Vetoautojen vetokoukut
Alueen säännöt
Tälle palstalle keskustelut jotka koskevat veneitä, niihin liittyviä varusteita ja kulkupelejä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Tälle palstalle keskustelut jotka koskevat veneitä, niihin liittyviä varusteita ja kulkupelejä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Vetoautojen vetokoukut
Osa meistä vetää venettään tai muuta raskasta kärryä vanhemmalla kalustolla. Kannattaa kiinnittää huomiota myös vetokoukun kuntoon. Olen itse kuullut, että katsastuksessa on muutamista autoista kehotettu poistamaan vetokoukku joko sen huonon kunnon tai kiinnityspisteiden huonon kunnon takia. Toissailtaisen tapauksen jälkeen otan homman vakavasti.
Olipa kerrankin onni onnettomuudessa. Olin tulossa kotiin pitkän viikonlopun reissulta varaosa-auton hausta ja hirvimetiltä. Perässä kaverilta lainattu vuoden vanha Majavan 2000 kg traileri, jolla oli Seat Toledo. Olin jo kotikunnan alueella, kun pudotin auton kaverin laanille purkua odottamaan ja lähdin kotiin. Ehdin ajaa 2,5 kilometriä, kun Passatista repesi vetokoukku irtipoikki. Koukku oli ruostunut sisäpuolelta käsin ja sen huonoa kuntoa oli ulkopuolelta äkkivilkaisulla vaikea havaita. Tunsin nykäyksen, kun kärry irtosi. Katsoin peiliin ja ihmettelin, miksei se turvavaijeri vedä jarruja päälle. Eihän se, kun lenkki on koukussa kiinni. Luulin kuitenkin että kärry irtosi koukusta. Ei tullu mieleenkään että kärry vei koukun.
Kärry tupsahti pehmeään suopenkkaan ja todennäköisesti ainoa vaurio on rikki mennyt etuvalo.
Vedin kärryä reissulla melkein 1000 km ja tuo sattui 20 km ennen kotia. Voi sanoa että oli todellakin onnea matkassa.
Kauhuskenaario: Koukku irti 5-tiellä sunnuntai-illan paluuliikenteessä auto päällä, vastaantulevien kaistalle ja lapsiperheen japsikinnerin keulasta sisään.
Ja vaikka ulkopuolisille ei olisi sattunut mitään vahinkoa, niin myös kärryn ulosmenopaikan suhteen oli iso munkki. Monessa paikassa olisi kärryn turpeen sijasta todennäköisesti vastaanottaneet isot puut tai kivet ja jälki olisi ollut karua katseltavaa. Uusi telitraileri on arvokas kapistus.
Olipa kerrankin onni onnettomuudessa. Olin tulossa kotiin pitkän viikonlopun reissulta varaosa-auton hausta ja hirvimetiltä. Perässä kaverilta lainattu vuoden vanha Majavan 2000 kg traileri, jolla oli Seat Toledo. Olin jo kotikunnan alueella, kun pudotin auton kaverin laanille purkua odottamaan ja lähdin kotiin. Ehdin ajaa 2,5 kilometriä, kun Passatista repesi vetokoukku irtipoikki. Koukku oli ruostunut sisäpuolelta käsin ja sen huonoa kuntoa oli ulkopuolelta äkkivilkaisulla vaikea havaita. Tunsin nykäyksen, kun kärry irtosi. Katsoin peiliin ja ihmettelin, miksei se turvavaijeri vedä jarruja päälle. Eihän se, kun lenkki on koukussa kiinni. Luulin kuitenkin että kärry irtosi koukusta. Ei tullu mieleenkään että kärry vei koukun.
Kärry tupsahti pehmeään suopenkkaan ja todennäköisesti ainoa vaurio on rikki mennyt etuvalo.
Vedin kärryä reissulla melkein 1000 km ja tuo sattui 20 km ennen kotia. Voi sanoa että oli todellakin onnea matkassa.
Kauhuskenaario: Koukku irti 5-tiellä sunnuntai-illan paluuliikenteessä auto päällä, vastaantulevien kaistalle ja lapsiperheen japsikinnerin keulasta sisään.
