Pikku-E:n ajaminen

Alueen säännöt
Tälle palstalle keskustelut jotka koskevat veneitä, niihin liittyviä varusteita ja kulkupelejä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Emppai
Käsijuusto
Viestit: 7219
Liittynyt: 22:20:26 04.01.2006

Pikku-E:n ajaminen

Viesti Kirjoittaja Emppai »

Moinen suorituksessa ja käytäntö ei löydy ihan selkeästi joten ajattelin päivittää tänne miten homma menee nykyisin.

Ekaksi nyt on ihan jees aika ajaa pikku-e kortti vaikka siinä kortin voimassaoloaika lyheneekin, sillä nykyiset kortit vanhenee samaan aikaan kuin uusi kortti jonka nyt saa. Ei siis väliä vaikka korttisi olisi voimassa vuoteen 2110, kaikki menee uusiksi n. 15 vuoden päästä(Lähde:poliisilaitoksen lupavirkailija, en tiedä tästä sen enempää.)

Ekaksi mene lääkäriin ja pyydä todistus tätä muutosta varten. Katsoo näön, näkökentän ja kyselee hiukan hupsuja.

Sitten poliisilaitokselle lääkärintodistuksen, kahden passikuvan ja n.100 euroa rahaa mukana ja siellä täytetään hakemus jonka hyväksynnästä menee tieto kirjallisia vastaanottaville katsastuskonttoreille. Riihimäellä normaali odotusaika kaksi viikkoa, keväällä kauemmin, mulla meni viisi päivää. Sitten kun lupa on siellä saa mennä kirjallisiin. Itse koe on tosi helppo, jos olet seurannut keskusteluja kilomääristä ja renkaista täällä ja vetouistelu.comissa niin läpi menee lukematta ihan varmasti. Muistat vaan lukea mitä kysytään ja lue kaikki vastaukset.

Koe kun on läpi on inssin vuoro. Siitä muutama huomio: jos ajat sen automaatilla, niin et saa ajaa yhdistelmää kuin automaatilla(naurettava nyanssi), oma paketti mukaan (vanhalle kortille laittoman paketin saat ajaa inssiin), paketin tulee olla täysin laillinen eli nastat autossa ja kitkat kärryssä ei käy... Inssiin menen tiistaina ja siitä lisää kun ohi.
Emppai
Käsijuusto
Viestit: 7219
Liittynyt: 22:20:26 04.01.2006

Re: Pikku-E:n ajaminen

Viesti Kirjoittaja Emppai »

Vielä huomiona, inssi on ajettava paketilla jonka ajamiseen vaaditaan pikku-e.
Avatar
vlasek
Provoileva muskelipökiö
Viestit: 13103
Liittynyt: 00:09:58 02.09.2007
Paikkakunta: Träshscandal

Re: Pikku-E:n ajaminen

Viesti Kirjoittaja vlasek »

kyselee hiukan hupsuja.
Voisko tätä avata hieman enemmän? :)
"Jävla skogsfinnar, flytta tillbaka till mongoliet
Avatar
Jäpäkyörä
Vanhempi savolainen hauen pamputtaja
Viestit: 7405
Liittynyt: 16:06:19 22.04.2005
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Pikku-E:n ajaminen

Viesti Kirjoittaja Jäpäkyörä »

vlasek kirjoitti:
kyselee hiukan hupsuja.
Voisko tätä avata hieman enemmän? :)
No siellä saattaa olla joku kompa, mikä pitää huomata.
Tai piirtää kello ja muuta vastaavaa.
On sev verta töitä, että haju housussa pyssyy.
Kielj-kiärylöitä/Unto Eskelinen
jerkkierkki
Viestit: 37
Liittynyt: 13:00:19 11.03.2011

Re: Pikku-E:n ajaminen

Viesti Kirjoittaja jerkkierkki »

Mä ajoin sen viime viikolla. Menin vaan poliisilaitokselle tekemään paperin ja maksoin jonka jälkeen katsastusasemalle teoriakokeeseen. Inssiinkin pääsin samana päivänä. Eikä tarvinnut lääkärintodistusta. Että silleen :D
Emppai
Käsijuusto
Viestit: 7219
Liittynyt: 22:20:26 04.01.2006

Re: Pikku-E:n ajaminen

Viesti Kirjoittaja Emppai »

Mikä paikkakunta ja kuinka tuore kortti? Tossa lääkärintodistuksessa oli tosiaan joku raja koska sen tarvii, eli kuinka tuore kortti on. Mun kortti on 18-vuotias, ja minulta se ainakin vaadittiin. Pienillä paikkakunnilla toi lupa voitaneen antaa heti jos jonoja ei ole,mutta jokainen käsitellään poliisilaitoksella erikseen.
kolehmainen
Viestit: 43
Liittynyt: 12:37:41 03.01.2013

