Ongelma V6 moottorin kanssa

Alueen säännöt
Tälle palstalle keskustelut jotka koskevat veneitä, niihin liittyviä varusteita ja kulkupelejä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Waverunner
Viestit: 8
Liittynyt: 17:35:58 13.08.2016

Ongelma V6 moottorin kanssa

Viesti Kirjoittaja Waverunner » 12:04:50 08.05.2017

Heips,

Oon mä kalamiehiäkin mutta sitten pitää lähinnä lapsia varten olla vähän nopeampi moottorivene että saan heidät houkuteltua mökille.

Mulla siis tuollainen Suzukin 150 DT perämoottori, V6 moottori. Se on muistaakseni vuosimallia 2003 eli niitä ensimmäisiä kaksitahtikoneita joissa ruiskutekniikkaa.

Se on viime syksyyn asti toiminut hyvin mutta loppukesästä oli sellaisia oireita, että ei jostain syystä ottanut enää täysiä kierroksia.

Nyt viikonloppuna avasin vähän moottoria ja huomasin, että molemmilla puolilla alimmat tulpat olivat jonkun valkoisen töhnän peittämät. Vaikea uskoa, että kipinä kovin helposti tuossa toimisi.

Osaako joku veikata mistä tämä voisi johtua? Kannattaako viedä johonkin asiantuntijalle näytettäväksi vai pitäisikö vain tulpat putsaamalla / vaihtamalla taas toimia kuten ennen?

Kiitos avusta ja KALAONNEA!

Waverunner

Avatar
Samtheman
Pippelsman
Viestit: 7994
Liittynyt: 19:28:05 21.04.2005
Paikkakunta: Korso

Re: Ongelma V6 moottorin kanssa

Viesti Kirjoittaja Samtheman » 06:03:08 09.05.2017

Koskas tulpat on viimeksi vaihdettu? Ikä noillakin tulee aina jossain vaiheessa vastaan...
ISO uisteluvene kaupan! Nettivene 735003

Tsekkaa mun blogi: https://www.facebook.com/ruodollarokotettu/?fref=ts

Waverunner
Viestit: 8
Liittynyt: 17:35:58 13.08.2016

Re: Ongelma V6 moottorin kanssa

Viesti Kirjoittaja Waverunner » 07:39:44 09.05.2017

Tulpat vaihdettu viimeeksi viime keväänä eli ei niillä ole ajettu kuin noin ehkä 40 h.

Lähinnä askarutti se, että mitä tarkoittaa moottoritekniikassa se, että molemman puolen alimmat tulpat olivat siinä töhnässä kun loput neljä taas ihan ok?

jvelth74
Viestit: 971
Liittynyt: 19:42:30 05.06.2014

Re: Ongelma V6 moottorin kanssa

Viesti Kirjoittaja jvelth74 » 12:44:35 09.05.2017

- Jukka

Waverunner
Viestit: 8
Liittynyt: 17:35:58 13.08.2016

Re: Ongelma V6 moottorin kanssa

Viesti Kirjoittaja Waverunner » 15:13:53 09.05.2017

Moro jvelth74,

Nimimerkkisi sen verran tuttu että taidat olla kirjoittanut tuolla moottorivene.info puolella aikaisemmin?

No, mä sanoisin, että noista kuvista ehkä tuo kolmas kuva ylhäältä mutta sillä erotuksella että tuo musta öljy tms. kosteus oli valkoista / harmaata töhnää joka lähti helposti sormella pois ja sen jälkeen tulppa oli taas kuin "uusi".

Waverunner

jvelth74
Viestit: 971
Liittynyt: 19:42:30 05.06.2014

Re: Ongelma V6 moottorin kanssa

Viesti Kirjoittaja jvelth74 » 17:59:17 09.05.2017

Joo, oon kirjoitellu. Mutta en mä mikään moottori hortonomi ole, kunhan ajattelin että tulpan värin perusteella joku vois tietää.
- Jukka

Waverunner
Viestit: 8
Liittynyt: 17:35:58 13.08.2016

Re: Ongelma V6 moottorin kanssa

Viesti Kirjoittaja Waverunner » 07:30:31 10.05.2017

Mä luulen, että täällä on enemmän ihan saitin nimenkin mukaan leppoisia kalamiehiä ja mä taidan olla poikkeus tällä palstalla että hakeuduin näiden moottoriongelmien takia täältä kyselemään kuin tuo aikaisemmin niin pätevä moottorivene.info ei jostain syystä toimi?

Uskoisin, että tuollaisille moottoriveneily / perämoottori keskusteluille olisi aivan varmasti kysyntää ja sinne saisi myytyä mainoksia jne jne...

No, ehkä täältä apua saa!