Ja vaikka ulkopuolisille ei olisi sattunut mitään vahinkoa, niin myös kärryn ulosmenopaikan suhteen oli iso munkki. Monessa paikassa olisi kärryn turpeen sijasta todennäköisesti vastaanottaneet isot puut tai kivet ja jälki olisi ollut karua katseltavaa. Uusi telitraileri on arvokas kapistus.
Kun katson vihreitä, näen punaista.
Re: Vetoautojen vetokoukut
Kuinka vanha Passatti/vetokoukku kyseessä?
Hyvä ettei käynyt pahemmin.
Hyvä ettei käynyt pahemmin.
Re: Vetoautojen vetokoukut
Hyvä muistutus! Moni heittää veneen kaverin auton perään jolla ei ole hinattu vuosiin. Tossa oli ison vahingon mahdollisuus ilmassa.
Re: Vetoautojen vetokoukut
Pasuuna on semmonen legendaarinen Venäjän tankkiauto. -94 farkku 100 litran tankilla. Vetokoukun iästä ei tietoa.
Kun katson vihreitä, näen punaista.
Re: Vetoautojen vetokoukut
Opettavainen tarina joka herätti kaksi kysymystä:
1. Riittääkö Pasuunassa vetokyky noin isolle kuormalle
2. Oliko koukku mitoitettu noin isolle kuormalle
3-4v sitten nostettiin vene ylös isäni vanhalla romulla, sattumalta Pasuuna sekin. Venepaketin paino vain 500kg mutta koukku repesi irti muutaman kymmenen metrin jälkeen. Onneksi ei ollut vauhtia ja syrjäinen paikka, vene oli tarkoitus siirtää vain 200m päähän.
Auton ja koukun mitoitus sekä kunto on syytä tarkistaa ennen kärrin/trailerin kiinnittämistä, varsinkin jos edellisestä kerrasta enemmän aikaa ja raskas kuorma. Ugh.
1. Riittääkö Pasuunassa vetokyky noin isolle kuormalle
2. Oliko koukku mitoitettu noin isolle kuormalle
3-4v sitten nostettiin vene ylös isäni vanhalla romulla, sattumalta Pasuuna sekin. Venepaketin paino vain 500kg mutta koukku repesi irti muutaman kymmenen metrin jälkeen. Onneksi ei ollut vauhtia ja syrjäinen paikka, vene oli tarkoitus siirtää vain 200m päähän.
Auton ja koukun mitoitus sekä kunto on syytä tarkistaa ennen kärrin/trailerin kiinnittämistä, varsinkin jos edellisestä kerrasta enemmän aikaa ja raskas kuorma. Ugh.
Hyvän väittelyn tunnistaa humanistin itkusta.
Re: Vetoautojen vetokoukut
Mjooh, kannattaa katsella mitä siellä auton rekisteriotteessa sanotaan sallituista vetopainoista jarrullisena ja jarruttomana. Jos pykälien mukaan mennnään, voikin trailerin jarrullisuuden määritellä enemmän vetoauto kuin traileri+vene -paketin paino.Jawa kirjoitti:1. Riittääkö Pasuunassa vetokyky noin isolle kuormalle
Re: Vetoautojen vetokoukut
Jep. Pasuunalla saa otteen mukaan vetää jarrullista 1200 kg. Osittain purettu, kuivattu kosla kärryllä, jonka raskaat ajosillat siirretty vetoautoon, menee aika tarkkaan siihen rajalle. Voi ylittääkin vähän mutta ei ainakaan sataa kiloa. Aisapaino olikin sitten hyvin kohdallaan. Perä ei laahannut maata ja kärry tuli vakaasti perässä hyvin sidottuine kuormineen. Vetokyvystä voi ollakkin sitten montaa mieltä.
Kun ostaa käytettynä vanhaa autoa, ei monikaan varmaan saa koukusta ja sille sallituista painoista sen kummempaa informaatiota. Joutuu luottamaan siihen mitä rekisteriotteessa lukee.
