Motorguide Xi5 kokemuksia

Alueen säännöt
Tälle palstalle keskustelut jotka koskevat veneitä, niihin liittyviä varusteita ja kulkupelejä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
arousi
Viestit: 410
Liittynyt: 21:00:19 06.06.2012

Motorguide Xi5 kokemuksia

Viesti Kirjoittaja arousi » 15:38:10 17.04.2015

Tähän ketjuun voi kirjoittaa kokemuksia Motorguide Xi5 -keulasähkömoottorista.

Itse ostin Silver Eagleen MG:n Xi5 SW 80 lbs mallin 60" rikipituudella. Ensimmäisen käyttökerran jälkeen vaikutelma on varautuneen negatiivinen. Keulis hoitaa hommansa kuten kilpailijansa, mutta mitään vau -efektiä se ei aiheuta. GPS pitää kutinsa hyvin ja moottori liikuttaa Eaglea 6 m/s vastatuuleen 1,9 kn, joten teho/työntövoima riittänee kaikkeen tarpeelliseen. Rikipituus on Eagleen sopiva. Potkuriakselin ollessa n. 25-30 cm syvyydellä, rikiputken pelivaraa jää ehkä vajaa 20 cm. Lyhyempi, 54", rikipituus olisi täten aivan hilkulla; kovemmissa keleissä mielestäni täysin riittämätön. Muutaman ärsytyksen MG kuitenkin aiheutti tunnin ensikäytöllä:

Ärsytys 1: Kaukosäädin helisi heti paketista avaamisen jälkeen. Kaukosäätimen paristot vaihdetaan avaamalla neljä ruuvia kaukkarin takakannessa. Avattuani ruuvit etukansi jäi kämmenelleni kuten oletinkin, mutta koko piirilevy jäi takakanteen, joka siis oli ylösalaisin kädessäni ruuvien avausta varten. Selvisi, että piirilevy ei ole mitenkään kiinni kaukkarin kuorissa ja se tippui lattialle!!!!! Onneksi alla oli pitkänukkainen matto, muuten piirilevy olisi entinen... Se helinsevä ääni tuli jonkinlaisesta metallilevystä, joka ei ollut mitenkään kiinnitettynä kaukkarin sisällä. En tiedä sen tarkoitusta.

Ärsytys2: Moottorin tehojen ollessa >60 % kone alkaa rämisemään ja tärisemään aivan tolkuttomasti. Potkurin kiinnitys vaikuttaa todella ala-arvoiselta. Kiinnityssarja sisältää sokan, jolla akselin pyöriminen välitetään potkuriin, itse potkurin sekä potkuriakseliin pujotettavan lieriömäisen sinkin ja koko em. systeemin lukitsevan nylonmutterin. Potkurin runko vaikuttaa epäkeskolta(!) eikä asettaudu symmetrisesti akselille ja lisäksi sinkin keskireikä on huomattavasti potkuriakselia suurempi. Sinkkiä on täten mahdoton asettaa aksiaalisesti täysin keskelle, mikä johtaa sinkin potkuriakseliin aiheuttamaan hitausmomenttiin ja lisäravistukseen. Potkureissa on maahantuojan mukaan ollut "valuvikoja" ja maahantuojaan yhteyttä ottaessani ensi viikolla selviävät jatkotoimenpiteet.

Ärsytys3+4: Nämä olisivat voineet osittain olla jo selvitettävissäkin, mutta mainitsen ne kuitenkin, koska minulle ne tulivat yllätyksenä. Moottorin käyttäjä ei ainakaan kaukosäädintä käyttäessään tiedä, pyöriikö potkuri vai ei; näytön puuttuminen kaukkarista on käsittämätöntä. MG:a ei lisäksi saa yhdistettyä Lowranceen muulla kuin MG:n omalla MG Pinpoit Gatewaylla, parinkymmenen sentin kaapelinpätkällä, joka maksaa älyttömät 265 euroa!