Kireitä siimoja kaikille!

jiiipeee
Viestit: 101
Liittynyt: 14:52:19 31.03.2011
Paikkakunta: Jokela

Re: Ongelma V6 moottorin kanssa

Viesti Kirjoittaja jiiipeee » 07:42:56 10.05.2017

Itse myös kirjoittelin/kommentoin entisellä mv.infolla. Todella harmi että moinen tieto määrä hävisi saitin mukana.
Sundqvist 560. Johnson 175 fast strike. V6.

Waverunner
Viestit: 8
Liittynyt: 17:35:58 13.08.2016

Re: Ongelma V6 moottorin kanssa

Viesti Kirjoittaja Waverunner » 12:55:43 10.05.2017

Onkos tietoa mitä tarkoittaa kun molemmilla puolilla siis nuo ALIMMAT tulpat "märät" ja sen töhnän peitossa.

Voiko tästä tehdä johtopäätöksen että koneessa jotain rikki vai pitäisikö lähteä toimimaan tulppia putsaamalla tai uudet asentamalla?

jiiipeee
Viestit: 101
Liittynyt: 14:52:19 31.03.2011
Paikkakunta: Jokela

Re: Ongelma V6 moottorin kanssa

Viesti Kirjoittaja jiiipeee » 13:30:54 10.05.2017

Menee meikäläisen arvailuksi, kulkeeko samalta puolalta virta pyttyihin, myös töhnä kertyminen ,voisiko veden aiheuttamaa.
Sundqvist 560. Johnson 175 fast strike. V6.

Waverunner
Viestit: 8
Liittynyt: 17:35:58 13.08.2016

Re: Ongelma V6 moottorin kanssa

Viesti Kirjoittaja Waverunner » 14:35:13 10.05.2017

Hmmm... mulla kerran tankkauksen yhteydessä jäi yön yli bensatankin korkki auki (yöllä ei satanut) ja aika pian tuon episodin jälkeen koneessa nuo vaivat ensimmäisen kerran havaittiin eli ei ottanut täysiä kierroksia...

Tarkoititko, että tuo vesi olisi päässyt sinne bensan mukana?

jiiipeee
Viestit: 101
Liittynyt: 14:52:19 31.03.2011
Paikkakunta: Jokela

Re: Ongelma V6 moottorin kanssa

Viesti Kirjoittaja jiiipeee » 22:37:24 10.05.2017

Kävi mielessä joku kansipahvi skenaario, mutta se varmaan näkyisi muutenkin. Heikkoon kipinään myös voisi viitata.
Sundqvist 560. Johnson 175 fast strike. V6.

Waverunner
Viestit: 8
Liittynyt: 17:35:58 13.08.2016

Re: Ongelma V6 moottorin kanssa

Viesti Kirjoittaja Waverunner » 10:00:59 12.05.2017

Näkeekö tuon miten helpoiten, onko siellä kannentiivisteet (kansipahvi) tms paskana?

Avatar
lapamato
Mr. KePu
Viestit: 1174
Liittynyt: 18:44:43 11.01.2006
Paikkakunta: Monaco

Re: Ongelma V6 moottorin kanssa

Viesti Kirjoittaja lapamato » 10:11:21 12.05.2017

Stefafalskaa moottoritilassa öljyä
-Nälkä lähtee syömällä ja nainen juomalla-

Matti Nykäsen sanoin: "Jos mies on lomalla, naiset pitää turpansa kiinni"

mfroberg
Viestit: 254
Liittynyt: 11:54:46 13.04.2012

Re: Ongelma V6 moottorin kanssa

Viesti Kirjoittaja mfroberg » 10:24:08 12.05.2017

Moottoritilassa öljyä, ei taida olla. Wanhassa 2-tahtisessa Suizassa öljy sekoitetaan tuoreöljyvoitelumeiningillä suoraan bensan sekaan joten sitä ei ole missään irrallisena liikkeellä. Kansipahvivika, ei ehkä uskottavaa sillä ongelmia on molemmin puolin ja tällöin molempien kansipahvien olisi pitänyt kärähtää samanaikaisesti. Kun töhnää on molemmissa _alimmissa_ pytyissä niin veikkaan, kuten joku muukin oli maininnut, vesiongelmaa. Eli jostakin pääsisi jäähdytysvettä palotiloihin. Mikä tällaisen voisi aiheuttaa, en tiedä. Jos rakenne on samankaltainen kuin Mercun V6:ssa niin lohkon takapäässä sylinterikansien välissä on ns. pakokansi jossa on vesijäähdytys. Vika siinä/sen tiivisteissä voisi aiheuttaa sen, että koneen ollessa sammuksissa pääsisi vettä valumaan pakokanavista/-aukoista pyttyihin.

Vastaa Viestiin