Mielestäni tässä tapauksessa tapahtumaan vaikutti kuitenkin eniten koukun ruostuminen sisältä ja siihen asiaan halusin kiinnittää kirjoituksellani huomiota.
Kun ostaa käytettynä vanhaa autoa, ei monikaan varmaan saa koukusta ja sille sallituista painoista sen kummempaa informaatiota. Joutuu luottamaan siihen mitä rekisteriotteessa lukee.
Mielestäni tässä tapauksessa tapahtumaan vaikutti kuitenkin eniten koukun ruostuminen sisältä ja siihen asiaan halusin kiinnittää kirjoituksellani huomiota.
Kun katson vihreitä, näen punaista.
Re: Vetoautojen vetokoukut
Olet varmaankin aivan oikeassa ruostumisen vaikutuksen suhteen ja pointti on tärkeä. Uusi, 1200kg mitoitettu koukku ei taatusti petä edes 2000kg kuormituksella. Koukun ja sen kiinnityksen kuntoa olisi varmaan itse kunkin hyvä tarkkailla mutta miten sen teet jos koukku ruostuu sisäpuoleltaJyffe kirjoitti: Mielestäni tässä tapauksessa tapahtumaan vaikutti kuitenkin eniten koukun ruostuminen sisältä ja siihen asiaan halusin kiinnittää kirjoituksellani huomiota.
Vähän tähän liittyen, törmäsin jokin aika sitten tapaukseen jossa kuorma-auton vetokita oli pettänyt, onneksi metsätiellä tällä kertaa. Kidan auton vetopalkkiin kiinnittävä "pultti" oli pettänyt. Tapahtunutta selvitellessä vetokidan valmistajan edustaja vähätteli asiaa ja totesi niitä hajoavan 2-3 vuodessa samalla tavalla. Mitä vittua kysyi Pecos Bill, joka vuosi tien päällä lähtee 2-3kpl +35 tonnin perävaunuja omille teilleen ja se on normaalia
Hyvän väittelyn tunnistaa humanistin itkusta.
Re: Vetoautojen vetokoukut
Siis vedit 1200kg:n vetoautolla 2000 kilon traileria? Laiton kuljetus, joten senkin puolesta hyvä ettei käynyt pahemmin.
Re: Vetoautojen vetokoukut
Oikaistaanpas ylläoleva virheellinen väite.
Jos auton rekisteriotteessa sallitaan jarrullisena vedettävää massaa 1200 kg, sillä saa vetää jarrullista kärryä, jonka suurin sallittu kokonaismassa on vaikkapa 3500 kg, kunhan vetohetkellä oleva kokonaismassa ei ylitä 1200kg.
Jos auton rekisteriotteessa sallitaan jarrullisena vedettävää massaa 1200 kg, sillä saa vetää jarrullista kärryä, jonka suurin sallittu kokonaismassa on vaikkapa 3500 kg, kunhan vetohetkellä oleva kokonaismassa ei ylitä 1200kg.
http://www.trafi.fi/autoilu/auton_kaytto/peravaunutTrafi kirjoitti:Vetoauton ja kytkentälaitteiden tekniset ominaisuudet määrittelevät, minkä kokoinen perävaunu autoon voidaan kytkeä. Auton rekisteritietoihin on yleensä merkitty perävaunun suurin sallittu kytkentämassa jarruin ja jarruitta sekä suurin sallittu yhdistelmämassa.
Kytkentämassa tarkoittaa perävaunun ja kuorman muodostamaa todellista yhteenlaskettua massaa.
Viimeksi muokannut Jyffe, 07:39:09 09.10.2013. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kun katson vihreitä, näen punaista.
Re: Vetoautojen vetokoukut
Onko tuossa joku muuttunut? Miksi olen ollut katsovinani juuri viime vuonna Trafista, että todellisella massalla ei ole merkitystä. Siellä tosiaan on tuo sana "todellinen".