Ensikokemuksen perusteella kaverin Minn Kota vie näistä keuliksista voiton. Päivitän tänne kokemuksiani jatkossakin, kunhan saan niitä kerrytettyä. En ostopäätöstä tehdessäni löytänyt Motorguidesta oikeastaan yhtään käyttökokemusta, joten ne lienevät monelle keulishankintaa harkitsevalle tervetulleita.

stequ78
Viestit: 172
Liittynyt: 04:54:19 22.10.2013
Paikkakunta: Bjöörnebori

Re: Motorguide Xi5 kokemuksia

Viesti Kirjoittaja stequ78 » 17:08:00 17.04.2015

Kiva kuulla tai siis lukea... Itselleni isompaan veneeseen tulossa juurikin MG, pikku paattiin juurikin keväällä pulttasin MK.n ipilot.in eka reissu heitetty Minnkotan kanssa ja tykkäsin siittä kovasti, odotan myös jotain järisyttävää MG.ltä kun kerran kaikki ovat sitä kehuneet ja ylistäneet, tai siis ei aivan kaikki.
Toivon nyt lähinnä että ei olisi pettymys!
''Till the fucking wheels come off baby..''

Avatar
Isotee
Viestit: 1438
Liittynyt: 07:36:20 25.04.2005
Paikkakunta: Janakkala

Re: Motorguide Xi5 kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Isotee » 21:17:03 17.04.2015

>aiheeton<
-Intohimoinen ankeriaanonkija-

Avatar
Tapsal
Viestit: 1581
Liittynyt: 10:07:46 24.04.2005
Paikkakunta: Helsinki

Re: Motorguide Xi5 kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Tapsal » 21:26:01 17.04.2015

Koneessa / potkurissa lienee jotain vikaa, en ainakaan ole kuullut vastaavia värinä ongelmia. Toivottavati tuo selviää. MG:ssä toivoisi olevan ainakin piippaus napin painalluksille että tietää menikö komento perille. Meinaan tänä keväänä koittaa molempien merkkien gps moottorit jotta tulee itsellekin käsitys käytettävyys eroista, taivasankkurista ym. Omassa käytössä palvellut Terrova jalkapedaalilla on täyttänyt hyvin omat tarpeet ja jatkaa nyt kaverin veneessä. Kevään ja alkukesän aikana selviää palataanko jalkapedaalikoneeseen...
On jännittävää odottaa, kuinka isoja kaloja sitä voikaan saada...

pikepetteri
Viestit: 932
Liittynyt: 08:04:42 10.09.2013

Re: Motorguide Xi5 kokemuksia

Viesti Kirjoittaja pikepetteri » 23:32:50 17.04.2015

Mutta missä on Emppai? Kaipaan niitä hehkutuksia tähänkin ketjuun :wink:

stequ78
Viestit: 172
Liittynyt: 04:54:19 22.10.2013
Paikkakunta: Bjöörnebori

Re: Motorguide Xi5 kokemuksia

Viesti Kirjoittaja stequ78 » 06:34:15 18.04.2015

Jos olis tykkää nappi niin tykkäisin edellisestä postauksesta :)
''Till the fucking wheels come off baby..''

merivässykkä
Viestit: 92
Liittynyt: 11:36:55 04.05.2007
Paikkakunta: Turku

Re: Motorguide Xi5 kokemuksia

Viesti Kirjoittaja merivässykkä » 23:39:32 24.04.2015

Kyllä ainakin mun tänä keväänä hankittu Xi5 iPilot reagoi komentoihin erityylisillä piippauksilla. Muuten hyviä kokemuksia, mutta kun akku alkaa loppumaan, niin vispilän "mittari" reagoi siihen aika myöhään ja kun se näyttää punaista, niin mikään ei toimi ja vehje on pakko irroittaa akusta vaikka potkuri vielä pyörii... Ja lyhyen kokemuksen mukaan, gps:n "ankkuroituminen" voi riippua päivästä. Mutta Petäjämäisesti painotan: nämä ovat vain ensipuraisuja laitteeseen.

Mimmama
Viestit: 73
Liittynyt: 17:23:52 21.08.2011
Paikkakunta: Lahti

Re: Motorguide Xi5 kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Mimmama » 14:55:19 25.04.2015

Itselläni nyt eka reissu takana keuliksen kanssa ja odotuksiin nähden olen tyytyväinen. Keulis on hiljainen ja huomaamaton, sekä liikuttaa sopivasti venettä. MG 55lbs 12v on minulla kiinni Faster 460 sc:ssä ja siihen tuntuu olevan sopivan kokoinen.
Taivasankkuri ja muistista haetulle pisteelle palaaminen toimi hyvin. Kelikin oli aika tyyni, tuulta vain 2m/s.

