Potkurin suoja

Alueen säännöt
Tälle palstalle keskustelut jotka koskevat veneitä, niihin liittyviä varusteita ja kulkupelejä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
mononari
Viestit: 26
Liittynyt: 17:30:15 09.08.2015

Potkurin suoja

Viesti Kirjoittaja mononari »

Marinea.fi myy ns. potkurinsuojaa.
Myyjä kertoi sen lisäävän potkurin pitoa, lisäävän max.nopeutta, vähentävän polttoaineen kulutusta.

Minua kiinnostaa erityisesti lisääkö potkurin suoja todella potkurin pitoa?
Onko kenelläkään kokemusta asiasta?
jvelth74
Viestit: 970
Liittynyt: 19:42:30 05.06.2014

Re: Potkurin suoja

Viesti Kirjoittaja jvelth74 »

http://www.marinea.fi/propguard-11

Enpä ole tommoista kokeillut, joten tämä on akateemista pohdiskelua, (alan koulutus minulla kyllä on).

Myyjä varmasti on ihan oikeassa, että tietyllä tavalla tuo Propguard lisää potkurin pitoa. Toi kyseinen potkurinsuojahan koostuu kahdesta siipiprofiilista, jotka on taivutettu ympyrän muotoon, ja niillä on hieman angle of attackia kohden potkurin napaa. Tuolla potkurin suojalla mielestäni on edellytyksiä kiihdyttää suurempaa virtausputkea potkurin kuormituksen ollessa suuri, kuin ilman tuota potkurin suojaa, eli ns. tuottaa suurempi paaluveto. Eli sinänsä myyjä varmasti on ihan oikeassa. Eli esim. jos veneessä on alimittainen pienipotkutrinen uistelukone, niin aivan hyvin se kone voi viedä uisteluvenettä paremmin potkurinsuojan kanssa kuin ilman. Pääkoneeseen tuollaisen potkurinsuojan laittaminen taas laskee väistämättä huippunopeutta ja aiheuttanee tarpeen vaihtaa potkuria.

...Mutta että tuo lisäisi plaanaavan veneen nopeutta tai vähentäisi polttoaineen kulutusta liukuvauhdeissa, niin sitä en kyllä usko ennen kuin näen. Sopivilla koejärjestelyillä tietenkin sellainenkin tilanne on toki luotavissa.

http://www.propguard.net/test.html

Pane ja tiedä, kyllä ne sellaiset (erityis)olot ovat onnistuneet luomaan, että toi mukamas on hyväkin plaanivauhdeissa.
Niin se voi kyllä hyvin olla, että toi on niin hyvä muodoltaan, ettei se sanottavasti haittaa normaalia plaanivenettä.
- Jukka
mfroberg
Viestit: 255
Liittynyt: 11:54:46 13.04.2012

Re: Potkurin suoja

Viesti Kirjoittaja mfroberg »

On noita suojia ollut ennenkin. Suoja on perinteisesti vain suojannut potkuria, eli parantanut sen suojaa, ja kaikkia muita ominaisuuksia se on sitten huonontanut. Eli juuri noita mitä mainos väittää että suoja parantaisi. Uskoo ken tahtoo.
jvelth74
Viestit: 970
Liittynyt: 19:42:30 05.06.2014

Re: Potkurin suoja

Viesti Kirjoittaja jvelth74 »

Mitä nopsaan kahlasin tota niiden testijuttua ja mainossivua, niin siellä puhuttiin mm. paaluvedosta (mitä tuo parantanee aika useassakin tapauksessa), ja raskaasta veneestä / raskaasti kuormitetusta potkurista, epätäydellisestä potkurista etc. Sellaisessa tapauksessa tuo voi hyvin parantaa JOPA ominaisuuksia liukunopeuksilla. Totuus vain on se, että useimmat potkurit eivät nykypäivänä ole lähellekään epätäydellistä, vaan lähempänä täydellistä. Mikä tarkoittaa liukuveneen kohdalla, että jos tollaisen suulakkeen asentaa, on vähintäänkin etsittävä uusi suulakkeen kanssa mahdollisimman täydellisesti toimiva potkuri, ja silloinkin ominaisuudet (ehkä sitä paaluvetoa lukuunottamatta) ovat todennäköisesti huonommat. Ja harva tarvitsee veneeltään suurta paaluvetoa, ellei ole freelancer meripelastaja ja tykkää hinata.

...Mutta onhan toi ainakin mun silmään ehdottomasti vähiten huono potkurinsuoja, mitä olen nähnyt. Eiku joo, Etecillä tais olla joku erikoisjoukoille tehty häkkyrä, se saattoi olla parempi.

http://www.inmarinflatables.com/product ... rs-jet.htm

Ai se Etec oli tommoinen, tuskin on hirveen tehokas tuo, lienee muut suunnitteluperusteet tolla.
- Jukka
Avatar
jänis
P.J. Ristiturpa
Viestit: 2692
Liittynyt: 19:03:03 27.10.2006
Paikkakunta: Hullu Kankaanpää...