Tai sitten nämä on näitä:
http://venenetti.fi/uutiset/17102006-tr ... a-poliisia
Juuri viime viikolla mietin, että tuleeko ongelmia, kun oli massat paperilla 2540+1000 ilman E:tä, mutta melkein tyhjä kaappikärry.
Tai sitten nämä on näitä:
http://venenetti.fi/uutiset/17102006-tr ... a-poliisia
Juuri viime viikolla mietin, että tuleeko ongelmia, kun oli massat paperilla 2540+1000 ilman E:tä, mutta melkein tyhjä kaappikärry.
Re: Vetoautojen vetokoukut
No tuossahan on käytetty tervettä järkeä. Yleensä raskaammalle kuormalle hyväksytty kärry on kaikinpuolin tukevampi ja paremmilla jarruilla varustettu. Parempi ja turvallisempi vetää myös keveämmillä kuormilla.
Kun katson vihreitä, näen punaista.
-
- Viestit: 928
- Liittynyt: 08:04:42 10.09.2013
Re: Vetoautojen vetokoukut
Vedettävän kärryn kokonaispainolla ei ole väliä vaan todellisella kokonaispainolla.
Jos poliisi antaa ylipainosta sakon on aina kokonaispaino punnittava.
Onhan tuollaisella pasuunalla vedetty kokonaispainoltaan 2100kg kärri+ auto joten koukku kestää jos ei ruostunut ole.
Jos poliisi antaa ylipainosta sakon on aina kokonaispaino punnittava.
Onhan tuollaisella pasuunalla vedetty kokonaispainoltaan 2100kg kärri+ auto joten koukku kestää jos ei ruostunut ole.
Re: Vetoautojen vetokoukut
Tässä kuten lähes aina trailerikeskusteluissa sotkeentuu kaksi asiaa. Ajokorttiasetus jossa tutkitaan papereita ja suurin sallittu kytketämassa missä punnitaan (ks yllä linkattu Kipparin juttu). Todella usein kun tähän aiheeseen törmää, tieto on väärää. Ehkä siksi että sääntöjä on monta ja niitä pitää yhdistellä useista eri lähteistä. Kuten tuossa Kipparin jutussa asian oli väärin neuvonut sisäasiainministeriön poliisiosaston ylikomisario ja sitten sitä oiottiin tuossa jutussa. Itse luin säännöt läpi venettä, traileria ja autoa valittaessa. Vaikka noita tuskin kovin usein tiellä punnitaan, voi olla varma että vakuutusyhtiö ei korvaa vahinkon sattuessa pennin jeniä, jos voivat vedota laittomaan yhdistelmään. Ja vaikka vaihtotarvetta juuri nyt ei olisikaan, on hyvä tietää säännöt itsekin, että voi sitten repiä sakot kuin poliisit niitä kuitenkin jakavat...
Pasuunan tapauksessakin täytyy tehdä kaksi laskutoimistusta. Ellei kolme.
1. Kytkentämassa. Tässä käytetään sitä akselilta punnittua todellista massaa, eli aisapaino vähennetään. Passatin otteessa sanotaan että saa vetää 1200kg jarrullista (Ellei sanottaisi otteessa, se olisi omapaino tai max 3500kg. Jos olisi kyse jarruttomasta se olisi puolet omamassasta eli pasuunan tapauksessa 600kg tai max 750kg) Jos punnittu akselipaino on 1200kg oikeasti, homma OK. 1300kg ei enää ole OK, oli kortteja miten paljon vaan.
2a. Kortti. Jos pasuunan kokonaispaino (villi veikkaus jos omamassa on 1200kg) on 1800kg ja trailerin rekisteriotteeseen merkitty suurin sallittu paino on 2000kg, tarkoittaa tämä sitä että 1800kg + 2000kg = 3800kg mikä on yli 3500kg eli kuskilla pitää olla kortissa vähintään pikku E. Riippumatta trailerin ja auton todellisesta lastauksesta.
2b. Kortti. Tämä on jo turha kun 2a näytti pikku E:n tarvetta, mutta tarkistetaan silti. Trailerin kokonaismassa 2000kg on suurempi kuin auton omamassa 1200kg jolloin tässäkin tapauksessa kuskilta tarvitaan pikku E. Riippumatta todellisista kuormista.