Avatar
Tapsal
Viestit: 1581
Liittynyt: 10:07:46 24.04.2005
Paikkakunta: Helsinki

Re: Motorguide Xi5 kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Tapsal » 21:21:14 25.04.2015

merivässykkä kirjoitti:Kyllä ainakin mun tänä keväänä hankittu Xi5 iPilot reagoi komentoihin erityylisillä piippauksilla.
Kumpi kone siis kyseessä Motorguide Pinpoint GPS vai Minn Kota iPilot?
On jännittävää odottaa, kuinka isoja kaloja sitä voikaan saada...

Avatar
drwho
Viestit: 684
Liittynyt: 15:11:48 16.12.2010
Paikkakunta: Helsinki

Re: Motorguide Xi5 kokemuksia

Viesti Kirjoittaja drwho » 08:45:17 30.04.2015

Mulla ei ole mitään omakohtasia kokemuksia Motorguidesta, mutta kun noita jenkkifoorumeita seuraa niin elän käsityksessä, että MG on teknisesti ihan yhtä hyvä kun MinnKota eikä kyseessä ole tosiaan mikään halpa kopio. Asiaa voi hämmästellä vaikka:

https://www.trollingmotors.net/minn-kot ... comparison

http://blog.boats.com/2014/12/fishing-f ... UHPKvmUd8E
Disclamer: Mulla on MinnKota Riptide ST 55 iPilot kiinni Fasterissa.

Emppai
Käsijuusto
Viestit: 7221
Liittynyt: 22:20:26 04.01.2006

Re: Motorguide Xi5 kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Emppai » 09:11:32 30.04.2015

Puolueeton testi näistä on tulossa kesällä ja antaa sen puhua puolestaan.

Avatar
Torres
Viestit: 211
Liittynyt: 17:57:33 16.04.2006

Re: Motorguide Xi5 kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Torres » 10:23:40 30.04.2015

MG:n kevään käyttökokemusten perusteella uskallan kirjoittaa muutaman sanan Minn Kotan ja Motorguiden eroista ja ominaisuuksista:

Eli kokemusta löytyy 55lbs työntövoiman koneista. Muita en käsittele. En ota kantaa myöskään koneiden hintoihin.

Käytössäni ovat olleet Minn kota Poverdrive, Minn kota Terrova copilotilla (neekerimalli) ja Terrovan Ripptide-malli i-pilotilla (valkoinen) sekä nykyinen MG Xi5 (tämän kevään). Näistä pisin kokemus Terrova copilotista 7-vuotta, johon olin hyvin tyytyväinen kunnes Co-pilot laukesi ja moottorin lasku-lukitus ruostui umpeen huolloista huolimatta.

Kaikkia em koneita olen käyttänyt vain ja ainoastaan kaukosäätimellä, joka on yksin kalastettaessa ehdoton vaihtoehto verrattuna jalkapedaaliin. Näkemyksen pohjautuvat siis kaukosäätiminen käytölle.

Powerdrive on mielestäni Minnkotan "karvalakkimalli" ja ajaa kyllä asiansa, mutta konetta ei voi kokonaisuutena verrata laadukkaampiin Terrovaan taikka MG Xi5:teen.

Em koneisiin verrattuna Powerdriven ainoa etu on kestävyys. Tämä ilmenee etenkin moottorin lukitusratkaisussa, joka pitää koneen ajonaikana vaakatasossa ja laskee käyttöasentoon. Lukitus on kestävä. Kokemuksen perusteella huomattavasti kestävämpi kuin Terrovassa ja uskoakseni kestävämpi kuin MG:ssä, mutta Terrovaan tai MG:deen verrattuna vanhanaikainen ja suorastaan rasittava käyttäjälle. Powerdriven nostamiseen vedestä tarvitsee voimaa, sekä kaksi kättä, mikä on haitaksi etenkin yksin kalastettaessa. Saattaa kuulostaa merkityksettömältä asialta, mutta eron huomaa välittömästi ja joka kerta kun Powerdriwen epätasapainoista konetta saa vääntää kaksin käsin paikolleen kovassa tuulessa niin hikihän siinä tulee. Vähintään vitutuksesta.

