Mikä näitä Yamahan koneita vaivaa?
Alueen säännöt
Tälle palstalle keskustelut jotka koskevat veneitä, niihin liittyviä varusteita ja kulkupelejä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Tälle palstalle keskustelut jotka koskevat veneitä, niihin liittyviä varusteita ja kulkupelejä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
-
- Viestit: 63
- Liittynyt: 11:45:59 26.07.2010
Mikä näitä Yamahan koneita vaivaa?
Vaihdoin konetta kun vanhaa (-92 40hv Yamaha) ei saanut millään käymään tasaisesti eikä käyntiinkään hyvin kylmänä. Nyt on vm-2000 saman kokonen Yamaha ja automaattiryyppy ei pelaa. Tässä uudemmassa mallissa on automaattiryyppy eli kaukkarissa ei ole sitä katkaisijaa jota nostetaan ylös startatessa, kaasuttimissakaan ei ole ryypyn läppiä. Sen ryypyn pitäisi mennä automaattisesti päälle kun kone jäähtyy, ja käynnistyksen jälkeen kun kone lämpenee lähteä pois automaattisesti. Mutta kun ei toimi, kerran on kuukauden aikana toiminut niin että kone lähti aamulla käyntiin ensimmäisellä pyörähdyksellä, sen jälkeen joka aamu saa sahata käyntiin. Merkillisiä laitteita nämä Yamahat...
Re: Mikä näitä Yamahan koneita vaivaa?
Se ei vaan ole kunnossa. Onhan uutta bensaa ja roskaton/vedetön polttoainejärjestelmä? http://www.kalamies.com/kalastus-keskus ... 2#p1211750
Mikä sitä ryyppyä säätelee automaattisesti ellei kaasarin läppä?
Mikä sitä ryyppyä säätelee automaattisesti ellei kaasarin läppä?
Re: Mikä näitä Yamahan koneita vaivaa?
Eikö mopoissa ainakin automaatti ryyppy oo joku sellanen mötikkä, jossa neula sulke jonkin lisäsuuttimen.
vituiks män!
http://kajostus.blogspot.com/
http://kajostus.blogspot.com/
Re: Mikä näitä Yamahan koneita vaivaa?
No taitaapa siis vastaus kysymykseen olla automaattiryypyn vika tai huollontarve kuten puhdistus, mutta ei typerään otsikon kysymykseen! Typerä se on siksi että johonkin merkkiin halutaan liittää erityistä luotettavuutta varsinkin kun käyttövuosia alkaa olla 20 ja on ostettu vanhana (jolloin hyvää tietoa harvoin saa tarkemmasta käyttö- ja huoltohistoriasta).
Re: Mikä näitä Yamahan koneita vaivaa?
Mikä tyyppi se on? Katselin että 40V ja 50H tyypissä löytyy rikastinnuppi vuonna 2001: https://www.yamaha-motor.eu/fi/services ... index.aspx
Onko kaasareiden tyhjennysruuvit tarkistettu, ettei tyhjene vähitellen itsestään? Palautuisi bensan pinta toki sitten pumppaamalla tissistä aamulla, mutta eihän tuollainen yön yli seissyt moottori oman kokemukseni mukaan oikeasti vaatisi pumppaamista.
Onko kaasareiden tyhjennysruuvit tarkistettu, ettei tyhjene vähitellen itsestään? Palautuisi bensan pinta toki sitten pumppaamalla tissistä aamulla, mutta eihän tuollainen yön yli seissyt moottori oman kokemukseni mukaan oikeasti vaatisi pumppaamista.
Re: Mikä näitä Yamahan koneita vaivaa?
Eiks yamahassa pitäny veivata kaasukahvaa muutaman kerran eteen ennen käynnistystä. Näin muistelisin, että lähtis siten paremmin käymään.
-
- Viestit: 63
- Liittynyt: 11:45:59 26.07.2010
Re: Mikä näitä Yamahan koneita vaivaa?
Ei millään pahalla vastaaja KMan kohtaan mutta minulla on ollut ainakin 15kpl Yamahan 2t koneita, joissa useissa kylmäkäynnistysongelmia. Kahdella tutulla samanlaisessa koneessa sama juttu, aina aamulla saa sahata käyntiin.
Vanhemmissa vuoteen -93 asti kaukosäätimessä on avaimen alla katkaisija jota nostetaan startatessa, tästä katkaisijasta kun nostaa menevät ryyppyläpät kaasuttimien imuaukkojen eteen jolloin ryyppy toimii. Tässä mallissa -94 eteenpäin ei ole näitä ryyppyläppiä vaan automaattiryyppy, eli alimmssa kaasuttimessa on se ryyppysysteemi jonne menee sähköt. Sen käsikaasuvivun jossa lukee lift to choke nostelu ei vaikuta mitään.