Kuten kaikissa säännöissä, tässä tulee hölmöjä lopputuloksia. Omaa venettäni saan hinata nippa nappa jarruttomalla trailerilla. Saisin hinata sitä autoni perässä myös 1400kg:n jarrullisella trailerilla ilman pikku E:tä. 1500kg:n trailerilla taas en, koska silloin se ylittää auton omamassan. Jos taas käyn katsastamassa sen 1500kg:n trailerin 1400kg:n traileriksi, sitten kaikki on taas hyvin enkä joudu autokouluun...
Pasuunan tapauksessakin täytyy tehdä kaksi laskutoimistusta. Ellei kolme.
1. Kytkentämassa. Tässä käytetään sitä akselilta punnittua todellista massaa, eli aisapaino vähennetään. Passatin otteessa sanotaan että saa vetää 1200kg jarrullista (Ellei sanottaisi otteessa, se olisi omapaino tai max 3500kg. Jos olisi kyse jarruttomasta se olisi puolet omamassasta eli pasuunan tapauksessa 600kg tai max 750kg) Jos punnittu akselipaino on 1200kg oikeasti, homma OK. 1300kg ei enää ole OK, oli kortteja miten paljon vaan.
2a. Kortti. Jos pasuunan kokonaispaino (villi veikkaus jos omamassa on 1200kg) on 1800kg ja trailerin rekisteriotteeseen merkitty suurin sallittu paino on 2000kg, tarkoittaa tämä sitä että 1800kg + 2000kg = 3800kg mikä on yli 3500kg eli kuskilla pitää olla kortissa vähintään pikku E. Riippumatta trailerin ja auton todellisesta lastauksesta.
2b. Kortti. Tämä on jo turha kun 2a näytti pikku E:n tarvetta, mutta tarkistetaan silti. Trailerin kokonaismassa 2000kg on suurempi kuin auton omamassa 1200kg jolloin tässäkin tapauksessa kuskilta tarvitaan pikku E. Riippumatta todellisista kuormista.
Kuten kaikissa säännöissä, tässä tulee hölmöjä lopputuloksia. Omaa venettäni saan hinata nippa nappa jarruttomalla trailerilla. Saisin hinata sitä autoni perässä myös 1400kg:n jarrullisella trailerilla ilman pikku E:tä. 1500kg:n trailerilla taas en, koska silloin se ylittää auton omamassan. Jos taas käyn katsastamassa sen 1500kg:n trailerin 1400kg:n traileriksi, sitten kaikki on taas hyvin enkä joudu autokouluun...
Re: Vetoautojen vetokoukut
Asia on täsmälleen kuten thirvi toteaa, saatiin sakotkin (26 päiväsakkoo) kun tossa parivuotta sitten hinattiin yhdistelmää joka olis vaatinu pikku-E:n.
Re: Vetoautojen vetokoukut
Onneksi aikanaan tuli käytyä kouluja sen verran, että kortissa on ihan iso E.
Kun katson vihreitä, näen punaista.
Re: Vetoautojen vetokoukut
Eli 1200kg:n autolla saa vetää 2000kg:n kärryä, jos se on tyhjä? Eli todellinen massa ratkaisee?
Mutta edellämainittu 2540+1000 yhdistelmä vaatii BE-kortin vaikka kärry olisi tyhjä? Eli tässä todelliset massat eivät ratkaise mitään?
Mutta edellämainittu 2540+1000 yhdistelmä vaatii BE-kortin vaikka kärry olisi tyhjä? Eli tässä todelliset massat eivät ratkaise mitään?
Re: Vetoautojen vetokoukut
Autolla, jolla saa vetää jarrullista perävaunua kokonaismassaltaan 1200kg, voi vetää vaikka perävaunua, jonka suurin sallittu kokonaispaino on 3500kg, kunhan todellinen massa ei ylitä 1200kg.