Jos vastaavaa nosto/lasku lukitusta verrataan MG:n ja Terrovan välillä niin MG vie voiton. Ehdottomasti mukavampi ja kevyempi nostaa sekä laskea, mutta MG:n lukitusjärjestelmän kestävyys on kysymysmerkki jota suuresti epäilen. En siis usko että nosto/lasku systeemi todellakaan kestää 7-vuotta kovaa käyttöä kuten terrova kesti. Aika näyttää.

Teknisiltä ohjausominaisuuksiltaan kokeilemani Powerdrivet ovat ohjattavuudelta asteen tahmeampia kuin Terrova tai MG.

Mielestäni MG on ohjattavuudeltaan paras. Tottelee siis kaukosäädintä nopeasti eli kone kääntyy nopeiten sekä sähäkästi ja muutenkin on tuntumaltaan paras. Tosin mitään merkittävää tai ratkaisevaa eroa ei Terrovaan ole.

MG:n taivas ankkuri on kilpailijaa parempi ja lukitsee veneen merkittyyn paikkaan toisin kuin Terrova, joka ajoittain saattaa pudottaa venettä useita metrejä ennen kuin ankkuri lukitsee veneen. Näissä tosin saattaa olla yksilökohtaisia eroja.

Lisäksi MG:n etu on taivasankkuroidun veneen siirtäminen parilla napinpainalluksella x-metriä kaukosäätimestä ilman erillistä ohjailua. Tästä ominaisuudesta ei ole omassa kalastuksessa merkittävää hyötyä mutta varmasti vertikaalipuuhissa tms etu voi olla suuri?

MG myös pitää suunnan (kompassi-merkki) mielestäni parhaiten, mutta tässäkään ei ole ratkaisevaa eroa Terrovaan. Terrovan neekerimallissa tosin esiintyi ajoittain sitä, että moottori täristi nuppia voimakkaasti hiljaisella vauhdilla ajettaessa kompassi päällä. En tiedä onko yksilökohtainen ongelma..

MG:n huonot puolet tulevat esiin kaukosäätimessä, missä ei ole näyttöä eikä kone päästä merkkiääntä moottorin tehoa kaukosäätimestä muutettaessa. Eli painellessasi plussaa tai miinusta, et voi tietää pyöriikö potkuri lainkaan ja millä voimakkuudella. Muuten MG kyllä päästelee mitä ihmeellisimpiä ääniä kaukosäätimen nappeja painellessa. Merkittävä puute.

Mainosmiehet mainostaa ja kuluttaja lankeaa. Eli MG:n tehoja mainostettiin ylivertaisiksi mutta omasta mielestäni 55lbs:in koneissa Terrovassa on vahvempi potku. En tiedä johtuuko tämä MG:n pienemmästä potkurista ja omassa harkinnassa onkin vaihto kolme-lapaiseen.

Akkua molemmat koneet (Xi5 ja Terrova) syövät yhtälailla, joten tämänkään suhteen ei kannata mainospuheisiin uskoa. MG:n kanssa tulee käytettyä entistä herkemmin toimivaa taivasankkurointia, mikä näkyy myös akun kulutuksessa etenkin tuulisina päivinä.

Jos keulamoottoria pitää ajoittain liikutella (irrottaa ja kantaa), niin MG on kevyempänä parempi vaihtoehto. MG:n nuppi on myös huomattavasi terrovaa pienempi ja kone mahtuu paremmin säilytystilaan, jos tällä seikalla sattuu olemaan merkitystä.

Toisaalta kevyempänä MG:n kone vaikuttaa huomattavasti hennommalta alttiimmalta kulutukselle...

Paljon muutakin mainittavaa varmasti olisi mutta ei tule nyt mieleen. Edellä mainitut näkemykset ovat siis omiin kokemuksiin perustuvia ja täysin puolueettomia. Omassa skaalassa asettaisin MG Xi5:n ja Ripptide Terrovan i-pilotilla aika samalle lähtöviivalle. MG vie ehkä hienoisen voiton toimivamman taivasankkurin perusteella, mutta selkeitä puutteita MG:stä löytyy ja kestävyys sekä huollon toimivuus ovat toistaiseksi täysiä kysymysmerkkejä...


