Sisäperämoottorit ja uistelu

Alueen säännöt
Tälle palstalle keskustelut jotka koskevat veneitä, niihin liittyviä varusteita ja kulkupelejä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Avatar
Samtheman
Pippelsman
Viestit: 7994
Liittynyt: 19:28:05 21.04.2005
Paikkakunta: Korso

Sisäperämoottorit ja uistelu

Viesti Kirjoittaja Samtheman » 08:52:16 09.08.2014

Avataanpa tästä ikuisuuskysymyksestä taas aihe. Silmään osui interwebissä parikin venemallia, joissa ei ole vikana kuin kone. Saatavilla olisi isompaa bensakonetta(jota en harkitsisi) ja sit tdi-konetta. Se herätti kiinnostukseni. Voisiko 7m/1200kg paketti olla 120tdi-koneella uisteltavissa? Bensat tuohon on 150-200hv, joten voisi luulla että pienillä kierroksilla nopeus olisi dieselillä ok. Kuitenkin autolla voi ajella hiljaa kuinka kauan vaan, voisiko tuollakin? Toinen kone, yhdistetty ohjaus ja pilotti ei houkuttele...
ISO uisteluvene kaupan! Nettivene 735003

Tsekkaa mun blogi: https://www.facebook.com/ruodollarokotettu/?fref=ts

Avatar
drwho
Viestit: 684
Liittynyt: 15:11:48 16.12.2010
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sisäperämoottorit ja uistelu

Viesti Kirjoittaja drwho » 17:01:00 09.08.2014

Ainoa mikä mulla tulee mieleen on noiden meridieselkoneiden yllättävän tiuha huoltoväli uisteluhommissa.

Herring
Viestit: 187
Liittynyt: 22:27:48 17.09.2011
Paikkakunta: Kehä Ykkösen sisältä
Viesti:

Re: Sisäperämoottorit ja uistelu

Viesti Kirjoittaja Herring » 20:38:04 09.08.2014

Yks tyyppi valitti että vetolaite rupes oireilemaan kun uisteli Targalla. Maailmalla noi charter paatit on useasti suoralla akselivedolla ja ne kestää. Eli moottori ei sinänsä liene ongelma.

Avatar
sursill
Pirkan pilaaja
Viestit: 1983
Liittynyt: 15:24:19 23.03.2006
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Re: Sisäperämoottorit ja uistelu

Viesti Kirjoittaja sursill » 22:17:09 09.08.2014

Akselivetoisissa vetouistelu paateissa on aika usein käytössä hydraulimerivaihde jossa on säädettävä luistoventtiili. Tuolla saadaan kone kiertämään edullisimmalla kierrosnopeudella ja että öljynpaineet sekä käyntilämpötilat ovat siellä missä pitääkin olla.

Mulla on sellainen muistikuva noista perävetolaitteista, että ne vaatii huomattavasti enemmän huoltoa kuin isohko perämoottori. Voi olla, että tämä on vanhentunutta tietoa. En ole näiden kanssa joutunut viime aikoina puljaamaan.

Torsti
Viestit: 395
Liittynyt: 10:50:04 02.09.2007

Re: Sisäperämoottorit ja uistelu

Viesti Kirjoittaja Torsti » 20:05:01 10.08.2014

Jos kyseessä on Mercun 120 diesel niin sitä kolinaa ja tutinaa ei siedä Erkkikään.
Puhumattakaan dieselin kärystä.
Tollasen bensakoneellisen saa kyllä jo siihen hintaan että myy sen mosan vetolaitteineen veke ja ruuvaa hissin ja kunnollisen koneen siihen kiinni.
Jos haluaa ittelleen jotain spesiaalia käyttövehettä laittaa.........