Modet voisivat tehdä uuden topikin näistä kortti ja vetoautovänkytyksistä. Tarkoitus oli kiinnittää huomio ainoastaan vetolaitteiden kunnon tarkastamiseen eikä inttää päivänselvistä asioista, jotka ovat kaikkien luettavissa mm. Trafin sivuilta.
Modet voisivat tehdä uuden topikin näistä kortti ja vetoautovänkytyksistä. Tarkoitus oli kiinnittää huomio ainoastaan vetolaitteiden kunnon tarkastamiseen eikä inttää päivänselvistä asioista, jotka ovat kaikkien luettavissa mm. Trafin sivuilta.
Kun katson vihreitä, näen punaista.
-
- Viestit: 49
- Liittynyt: 10:12:29 14.07.2010
- Paikkakunta: hyvinkää
Re: Vetoautojen vetokoukut
mä oon nyt vähä hukassa näissä. omalla autolla(primera) saa vetää jarrutonta 650kg ja jarrullista en muista paljon oli. itelläni on jarruton omavalmiste traikku 750kg ja se painaa jo itessään sen parisataa kiloa ainaki niin eihän siihen jää enään veneelle painoa ku 450kg? vai hä? useesti näkee ku hinataan tuplasti isompia veneitä jarruttomalla traikulla ni on pistäny vähä mietityttämään.
-
- Viestit: 928
- Liittynyt: 08:04:42 10.09.2013
Re: Vetoautojen vetokoukut
Jarruttoman kokonaismaksimi koukkuun kiinnitettynä on aina 750kg. Oman auton katalookista löytyy autokohtainen vetomassa ja kuulamassa . Edes keskikokoinen pakettiauto ei välttämättä ole tae täyden 750kg jarruttomasta vetomassasta.
Riippuen kärryn rakenteesta 1 aisainen n.5 metriselle veneelle tarkoitettu traileri painaa 130-150kg.
Aisapainohan on 25-75kg riippuen autosta.
Riippuen kärryn rakenteesta 1 aisainen n.5 metriselle veneelle tarkoitettu traileri painaa 130-150kg.
Aisapainohan on 25-75kg riippuen autosta.
Re: Vetoautojen vetokoukut
Juurikin noin, eihän noita jarruttomia ole juurikaan muita kuin 750kg kokonaispainolla ja sellaisen veturit on suht harvassa henkilöautopuolella näin kaikki kärryt olisi kokonaispainoltaan rekisteröitävä auton mukaan.pikepetteri kirjoitti:Vedettävän kärryn kokonaispainolla ei ole väliä vaan todellisella kokonaispainolla.
Jos poliisi antaa ylipainosta sakon on aina kokonaispaino punnittava.
Onhan tuollaisella pasuunalla vedetty kokonaispainoltaan 2100kg kärri+ auto joten koukku kestää jos ei ruostunut ole.
Re: Vetoautojen vetokoukut
Milloin ihmiset oppii kiinnittää veneensä traileriin kunnolla ja/tai tarkistamaan ylipäätänsä taakkaliinojen kunnon säännöllisesti. Liinat kun ei maksa tässä harrastuksessa juuri mitään. Myös trailerin kuulakytkimen kiinnityksen vetoautoon on syytä tarkistaa hyvin, että on varmasti kiinni.drwho kirjoitti:http://metro.fi/paakaupunkiseutu/uutise ... si_news_p1
Itsellä ei tule traileroinnissa paljoa kilometrejä, mutta virkavalta on kaksi kertaa pysäyttänyt
ensimmäisellä kerralla antoivat varoituksen vähäisistä kiinnityksistä ja toisella kerralla inttivät että on ylipainoa, minä taas ettei ole (todellisuudessa oli) ennen kuin punnitsevat paketin painon. jättivät inttämisen kesken, kun kuulemma vaaka autot oli muissa tehtävissä.
Huom. Työ voitto virkavallan edustajista On ihmisellä pienet ilot.
Kummastakin pysäytyksestä on opittu, nykyään kiinnitykset on kunnossa omassa veneessä ja yhdistelmän sallittu paino on niin kuin rekisteriotteessa on mainittu.