Minnkota Terrova (ripptide)
+pitkään markkinoilla - huolto toimii
+kohtuu kestävä
+paremmat tehot
+varmatoiminen
+hyvä kaukosäädin (etenkin kun saatavilla näppärä micro-remote)

-taivasankkurin tarkkuus


Motor Guide Xi5 (salttimalli)
+kevyempi ja mukavampi käyttää
+kompassin tarkkuus
+tarkempi taivasankkuri

-huonot kaukosäätimen ääni/näyttöratkaisut
-tehottomampi
-kestävyys?????

Toivottavasti näistä kommenteista on jotain apua...

pikepetteri
Viestit: 932
Liittynyt: 08:04:42 10.09.2013

Re: Motorguide Xi5 kokemuksia

Viesti Kirjoittaja pikepetteri » 18:27:13 30.04.2015

Emppai kirjoitti:Puolueeton testi näistä on tulossa kesällä ja antaa sen puhua puolestaan.
Puolueeton jonka tekee kuka?
Jokainen arvottaa eri ominaisuudet erilailla joten mitään Evä- läpyskämäistä testiä ei kannata lähteä tekemään. Tai oikeastaan koko sanaa testi ei kannattaisi käyttää vaan vertailu.
Ja jos ihan oikeasti lähdetään vertailu tekemään niin puolueetonta mielipidettä ei löydy aktiivikäyttäjien joukosta. Aina on vetoa johonkin suuntaan. Väität mitä tahansa.

Puolueettoman testin idea? Sen voi jokainen miettiä jos sitä valmistelee MG sidonnainen henkilö.

Emppai
Käsijuusto
Viestit: 7221
Liittynyt: 22:20:26 04.01.2006

Re: Motorguide Xi5 kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Emppai » 19:21:09 30.04.2015

Mulla ei ole mitään tekoa koko testin kanssa. En tiedä kuka testaa, miten testaa, koska testataan tms, tiedän ainoastaan että joku testi on tulossa alan lehteen.

arousi
Viestit: 410
Liittynyt: 21:00:19 06.06.2012

Re: Motorguide Xi5 kokemuksia

Viesti Kirjoittaja arousi » 14:01:33 11.05.2015

Nyt on kertynyt Xi5:sta jo niin paljon kokemuksia, että voisin niitä taas avata. Seuraavassa päivitykset aiempaan postaukseeni ja pari käyttöön vaikuttavaa kokemusta:

Summaisin käyttökokemukseni nyt niin, että jos omistat Xi5:n kanssa yhteensopivan Lowrancen (kosketusnäytöllisen) yhdistelmälaitteen, voit hyvillä mielin ostaa Motor Guiden. Softan algoritmit vaikuttavat todella hienoilta, käyttöä helpottavilta ja käyttökelpoisilta, kunhan päivitykset saadaan kuntoon. Ilman Lowrancea, jolta lukea moottorin ja potkurin tietoja, osta ehdottomasti Minn Kota tai joku muu. Veneen ohjaaminen pelkällä kaukosäätimellä ilman tietoa siitä, mikä toiminto on päällä, on todella epämiellyttävää.

Koneen ravistaminen postui potkurin vaihdolla. Sinkin keskittäminen ei edelleenkään onnistu, mutta sillä ei ole sanottavaa vaikutusta koneen käyntiin. Kaikki on tämän suhteen siis ok.

Potkurin pyörimisestä saa siis tiedon vain moottoripaneelissa olevasta ledistä; se palaa, kun moottori pyörii ja on sammunut kun se ei pyöri. Ongelma on, että moottori on keulassa ja kapu on usein veneen takaosassa; liki 6 m päässä koneesta. Sinne eivät pikkuiset ledit näy. Ainoa tapa saada potkurin käyntitiedot esille on liittää Xi5 Lowrancen yhdistelmälaitteeseen. Lowranceen saa pysyvän yläpalkin, joka esittää Xi5:n statusta (keulis nostettu/laskettu, moottorin teho, potkurin pyörimisnopeus, keulasuunta, navigointimoodi ym.). Palkki on tosin vain n. 10-15 pikselin korkuinen, joten siinäkään esitettävä tieto ei näy kovin hyvin. Muutaman kerran moottoria nostettaessa on yllättänyt, että potkuri pyöriikin, vaikka sen luultiin olevan sammutettu. Minn Kotassa potkurista katkaistaan virta, kun moottori nostetaan. Xi5:ssa potkuri jatkaa pyörimistään, kun moottori nostetaan. Ominaisuus on hieman rassaava, eikä virran katkaisutoiminnan asentamisen olisi luullut olevan kovin tyyristä.