Olen kuullut että sen pitäisi toimia niin että kun kone jäähtyy avaa neulaventtiili kanavan, ja kun starttaa menee bensaa kaasuttimen kautta sylinteriin. Kun kone lämpenee eli käy vähän aikaa (korkeammilla kierroksilla) lähtee ryyppy pois automaattisesti. Tässä koneessa joutuu sahaamaan joka aamu melkein puoli minuuttia eli ryyppy ei toimi, yhdellä tutulla on sama kone joka lähtee ensimmäisellä pyörähdyksellä käyntiin joten siinä se ryyppy toimii.
Nyt kun saisi selville mikä siellä ei toimi niin laittaisin kuntoon, olen kysynyt kolmesta Yamahan huoltoliikkeestä mutta eivät tiedä mikä siinä voisi olla vialla. Kaasuttimet on purettu ja pesty ultraäänipesurissa kahteen kertaan, ei mitään vaikutusta. Eli jostain pitäisi selvittää mikä siellä on vialla, mutta mistä kun missään ei tunnuta tietävän.
Vanhemmissa vuoteen -93 asti kaukosäätimessä on avaimen alla katkaisija jota nostetaan startatessa, tästä katkaisijasta kun nostaa menevät ryyppyläpät kaasuttimien imuaukkojen eteen jolloin ryyppy toimii. Tässä mallissa -94 eteenpäin ei ole näitä ryyppyläppiä vaan automaattiryyppy, eli alimmssa kaasuttimessa on se ryyppysysteemi jonne menee sähköt. Sen käsikaasuvivun jossa lukee lift to choke nostelu ei vaikuta mitään.
Olen kuullut että sen pitäisi toimia niin että kun kone jäähtyy avaa neulaventtiili kanavan, ja kun starttaa menee bensaa kaasuttimen kautta sylinteriin. Kun kone lämpenee eli käy vähän aikaa (korkeammilla kierroksilla) lähtee ryyppy pois automaattisesti. Tässä koneessa joutuu sahaamaan joka aamu melkein puoli minuuttia eli ryyppy ei toimi, yhdellä tutulla on sama kone joka lähtee ensimmäisellä pyörähdyksellä käyntiin joten siinä se ryyppy toimii.
Nyt kun saisi selville mikä siellä ei toimi niin laittaisin kuntoon, olen kysynyt kolmesta Yamahan huoltoliikkeestä mutta eivät tiedä mikä siinä voisi olla vialla. Kaasuttimet on purettu ja pesty ultraäänipesurissa kahteen kertaan, ei mitään vaikutusta. Eli jostain pitäisi selvittää mikä siellä on vialla, mutta mistä kun missään ei tunnuta tietävän.
Re: Mikä näitä Yamahan koneita vaivaa?
Kuten KMan jo kyselikin, koneen mallin tietäminen helpottaisi neuvojen antamista. Malli löytyy tyyppikilvestä, 2-tahtikoneen kyseessä ollessa luultavasti 40VETOL.
Onko sähköryypyn toiminta varmistettu?
Solenoidi irti kaasarista ja männän ulkoneman mittaus.
12 V akusta johtoihin, ja muutaman minuutin jälkeen uusintamittaus. Jos mäntä ei ole tullut yhtään ulommaksi, solenoidi on rikki.
Ja sen ryyppyjärjestelmän, "fuel enrichment pump", kalvo, tiiviste ja o-rengas on kunnossa ja varmasti tiiviit? Ilmavuoto sotkee varmasti toiminnan.
Onko sähköryypyn toiminta varmistettu?
Solenoidi irti kaasarista ja männän ulkoneman mittaus.
12 V akusta johtoihin, ja muutaman minuutin jälkeen uusintamittaus. Jos mäntä ei ole tullut yhtään ulommaksi, solenoidi on rikki.
Ja sen ryyppyjärjestelmän, "fuel enrichment pump", kalvo, tiiviste ja o-rengas on kunnossa ja varmasti tiiviit? Ilmavuoto sotkee varmasti toiminnan.
-
- Viestit: 138
- Liittynyt: 23:22:13 03.09.2011
Re: Mikä näitä Yamahan koneita vaivaa?
Ilmeisesti ihellä sattunut hyvä tuuri oman vanhan (50GETOL, -93?) yamahan suhteen. Lähtee hyvin käyntiin enkä koskaan käytä tuota "korotetun joutukäynnin" -vipua. Kausi jatkuu kuitenkin jäiden tuloon asti joten yli 10-asteen pakkasissakin tuota tulee joskus käynnisteltyä.
Pitkään seistessä saatta vaatia sekunnin-pari pitempää starttausta ja joskus auringonpaisteessa lämminnyt kone saattaa hörähtää ekalla ja vaatia uudelleenstarttauksen. Tuota tissiä en ole pumppailllut kun joskus bensan loppuessa.
Tunteja tuohon tullut itsellä viimeisen 6v aikana jotain 1500h ja luoja tietää paljon on ennen sitä ajettu, termostaatin, impellerin ja orkkis-bensaletkun olen tuohon vaihtanut, tulpat toki jokusen kerran, kaasareita en ole aukonut. Vanhat bensat jätän talveksi kaasareihin kun en koskaan ole muistanut mitään stabilisaattoreitakaan hommata, pari kertaa olen keväällä käyttänyt jotain kaasarin tai bensajärjestelmän putsauslitkua ilman huomattavaa vaikutusta.