Re: Pikku-E:n ajaminen

Viesti Kirjoittaja kolehmainen »

Emppai kirjoitti: Ekaksi nyt on ihan jees aika ajaa pikku-e kortti vaikka siinä kortin voimassaoloaika lyheneekin, sillä nykyiset kortit vanhenee samaan aikaan kuin uusi kortti jonka nyt saa. Ei siis väliä vaikka korttisi olisi voimassa vuoteen 2110, kaikki menee uusiksi n. 15 vuoden päästä(Lähde:poliisilaitoksen lupavirkailija, en tiedä tästä sen enempää.)
Tämä ei ole ihan noin yksioikoinen. Vanhojen (ennen vuotta 2013 hankituttujen) korttien voimassaolo kyllä päättyy vuonna 2033, riippumatta siitä mitä kortissa itsessään lukee. Jos nyt siis ajokorttiluokkaan hankkii korotuksen (esim. tämä pikku-e), astuu uudelle kortille voimaan uudet voimassaolosäädökset. Ja A ja B korteille voimassaoloaika on 15 vuotta (eli jos nyt ajaa pikku-een, niin voimassa olo päättyy 2030, eli ei suurta muutosta). Mutta jos nykyisessä kortissa on vaikka C, niin niiden voimassa olo ei olekaan kuin 5 vuotta. Eli kortin voimassaolo päättyy jo 2020, jos nyt hankkii korotuksen (kun se ilman korotusta olisi tuo 2033). Kortin siis joutuu uusimaan jo kolme kertaa tuossa välillä, kun vanhalla kortilla menisi vuoteen 2033 saakka.

Kortin uusiminen ei sinällään pääsääntöisesti ole kovin iso asia, kaksi kuvaa ja riittävästi euroja poliisilaitokselle. Mutta lääkärintodistuksen tarvii myös joka kerta, jos ikää on yli 45 vuotta.

Tämmöinen on tämä byrokraattien luvattu maa.
Tuolla lisätietoa: https://www.poliisi.fi/poliisi/home.nsf ... endocument

Itsellä on tuo ABC kortti ja tarve myös pikku-eelle ja vakavasti harkitsen koko pikku-een hankkimatta jättämistä juurikin tuon siitä seuraavan kortin uusimisrumban takia.
Emppai
Käsijuusto
Viestit: 7219
Liittynyt: 22:20:26 04.01.2006

Re: Pikku-E:n ajaminen

Viesti Kirjoittaja Emppai »

Mä kysyin tuosta C-kortista kun se itseltäkin löytyy ja sanoi, että se ei vaikuta koska en hae CE-lisäystä korttiin. Saa nähdä mikä läpyskä sieltä tulee kunhan inssi on ajettu. Todella sekavaa kaikkiaan nämä systeemit ja siitä syystä tämän topicin avasinkin.
kolehmainen
Viestit: 43
Liittynyt: 12:37:41 03.01.2013

Re: Pikku-E:n ajaminen

Viesti Kirjoittaja kolehmainen »

Emppai kirjoitti:Mä kysyin tuosta C-kortista kun se itseltäkin löytyy ja sanoi, että se ei vaikuta koska en hae CE-lisäystä korttiin. Saa nähdä mikä läpyskä sieltä tulee kunhan inssi on ajettu. Todella sekavaa kaikkiaan nämä systeemit ja siitä syystä tämän topicin avasinkin.
Ok, tämähän olisikin hyvä uutinen, jos se noin menisi. Tuo oma käsitykseni perustuu täysin tuohon linkittämääni lähteeseen, jossa mainitaan:

"Jos tällaisen ajokortin haltija haluaa suorittaa uusia ajokorttiluokkia, myönnetään uusi ajokortti määräaikaisena. Uusien ajokorttien voimassaoloajat ovat ajokorttiluokasta ja kortinhaltijan iästä riippuen voimassa 2 – 15 vuotta. Moottoripyörän ja auton ajokortit ovat voimassa pääsääntöisesti 15 vuotta ja kuorma-auton ajokortti 5 vuotta."

Itse ymmärrän yksiselitteisesti niin, että uusi kortti on määräaikainen ja voimassa sen voimassaolo määräytyy kortissa olevien kirjaimien mukaan (C = 5 vuotta). Toivottavasti olen väärässä. Ilmoitteleppa sitten uuden kortin saatuasi, että mikä siinä on voimassolopäivämäärä. Siinähän tuo viimeistään selviää.
Avatar
Samtheman
Pippelsman
Viestit: 7989
Liittynyt: 19:28:05 21.04.2005
Paikkakunta: Korso

Re: Pikku-E:n ajaminen

Viesti Kirjoittaja Samtheman »

kolehmainen kirjoitti:
Emppai kirjoitti: Ekaksi nyt on ihan jees aika ajaa pikku-e kortti vaikka siinä kortin voimassaoloaika lyheneekin, sillä nykyiset kortit vanhenee samaan aikaan kuin uusi kortti jonka nyt saa. Ei siis väliä vaikka korttisi olisi voimassa vuoteen 2110, kaikki menee uusiksi n. 15 vuoden päästä(Lähde:poliisilaitoksen lupavirkailija, en tiedä tästä sen enempää.)