Veneen ohjaaminen onnistuu pääsääntöisesti kolmella tavalla: manuaalisesti kaukosäätimen napein, asettamalla veneelle "heading lock" tai ennalta syöttämällä Lowranceen jokin reitti, eli navigoimalla.

Manuaalinen ohjaus kaukkarista toimii Xi5:ssa todella sulavasti ja moottorin vaste on mielestäni jonkin verran Minn Kotaa parempi. Tältä osalta ei ole enempää kommentoitavaa. Kaikki hyvin ja olen tyytväinen. Näin keuliksen pitääkin toimia.

Veneen kulkusuunnan voi lukita asettamalla kaukosäätimestä (tai plotterilta) Xi5:lle "Heading lock":n. Keulamoottori kuljettaa tällöin venettä halutuuun kulkusuuntaan. Ongelma on veneen ohjailu heading lock -modessa. Painettaessa oikella tai vasemmalle -painiketta veneen kulkusuunnan voisi kuvitella korjaantuvan piirun verran kyseiseen suuntaan. Hommassa ei kuitenkaan ole mielestäni mitään logiikkaa. Yhdellä painalluksella kulkusuunta saattaa muuttua 3 astetta ja toisella painalluksella 16 astetta. Kolmella painalluksella Xi5 saattaa pyörähtää ympäri ja asettaa uudeksi kulkusuunnaksi tulosuunnan, eli 180 poikkeaman...

Navigointi onnistuu kahdella tavalla: kun tietää kulkevansa jonkin reitin, jonka haluaa tallentaa, se onnistuu kaukosäätimen record -napilla. Reitin nauhoitus toimii, mutta käyttäjällä ei ole mitään tietoa, nauhoittaako Xi5 reittiä vai ei. Ennen nauhoitusta pitää painaa record -nappia ja nauhoituksen jälkeen kyseisen tallennuspaikan numeropainiketta. Mistää painikkeesta ei kuitenkaan saa mitään vastetta eikä näin ollen tietoa siitä, onko nappia painettu vai ei ja onko tallennus käynnissä. Jätän tämän ominaisuuden suosiolla käyttämättä, sillä hermot palavat takuuvarmasti, jos reittiä ei olekaan nauhoitettu toimintoa seuraavaksi tarvittaessa.

Toinen tapa on syöttää haluttu reitti plotteriin. Reitti voi kulkea käyttäjän määrittämiä waypointeja pitkin tai esim. syvyyskäyrää pitkin. Toiminto olisi aivan ensiluokkaisen huikea, jos se toimisi. Xi5 aloittaa navigoinnin ja kuljettaa veneen hienosti ensimmäiselle waypointille. Navigointi kuitenkin päättyy aina tähän 1. waypointiin. Xi5 kytkee tässä pisteessä "heading lock" moodin päälle, eli jatkaa kulkuaan siihen suuntaan, mihin keula sattui osoitamaan 1. waypointille osuessaan. Loput reitistä jää tällöin navigoimatta, joten tämä toiminto on tällä hetkellä turha. Muutama kalliokontakti oli tämän ohjelmistobugin takia hyvin lähellä eilisellä reissulla, kun vene jatkoikin kulkuaan kohti kalliota eikä ohjelmoitua reittiä. Kyseessä lienee Lowrancen päässä oleva bugi, sillä reitin navigointi onnistuu Xi5:lla nauhoitetulla reitillä hyvin. Ohjelmistopäivitystä odotellessa.

Xi5:lla on todellista potentiaalia tuottaa wow -elämys. Elämys perustuu todella hienoihin ja käytännöllisiin algoritmeihin, joita hallitaan Lowrancen näytöltä. Softa vaikuttaa kuitenkin hieman raakileelta, eikä elämystä ole minulle vielä syntynyt. Moottori ajaa asiansa eikä merellä jaksa stressata softapäivityksistä.