Kyllä nuo kunnossaan ollessa pitäisi käynnistyä herkästi ja pysyäkin käynnissä. Viimeksi keskiviikkona tuli rytkytettyä yhtä soittoa kymmenisen tuntia tyhjäkäynnillä eikä ongelmia ilmennyt, ei pöläyttele eikä yski. Bensaletku ja liittimet (koneen puolen liitin) kannattaa olla kunnossa ettei valu itsestään tyhjäksi eikä hori ilmaa väliin. Toki myös väsähtänyt b-pumppu voi näissä aiheuttaa kenkkuilua pitkään ennenkun hajoaa kokonaan.
Pitkään seistessä saatta vaatia sekunnin-pari pitempää starttausta ja joskus auringonpaisteessa lämminnyt kone saattaa hörähtää ekalla ja vaatia uudelleenstarttauksen. Tuota tissiä en ole pumppailllut kun joskus bensan loppuessa.
Tunteja tuohon tullut itsellä viimeisen 6v aikana jotain 1500h ja luoja tietää paljon on ennen sitä ajettu, termostaatin, impellerin ja orkkis-bensaletkun olen tuohon vaihtanut, tulpat toki jokusen kerran, kaasareita en ole aukonut. Vanhat bensat jätän talveksi kaasareihin kun en koskaan ole muistanut mitään stabilisaattoreitakaan hommata, pari kertaa olen keväällä käyttänyt jotain kaasarin tai bensajärjestelmän putsauslitkua ilman huomattavaa vaikutusta.
Kyllä nuo kunnossaan ollessa pitäisi käynnistyä herkästi ja pysyäkin käynnissä. Viimeksi keskiviikkona tuli rytkytettyä yhtä soittoa kymmenisen tuntia tyhjäkäynnillä eikä ongelmia ilmennyt, ei pöläyttele eikä yski. Bensaletku ja liittimet (koneen puolen liitin) kannattaa olla kunnossa ettei valu itsestään tyhjäksi eikä hori ilmaa väliin. Toki myös väsähtänyt b-pumppu voi näissä aiheuttaa kenkkuilua pitkään ennenkun hajoaa kokonaan.
- Sostakovits da Silva
- Ilmo Tampio Lounasheimo
- Viestit: 8464
- Liittynyt: 13:21:01 27.04.2005
- Paikkakunta: Urpoland-Penninpyörittäjien kylä
Re: Mikä näitä Yamahan koneita vaivaa?
Outoja vikoja.
https://forums.offipalsta.com/archive/i ... 29158.html
https://forums.offipalsta.com/archive/i ... 29158.html
Wanderlei César Da Silva. Raha ei tee onnelliseksi, mutta se rauhoittaa hermoja.
Re: Mikä näitä Yamahan koneita vaivaa?
Mitä mahtaa olla suuttimien kaavaaminen?Sostakovits da Silva kirjoitti:Outoja vikoja.
https://forums.offipalsta.com/archive/i ... 29158.html
- Sostakovits da Silva
- Ilmo Tampio Lounasheimo
- Viestit: 8464
- Liittynyt: 13:21:01 27.04.2005
- Paikkakunta: Urpoland-Penninpyörittäjien kylä
Re: Mikä näitä Yamahan koneita vaivaa?
"Tehtiin sellanen temppu että kaavattiin suuttimet ja kaasarin yläpäässä oleva 45 asteen kulmassa oleva kanava 10% isommaksi. Kaasarit takaisin kiinni ja toimii kuin kello eikä tukehdu enää 2500rpm kohdalla vaan nostaa hetkessä täydet kierrokset."KMan kirjoitti:Mitä mahtaa olla suuttimien kaavaaminen?Sostakovits da Silva kirjoitti:Outoja vikoja.
https://forums.offipalsta.com/archive/i ... 29158.html
Veikkaisin, että kaavaamisella tarkoitetaan suuttimien hoonausta, kaapimista, isontamisista suuremmaksi. Kun kaasarin yläpääsä olevaa 45 asteen kulmassa olevaa kanavaa suurennetttiin 10 %.
http://www.kotiverstas.com/keskustelu/i ... pic=9464.0
http://www.cnc-tekniikka.com/CNC-forum1 ... pic=7756.0
Mutta tämä on vaan mutuun perustuvaa päättelyä.
Wanderlei César Da Silva. Raha ei tee onnelliseksi, mutta se rauhoittaa hermoja.
Re: Mikä näitä Yamahan koneita vaivaa?
Mulla on F20A Yamaha ja lähtee kyllä aina käyntiin tosi nätisti. Starttimoottori oli jossakin vaiheessa lopussa niin vähän hangoitteli mutta aina kun pyörähtikään niin lähti käyntiin. Just järvellä katselin säälien kun 10v uudempaa Mercurya hinkkasi viereisessä veneessä käyntiin niin että akku loppu ja sitten nykimällä jatkoi. Ite kyllä toistaiseksi 100% tyytyväinen Yamahaan.