Herring
Viestit: 187
Liittynyt: 22:27:48 17.09.2011
Paikkakunta: Kehä Ykkösen sisältä
Viesti:

Re: Sisäperämoottorit ja uistelu

Viesti Kirjoittaja Herring » 11:51:37 11.08.2014

Kai noi sisä- ja sisäperämoottorit ovat mennyttä aikaa kun löpölläkään ei saa ajaa. Osta paatti ja myy kone pois. Laita reiät tukkoon ja moderni perämoottori brackettiin kiinni. Saat puolet lisää tilaa veneeseen.

MalliKuha
Viestit: 11
Liittynyt: 16:49:06 16.07.2012

Re: Sisäperämoottorit ja uistelu

Viesti Kirjoittaja MalliKuha » 20:30:51 17.08.2014

Moi!

Itsellä oli kuusi vuotta uistelu käytössä Flipper 850. Koneena Volvo Penta aqd40 eli 3,6l kuusipyttyinen turbodiesel vetolaitteella. Ei minkään valtakunnan vikaa ollu kokoaikana muuta kun perushuollot ja tuohan käy melko pehmeästi. Nelipyttyisistä en niinkään tiedä. Moni sanoi että karstottuu yms. No minä tietysti asiasta kiinnostuneena otin suihkut ja imu- ja pakosarjan pois jotka olivat täysin puhtaat. Kaikki kun on kunnossa niin hyvin toimii ainakin nuo VP:t. Kerkesin ajelee uisteluvauhtia kuudessa vuodessa noin 700h. Ainut ongelma tuossa veneessä oli takakajuutta jonka takia takakansi oli korkealla eikä siksi hyvä. Nykyisessä veneessänikin on dieselkoneet ja hyvin toimii. Tosin akselivetoiset niin koneet keskellä venettä ja takakansi alhaalla muutenkin tuohon hommaan suunniteltu vene.

Avatar
Samtheman
Pippelsman
Viestit: 7994
Liittynyt: 19:28:05 21.04.2005
Paikkakunta: Korso

Re: Sisäperämoottorit ja uistelu

Viesti Kirjoittaja Samtheman » 06:22:19 18.08.2014

Kiitosta kokemuksista. Jäi jotenkin vaivaamaan tuo, joissain venemalleissa kun olisi konetta lukuunottamatta kaikki avut kohdallaan. Myöskin dieselin kulutus matka-ajossa on aika houkutteleva, kun käy lohta paljon uistelemassa ja perheen kanssa retkeilemässä. Noihin sisäperiin kun ei uistelukoneen asennus välttämättä ole helpoin ja halvin homma (esim. hydr sylinteri+letkut n.400-500€ ja kone 2000€)
Noh, ei tässä kiire ole, tuskin olen heti vaihtamassakaan...
ISO uisteluvene kaupan! Nettivene 735003

Tsekkaa mun blogi: https://www.facebook.com/ruodollarokotettu/?fref=ts

pohjoinenjoki
Viestit: 63
Liittynyt: 09:34:28 20.01.2013

Re: Sisäperämoottorit ja uistelu

Viesti Kirjoittaja pohjoinenjoki » 21:21:41 20.08.2014

Itse siirryin tänä keväänä käyttämään ns meriläistä uisteluhommissa. Itsellä ei ole tarvetta siirtää venettä trailerilla mihinkään joten painosta ei ole mitään haittaa. Ja silloin kun venettä ei käytetä uistelussa niin sehän sopii mitä parhaiten myös retkeilyyn perheen kanssa. Pituutta on tuommoiset 8 metriä joten tilaakin on aivan riittävästi tarjolla. Koneena on Yanmarin 27 hevosvoimainen dieseli. Polttoaineen kulutus matka-ajossa noin 1.5 litraa tunnissa ja uistelussa sitten niin vähän ettei oikein pysty edes laskemaan.
Ja mikä tärkeintä niin painonjakauma on ideaalinen. Kone kun on keskellä venettä niin taatusti ei luikertele uistellessa mihinkään. Ja perän avotilassa on riittävästi tilaa.
Tällä veneellä liikutaan lähes päivittäin toukokuun puolesta välistä lokakuun alkuun ja uistelutuntejakin on tullut varmasti jo satoja tänä kesänä. Ja ei moottori yski eikä pätki.
Enään minulla ei tule olemaan paluuta näihin perämoottorivehkeisiin. En oikein keksi mitään syytä paluuseen. Lähinnä harmittaa ettei ole tullut siirryttyä näihin meriläisiin uistellessa aiemmin. Näillä veto- ja ajotunneilla alkaa jo oikeasti olla polttoaineen kulutuskin näytellä merkittävää osuutta kuluissa. Ja nykyään kaikki tavarat saa veneeseen mahtumaan joten roudaaminenkin jää pois. Ja sitä tavaraa on paljon ja kaikille on tilaa.