Re: Potkurin suoja

Viesti Kirjoittaja jänis »

Sama juttu ku piipunhattu. Kyllähän se suojaa, mutta ei se mitään vetoja paranna.
jvelth74
Viestit: 970
Liittynyt: 19:42:30 05.06.2014

Re: Potkurin suoja

Viesti Kirjoittaja jvelth74 »

"Minua kiinnostaa erityisesti lisääkö potkurin suoja todella potkurin pitoa?"

Kyseinen potkurinsuoja mitä ilmeisemmin 'lisää potkurin pitoa' mutta vähentää huippunopeutta.
- Jukka
Avatar
Samtheman
Pippelsman
Viestit: 7989
Liittynyt: 19:28:05 21.04.2005
Paikkakunta: Korso

Re: Potkurin suoja

Viesti Kirjoittaja Samtheman »

Monta tuollaista käyttävää (uistelumoottorissa) tunnen, ja kaikkien ehdoton mielipide on, että parantaa pitoa ja ohjattavuutta selkeästi. Olen itselle laittamassa uistelukonetta, ja tuollainen tulee mullekin. Tai oli jo hankittu, mutta high thrust koneen rupelleri olikin reippaasti normi 9,9:iä isompi. Touh
Liitteet
DSC_1475.JPG
ISO uisteluvene kaupan! Nettivene 735003

Tsekkaa mun blogi: https://www.facebook.com/ruodollarokotettu/?fref=ts
jvelth74
Viestit: 970
Liittynyt: 19:42:30 05.06.2014

Re: Potkurin suoja

Viesti Kirjoittaja jvelth74 »

Jep, eikä ihme.

Etenkin pienemmällä koneella hinatessa potkurilla tapahtuu kaikenlaista, ei niin optimaalista virtaustapahtumaa, kuten aallokossa jyskintää ja tuulenpuuskissa sivuttain liiraamista. tapahtuu sitä kyllä tietenkin isollakin koneella kun keli on riittävän kova. (Kertaalleen olen kansimiehistön toiveesta hinannut sellaiseen metrin merkitsevään aallonkorkeuteen vastatuuleen, siinä tuli ohjaimissa hiki. No, kansimies sai osansa kun ohjasi kun laskin vieheet.) Jep, mutta kun virtaus tulee potkurille mistä suunnasta sattuu, niin se heikentää pitoa, jopa totaaliseen pidon menetykseen asti. Eikä toi suulakkeellinen varmaan hori ilmaakaan yhtä herkästi. Vetouistelussa siis erittäin todennäköisesti parantaa ominaisuuksia, koska toi hässäkkä pakottaa virtauksen potkurin suuntaiseksi. Etenkin pikkukoneella. Miksei isommallakin, mutta tuskin montaa pakettia löytyy, missä toi etappikoneessa toimis kovemmassa vauhdissa kovinkaan maireasti.
- Jukka
Avatar
Samtheman
Pippelsman
Viestit: 7989
Liittynyt: 19:28:05 21.04.2005
Paikkakunta: Korso

Re: Potkurin suoja

Viesti Kirjoittaja Samtheman »

Joo, laitteen omilla sivuilla oli testituloksiakin. Kuulostaa hyvin samalta mitä arvelet.
Liitteet
propg.JPG
propg2.JPG
ISO uisteluvene kaupan! Nettivene 735003

Tsekkaa mun blogi: https://www.facebook.com/ruodollarokotettu/?fref=ts
jvelth74
Viestit: 970
Liittynyt: 19:42:30 05.06.2014

Re: Potkurin suoja

Viesti Kirjoittaja jvelth74 »

Juu, lienee vaan tarkoitukseen sopivia yksittäistapauksia, noiden kovempien nopeuksien tulokset tossa testissä.

Meinaan kyllä ton liukunopeuksissa, valtaosassa tapauksista, on pakko jarruttaa enemmän kuin kehittää työntöä.

Muuten perämoottoritehtaat olisi itse 'keksineet' ton ja se olis vakiona moottoreissa.

Pikkunopeuksissa toi varmaan on etevä, käytetäänhän suulakkeita esim. hinaajissa ja kun tarvitaan isoa vetokykyä.
- Jukka
Avatar
Samtheman
Pippelsman
Viestit: 7989
Liittynyt: 19:28:05 21.04.2005
Paikkakunta: Korso

Re: Potkurin suoja

Viesti Kirjoittaja Samtheman »

Meinaatko siis ettei mun 24-jalkainen beikku nouse plaaniin tolla 9,9 jampilla nokkapysty :mulko: :mitaviddua:
Suhteellisen uskottava testi, kun on pgllä jopa huonompia tuloksia. Ajattelin kesällä tehdä testin, jossa mittaan hiukan nopeuksia korvakuulolla ja tyhjäkäynnillä ilman ja tötterön kanssa.
ISO uisteluvene kaupan! Nettivene 735003

Tsekkaa mun blogi: https://www.facebook.com/ruodollarokotettu/?fref=ts
Vastaa Viestiin