Kortin uusiminen ei sinällään pääsääntöisesti ole kovin iso asia, kaksi kuvaa ja riittävästi euroja poliisilaitokselle. Mutta lääkärintodistuksen tarvii myös joka kerta, jos ikää on yli 45 vuotta.
Emppai, sä et näytä päivääkään alle viisikymppiseltä :lol:
ISO uisteluvene kaupan! Nettivene 735003

Tsekkaa mun blogi: https://www.facebook.com/ruodollarokotettu/?fref=ts
jerkkierkki
Viestit: 37
Liittynyt: 13:00:19 11.03.2011

Re: Pikku-E:n ajaminen

Viesti Kirjoittaja jerkkierkki »

Raasepori paikkakuntana ja kortti saatu 9v sitten. Viime vuonna kylläkin kortti uusittu kun piti saada ammattipätevyysmerkintä C-kortille.
stoub
Viestit: 107
Liittynyt: 13:21:00 29.04.2013
Paikkakunta: Vantaa/Savonlinna

Re: Pikku-E:n ajaminen

Viesti Kirjoittaja stoub »

Itse sain armeijasta v.2013 tuon pikku-E:n ja ammattipätevyyden, pohjalla oli jo C ja samana kesänä kun päivitin tuon luokan korttiin niin voimassaoloajaksi tuli 2018 saakka.
Mikey
Herr Doktor
Viestit: 7038
Liittynyt: 13:19:15 22.04.2005
Paikkakunta: Privat område. Mene pois.

Re: Pikku-E:n ajaminen

Viesti Kirjoittaja Mikey »

Onneksi ymmärsin joskus -90-luvulla maksaa sen 100 markkaa jolla pikku een sai liitetty korttiinsa siihen aikaan. Sopivan helppo tapa lisätä ko. kirjain korttiin.
Jag fiskar. Pappa betalar. Samma på finska.
Avatar
vlasek
Provoileva muskelipökiö
Viestit: 13103
Liittynyt: 00:09:58 02.09.2007
Paikkakunta: Träshscandal

Re: Pikku-E:n ajaminen

Viesti Kirjoittaja vlasek »

Jos panee Ulla Tapanisen kanssa, ni sillon ajaa pikku myytä.
"Jävla skogsfinnar, flytta tillbaka till mongoliet
Avatar
E.N.Hääppönen
IVRAN Saunabad
Viestit: 5850
Liittynyt: 18:38:19 05.09.2006
Paikkakunta: Iivantiiran Ypykkä, kukkiva tölli.
Viesti:

Re: Pikku-E:n ajaminen

Viesti Kirjoittaja E.N.Hääppönen »

Kyllä maan vetovoima voittaa Ullan, helposti.
Minkä nuorena oppii, sen vanhana taitaa unohtaa.
Mikey
Herr Doktor
Viestit: 7038
Liittynyt: 13:19:15 22.04.2005
Paikkakunta: Privat område. Mene pois.

Re: Pikku-E:n ajaminen

Viesti Kirjoittaja Mikey »

Tänne pitää saada se tykkää-nappi ja sassiin.
Jag fiskar. Pappa betalar. Samma på finska.
stequ78
Viestit: 172
Liittynyt: 04:54:19 22.10.2013
Paikkakunta: Bjöörnebori

Re: Pikku-E:n ajaminen

Viesti Kirjoittaja stequ78 »

Silloin -90 luvulla kun pikku e.n sai rahalla niin habitti minua jonkun verran kun olin vuoden liian nuori, olis pitänyt olla -77 syntynyt niin olis saanu ostettua kirjaimen, jouduin myöhemmin ihan suorittamaan inssillä jne kyseisen kirjaimen, niinkuin olen suorittanut kaikki muutkin kirjaimet yksitellen nykyiset luokat ABECE ja kaikista omat inssit B.stä kaksi kertaa vielä kun aikanaan hyllytin kortin sakoista 2viikoks.
''Till the fucking wheels come off baby..''
Avatar
Ossinmopo
Viestit: 1748
Liittynyt: 16:00:24 29.12.2011

Re: Pikku-E:n ajaminen

Viesti Kirjoittaja Ossinmopo »