Avatar
drwho
Viestit: 684
Liittynyt: 15:11:48 16.12.2010
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sisäperämoottorit ja uistelu

Viesti Kirjoittaja drwho » 09:36:59 23.08.2014

Ihan mielenkiinnosta, mikä vene on kyseessä?

Avatar
Anár
Viestit: 922
Liittynyt: 12:25:38 02.03.2006

Re: Sisäperämoottorit ja uistelu

Viesti Kirjoittaja Anár » 10:10:25 29.08.2014

Torsti kirjoitti:Jos kyseessä on Mercun 120 diesel niin ....
Samaa mieltä, eli jos on mercrun "ihmediesel" eli se 1,7 litranen puolalainen ooppelidiisseli niin unohda koko juttu.

Itse olen uistatellu akselivetoisella jokusen kesän. Akselia pyörittää 4 sylinterinen kone. Varmuuden vuoksi olen viritellyt ajojarrut perään niin että saan antaa kierroksia reilusti yli tyhjäkäynnin. Taitaa olla vaapunvetokierrokset jossain 1200 kierroksen kantturoissa.

- Öljynpaine asettuu suurinpiirtein sinne minne pitääkin. matkanopeudella paine 4,2, uistelukierroksilla 3.9 kiloa.
- lämpö ei laske alle 80 asteen, nesteen. Öljyn lämpöä ei mitata.
- koneen tyhjäkäyntitärinä ja sen aiheuttama veneen rakenteiden vielä isompi tärinä on olematonta.
- vaihelaatikkokin tod.näk tulee voideltua paremmin kuin tyhjäkäynnillä joka on 900 rpm kantturoissa.

Kuvittelisin että perävetolaitteen kanssa toimii samat lainalaisuudet. Eihän sielläkään nyt sentään mitään sen kummempaa tekniikkaa ole kuin rutkunkaan perässä. Akselien varassa nippu hammasrattaita ja laakereita jotka tarvii voitelua.
Jos jollakin on perävetolaite oireillut uistelun takia niin häneltä voisi kysyä että paljonko tuli ajettua perä ylhällä, ns. matalavesiasennossa.

Vapaa-aikakäyttöön suunnitelluissa meridiisseleissä huoltoväli on yleensä 100 tuntia ja siitä varmaan on hyvä pitää suurinpiirtein kiinni. Vaikkakin tuo mitoitus on tarkoitettu tilanteeseen jossa koneella ajetaan enimmäkseen matkavauhtikierroksia.
Lähetäämpä kattomaan mikä unohtu kotia

rekufaari
Viestit: 141
Liittynyt: 22:30:06 03.02.2011

Re: Sisäperämoottorit ja uistelu

Viesti Kirjoittaja rekufaari » 21:39:06 29.08.2014

Kesäkuussa tuli mitta täyteen, että nyt tämä paleltuminen pulpettiveneessä riittää.
Hankin tilalle Minor 640 veneen jossa sentään saa oleskella lämpimässä hytissä vaikka aamutossut jalassa.

Uistelu tällä yhdistelmällä sujuu hyvin, kun laitoin kaksi jarrupussia sivuille.
Minor kulkee tyhjänäkäynnillä ilman noita jarrupusseja noin 3,7 solmua, jarrupussien avulla nopeus putosi 2 solmuun.