Kono
Viestit: 49
Liittynyt: 11:22:35 26.01.2008

Re: Motorguide Xi5 kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Kono » 16:41:35 11.05.2015

Onkohan tuohon Motorguiden kaukosäätimeen tulossa digitaalista näyttöä? Muistaakseni siitä oli juttua viime syksynä, että tällainen parannus olisi tuloassa. Saattaa muistikin pettää;)

arousi
Viestit: 410
Liittynyt: 21:00:19 06.06.2012

Re: Motorguide Xi5 kokemuksia

Viesti Kirjoittaja arousi » 10:46:04 15.05.2015

Jeah! Nyt on saavutettu Motor Guide -elämysten korkein taso :saint:

Kaikki toimii viimein kuten pitääkin. Itse tässä keississä piti kuitenkin kaikki ongelmien ratkaisut selvittää. OPM:ssa suhtauduttiin kyllä myötätuntoisesti ongelmiin, mutta siellä ei ongelmia oltu tunnistettu eikä apua osattu tarjota.

Tuosta viimeisestä murheenkryynistä, navigoinnin toimimattomuudesta, löytyy Googlella lukuisia keskusteluja etenkin jenkkifoorumeilta. Mikään niillä esitetty DIY -korjaustoimenpide yhtä lukuunottamatta ei toiminut. Ongelma ratkesi palauttamalla järjestelmäasetuksista autopilotin tehdasasetukset. Tämä oli outoa, sillä autopilotin asetuksiin ei oltu tehty mitään muutoksia sen käyttöönoton jälkeen, eikä kikka auttanut kaikkia ongelman tunnistaneita käyttäjiä. No, aivan sama. Minua auttoi ja nyt pelittää!

Yhdeksi merkittäväksi ongelmaksi on tässä säätämisprosessissa osoittautunut kunnollisen käyttöohjeen puute. Lowrancen asetusvalikosta paljastuu vaikka mitä täppiä, rasteja, asetuksia ja ominaisuuksia, jotka vaikuttavat MG:n käyttöön ja toimintaan. Nyt nämä kaikki asetukset pitää itse arpoa, kokeilla ja muistaa. Tähän muutos ja tulevat käyttäjät kiittävät!

Nyt kalaan!

Emppai
Käsijuusto
Viestit: 7221
Liittynyt: 22:20:26 04.01.2006

Re: Motorguide Xi5 kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Emppai » 10:52:01 15.05.2015

Tuohon on tulossa päivitys aivan tuota pikaa. Vika johtui Lowrancen omasta uudesta autopilotista jonka softa ei toimi kunnolla ja se sotki koko systeemin. Päivityksen pitäisi tosiaan tulla aivan juuri ja käyttöönottosta tulee paljon iisimpää.

arousi
Viestit: 410
Liittynyt: 21:00:19 06.06.2012

Re: Motorguide Xi5 kokemuksia

Viesti Kirjoittaja arousi » 11:09:19 15.05.2015

Hyvä juttu.

Tänään selvisi taas yksi uusi MG:n käyttöä helpottava ominaisuus, jota ei ole mainittu missään ohjeissa. Seuraava koskee MG:n hallintaa Lowrancen kautta:

MG:n ohjeissa mainitaan keuliksen hallintapaneelin ponnahtavan esille "Pages"- tai virtapainikkeiden kautta. Esille tuleva hallintapaneeli tulee tällöin näytölle dominoivaksi layeriksi, eikä muita tietoikkunoita, kuten karttaa tai kaikua, voi käyttää samanaikaisesti. Tämä on todella typerä toiminto, sillä esim. navigointi tai reitin määrittäminen ei tällöin onnistu keuliksen hallintapaneelin ollessa aktiivinen.