Jäpäkyörä kirjoitti:
vlasek kirjoitti:
kyselee hiukan hupsuja.
Voisko tätä avata hieman enemmän? :)
No siellä saattaa olla joku kompa, mikä pitää huomata.
Tai piirtää kello ja muuta vastaavaa.
Onko tuo kellojuttu tosi? Sehän mielenkiintoista. Mitä ne siitä tutkii tai saa selville. Jos piirrän rannekellon, seinäkellon, digitaalisen kellon, lehmänkellon, kirkonkellon?
Millä kellolla jää kortti saamatta?
Avatar
Mokia
Operan Killisilmä
Viestit: 4320
Liittynyt: 11:01:14 22.04.2005

Re: Pikku-E:n ajaminen

Viesti Kirjoittaja Mokia »

vlasek kirjoitti:Jos panee Ulla Tapanisen kanssa, ni sillon ajaa pikku myytä.
Väärin. Muumimammaapas.
Kaikki jotka kalastavat meritaimenta, syyllistyvät laillistettuun uhanalaisen lajin sukupuuton edistämiseen!
Emppai
Käsijuusto
Viestit: 7219
Liittynyt: 22:20:26 04.01.2006

Re: Pikku-E:n ajaminen

Viesti Kirjoittaja Emppai »

Inssi nyt ajettu ja inssimies sanoi että uusi korttini on voimassa vuoteen 2033. Uusi kortti tulee postissa. Alkuperäinen kortti siis ABC.
Avatar
Jäpäkyörä
Vanhempi savolainen hauen pamputtaja
Viestit: 7405
Liittynyt: 16:06:19 22.04.2005
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Pikku-E:n ajaminen

Viesti Kirjoittaja Jäpäkyörä »

Ossinmopo kirjoitti: Onko tuo kellojuttu tosi? Sehän mielenkiintoista. Mitä ne siitä tutkii tai saa selville. Jos piirrän rannekellon, seinäkellon, digitaalisen kellon, lehmänkellon, kirkonkellon?
Millä kellolla jää kortti saamatta?
Juu, mun piti piirtää paljonko kello on, -60 tarkastuksessa.
Kai ne kokeili onko ukko älyssään.
Viimeksi muokannut Jäpäkyörä, 17:13:46 24.02.2015. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
On sev verta töitä, että haju housussa pyssyy.
Kielj-kiärylöitä/Unto Eskelinen
Avatar
Haukkivesku
Viikonloppusavolainen
Viestit: 4968
Liittynyt: 17:10:08 26.04.2005
Paikkakunta: hellsinki
Viesti:

Re: Pikku-E:n ajaminen

Viesti Kirjoittaja Haukkivesku »

Mä oon otttanu aina kuskin noihin e-hommiin.
"En minäkään ole aina oikeassa, mutta silloinkin muut ovat enemmän väärässä."
Avatar
Stickan
RantaruÅttalainen ojaharppi
Viestit: 8114
Liittynyt: 19:53:03 21.04.2005
Viesti:

Re: Pikku-E:n ajaminen

Viesti Kirjoittaja Stickan »

Itse olin kanssa korttiluokkaa korottamassa (B -> BEC1EC) n. 2½-vuotta sitten ja duunin puolesta
luonnollisesti. Piti toki itse maksaa siviilikonttorilla uuden ajokortin tilaus. Vanhan kortin voimassaoloajasta häippäsi toistakymmentävuotta (2044 -> 2033).

Jossain vaiheessa taas mahdollisesti kortinkorotusrumba edessä (-> iso-E)?
Tosin näillä näkymin aikasintaan ensi vuoden puolella...
Emppai
Käsijuusto
Viestit: 7219
Liittynyt: 22:20:26 04.01.2006

Re: Pikku-E:n ajaminen

Viesti Kirjoittaja Emppai »

Nonni, johan on perse. Nyt tuli uusi kortti kotiin, voimassa vuoteen 2020. Hienosti ne tietää konttorilla ja poliisilla miten nämä hommat menee. Ihan perseestä, mutta onneksi tuolla poliisilla tyyppi toimii virkavastuulla ja vieressä asioinut tuttu tyyppi kuuli koko keskustelun. On se nyt jumalauta kumma, ettei katsastuskonttorilla virkailija tai inssi edes tiedä näitä systeemejä! Molemmilta vielä asian olen varmistanut. Imekööt köliä kaikki!
Avatar
Stickan
RantaruÅttalainen ojaharppi
Viestit: 8114
Liittynyt: 19:53:03 21.04.2005
Viesti:

Re: Pikku-E:n ajaminen

Viesti Kirjoittaja Stickan »

Ehkä ne katsoi sua ja tuumasivat, että parempi tsekata kaverin ajokuntoisuus jo normaalia aiemmin?
Ei vaineskaan, mä kyllä luulin että kaikki uudet kortit uusitaan vuonna 2033.
Vastaa Viestiin