KEVENNYS. Sunnuntaina sattui , että kaverin traileri veneineen lähti omille teilleen juuri kun painoin kaasua autolla.
Vahinkoa ei sattunut, muuta kuin trailerin nokka pyörä vääntyi vähäsen ja maantiekaide otti trailerin ja veneen hellään syleilyyn. Toisella puolella kaidetta olisi ollut syvä oja vastassa ja hyvä kala reissu jäännyt tekemättä.
SYY. huonosti laitettu kuulakytkin vetokoukkuun ei ollut täysin paikoillaan. Tässäkin syy oli kaverin, niin kuin aina
Mitä näistä muiden ja omalle kohdalle sattuneista vahingoista voi muuta kuin oppia
Toivotan kaikille kalastajille hyvää loppu kautta kalaisissa merkeissä, vaikka vedet merellä ovatkin alhaalla.
Re: Vetoautojen vetokoukut
Ryssät prkle pöllineet trailerin!!!!drwho kirjoitti:http://metro.fi/paakaupunkiseutu/uutise ... si_news_p1
Re: Vetoautojen vetokoukut
Nostetaas vanhaa aihetta, joka alkaa olemaan taas ajankohtainen..
Tossa kuva viime kesältä ja PASSAT vm. 96 tässäkin kyseessä, Kovilin koukulla
Ei välttämättä päältäpäin olisi huomannut kuinka mätä tuo koukku on sisältä, koska kaikissahan noissa koukuissa on pintaruostetta..
Tilanne oli että perässä oli noin 600kg vene ja traileripaketti ja kotimatkaa joku 100km mereltä.. Traileri alkoi jotenkin tuntumaan jännältä ja käännyin sitten huoltoaseman pihaan katselemaan mikä olisi vikana.
Kun käännyin huoltsikan pihaan ihan vit**moinen pauke ja kolina ja katoin että nyt tulee vene takalasista läpi, ja että traileri on ollut huonosti kiinni ja lähtenyt irti...
Mutta tosissaan tuo koukku meni paskaksi kuvan mukaisella tavalla..
Ja tolla autolla oli tosissaan ennen totakin reissu vedetty venettä, 1200kg peräkärrykuormia yms. että ei ollut käytöpuutetta. Koukulle tuli vaan kilsat täyteen. Aivan järjettömän hyvä tuuri kävi vaan tuossa tapauksessa ettei vene ollut vastaantulevan auton keulassa..
Nykyisin kun iskee kärryn perään niin heiluttelen eka vetokidan kiinnityksen ja hyppään sen jälkeen aisan päälle ettei kävis toistamiseen näin huono tuuri..
Tossa kuva viime kesältä ja PASSAT vm. 96 tässäkin kyseessä, Kovilin koukulla
Ei välttämättä päältäpäin olisi huomannut kuinka mätä tuo koukku on sisältä, koska kaikissahan noissa koukuissa on pintaruostetta..
Tilanne oli että perässä oli noin 600kg vene ja traileripaketti ja kotimatkaa joku 100km mereltä.. Traileri alkoi jotenkin tuntumaan jännältä ja käännyin sitten huoltoaseman pihaan katselemaan mikä olisi vikana.
Kun käännyin huoltsikan pihaan ihan vit**moinen pauke ja kolina ja katoin että nyt tulee vene takalasista läpi, ja että traileri on ollut huonosti kiinni ja lähtenyt irti...
Mutta tosissaan tuo koukku meni paskaksi kuvan mukaisella tavalla..
Ja tolla autolla oli tosissaan ennen totakin reissu vedetty venettä, 1200kg peräkärrykuormia yms. että ei ollut käytöpuutetta. Koukulle tuli vaan kilsat täyteen. Aivan järjettömän hyvä tuuri kävi vaan tuossa tapauksessa ettei vene ollut vastaantulevan auton keulassa..
Nykyisin kun iskee kärryn perään niin heiluttelen eka vetokidan kiinnityksen ja hyppään sen jälkeen aisan päälle ettei kävis toistamiseen näin huono tuuri..