Sähköperämoottorin nopeudensäätimen hyötysuhde
Lähetetty: 19:12:20 21.08.2018
Sähköperämoottorin nopeudensäätimen hyötysuhde
Morjesta,
Alkoi tuossa vähäkalaisen kalareissun aikana mietityttämään, miten on halppis-sähköperämoottoreiden nopeudensäätö toteutettu. Itselläni on parikin sähköperämoottoria, toinen halppis 12v/36lbs moottori ja toinen tänä kesänä ostettu tehokkaampi halppis 24v/86lbs moottori. Nopeudensäätö molemmissa moottoreissa on 5-vaihdetta eteen ja 3-vaihdetta taakse, eli nopeudensäätö on samalla tekniikalla toteutettu molemmissa. 24v-moottorissa on kuitenkin hyötysuhde parempi kuin 12v-moottorissa, koska vaihteiden väliset tehot eivät paljoa eroa toisistaan, toisin kuin 12v-moottorissa. Tosin 24v-moottori ei sovellu kalastamiseen, koska ykkös-vaihteella PäijänVene kulkee jo yli 6km/h...
1. Tietojen etsintä
Googlettamalla löytyi tieto, että halppis-moottoreiden nopeudensäätö on toteutettu moottorissa sijaitsevilla parilla vastuksella. Nopeudensäätimen toimintaperiaatteesta ja säädön hyötysuhteesta en kuitenkaan löytänyt netistä tietoa. Siispä ajattelin itse selvittää säädön toimintaperiaatteet ja hyötysuhteet. Testimoottoriksi valitsin tehokkaamman Jagon ETBM04-1B 24v/86lbs sähköperämoottorin ja testiveneenä toimi 4,7 metrinen PäijänVene. Linkin kuvasta näkee parhaiten, miten säätö on toteutettu ja mitkä ovat hyötysuhteet eri vaihteilla:
https://drive.google.com/open?id=14Efyi ... IV0bzhgwNz
2. Mittaustulosten pohdinta
Eniten minua ihmetytti säädön toteutuksessa 4-vaihteella ajaessa keltaisen 2,5mm2 johtimen 42,03 A virta. Olin lukenut eri foorumeilta, että monilla kyseisen moottorin omistajilla olivat menneet 2-4 vaihteet rikki 15min ajon jälkeen. Syy tuohon on varmasti keltaisen-johtimen poikkipalaminen. Jatkuvaa virtaa 2,5mm2 johdin kestää noin 30A. Tosin monella moottorin omistajalla ovat menneet kaikki vaihteet 5-vaihdetta lukuun ottamatta rikki, eli myös valkoinen-johdin on palannut poikki. Joillakin on taas menneet pelkästään 2 ja 4 vaihteet rikki, jolloin vain valkoinen-johdin on menetetty. Itse olen käyttänyt lähinnä 1 ja 5 vaihdetta, niin keltainen-johdin ei ole edes päässyt kuormittumaan pitkäkestoisesti.
Hyötysuhteelta säätöpiiri paranee, mitä isommalla vaihteella ajaa - tosin varmasti minun mittauksissa on pientä heittoakin. Seuraava projektini on heittää nopeudensäätimellä naapurin rumaa kissaa ja asentaa sähköperämoottoriin PWM-säädin, jolla saan portaattoman nopeudensäädön hyvällä hyötysuhteella. Jos aikaa ja innostusta vielä jää, vaihdan moottorin sisäiset 6mm2 johtimet 10mm2 tai 16mm2 johtimiksi.
EDIT!! Tutkin vielä moottoria tarkemmin ja huomasin johtimien tyypit olevan amerikkalaisia AWG-tyypin johtimia. Väittämäni 2,5mm2 johtimen tyyppi on AWG16 (1,306mm2) ja väittämäni 6mm2 johdin on AWG10 (5,262mm2). Muokkasin linkin taulukkoon päivitetyt virrat ja hyötysuhteet.
Morjesta,
Alkoi tuossa vähäkalaisen kalareissun aikana mietityttämään, miten on halppis-sähköperämoottoreiden nopeudensäätö toteutettu. Itselläni on parikin sähköperämoottoria, toinen halppis 12v/36lbs moottori ja toinen tänä kesänä ostettu tehokkaampi halppis 24v/86lbs moottori. Nopeudensäätö molemmissa moottoreissa on 5-vaihdetta eteen ja 3-vaihdetta taakse, eli nopeudensäätö on samalla tekniikalla toteutettu molemmissa. 24v-moottorissa on kuitenkin hyötysuhde parempi kuin 12v-moottorissa, koska vaihteiden väliset tehot eivät paljoa eroa toisistaan, toisin kuin 12v-moottorissa. Tosin 24v-moottori ei sovellu kalastamiseen, koska ykkös-vaihteella PäijänVene kulkee jo yli 6km/h...
1. Tietojen etsintä
Googlettamalla löytyi tieto, että halppis-moottoreiden nopeudensäätö on toteutettu moottorissa sijaitsevilla parilla vastuksella. Nopeudensäätimen toimintaperiaatteesta ja säädön hyötysuhteesta en kuitenkaan löytänyt netistä tietoa. Siispä ajattelin itse selvittää säädön toimintaperiaatteet ja hyötysuhteet. Testimoottoriksi valitsin tehokkaamman Jagon ETBM04-1B 24v/86lbs sähköperämoottorin ja testiveneenä toimi 4,7 metrinen PäijänVene. Linkin kuvasta näkee parhaiten, miten säätö on toteutettu ja mitkä ovat hyötysuhteet eri vaihteilla:
https://drive.google.com/open?id=14Efyi ... IV0bzhgwNz
2. Mittaustulosten pohdinta
Eniten minua ihmetytti säädön toteutuksessa 4-vaihteella ajaessa keltaisen 2,5mm2 johtimen 42,03 A virta. Olin lukenut eri foorumeilta, että monilla kyseisen moottorin omistajilla olivat menneet 2-4 vaihteet rikki 15min ajon jälkeen. Syy tuohon on varmasti keltaisen-johtimen poikkipalaminen. Jatkuvaa virtaa 2,5mm2 johdin kestää noin 30A. Tosin monella moottorin omistajalla ovat menneet kaikki vaihteet 5-vaihdetta lukuun ottamatta rikki, eli myös valkoinen-johdin on palannut poikki. Joillakin on taas menneet pelkästään 2 ja 4 vaihteet rikki, jolloin vain valkoinen-johdin on menetetty. Itse olen käyttänyt lähinnä 1 ja 5 vaihdetta, niin keltainen-johdin ei ole edes päässyt kuormittumaan pitkäkestoisesti.
Hyötysuhteelta säätöpiiri paranee, mitä isommalla vaihteella ajaa - tosin varmasti minun mittauksissa on pientä heittoakin. Seuraava projektini on heittää nopeudensäätimellä naapurin rumaa kissaa ja asentaa sähköperämoottoriin PWM-säädin, jolla saan portaattoman nopeudensäädön hyvällä hyötysuhteella. Jos aikaa ja innostusta vielä jää, vaihdan moottorin sisäiset 6mm2 johtimet 10mm2 tai 16mm2 johtimiksi.
EDIT!! Tutkin vielä moottoria tarkemmin ja huomasin johtimien tyypit olevan amerikkalaisia AWG-tyypin johtimia. Väittämäni 2,5mm2 johtimen tyyppi on AWG16 (1,306mm2) ja väittämäni 6mm2 johdin on AWG10 (5,262mm2). Muokkasin linkin taulukkoon päivitetyt virrat ja hyötysuhteet.