta tämä ollu itsellä käytössä

https://www.toknet.fi/veneily/teboil-2t ... 0356529/dp

Parhaimmillaan 7 tuntia putkeen vetoa eikä minkäänlaisia oireita. koneena jamahan 30hv 06vm
Torsti
Viestit: 395
Liittynyt: 10:50:04 02.09.2007

Re: Paras savuttamaton tuhkautumaton 2T öljy ?!

Viesti Kirjoittaja Torsti »

Siinä kolmekymppisessä voi olla ongelmana että tuoreöljypumpun akselin stefa on pois paikoiltaan.
Koneen seistessä valuu öljyä alimmaiseeen sylinteriin ja savua sekä käyntiongelmia piisaa.
Slx
Viestit: 447
Liittynyt: 14:22:37 18.12.2008
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Paras savuttamaton tuhkautumaton 2T öljy ?!

Viesti Kirjoittaja Slx »

Edellisessä veneessä havaitsin että omaan makuun "paras" hinta/savutus huhde oli Mobilin öljyssä.
Nesteen halpa öljy savutti reilusti ~5€/ltr, castrolin kelkka öljy ei savunnut juuri lainkaan mutta ~14€/ltr hinta kauhistutti.
Mobil oli siitä välistä ja maksoi muistaakseni ~7€/ltr
bengtsod
Viestit: 369
Liittynyt: 10:14:50 11.05.2006
Paikkakunta: Inkoo

Re: Paras savuttamaton tuhkautumaton 2T öljy ?!

Viesti Kirjoittaja bengtsod »

Kuulostaa vieraalta nuo oireet. Itse ajellut nyt 6 vuotta samanlaisella konella ( vm 06) Nesteen 2-t Marinella. Pisin yhtäjaksoinen uistelurupeama 12 tuntia , ongelmitta- ei tarvitse ryntäyttää välissä.
Toki 2-t koneissa pienimmät savut tullut valmiiksi sekoitetulla 2-t pienkonebensalla- jota ei suositella perämoottoreihin koska tarkoitettu kuumempana käyville koneille. Ennen Yammua ajoin Johnsonia kahdella tankilla, toisessa 1% Neste 2-t Marinea uistelua varten, ja sitten 2% matka-ajoa varten toisessa tankissa. Jos pätkii/savuaa/takkuaa väittäisin että jotain ongelmaa koneessa- ei pelkkä öljy tuota selitä.
Vastaa Viestiin