Kyllä kaikenlainen kalastus muuttui niin paljon mukavammaksi, että ikinä ei enää paluuta mihinkään avoveneeseen.

Minorissa on yanmar meridiesel 62hv, jolla huippunopeus on 19 solmua, mutta matka-ajossa olen tyytynyt 16:sta solmun nopeuteen, kun ei mulla eläkeläisellä enää ole tulenpalava hoppu päästä pelipaikoille.

Entisen Suvi 5050 Uno Cc + Mercury EFI 60hv molemmat vuosimallia 2011 myyn todella edullisesti, sille joka kaipaa nopeaa ja taloudellista keskipulpetti venettä vaikka syksyn hauki ja taimen jahtiin.

http://www.nettivene.com/moottorivene/suvi/568121

pohjoinenjoki
Viestit: 63
Liittynyt: 09:34:28 20.01.2013

Re: Sisäperämoottorit ja uistelu

Viesti Kirjoittaja pohjoinenjoki » 08:47:04 30.08.2014

Kun tuolla lompakolla ei ole paksuutta tarpeeksi niin tässä tarina joka osoittaa että pienellä omalla vaivalla voi saada aivan käyttökelpoista tekniikkaa uisteluun.
Keskimoottorihan siis piti saada. Rajoituksena oli se että tekniikka piti olla kutakuinkin uutta, muusta ei niin väliä koska talvella ehtii kyllä hieroskella paikat kuntoon.
Ja tietenkin materiaaliksi puuta koska sen verran helppoa työstää.
Ja sopivaa sitten etsittiin koko viime syksy kunnes sitten löytyi. Reilut neljäkymmentä vuotta vanha meriläinen jossa sata tuntia ajettu yanmarin 3gm30 diesel plus uusi akseli ja potkuri. Ja hintaa muutama tonni.
Olihan se vähän surkean näköinen telakoituneena ressun alla ja puuosille tulisi iso remontti. Onneksi runko oli erittäin hyvässä kunnossa.
Tammikuun alussa sitten vene siirrettiin tänne pohjoiseen ja saman tien homma alulle. Kaiken ylimääräisen purin pois, lahonneet kajuutan kannet yms...
Ja rungosta piti rapsutella wanhat maalit pois jne...
Talvihan siinä meni rattoisat pihalla ressun alla. Välillä oli vähän näpitkin jäässä -35 asteen pakkasella maaleja skrapaillessa mutta lähtee muuten sellaisessa kelissä kuumailmapuhaltimella hyvin pois.
Liitteenä muutama kuva alusta loppuun. Mahonkiakin alkoi löytyä maalikerrosten alta.
Remonttiin meni rahaa noin kaksi ja puoli tonnia. Nämä kulut olivatkin suurelta osin kalliiden lakkojen ja kyllästysaineiden kuluja. Omalle työlle ei sitten viitsinyt arvoa laskea. Joten tässä tuli vene lähes uudella moottorilla about 7000 eurolla. Joten kannustetaan muitakin talven aikana askartelemaan oma käyttövene.
Liitteet
2013-10-20-4572(1).jpg
2013-10-20-4572(1).jpg (71.9 KiB) Katsottu 2128 kertaa
2014-01-22-5412pieni.jpg
2014-01-22-5412pieni.jpg (78.83 KiB) Katsottu 2128 kertaa
2014-02-02-5570pieni.jpg
2014-02-02-5570pieni.jpg (72.33 KiB) Katsottu 2128 kertaa
2014-03-06-5874pieni.jpg
2014-03-06-5874pieni.jpg (67.01 KiB) Katsottu 2128 kertaa
2014-05-12-6834pieni.jpg
2014-05-12-6834pieni.jpg (90.48 KiB) Katsottu 2128 kertaa
2014-05-04-6780pieni.jpg
2014-05-04-6780pieni.jpg (94.25 KiB) Katsottu 2126 kertaa

Vastaa Viestiin