"Pages" -painikkeen kautta ainakin HDS7 gen2 Touch:ssa voi kuitenkin muokata suosikkinäkymiä. Yksi näkymissä käytettävissä olevista tietoikkunoista on "Autopilotti", joka MG:n tapauksessa vastaa juurikin em. keulasähkömoottorin hallintapaneelia. Nyt kuitenkin hallintapaneeli on samantasoinen tietoikkuna muiden tietoikkunoiden kanssa; ei erillinen layeri. Kartan, navigoinnin, reittien, kaiun ym. ominaisuuksien käyttäminen on helppoa ja nopeaa; toisin kuin MG:n ohjetta noudatettaessa.

Emppai
Käsijuusto
Viestit: 7221
Liittynyt: 22:20:26 04.01.2006

Re: Motorguide Xi5 kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Emppai » 14:15:55 15.05.2015

Juu, pagesia painamalla uusimmassa sovelluksessa saa näkymiä muokattua todella helposti ja keulakoneen/autopilotin hallinta on mahdollista samaan aikaan kun näytöllä on plotteri ja kaiku, tai vaikka kaksi erillistä karttaa ja kaikuluotain. Lisäksi niiden kokoa voi itse muutella ja näytössä olevien juttujen hallinta on helppoa, sen kun näpäyttää näytöstä halutun ruudun aktiiviseksi.

Mikey
Herr Doktor
Viestit: 7040
Liittynyt: 13:19:15 22.04.2005
Paikkakunta: Privat område. Mene pois.

Re: Motorguide Xi5 kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Mikey » 15:34:31 20.05.2015

Vaihdoin Motoguiden alkuperäisen kaksilapaisen muovipotkurin kolmilapaiseen alumiinipotkuriin. Kannattiko? Kyllä kannatti! Kolmilapaisella potkurilla vene kulkee lujempaa ja metalliset lavat leikkaavat kaislaa yhtä hienosti kuin Hilti tekee reikää seinään. Jos olet Motorguiden omistaja suosittelen lämpimästi vaihtamaan alkuperäisen potkurin kolmilapaiseen. :juu:
Jag fiskar. Pappa betalar. Samma på finska.

Mimmama
Viestit: 73
Liittynyt: 17:23:52 21.08.2011
Paikkakunta: Lahti

Re: Motorguide Xi5 kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Mimmama » 17:01:32 26.06.2015

Minkä kokoista sulaketta käytätte akun ja MG:n välissä?
Itsellä on 60A ja se laukeilee pitkään kovaa ajaessa.
Onkohan vika sulakkeessa vai onko liian pieni sulake?

arousi
Viestit: 410
Liittynyt: 21:00:19 06.06.2012

Re: Motorguide Xi5 kokemuksia

Viesti Kirjoittaja arousi » 20:06:10 26.06.2015

Mikä MG käytössäsi on?

MG:n ohjeissa mainitaan 50A:n riittävän 55lbs ja sitä pienemmille koneille. 80 lbs koneelle riittää ohjeen mukaan myös 50A, mutta 60A suositellaan käytettäväksi.

80 lbs koneen huipputeho on muistaakseni 1,32 kW. Tällä teholla kone vie 55A, joten 60A pitäisi riittää. Itselläni sulake ei ole napsahtanut kertaakaan, vaikka konetta on vingutettu 100% tehoilla tuntejakin yhteen putkeen.

Mimmama
Viestit: 73
Liittynyt: 17:23:52 21.08.2011
Paikkakunta: Lahti

Re: Motorguide Xi5 kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Mimmama » 11:27:29 27.06.2015

12v 55lbs kone on käytössä.
Ensimmäinen keulakone itsellä käytössä ja tuntuu jotenkin, et liian helposti laukee toi sulake.
Voisko olla automaattisulakkeessa vikaa?

onkivamies
Viestit: 5
Liittynyt: 13:27:34 20.09.2008
Paikkakunta: Naantali
Viesti:

Re: Motorguide Xi5 kokemuksia

Viesti Kirjoittaja onkivamies » 08:46:24 01.08.2015

Nyt ostoslistalla Xi5 + Lowrance gen3 ja veneenä Silver Eagle 630CC.
Olisiko asennusvinkkejä tai muita tipsejä joita olisitte hyväksi havainneet? Kumpi asennusteline alumiini vai nylon? Akkusysteemi? Koneen paikka, huomioiden että veneessä alkuperäiset kaiteet? Muuta, mitä?
p.s. kuva ois kiva ;)
- Onkiva mies on kiva mies -

Vastaa Viestiin